حقوق فرزندان از ديدگاه اسلام
دكتر محي الدين بهرام محمديان / انتشارات انجمن اولياء و مربيان / شمارگان: ۲۰۰۰ نسخه / قيمت: ۱۵۰۰ تومان.
اين كتاب، تحريري مجدد از سلسله مقالاتي است كه پيش از اين تحت عنوان «نگرشي بر حقوق كودك از ديدگاه اسلام» در ماهنامه آموزشي _ تربيتي پيوند منتشر شده است.
در سالهاي اخير موضوع حقوق كودكان و نوجوانان يكي از مسائل مهم و مباحث بين المللي بوده است.
مولف، معتقد است كه تدوين موافقت نامه اي براي رعايت حقوق بشر، كودك و زن در جهان امروز اين فايده را دارد كه مغضوبان و مظلومان روي زمين بدانند كه چه حقي از آنها ضايع شده است.
حقوق فرزندان، زمينه هاي رعايت حقوق كودك قبل از ولادت فرزند و حقوق كودك بعد از ولادت از موضوعات اين كتاب است.
رشد مدرسه فردا منتشر شد
نخستين شماره از دوره دوم نشر رشد مدرسه فردا منتشر شد.
اين نشريه كه متعلق به سازمان پژوهش و برنامه ريزي وزارت آموزش و پرورش است، از سوي دفتر انتشارات كمك آموزشي با همكاري دفتر مديريت طرح توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات (فاط) در ۶۴ صفحه منتشر شده است.
در سرمقاله اين نشريه آمده است: هدف «رشد مدرسه فردا» از ابتدا اين بود كه فرصت هاي جديدي كه فناوري اطلاعات براي نظام هاي آموزشي فراهم آورده است را مطرح كند. رشد مدرسه فردا در حوزه اي كاملاً تخصصي قدم گذاشته و در نظام آموزشي كشور چون طفل از راه رسيده اي است.
در اين شماره، مطالبي با عناويني چون «آموزش به كمك رايانه و تغيير نقش معلمان»، «آموزش ساخت وبلاگ» ، «معرفي گردش علمي مجازي» ، «گشت و گذار اينترنتي در قلمرو زيست شناسي» ، «آيا تا به حال به شبكه بين المللي آموزش و منابع آبي ارن سرزده ايد؟» و... چاپ شده است.
انتشار شماره جديد «مديريت دانش سازماني»
سيزدهمين شماره ماهنامه آموزشي، پژوهشي، خبري و اطلاع رساني «مديريت دانش سازماني» ، ويژه مهرماه ۸۴ منتشر شد.
در اين شماره مديريت دانش سازماني مي خوانيم: ارزيابي مديران با تجارب مجهول؛ نيرنگ هاي رايج در مذاكرات ، طراحي سايت شخصي (بهترين راه براي معرفي و تبادل تجارب مديران)، به خودمان تا سر حد مرگ اطلاع رساني كنيم، تغيير ساعات كار از طريق همه پرسي (مطالعه موردي مستند)، گزيده اخبار اقتصادي و انديشه هاي الهام بخش.
دكتر سعيد جعفري مقدم، صاحب امتياز، مدير مسئول و سردبير اين ماهنامه است.
اين شماره ماهنامه مديريت دانش سازماني در ۱۶ صفحه گلاسه و با قيمت ۷۵۰ تومان منتشر شده است.
سيصدو شصت و پنج روز برنامه ريزي
گردآوري و تأليف: فرداد زرگري/ ناشر: سپند هنر/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۳۵۰۰ تومان.
كتاب حاضر از سري كتاب هاي آموزش مثبت انديشي است. عبارات كتاب و سؤالات و تصميماتي كه از شما مي خواهد و به شما اين فرصت را مي دهد كه تفكرات؛ جملات و تصميمات مثبت تر و عالي تري را جايگزين تفكرات، جملات و تصميمات منفي كنيد.
مؤلف در بخشي از مقدمه كتاب آورده است: «... از وقتي كه جملات منفي، عبارات منفي و به طور كلي كلام منفي از دهانم افتاد، تغييرات شروع شد و پس از چند سال متوجه شدم ديگران نيز از كلام مثبتم تأثير مي پذيرند، بر آن شدم كه با تأليف و گردآوري جملات مثبت و مؤعظه هاي عالي اثري ماندگار تهيه كنم كه در لحظات سخت ياري گر شما و خودم باشد.
ما دائماً با خود گفت وگو داريم كه به آن گفت وگوي دروني مي گوييم و جالب اين كه گفت وگوي بيروني ما ناشي از گفت وگوي دروني ماست. به عبارت ديگر، هرچه را كه به مغز بدهيد آن را بيشتر در زندگي مي يابيد. ما نسبت به بسياري از كلمات، جملات و تفكراتي را كه در درون مان سير مي كنند آگاهي كامل نداريم. كتابي كه در دست داريد حاوي پيام هايي است كه آگاهانه انتخاب مي كنيد و سؤالاتي از شما مي پرسد كه مي تواند مركز تنظيم توجه شما را روي مضمون هايي خاص مثل تفكرات افراد موفق متمركز كند.
عبارات كتابي كه در دست داريد و سؤالات و تصميماتي كه از شما مي خواهد، به شما اين فرصت را مي دهد كه تفكرات، جملات و تصميمات مثبت تر و عالي تري را جايگزين تفكرات، جملات و تصميمات منفي كنيد.
با به كار بردن عبارات و تأكيدهاي مثبت، آرام آرام آماده پذيرش خود و ديگران مي شويد در اين صورت تغييراتي عالي شكل مي گيرد. از آن گذشته ضمير ناخودآگاه ما از طريق كلام و تصوير مي تواند پيام بگيرد. چنانچه اين پيام ها مثبت باشد به مرور زمان گفت وگوي دروني ما حالت مثبت به خود مي گيرد و احساس ما نسبت به خودمان و دنياي بيرون تا حد زيادي دگرگون مي شود و گويا از درون اشتياق پيدا مي كنيم كه رفتار مثبت و عالي تري نشان دهيم و احساس نشاط و شادي بي نظيري را در زندگي حس كنيم...»
مديريت خلاقيت
نويسندگان: مايكل سيرت- جين لاميمان/ ترجمه: محمد تقي فرامرزي/ ناشر: آوند دانش/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۲۰۷ صفحه، رقعي/ ۲۰۰۰ تومان.
كتاب مديريت خلاقيت، داراي۱۰ فصل است. فصل هاي اول و دوم به آشنايي با خلاقيت و اين كه خلاقيت چيست، اختصاص دارد.
در فصل درباره تكامل خلاقيت به عنوان يك مفهوم اقتصادي سخن به ميان آمده است. فصل چهارم به ابعاد الكترونيكي خلاقيت و فصل پنجم نيز به ابعاد جهاني خلاقيت پرداخته است.
فصل ششم به موضوع خلاقيت و آخرين دستاوردها و فصل هفتم هم به خلاقيت در عمل (چهار پژوهش موردي)، اختصاص دارد. در فصل هشتم به مفاهيم كليدي و متفكران كليدي پرداخته شده و منابع نيز در فصل نهم آمده است.
در فصل دهم، ده راه براي تقويت خلاقيت معرفي شده است. در اين كتاب نمونه هايي از زمينه هاي كليدي در كار خلاقانه گروهي و تشكيل جلسات فكر بكر ناگهاني، از رهبري پروژه با يك بازدهي خلاقانه و انتخاب و پشتيباني از فكرهاي برگزيده و سرآمد تا راه هاي ايجاد انگيزش و پاداش دهي به كاركنان، آمده است.