دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۴
ليگ برتر هندبال در يك نگاه
گام هاي آهسته
002490.jpg
علي شاكري
پس از واليبال و بسكتبال نوبت به يك ورزش گروهي ديگر به نام هندبال رسيده است كه در اين شماره قصد بررسي ليگ برتر آن را داريم. ليگ برتر هندبال با قدمتي ۱۸ ساله كم و بيش با همان چالش هايي مواجه است كه به نوعي ساير ورزش هاي گروهي كشورمان با آن دست به گريبانند. ليگ برتر هندبال از نظر جايگاه و اعتبار پس از فوتبال، واليبال و بسكتبال قرار دارد و آنچه كه باعث مي شود تا اين ورزش پرتحرك و جذاب با وجود داشتن زمينه هاي مساعد و برخورداري از ورزشكاراني مستعد قدرت پرواز پيدا نكند به تفكر حاكم و غلط در ساختار باشگاهي بازمي گردد. از سوي ديگر عدم حمايت لازم از تيم ها در مناطق مستعد هم از جمله عوامل بازدارنده اي است كه مانع از شكل گيري يك ليگ منسجم و تأثيرگذار مي شود. اگر استان هاي غايب همچون مازندران، گيلان، لرستان، كردستان و... در زمينه تيمداري و فعاليت در هندبال همانند استان اصفهان مشاركت مي كردند و خراسان همان نقش دهه هاي پيش را در عرصه اين ورزش ايفا مي كرد چه بسا هندبال ايران هم اكنون در زمره مدعيان تراز اول قاره آسيا بود. با چنين اوضاع و احوالي هندبال ايران دست از مبارزه نكشيده و افتان و خيزان به دنبال اثبات شايستگي هاي خود با وجود همه كم مهري هايي است كه در حقش روا مي دارند. واقعيت آن كه در مقايسه با ساير ورزش هاي مطرح گروهي مثل فوتبال، واليبال و بسكتبال، هندبال چندان مورد توجه باشگاه ها نيست و تا زماني كه به دليل سياست گذاري غلط و ساختار نامناسب، تبعيض ميان ورزش ها موجود باشد نمي توان چندان به رشد يكسان و عدالت خواهانه بين رشته ها دلخوش بود.
در هجدهمين دوره ليگ برتر هندبال ايران پس از كناره گيري تيم ثامن مشهد، ۹ تيم پا به عرصه رقابت هاي اين دوره گذاشتند. هر چند كه در پيش بودن رقابت هاي نوجوانان آسيا و متعاقب آن مسابقات جهاني نوجوانان و بازي هاي تداركاتي تيم ملي در راه بازي هاي غرب آسيا در چند نوبت نظم ليگ را دچار اختلال و باعث وقفه در اين بازي ها شد. اين ايراد هم به فدراسيون وارد است كه چرا بايد در دل بازي هاي ليگ اقدام به اعزام نماينده كرمان به مسابقات امارات كند، آن هم درست در شرايطي كه اردوي اول تيم ملي بدون حضور بازيكنان شهرداري كرمان در تهران برپا شد، برپايي اردوي تيم ملي بدون تعطيلي ليگ شايد اجتناب ناپذير باشد وليكن اعزام تيم هاي باشگاهي مي بايستي با ظرافت بيشتري همراه شود تا جاي هيچ گونه ابهامي در ذهن مديران تيم هاي باشگاهي باقي نماند. در جام هيجدهم كه تحت عنوان جام همبستگي برگزار مي شود، به جز اصفهان كه داراي دو نماينده به نام هاي فولاد مباركه سپاهان و دانشگاه آزاد اسلامي است، ساير مناطق هر كدام صاحب يك نماينده اند. نيروي زميني از تهران، كابل خودرو از سبزوار، شهيد قندي از يزد، هپكو از اراك، شهرداري از كرمان، تربيت بدني از بهبهان و شهرداري تبريز ۷ تيم ديگر شركت كننده در ليگ برتر فصل جاري را تشكيل مي دهند. كنار كشيدن نماينده خراسان باعث به هم ريختن جدول و استراحت اجباري هر هفته اي براي يك تيم شده است.تعطيلي ليگ در هفته هفتم فرصتي است تا نگاهي به روند بازي هاي انجام شده و همچنين تيم هاي شركت كننده داشته باشيم.
بخت شماره يك قهرماني
بررسي تيم ها را با فولاد مباركه سپاهان آغاز مي كنيم، تيمي قديمي كه نايب قهرماني باشگاه هاي آسيا در سال ۲۰۰۴ را در كارنامه خود دارد. قهرمان چندين ساله ليگ برتر هندبال با بضاعتي عالي از نيروي انساني و امكاناتي مطلوب و سالن اختصاصي با بهره گيري از يك مربي اوكرايني به نام «بوريس چيزوف» تنها تيم ايراني است كه با تفكرات حرفه اي اداره مي شود. با بودن فولاد مباركه سپاهان مابقي تيم هاي شركت كننده چند سالي است كه فقط براي كسب نايب قهرماني پيكار مي كنند. تيمي كه چه بسا حتي نفرات دومش مي توانستند مثلث قهرماني را به مربع تبديل كنند. فولاد در ۵ بازي انجام داده خود، تنها در اراك مقابل هپكو متوقف شد ولي در ساير بازي ها توانست تيم هاي شهرداري تبريز، دانشگاه آزاد، نيروي زميني و تربيت بدني بهبهان را مغلوب كند.
در فولاد با بودن دو دروازه بان ملي پوش، دروازه اين تيم تا حدود زيادي بيمه است. مرتجي با تجارب ارزشمند از سال ها بازيگري در كنار رسول دهقاني جوان كمترين گل خورده را در جمع تيم هاي حاضر داشتند.
مجيد رحيم زاده وظيفه توپ پخش كن را دارد، هاني زماني و حجت سفري در بغل راست و چپ و آرش اميرخانيان و عليرضا ربيعي در گوش چپ و راست و سيد مصطفي ساداتي هم به عنوان خط زن اين جمع را كامل مي كند. فولاد به جز همه ستارگان داخلي خود از يك بازيكن خارجي هم به نام ادوارد زانكوسكي استفاده مي كند. در كنار چيزوف، مصطفي غلامي به عنوان مربي و مهدي اخوان به عنوان مدير فني و سرپرست حضور دارند. تا پايان هفته هفتم اين تيم با ۹ امتياز با تفاضل گل ۳۵+ در صدر است. اين تيم يك بازي به تعويق افتاده مقابل كابل خودرو سبزوار هم از هفته پنجم دارد.
رقابت براي نايب قهرماني
شهرداري كرمان مثل فولاد باخت ندارد. تيمي كه به نظر مي رسد در اين فصل وضعيتي به مراتب بهتر از دوره هاي پيش دارد. كرماني ها بسيار به تيم اين فصل خود اميد بسته اند. بعد از فولاد اين تيم بيشترين ملي پوش را دارد. حسن فرزانه، مهدي آزاد منجيري، مسعود ظهرابي، حسين هزاردستان، فريد علميرادي و سيدرضا مهدوي ملي پوشان نام آشناي شهرداري هستند. محسن اخگر سرمربي چندساله شهرداري جدا از اين نفرات و چند چهره جوان مستعد، يك بازيكن خارجي به نام كريسج اسكوباراي را هم دارد.
شهرداري در ۵ بازي خود تيم هاي دانشگاه آزاد، تربيت بدني بهبهان و كابل خودروي سبزوار را شكست داد. جالب آن كه دو تساوي اين تيم در هفته هاي اول و دوم مقابل تيم هاي شهيد قندي يزد و تيم همنام تبريزي اش رقم خورد. شهرداري براي دستيابي به نيابت قهرماني احتمالي رقابت سختي با تيم دانشگاه آزاد اسلامي خواهد داشت. دانشگاه آزاد در دور رفت در يك بازي نزديك تنها با يك اختلاف امتياز در كرمان مغلوب شهرداري شد.
خانه به دوش
دانشگاه آزاد مي توانست يك پاي قهرماني اين دوره باشد. تيمي كه هر سال با يك نام در مسابقات ليگ برتر ايران حاضر بود و حالا از صنام و پرسپوليس به دانشگاه آزاد اسلامي تغييرنام داده است. بازهم در اين وانفساي كم توجهي باشگاه ها به هندبال بازهم جاي شكرش باقي است كه تشكيلاتي ورزشي تيمي شاخص در هندبال را از خانه به دوشي نجات داده است. عليرضا حبيبي سرمربي جوان دانشگاه اگر كاملا مورد حمايت مديران باشگاه قرار گيرد، اين توانايي را در خود دارد كه از مجموعه تحت امر خود تيمي مدعي و درخور توجه بسازد، اما او بيشتر وقت خود را در سال گذشته صرف حل مشكلات بازيكنان كرده و امسال هم به نوعي درگير اين قضاياست.
دانشگاه آزاد با دراختيار داشتن چهار ملي پوش بزرگسال و يكي دو ملي پوش نوجوانان در ۶ بازي گذشته اش ۳ برد، يك تساوي و ۲ شكست داشته است كه اين براي تيمي كه مي تواند نزديك ترين رقيب تيم همشهري فولاد مباركه باشد چندان مناسب نبود. اگر دانشگاه در ادامه بازي ها نتواند به آرامش دلخواه برسد، مطمئناً وضع از اين هم بدتر خواهد شد. در اين تيم محمدرضا رجبي يك چهره استثنايي است و غير از اين بازيكن بايد از ايمان احسان نژاد، محمد سياوشي و مهدي شيراني به نيكي ياد كرد.
ساير تيم ها...
* شهيد قندي يزد در فصل جاري در تمامي سطوح تغيير كرد.با رفتن كيوان صادقي عنوان سرمربي به محمد مهدي نوظهور رسيد. با رفتن بازيكنان غيربومي و سرشناس يزدي ها ترجيح دادند با اتكاء به نيروهاي خودي و چند بازيكن جوان غيربومي به فعاليت ادامه دهند. با تلاش كاشاني رئيس هيات علاقمند استان و نوظهور شايعات عدم حضور اين تيم در ليگ برتر باطل شد و قندي با برخورداري از نفرات شاخصي چون حسين خليقي، بهروز نجفيان، حجت راه شناس، محمد صادق مداح و احد آقايي و برادران نوظهور در ۶ بازي انجام داده اش صاحب ۲ برد، ۲ تساوي و ۲ باخت شده است. هپكو اراك، دانشگاه آزاد دو شكست اين تيم را رقم زدند، دو پيروزي اين تيم نيز مقابل شهرداري تبريز و تربيت بدني بهبهان رقم خورد و شهرداري كرمان و كابل خودرو سبزوار هم دو تيمي بودند كه از نماينده يزد مساوي گرفتند.
* كابل خودرو سبزوار پس از كناره گيري نماينده مشهد بايد از موقعيت هندبال استان خراسان رضوي دفاع كند.
سبزواري ها كه روز و روزگاري گل سرسبد هندبال ايران بودند در سال هاي اخير با آن روزهاي درخشان گذشته فاصله گرفتند. شهري كه تا چند سال پيش به تنهايي دو نماينده در ليگ برتر داشت، امروز همه نگاهش را به كابل خودروي سبزوار دوخته است. كوچ بسياري از بازيكنان سرشناس اين شهر به تيم هاي ديگر موجب شده است تا كابل خودرو فقط به نيروهاي جوان موجود دلخوش كند. از تيمي كه همواره نيم جين بازيكن در تيم ملي داشت، امروز تنها دو بازيكن در جمع دعوت شدگان به اردوي تيم ملي حاضرند. حسين شهابي و حميد رباني كيا دو ملي پوش اين تيم محسوب مي شوند. سبزوار هميشه يكي از پايگاه هاي اصلي هندبال به شمار مي رفت كه اكنون نيز بر مسئولان هندبال است تا از طريق سازمان تربيت بدني و اداره كل تربيت بدني استان خراسان مانع از فروپاشي و اضمحلال اين كانون سازنده در هندبال كشور شوند.
كابل خودرو تا پايان هفته ششم ۳ شكست، يك مساوي و ۲ پيروزي در كارنامه اش به ثبت رسيد كه هرگز در اندازه هاي هندبال اين شهر هندبال خيز نيست.
* هپكو اراك سالهاست كه يكپاي مسابقات ليگ برتر است. بازيكنان اين ديار با فيزيك بدني مناسب و وجود كارخانجات صنعتي و همچنين علاقمندي و دلسوزي پرويز رضايي كه شب و روزش را وقف هندبال اين شهر كرده است، توانستند ملي پوشان باارزشي را تقديم تيم هاي ملي كنند. هپكو اراك در ليگ برتر هجدهم از ۶ بازي انجام داده اش به ۳ پيروزي، يك تساوي و ۲ شكست دست پيدا كرده است. يكي از دو باخت اين تيم در هفته اول مقابل تربيت بدني بهبهان اتفاق افتاد و آنهم در اراك كه باعث نگراني دوستداران اين تيم شد. وليكن در هفته هاي بعد خيلي زود هپكو با درك شرايط بازي ها در جلد اصلي خود فرو رفت و در بازي بعد با گلهاي زياد از سد قندي يزد گذشت و بحران را پشت سر گذاشت. شكست دوم اين تيم در سبزوار بود كه با دو گل اختلاف بازي را به كابل خودرو واگذار كرد. برتري مقابل شهرداري تبريز و نيروي زميني و تساوي با ارزش برابر فولاد مباركه سپاهان باعث شد تا هپكو به مكان سوم جدول صعود كند.
* شهرداري تبريز هم از آن دسته از تيم هايي است كه به اندازه بضاعتش در طول بازي هاي رفت نيم فصل نتيجه مناسب نگرفته است، تيمي كه بيش از ساير تيم ها بازيكن خارجي دارد. تبريز هم اگر تيم هاي باشگاهي قديمي اين شهر مثل تراكتورسازي، ماشين سازي و كمپيدورسازي نيم نگاهي به اين ورزش پرتحرك داشته باشند، پتانسيل لازم را براي موفقيت و مطرح شدن دارد. برادران گورگيوسكي و الدار فرج اف سه بازيكن خارجي شهرداري هستند كه با تلفيق بازيكنان بومي هنوز فرصت درخشش در ليگ برتر را دارند. شهرداري از ۶ بازي خود ۱ برد، ۲ تساوي و ۳ باخت دارد.
* نيروي زميني با تيمي جوان مدافع هندبال تهران بزرگ شده است. عجيب است كه تهران با اين همه ادعا و سروصدا سالهاست در ليگ برتر از داشتن يك تيم قدرتمند محروم است. و چه كسي بايد به داد هندبال تهران برسد؟
داشتن شهري كه بايد حداقل سه الي ۴ تيم در ليگ برتر داشته باشد، به داشتن تنها يك نماينده به نام نيروي زميني بسنده كرده است.اكثر بازيكنان اين تيم دوران خدمت سربازي را سپري مي كنند و نيروي زميني تنها تيم در جدول رده بندي است كه هر ۵ بازي خود را به حريفان واگذار كرده است.
* تربيت بدني بهبهان نماينده خوزستان در اولين سال حضورش در همين مدت كوتاه موجبات اميدواري شده است. ۳ برد از هفت بازي و بالاتر ايستادن از تيم هاي باسابقه ازجمله نشانه هاي خودباوري در نزد بازيكنان اين تيم و كادر فني آن حكايت مي كند. نخستين جرقه بازي هاي اين فصل را تربيت بدني بهبهان زد كه در خانه هپكو در اراك اين تيم را شكست داد.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |