مباني زيبايي شناسي پروژه هاي عمراني
وقتي از يك خيابان يا از روي يك پل رد مي شويم به همان اندازه كه به تاثير آنها از لحاظ سهولت در رفت وآمد فكر مي كنيم، به تاثيرات بصري آنها هم بايد اهميت دهيم. معاون فني و عمراني شهرداري تهران معتقداست : مباني زيبايي شناسي، مهندسي ارزش و چشم اندازهاي بلند مدت در طراحي و اجراي پروژه هاي عمراني مد نظر قرار خواهد گرفت.
به گفته مهندس احمد دنيامالي ما بايد به سمتي حركت كنيم كه استفاده از مباني زيبايي شناسي و همچنين مهندسي ارزش و نيز چشم اندازهاي بلند مدت در دستور كار نظام طراحي و اجراي پروژه هاي عمران شهري قرار گيرد.
معاون فني و عمراني شهرداري تهران سه اصل سرعت، كيفيت و اقتصادي بودن را اصولي دانسته كه بايد در اجراي تمامي پروژه ها رعايت شوند.
او با بيان اينكه مديريتي تحول گرا را ارائه خواهد كرد به پيشينه افتخار آميز و شگفتي آفرين معماري و شهرسازي ايرانيان باستان اشاره كرد و گفت: تحولاتي كه توام با خلاقيت بوده و به يك حركت جهشي در راستاي برآورده كردن انتظارات به حق مردم منجر شود، بايد مد نظر مديران اين مجموعه قرار گيرد.
دنيامالي افزود: ما به دنبال تلفيق مناسبي از حركت پياده و سواره هستيم و لذا به جاي آسان ترين و سريع ترين راه به دنبال بهترين راه براي طرح ها و پروژه ها خواهيم بود.
بررسي تهديدها و پيشگيري زلزله
يكي از راهكارهاي تبيين موضوعات مختلف در جامعه و نهادينه كردن آنها در افراد، اطلاع رساني از طريق برگزاري همايش هاي مختلف است.از همين رو هر از گاهي در كنار برگزاري مانورهاي زلزله، اين موضوع از طريق همايش و گردهمايي متخصصان مورد بررسي قرار مي گيرد.
قرار است بررسي تهديدها و پيشگيري از پيامدهاي زلزله تهران از 29 آبان ماه به مدت دو روز در تالار علامه اميني دانشگاه تهران توسط دانشگاه تهران (باشگاه دانشجويان) و شركت همايش سازان برگزار شود.
مهندس عليرضا احسان فر- دبير علمي همايش- هدف از برگزاري را بررسي تهديدها و مخاطرات وقوع زلزله در شهر تهران با در نظر گرفتن جنبه هاي مختلف موضوعي و اينكه خطر زمين لرزه تا چه حد تهران را تهديد مي كند و پس از آن، بررسي وقوع سانحه يعني تخريب ناشي از زلزله در مقياس خرد (بناها) و كلان (شهر) عنوان كرد و گفت: مورد ديگري كه در اين برنامه مورد توجه و سوال قرار مي گيرد پيامدهاي زيست محيطي و بهداشتي وقوع زلزله در تهران است.
به گفته او بحث زلزله مقوله اي است بسيار گسترده كه ابعاد گوناگوني را در بر مي گيرد. از ميان اين مباحث با تكيه بر توانايي هاي علمي در دسترس و همچنين تلاش در اخذ نگاهي جامع و مانع به قضيه، چهار محور اصلي در دستور كار قرار مي گيرد كه عبارتند از: ژئوفيزيك و زمين شناسي، سازه و مهندسي زلزله، شهرسازي و معماري و بهداشت و محيط زيست.
احسان فر اهميت همايش مذكور را با توجه به گردهمايي مسئولان مختلف در همايش،
تجزيه و تحليل موضوع مطروحه، هم از جهت تاكيد بر اهميت مسئله در جمع متوليان اموري كه به نحوي با زلزله مرتبط هستند و هم از بعد ارتباطات جديدي كه بين محافل دانشگاهي و نهادهاي اجرايي برقرار مي شود دانست و گفت: خطر زلزله شايد در دنياي امروز و در كشورهايي كه به گونه اي منطقي با آن برخورد داشته اند تا حدود زيادي كنترل شده و به حداقل رسيده است، ولي به جرات مي توان گفت كه در كشور ما تاكنون نگرش به اين مسئله تنها بر امداد و نجات پس از سانحه معطوف بوده است.
او معتقد است: ما تا رسيدن به نقطه اي كه در مقابل حوادث طبيعي، سيل، توفان و زلزله احساس امنيت و مقاومت داشته باشيم؛ راه درازي در پيش داريم و در مورد بحث زلزله نيز كه تاكيد مي شود خطر وقوع آن بسيار جدي ست، وضع به همين منوال است.
لازم به ذكر است كه دبيرخانه اين همايش با تلفن هاي 22048859 و 22045934 آماده ارائه اطلاعات تكميلي به شهروندان است.
قطار شهري در هشتگرد
در صورت موافقت شوراي نگهبان، قطار شهري (مترو) تا شهر هشتگرد كشيده مي شود.
پروژه قطار شهري شهر جديد هشتگرد در قالب يك سرمايه گذاري دولتي و فاينانس خارجي از كشور چين در صورت موافقت شوراي نگهبان آغاز به كار مي كند.
مدير عامل شركت عمران شهر جديد هشتگرد گفت: براي اجراي اين پروژه عظيم و فرامنطقه اي كه به تصويب رسيده، اعتباري بالغ بر 100 ميليون دلار نياز است. محمد خليل داستان افزود: تمام زمينه هاي اجراي اين طرح فراهم شده كه اميدواريم با رفع مختصر مانعي كه در شوراي نگهبان در خصوص ابعاد سرمايه گذاري شركت خارجي وجود دارد، براي اين طرح تصميم نهايي گرفته شود.
گفتني است با ايجاد قطار شهري در شهر جديد هشتگرد حمل ونقل ريلي شهرستان هاي ساوجبلاغ، هشتگرد و اطراف آن فراهم مي شود.