چهارشنبه ۴ آبان ۱۳۸۴ - - ۳۸۳۴
دانشمندان اميدوار به افزايش طول عمر بشر هستند
صد و بيست سالگي تان مبارك
004497.jpg
ترجمه: فرهاد رضائي
انسان ها تا چه سني مي توانند زنده بمانند و به زندگي خود ادامه دهند؟ در بيشتر كشورهاي توسعه يافته، اميد به زندگي در دهه هاي گذشته به طور پايدار و پيوسته رشد يافته و ميانگين آن به 75 سال رسيده است.
با وجود افزايش قابل توجه اميد به زندگي كه به سبب تغيير شرايط زندگي بشر همچون بهبود وضعيت بهداشتي، بويژه در جوامع توسعه يافته رخ نموده است، دانشمندان همچنان يكي از آرزوهاي ديرينه خود را با تلاش و پشتكار فراوان دنبال مي كنند و اين آرزوي بزرگ، افزايش هرچه بيشتر ميانگين طول عمر انسان ها به 120 سال و حتي فراتر از آن است؛ آرزويي كه هم اكنون كمي باور نكردني به نظر مي رسد.
نكته مهم در اين زمينه، حفظ كيفيت فيزيكي و رواني انسان است. به گفته دانشمندان با اتكا به دستاوردهاي جديد در آينده و نيز از ميان برداشتن موانع موجود، افزايش طول عمر انسان محتمل خواهد بود، اما بايد به اين نكته توجه داشت كه افزايش طول عمر نبايد با افزايش درد و رنج ناشي از بالارفتن سن همراه باشد، بلكه بايد به گونه اي باشد كه انسان ها در قرن هاي آينده بتوانند با جسم و ذهني سالم 120سالگي خود را جشن بگيرند.
چشم اندازهاي ژنتيكي
نتايج حاصل از چندين تحقيق علمي به روشني نشانگر آن است كه مي توان طول عمر را فراتر از محدوديت هاي كنوني افزايش داد.
سينتيا كنيون ، پروفسور دانشگاه كاليفرنيا در سانفرانسيسكو در پي آزمايش هاي خود موفق شده است طول عمر كرم هاي حلقوي را تا دو برابر افزايش دهد. وي اين كار را با تغيير عملكرد ژن ويژه اي موسوم به "af-2" انجام داده است؛ به طوري كه كرم هاي تغييريافته كه به طور طبيعي دو هفته عمر مي كنند، تا يك ماه دوام آورده و به زندگي خود ادامه داده اند.
به گفته پروفسور كنيون ، كرم هاي داراي ژن تغييريافته، حتي تا آخرين دقايق زندگي خود نيز از وضعيت بهتري نسبت به كرم هاي طبيعي با نصف سن آنها برخوردارند. اين كرم ها تا لحظه مرگ، نرم و فربه باقي مي مانند و همچون كرم هاي بسيار جوان تر از خود، بخوبي در محيط اطراف خويش مي لولند. كنيون مي گويد: بسيار عجيب است كه آنها تا به اين اندازه سالم و سرحال باقي مي مانند .
ژن "daf-2" در سلول بدن پستانداران، داراي دو نسخه متفاوت است كه هر دو نسخه در جريان تكامل اين موجودات زنده، باقي مانده و حفظ شده اند. يكي از نسخه هاي اين ژن به عنوان گيرنده انسولين عمل مي كند و كنترل سطح قند خون را به عهده دارد. دانشمندان با غيرفعال كردن اين گيرنده در سلول هاي چربي موش ها، موفق شده اند طول عمر اين جوندگان را تا 18 درصد افزايش دهند. به همين ترتيب، با تغييردادن نسخه ديگر اين ژن در سلول هاي پستانداران كه فاكتور رشد شبه انسولين به نام فاكتور "IGF-1" را در بدن توليد مي كند، حتي مي توان طول عمر بيشتري را براي اين جانوران به ارمغان آورد. دانشمندان تاكنون با ايجاد تغييراتي در اين نسخه ژني و با كاهش ميزان فعاليت آن در بدن موش ها، موفق شده اند عمر آنها را تا 33 درصد بيش از ميانگين طبيعي بالا ببرند.
اما به راستي چرا و چگونه اين اتفاق رخ مي دهد؟ شواهد و مدارك اوليه به دست آمده از آزمايش هاي اخير نشان مي دهد موش هاي تغيير ژنتيك يافته در مقايسه با همتايان طبيعي خود، كمتر از فرآيند تخريب سلول ها و اندام ها در اثر واكنش اكسيدان هاي ويرانگر رنج مي برند و اين امر، نقش مهمي در افزايش طول عمر آنان ايفا مي كند. افزون بر اين، اين جانوران كمتر از سايرين مستعد ابتلا به بيماري هاي مرتبط با افزايش سن همچون انواع سرطان ها هستند. پروفسور كنيون تصريح مي كند: اين قبيل جانوران تغييريافته داراي نيروي جواني بيشتري هستند و از اين رو، به طور طبيعي نسبت به اينگونه بيماري ها مقاومت بيشتري از خود نشان مي دهند .
رژيم غذايي و پيري
اين روش كه بر پايه تغيير سيستم انسوليني بدن استوار شده، داراي رابطه تنگاتنگي با روشي معروف براي افزايش طول عمر است كه از گذشته شناخته شده بود و به آن، محدودسازي كالريك مي گويند.
دانشمندان بيش از 70 سال است كه به اهميت و نقش كاهش مصرف كالري در افزايش نسبي طول عمر جانوران پي برده اند. تحقيقات اخير نيز اين موضوع را بخوبي به اثبات رسانده؛ به طوري كه كاهش 40 درصدي مصرف كالري در موش هاي آزمايشگاهي، موجب افزايش 40 درصدي ميانگين طول عمر اين موش ها نسبت به نمونه هايي شده است كه به طور طبيعي و با رژيم غذايي نرمال تغذيه مي كنند. افزون بر اين، موش هاي تحت رژيم غذايي ويژه كه كالري كمتري مصرف مي كنند، در مقاطع مختلف سني نيز بهتر از افراد همسن خود در گروه ديگر به نظر مي رسند. در واقع با تكيه بر نتايج به دست آمده، مي توان گفت كه كيفيت و كميت زندگي آنها هر دو تحت تاثير اين عامل مهم قرار مي گيرد.
ميزان كالري كه در قالب مواد غذايي گوناگون بلعيده و به درون سيستم گوارشي وارد مي شود، ماشه ترشح و رهاسازي انسولين را در بدن مي كشد و سبب تحريك مسير شيميايي IGF-1 مي شود. دانشمندان بر اين باورند كه تحريك اين مسير شيميايي و راه اندازي سلسله واكنش هايي كه به ترشح هر چه بيشتر هورمون انسولين در بدن منجر مي شود، مي تواند فرآيند پيري سلول ها را تسريع كند و در مجموع، پيري را زودتر براي جانور مورد نظر به همراه آورد.
پيتر دي استفانو ، رئيس مركز علوم شركت "Elixir" (به معناي اكسير يا كيميا) كه يك شركت داروسازي در ماساچوست آمريكاست، تاكيد مي كند كه كاهش فاكتور "IGF-1" و محدودسازي دريافت كالري ممكن است هر يك با روشي متفاوت بر فرآيند پيري موجود زنده تاثير بگذارد. وي مي افزايد با وجود اين، هر دو رويكرد دست كم در آزمايش هاي انجام شده  روي جوندگان، افزايش طول عمر را براي اين جانوران به ارمغان آورده است.
معما باقي است
آيا اين امكان وجود دارد كه بتوان با بهره گيري از همين روش ساده، طول عمر انسان را نيز به طور قابل توجهي افزايش داد؟ دانشمندان نمي دانند يا به عبارت بهتر، هنوز پاسخ مطمئن و دقيقي براي اين پرسش ندارند.
جان فلن ، زيست شناس تكاملي دانشگاه كاليفرنيا بر اين باور است كه كاهش كالريك مي تواند طول عمر انسان را افزايش دهد، اما اين افزايش، مهم و قابل توجه نيست. به گفته وي، رژيم غذايي كم كالري موجب افزايش عمر موش ها و ديگر جانوران آزمايشگاهي شده و اين امر، بويژه به سبب كاهش ميزان فعاليت جنسي، در آنان به وقوع پيوسته است.
فلن مي گويد موش ها انرژي عظيمي را صرف توليدمثل مي كنند و به هنگام بهره گيري از رژيم كم كالري، دريافت انرژي كم تر نسبت به حالت طبيعي، سبب مي شود كه اين جانوران فعاليت توليدمثلي خود را افزايش داده و بيشتر عمر كنند. از سوي ديگر، انسان ها انرژي كمتري را صرف فرآيند توليدمثل مي كنند و از اين رو، ممكن است فوايد كمتري از اين رژيم غذايي در ارتباط با افزايش طول عمر نصيب بشر شود. دانشمنداني كه روي افزايش طول عمر جانوران، سرگرم آزمايش و تحقيق هستند، درباره كارايي بهره گيري از روش رژيم غذايي كم كالري در ارتباط با انسان به نتيجه قطعي نرسيده اند. آنها بر اين باورند كه براي رسيدن به اطمينان، افزون بر آزمايش هاي انجام شده روي جانوران كوچك ، بويژه جوندگان، ديتا و اطلاعات بيشتري درباره جانوران بزرگ جثه مورد نياز است تا بر اساس آنها بتوان قضاوت واقع بينانه تري در اين زمينه انجام داد. دونالد اينگرام ، رئيس اجرايي آزمايشگاه پيري شناسي تجربي در موسسه ملي پيري ايالات متحده آمريكا، باهمكاران خود سرگرم بررسي آثار كاهش 30 درصدي كالري دريافتي از رژيم غذايي روي ميمون هاست. به گفته وي، از آنجايي كه اين جانوران داراي شباهت هاي متابوليك فراواني با انسان هستند، نتايج به دست آمده از اين آزمايش ها مي تواند چشم انداز روشن تري را درباره به كارگيري اين روش در ميان انسان ها نمايان سازد. اين بررسي ها از سال 1987 آغاز شده و به گفته دست اندركاران آن، هنوز بسيار زود است كه بتوان درباره افزايش طول عمر ميمون هاي مورد آزمايش، قضاوت دقيقي كرد. با وجود اين، شاخص هاي اوليه نشان از كاهش بيماري هاي مرتبط با افزايش سن در ميان اين جانوران دارد كه مي تواند حاكي از آثار مثبت اين روش روي سلامتي و طول عمر ميمون ها باشد.
به گفته دانشمندان، براي يافتن پاسخي مناسب و مطمئن در اين زمينه و نيز يافتن روشي كارا و موثر براي بالابردن طول عمر انسان بايد درانتظار انجام آزمايش ها و تحقيقات گسترده بعدي ماند، اما نكته نويد بخش در اين ميان، اميدواري و خوشبيني دانشمندان است.
منبع: نشنال جئوگرافيك

آرزوي بزرگ
زندگي جاودانه و گريز از مرگ، يكي از آرزوهاي ديرينه بشر بوده و اين آرزوي بزرگ هومو اپينس به عنوان متفكرترين گونه زنده زمين كه همواره عجيب ترين آرزوها را در سر خويش پرورانده و براي تحقق آنها تلاش وافر كرده است، در هر دوره در قالب اساطير گوناگون و به اشكال مختلف نمايان شده و ظهور يافته است. بشر امروز كه برفراز كوهي از دستاوردهاي علمي و فني ايستاده و بينش و درك عظيمي در مقايسه با نسل هاي دور خود يافته است، ديگر در پي يافتن اكسير حيات و غلبه بر مرگ نيست. در واقع، نسل امروز را شايد بتوان اندكي واقع بين تر از گذشتگانش دانست؛ موجودي كه گرچه به جاودانگي دست نيافته است، همچنان تلاش مي كند تا با بهره گيري از كشفيات جديد و دستاوردهاي نو، طول عمر خويش را تا آنجا كه ممكن است افزايش دهد.

جدولي براي مندليف
امير محسن عبدالرزاقي - ديميتري ايوانويچ مندليف در روز هفتم فوريه حدود سال 1834 در توبولسك سيبري به دنيا آمد. نام مادرش ماريا ديميتريونا كورنيليو و نام پدرش ايوان پاولوويچ مندليف است. پدرش به دليل اينكه اسب معامله مي كرد مندليف (معامله كردن) ناميده شد. خانواده ماريا كورنيليو در اوايل سال 1700 در توبولسك اقامت داشتند و روش ساخت كاغذ و شيشه را به منطقه سيبري آوردند. متاسفانه زماني كه ايوان مرد، ديميتري كاملا بچه بود. ايوان با مرگش، همسرش را با بار سنگين مراقبت از خانواده بزرگشان تنها گذاشت.
از همان سالهاي اوليه زندگي ديميتري، مادرش براي دانشگاه رفتن او پول جمع مي كرد. او ساعت هاي زيادي را در كارخانه شيشه سازي كه مادرش در آن كار مي كرد، مي گذراند و مفهوم هاي شيميايي وراي ساختن شيشه و دمندگي شيشه را فرا مي گرفت. در 14 سالگي در مدرسه آمادگي دانشگاه در توبولسك شركت كرد و همان سال دومين تراژدي بزرگ خانوادگي رخ داد. كارخانه شيشه سازي بر اثر آتش سوزي با خاك يكسان شد و خانواده آنها به فلاكت افتاد.
در سال 1849 هيچ چيز براي خانواده در ارمزيانسك باقي نمانده بود. ماريا دارايي هاي خانواده را جمع كرد و به مسكو رفتند. مندليف در دانشگاه مسكو پذيرفته نشد، در هر حال ماريا تسليم نشد و خانواده آنها به سنت پترزبورگ رفتند.
با متقاعد كردن مسئولان مدرسه، به ديميتري اجازه داده شد تا آزمون هاي ورودي را بگذراند. او با نمراتي خوب قبول شد. او را براي برنامه آموزش معلمي علوم با يك بورس كامل پذيرفتند و در پاييز سال 1850 وارد دانشگاه شد.
ماريا مدت كوتاهي پس از پذيرش ديميتري در سنت پترزبورگ جان سپرد مندليف براي رويارويي با كارهاي دانشگاه تنها رها شده بود، اما بعدها در كتابش در مورد محلول ها، مادرش را ستود.
ديميتري غرق در كارش در سنت پترزبورگ شد. در اين زمان او به خاطر بيماري ضربه خورد كه باعث شد براي يك سال بستري شود. در سال 1855 به عنوان استاد يك مدرسه علوم به سيمفروپول در شبه جزيره كريمه در نزديكي درياي سياه نقل مكان كرد. در سال 1856 مندليف از پايان نامه استادي اش دفاع كرد؛ پژوهش  و روش هاي انبساط مواد در ارتباط با گرما . به دنبال برنامه استادي اش، ديميتري زندگي اش را روي شغل تدريس، پژوهش و تحقيق متمركز كرد. راهنمايي هايش را به كتاب هايش و جدول تناوبي منتقل كرد و بعدها دانش خود را در مورد تكنولوژي شيمي و صنعت، كشاورزي، ارتباطات، هواشناسي و دانش اندازه گيري و مقياس ها افزايش داد.
در سال 1859 به عنوان وزير سازندگي عمومي برگزيده شد تا براي مطالعه و گسترش نوآوري هاي علمي و فن آوري به خارج از كشور سفر كند. بين سالهاي 1856 و 1861 چگالي گازها را با رگنالت در پاريس و طرز كار كردن طيف نما را با كيرچوف در هايدلبرگ مطالعه كرد. مطالعه هاي كشش و تنش سطحي مايع او منجر به نظريه نقطه جوش مطلق شد كه بعدها به عنوان دماي بحراني شناخته شد. براي مندليف، همواره دانش مهمترين موضوع بود، اما در آن زمان آشوب، همانند امروز، دانش مي توانست بر قلمرو سياستمداران بيفزايد و باعث نابرابري اجتماعي شود. مندليف به هيچ وجه نمي ترسيد تا نظراتش را درباره اين موضوعات بگويد: در هرجا حد وسطي براي چيزها وجود دارد كه حاصل آن تعادل است. يك ضرب المثل روسي مي گويد: نمك زياد يا كم مانند شيطان است. اين موضوع در ارتباطات سياسي و اجتماعي نيز صدق مي كند... اين وظيفه دانش است كه وجود يك نظام عمومي را در طبيعت كشف كند و دلايل اداره اين نظم و ترتيب را بيابد و اين در مورد ارتباطات انساني، اجتماعي و سياسي و به طور كلي در مورد همه جهان صدق مي كند.
افكار ژرف و عميق منظمش، او را به كشف قانون تناوبي هدايت كرد كه همراه با مسائل ديگري منجر به استعفاي او در 17آگوست 1890 از دانشگاه شد. زندگي شخصي ديميتري نيز در سالهاي متمادي در آشوب و دردسر بود. در سال 1863 با اصرار فراوان خواهرش، ديميتري با فوزوا نيكيتچنا لاسچوا ازدواج كرد. آنها دو فرزند داشتند؛ يك پسر به نام ولوديا و يك دختر. مندليف هيچ وقت واقعا به فوزوا عشق نمي ورزيد و در حقيقت زمان كمي را با او مي گذراند. در ژانويه سال 1882 او از فوزوا جدا شد و با بهترين دوست خواهرزاده اش آنا ايوانوا پاپوا ازدواج كرد. از اولين اثر او در سال 1854 به نام تجزيه شيميايي يك نمونه از فنلاند تا آخرين كارهايش در سال 1906 مانند پروژه اي براي مدرسه دبيران و به سوي دانش روسيه ، تعداد يافته هاي پژوهشي وي بيش از 250 عدد است. معروف ترين آثار او شامل شيمي آلي ست كه در سال 1861 كه 27 ساله بود منتشر شد. اين كتاب جايزه دوميدو را برد و مندليف را پيشرو تدريس شيمي در روسيه كرد.
در كنار كارش روي مفاهيم كلي شيمي كه از آن صحبت كرديم، مندليف زمان زيادي را صرف پيشرفت فن آوري روسيه مي كرد. بسياري از نتايج تحقيقات او مربوط به شيمي كشاورزي، پالايش نفت و بازيافت مواد معدني مي شد. ديميتري همچنين يكي از موسسان انجمن شيمي روسيه در سال 1868 بود و كمك كرد تا راه هاي ارتباطي با دانشمندان در اروپا و ايالات متحده آمريكا باز شود.
مندليف همچنين در زمينه خصوصيات و رفتار گازها در فشارهاي بالا و پايين بسيار مطالعه كرد كه منجر به توليد يك نوع بسيار دقيق فشارسنج و مطالعات گسترده تر در زمينه هواشناسي شد. به هر حال بزرگترين موفقيت او بيان قانوني تناوبي و ارتقاي جدول تناوبي عناصر بود. از همان اوايل كار، احساس مي كرد كه نوعي ترتيب در ميان عنصرها وجود دارد .در سال 1869 شيميدان روسي خصوصيات پيچيده بيش از 60 عنصر را جمع آوري كرد و در 6 مارس سال 1869 او يك گزارش رسمي به نام وابستگي ميان خصوصيات جرم هاي اتمي عناصر ، براي انجمن شيمي روسيه تهيه كرد.در۲۹ نوامبر سال 1870 مندليف گفت كه پيش بيني خواص عناصر كشف نشده ممكن است، فراتر برود. او سپس اين كار را با پيشگويي براي سه عنصر جديد ادامه داد(اكا- آلومينيوم، اكا- بور، اكا سيليسيم) و خواص زيادي براي هركدام از جمله چگالي، شعاع و نسبت هاي تركيب شدن آنها با اكسيژن را تعيين كرد. جهان علم حيران شده بود و افراد زيادي پيشگويي هاي مندليف را به تمسخر گرفتند. در نوامبر سال 1875 زماني كه يك مرد فرانسوي به نام لكوك دوبواس بوادران يكي از عناصر پيش بيني شده(اكا- آلومينيوم) را كشف كرد و آن را گاليم ناميد، عقايد مندليف جدي گرفته شد. دو عنصر ديگر نيز بعدها با خصوصياتي شبيه به پيشگويي مندليف كشف شدند. اين اكتشاف ها پيشگويي هاي او را تاييد و قانونش را اثبات كرد و همچنين او را در زمره دانشمندان درجه يك جهان دانش
قرار داد، در طول زندگي، ديميتري مندليف جايزه هاي متعددي از سازمان هاي گوناگون از جمله مدال ديوي از موسسه سلطنتي انگلستان در سال 1882 و مدال كوپلي در سال 1905 كه بزرگترين جايزه جمعيت هاي علمي ست و درجات افتخاري زيادي از دانشگا ه هاي سراسر جهان دريافت كرد. به دنبال استعفاي او از دانشگاه سنت پترزبورگ، دولت روسيه در سال 1893 او را به عنوان مدير دفتر اجرام و واحدها برگزيد. اين اقدام اين باور را ايجاد كرد كه اين كار به منظور آرام نگهداشتن عموم مردم در برابر دولت انجام شد. در 20ژانويه سال 1907 در 73 سالگي مندليف در حالي كه به داستاني در مورد سفر به قطب شمال اثر ژول ورن گوش مي داد، در آرامش آخرين نفسش را كشيد.

تازه ها
004506.jpg
كاهش شمار پسران
تشديد آلودگي هوا و بالا رفتن غلظت آلاينده ها در اتمسفر در حال كاهش دادن تولد نوزادان پسر در جهان است.به گزارش خبرگزاري بي.بي.سي، دانشمندان معتقد به وجود ارتباط مستحكمي ميان افزايش غلظت آلاينده ها و كاهش شمار نوزادان پسر هستند و اين امر را بويژه با افزايش نرخ سقط جنين مرتبط مي دانند.
گروهي از محققان دانشگاه سائوپائولو برزيل در پي آزمايش هاي گسترده اي كه نتايج آن در نشست سالانه انجمن طب توليدمثل آمريكا در شهر مونترال ارائه شد، بتازگي كاهش شمار پسران متولد شده را در آلوده ترين مناطق به اثبات رسانده و اعلام كرده اند كه آلودگي شديد هوا باعث ايجاد بي تعادلي در جنسيت جمعيت مي شود. به گفته محققان، جنين دختران قوي تر از جنين پسران است و مي تواند شرايط سخت تري را در دوره روياني خود تحمل كند و از سوي ديگر در شرايط سخت و دشوار، احتمال بيشتري وجود دارد كه جنين پسران در رحم مادر از بين برود.
004509.jpg
پاكسازي با طلا
پژوهشگران قصد دارند با به كارگيري ذرات ريز طلا، يكي از مهمترين واكنش هاي شيميايي را در صنعت پاكسازي كنند.بر اساس گزارش انتشار يافته در شماره اخير نشريه علمي نيچر ، اين فرآيند شيميايي همه روزه براي توليد ميليون ها تن دارو، انواع مواد شوينده و نيز افزودني هاي غذايي، در بخش هاي گوناگون صنعت مورد استفاده وسيع قرار مي گيرد و پاكسازي آن مي تواند از توليد ميزان انبوهي سم جلوگيري كند.
بر پايه اين گزارش، اين فرآيند مورد استفاده در صنايع ياد شده، همان اكسيداسيون است كه به سبب دشواري استفاده از اتم هاي اكسيژن هوا در اين فرآيند شيميايي، از اتم هاي موجود در تركيبات مختلف و ايجاد واكنش ميان آنها و تركيبات كربني استفاده مي شود.
به گفته محققان دانشگاه كارديف انگلستان، اين نوع واكنش اكسيداسيون در نهايت، اكسيدان هاي زيادي را بر جاي مي گذارد كه تركيباتي سمي و بسيار زيان آور به شمار مي روند.گزارش نشريه نيچر حاكي ست كه اين دانشمندان بتازگي موفق شده اند با به كارگيري ريز ذرات طلا، فرآيند اكسيداسيون صنعتي را به گونه اي اصلاح كنند كه از توليد مواد اكسيدان جلوگيري شود.
004512.jpg
بانك سلول بنيادي
بانك بين المللي ويژه توليد و ذخيره سازي سلول هاي پايه و بنيادي انسان در سئول، پايتخت كره جنوبي گشايش يافت.به گزارش خبرگزاري بي.بي.سي، اين بانك بين المللي وظيفه توليد و ذخيره سلول هاي بنيادي جنين انسان را براي تامين سلول هاي مورد نياز در انجام تحقيقات گوناگون در سراسر جهان به عهده خواهد داشت.
بر اساس اين گزارش، بانك مورد نظر به عنوان مركز عمده پشتيباني يك كنسرسيوم بين المللي شامل كشور هاي انگليس و ايالات متحد آمريكا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به گفته دانشمندان، به كارگيري سلول هاي بنيادي در آزمايش ها و تحقيقات علمي، مي تواند راهگشاي كشفيات جديد بويژه در علم پزشكي باشد، اما بسياري از منتقدان در سراسر جهان، همچنان استفاده از اين سلول هاي جنيني را در تحقيقات مختلف، غيرضروري و غيراخلاقي مي دانند و چالش ها در اين زمينه ادامه دارد.
سلول هاي پايه يا بنيادي، گروهي از سلول ها هستند كه از قابليت تمايز و تبديل شدن به هر يك از سلول هاي بافت هاي گوناگون بدن برخوردارند و از اين نظر، دانشمندان اهميت فراواني براي آنها قائل هستند.
004515.jpg
افشاي راز زرد
يك گروه ديدبان و ناظر بر تكنولوژي هاي جديد مستقر در كاليفرنيا، راز نشانه هاي زرد رنگ موجود روي پرينت هاي توليد شده به وسيله چاپگرهاي ليزري رنگي شركت Xerox را فاش كرد.به گزارش نشريه نيچر، بنياد غير انتفاعي EFF ضمن هشدار به كاربران اين قبيل چاپگرها، اعلام كرد: اين نشانه هاي زرد رنگ در واقع رموزي هستند كه مي توانند اطلاعاتي راجع به شما و كامپيوترتان را برملا سازند. بر اساس اين گزارش، نشانه هاي زرد رنگ چاپ شده روي صفحات پرينت، مي تواند نشان دهد كه اين صفحات و مدارك چه زماني از شبانه روز و در چه تاريخي چاپ شده اند و حتي شماره سريال كامپيوتري كه از آن دستور چاپ صفحات مورد نظر صادر شده را نيز درون خود ثبت خواهند كرد.
004518.jpg
تصاوير مرگ
سازمان ملل متحد تصاوير ماهواره اي پر كيفيت و دقيقي را از زلزله اخير منطقه كشمير، روي اينترنت در اختيار همگان قرار داد.اين تصاوير هوايي كه به وسيله دوربين هاي دقيق ماهواره ها از زلزله 6/7 ريشتري منطقه كشمير در 8 اكتبر گرفته شده ، عظمت و ابعاد ويراني هاي اين منطقه را به روشني به تصوير مي كشد.اين تصاوير كه بويژه براي كمك به افراد فعال در زمينه پاكسازي و بازسازي اين مناطق، در دسترس عمومي قرار داده شده است، پيش از اين يك بار از روي پايگاه هاي اينترنتي وابسته به سازمان ملل برداشته و دسترسي عمومي به آنها متوقف شده بود. با اين وجود به گفته سازمان ملل، دسترسي به اين تصاوير بار ديگر روي پايگاه هاي اينترنتي مورد اشاره، ميسر و امكانپذير است.

پيشخوان
004557.jpg
ميامي هرالد
روزنامه ميامي هرالد خبر و عكس اول خود را به وقوع توفان ويلما اختصاص داده است. به نوشته اين روزنامه چاپ آمريكا، مقامات دولت مكزيك اعلام كرده اند شبه جزيره يوكاتان براثر توفاني كه به نظر مي رسد دست  كم تا يك روز ديگر هم در اين منطقه ادامه خواهد داشت، دچار خسارات شديدي شده است.
004572.jpg
واشنگتن پست
روزنامه واشنگتن پست خبر اول خود را به انتشار گزارش سازمان ملل متحد عليه سوريه و انتقاد شديد مقامات اين كشور عليه اين اقدام اختصاص داده است. روز پنج شنبه گذشته۲۰ اكتبر، دتلف مه ليس حقوقدان آلماني كه از سوي شوراي امنيت سازمان ملل متحد مامور تحقيق درباره ترور رفيق حريري، نخست وزير پيشين لبنان شده بود در گزارشي ادعا كرد كه حادثه انفجار بمب  قوي در بيروت كه به مرگ رفيق  حريري منجر شد به احتمال قوي با تاييد مقامات سوريه به وقوع پيوسته است.
004527.jpg
چايناديلي
روزنامه چاينا ديلي طرح هاي دولت چين به منظور بالابردن ضريب ايمني در بخش انرژي را براي عنوان خبر اول خود برگزيده است. برهمين اساس قوانيني در دست اجراست تا با اتخاذ سازوكارهاي قانوني طي سال هاي آينده رشد كنوني در بخش انرژي چين حفظ شده و روند صعودي خود را طي كند. ژودينگ مينگ يكي از مقامات ارشد چيني در بخش انرژي در اين باره مي گويد: ما به قانوني احتياج داريم كه ضامن تامين امنيت در بخش انرژي باشد. ازهمين روست كه تلاش هاي بي وقفه اي را در اين راستا آغاز كرده ايم.
004554.jpg
لاخورنادا
روزنامه اسپانيايي زبان لاخورنادا نيز خبر و عكس اول خود را به وقوع توفان ويلما در مكزيك و غارتگري هاي پس از آن اختصاص داده است. اين روزنامه با تيتر جالبي با اين مضمون كه شهر كنكون - مركز مهم سياحتي مكزيك و شهري كه پيشتر در آن اجلاس سازمان تجارت جهاني WTO برگزار شده بود- در زير آب دفن شده است،خبر از وقوع فاجعه اي بس هولناك در اين منطقه داد.
در كوزومل و كنكون جريان برق قطع شده، تابلوها واژگون شده اند و خيزش امواج باعث جاري شدن سيل در خيابان هاي خالي از سكنه شده است.

علمي
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |