چهارشنبه ۴ آبان ۱۳۸۴ - - ۳۸۳۴
از نگارگري سنتي تا نگارگري مدرن
به رنگ و نقش تاريخ
004569.jpg
محدثه يوسفي
اكرم خطيبي نگارگرايراني- پس ازچهار دهه كار نقاشي و نگارگري، تكنيك جديدي از نگارگري خاك و طلا را ابداع كرده است. خطيبي در تابلوهاي خود علاوه بر نگارگري سنتي به نگارگري مدرنيستي نيز روي آورده تا مقام و منزلت هر دو سبك را
زنده نگه دارد. او تحصيلات دانشگاهي خود را در دانشگاه هنرهاي زيبا به اتمام رساند. در آنجا بود كه با مهندس سيحون آشنا شد. كار و نگاه مهندس سيحون به آثار هنري، چشم انداز جديدي در او ايجاد كرد كه برايش ماندگار شد. به بهانه اهداي تابوهاي نگارگري خطيبي به سازمان اسناد ملي، به سراغ او رفتيم.
اكرم خطيبي متولد تهران است و شديدا هم به اين شهر علاقه مند. مي گويد : مدت زيادي در اروپا زندگي مي كردم، اما عشق به ميهن امكان ادامه زندگي در آن ديار را به من نداد. اين عشق در كارهايم نيز متجلي شده و به همين جهت تابلوهاي من عمدتا جنبه شرقي دارند. در همه آثارم رنگ و نقش تاريخ ايران حضور عيني و ملموس دارد .در دبيرستان قوام و مدرسه شيرين درس خوانده و در دانشگاه، دانشجوي مهندس سيحون بوده و سپس مكتب قهوه خانه اي را نزد استاد حسين همداني آموخته است.
خطيبي ازكودكي درخانواده اي هنري بزرگ شد؛ مي گويد: مادرم استاد اول من و پدرم استاد هنر موسيقي، نقاشي و خط بود. مادرم در دبستان و راهنمايي مدرس طراحي بود و من عمدتا از او الهام مي گرفتم. در سن 8 سالگي محمدعلي دولتشاهي اولين استاد من بود. ايشان مينياتوريست بود. درسن 13-12 سالگي برنده جايزه اي در ايران شدم؛ جايزه اي كه در حال حاضر در گنجينه محفوظ است. شعرهايي كه پدرم از خيام برايم مي خواند گاها مفهوم شعر را در ذهنم تصوير مي كرد و شروع به كشيدن نقاشي مي كردم. عاشق هنر سنتي ايران بودم و بعد از سپري كردن دوران دانشگاه به اروپا سفر كردم و در واقع عمده فعاليت من در اروپا صورت گرفت .
او معمولا تنها كار مي كند، چون معتقد است تخصص آنها با كار من متفاوت بود، ضمن اينكه كارهايشان را با من به طور صحيح انجام نمي دادند.
اما سئوالي مهم: چرا عمده آثار او ملهم از تاريخ ايران است؟ او در اين باره مي گويد: چون خط و زبان در اثر به مرور زمان فرسايش و تغيير مي كند، اما نگاره ها مي توانند تاريخ ايران را زنده نگه دارند. البته در اين كار موفقيت هاي ديگري نيز داشتم؛ من در كنار اين نوع نگارگري، ضمن پژوهش هايم اين نكته را به اثبات رساندم كه مينياتور هنري چيني بوده و از چين به ايران آمده. زماني كه ماني كتاب ارژنگ را كار كرد، خود به چين رفت و در آنجا نقاشي چيني را آموزش ديد؛ همچنين با تحقيقاتي كه من در سيستان شهر سوخته انجام داده ام، ثابت كردم كه هنر نگارگري بيشتر از شرق ايران آمده و اولين آتشكده ايران در بلخ بوده كه 12 هزار سال قدمت دارد .
مي پرسم چرا آثارتان را به گنجينه سازمان اسناد ملي اهدا كرديد؟ كه جواب مي دهد: چون خيلي مشتاق بودم كه گنجينه سازمان اسناد ملي با آثار من افتتاح شود و آقاي دكتر كياني هم خيلي زحمت كشيدند كه آثار من را جمع آوري كنند. به گمانم همه آثار هنري معتبر بايد روزي به گنجينه سپرده شود، چون تنها مكاني ست كه مي توان به بقاي آينده آن اثر اعتماد كرد. من هم ديگر توان كار كردن دوباره اين تابلو ها را ندارم و به همين جهت آنها را به گنجينه اهدا كرده ام كه هم يادي از من در اينجا باقي بماند و هم اينكه دينم را به كشورم ادا كرده باشم .
خطيبي مي گويد: روي تابلوهاي خاك و طلا معمولا شش ماه كار مي كنم، اما بعضي از تابلوها را يك تا پنج سال كار كردم؛ حتي تابلويي دارم كه 16 سال روي آن كار كرده ام. چون نقش و نگار اين تابلوها عموما از تاريخ و فرهنگ ايران است و اين رغبت در من ايجاد مي شود كه بيشتر در آنها تعمق كنم. اين تعمق گاهي تا نيم دهه به طول مي انجامد .او درباره تاثير هنرغرب بر نقاشي ما مي گويد: كساني همانند كمال الملك و نقاش هاي آن زمان تاثير قابل توجهي گرفته اند، اما اگر در نقاشي عاميانه و نقاشي هاي تعزيه مشاهده كنيد اين آثار تاثير چنداني از هنر غرب نپذيرفتند و نقاشي عاميانه پيشرفت چنداني نداشت ولي كاشيكاري در زمان قاجار به اوج خود رسيد. در زمان دربار يعني زمان صفويه يا قاجار اين درباريان و پادشاهان بودند كه تصميم مي گرفتند كه چه سبكي را وارد كنند يا چه سبكي در ايران كار شود؛ هنرمند بايد خودش كار كند نه اينكه دستوري براي او صادر شود. تابلو عاشورايي كه من به تصوير كشيده ام نسبت به كارهاي ديگر هنرمندان متفاوت است؛ از اين جهت كه همه، زمين كربلا را با خون و خاك ترسيم كرده اند، اما من به جاي خون، آب را نقاشي كردم، چون اعتقاد داشتم آنان براي آزادي و حيات دين جنگيدند و چون آب يكي از عناصر پنجگانه حيات است، بيشتر به آدميان كمك مي كند كه مبارزات و حماسه اين رادمردان تاريخ را در ذهن زنده نگه دارند .
او درباره نتايج يكي از تحقيقاتش روي مكتب قهوه خانه اي مي گويد: بعدها به اين نتيجه رسيدم كه مكتب قهوه خانه اي در ايران به اين جهت رشد كرد كه پس از روي كار آمدن اسلام در ايران مردم اجازه نقاشي در ايران را نداشتند. البته ناگفته نماند كه اسلام هرگز ترسيم تصوير را ممنوع نكرد، بلكه پرستش آن را براي مردم خود منع كرد و اين موجب شد كه نقاشي تخيلي و سپس قهوه خانه اي در ايران رواج يابد و چون در آن زمان مردم آگاه نبودند، مينياتورها را بزرگ كردند و چون اطلاع از آناتومي نداشتند كارهاي حماسي را با تخيل خود مي كشيدند و به دليل نداشتن جا، براي نقاشي در قهوه خانه ها تجمع مي كردند كه پس از مدتي نقاشي قهوه خانه اي نام نهاده شد و اين بحث از زمان زنديه آغاز شد و تا دوره هاي صفويه و قاجار هم ادامه يافت. با توجه به اينكه در زمان صفويه مذهب شيعه اوج گرفت از آن زمان به بعد هنر نقاشي به كلي فراموش شد و بيشتر مي توان اين طور گفت كه عظمت اسلام منجر به اوج هنر قهوه خانه اي در ايران شد. من آنقدر به حرفه خود علاقه مند هستم كه روزهاي زيادي به غار كتله خور رفتم تا خاك مورد نياز را براي نگارگري بيابم .
اكرم خطيبي  اين روزها بيشتر مشغول پژوهش تاريخي، نگارش و نقاشي ست.

نقش و رنگ ده هزار ساله
اكرم خطيبي كتابي در معرفي هنر نقاشي و نگارگري ايران براساس پژوهش هايش نوشته است. نقش و رنگ ده هزار ساله نام كتاب خطيبي ست كه در 208 صفحه و شمارگان 2هزار و 200 نسخه به بازار عرضه شده است. كتاب با ويژگي هاي هنر ايراني آغاز مي شود و سپس به بررسي هنر در عصر حجر، نگارگري شرق يا سيستان درهزاره سوم قبل از ميلاد و سرفصل هاي ديگر مي پردازد. در اين كتاب 16 اثر از آثار نقاشي خطيبي با سبك ها و موضوع هاي مختلف به چاپ رسيده است. عكس روي جلد كتاب نيز از خاك برآمديم و بر خاك شديم نام دارد كه از كارهاي خطيبي ست.

ما... خداو اهل بيت
ياري، به قدر شعور
004545.jpg
سيد محمد سادات اخوي
يك
وقتي روزها يا شب هاي معنوي و خاص، تمام مي شوند، هميشه چيزي، آدم ها را زجر مي دهد. آدم هايي كه گره هاي روحي شان باز مي شود و به قول رايج حاجت شان را مي گيرند حاوي اين پيام اند كه لابد كسان ديگر-كه دست خالي مانده اند- آدم هاي خوبي نبوده اند...؛ اين درست نيست؛ يعني درست درست نيست. تركيب نگاه قرآن و مجموعه اي از روايت هاي ديني، نشان مي دهند كه حاجت گرفتن يا نگرفتن، نماد خوب بودن و بد بودن، نيست. اشتباه ترين كار اين است كه روش هاي الهي را بر اساس نگاه خودمان، دسته بندي كنيم. درست است كه در هستي ، قانون هاي ثابتي داريم،  اما اين قانون ها(با يك اثر مشترك)، در هر موقعيت، به روشي متناسب، عمل مي كنند.
دو
نقل است سه نفر، در سه زمان، يك پرسش را بي هم آهنگي هم، از امام ششم پرسيدند و او نيز به هر كدام، يك جور پاسخ داد. كسي كه هنگام پرسش هر سه حاضر بود، با تعجب، دليل اين گونه پاسخ دادن را از امام صادق(ع) پرسيد و امام نيز به سطح درك سه نفر اشاره كرد. اجازه بدهيد سطح درك را شعور ، معنا كنيم.
سه
در شهر، آدم هاي بسياري را ديده ايد كه بي توجه به حضور مسافران ديگر-كه ممكن است در حال و هواي خودشان باشند- با تلفن همراه  شان، طوري حرف مي زنند كه سر آدم مي رود!... يا كساني كه پيش چشم زن و فرزندشان، ابزار خودرو شان را بيرون مي كشند و مي افتند به جان راننده اي كه با او تصادف كرده اند.... فحش ركيك هم كه مانند نقل و نبات است(گاهي مي بينيم كه كسي به كسي، ناسزاي ناموسي مي گويد و او هم با لبخند، مشابه اش را تحويل گوينده مي دهد و هر دو هم انگار نه انگارشان است!).
روشن ترين شكل شعور ، همين است كه در كوچه و خيابان مي بينيم،  اما منظورم از اشغال اين بخش از روزنامه، گفتن چنين نكته  ساده اي نيست. مي خواهم بگويم اگر گاهي خدا، به اندازه  آدم هاي زرنگ، به ما عنايت نمي كند، به خاطر سطح نازل درك خودمان است.
چهار
ابتدا بايد يادمان باشد كه ما، بنده ايم...؛ اين، يعني خدا به ما بدهكار نيست. به قول حافظ :
حافظ!... وظيفه  تو، دعاگفتن است و بس
در بند آن مباش كه نشنيد يا شنيد
 اما اينجور ديدن ماجرا، بدجوري براي آدم گران است. مي دانم كه خود حافظ هم اگر چنين مي گويد، به خاطر گريز از رنج دعاهاي اجابت نشده است... و گر نه اگر قرار باشد دربند اجابت نباشيم، پس اميد به خدا ، مي رود در رديف انبوه  اميدهاي ديگري كه داريم و اسير شد... شد - نشد...نشد مي شود، در حالي كه خداوند در قرآن، بي شرط و قيدي ويژه، فرموده است كه تا كسي او را بخواند ، پاسخ مي دهد. بنا نيست خواستن از خدا هم دربند گاهي و اما و اگر باشد. با اين هم كه براي خدا-كه همه چيزمان، زير چتر نگاه الهي اوست- دادگاه تشكيل بدهيم، موافق نيستم،  اما
دست كم مي دانم كه شب هاي احيا رمضان و شب قدر ، از اين قاعده، جدايند. درهاي آسمان، باز اند و رشته  ارتباط زمينيان و آسمانيان، وصل است.
پنج
برخي، عصمت را اين گونه معنا مي كنند كه اهل بيت، نيرويي بيش از نيروي انساني دارند و چه بخواهند و چه نخواهند، نمي توانند گناه كنند. هنوز حتا ميان علماي ارشد ديني هم در تعريف عصمت ، اختلاف است. اين تعريف، يعني خدا، گروهي را با عنوان اهل بيت آفريده و از ابتدا هم واكسينه گناه و خطا شده اند. اين، هم ارزش وجودي اهل بيت را كم مي كند و هم به حكمت الهي  اشكال وارد مي كند. معناي عصمت اهل بيت، اين است كه مانند ما، فرصت خطا و گناه داشته اند و مرتكب نشده اند. در حقيقت، چون مدام با خرد  شان، ديده اند و سنجيده اند، توانسته اند آسيب گناه را عقلاني بفهمند و مهمتر از آن، باور كنند... بنابر اين، مرتكب نمي شوند.
شش
فكر ش را بكنيد...؛ قديمي ها، با همه  ساد گي شان، از يك نماد حتا خرافي، مي توانستند حاجت بگيرند و ما، با همه  ابزارهاي ارتباطي و صورت گري ، نمي توانيم دستي به آسمان برداريم و درجا، ارتباط مان هم برقرار شود. كجاي كار  اشكال دارد؟... طبيعي است كه بسياري از ما، بي درنگ، مظاهر تمدن نوين را محكوم مي كنيم و آرزو مي كنيم گذشته(كه خودمان هم تعريف درستي از آن نداريم!) تكرار شود تا انسان  امروز، به همان اندازه، به آسمان، متصل باشد. اما اين، درست نيست. هيچ كس نمي تواند ادعا كند كه خدا، وسايل خرافي يا نمادهاي ديني خرافي را تاييد مي كند يا قائل باشد كه آن نماد خرافي ست كه لطف خدا را جلب كرده...؛ اين هم شكل تازه  بت پرستي است. مشكل اين است كه پس از رسيدن به تاثير يك نماد ديني، هرگز آن را با انبوه دليل هاي محكم ديني، تطبيق نمي دهيم تا درستي و نادرستي اش را بفهميم؛ آن را دربست مي پذيريم و حتا گاهي بيش از خدا، قدرت آن نماد را باور مي كنيم...؛ طوري كه انگار خدا معطل روآوردن ما به آن نماد است تا چيزي را عنايت كند. درست مانند كساني كه درك درستي از ارتباط اهل بيت با خدا ندارند و گمان مي كنند كه خدا، كار عالم را سپرده به اهل بيت و بي كار است!... اين باور، هم مشركانه است.
هفت
در اين شب ها كه از خودمان خسته ايم و نمي دانيم چرا نمي توانيم با اين همه توبه، فقط يك هفته  صاف و درست داشته باشيم و دنبال كسي مي گرديم كه ياري مان كند، اهل بيت(كه اين راه را، به خوبي مي شناسند)، مطمئن ترين اند... اما كدام اهل بيت؟... اگر با همان شعور هميشه به سراغ شان برويم، مانند داشتن دريا و برداشتن آب با فنجان است. براي اين موضوع، پيشنهاد مي كنم اهل بيت را از ماجراهاي تاريخي اي كه براي شان پيش آمده(و داغي بر دل همه  ماشده)، جدا كنيم و به زمان حال بياوريم...؛ طوري كه بتوانيم روي صندلي و قالي، ايستاده و نشسته، با آنها حرف بزنيم. حس كنيم همين حالا، روح پرانرژي و مهربان شان، كنار ماست. امام زين العابدين(ع)، در نيايشي كه به خواهند گان پيشنهاد كرده، فرموده هنگامي  كه انسان از راه مستقيم الهي جدا مي شود، آخرين راه بازگشت اش تكاني است كه معرفت و شعور  اش به او مي دهد.

پرسوناژ
سعيده امين
يوسف اسلام
004536.jpg
كمتر كسي در ايران، آواز دل انگيز كت استيونس (يوسف اسلام)، خواننده مسلمان انگليسي را شنيده است. خيلي ها هنوز نمي دانند اخيرا چهار آلبوم از مجموعه آثار اين خواننده پرطرفدار انگليسي توسط حوزه هنري در ايران منتشر شده است.
آهنگ هاي ماتيو و پسران ، اساتيد جديد ، اعداد و جعبه شكلات از جمله آوازهايي هستند كه از يوسف اسلام وارد بازار ايران شده است.
ديميتري جورجيو كه بعدها نام هنري كت استيونس را براي خود برگزيد، از پدري يوناني قبرسي و مادري سوئدي در بريتانيا متولد شد. از سن پايين به خوانندگي علاقه پيدا كرد، گيتار به دست گرفت و چند كاست را در خيابان پايين محل سكونتش ضبط كرد. او تصميم گرفت نام هنري كت استيونس را براي خود انتخاب كند. خودش مي گويد: به محض اينكه نامم را تغيير دادم، كاست هايم به فروش رفت .
من سگم را دوست دارم نام اولين ترانه اي بود كه استيونس آن را روانه بازار كرد. بعد كه كارش بالا گرفت، ماتيو و پسران را خواند و بسرعت به شهرت رسيد و در عالم موسيقي براي خود اسم و رسمي پيدا كرد.
بيماري سل كه كت به آن مبتلا شد، سر خط آغازين سرنوشت جديد او بود. او تمام مدتي را كه در بيمارستان بستري بود، به زير و رو كردن ريشه هاي اعتقادي خود پرداخت. به قول خودش داشتم دنيا را جور ديگري مي ديدم اما خدا خواست كه او زنده بماند. سال هاي پاياني دهه 60 براي كت دوران شكوفايي بود. ترانه هايش در سراسر جهان منتشر مي شد. او سپس با دميس روسس يوناني آشنا شد كه شانه به شانه هم البته در دو سبك متفاوت، در عرصه موسيقي به تاخت مي رفتند. استيونس بيشتر به سبك پاپ و راك تمايل داشت. معروف ترين ترانه هاي آن دوران بانو دانبارويل و دنياي وحشي بودند كه بارها نيز توسط گروه هاي ديگر موسيقي به اجرا درآمد.
كسب افتخارات موسيقي پاپ تا سال 1977 براي او ادامه پيدا كرد. او در اين سال به اسلام روي آورد و مسلمان شد، اگرچه در سال هاي قبل از اين در موضعي عليه مسلمانان قرار گرفته بود. او مي گفت: من در خانواده اي مسيحي به دنيا آمدم، با وجود اينكه هركس با فطرت خود زاده مي شود، اما والدينش دين او را تعيين مي كنند. من به عنوان يك مسيحي ياد گرفته بودم كه خدا وجود دارد، اما هيچ ارتباط مستقيمي با او نداشتم. وقتي خواننده شدم به مرور خدا را گم كردم، مي خواستم يك ستاره شوم. ديگر خواننده هاي پاپ و راك به خداي گم كرده ام تبديل شده بودند، اگرچه در درونم به بشريت عشق مي ورزيدم. تا اينكه سعي كردم از آنچه كه به دست مي آورم، به بشريت كمك كنم. از مشروب و مواد مخدر حذر كردم .
او مدتي به مطالعه و بررسي مذاهب شرق و غرب پرداخت، اما نتوانست خلاء ذهني خود را پر كند. سرانجام از طريق برادرش با اسلام آشنا شد. برادرش يك قرآن كريم از مسجدالاقصي برايش هديه آورد. كت استيونس تمام قرآن را چند بار خواند، بعد به مسجدالاقصي رفت و عبادت مسلمانان را از نزديك ديد. به لندن بازگشت و توسط يكي از انجمن هاي اسلامي با مسلمانان آشنا شد. او يك سال بعد شهادتين را بر لب آورد و به دين اسلام مشرف شد. نامش را از كت استيونس به يوسف اسلام تغيير داد. او تمام فعاليت هايش هنري اش را متوقف كرد و تمام وقتش را صرف آموزش تعاليم دين اسلام كرد. استيونس فقط نت دوآهنگ با نام هاي ماه بر ما طلوع كرد و الف از آن الله است را منتشر كرد. قطعه اول در مدح حضرت رسول است و قطعه دوم كه به انگليسي و عربي خوانده شد، به بخش هايي از ويژگي هاي دين اسلام مربوط مي شود.
يوسف اسلام اما بعد از تبليغ دين اسلام از طرف دولت هاي انگليس و آمريكا مورد اذيت و آزار
قرار مي گيرد، او يك بار وقتي وارد فرودگاه واشنگتن شد، توسط پليس فدرال آمريكا بازداشت و به اجبار به وطنش مراجعت داده شد. آنها ادعا كردند كه نام يوسف اسلام در فهرست افرادي جاي دارد كه امكان ارتباط ميان فعاليتشان با اعمال تروريستي وجود داشته است.
او پس از بازگشت به لندن طي يك مصاحبه  گفت: اقدام پليس فدرال آمريكا ديوانگي بود. همه مرا مي شناسند، ماهيت فعاليت خيريه ام را مي دانند، هيچ موضوع پنهاني در مورد من وجود ندارد .
از جمله آثار وي، اعداد، ايزيتسو، بازگشت به زمين، پراكنده ها، زندگي آخرين پيامبر، چاي براي مردم قايقران، گربه وحشي و زخمي ست.

حبيب الله آيت اللهي
004482.jpg
دكتر آيت اللهي، يكي از نمايندگان هنر اسلامي ست. نزديك به 50 سال فعاليت، تحقيق، تدريس و مشاوره از او يك مرد تاريخي ساخته است. دكتر آيت اللهي، كارشناس نقاشي از دانشكده هنرهاي زيبا، كارشناس ارشد زيبايي شناسي و دانش هنر از دانشگاه سوربن پاريس است. او از همين دانشگاه دكتراي هنرهاي تجسمي (علمي و عملي) را گرفت و آثار هنري خود را در مجموعه هايي شخصي در داخل و خارج به نمايش گذاشت. او مدرس دانشگاه هاي مختلف هنر در داخل و خارج كشور است. آيت اللهي در حال حاضر عضو هيات علمي دانشگاه تهران، عضو فرهنگستان هنر، عضو سازمان بين المللي بازاريابي، عضو كميته پژوهش و ترجمه و نشر شوراي عالي انقلاب فرهنگي ست. مشاورت هنري مركز مطالعات ايراني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي از جمله كارهاي اوست. از او كتاب هايي مثل نقطه خط گستره ، روحانيت در هنر و مجموعه كتاب هاي مباني نظري هنرهاي تجسمي به چاپ رسيده است.

فرهنگسراها
فرهنگسراي خانواده: مسابقه كتابخواني با عنوان ضيافت نور در فرهنگسراي خانواده برگزار مي شود.
كتاب روزه، درمان بيماري هاي روح و جسم به نويسندگي سيد حسين موسوي راد لاهيجي از انتشارات اسلامي به شركت كنندگان معرفي مي  شود. علاقه مندان جهت دريافت سئوالات مي توانند از تاريخ 28 مهر تا 14 آبان به كتابخانه فرهنگسراي خانواده واقع در نارمك ميدان هلال احمر، خيابان گلستان مراجعه يا با شماره تلفن 77827730 تماس بگيرند.
خانه فرهنگ فرزانگان: مسابقه نقاشي روي بوم با موضوع قدس در خانه فرهنگ فرزانگان برگزار مي شود. اين مسابقه تا تاريخ 12/8/84 براي عموم در نظر گرفته شده است. شهروندان مي توانند با دريافت بوم و نقش تصاوير از روز جهاني قدس، در اين مسابقه شركت كنند. علاقه مندان مي توانند با شماره  تلفن هاي 77818842 و 77815173 تماس گرفته يا به نشاني نارمك، ميدان هلال احمر، انتهاي خيابان گلستان، ميدان تسليحات، كوچه شهيد گلستاني، شماره 128 مراجعه كنند.
خانه فرهنگ ميدان 16 نارمك: در اين خانه فرهنگ كلاس هاي آموزشي، فرهنگي، هنري، اجتماعي و ورزشي برگزار مي شود. علوم قرآني (روخواني روانخواني تجويد حفظ خردسال مفاهيم مداحي و احكام)، هنرهاي دستي (خياطي با الگو و بدون الگو گل بلندر گل چيني هويه كاري سفره آرايي نقاشي روي پارچه و عروسك سازي) ، هنرهاي تجسمي (نقاشي كودكان و ابتدايي سفالگري طراحي رنگ روغن نقاشي مداد رنگي - گريم سينمايي خوشنويسي و معرق) و كلاس هاي ورزشي (شطرنج ژيمناستيك بدنسازي خواهران كاراته پسران و دختران) از جمله برنامه هاي در نظر گرفته شده در اين مركز براي عموم است.
علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن هاي 77933509 77952040 تماس گرفته يا به نشاني 46 متري شرقي نارمك، بين مهر و مدائن، ميدان 16، خانه فرهنگ ميدان 16 نارمك مراجعه كنند.
خانه فرهنگ مهرآور: كارگاه آموزشي قرآن در خانه فرهنگ مهر آور برگزار مي شود. اين كارگاه روزهاي دوشنبه و چهارشنبه ساعت 13:30 الي 15:30 براي بانوان برگزار مي شود. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن 77430681 تماس گرفته يا به نشاني تهران نو، چهارراه خاقاني، نبش مهديه دوم مراجعه كنند.
موسسه پژوهشي سينا: براي اولين بار 114 مقاله تحقيقي در موضوعات هنري مختلف قرآن كريم از نوزدهم تا پايان ماه مبارك رمضان در مركز دايره المعارف اسلامي به نمايش درمي آيد.
دكتر محمد صادق محفوظي - رئيس مركز دايره المعارف انسان شناسي - با اعلام اين مطلب گفت: تمامي تحقيقات صورت گرفته توسط پژوهشگران قرآني اين مركز با موضوعات مختلف هنري در قرآن هاي 14 قرن انجام گرفته است. وي با اشاره به اينكه تجلي هنري قرآن در ابعاد گسترده خود، الهام گذار تمام رشته هاي هنري بوده است، افزود: پديده هاي هنري و زيبايي هاي اعجاب انگيز كه در قرآن كريم مانند آهنگ هاي خوش و پرطنين محسنات لفظي و معنوي، اشارات و استعارات در نظم و بافتي بسيار بليغ و شيرين، تركيبات جذاب و سبك و نظم اعجاب انگيز ، فصاحت و بلاغت بي نظير موضوعات و مضامين حماسي و مفاهيم اصولي و عقلي، معاني عميق و شگرف عرفاني و فلسفي كه در قرآن كريم به كار رفته شگرف ترين، جاودانه ترين و زيباترين درجه هنري را دارد.
كتابخانه علامه طرشتي: اين كتابخانه در ايام شهادت مولاي متقيان، شب شعري را با عنوان زخم خورشيد برگزار مي كند. اين مراسم با حضور آقاي قبادپور و شعراي جوان برگزار مي شود. زمان برگزاري اين شب شعر 2 آبان ساعت 15:30 تا 17:30 خواهد بود. علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني خيابان آزادي، خيابان شهيد اكبري، بوستان طرشتي مراجعه كرده يا با شماره تلفن 66038283 تماس حاصل كنند.
خانه فرهنگ تهرانسر: سلسله مسابقات مفرح و سرگرم كننده براي كودكان و نوجوانان در خانه فرهنگ تهرانسر برگزار مي شود. اين مسابقات شامل نقاشي، مقاله نويسي، خاطره نويسي، مسابقه فرهنگي در خصوص فضائل ماه مبارك رمضان و مسابقه جزء 30 قرآن كريم است. محل برگزاري اين مسابقات مدارس و مساجد محله تهرانسر و زمان برگزاري تا سي ام ماه مبارك رمضان است. علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني جاده مخصوص كرج، سه راه ارج، بلوار گل ها مراجعه كرده يا با شماره تلفن 44710506 تماس حاصل كنند.
فرهنگسراي علوم: نمايشگاه عكس و پوستر زخم زيتون در نگارخانه صنيع الملك برپا مي شود.
اين نمايشگاه شامل 30 قطعه عكس و پوستر در ارتباط با انتفاضه و انقلاب فلسطين است و از يكم الي يازدهم آبان ماه در سالن شماره 2 نگارخانه صنيع الملك داير مي شود. علاقه مندان مي توانند جهت بازديد از اين نمايشگاه از ساعت 8 الي 19 به نشاني: ميدان بريانك، خيابان شهيد دعوتي، ابتداي خيابان خوش جنوبي، خيابان اميرقلي (نيكو)، فرهنگسراي علوم مراجعه كنند يا شماره تلفن هاي 55715879 55716776 تماس حاصل كنند. همچنين فرهنگسراي علوم جلسات ختم قرآن (ويژه خواهران) را برگزار مي كند. اين جلسات همه روزه از ساعت 10 الي 12 صبح در فرهنگسراي علوم برگزار مي شود. علاقه مندان جهت شركت در اين جلسات مي توانند به نشاني فوق مراجعه كنند.
خانه فرهنگ گرمدره: آموزش دوره هاي مختلف هنري در خانه فرهنگ گرمدره انجام مي شود. اين دوره شامل نقاشي، خوشنويسي، طراحي، هنرهاي دستي و... با حضور مربيان مجرب برگزار مي شود. علاقه مندان جهت ثبت نام و شركت در اين دوره ها مي توانند به نشاني: گرمدره، خيابان مهديه، جنب شوراي اسلامي، خانه فرهنگ گرمدره مراجعه كنند يا با شماره تلفن 6101020 0261 تماس بگيرند.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
در شهر
سفر و طبيعت
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |