چهارشنبه ۴ آبان ۱۳۸۴ - - ۳۸۳۴
تنها موزه ديني دنيا
004533.jpg
موزه امام علي (ع) به عنوان اولين موزه صرفا ديني در كانون توجه هنرمندان قراردارد. اين موزه، جديدالتاسيس بوده و دو سال بيشتر از آغاز فعاليت رسمي آن نگذشته است. اين موزه رسما از خردادماه سال 82 شروع به كار كرده، ولي گذشته آن به سال 79 سال تكريم شخصيت حضرت علي (ع) برمي  گردد. مسئولان وقت سازمان فرهنگي و هنري شهرداري بر آن شدند كه در پايتخت تشيع، موزه هنري مزين به نام امير مومنان داشته باشند.
سطح نمايشي موزه 2 هزار و 500 متر مربع را دربرمي  گيرد و شامل سه تالار در طبقه همكف، اول و دوم است. انديشه، فرهنگ، ادب و هنر اركان اصلي آثار موزه امام علي (ع) را تشكيل مي  دهند. اكثريت آثار گردآوري شده در موزه مربوط به هنرمندان تجسمي معاصر ايران است. اين آثار شامل نقاشي  هاي سنتي، قهوه  خانه  اي، نقاشي كلاسيك و مدرن گرافيك، كتابت و كتاب  آرايي و نقاشي  خط است.دكتر بهزادپور، مدير موزه امام علي (ع) مي  گويد: اين موزه هنري ست و تعلق به هنرهاي تجسمي دارد. ما در اين موزه نزديك به 3 هزار اثر داريم كه مجموعه اينها مي  تواند در تلطيف روحيه معنوي جامعه تاثيرگذار باشد. جامعه ما بيش از هر زمان ديگر نياز به آرامش، تفكر و تعهد دارد و ما اگر بتوانيم به اين مهم نائل شويم كه حتي براي يك مدت 10 دقيقه  اي با مخاطب ارتباط برقرار كنيم، وظيفه خود را به عنوان يك موزه ديني انجام داده  ايم .
موزه امام علي عليه  اسلام از ديدگاه كميته ملي موزه  ها (ايكم)، تنها موزه مستقل ديني دنيا محسوب مي  شود. بهزادپور مي  گويد: البته ما صاحب موزه  هاي ديني ديگري چه درتهران و چه در شهرستان  ها هستيم، مثل موزه حضرت عبدالعظيم، موزه آستان مقدس قم، موزه مهم و ارزشمند آستان قدس رضوي و گنجينه  هاي وابسته به آن مثل گنجينه نور، ولي در نهايت همه اينها از ديدگاه ايكم به عنوان موزه  هاي وابسته تلقي مي  شوند .
قدمت تاريخي برخي آثار موجود در موزه به اواخر دوره قاجار برمي  گردد و كارهاي نقاشي  هاي قهوه  خانه  اي و بخشي از مينياتورها و بخشي از اوراق قرآن و ادعيه كه در موزه وجود دارد، متعلق به آن دوره است. آثار مرحوم زنده  ياد حسين قللر آغاسي، مرحوم زنده  ياد محمد مدبر و مرحوم زنده  ياد فتح  الله قللر آغاسي، در اختيار موزه است كه عمدتا وقايع مربوط به عاشورا، عيد غدير، جوانمرد قصاب و باورهاي مردم سده گذشته كه با آئين  هاي مذهبي و باورهاي ديني عجين است، مربوط مي  شود. اين هنر در حال حاضر جزو هنرهايي ست كه كمتر به آن توجه مي  شود. از پيشكسوتان اين هنر كساني كه در قيد حيات هستند، مثل استاد همداني و محمد فرهاني در حال حاضر مشغول كار نيستند.
كتابخانه تخصصي موزه يكي از آن جاهايي ست كه ديدن آن بسيار جالب توجه است. كتابخانه تخصصي حضرت علي (ع) حدود
۳ هزار جلد كتاب دارد و هر روز برتعداد آن افزوده مي  شود تا به 10 هزار جلد برسد. مجموعه  اي از كتاب  هاي ناياب و ميكروفيلم  هاي مربوط به حضرت امير در اين كتابخانه موجود است.پژوهشكده اين موزه تلاش مي  كند كه به طور تخصصي حضرت امام علي (ع) را معرفي كند.
يكي از آثار جالبي كه در اين موزه به نمايش گذاشته مي  شود، تصاوير معصومان است. هنرهاي تجسمي مثل نقاشي، حجم، پيكره بخصوص در صورتگري و تصويرگري از چهره مبارك ائمه در اسلام با ممنوعيت همراه است كه در اين مورد، ميان برخي علما اختلافاتي وجود دارد، ولي استفتائات اخير مدير موزه دال بر اين است كه اگر اين تصاوير مبهم باشد و فقط در جهت تكريم و احترام به حضرات معصومين باشد، نوعي خدمت هنري به جامعه محسوب مي  شود كه بسيار پسنديده نيز هست.
بخش هدايا و امانات، آثار امانت  سپرده  شده و اهداشده به موزه را پوشش مي  دهد. به اين صورت كه هنرمندان علاقه  مند با امانت سپردن آثار خود در محدوده زماني مشخص به موزه، اين شرايط را ايجاد مي  كنند كه موزه امام علي (ع) آثار آنان را به نمايش گذاشته و به معرفي فعاليت اين هنرمندان بپردازد.
موزه امام علي (ع) در برابر امانت هنرمندان، گواهي تنظيم كرده و با نصب اطلاعات در زير اثر امانت  سپرده  شده، نام و مشخصات هنرمند و اثر را ارائه مي دهد.آن گروه از هنرمنداني كه آثار خود را به موزه اهدا مي  كنند، موزه با ارائه گواهي و شماره ثبت اثر و نصب مشخصات هنرمند و اثر در زير آن، اثر مذكور را به نمايش مي  گذارد.موزه امام علي (ع) تا به حال 10 مورد اثر اهدايي و 20 مورد اثر اماني داشته است.نشاني اين موزه: خيابان وليعصر(عج)، خيابان اسفندياري، شماره 35 است و علاقه  مندان مي  توانند با شماره  هاي 8-22024847 و 22017471 تماس بگيرند.

سفره رمضان
املت پنير با سوپ ساده
اگر تا ديروقت سركار هستيد يا در ترافيك هاي قبل از افطار گيرافتاديد و مدت كمي تا افطار داشتيد، اصلا نگران نباشيد كه چطور سفره اي را براي خانواده پهن كنيد چون كافي ست در يخچال را باز كنيد و نيم نگاهي به آن بيندازيد. اگر چند گوجه فرنگي، خيار، سبزي خوردن، كره ، پنير و حلواارده داريد، از يخچال بيرون بياوريد. خيارها و گوجه فرنگي ها را خرد كنيد و سبزي خوردن را كنار آن بگذاريد، مي توانيد افطاري ساده اي را تهيه كنيد كه در عين پرانرژي بودن، هضم آن خيلي هم به معده فشار نمي آورد. با اين سفره مشكل داريد ؟ در خانواده شما كسي يا كساني هستند كه از خوردن غذاهاي سرد راضي نيستند و دوست دارند غذاي گرم ميل كنند؟! نگران نباشيد توصيه ما براي جلب رضايت آنها درست كردن املت است. انواع املت، از مخلوط گوجه فرنگي گرفته تا املت خرما و املت پنير. طرز تهيه دو نوع آخر ساده و راحت است. مي توانيد چند عدد خرما را از هسته جدا كرده درون روغن داغ بيندازيد و كمي تفت بدهيد، بعد دو - سه عدد تخم مرغ را به آن اضافه كنيد. املت پنير از نظر رنگ، مزه، متنوع تر و خوش خوراك تر است. به همين خاطر ما پيشنهاد مي كنيم براي سفره رمضان امروز اين املت را براي افراد خانواده تان كه علاقه به غذاهاي گرم دارند، تهيه كنيد. از آن تعداد گوجه فرنگي كه در يخچال داريد، دو - سه عدد را برداريد و درون يك ظرف حلقه حلقه كنيد و بدون روغن بگذاريد روي گاز، كمي كه گرم شد، احتمالا امكان دارد گوجه ها آب بيندازد، در اين زمان زير گاز را زياد كنيد تا آب گوجه ها تبخير شود. بعد چند عدد فلفل سبز را خرد كرده و به گوجه ها اضافه كنيد، سه تا چهار عدد تخم مرغ را روي گوجه ها بشكنيد، به اين قسمت از پخت غذا كه رسيديد زير گاز را كم كنيد چون تخم مرغ ها نبايد بلافاصله سفت شوند. قبل از همه اين كارها، مقداري پنير خوراكي - تاكيد مي كنيم پنيرپيتزا نه، پنيري كه براي صبحانه استفاده مي كنيد - را رنده كرده و كنار بگذاريد، بعد از اضافه كردن تخم مرغ پنيرهاي رنده شده را روي تخم مرغ ها بريزيد.
بعد از اين كار تقريبا املت پنير آماده است فقط بايد در ظرف را بگذاريد و چند دقيقه صبر كنيد تا مخلوط گوجه فرنگي، فلفل، تخم مرغ و پنير مزه خود را به همديگر پس بدهد. حالا مي توانيد سفره رمضان را براي همه اعضا با انواع ذائقه ها آماده كنيد.
توصيه آخر ما به خانم هاي كارمند است. بهتر است براي سفره هاي افطار هميشه سوپ آماده داشته باشيد، خاصيت سوپ و آش تفاوت چندان ندارد اما حجم غذايي آش بيشتر از سوپ است و ممكن است معده بعضي ها را اذيت كند به همين خاطر توصيه مي كنيم در سفره رمضان بيشتر از سوپ استفاده كنيد تا آش.

در شهر
شب  هاي مناجات
004500.jpg
از ميان سه شبي كه گمان مي  رود شب قدر باشند و مراسم ويژه  اي براي آنها توصيه شده است، شب بيست و سوم ماه رمضان از قوت بيشتري برخوردار است.
در شهرهاي مختلف ايران تقريبا محله  اي پيدا نمي  شود كه مراسم احياي شب قدر در آن برگزار نشود. مساجد، تكايا و حتي خانه  هاي شخصي ميزبان مردمي هستند كه براي شركت در مراسم احيا مي  آيند؛ مراسمي كه چند ساعت پس از افطار شروع مي  شود و تا پاسي از شب ادامه مي  يابد. در اين ميان برخي از مراكز مذهبي در شهرهاي مختلف بيشتر مورد توجه مردم قرار دارند. در شهرهايي مانند قم و مشهد، حرم حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) در اين شب  ها مملو از جمعيت مي  شود. مكان  هايي نظير مساجد جامع، مصلاي شهر و ... نيز از ديگر مراكز تجمع مردم هستند.
در تهران هم برخي از نقاط شهر بيشتر مورد توجه مردم هستند. مصلاي تهران، حرم امام خميني (ره)، مسجد شهدا، مسجد ارك و ...
در مسجد شهدا همه ساله از ابتداي ماه رمضان تا پايان آن، مراسم مناجات  خواني برپاست. حاج  مهدي سماواتي، مناجات مسجد كوفه مي  خواند و حاج  ماشاءالله عابدي، دعاي ابوحمزه و افتتاح. اين مسجد در اتوبان آهنگ، بعد از ميدان گل  ها قرار دارد. برنامه  هاي مسجد شهدا هر شب از ساعت يك بامداد آغاز مي  شود.
در مسجد ارك نيز هرساله برنامه  هاي ويژه شب  هاي ماه رمضان برپاست. حاج منصور ارضي در اين مراسم مداحي مي  كند. مسجد ارك در چهارراه گلوبندك خيابان 15 خرداد قرار دارد. برنامه  هاي حرم امام خميني (ره) نيز توسط روزنامه  ها اعلام مي  شود و مصلاي تهران نيز برنامه  هاي ويژه  اي دارد.

كلينيك
ضدحساسيت ها
فصل پاييز، فصل آلرژي هاست؛ فصلي كه دست بيشتر آدم هاي شهر، دستمال هاي پارچه اي و كاغذي مي بيني و شروع خيلي  از گپ وگفت ها با عطسه همراه مي شود. در چنين شرايطي داشتن شناخت از چيستي و چگونگي آلرژي ها مي تواند براي كمك به بهبود اين بيماري مفيد باشد.
هنگام بروز يك واكنش حساسيتي (آلرژيك)، ماده شيميايي به نام هيستامين در بدن آزاد مي شود. مقادير افزايش يافته هيستامين منجر به پاسخ التهابي مي شود. اين واكنش بيشتر در بيني بروز مي كند، چراكه تراكم عروق در اين ناحيه بيش از ساير نقاط است. در سرماخوردگي نيز ويروس طي مراحلي منجر به ترشح هيستامين مي شود.
ضدهيستامين ها با مهار آزادسازي هيستامين، ترشحات بيني را كاهش داده، منجر به بهبود آبريزش بيني مي شوند. عمده ترين و پردردسرترين عارضه جانبي اين داروها، خواب آلودگي ست. برخي مردم نسبت به اين عارضه حساسيت بيشتري از خود نشان مي دهند. در صورتي كه خواب آلودگي به صورت جدي و غيرقابل تحمل درآيد، حتما بايد با پزشك در ميان گذاشت. معمولا يك هشدار مهم روي برچسب تمامي فرآورده هاي ضدهيستامين وجود دارد كه اين دارو ممكن است باعث خواب آلودگي شود، لذا ضمن درمان از رانندگي و كار با آلاتي كه نياز به هوشياري كامل دارند، خودداري شود .ميزان خواب آلودگي ناشي از ضدهيستامين ها تا حد زيادي به نوع آنها وابسته است. خواب آورترين آنها، ديفن هيدرامين است و كمترين اثر خواب آوري از  آن كلرفنيرآمين . هرچه اثر خواب آوري يك ضد هيستامين كمتر باشد، ساير عوارض جانبي آن نظير خشكي دهان، حلق و بيني، اشكال در دفع ادرار و يبوست نيز طي مصرف آن شيوع كمتري دارند. بايد توجه داشت كه اثر خواب آلودگي اين داروها در مصرف همزمان با الكل، خواب آورها، آرام بخش ها، ضد افسردگي ها، ضد اضطراب ها و برخي مسكن ها، شدت مي يابد.
براي مصرف اين داروها چند نكته را در ياد داشته باشيد: در صورتي كه مصرف كننده آسپرين و مشتقات آن هستيد، قبل از مصرف ضدهيستامين ها حتما با پزشك مشورت كنيد. براي كاهش تحريكات گوارشي، دارو را همراه با غذا، آب يا شير مصرف كنيد. درصورت بروز خشكي بيني، مي توان از محلول هاي شست وشودهنده اي نظير قطره كلريد سديم يا سرم شست وشو بهره گرفت. براي برطرف كردن خشكي دهان و گلو، مكيدن آب نبات يا يخ و نيز جويدن آدامس مي تواند موثر باشد. در صورت فراموشي مصرف يك نوبت دارو، به محض به يادآوردن آن را مصرف كنيد، ولي اگر تقريبا زمان مصرف نوبت بعدي ست، از مصرف آن خودداري كرده، مقدار مصرف بعدي را نيز دو برابر نكنيد.

يادداشت
امواج روي پرده
آراز سرابي - سينما، اولين ابزار رسانه اي تصويري براي جذب گروهي مخاطبان در قرن گذشته بود؛ رسانه اي كه در آغاز همه مخاطبان خود را به شگفتي واداشت، اما چندي نگذشت كه سينما با رقيب بزرگي مواجه شد با نام تلويزيون . مهمترين مخاطبان سينما، مخاطبان خاصي هستند كه براي ديدن فيلم حاضرند لباس به تن كرده، رنج سفر درون شهري آن هم در شهري مثل تهران را به جان خريده و احيانا در صف بليت ايستاده، پول بليت هم پرداخته اند، در حالي كه مي توانستند بدون طي اين همه مراحل، راحت و آسوده پاي گيرنده هاي خانگي خود بنشينند و براحتي فيلمشان را ببينند.در عين حال مخاطب خاص وقتي با اين همه مسائل به سينما مي رود، انتظار دارد فيلم انتخابي خود را با كيفيتي بهتر و در فضايي مناسب ببيند و احيانا تاملي در آن داشته باشد كه امكان آن در منزل وجود ندارد.
طي ساليان گذشته به دليل كم شدن مخاطبان سينما، ديگر لزومي نداشت كه سالن هاي سينما مثل گذشته آنچنان بزرگ باشند، بلكه سينماها با سالن هاي كوچك جوابگوي مخاطبان بودند و امكان اكران چند فيلم همزمان در يك مجموعه سينمايي نيز به وجود مي آمد.همه اين مقدمه نسبتا طولاني براي اشاره به واقعه اي  در سالن شماره 2 سينما سپيده است. سينما سپيده، يكي از سالن هاي نسبتا خوب اكران فيلم و مورد علاقه هنرمندان و سينمادوستان است، اما اين گزاره ها در مورد سالن اصلي آن صادق است. مدتي ست كه سالن شماره 2 آن در طبقه بالايي سالن اصلي نيز ايجاد شده كه در طول دو بار فيلم ديدن، پشيمان از سالن بيرون آمده ايم. گيلانه ، فيلمي كه بسياري از مضامين آن در لوكيشن هايش نهفته است و مناظر شمال ايران بخش عمده مفاهيم و محتواي بصري آن را منتقل مي كند، در اين سالن به نمايش درآمده است.
اما مشكل اينجاست كه گويا پروژكتور سالن ايراد دارد و هنگام نمايش فيلم، نه تنها پرده تار مي شود، بلكه موج هايي در آن مي افتد كه گويي دارند پرده را آب پاشي مي كنند. پرده البته كوچك هم هست و قسمتي از بالاي فيلم عملا از نمايش محروم شده است. صداي فيلم خود حكايت ديگري ست؛ كيفيت صدا به گونه اي ست كه براي گفت وگوي بازيگران ترجيح مي دهي به زيرنويس انگليسي فيلم دقت كني و با انگليسي دست وپاشكسته ات متوجه اين گفت وگوها شوي و به اين ترتيب فيلم نمايش داده شده، تركيبي ست از پرده اي تار و مواج با كمترين كيفيت تصوير كه اندكي از آن هم به دليل كوچكي پرده نمايش از بين مي رود و صدايي نامفهوم و نامناسب. حال نمي دانم آيا اين مخاطبان خاصي كه در ابتداي يادداشتم به آنها اشاره كردم، به چه دل خوشي قرار است اين همه رنج گفته شده را هموار كنند، پول بليت هم بدهند تا به چنين سالني بروندو آيا اين مخاطبان كه البته بخش مهم اقتصاد سينما نيز محسوب مي شوند، آيا آنقدر ارزش ندارند كه به احترامشان اگر دستگاه نمايش يا صدا ايراد و اشكالي دارد، بليت نفروخت و نمايش را به بعد از درست شدن اين دستگاه ها موكول كرد؟
يادمان نرود كه سينما رقبايي جدي دارد كه هر روز به تعدادشان اضافه مي شود و بي مهري با مخاطبان آن، اقتصادش را بيش از پيش با چالش مواجه خواهد كرد.

كتابخانه
تاريخ كهنه نمي شود
004524.jpg
تاريخ اگرچه از گذشته مي گويد، اما هيچ وقت كهنه نمي شود. هر بار كه سري به كتب تاريخي بزني نكته جديدي خواهي يافت. كتاب معماي هويدا براي اولين بار در سال 80 به چاپ رسيد و همان زمان با استقبال اهل كتاب و پژوهشگران تاريخ معاصر رو به رو شد. اكنون پس از گذشت 4 سال از آن دوران اين كتاب هنوز جايگاه خود را حفظ كرده و حالا به چاپ پانزدهم رسيده است.
اميرعباس هويدا، يكي از سرشناس ترين افراد حكومت پهلوي بود. او 13 سال بر كرسي نخست وزيري تكيه زد و بسياري از اتفاقات سرنوشت ساز و تاريخي در زمان او رخ داد. معروف ترين جمله هويدا كه پس از سالها هنوز در خاطر مانده هر ايراني بايد يك پيكان داشته باشد است. او پيش از پيروزي انقلاب در زندان به سر مي برد تا همانگونه كه 13 سال از نظام شاهنشاهي حفاظت كرده بود، عاملي باشد براي تطهير چهره كريه محمد رضا پهلوي. كتاب  معماي هويدا را دكتر عباس ميلاني ابتدا به زبان انگليسي نوشت. آن طور كه خود وي در پيش گفتار چاپ فارسي مي گويد: محرك اوليه او در نگارش چنين كتابي نامه اي از دبيران دايره المعارف ايرانيكا بوده است. امضاي پيش گفتار صورت غريبي دارد. ژانويه 2001 1/1/1 انگار همه چيز تازه آغاز شده و ما بدون دانستن نكته اي كه پيش داوري را برانگيزد، به نظاره گوشه كوچك و مهمي از تاريخ مي نشينيم. كتاب 16 فصل دارد به اضافه يادداشت ها و نمايه و تصويرها كه در مجموع 360 صفحه را شامل مي شود.
فصل اول با جمله اي از بايرون آغاز مي شود. بر پل حسرت، كاخي در يك سو و زنداني در سوي ديگر اين جمله گويي آغاز و انجام زندگي اميرعباس هويدا بود؛ زندگي كه در كاخ هاي مجلل گذشت و در آخر به زندان ختم شد. داستان زندگي هويدا در كتاب از فصل دوم آغاز مي شود. برزخ بيروت اشاره به پايتخت لبنان دارد كه هويدا در آنجا بزرگ شد.براي چنين كتابي قيمت 4 هزار و 800 تومان چندان زياد به نظر نمي رسد. نشر اختران اين كتاب را در شمارگان 3 هزار نسخه به بازار فرستاده است. اگر پيش از اين كتاب هايي نظير خاطرات اعلم، ظهور و سقوط سلطنت پهلوي (خاطرات حسين  فردوست) و ... را خوانده ايد، اين كتاب را هم حتما بخوانيد.

آب و هوا
آفتابي اما سرد
004494.jpg
با خروج ابرهاي باران زا از آسمان كشور، هوا كاملا صاف و آفتابي ست، اما مثل تمام روزهاي زمستاني، هنگامي كه آسمان صاف باشد، هوا سردتر خواهد شد.شب هاي تهران هنوز به يخبندان نرسيده اند، اما واقعا سرد شده اند. دماي چهار درجه بالاي صفر آنقدر سرد هست كه نياز به لباس گرم را گوشزد كند. روزهاي تهران هم با آنكه نزديك به 20 درجه دما دارند، اما تقريبا سرد هستند. لباس هاي گرم كم كم از چمدان ها بيرون مي آيند. سرد بودن شب ها تنها مختص تهران نيست. اكثر نقاط كشور از تبريز تا زابل شب هاي سردي دارند؛ البته بندرعباس و شهرهاي مجاورش را بايد از اين قاعده مستثني كرد.شمال كشور همچنان از آب وهوايي معتدل برخوردار است و اين اعتدال در روزهايي كه ديگر شهرها اختلاف دماي زيادي را در شب و روز تجربه مي كنند، بيشتر خودش را نشان مي دهد. رشت تنها شهر موجود در جدول ماست كه امروز احتمال بارش باران در آن وجود دارد كه البته از روز آينده هواي آنجا هم صاف و آفتابي خواهد شد.بادهايي كه در طول چند روز گذشته در زابل مي وزيدند از امروز اندكي كمتر مي شوند. در هر صورت به نظر مي رسد آخر هفته سردي را پيش رو داشته باشيم.

سينماي خانگي
روان و سرراست
004530.jpg
دنيا فيلم راحت و رواني از كار درآمده. دنيا يك فيلم از سينماي جريان اصلي ست كه براحتي داستانش را تعريف مي كند و بدون تيك هاي فيلمنامه، روان و سرراست روايتش را به پايان مي برد. كليشه شكني دو بازيگر اصلي فيلم، برگ برنده دنيا ست. ته لهجه اي كه به دليل بازگشت از خارج، هديه تهراني دارد و گريم متفاوت او و محمدرضا شريفي نيا كه شايد براي نخستين بار مجبور شده است نقشي را به معناي واقعي كلمه بازي كند، به راحتي ميان اين دو بازيگر با مخاطب، آشنايي زدايي مي كند و بايد گفت كه اين آشنايي زدايي، به نفع كليت فيلم تمام شده است.
ديالوگ هاي فرهاد توحيدي و طراحي صحنه و لباس ويشكا آسايش از جمله نكات مثبت فيلم است. منفي ترين نكات كار هم، فيلمبرداري و موسيقي آن است. تقريبا در نيمي از نماهاي فيلم، كادرهاي بسته شده توسط علي مزيناني، فيلمبردار و تهيه كننده كار، دچار اشتباهات فاحش است و موسيقي به شدت كليشه اي، باعث مي شود كه با كمي سخت گيري، بتوان در تحليل، فيلم را به مرز يك فيلمفارسي رساند. پيشرفت موازي و درست خطوط فيلمنامه، به همراه درآمدن تحول تدريجي كاراكتر اصلي كه در يك فيلمنامه، كار بسيار نفس گيري ست، از ديگر ويژگي هاي فيلمنامه خوب دنيا ست. از سوي ديگر دنيا به هديه تهراني كمك مي كند تا خود را در مقام يك ستاره جا بيندازد. او در نقش اصلي فيلم چنان است كه گويي همه چيز براي بازي او تدارك ديده شده و همين باعث مي شود تا تهراني نشان دهد هم مي تواند بازيگر مناسب سينماي متفاوت ايران باشد و هم در فيلم هاي تجاري اثرگذار نشان دهد.
دنيا فيلمي ست كه براحتي مي توان آن را نمونه اي نمادين از آنچه سينماي جريان اصلي و مخاطب ما به آن نياز دارد، دانست؛ فيلمي كه شعور مخاطب را به بازي نمي گيرد و به وظيفه اصلي سينما به عنوان يك كارخانه روياسازي عمل مي كند. براي همين يك پيشنهاد خوب براي مخاطبي ست كه در خانه مي خواهد ساعتي را پاي يك فيلم بگذراند. هم سرگرم مي كند و هم اين قدرت را دارد تا بدون دست اندازي به نشانه هاي ابتذال، ساعتي تماشاگرش را بخنداند.

رباعيات ديروز
به انتخاب جواد هاشمي
اي من همه بد كرده و ديده زتو نيك
بد گفته همه عمر و شنيده زتو نيك
حد بدي و غايت نيكي اين است
كز من به تو بد، به من رسيده زتو نيك
سيف فرغاني

از صبح تا شب
حميد رضا پور نصيري

طبق برنامه اعلام شده، امروز هم مي توانيد مجموعه هاي او يك فرشته بود ، براي آخرين بار و مرده متحرك را در همان ساعت هاي هميشگي شان تماشا كنيد. ساعت 21 هم به احتمال زياد مانند هفته هاي گذشته مجموعه تا غروب پخش مي شود كه در نوع خودش اتفاق مهمي در تلويزيون ايران است؛ چون نه داستان جذابي دارد، نه بازيگرانش خوب بازي مي كنند، نه كارگردان وظيفه اش را به درستي انجام داده و نه ديگر عوامل فني توانسته اند يك كار آبرومند تحويل دهند. به قول معروف آنچه خوبان همه دارند، اين سريال يكجا دارد! از اين گزينه ديدني هم كه بگذريم، طبق روال روزهاي گذشته ساعت 13:20 زمان پخش مجموعه نسيم رويا ست و در ساعت 23 مجموعه عربي بازگشت به حيفا نمايش داده مي شود كه البته با توجه به ويژه  برنامه هاي امشب و تراكم برنامه هاي شبكه تهران، شايد پخش آن يك شب به تعويق بيفتد. از طرفي چهارشنبه ها ساعت 22:10 هم زمان پخش فيلم سينمايي شبكه تهران است كه به همين دليل بالا، احتمالا خبري از آن نخواهد بود.
شبكه۴ هم امشب سه برنامه جذاب دارد؛ اول از همه مجله تئاتر است كه ساعت 21 پخش مي شود، بعد از آن سكانس برتر است كه ساعت 21:45 زمان پخش آن بوده و در نهايت حدود ساعت 22 تله تئاتر جاده اي به سوي كعبه نمايش داده مي شود.
در ميان برنامه هاي ريز و درشت و زنده اين روزها هم گزينه هاي متفاوتي براي تماشا داريد كه اگر سريال هاي متعدد اين ماه، دلتان را زد، مي توانيد به سراغ شان برويد. يكي از آنها برنامه حوض فيروزه است كه هر شب ساعت 23 از شبكه اول پخش مي شود كه البته امشب به علت همزماني با ويژه برنامه هاي شب قدر، خبري از آن نخواهد بود. برنامه ديگري كه هر شب در حوالي ساعت 22 از شبكه تهران پخش مي شود برنامه جشن رمضان است كه در آن محمود شهرياري و جواد يحيوي، هر شب ميزبان هنرمندان و ورزشكاران هستند. جزر و مد هم كه هر روز از ساعت 17 شروع مي شود و تا ساعت 18:30 ادامه پيدا مي كند. شبكه چهاري ها هم هر روز نزديك افطار برنامه زنده اي دارند با عنوان ماه آسماني كه با برنامه هاي شبكه هاي ديگر تفاوت دارد و اگر از علاقه مندان ادبيات و عرفان هستيد، از آن خوش تان مي آيد. ضيافت سهيل محمودي هم كه مثل سال هاي پيش برقرار است و اين برنامه هر شب حدود ساعت 19:45 از شبكه 2 پخش مي شود.
در ميان ديگر گزينه هايي كه امروز در اختيار داريد، تنها مي توانم به تكرار سينماي حرفه اي اشاره كنم كه ساعت 9 صبح از شبكه 2 پخش مي شود. از بازرس فويل و شبي از شب ها و ديگر مجموعه هاي تلويزيوني هم خبري نخواهد بود.

به پيشواز قدس
در آستانه فرا رسيدن روزي هستيم كه به خاطر مظلوميت ملت فلسطين و قدس عزيز، قبله گاه اول مسلمانان جهان، روز قدس نامگذاري شده است؛ روزي كه به نوعي بيانگر تجاوزات، ظلم و ستم مردمان شيطان صفت تاريخ و مظلوميت كودكان و زنان و مردان فلسطيني ست. آري روز قدس نزديك است. به مناسبت فرا رسيدن روز قدس (آخرين جمعه ماه رمضان) فرهنگسراي انقلاب همانند ساليان پيش اقدام به برگزاري برنامه هاي مختلف فرهنگي كرده است.
جشنواره فيلم يك دقيقه اي زيتون سرخ
فيلم با القاي زنده و پوياي مفاهيم در قالب تصوير و صدا به طور همزمان، يكي از ابزارهاي مهم تبليغاتي در عصر حاضر است.
با اين ديد، فرهنگسراي انقلاب با هدف بيان درد و رنج ملت مظلوم فلسطين و جنايات و وحشيگري هاي صهيونيسم بين الملل در حق مسلمين جهان، در سال گذشته اولين جشنواره فيلم هاي كوتاه يك دقيقه اي زيتون سرخ را برگزار كرد كه با استقبال زياد و پرشور هنرمندان مستعد كشور بخصوص جوانان خوش ذوق و قريحه مواجه شد.
دومين جشنواره آن نيز با تفاوت هايي با دوره اول آن، در دو بخش فيلم هاي يك دقيقه اي و فيلم هاي يك تا پنج دقيقه اي با موضوعات:
۱ مظلوميت ملت فلسطين 2 - بررسي تفكر شوم صهيونيسم
۳ انتفاضه بيداري اسلامي، برگزار خواهد شد كه اطلاعات بيشتر اين برنامه به صورت تيزر و زيرنويس تلويزيوني و خبرهاي رسانه هاي گروهي به مردم عزيز ارائه خواهد شد.
مهلت ارسال آثار تا تاريخ 6/8/84 همزمان با روز قدس است كه در پايان نيز به بهترين آثار رسيده در مراسم، جوايز نفيسي اهدا خواهد شد.
نامه اي براي قدس
اين فرهنگسرا امسال نيز از كودكان و نوجوانان غافل نيست و براي حضور هرچه بيشتر آنها مسابقه اي برگزار خواهد كرد با عنوان نامه اي براي قدس كه تمامي كودكان و نوجوانان در سطح كشور مي توانند نامه، آثار ادبي، شعر، قصه، مقاله و ... را تا پايان ماه رمضان به اين فرهنگسرا ارسال كرده و در مسابقه شركت كنند. اين مسابقه سال گذشته با عنوان نامه اي به كودك فلسطيني در سطح بالايي و با حضور تعداد زيادي از كودكان و نوجوانان سراسر كشور برگزار شد.
نمايشگاه بزرگ زيتون سرخ
قرار است كه در پارك دانشجوي تهران نمايشگاه بزرگ فرهنگي برپا شود. در اين نمايشگاه كه شامل غرفه هاي كتاب، تابلوكلاژ، مسابقه و نوشته با موضوع معارف فلسطين و اسرائيل است، سعي شد كه مظلوميت مردم فلسطين و ظلم و جناياتي كه دولت صهيونيست در حق مسلمانان
روا مي دارد، به شكل مفهومي نمايان شود. اين نمايشگاه به مدت يك هفته از 3/8/84 در پارك دانشجو داير خواهد بود.
همايش آمريكاي صهيونيستي
از قشرهاي مهم كشور، انديشمندان، دانشگاهيان و دانشجويان هستند. فرهنگسراي انقلاب نيز به جهت ريشه يابي و بررسي جنبه هاي مختلف استعمار فرانو و اطلاع رساني به قشر فرهيخته جامعه، همايشي با عنوان آمريكاي صهيونيستي برپا مي كند كه اين همايش با همكاري گروه فرهنگي حنيف و با حضور استادان و پژوهشگران كشور در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد و اطلاعات بيشتر در آينده اي نزديك از طريق رسانه هاي گروهي ارائه خواهد شد.
تهيه و تكثير 5 هزار عدد پرچم با موضوع قدس و فلسطين نيز همانند سال پيش در حال انجام است و اين پرچم ها در راهپيمايي روز قدس بين عموم مردم توزيع خواهد شد.
از ديگر برنامه هاي اين فرهنگسرا برپايي پنج نمايشگاه كتاب با موضوعات قدس، فلسطين، اسرائيل و صهيونيسم است كه در پنج فرهنگسراي مختلف برپا خواهد شد.از ديگر برنامه ها، چاپ 20 سري تابلو با موضوعات فلسطين، قدس، انتفاضه بيداري اسلامي و صهيونيسم است كه در اختيار 20 مركز دانشگاهي و فرهنگسرا جهت برپايي نمايشگاه
قرار خواهد گرفت.
لذا به همين مناسبت مطابق هماهنگي انجام گرفته با شهرداري تهران، روزانه در تعدادي از تلويزيون هاي شهري در نقاط مختلف شهر تهران، برنامه هاي متنوع با موضوع قدس را تهيه و پخش مي كند.علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن هاي 5-55411406 تماس بگيرند.

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
در شهر
سفر و طبيعت
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |