دوشنبه ۹ آبان ۱۳۸۴ - - ۳۸۳۸
گزارشي از نمايشگاه اتومبيل توكيو
پاك تر، ارزان تر، عجيب تر
004863.jpg
عميد نمازي خواه
در ميان نمايشگاه هاي اتومبيل در سراسر جهان، چند نمايشگاه هميشه از جذابيت هاي بيشتري برخوردار بوده اند. يكي از اين نمايشگاه ها، نمايشگاه موتور توكيو در ژاپن است. به طور كلي هر نمايشگاه خودرو به پشتوانه  صنعت ملي آن كشور داراي ويژگي هاي خاصي ست.
در نمايشگاه توكيو هم تاكيد بيشتر مسئولان برگزاركننده بر پيشرفت هاي تكنولوژيك بويژه در زمينه كاهش مصرف سوخت بوده است و به همين منظور خودروهايي كه در نمايشگاه امسال - بويژه آنهايي كه براي اولين بار عرضه شده بودند - همگي بسيار كم مصرف و از نظر شكل ظاهري عجيب بودند. علاوه بر مصرف كم، اين خودروها همگي از پاك ترين مدل هاي موجود در جهان محسوب مي شوند، اما با اين حال عملكرد آنها در نوع خود بي نظير است. در ميان مدل هايي كه براي اولين بار در توكيو عرضه شده بودند، مدل مفهومي بسياري ديده مي شد كه احتمال توليد تجاري اكثر آنها صفر است، اما با اين حال اين مدل هاي مفهومي مي توانند در آينده افق هاي جديدي در برابر شركت هاي بزرگ خودروسازي ايجاد كنند، چون كوچكترين فن آوري نوين استفاده شده در اين خودروها مي تواند در آينده مشكلات بزرگي را برطرف كند. با توجه به اينكه در حال حاضر در بازار ژاپن و برخي ديگر از كشورهاي جهان خودروهاي دوگانه سوز و هيبريدي و خودروهايي  كه از پيل سوختي براي تامين نيرو استفاده مي كنند، عملا به صورت تجاري خريد و فروش مي شوند، برخي از شركت هاي شركت كننده در نمايشگاه موتور توكيو نمونه هاي جديدتري از خودروهايي كه خروجي بسيار ناچيزي دارند و با كمترين ميزان سوخت (از هر نوع) بيشترين كارايي را دارند، عرضه كرده بودند. يكي از اين نمونه ها خودرو اعجاب انگيز Fine x بود كه برپايه مدل پر طرفدار پيشين Prius طراحي و ساخته شده بود. اين خودرو از پيل سوختي براي توليد نيروي محركه استفاده مي كند. چهارچرخ آن به صورت مستقل كنترل مي شوند به گونه اي كه خودرو مي تواند در يك نقطه واحد به دور خود بچرخد. درهاي اين خودرو همانند مدل هاي بسيار گرانقيمت اسپرت رو به بالا باز مي شوند و دسترسي آسان به صندلي هاي جلو و عقب را مهيا مي سازد.
تخم مرغ متحرك
در ميان خودروهاي عجيب نمايشگاه توكيو، خودرويي مفهومي به نام Pivo عجيب تر از بقيه مي نمود. كابين تخم مرغي شكل اين خودرو اين امكان را براي راننده فراهم مي ساخت كه فقط با فشار دادن يك دكمه، 180 درجه تغيير حالت بدهد. اين امكانات صرفا براي اين منظور روي اين خودرو تعبيه شده بودند كه راننده بتواند براحتي پارك كند، اما عجيب و غيرقابل باورترين فن آوري   كه در اين خودرو براي اولين بار در جهان به كار گرفته شده بود، استفاده از فن آوري رانندگي با سيم بود كه خودرو را به جاي كنترل مكانيكي، الكتريكي كنترل مي كرد؛ از اين فن آوري بيشتر در جنگنده ها استفاده مي شد. ماساتو اينو طراح اين خودرو در اين مورد در روز رونمايي از خودرو چنين عنوان كرده است: با مدل مفهومي Pivo ، ما مي خواهيم امكانات بي شمار رانندگي با سيم را به همگان نشان دهيم .
در توكيو خودروهاي عجيب تري هم وجود داشتند. محققان دانشگاه Keio توكيو خودرويي الكتريكي و هشت چرخ در اين نمايشگاه عرضه كرده بودند كه پيشينه سرعت 370 كيلومتر بر ساعت (230 مايل بر ساعت) را در كارنامه خود داشت و شتاب صفر تا 100 كيلومتر (صفر تا 60 مايل) آن فقط
2/4 ثانيه بود. اين خودرو كه سريع ترين خودرو الكتريكي غيرمسابقه اي دنيا به شمار مي رود با همكاري دولت ژاپن و چند شركت خودروسازي توليد شده است.
خودروهاي چندگانه سوز
در اين نمايشگاه خودرويي به نام Premacy Hydrogen RE عرضه شده بود كه به نوعي نمادي از خودروهاي دوگانه سوز به شمار مي رفت. اين وانت مي توانست به صورت همزمان يا جداگانه از بنزين، پيل سوختي هيدروژني و الكتريسيته به عنوان سوخت مورد نياز براي موتور خود استفاده كند. استفاده از منابع سوختي جديد در خودروها به قدري در اين نمايشگاه مورد توجه قرار گرفته بود كه حتي برخي از شركت هاي بزرگ، مدل هاي اسپرت معروف خود را با سوخت هيدروژني در اين نمايشگاه عرضه كرده بودند. يكي از معروف ترين اين خودروها مدل RX-8 بود كه با طراحي جديد و با استفاده از سوخت هيدروژن در نمايشگاه توكيو عرضه شده بود. استفاده از سوخت ها و منابع جديد انرژي، منحصر به خودروها نبود. در اين نمايشگاه موتورسيكلت هايي هم عرضه شده بودند كه به جاي بنزين از منابع جديد سوخت استفاده مي كردند. اكثر اين موتورسيكلت هاي جديد از الكتريسيته به عنوان منبع اصلي سوخت خود استفاده كرده بودند با اين حال چندين مدل هيبريدي (دوگانه سوز)  الكتريكي و بنزيني هم براي اولين بار عرضه شده بودند.
ماشين هاي پست
در اين نمايشگاه علاوه بر خودروهاي جديد با فن آوري هاي سوختي بسيار پيشرفته، خودروهايي كه ديگر بايد كم كم به آنها كلاسيك بگوييم هم وجود داشت؛ خودروهاي بنزيني يا به تعبير كارشناسان نكته بين، خودروهاي پست. در ميان اين خودروها هم خودروهاي جالبي به چشم مي خورد كه به لطف طراحي هاي خلاقانه، طرفداران بسيار زيادي داشتند. مثلا در يكي از آنها امكانات تهيه چاي و قهوه تعبيه شده بود و در يكي ديگر محفظه مخصوصي براي نگهداري حيوانات دست آموز. با اتمام نمايشگاه توكيو، شركت هاي بزرگ خودروسازي دنيا به الگوي جديدي براي توليد خودرو دست يافته اند، الگويي كه در نهايت به حذف خودروهاي پست خواهد انجاميد.

منابع انرژي جديد
هرسال در شهرهاي مختلف جهان نمايشگاه هاي اتومبيل متنوعي برگزار مي شود كه نمايشگاه توكيو يكي از معتبرترين آنهاست، محور اصلي فعاليت كمپاني هاي شركت كننده در اين نمايشگاه كم كردن مصرف سوخت خودروهاي توليدي شان تا حد ممكن بوده است؛مسئله اي كه امروزه و باتوجه به روند روبه افزايش قيمت سوخت به يكي از فاكتورهاي مهم خريداران در انتخاب خودرو بدل شده است. خودروهاي هيبريدي يكي از اصلي ترين محصولات ارائه شده در اين نمايشگاه هستند كه با كمترين ميزان مصرف سوخت، بيشترين كارايي را ارائه مي دهند. استفاده از سوخت ها و منابع جديد انرژي، منحصر به خودروها نبود.در اين نمايشگاه موتورسيكلت هايي هم عرضه شده بودند كه به جاي بنزين از منابع جديد سوخت استفاده مي كردند.

تازه ها
گروه واكنش سريع
متخصصان زيست شناسي سلولي در آمريكا موفق به كشف ذخاير ويژه اي از رشته هاي منحصر به فرد RNA در سلول هاي موش شدند كه به عنوان يك سيستم واكنش سريع، در مواقع مورد نياز به سرعت به توليد انواع ويژه اي از پروتئين ها مي پردازند.
به گزارش شماره اخير نشريه نيچر، اين ذخاير ويژه به سلول ها اجازه مي دهند تا در شرايط پراسترس و سخت، بتوانند با سرعت هرچه بيشتر، به توليد پروتئين هاي مورد نياز براي مقابله با شرايط ويژه بپردازند و اين شرايط را سپري كنند.
اين گزارش مي افزايد كشف اخير دانشمندان آزمايشگاه كولد اسپرينگ هاربور نيويورك، پنجره جديدي را در تحقيقات ژنتيكي و سلولي گشوده است و در آينده به دستاوردهاي بزرگي در اين زمينه منجر خواهد شد.
تسريع كشت بافت
پژوهشگران انگليسي شيوه نويني براي افزايش قابل توجه كشت بافت ها در محيط آزمايشگاهي يافتند.
براساس گزارش انتشار يافته در تازه ترين شماره نشريه مواد كاربردي پيشرفته ، محققان دانشگاه كالج لندن موفق شدند با بهره گيري از تكنيك جديد، رشد بافت جديد را از چند روز به چند دقيقه كاهش دهند.
اين گزارش حاكي ست كه فرآيند كشت بافت را مي توان با برطرف كردن آب در حضور مواد آغازگر عمليات كشت تسهيل كرد و سرعت بخشيد.
به گفته كارشناسان مركز مهندسي بافت بريتانيا، اين روش نوين كه متراكم سازي پلاستيكي ناميده مي شود، از ظرفيت بسيار عظيمي براي توليد انواع بافت هاي پيوندي در آينده برخوردار است و مي تواند بسيار نويدبخش باشد.
مواد ابر- انعطاف پذير
محققان موفق به توليد مواد ابر- انعطاف پذيري شدند كه مي تواند در آينده كاربردهاي گوناگوني را در علوم و صنايع مختلف و بويژه در پيوند هاي پزشكي به نمايش گذارند.
به گزارش نشريه علمي نيچر، بيوشيميدان هاي استراليا مولكول هاي قابل ارتجاعي را كه قدرت جهش به كك ها مي دهند، در محيط آزمايشگاه شبيه سازي كردند.
بر پايه اين گزارش، مواد ساخته شده از تركيب اين مولكول ها از قابليت ارتجاع بسيار بالايي برخوردارند و به گفته كارشناسان، در آينده نزديك مي توان آنها را در توليد هر چيزي از توپ هاي انعطاف پذير گرفته تا ستون فقرات مصنوعي مورد استفاده قرار داد.
اين مولكول ها در واقع سازنده نوعي پروتئين ويژه موسوم به پروتئين رزيلين در بدن شمار وسيعي از حشرات هستند كه به آنها قابليت انعطاف پذيري بالا مي دهند.

پيشخوان
004836.jpg
لاووا دولوگزامبورگ
اين روزنامه فرانسوي زبان چاپ لوگزامبورگ عكس و خبر اول خود را به تظاهرات و اعتصاب سراسري در بلژيك اختصاص داده است. شهروندان بلژيكي كه پليس تعدادشان را 75 هزار نفر و مقامات غيررسمي 100 هزار نفر عنوان مي كنند، در مركز بروكسل عليه گي ورهوفشتاد، نخست وزير اين كشور تظاهرات كردند. آنها با طرح هاي اصلاحاتي دولتي و سياست گذاري هاي جديد در زمينه بازنشستگي مخالفند.
004860.jpg
سان
اين روزنامه خبر اول خود را به ماجراي افشاي اطلاعات محرمانه از سوي معاون ديك چني ، معاون اول جورج بوش اختصاص داده است .لويس ليبي، معاون ديك چني در اطلاعيه اي اين اتهامات را رد كرده و در پي ادامه پيدا كردن آنها از سمت خود استعفا كرده است .
وي متهم شده كه اطلاعات فوق محرمانه سازمان جاسوسي آمريكا، سيا را در اختيار خبرنگاران قرارداده است .

علمي
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |