شنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۴ - - ۳۸۴۱
نيروي انتظامي نيازهاي قوه قضائيه را برطرف مي كند
پليس؛ بازوي قضاوت
ساناز الله بداشتي
004998.jpg
عكس: قادر عاقلي/فارس
مشاوران قوه قضائيه بار ديگر بحث پليس قضائي را مطرح كردند؛ بحثي كه گمان مي رود شروعي براي طرح تشكيل پليس قضائي در مجلس باشد.
طرحي كه يك بار از سوي نمايندگان مجلس در دو كميسيون تخصصي (اجتماعي و برنامه و بودجه) راي نياورد وخلاف قانون اساسي شناخته شد، چرا كه قانون اساسي كه فعاليت موازي دستگاه ها و نيروها را با يكديگر خلاف دانسته است. تاكيد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي برهمگام بودن طرح با وظايف نيروي انتظامي، همان است كه پس از ادغام نيروهاي ژاندارمري، شهرباني و كميته به آن محول و تمامي فعاليت هاي پليسي، پليسي قضائي و امنيتي به آن سپرده شد.
اما مقامات قوه قضائيه باوجود مخالفت صريح نمايندگان مجلس وفرمانده نيروي انتظامي با طرح پليس قضائي نگراني مسئولان را از اجراي اين طرح بيهوده مي دانند و با اطمينان مي گويند: آزموده را آزمودن خطاست! حسين ذبحي مي داند كه برخي از قدرت نيروي پليس قضائي همگام با نيروي انتظامي نگرانند، بنابراين به سرعت توضيح مي دهد: بعضي مدعي شده اند كه طبق لايحه پيشنهادي، اختيارات فوق العاده اي به پليس قضائي تفويض شده كه اين بيم به وجود آمده است كه قوه قضائيه از نظر اجرايي و انتظامي كاملا مستقل شده و به سازماني تبديل شود كه بتواند سياست هاي خود را به صورت مستقل از ساير قوا به اجرا گذارد و اين تمركز قدرت ممكن است در درازمدت زمينه مفسده هايي را ايجاد كند كه به نفع مردم و مصالح كشور نباشد، اما بايد توجه داشت كه اين وظايف براساس ماده 3 لايحه تشكيل پليس قضائي مصوب سال 59 به نحو عام تري به عهده پليس قضائي وقت محول بوده و در طول 10 سال خدمت اين نيروها هيچ مشكلي به وجود نيامده است .
البته مشاور قضائي دادستان اين توضيح را براي اين مي دهد كه يادآوري كند: تشكيل مجدد پليس قضائي استقلال قوه قضائيه از ساير قوا نه تنها امر مذمومي نيست بلكه منطبق با نص صريح اصل 156 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران است كه نسبت به مستقل بودن قوه قضائيه صراحت دارد .
با اين حال ذبحي به رابطه تشكيل پليس قضائي و استقلال قوه قضائيه هيچ اشاره اي نمي كند، اما انگار فراموش كرده كه بحث همگامي قوا و نيروهاي نظام، مهمترين اصل در حفظ نظم و امنيت است؛ همكاري بايسته اي كه زيرنظر فرماندهي كل قوا هدايت مي شود، يعني همان كه نمايندگان مجلس هم مورد توجه قرار مي دهند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بيش از سه هفته پيش، پس از بررسي طرح پليس قضائي علاوه بر اينكه آن را خلاف قانون اساسي دانستند، مسلح بودن نيروهاي پليس قضائي را نيز يكي ديگر از دلايل راي نياوردن اين طرح در مجلس خواندند. به عقيده نمايندگان مجلس، اگر قرار باشد پليس قضائي تشكيل و نيروهاي آن مسلح شوند، بايد زيرنظر فرمانده كل قوا فعاليت كند. اين در حالي ست كه رئيس پليس قضائي از سوي رئيس
قوه قضائيه منصوب مي شود.
اما مقامات قوه قضائيه، بار ديگر ايرادهاي نمايندگان را مانعي براي تصويب قانون ندانستند، چرا كه بازهم ذبحي مي گويد: اين ايراد،خدشه اي به احياي پليس قضائي نيست. آنچه اهميت دارد فعاليت پليس قضائي زيرنظر مقام رهبري نيست، بلكه حيطه انجام وظيفه و مديريت آن طرح است .او بار ديگر به گذشته اشاره مي كند و ادامه مي دهد: در سابق هم پليس قضائي مسلح بوده است. الان هم مي تواند مسلح باشد، ليكن زير نظر دستگاه قضائي انجام وظيفه كند. ماده 2 اصلاحي قانون تشكيل پليس قضائي پيش بيني كرده بود كه پليس قضائي از طريق وزارت كشور در اختيار قوه قضائيه خواهد بود . مشاور قضائي دادستان مي گويد: مگر نيروي انتظامي كه نيروي مسلح است و زير نظر فرمانده كل قوا قرار دارد و در انجام وظايف خود به عنوان ضابط قضائي با مشكل روبه روست يا ساير ضابطان قضائي مشكل دارند؟بنابراين اين يگان (پليس قضائي) مي تواند مانند ساير ضابطان مسلح از حيث امورنظامي و ترفيع خود، تابع مقررات نيروهاي مسلح و تحت امر فرماندهي كل قوا باشد .
اما همه آنچه را كه مسئولان قوه قضائيه براي تشكيل پليس قضائي به آن اشاره و برآن تاكيد مي كنند، همان راه رفته قديمي ست كه اين بار با راننده اي جديد عازم آن هستند. پليس قضائي پرونده اي كه سال ها پيش بسته شده بود بار ديگر بدون هيچ هدف و برنامه جديدي گشوده شده است. قدمي كه در اين شرايط براي تشكيل پليس قضائي برداشته شده است نه گامي به پيش و نه حامي برنامه هاي امروز است؛ آنچنان كه حتي نمايندگان مجلس هم دركنار دلايل قانوني و طرح دركميسيون، انتقاد شديد نيروي انتظامي و ابراز نگراني فرمانده آن يگان نسبت به تشكيل پليس قضائي را يكي از مهمترين دلايل عدم كسب آرا در كميسيون هاي تخصصي دانستند.
گلايه مسئولان نيروي انتظامي كه پس از ابراز نگراني مقامات قضائي كشور از ضعف فعاليت ضابطان قضائي (زيرنظر نيروي انتظامي) و طرح نيروي جديد با عنوان متخصصان پليس قضائي شكل ديگري به خود گرفت، به مقامات قضائي يادآوري كرد كه مسئوليت كشف و شناسايي جرم و مجرم و تحقيق و تكميل پرونده ها براساس قانون به عهده ماموران نيروي انتظامي سپرده شده است كه با بهره گرفتن از تخصص در بررسي پرونده ها موارد
تكميل كننده را براي هدايت مقامات قضائي در اين مدت انجام داده و به مقامات قضائي كمك كرده است.
فرمانده نيروي انتظامي كه ناراحتي خود را از ارائه طرح پليس قضائي به مجلس صريحا اعلام كرد، تخصيص بودجه براي تشكيل يگاني جديد وفعاليت دوباره نيروهاي موازي با نيروي انتظامي را گامي بازدارنده در فعاليت هاي نيروي انتظامي خواند. البته او گلايه مقامات قضائي را پذيرفت اما تخصيص بودجه براي افزايش نيرو و تامين امكانات را بهترين راه براي رفع نگراني مقامات قضائي دانست كه بتوان با بهره گيري از نيروهاي آموزش ديده پليس، نگراني مقامات قضائي را برطرف كرد.
اين يعني همان موضوعي كه حسين ذبحي نيز از زاويه اي ديگر بر آن تاكيد مي كند: در هر حال باتوجه به اعلام كمبود نيرو از طرف نيروي انتظامي و ضرورت افزايش اين نيروها در پليس قضائي به جاي افزايش آن در نيروي انتظامي، دولت و مجلس ناگزير به پيش بيني آن هستند و چه بهتر كه در قالب پليس تخصصي قضائي انجام شود . با همه دلايلي كه مشاور قضائي دادستان كل كشور بار ديگر به نمايندگان مجلس يادآوري كرد، اما معاون اول قوه قضائيه براي حل اختلاف ميان قوه قضائيه و پليس در فعاليت هاي تخصصي، ميانه را گرفت و گفت: اگر پليس و مجموعه نيروي انتظامي آن نيازهايي كه قوه قضائيه دارد، بويژه نيازهاي تخصصي را برطرف كند و اين نيرو در اختيار قوه قضائيه باشد، مشكلات قابل حل است . اين همان پيشنهادي ست كه سردار احمدي مقدم، فرمانده كل نيروي انتظامي نيز با طرح گلايه هاي مقامات قضائي پيشنهاد كرد اما مورد توجه قرار نگرفت. تفكيك نيروهاي تخصصي موردنظر قوه قضائيه از نيروي انتظامي راهي طولاني را طي مي كند، اما برنامه ريزان اين يگان مي توانند با فراهم آوردن شرايط ويژه و تخصصي، يگان قضائي را زير نظر نيروي انتظامي، همگام با اهداف قوه قضائيه مستقر كنند.
همان اصلي كه امروز مقامات قضائي را نيز بر آن داشته كه همكاري نيروي انتظامي با سيستم قضائي را در اولويت قرار دهند.

نگاه
سنگي بر گوري
مهرداد خليلي - بالاخره پس از ماه ها كشمكش و طفره رفتن، فرماندهان پليس راهور، حرف خود را بر كرسي نشاندند و خبرنگاران را از ورود به محدوده طرح ترافيك بازداشتند مگر در ازاي پرداخت 200 هزار ريال. نكته مهم در اين ميان و آنچه مغفول اين بحث است، استدلال فرماندهان پليس راهواردر اجراي هرچه سريع تر طرح ابداعي آنهاست.
در طول ماه هاي اخير بارها و بارها اين افراد گفته اند كه حدود 20 هزار كارت خبرنگاري جعلي وجود دارد كه افراد مختلفي با آن در طرح ترافيك تردد مي كنند. معناي ديگر اين كلام آن است كه يا مديران مسئول، سردبيران و خبرنگاران با واگذاري كارت نشريات خود به ديگر افراد، آن هم طبيعتا در مقابل كسب منافعي، اقدام به شكستن حرمت و حريم حرفه خود كرده اند يا آنكه جاعلان و فرصت طلباني با جعل كارت هاي خبرنگاري نشريات مختلف، دست به چنين كاري زده اند. باوجود چنين گزينه هايي فرماندهان پليس تنها ضمن پاك كردن صورت مسئله وجود كارت هاي جعلي خبرنگاري، به دفعات اين زحمتكشان را مورد اتهام قرار داده و از آنجايي كه خبرنگاران فاقد يك تشكل و صنف به هم پيوسته نظير سازما ن هاي نظام پزشكي و... هستند، اين اتهامات به كرات در مطبوعات و رسانه ها منتشر شده است؛ اتهاماتي كه در صورت وجود يك همبستگي عمومي در رسانه ها قابل پيگيري قضائي نيز هست. اين در حالي ست كه در هر صورت وظيفه پليس در معناي عام آن- پليس از راهوار و انتظامي- اين ا ست تا با كشف اصل ماجرا اقدام به ريشه كني آن كند. به معنايي ديگر وظيفه پليس است تا با شناسايي افراد متخلف احتمالي در نشريات و رسانه   ها ، مانع از سوء استفاده برخي، از حرفه مقدس خبرنگاري شوند يا آنكه شبكه هاي جعل كارت هاي تقلبي را شناسايي و آنها را به مردم معرفي كنند.
اما در غياب چنين تدبير و انجام وظيفه اي، فرماندهان پليس به صرف گرفتن رقمي ناچيز بازهم همان روش قبلي و پر از ايراد گذشته را ادامه داده اند بي آنكه تصور كنند اگر تخلف از درون رسانه ها و مسئولان آنها صورت مي گيرد ارائه يك معرفي نامه به ذي نفعان چندان سخت نيست و در صورت وجود جاعلان بيروني هم تهيه چنين مداركي مشكل نخواهد بود. اقدام صورت گرفته باعث بي اعتبار شدن كارت خبرنگاران فعال شده است و نهادهايي همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، انجمن صنفي روزنامه نگاران، تعاوني مطبوعات و... هم متهم به بي كفايتي شده اند.
باوجود آنكه پيشتر هم بسيار گفته شده، بهتر بود مسئولان اداره راهنمايي و رانندگي با گرفتن فهرست خبرنگاران نشريات و رسانه هاي مختلف اقدام به صدور كارت ويژه براي آنان مي كردند تا مشكل به صورت ريشه اي رفع شود، نه اينكه طرحي را اجرا كنيم تا سنگي باشد برگوري.

ديدگاه
پليس ايران و راه طولاني تجربه
افزايش توان و قدرت اجرايي نيروهاي پليس كه مدتي ست ساختاري علمي را در خود جاي داده است، همان موضوعي ست كه به نظر مقامات نيروي انتظامي نيز نقطه عطف فعاليت پليس ايران است؛ نقطه عطفي كه به گفته سردار محمدي فرد - معاون آموزش ناجا - از تبادل اطلاعات و تجربيات ايران در مقابله با مواد مخدر، جرائم سازمان يافته، مبارزه با عمليات هاي تروريستي، مرزباني، رهاسازي گروگان، راهنمايي و رانندگي و همكاري هاي انتظامي با كشورهاي عربستان، قطر، كويت، عراق، افغانستان، تاجيكستان، آذربايجان، ارمنستان و سودان به دست آمده است.
استقبال مسئولان نيروي انتظامي از تبادل تجربيات قابل توجه است. با كمي دقت به نوع جرائم ايران، افزايش جرائم هراس آور (آدم ربايي) نشان مي دهد كه تبادل تجربيات ايران با اين كشورها در سازماندهي اينگونه جرائم كافي نيست، چرا كه ايران با وسعت جمعيت و پذيرش همسايگان در كشور،  با شرايط امنيتي و پليسي سختي مواجه است. بنابراين دقت به كارنامه پليس كشورهاي مورد توجه نيروي انتظامي ايران، نشان مي دهد كه توانايي هاي آنها در افزايش قدرت اجرايي نيروهاي پليس تاثير چنداني ندارد.اين در حالي ست كه كشورهاي همسايه با توجه به كارنامه فعاليت هاي پليس ايران در زمينه مبارزه با مواد مخدر (قاچاق ، فروش و توزيع) با هدف بالا بردن توانايي هاي خود از تجربيات پليس ايران استفاده كرده اند؛ آنچنان كه سال گذشته نيروي انتظامي ايران، پذيراي 400 مقام ارشد پليس افغانستان بود؛ نيروهايي كه براي كسب اطلاعات ايران در زمينه مبارزه با موادمخدر، دوره يك ماهه اي را در ايران پشت سر گذاشتند، اما گذراندن دوره هاي تخصصي پليسي و مبارزه با جرائم را در كشور خود و زير نظر متخصصان آلماني فرا گرفته بودند. كشور آلمان كه بر اساس طرح جامعه جهاني در كمك به آباداني كشور افغانستان، مسئوليت حفظ امنيت و تربيت نيروهاي پليس و حفاظتي و امنيتي را برعهده گرفته بود، پرونده اي قابل دقت و بررسي را به جامعه جهاني ارائه كرده است؛ پرونده اي كه نتيجه آن اعتماد جهاني براي ساخت پايه هاي امنيتي كشوري نابود شده، مي شود. پليس ايران در اين چند سال اخير، تلاش كرده است با بهره گيري از تكنولوژي پليسي كشورهاي پيشرفته در كنار علم و اطلاعات پليس، كارايي خود را افزايش دهد، اما اين موضوع را نيز بايد در نظر داشته باشد كه راه درازي پيش روست كه ايران هنوز به ميانه راه نرسيده است؛موضوعي كه شايد مورد توجه معاونت آموزش ناجا قرار نگرفته است و به همين دليل است كه رئيس اداره راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ چند روز پيش، در مصاحبه اي كوتاه با يكي از روزنامه ها، به همكار خود يادآوري مي كند كه در توانايي، پليس راهنمايي و رانندگي ايران حدود 25 سال از كشورهايي چون آلمان و ژاپن عقب تر است .
اگرچه او در حوزه تخصص خود - ترافيك شهر تهران - اظهار نظر مي كند، اما تاكيد سرتيپ ساجدي نيا، غيرقابل تصور نيست.

تهرانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |