شنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۴ - - ۳۸۴۱
استفاده از طراحي هاي بيولوژيك در طراحي هاي صنعتي
براي مادر طبيعت
عميد نمازي خواه
004989.jpg
رادار طبيعي
هر چند استفاده از طراحي هاي بيولوژيك در فن آوري  بشري بسيار محدود است، با اين حال برخي از اين طراحي ها چنان در پيشبرد اهداف تكنولوژيك بشر موثر بوده اند كه نمي توان از آنها چشم پوشي كرد. يكي از اين موارد، استفاده از توانايي پرواز شبانه خفاش هاست. اوايل مردم فكر مي كردند خفاش ها داراي ديدي بسيار قوي  هستند كه مي توانند شب ها براحتي پرواز كنند، اما بعدها مشخص شد خفاش ها در شب بهتر از ما نمي بينند، بلكه با اتكا به امواج الكترومغناطيس كه توسط بال ها يشان به جلو و در مسير پرواز خود مي فرستند، مي توانند موانع و فاصله آنها را بخوبي تشخيص دهند. بعدها اين طراحي بيولوژيك پايه و اساس توليد رادارهاي الكترومغناطيس شد.

معمولا تقليد از طراحي ديگران عملي ناشايست به شمار مي رود و در همين زمينه حتي قوانين حمايتي متعددي با عنوان قوانين كپي رايت در سراسر جهان به تصويب رسيده اند، اما وقتي قرار باشد اين تقليد از مادر طبيعت باشد، نه تنها هيچ محدوديتي ايجاد نمي شود كه مي توان گفت هر روز و هر لحظه با استفاده از طراحي هاي طبيعت، مشكلي از پيش پاي بشر برداشته مي شود، بدون اين كه اين مادر دلسوز خم به ابرو بياورد. حتي به جرات مي توان گفت مادر طبيعت از اينكه باعث آسايش و راحتي انسان شود، خوشحال خواهد شد.
در همين زمينه بتازگي پژوهشكده اي به نام مركز طراحي هاي الهام گرفته شده بيولوژيكي (CBID) با هدف سرمايه گذاري روي منابع طراحي غني موجود در فرآيندهاي بيولوژيكي توسط گروهي از دانشمندان و مهندسان انستيتو فن آوري جورجيا در اين موسسه بنيان گذاشته شده است. اين محققان بر اين باورند كه از طبيعت مي توان طراحي هاي مختلفي الهام گرفت كه كارايي زيادي داشته باشند، ويژه و خاص كوچكترين اجزا و فرآيندها بودن و در عين حال پايدار باشند. آنها همچنين معتقدند اين طراحي ها پتانسيل اين را دارند كه افق هاي جديدي در زمينه فن آوري و مواد در برابر بشر بگشايند. با اين حال تاكيد بيشتر اين گروه از محققان، استفاده از طراحي هاي طبيعي براي حل مشكلات و نارسايي هاي طراحي فن آوري موجود است. مارك ويسبورگ - استاد بيولوژي انستيتو فن آوري جورجيا و يكي از اعضاي تيم تحقيقاتي CBID - در اين مورد مي گويد: بيولوژي مي تواند راهنماي بسيار قدرتمندي براي درك نواقص طراحي و مهندسي باشد . او همچنين مي افزايد: در فيزيولوژي مقايسه اي، ما مي آموزيم كه هر حيوان براي زنده ماندن بايد مشكل خاصي را حل كند، پس هر حيوان راه حل طراحي براي يك مشكل خاص به شمار مي رود . اين طراحي هاي منحصر به فرد براي نمونه مي توانند روش هاي متعدد و جديدي براي صنعت توليد و طراحي مواد گوناگون با توانايي هاي جديد ارائه دهند و همين عامل آنها را به گزينه بعدي طراحي صنعتي تبديل كرده است. اين طراحي هاي طبيعي حاصل ميليون ها سال تغيير و تحول موجودات زنده هستند و به گونه اي بهترين و منحصر به فردترين روش براي حل مشكلات مربوط به آنها بوده و اگر انسان بتواند از اين طراحي ها براي حل مشكلات مشابه زندگي روزمره خود استفاده كند، گام بلندي در پيشبرد اهداف تكنولوژيك خود برمي دارد. هدف CBID هم اين است كه تحقيقات صنعتي و دانشگاهي سراسر جهان در رابطه با طراحي هاي مواد و مهندسي را با طراحي هاي طبيعي تركيب كند. آنها براي رسيدن به اين هدف بايد اقدامات زيادي انجام دهند كه برخي از آنها بيشتر تجاري ست تا علمي. مثلا يكي از برنامه هاي بلندمدت آنها ايجاد ارتباط با مسئولان دولتي و صنعتي ست. منظور آنها از اين كار اين است كه به اين قشر از مسئولان كه تصميم گيري در مورد سياست هاي كلان بر عهده آنان است، بگويند كه طراحي الهام گرفته شده از طبيعت مي تواند بسياري از مشكلاتي كه آنها همه روزه با آن مواجهند براحتي حل كنند. هدف بعدي آنها ايجاد ارتباط با ديگر گروه هاي كاري و علمي سراسر جهان است كه به صورت عملي از طراحي هاي طبيعي براي مشكلات زيست محيطي، اقتصادي و اجتماعي استفاده مي كنند. مسئولان CBID مي خواهند مسئولان اين گروه ها را به هم نزديك تر كرده و نتايج تحقيقات خود را در اختيار آنان قرار دهند تا استفاده از طراحي هاي بيولوژيك به صورت گسترده اي در جهان، يك فرهنگ مرسوم شود.
پروفسور ژانت ين – استاد زيست شناسي دانشگاه جورجيا و رئيس CBID- در اين مورد مي گويد: اين كليد دعوت براي ماست. اين همكاري فرصت خوبي ست تا رهبران گروه هاي مشابه را در ارتباط با يكديگر قرار دهيم . قرار است در كنفرانسي كه در آينده اي نزديك برگزار خواهد شد، تمامي گروه هاي كاري مرتبط با طراحي بيولوژيكي با فعاليت هاي يكديگر و بويژه CBID آشنا شوند.
تاسيس مركز طراحي هاي الهام گرفته شده بيولوژيكي به آشنايي پروفسور ين و همكارش ويسبورگ بازمي گردد. چند سال پيش ويسبورگ به سفارش نيروي دريايي در پروژه اي به بررسي حس بويايي در خرچنگ ها مي پرداخت. در آن زمان نيروي دريايي مي خواست با استفاده از نتايج اين تحقيق، دستگاه هاي خودكاري با توانايي مشابهي توليد كند. اين پروژه، ويسبورگ را ترغيب كرد كه مركزي دائمي براي انجام تحقيقات علمي در اين مورد يعني طراحي بيولوژيكي تاسيس كند. به همين خاطر در اوايل سال، چندين بار با پروفسور ين و كريك تاوي – استاد مهندسي صنعتي و سيستم- ديدار و گفت وگو كرد تا با آنها در اين زمينه به توافق برسد و هسته علمي مركز از آن زمان شكل گرفت. ين در اين مورد مي گويد: ما مي خواستيم ببينيم كه طبيعت چگونه واكنش هايي مانند جمع آوري و انتقال انرژي را انجام مي دهد و بعد ببينيم كه آيا مي توان از چنين فرآيندهايي براي كاربردهاي بشري استفاده كرد يا نه . او در مورد انتخاب انستيتو فن آوري جورجيا براي انجام اين كار مي گويد: انستيتو فن آوري جورجيا، مكان بسيار مناسبي براي انجام چنين تحقيقاتي ست. در اين مكان مهندسان زيادي وجود دارند كه مي خواهند با استفاده از نظرات بيولوژيست ها به روش جديدي براي حل مشكلات خود برسند .
CBID داراي 17 عضو اصلي ست و علاوه بر بيولوژي، متخصصان ديگري از رشته هاي طراحي صنعتي، اجزاي متحرك، طراحي مواد، بيوسنس و فن آوري هاي سبز در آن فعاليت مي كنند. از پروژه هاي در حال پيشبرد اين مركز مي توان به شبكه شنوايي كه براساس گوش ماهي طراحي شده، اشاره كرد.

بافرزانگان
آنتوان لوران لاوازيه
آنتوان لوران لاوازيه در 26 اوت 1743 در پاريس از پدر و مادري ثروتمند و مرفه زاده شد. او زير نظر استاداني قابل، نجوم، گياه شناسي، شيمي و زمين شناسي را بخوبي فرا گرفت. پس از اتمام دوره حقوق، بار ديگر به علوم گراييد و سه سال بعد در آن هنگام كه جواني 25 ساله بود، به عضويت فرهنگستان سلطنتي علوم برگزيده شد. لاوازيه كه در حقيقت بنيانگذار شيمي جديد محسوب مي شود، تجربه و سنجش توام با نتيجه گيري صحيح را پايه و اساس اين علم قرار داد. وي نخستين كسي بود كه ترازو را جهت سنجش و تحقيق در فعل و انفعالات شيميايي در آزمايشگاه وارد عمل كرد.
قبل از او دانشمندان شيمي در مورد سوختن، عقيده عجيبي داشتند و آن را اين طور تعريف مي كردند كه هر جسم سوختني داراي ماده اي است نامرئي به نام فلوژيستن و چون جسم مشتعل شود، اين ماده از آن خارج مي شود. هرچه جسم بيشتر قابل اشتعال باشد، مقدار بيشتري از اين ماده دربردارد و شعله، همان فلوژيستن است كه از جسم متصاعد مي شود. به موجب اين نظريه، قدما معتقد بودند كه وقتي جسمي در هوا مي سوزد، سبك تر مي شود، زيرا ماده فلوژيستن آن خارج مي شود. اين نظريه نادرست سراسر قرن 18 را به كلي مسموم ساخته بود و حتي دانشمندان بزرگ نيز بدان اعتقاد داشتند، چنان كه پريستلي هنگامي كه گاز اكسيژن را براي نخستين بار تهيه كرد، آن را هواي بدون فلوژيستن نام نهاد.
لاوازيه كه شيميدان برجسته اي براي هميشه است، امكان درك و شناخت عناصر گازي شكل را فراهم كرد. در اكتبر سال 1774 پريستلي كشف خود را به لاوازيه گزارش كرد و اين گزارش، مفهوم واقعي كشف لاوازيه را براي خودش روشن كرد. وي بلافاصله به تجربه با اكسيد قرمز جيوه كه مناسب ترين مولد اكسيژن بود پرداخت. درواقع اين كشف، اكسيژن بود. لاوازيه نوشت كه اين نوع هوا را پريستلي و شيل وخودش تقريبا  به طور همزمان كشف كرده اند. ابتدا وي آن را مناسب ترين هوا براي تنفس ناميد، ولي بعد نامش را هواي زندگي بخش يا توانبخش گذاشت. با توجه به اينكه آن دو نفر نمي دانستند چه چيزي را تهيه كرده اند، لاوازيه را بايد كاشف اكسيژن شناخت. از جمله خطراتي كه جان لاوازيه را به مخاطره انداخته بود و بيشتر جنبه سياسي داشت، هنگام انقلاب كبير فرانسه در سال 1789 يعني در آن هنگام كه انقلابيون، زمام امور پاريس را در دست داشتند، رخ داد. لاوازيه رساله معروفي در باب اقتصاد سياسي موسوم به ثروت هاي زيرزميني فرانسه به رشته تحرير درآورد. اين كتاب يكي از مهمترين كتبي ست كه در مبحث اقتصاد نوشته شده است.سرانجام آنتوان لاوازيه در سال 1794 در حالي كه 51 سال داشت در دادگاه انقلابي به رياست ژان باتيست كوفن هال به جرم خيانت به ملت همراه چند نفر ديگر تسليم تيغه گيوتين شد. پس از مرگ لاوازيه، لاگرانژ گفت: تنها يك لحظه وقت آنان براي قطع كردن آن سر صرف شد و شايد يكصد سال زمان نتواند سر ديگري همانندش به وجود آورد.

پيشخوان
چايناديلي
004992.jpg
روزنامه چايناديلي خبر و عكس اول خود را به ديدار هوجين تائو از ويتنام اختصاص داده است.
طي سفر رئيس جمهور چين به ويتنام و ديدار وي با مقامات كمونيست اين كشور، دو طرف توافقات دو جانبه اي را در زمينه حل مسائل مرزي و ارتقاي روابط دوجانبه به امضا رساندند.
در همين راستا مقامات دو كشور تصميم خود را براي ضابطه مند كردن روابط اقتصادي اعلام كردند.
ديلي استار
004995.jpg
روزنامه ديلي استار خبر اول خود را به صدور قطعنامه شوراي امنيت در سوريه و واكنش هاي پس از آن اختصاص داده است.
شوراي امنيت سازمان ملل به اتفاق آرا قطعنامه 1636 را تصويب كرد كه به موجب آن سوريه بايد به طور كامل با كميته تحقيق در خصوص ترور رفيق حريري، نخست وزير فقيد لبنان، همكاري كند.

علمي
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |