شنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۴
مصاحبه با هافبك برزيلي آرسنال، گيلبرتو داسيلوا
ديوار سنگي
ترجمه: جهانگير كوثري
003162.jpg
003168.jpg
003165.jpg
در سرزميني كه در آن فوتبال چون بستري كه به دريا باز مي شود، لبريز از استعداد است. گيلبرتو دا سيلوا نيز در گوشه اي از آن كه فقر دوران كودكي هميشه انگيزه اي براي بهتر زيستن در سالهاي بعد است به دنيا آمد. او نيز چون گذشتگان اين سرزمين از طريق فوتبال به تسخير باشگاههاي اروپا و انگليس قدم به ميدان گذاشت تا يادآور و تداوم بخش زنجيره اي شود كه هرگز طي يك قرن اخير حلقه هاي آن از هم نگسسته است و همچنان با نام برزيل تيمهاي بزرگ جهان در عرصه قاره خود تركتازي مي كنند.
از آدميراس تا پله كمتر از سه دهه بود و ظهور اين اعجوبه خوش نشين و پول دوست نقطه عطفي شد تا برزيل صفحه تازه اي در تاريخ فوتبال جهان بگشايد. گيلمار، جرزينهو، ريو،لا لينو، كلود آلدو، جرسون، مارينهو، سزار و كارلوس آلبرتو هم آمدند تا در پي نامهايي چون دي دي گارينشا، واوا، زاگالو، جلما سانتوز از برتري فوتبال برزيل بگويند. امروز هم اگر به ليگ هاي بزرگ كشورهاي اروپايي نگاه كنيم نامهاي برزيلي بر دوش باشگاه ها سنگيني مي كند. در بارسلونا رونالدينهو، در مادريد رونالدو و روبينهو، در ايتاليا كاكا، كافو، ديدا، امرسون ديده مي شوند. در آلمان لوسيو ،زي روبرتو و در انگليس كه مهد فوتبال نوين است امثال گيلبرتو مي درخشند.
* آيا آرسنال در اين فصل قادر به رقابت شانه به شانه با چلسي در ليگ برتر خواهد بود؟
- اين بار به چلسي اجازه نخواهيم داد تا به آساني فصل گذشته به مقام قهرماني دست پيدا كند. تمام اعضاي تيم نياز به پيشرفت و بهبود دارند و بايد منتظر اشتباهي از طرف آنها باشند تا گوي سبقت را از آنها بربايند. اگر ما بتوانيم با ارائه بازي هاي خوب و كسب نتايج مطلوب فشار را بر روي آنها زياد كنيم، بالاخره مرتكب اشتباه مي شوند و اين درست زماني است كه ما بايد حواس خود را جمع كنيم. به نظر من در تقابل رودررو آرسنال توان شكست دادن چلسي را نخواهد داشت چون آنها مبالغ زيادي را صرف به خدمت گرفتن بازيكنان كردند و تيم قدرتمندي در اختيار دارند.
* شرايط آرسنال با از دست دادن ويه را چگونه است؟
- دلمان براي پاتريك تنگ شده است و نمي توان اين مطلب را تكذيب كرد. او بهترين بازيكن تيم ما بود و نيز مردي بزرگ در خارج از ميدان.
پاتريك يكي از بهترين دوستان من بود و من از رفتن او بسيار ناراحتم. ما اوقات خوبي را با همديگر گذرانديم و من دوست دارم اوقات بيشتري را با هم بگذرانيم حتي با اين كه به ايتاليا رفته است.
به خاطر تمامي كمك هايي كه براي جا افتادن من در تيم انجام داد بايد از او تشكر كنم. هرگز كمك هاي او را فراموش نخواهم كرد و مطمئنم كه ديگر بازيكنان نيز با من هم عقيده هستند.
* آيا با رفتن ويه را از تيم مسئوليت تو در تيم بيشتر شده است؟
- من فشار بيشتري نسبت به گذشته احساس نمي كنم. در حال حاضر با پست كنوني ام در تيم كنار آمده ام و فكر نمي كنم آرسن ونگر مربي تيم به خاطر از دست دادن تنها يك بازيكن زياد تركيب تيم را دچار تغيير و تحول كند. تنها نكته اي كه همه ما بايد به آن توجه كنيم اين است كه تمامي قدرت خود را براي بالا بردن سطح بازي خودمان و در نتيجه تيم به كار ببريم. بازيكنان جديد تيم ثابت كردند كه چقدر خوب بازي مي كنند و براي تيم كار سختي است كه بدون پاتريك براي آرسنال افتخاري به دست بياورند.
* شما يك بازيكن كلاسيك برزيل به شمار نمي رويد. چطور به اين سطح فوتبال دست پيدا كرديد؟
- اين تفسير منصفانه اي نيست. وقتي به فوتبال برزيل نگاه كنيد همه اش ارائه بازي زيبا و هيجان است. اما سبك بازي من توقف حريفان است. در وطن لقب ديوار نامريي به من داده اند و فكر مي كنم اين عنوان كاملاً مطابق با سبك بازي من است كه اين نحوه بازي به ديگر بازيكنان اجازه مي دهد تا بهترين نمايش خود را ارائه دهند و اگر مردم دوست دارند كه من مثل رونالدو بازي كنم، اين اتفاق هرگز نخواهد افتاد. سبك بازي من بيشتر به دونگا شباهت دارد و مجبور نيستيم كه توپ را براي مدت زيادي در اختيار داشته باشم. وظيفه من اين است كه موقعيت مناسب را در اختيار ديگر بازيكنان قرار دهم تا به تيم نيز كمك كرده باشم موقعيت هاي زيادي براي به ثمر رساندن گل به دست آورد. نقش من چندان جلب توجه نمي كند اما وقتي تيم به گل مي رسد كار من به نتيجه رسيده است.
* بازيكنان برزيلي هميشه در انگلستان موفق نبوده اند. حضور موفق خود را چطور ارزيابي مي كنيد؟
- نحوه بازي آرسنال بسيار به برزيل شباهت دارد و به همين دليل است كه من به آساني با شرايط بازي در تيم تطبيق پيدا كردم. نحوه پاس دادن در آرسنال درست مثل برزيل روي زمين انجام مي شود درست خلاف آنچه مردم از يك تيم انگليسي انتظار دارند. موضوعي كه در ليگ برتر براي من بسيار جالب است، بالاترين كيفيت بازي  است كه هر بازيكن ارائه مي دهد.
در برزيل ما چندان به بازي فيزيكي عادت نداريم و كمي طول كشيد تا در ليگ برتر به اين نحوه بازي عادت كنيم. بعد از چند ماه بالاخره متوجه مي شويد كه جايي براي پنهان شدن نيست و هر آنچه كه داشتم را به كار گرفتم و در حال حاضر بسيار راحت هستم.
* اخيراً هم تيمي شما كلبرسون منچستر را ترك كرده است. آيا از اين كار او متعجب شدي؟
- ماندن در يونايتد براي او بسيار دشوار بود و من متأسفم كه او نتوانست در آنجا بماند. او بازيكن خوبي است، اما براي بازيكنان آمريكاي جنوبي مشكل است تا خود را با فوتبال انگليس تطبيق دهند.
من سعي كردم تا با او ارتباط برقرار كنم و بگويم كه چقدر پيشرفت كرده است، اما او به تماس هاي من پاسخ نداد. شايد او از من خوشش نمي آيد، شايد هم به خاطر اين كه در يكي از اصلي ترين رقباي منچستر بازي مي كنم!
* آيا به عنوان يك بازيكن در انگلستان شروع به پيشرفت كردي؟
- يقيناً. بازي من در آرسنال بسيار رشد كرده و به سطح كنوني رسيده است. كار كردن با آرسن ونگر براي هر بازيكن افتخار بزرگي است زيرا او از بازيكنانش بهترين بازي را مي خواهد.
* آيا آرسنال فاتح ليگ قهرمانان خواهد شد؟
- ما هميشه عطش زيادي براي فتح اين جام داشتيم و شايد اين فصل نوبت ما باشد كه به اين افتخار برسيم. وقتي به چند سال قبل فكر مي كنم، بازي يك چهارم نهايي برابر چلسي را به خاطر مي آورم و مي دانيد كه ما چقدر به پيروزي نزديك بوديم اما موفق به صعود نشديم.
* آمادگي برزيل براي دفاع از عنوان قهرماني جهان را چطور ارزيابي مي كنيد؟
- فشار زيادي روي تيم ما وجود دارد تا براي ششمين بار فاتح اين جام شويم. جام جهاني آينده كه در تابستان و در آلمان برگزار مي شود به دليل ميزباني اروپا بسيار حساس است. اگر به آمار نگاه كنيد تيم هاي آمريكاي جنوبي تنها يك بار در اروپا موفق شده اند اما در كل در اروپا موفق بوده اند.
اما به نظر مي رسد اين بار شرايط كاملا متفاوت است و تيم ما مهره هايي را جمع كرده است كه هركدام قادرند سرنوشت بازي را به نوعي تغيير دهند. دست كارلوس براي چيدن يك تيم ايده آل بسيار باز است وما با اين همه بازيكن مانده ايم كه تيم چگونه به ميدان فرستاده مي شود، ضمن اينكه در اين دوره برزيل خط دفاعي قابل اعتمادي دارد و فيزيك و سن بازيكنان نيز به گونه اي است كه امكان اشتباه در آن كم است. برزيل دردور مقدماتي آزمايش هاي خوبي داشت و آلبرتو در هر بازي به شيوه اي تازه بازي كرد تا همچنان تيم، خود را براي حريفان باز نكند. شيوه اي كه در دور مقدماتي موفق تر بود، همان حفظ سه مهاجم در خط حمله بود كه حريف را در تمام مدت بازي در زمين خودش نگه مي داشت، اما اين شيوه هم مستلزم يك كار دفاعي مطمئن است كه شايد سليقه آلبرتو به گونه اي ديگر باشد. برزيل براي تصاحب ششمين جام قهرماني جهان به ميدان مي آيد. اين دوره از جام جهاني حكايت هاي ديگري دارد. قهرماني از آن آمريكاي جنوبي است. به آرژانتين نيز بايد چشم داشت.
شناسنامه
- نام كامل: گيلبرتو آپارسيدو داسيلوا
- تاريخ تولد: هفتم اكتبر ۱۹۷۶
- محل تولد: لاگوادا پراتاي برزيل
- مليت: برزيلي
- قد: ۱۸۵ سانتي متر
- وزن: ۷۸ كيلوگرم
- باشگاه ها: آمريكا، اتلتيكو مينيرو، آرسنال
- پست: مدافع  هافبك مياني
- نخستين بازي ملي: نوامبر ۲۰۰۱ برابر بوليوي
- افتخارات: قهرماني با برزيل در جام جهاني ۲۰۰۲ ژاپن و جام كنفدراسيونها در آلمان ،۲۰۰۵ جام حذفي انگلستان(۲۰۰۵ ۲۰۰۳،)، و ليگ برتر(۲۰۰۴)
- بازي ملي: ۳۱ بازي و ۳ گل
- حضور در جام جهاني: يك بار در جام جهاني ۲۰۰۲ كره و ژاپن

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |