يكشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۴ - - ۳۸۴۲
تهرانشهر
Front Page

جشنواره اي براي تي شرت هاي بته جقه دار
005037.jpg
معاونت فرهنگي جهاددانشگاهي واحد هنر، مسابقه اي برگزار مي كند كه در آن از شركت كنندگان مي خواهد، علائم و عناصر تزئيني و بصري
ايراني- اسلامي را روي تي شرت هاي ساده نخي نقاشي كنند.
نگار مفيد- نخستين جشنواره نقش تن پوش در تهران، به نقاشي روي تي شرت هاي نخي مربوط مي شود كه طرح هاي ايراني داشته باشند. اين جشنواره قرار است با هدف نشان دادن غناي بصري فرهنگ ايراني- اسلامي و تاكيد بر نقش هويت و فرهنگ ايراني در بخشي از زواياي زندگي كنوني و همچنين ترغيب جوانان به ابداع و خلاقيت برگزار شود. مهلت براي حضور در جشنواره هم تا 15 آذرماه تعيين شده است.
طائفي- دبير جشنواره - به هدفي كه عنوان شد تاكيد مي كند و مي گويد: قصدمان اين است كه به جامعه نشان بدهيم در طرح هاي اصيل ايراني آنقدر طرح قشنگ وجود دارد كه جاي جملات خارجي بي مفهوم را بگيرد. اين صحبت دبير جشنواره به شكل يك جمله در فراخوان آمده؛ هرگونه استفاده از حروف لاتين ممنوع است .
دبير جشنواره كه در دبيرخانه به آدرس، خيابان انقلاب، روبه روي پارك دانشجو، كوچه بالاور، پلاك 4، طبقه 4 جهاد دانشگاهي واحد هنر مستقر است، مي گويد: اين طرح، بخشي از طرح بزرگي ست كه ما داريم؛ طرح لباس ملي و مي خواهيم نشان دهيم كه طرح هاي ايراني- اسلامي كه ريشه در فرهنگ ما دارند، باعث گرايش جوانان به اين طرح ها خواهند شد .
فراخوان اولين جشنواره فرهنگي- هنري نقش تن پوش از اول هفته گذشته به تمام دانشگاه هاي كشور ارسال شده و با اين وجود كه كار را تازه شروع كرده اند، اما ميزان مراجعه خوب بوده. در قسمتي از فراخوان آمده: هيچ گونه محدوديتي در قطع و اندازه يا رنگ تن پوش وجود ندارد و دبيرخانه از پذيرفتن آثاري كه مشابه آن در بازار موجود باشد، معذور است .
ديگر نكته قابل ذكر درباره جشنواره تن پوش اين است كه محدوديتي در شيوه هاي اجرايي وجود ندارد يعني افرادي كه مي خواهند در اين مسابقه شركت كنند، مي توانند از اكريليك يا ساير مواد مخصوص نقاشي استفاده كنند، مي توانند تكنيك هاي مختلف چاپ پارچه مثل باتيك، بندانا، سيلك اسكرين و چاپ دستي را براي بهتر نشان دادن طرحشان به كار بگيرند و اگر بتوانند حروف فارسي را با شيوه هاي مختلف خوشنويسي ايراني- اسلامي روي تي شرت بياورند كه چه بهتر.
هسته مركزي داوري شكل گرفته، اما اسامي داوران را اعلام نمي كنيم، چون احتمال تغيير زياد است .
بيشترين تصويري كه از لباس هاي طرح دار غيرخارجي در ذهنمان هست، به دوره انتخابات مربوط مي شود كه طرفداران هر كانديدا، اسم و عكسش را با چسب به لباس هايشان وصل مي كردند، البته اين جشنواره ربطي به آن دوره ندارد، تا حدي كه دبير جشنواره سريع و صريح جواب مي دهد: سمت و سويي براي انتخابات نداشتيم . ما هم منظورمان فقط شيطنتي ساده بود و يادآوري روزهاي تب ودلهره انتخابات و حضور جوانان. حالا دوباره معاونت فرهنگي جهاددانشگاهي واحد هنر، جوانان را به ميدان آورده و مي خواهد از ابتكارات و خلاقيتشان استفاده كند. قرار است مجموعه اي از اين ابتكارات پس از داوري در نمايشگاهي در معرض ديد عموم قرار بگيرد. دبيرخانه براي خودش حق محفوظي درنظر گرفته كه از آثار ارائه شده در نمايشگاه هاي مختلف و مواردي همچون پوستر، كتاب، CD، مولتي مديا، مجموعه آثار و ويژه نامه ها استفاده كند. همه اينها در صورتي ست كه تي شرت ساده نخي طرحدار مذكور، شبيه نمونه هاي ديگري كه در بازار وجود دارد، نباشد.
تنها تا 15 آذر مي توانيد تن پوش هايتان را به دبيرخانه بفرستيد، اين هم تلفن دبيرخانه، تا براي فرستادن كارهايتان خيلي سردرگم نشويد: 66417528-66465327

از صبح تا شب
حميد رضا پورنصيري
امروز را مي توانيد با تماشاي تكرار سريال هاي ديشب شروع كنيد، مثلا حدود ساعت 13:40 تكرار مجموعه ريحانه را ببينيد و بعد از آن در حدود ساعت 14 به تماشاي جاسوسان از شبكه 2 بنشينيد. ساعت 15 هم از شبكه اول تكرار مزرعه كوچك پخش مي شود. البته اگر از دو سريال ايراني اين قسمت صرف نظر كنيد، يك سريال جذاب خارجي مي ماند به  نام جاسوسان كه محصول سال 2002 شبكه
بي .بي. سي ست و بنابر تجربه هاي پيشين، به احتمال زياد يكي از بهترين مجموعه هاي خارجي اين روزهاي تلويزيون است. داستانش هم حول اعضاي سرويس اطلاعاتي انگلستان (5MI) مي گردد كه وارد
دار و دسته هاي خلافكار اين كشور مي شوند. چند هفته اي بيشتر از پخش اين مجموعه نمي گذرد و اگر تابه حال آن را تماشا نكرده ايد هنوز فرصت داريد.
زمان پخش هفتگي آن، جمعه شب ها ساعت 21 از شبكه دوم است و شنبه ها ساعت 14 تكرار آن از همين شبكه پخش  مي شود. اصولا انگليسي ها مخصوصا شبكه بي.بي.سي درساختن سريال هاي جذاب پليسي و معمايي خبره اند، نمونه اش هم
لبه تاريكي كه حتما در خاطرتان هست. به همين خاطر هيچ بعيد نيست، جاسوسان هم يكي از آن شاهكارهاي پرشمار اين شبكه باشد.
در ميان مجموعه هاي شبانه امشب هم مي توانيد به تماشاي مجموعه ايراني پيله هاي پرواز از شبكه۲ بنشينيد كه حدود ساعت 21 از شبكه 2 پخش مي شود يا اگر ماجراهاي پليسي و جاسوسي مجموعه جاسوسان راضيتان نكرده، ساعت 22:10 به تماشاي سريال ماموران مخفي پليس بنشينيد كه آن هم حال و هوايي پليسي ـ جاسوسي دارد. تازه اگر باز هم سريال پليسي خواستيد، مي توانيد ساعت 23:15 تكرار بازرس فويل را از شبكه تهران تماشا كنيد.
اما براي فوتبالي ها امروز به نظر مي رسد گزينه هاي زيادي وجود نداشته باشد، چون تمام بازي هاي اين هفته ليگ هاي آلمان و انگليس ديروز برگزار شده اند و امروز خبري از آنها نيست و فقط مي ماند ايتاليا و اسپانيا. در ميان بازي هاي ليگ اسپانيا احتمال نمايش بازي هاي بارسلونا ـ گتافه و رئال مادريد ـ زاراگوزا بيشتر است. از ميان بازي هاي اين هفته سري A ايتاليا هم به احتمال زياد در ساعت 23 بازي پالرمو ـ سامپدوريا پخش خواهد شد. البته اگر شبكه سه اي ها وسط اين پخش مستقيم هايشان وقتي هم پيدا كنند برنامه پرده شيشه اي را پخش مي كنند كه اختصاص به نمايش قسمت هايي از فيلم هاي برگزيده و روز سينما دارد.
شبكه چهاري ها هم امروز چند برنامه جذاب مي توانند ببينند؛ اول حدود ساعت 18:45 به تماشاي برنامه مستند خارجي بنشينند و بعد از آن هم برنامه فن آوري روز را تماشا كنند كه ساعت 20:30 از اين شبكه پخش مي شود. آخر شب، ساعت 22:45 هم نوبت به برنامه آسمان شب مي رسد كه نجومي ها و عاشقان ستاره شناسي قدرش را بخوبي مي دانند.

آدم ها
شفيعي جم به خانه اش در برره  بر گشت
رضا شفيعي جم بازيگري ست كه آن قدر خوب در نقش هاي طنزش جا مي افتد كه اسم خودش فراموش مي شود و معمولا با اسامي نقش هايش به شهرت مي رسد قبلا بامشاد و در اين سريال تازه، كيوون.
آيدا آزاد آن دسته از بينندگان شب هاي برره كه از چهارشنبه منتظر حضور رضاشفيعي جم در اين برنامه بودند، آخر هفته گذشته حسابي رو دست خوردند. آنهايي هم كه منتظر نبودند، با ديدن شفيعي جم در ويژه برنامه عيد فطر برره  اي ها، از ديدن بامشاد در شكل و شمايل تازه، حسابي به وجد آمدند.
كيوون، برادر ليلون، پسرخان بالا برره از شهر آمده و يكي از سنگ اندازهاي ازدواج شيرفرهاد با خواهرش است. زوج موفق شفيعي جم و مهران مديري كه پيش از اين در نقطه چين و جايزه بزرگ خودشان را ثابت كرده بودند، دوباره در كنار هم قرار مي گيرند و مثلث سه تايي سيامك انصاري، مهران مديري و رضا شفيعي جم در راس هايي با مختصات متفاوت جان مي گيرد. حضور شفيعي جم در شب هاي برره بهانه اي براي نوشتن دوباره از او بود.
شفيعي جم، كارش را با ميان برنامه هاي طنز سال هاي 74 73 شروع كرد و بعد از آن در فرصت هاي مختلف طنازي اش را به همه نشان داد. شخصيت دوست داشتني اش در ارتفاع پست با آن گريم متفاوت، بازي متوسطش در صورتي و شعر خواندن هاي رويايي اش در نقطه چين، همگي او را به يكي از شخصيت هاي طنز محبوب سينما و تلويزيون اين سال ها بدل كرده است.
جالب آنكه اعضاي گروه شب هاي برره او را به عنوان سورپريز برنامه شان كنار گذاشته بودند. با اين حساب معلوم نيست، صحبت هاي مدير گروه فيلم و سريال شبكه 3 كه گفته بود: ترجيح مي دهيم در شب هاي برره از رضويان و شفيعي جم استفاده نشود. به خاطر ايجاد جذابيت  بود يا هنوز حضور بامشاد نقطه چين در سري جديد كار مديري، قطعي نشده بود.
آنچه كه مسلم است، بيننده ها منتظر بامشاد با آن شكم برآمده و بلوزهايي با جاي دست و پاي گربه نيستند. حالا كه كيوون از شهر آمده و قرار بوده دكتر بشود، اما نشده، بايد فرقي اساسي با نقش هاي قبلي اش داشته باشد؛ درست مثل تفاوت هايي كه تا الان او در پرونده كاري اش به آن توجه كرده است.

مائده هاي زميني
اسپاگتي در هشت دقيقه
پاستا، ماكاروني يا همان اسپاگتي وقتي به زندگي ايتاليايي ها وارد شد كه ماركوپولو در 1279 ميلادي از آسياي شرقي برمي گشت و يكي از ملوانان او نودل را از چين همراه آورد.
سمر اميدي درست است كه پاستا غذايي ايتاليايي ست، اما بيش از 300 نوع پاستا در طرح ها و طعم هاي مختلف در سراسر جهان وجود دارد. ماكاروني و پاستا از سالم ترين و طبيعي ترين غذاها در سبد غذايي خانواده هاست، چون چربي كم، پروتئين كافي و مواد معدني مفيد دارد. برخلاف باور بيشتر آدم هايي كه به رژيم هاي غذايي اهميت مي دهند، اگر پاستا و ماكاروني به اندازه مصرف شود، چاق كننده نيست و اتفاقا سالم و سبك هم هست. به لحاظ قيمت هم تقريبا از دسته مواد غذايي ارزان قيمت به حساب مي آيد.
پختن اسپاگتي خيلي آسان است. آن را در ظرف آب جوش مي ريزيم، 10 دقيقه صبر مي كنيم تا نرم شود، داخل آب آن، يك قاشق روغن و كمي نمك هم مي ريزيم، بعد ماكاروني را آبكش كرده و با آب سرد خوب مي شوييم؛ براي اينكه رشته هاي ماكاروني به هم نچسبد.
با آمدن پاستاپزها به بازار، شركت هاي توليد وسايل برقي خانگي كار را آنقدر آسان كرده اند كه مراحل بالا در زماني نصف آنچه گفته شد، انجام شود. پختن پاستا، انواع و اقسام دارد و سس هاي مختلفي مي توان براي آن درست كرد؛ از سس هاي گوشتي گرفته تا سس هاي سبزيجات يا سس سويا. قارچ هم همنشين خوبي براي پاستاست، اما پيشنهاد ما پاستا با سس بروكلي ست.
كلم بروكلي را بشوييد و به قطعات دو سانتي متري ببريد. روغن زيتون را در ماهيتابه بريزيد و سير خرد شده را تفت دهيد. پيش از آنكه سير رنگ عوض كند، گوجه فرنگي خرد شده را به آن بيفزاييد. فقط كافي ست كه گوجه فرنگي آنقدر حرارت ببيند كه داغ شود. ماهيتابه را از روي شعله برداريد و به مخلوط، نمك و فلفل بزنيد. در قابلمه اي آب بجوشانيد تا پاستا را آماده كنيد. 3 تا 4 دقيقه پيش از آماده شدن پاستا، بروكلي خرد شده را به آن اضافه كنيد و در زمان لازم پاستا و بروكلي را آبكش كنيد. حتما يك فنجان كوچك از آب پخت پاستا و بروكلي را نگه داريد. پاستا و بروكلي را به قابلمه برگردانيد و روي اجاق با حرارت بالا بگذاريد. مخلوط گوجه فرنگي را بيفزاييد و خوب به هم بزنيد. از آب جوشانده پاستا و بروكلي فقط تا اندازه اي كه مرطوب شود به مخلوط اضافه كنيد. وقتي مخلوط كاملا داغ شد آن را از روي شعله برداريد و نوش جان كنيد. اگر طاقت غذاي كم چرب نداريد ناراحت نباشيد، كمي پنير پارمژان يا پنير پيتزا به آن اضافه كنيد!

دكه
سروش (1241)
تازه ترين شماره هفته نامه سروش، از هفتم آبان ماه روي دكه آمده؛ مجموعه اي ازمطالب مربوط به تلويزيون را در شبكه هاي مختلف مي توانيد در اين شماره پيگيري كنيد.
آرش ميري - شنبه 7 آبان ماه سال 1384، سال بيست و هفتم، 68 صفحه، 300 تومان، هفته نامه سروش.
آخرين شماره مجله سروش روي دكه ها آمده و مي توانيد آن را تهيه كنيد. در اين شماره، عكس رضاعطاران - كارگردان جوان و طناز متهم گريخت - را روي جلد گذاشته اند و تيتر زده اند: متهم رديف اول .
يادداشت جانشين سردبير درباره پديده مديري و قدرت رسانه است و درباره برره نوشته. به جز اين مطلب فقط جوابيه روابط عمومي شبكه 3 سيما درباره انتقادهاي وارده به شب هاي برره در مورد اين برنامه چاپ شده. سروش در بقيه صفحاتش، پرونده متهم گريخت را دارد؛ به علاوه نقدي بر سريال مرده متحرك و دو گزارش از شهرك سينمايي غزالي. در پرونده متهم گريخت، گفت وگويي مشترك با رضا عطاران، ايرج محمدي و مهران مهام چاپ شده. عطاران در قسمتي از گفت وگو مي گويد: من واقع گرايي را دوست دارم و خنداندن. بيننده به هر طريقي را دوست ندارم. مي شود كاري ساخت كه در جهت قصه نباشد و تنها خنده دار باشد، اما من هر كجا خندانده ام، در جهت قصه بوده است....
من فكر مي كنم هر چه جلوتر مي رويم كارگردان هاي طنز ما سبك كارشان را بهتر پيدا مي كنند؛ مثلا من خودم كار مديري را دوست دارم، اما هرگز نمي توانم اينگونه كار كنم، چون خيلي سخت است. البته عده اي هم پرتي عمل مي كنند، يعني زود مي آيند و طبيعتا زود هم مي روند .
از ديگر مطالبي كه در اين شماره سروش مي خوانيد، گفت وگو با محمدرضا سرشار، با سابقه 24 سال گويندگي قصه ظهر جمعه ، گفت وگو با سرپرست اداره نظارت و ارزشيابي ارشاد تهران، گفت وگو با بن كينگزلي (هنرپيشه فيلم اوليورتويست )، نگاهي به فيلم گيلانه از منظر بازيگري، گزارش گفت وگو با رامبد جوان، ابوالفضل جليلي و بهروز غريب پور درباره سينماي كودك و ... است. به همه اينها برنامه هفتگي همه شبكه هاي صدا و سيما را هم اضافه كنيد.

كتابخانه
جدال دوتوحش؛ 11 سپتامبر و ايجاد بي نظمي نوين جهاني
005028.jpg
جديدترين كتابي كه نشر اختران منتشر كرده از ژيلبر آشكار است. استاد علوم سياسي دانشگاه پاريس تلاش مي كند، سير تحولي آمريكا و وقايع گرايش به تروريسم را بررسي كند.
مونا شيخي - روابط عمومي انتشارات اختران كه كتاب جدال دوتوحش را منتشر كرده، در مورد كتاب مي گويد: قاعدتا از ديدن ناظري كه در دوران جنگ سرد زيسته، دنياي كنوني بسي وهم انگيزتر از دنيايي ست كه دو غول اتمي، پنجه درپنجه هم، حوزه هاي نفوذ خويش را پاس مي داشتند و تظاهر به جنگي قريب الوقوع مي كردند كه تب و تاب آن، جهانيان را وحشتزده مي كرد. دنياي جنگ سرد با تمام دهشت هايي كه داشت با همه نفس هايي كه در سينه ها حبس مي كرد، بر اصولي تثبيت شده استوار بود، اما آنچه اينك شاهديم، تصويري ست به كلي متفاوت. زماني ماركس گفته بود كه قساوت مانند هر چيز ديگري سبك خاص خود را دارد و مطابق با زمان و مكان تغيير مي كند و ما اينك شاهديم كه هر تمدني، توحش خاص خود را دارد .اين كتاب نوشته ژيلبر آشكار نويسنده لبناني تبار- است كه در دانشگاه پاريس هشتم كرسي استادي علوم سياسي و روابط بين المللي را دارد. كتاب در ابتدا با زبان فرانسه با عنوان برخورد بربرها: تروريسم ها و بي نظمي جهاني 2002 منتشر شده، بعد از آن انتشارات مانتلي ريوپو آن را به زبان انگليسي منتشر كرده. كتابي كه نشر اختران با قيمت يكهزار و 800 تومان منتشر كرده، ترجمه اي از زبان انگليسي اثر است. فصل هاي مختلف كتاب با عناوين زير از هم جدا مي شوند؛ شفقت خودشيفته و صحنه جهاني، آمريكاستيزي و ارزش ها ، شر مطلق و شر نسبي، منحصر به فرد بودن 11سپتامبر، جهاني شدن و شفقت خودشيفته، رسانه ها و منطق جنگ، نفت، مذهب، خشك انديشي و فرانكشتين، شاگردان جادوگر، رواج بنيادگرايي اسلامي، دوئل بن لادن با واشنگتن، نفرت، بربريت ها،  عدم تقارن و نابساماني، نفرت و استراتژي، جلوگيري از تروريسم و در پايان كه به نتيجه گيري از دو نگاه مي رسد؛ دو برداشت از نظم جهاني و گزينش هاي پس از جنگ.

آب و هوا
ابرهاي باران زا
005031.jpg
بالاخره ابرها آمدند. حدود يك ماه و نيم از آغاز پاييز گذشت و سرانجام هوا پاييزي شد. اين روزها بسياري از نقاط كشور بارش باران داشتند. براي برخي اين اولين باران پاييزي بود. هواي تهران پس از بارش باران آنقدر صاف و تميز شد كه كوه هاي شمال و شرق براحتي قابل ديدن بودند؛ كوه هايي كه اولين بارش برف را حس كردند. از اين به بعد اگر فرصت داشتيد حتما سري به كوه بزنيد. راه رفتن روي برف ها هم لذتي دارد كه هميشه دست نمي دهد. وضعيت كوه هاي توچال به گونه اي ست كه آفتاب مستقيم به آنجا مي تابد و در تابستان كوهنوردي را اندكي سخت مي كند، اما در زمستان با يك عينك شيشه مات مي توان تا توچال رفت و لذت برد. از تهران كه بگذريم ديگر شهرهاي كشور هم صداي پاي پاييز را شنيده  و شايد آمدنش را هم جشن گرفته باشند. شمال هوايي باراني دارد، اما نه چندان سرد، اما شمالي غربي كم كم هوايش سردتر مي شود و ابرهاي سياه مي آيند. در ارتفاعات برف مي بارد و در كوهپايه ها باران. ابرهاي باران زا هنوز به شرق كشور نرسيده اند، ولي بزودي آنجا هم باران خواهند داشت. شايد با من مخالف باشيد، اما پاييز بهترين فصل است. اميدوارم باز هم باران ببارد.

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   جهانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   زيبـاشـهر  |
|  سفر و طبيعت  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |