يكشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۴ - - ۳۸۴۲
هر شب هزاران پرنده در نيويورك، قرباني آسمانخراش  ها مي  شوند
خاموشي در شهر بي  خوابي
005085.jpg
سينا خاكياني
نيويورك، شهري ست كه تقريبا هيچ وقت نمي  خوابد؛ شهري مملو از آسمانخراش  هاي بلند كه چراغ  هاي اكثر اتاق  هايشان تا صبح روشن مي  ماند. بسياري از فروشگاه  ها، مراكز خريد و حتي دفاتر خصوصي ارائه خدمات در اين شهر به صورت شبانه  روزي فعاليت مي  كنند تا بتوانند جوابگوي نيازهاي جمعيت كلان نيويورك باشند، اما روشن ماندن اين همه چراغ در طول شب، جداي فوايدي كه براي شهروندان اين شهر دارد، عوارض و مضراتي دارد كه اين روزها ذهن مسئولان دولتي نيويورك و همچنين طرفداران محيط زيست را به خود مشغول كرده است.
پاييز، فصل كوچ و مهاجرت بسياري از پرندگان است و نيويورك درست در مسير عبور آنها به سمت مناطق گرم  تر قرار گرفته، با گذشت تقريبا يك ماه از آغاز اين فصل، نيويوركي  ها هر روز صبح با لاشه پرندگاني مواجه مي  شوند كه شب  ها و به هنگام مهاجرت  شان، به آسمانخراش  هاي اين شهر برخورد كرده  اند. روشن ماندن چراغ  هاي اين ساختمان  هاي بلند، باعث منحرف شدن دسته  هاي مختلف پرندگان مهاجر از مسير اصلي  شان مي  شود و اين موضوع علاوه بر مرگ و مير پرندگان كه ناشي از برخورد آنها به اين ساختمان  هاست، عوارض زيست  محيطي فراوان ديگري را نيز به همراه دارد.پرستوها، داركوب  ها و بسياري ديگر از پرندگان، شب  هاي نيويورك را به روز آن ترجيح مي  دهند و در اين فصل هر روز بعد از غروب خورشيد، نيويوركي  ها شاهد پرواز دسته  هاي مختلف پرندگان بر فراز آسمان اين شهر هستند. اين پرندگان غالبا با عبور از نيويورك و حركت به سمت جنوب، قصد دارند خودشان را به مناطق گرم  تر برسانند.
اما ظرف چند روز گذشته نيويورك شاهد تحولاتي بوده كه به نظر مي  رسد بتواند در مهاجرت مطمئن  تر و بي  خطرتر پرندگان از فراز اين شهر مثمرثمر واقع شود.
براي اولين بار و در اقدامي بي  سابقه، مديران بيش از 100 آسمانخراش و ساختمان بلند در نيويورك تصميم گرفته  اند كه شب  ها چراغ  هاي ساختمان  هايشان را خاموش كنند. در ميان شركت  كنندگان اين طرح، چندين آسمانخراش معروف نيويورك مانند
امپاير استيت، كرايسلر و سيتي  گروپ سنتر نيز ديده مي  شوند. مالكان اين ساختمان  ها در اقدامي عجيب، امسال اصرار دارند كه به خاطر حفظ جان پرندگان و
مهيا كردن مهاجرتي امن  تر براي آنان، چراغ  هايشان را در طول شب خاموش كنند، اما به نظر مي  رسد در پشت اين نيت خيرخواهانه آنها، تمايلي نه بيشتر اما لااقل به همان اندازه براي كاهش هزينه  هايشان در مصرف برق و انرژي وجود داشته باشد.براساس آمار ارائه شده از سوي يكي از محققان دانشگاه پنسيلوانيا، هر سال نزديك به يك ميليون پرنده در نيويورك در اثر برخورد به پنجره  هاي شيشه  اي آسمانخراش  هاي اين شهر كشته مي  شوند كه البته بخشي از اين تلفات به ديگر ساعات روز مربوط مي  شود، اما اكثر آنها در طول شب اتفاق مي  افتد.مرگ و مير پرندگان در طول روز با مرگ و مير آنها در شب تفاوت دارد. در طول روز اكثر برخوردهاي پرندگان با ساختمان  ها در ارتفاعاتي نزديك به سطح زمين صورت مي  گيرد، چراكه آنها در اثر بازتاب نور در شيشه پنجره  ها، آنها را با فضاي باز اشتباه مي  گيرند و به سمتشان پرواز مي  كنند، اما در طول شب و بخصوص در فصل مهاجرت پرندگان، روشن بودن چراغ  هاي آسمانخراش  ها و فقدان بادهاي قوي باعث مي  شود كه پرندگان از مسير اصلي  شان خارج و به سمت آنها پرواز كنند.
تحقيقات امپاير استيت
علاوه بر برخورد پرندگان با شيشه پنجره  هاي آسمانخراش  ها، خستگي هم يكي ديگر از عوامل مرگ و مير آنها در نيويورك است. پرندگان در شب و بخصوص زماني كه آسمان شهر ابري باشد، به سوي نور ساختمان  ها جذب مي  شوند و با وزيدن بادهاي خفيف در اين فصل، مسيرشان را گم مي  كنند و به اشتباه به دور اين ساختمان  ها مي  چرخند. آنها در بسياري از موارد تا جايي به اين كار ادامه مي  دهند كه يا به ساختمان برخورد كرده يا از شدت خستگي سقوط مي  كنند.تحقيقات در مورد مرگ و مير پرنده  ها در نيويورك به سال ها قبل يعني به سال 1887 و زماني كه مجسمه آزادي تازه در اين شهر نصب شده بود، برمي  گردد. امروز پرنده  شناسان مي  گويند كه هر شب بيش از صدها و حتي هزاران پرنده در اين شهر و به علت وجود آسمانخراش  هاي آن تلف مي  شوند. اگرچه در چند سطر قبل دلايلي براي مرگ و مير پرندگان در نيويورك ذكر شد، اما دانشمندان هنوز به طور كامل نتوانسته  اند علت اين پديده را كشف كنند. دكتر
رابرت دي  كانديدو سه سال است كه در فصل پاييز و از فراز برج امپاير استيت نيويورك، مهاجرت پرندگان را زير نظر دارد. وي كه در سال  هاي قبل و اوايل پاييز امسال شاهد مرگ و مير فراوان پرندگان بود، مي  گويد كه از زمان اجراي طرح خاموشي چراغ  ها در اين آسمانخراش به بعد، تنها به لاشه چهار پرنده مرده برخورده است كه آنها هم در يك شب باراني و نه در اثر برخورد مستقيم به ساختمان تلف شده  اند. او مي  گويد: برخي از شب  ها پرندگان كمي گيج مي  شوند، اما خاموش بودن چراغ  ها كمك مي  كند كه آنها بتوانند سرانجام مسيرشان را پيدا كنند. من در شب  هاي مه  آلود هم بر پشت بام اين آسمانخراش به بررسي رفتار پرندگان پرداخته  ام. اگرچه در اين شب  ها آنها به اشتباه به دور ساختمان مي  چرخند، اما از وجود ساختمان آگاهند و از نزديك شدن به آن پرهيز مي  كنند.
بزرگترين برخورد
در روزهاي باراني بعد از اجراي طرح خاموشي چراغ  ها، دكتر دي  كانديدو متوجه اين مسئله شد كه در اين مواقع پرندگان تمايل بيشتري براي ماندن در كنار يكديگر دارند. آنها بعد از خلوت شدن محل مخصوص بازديدكنندگان اين آسمانخراش روي نرده  هاي آن مي  نشينند و سپس بدون هيچ مشكلي به پروازشان ادامه مي  دهند. او مي  گويد مرگ و مير پرندگان ارتباطي نسبتا قوي با تعداد آنها در گروه  هايشان دارد، به طوري كه در مواقعي كه تعداد اعضاي گروه بيشتر است، درصد تلفات آنها به مراتب پايين  تر مي  آيد.بالاترين آمار مرگ و مير پرندگان در كنار آسمانخراش امپاير استيت به سال 1948 برمي  گردد. در يكي از شب  هاي مه  آلود پاييز آن سال، اين آسمانخراش نوراني باعث مرگ 800 پرنده مهاجر شد.اما تعداد زياد برخورد پرندگان به اين برج در شب  هاي دهه 1970 و زماني كه چراغ  هاي آن خاموش بود، اين سئوال را پديد آورده است كه آيا نور اين ساختمان  ها، علت اصلي مرگ و مير پرندگان است يا نه؟
صرفه  جويي در انرژي
هر سال ميليون  ها پرنده توسط گربه  ها در آمريكا كشته مي  شوند. همچنين براساس آمار رسمي، سالانه شكارچيان اين كشور بيش از 120 ميليون پرنده شكار مي  كنند.به طور طبيعي 60 تا 80 درصد پرندگان تنها دو بار فرصت تجربه فصل پاييز را پيدا مي  كنند و غالبا يا توسط ديگر حيوانات شكار مي  شوند يا به هنگام مهاجرت مي  ميرند. به هر حال چه خاموش كردن چراغ  ها در طول شب به عدم برخورد پرندگان به ساختمان  ها كمك كند يا نه، اين طرح فوايد زيادي براي آنها به همراه خواهد داشت كه مهمترين آنها، كمتر شدن مصرف برق و به تبع آن سوخت است كه محيط زيست سالم  تر و دست  نخورده  تري را در اختيار آنها مي  گذارد، اما از طرف ديگر، اين طرح فوايد اقتصادي زيادي را با خود به همراه آورده است. براساس تحقيقات صورت  گرفته اگر هر ساختماني كه مجموع مساحت طبقات آن، 5/2 ميليون متر مربع يعني تنها يك سوم مساحت كل واحدهاي آسمانخراش امپايراستيت باشد، در طول فصل پاييز و بعد از نيمه شب تمام چراغ  هايش را خاموش كند، مي  تواند در پايان فصل از اين طريق نزديك به 120 هزار دلار در هزينه  هايش صرفه  جويي كند.

شهر شب چراغ
نيويورك شهر بي خوابي ست؛ شهري كه پر از آسمانخراش است و شب ها روشن بودن چراغ هاي اين ساختمان ها منظره زيبايي را در اين شهر پديد مي آورد، اما اين منظره زيبا در فصل پاييز مرگ و مير عده زيادي از پرندگان مهاجر را در اين شهر در پي دارد. نيويورك درست در مسير عبور پرندگان مهاجر به سمت مناطق گرمسير قرار دارد و چراغ هاي روشن ساختمان هاي آن در شب ها باعث گمراه شدن دسته پرندگان مهاجر و در نهايت برخورد آنها به ساختمان ها مي شود، اما امسال در برنامه اي جالب و بي سابقه، چندين آسمانخراش اين شهر در اقدامي هماهنگ قصد دارند با خاموش نگه داشتن تمامي چراغ هايشان در طول شب، به سفر مطمئن تر پرندگان از فراز اين شهر كمك كنند.

براي نيم ميليون انگليسي، موسسات خيريه به معناي محل كار است
پيش به سوي جهاني زيباتر
علي علي  اسلام- انگلستان، يكي از كشورهايي ست كه از تشكل  هاي غيردولتي به طرز موثري در ساختار اجتماعي خود بهره مي  برد، اما اين تشكل  هاي غيردولتي كه در خود انگلستان به موسسات خيريه (charity organizations) معروف هستند، چه كار بردي دارند يا اصلا چه سودي براي جامعه دارند؟
هدف بسياري از اين تشكل  ها، ايجاد تغيير در دنيايي ست كه به عقيده افراد مشغول در اينگونه موسسات، بايد به مكاني دلنشين  تر براي زندگي انسان  ها بدل شود. اگر در كشور انگلستان شغل خاصي نداشته باشيد، اينگونه بنگاه  هاي خيريه مكان مناسبي ست تا شما را به خود جذب كند. تشكل  هاي غير دولتي كشور انگلستان هر زمينه  اي از علائق مخاطبانش را پاسخ مي  دهد؛ از اقتصاد و بازار گرفته تا گروه  هاي حمايت از حيوانات. موسسات خيريه همواره زمينه دلخواهي را براي شما مهيا مي  كنند تا ضمن خدمات  رساني موثر، حقوق خوبي را نيز دريافت كنيد.
در حال حاضر بيش از 500 هزار شهروند انگليسي داوطلب، در اينگونه تشكل  هاي غيردولتي مشغول به كارند. اين تعداد به معناي 2/2 درصد از كل جمعيت اين جزيره سبز است. حقوق دريافتي كاركنان اين تشكل  ها طي سال به مبلغي بالغ بر 20 ميليارد پوند مي  رسد كه باتوجه به نوع شغل، حكايت از مختصات قابل قبول اقتصادي اينگونه موسسات دارد. بيش از 188 هزار موسسه خيريه اين كشور، جوابگوي نيازهاي بخصوص شما براي كار در تشكل  هاي غيردولتي ست.
جرالد پي  كاك ، مدير كميسيون موسسات خيريه در انگلستان دامنه فعاليت  هاي اين تشكل  ها را نامحدود توصيف مي  كند. وي مي  گويد: ليست زمينه  هاي در حال فعاليت بسيار متنوع است؛ از موسسات خيريه مربوط به كودكان گرفته تا تشكل  هاي حمايت از حيات وحش، گروه  هاي اجتماعي و زيست  محيطي، هواداران باشگاه  هاي فوتبال و بالاخره هنر سينما. با وجود
گسترده بودن زمينه فعاليت، اين موسسات پتانسيل بالايي را براي فعاليت اقتصادي در اجتماع فراهم مي  آورند .
از بين 188 هزار تشكل ثبت شده در انگلستان، تنها 200 موسسه وجود دارد كه گردش پول در سيستم مالي سالانه آنها برابر با يك ميليون پوند مي  شود. بقيه اين تشكل  ها از مختصات كوچكتري برخوردار بوده و زمينه فعاليتشان به بخشي بسيار تخصصي از امور اجتماعي باز مي  گردد. معيار معمول كار در اينگونه تشكل  ها يك باور كلي ست؛ ساخت جهاني مطلوب  تر براي زندگي انسان  ها!
جرالد پي  كاك مي  افزايد: مردم كار مي  كنند تا تغييري را ايجاد كنند. در اين تشكل  ها تغييرات به واسطه روح علاقه  مند شخص شكل مي  گيرد و از اين رو موثرتر از ديگر روش  هاي ايجاد تغيير است .
در مقايسه با ديگر مشاغل اجتماعي، موسسات خيريه مكاني جذاب  تر براي كار كردن هستند. اين در حالي ست كه تمايل به كار در اينگونه موسسات طي پنج سال گذشته، افزايش قابل توجهي را نشان داده و برخي از تشكل  هاي بزرگ غير دولتي، نقش مهمي را در گذشتن از برخي بحران  هاي اجتماعي انگلستان برعهده داشته  اند. روش  هاي جذب نيروي انساني در اين موسسات نيز قابل توجه است. در انگلستان بسياري از مشاغل از طريق ارائه تبليغات در روزنامه  ها و مجلات شكل مي  گيرند، اما براي جذب نيروي انساني در اينگونه موسسات، روش  هاي غيرمتعارف  تري نيز وجود دارد؛ به گفته پي كاك، يكي از بهترين روش  ها،
وسوسه كردن افراد داوطلب علاقه  مند به همكاري با اين موسسات است.
اين روش، بخصوص در افرادي موثرتر است كه سابقه كار داوطلبانه را نيز داشته باشند؛ نيروهاي اسبق گروه  هاي كوچك در دانشگاه  ها، باشگاه  هاي محلي يا گروه  هاي اجتماعي. اشتياق و علاقه به يك زمينه بخصوص مي  تواند انگيزه خوبي براي شروع فعاليت در اينگونه موسسات باشد .
در موسسات خيريه كوچك، منابع مالي ناكامي اين اجازه را به گردانندگان نمي  دهد تا در هر زمينه كاري يك متخصص استخدام كرده و ماهانه هزينه مشخصي را به وي پرداخت كنند. وجود نيروي انساني داوطلب مي  تواند در اين موارد نيز مفيد واقع شده و بسياري از تخصص  ها را پوشش دهد. پي  كاك مي  گويد: افراد مشتاق و علاقه  مند، پتانسيل بالايي براي فعاليت در زمينه  هاي گوناگون مربوطه دارند. نيروهاي انساني داوطلب پخته  تر عمل كرده و در مقايسه با نيروهاي مشغول در بخش  هاي خصوصي از قابليت تطابق بالايي با شرايط كاري برخوردارند. برخي از مديران تراز اول اينگونه موسسات، همان افراد علاقه  مندي هستند كه 15 سال پيش به صورت داوطلبانه پشت ميز كارمندي اين تشكل  هاي غيردولتي نشسته بودند .
اسكات اسپايسر ، جانشين مدير اجرايي در كميسيون موسسات خيريه انگلستان معتقد است كه تشكل  هاي غيردولتي، قابليت جذب نيروي انساني در تمامي سطوح اجرايي را دارند.علاوه بر جذب نيروهاي بيروني متخصص، بسياري از اينگونه موسسات توانسته  اند پيشرفت قابل توجهي را در درون كادر انساني خود داشته باشند.اسپايسر مي  گويد: يك چهارم از مديران اجرايي در موسسات خيريه از درون تشكيلات خود به سطوح بالاي مديريتي رسيده  اند. مديران اين بخش از جامعه، نقش مهمي را در شكل دادن به برنامه  هاي عمومي داشته و بر روند اجرايي حكومت و تغييرات جامعه تاثيرگذارند . از سوي ديگر، ماهيت نياز در جامعه و شكل  گيري اين موسسات به عنوان پاسخي اجتماعي به اين نياز باعث شده است تا عملكرد غالب آنها حول محور خدمت  رساني اجتماعي شكل گرفته و در بخش هايي كه جامعه، توانايي رساندن خدمات را ندارد، اينگونه موسسات وارد صحنه شده و فضاي خالي خدماتي را پر مي  كنند. از اين روست كه برطبق آخرين اعداد و ارقام محاسبه شده، درآمد آن دسته از تشكل  هاي غير دولتي كه حوزه فعاليتشان به مسائل عمومي اجتماع مربوط مي  شود، به بيش از
۳۷ درصد كل درآمد موسسات خيريه مي  رسد. اين در حالي ست كه شرايط استخدام و پرداخت حقوق نيز همزمان با بخش  هاي دولتي و خصوصي تغيير مي  كند. مديران اين موسسات بخوبي از شرايط مادي كارمندان خود آگاه هستند.در تشكل  هاي بزرگتر، نحوه پرداخت حقوق  ها به گونه  اي ست كه موجب تشويق كارمندان شده و حتي نظر افراد مشغول به كار در بخش خصوصي را نيز به ادامه فعاليت در اينگونه موسسات جلب مي  كند.ايفاي نقش در موسسات خيريه انگلستان همواره با ديگر بخش  هاي اين اجتماع هم  راستاست. حوزه  هاي كلاني چون منابع مالي، منابع انساني و فن  آوري اطلاعات در بخش خصوصي نيز در حال فعاليت هستند. وجود چنين حوزه  هاي هم  راستايي در اجتماع بدين معناست كه افراد مشغول به كار در يك حوزه مشترك مي  توانند فعاليت خود را از بخش خصوصي يا دولتي به تشكل  هاي غير دولتي انتقال دهند. فراوان بودن حوزه  هاي كاري در موسسات خيريه همچنين باعث شده است تا تغيير تخصص كاري نيز در بين افراد مشغول در اينگونه موسسات ديده شود.

شهرهاي جهان
فلورانس - ايتاليا
معصومه سميعي - فلورانس مركز ناحيه توسكاني در ايتاليا ست. اين شهر تاريخي و ديدني همچنين طي سالهاي 1965 تا 1970 پايتخت ايتاليا بوده است. فلورانس بر دو كرانه رود آرنو بنا شده و داراي جمعيتي معادل 400 هزار نفر است؛ البته با در نظر گرفتن مناطق اطراف، بايد 200 هزار نفر ديگر نيز به جمعيت شهر اضافه كرد. فلورانس از نظر تاريخي، خواستگاه رنسانس تولد مجدد و يكي از مراكز تجاري اروپاي دوران قرون وسطي محسوب مي شد. خاندان  مديچي نيز ساليان سال بر اين شهر حكم رانده اند. اين شهر همچنين از نظر معماري و هنرهاي زيبا سرآمد بسياري از شهرهاي اروپايي ست. گفته شده كه در ميان يكهزار هنرمند مشهور اروپايي 350 نفر از آنان طي هزاره اخير در فلورانس به خلق آثار هنري پرداخته اند.
تاريخ فلورانس
تاريخ فلورانس از سال 59 پيش از ميلاد و با مستقر شدن سربازان رومي در پادگاني در همين ناحيه آغاز مي شود. اين شهر از آغاز قرن چهارم ميلادي اسقف نشين بوده و ازآن پس تحولات زيادي طي دوران حكمراني بيزانسي ها، استروگودها، لمباردها و فرانك ها رخ داده است. جنگ هايي كه مكررا طي اين عصر بر سر تصرف اين شهر رخ داده اند كاهش جمعيت اين شهر را حتي در پاره اي از موارد تا هزار نفر در پي آورده اند، اما فلورانس مجددا دوران شكوه خود را از قرن 10 ميلادي به دست آورد؛ اين امر حاصل نشد مگر با كسب خود مختاري. با اين حال عصر آرامش نيز زودگذر بود و شهر در قرن سيزدهم صحنه جنگ هاي داخلي ميان دو گروه جيلينس ( طرفداران امپراتور آلمان) و گويلفس (هواداران پاپ) شد.
اين دو گروه كه به دسته هاي سياه و سفيد مشهور بودند، چند سالي را بر سر تصرف شهر با يكديگر به نبرد پرداختند. جنگ بر سر تصرف شهر به اخراج سفيدها (طرفداران پاپ) از فلورانس انجاميد كه دانته اليگيري، نويسنده كتاب كمدي الهي نيز يكي از آنان بود. درگيري هاي سياسي مانع پيشرفت فلورانس نشد و اين شهر در كوتاه مدت بدل به يكي از توسعه يافته ترين مراكز تجمع انساني در سراسر اروپا شد.
طي اين سال سكه فلورين متعلق به خود فلورانس- در شهر ضرب مي شد و اين مسئله نشان از بالندگي اقتصادي در فلورانس داشت. همين پيشرفت اقتصادي اسباب قدرت بازرگانان را فراهم آورد. اين در حالي ست كه پيش از كشتار سياه - ناشي از شيوع بيماري طاعون از 80 هزار نفر جمعيت فلورانس تعداد 25 هزار نفر در صنعت پارچه  هاي پشمي مشغول به كار بودند.
پشتيباني بيش از 25 هزار نفر از نهضت پشمينه كاران، دو قيام را در سال هاي 1345 و 1378 قبل و بعد از طاعون در پي آورد. طي قيام دوم كه تحت نام كيومپي شهرت يافت، شهر براي مدت كوتاهي به صحنه
زد و خورد ميان قيام كنندگان و حاكمان توانگر بدل شد. پس از سركوب اين قيام، اقتدار خاندان مشهور مديچي نيز رو به زوال گذاشت و خاندان البيتزي براي مدت كوتاهي (1434 1382) زمام امور شهر را دست گرفت. اينان در واقع از رقباي ديرين خاندان مديچي (يا مديسي)  در شهر بودند، اما ديري نپاييد كه كوزيمو مديچي، به عنوان اولين فرد از خاندان مديچي، اداره شهر را از پس پرده سياست در دست گرفت. قدرت كوزيمو در واقع برگرفته از شبكه وسيعي از حاميانش در شهر و اتحاد با مهاجران جديدي (جنته نووا مردم جديد) بود كه به شهر وارد مي شدند. البته نقش بانكداران را نيز نبايد در سرنگوني خاندان البيتزي از ياد برد. پس از قيام عليه خاندان سابق، كوزيمو مجددا قدرت را به خاندان مديچي بازگرداند.
پس از مرگ كوزيمو، فرزندش پي يرو قدرت را از آن خود كرد كه وي نيز پس از مدت كوتاهي حكومت، قدرت را به نوه كوزيمو، موسوم به لورنزو و مديچي سپرد؛ لورنزو يكي از بزرگترين حاميان هنر و هنرمندان بود. وي در زمان حكومت خود، از ميكل آنجلو، لئوناردو داوينچي و بوتيچلي (كه همگي از بزرگترين هنرمندان عصر رنسانس محسوب مي شدند) در خلق آثار هنري در شهر فلورانس بسيار استفاده ها كرد.
با مرگ لورنزو در سال 1492 و پايان دوران تبعيد پي يرو به سال 1494 كه از قدرت بركنار شده بود- اولين دوره حكومت مديچي ها در فلورانس، با روي كار آمدن انقلابيون و تاسيس مجدد نظام جمهوري خاتمه يافت. با اعدام پي يرو در سال 1498 تحت تاثير تعاليم افراطي گيرولامو ساوونارولا - خشونت به اوج خود رسيد و تناقضات زيادي در عرصه اداره شهر پديد آمد.
با پايان يافتن دوران جمهوري و روي كار آمدن مجدد مديچي ها، ديدگاه هاي سياسي نيكولو ماكياولي در نحوه اداره شهر تاثيرات بسزايي داشت. وي كه در واقع معتقد به ، به كارگيري انواع و اقسام حيل به هنگام اداره امور سياسي بود، طرح هايي را به منظور تقويت نظام سياسي در فلورانس در انداخت؛ طرح هايي كه از نظر بسياري از كارشناسان، به جاي مثمرثمر بودن، مخرب به نظر مي رسيدند. ماكياولي كه به استخدام حاكمان جديد خاندان مديچي درآمده بود، يكسري كتاب را نيز تحت عنوان تواريخ فلورانسي به رشته تحرير درآورد كه در واقع شرح كاملي بودند از تاريخ شهر فلورانس. اما اوضاع به همين منوال سپري نشد و فلورانسي ها مجددا با قيام عليه خاندان مديچي نظام جمهوري را در 16 مه 1527 بر سر كار آوردند.
درنهايت نيز توسكاني به عنوان يكي از استان هاي پادشاهي ايتاليا در سال 1861، به اين كشور واحد منضم شد. در سال 1865 فلورانس پس از تورين پايتخت ايتاليا شد و اولين پارلمان كشور ايتاليا در اين شهر جلسات خود را افتتاح كرد، اما با الحاق نهايي شهر رم به پادشاهي ايتاليا پايتخت نيز به اين شهر منتقل شد و فلورانس اهميت اوليه خود را از دست داد.
فلورانس در عصر رنسانس
طي قرون رنسانس در فلورانس آثار هنري بسياري ساخته شدند. در اين عصر همچنين پژوهش هاي عظيمي در زمينه هاي ادبي و علمي در فلورانس به انجام رسيدند. طي دوران تشتت در كليساي كاتوليك (زماني كه رم و آوينيون فرانسه بر سر مركزيت كليساي كاتوليك در رقابت بودند) فلورانس به اوج شكوفايي رسيد و به رغم شيوع طاعون در شهر، فلورانس به حركت سازنده خود ادامه داد.

پيشخوان
005064.jpg
مسكو تايمز
روزنامه مسكوتايمز چاپ روسيه خبر و عكس خود را به برگزاري انتخابات مجلس قانونگذاري جمهوري آذربايجان اختصاص داده است. اين انتخابات در حالي برگزار مي شود كه الهام علي اف، رئيس جمهوري آذربايجان، نسبت به آزادبودن انتخابات پارلماني آن كشور اطمينان داده و امكان قيام مردمي و وقوع انقلاب در اين كشور را رد كرده است. رهبران احزاب مخالف نيز دولت الهام علي اف را متهم به محدود كردن آزادي و جلوگيري از فعاليت مخالفان كرده اند.
005067.jpg
شيكاگو تريبون
روزنامه شيكاگوتريبون پيوستن مجدد افسران رژيم صدام حسين به ارتش اين كشور را براي عنوان خبر اول خود برگزيد. به نوشته اين روزنامه چاپ آمريكا، وزارت دفاع عراق، افسران ارتش سابق اين كشور را كه در رژيم صدام حسين خدمت كرده اند، براي پيوستن مجدد به ارتش دعوت كرده است. ارتش صدام حسين پس از هجوم نيروهاي تحت فرماندهي آمريكا در سال 2003 كه به اشغال عراق انجاميد، رسما منحل شد.
005070.jpg
اوژوردويي
روزنامه فرانسوي زبان اوژوردويي خبر و عكس اول خود را به شورش پاريس اختصاص داده است. به نوشته اين روزنامه، دسته هاي جوان شورشي براي هشتمين شب متوالي در حومه پاريس اتومبيل ها و ساختمان ها را به آتش كشيدند. اين خشونت ها كه چندين شهر حومه پايتخت را در هفته گذشته فرا گرفته اند با مرگ دو نوجوان آفريقايي تبار آغاز شدند.
005061.jpg
لاراسون
روزنامه لاراسون خبر اول خود را به حضور بوش در آرژانتين براي شركت در اجلاس كشورهاي قاره آمريكا اختصاص داده است. اين روزنامه اسپانيايي زبان چاپ آرژانتين، در بخش اول گزارش خود به برنامه سفر جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا پرداخته است. سفر جورج بوش به آرژانتين در حالي انجام مي شود كه اخيرا موج مخالفت ها عليه سياست هاي يكجانبه آمريكا در اين كشور افزايش يافته و حتي ديه گو آرماندو مارادونا نيز ضمن قاتل خواندن بوش، آمادگي خود را براي شركت در تظاهرات ضد آمريكايي در آرژانتين اعلام كرده است.

جهانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |