شهر تاريخي تابران
شهر تاريخي تابران بيش از 350 هكتار مساحت دارد و شامل ارگ توس، كهن دژ قديمي شهر، بقاياي شهر تابران، بناي هارونيه، مسجد، مدرسه ضلع جنوبي آن و آرامگاه فردوسي مي شود.
از سال 1379 تاكنون، حدود 300 گمانه زني پراكنده در محوطه تاريخي توس و شهر تابران انجام شده است. اين فعاليت ها، برخي از آثار شهر بزرگ تابران را كه زير خاك مدفون بوده، آشكار كرده است. در حال حاضر نيز نياز به ادامه فعاليت باستان شناسان در محوطه توس احساس مي شود.
شهر تاريخي تابران در سال 1375 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده و ظاهرا سازمان ميراث فرهنگي در نظر دارد آن را به عنوان اولين شهر فرهنگي - تاريخي كشور حفظ و احيا كند.اخيرا و در زمان تصدي مديريت اسبق سازمان ميراث فرهنگي، طي نامه اي خطاب به رئيس اداره ميراث فرهنگي خراسان و مدير پايگاه توس، با رد تمامي كاربري هاي پيشنهادي مشاور مربوطه در محوطه شهر تاريخي تابران توس، ساكنان روستاهاي اسلاميه، توس عليا و توس سفلي از حق سكونت در اين محدوده (جهت حفظ اين مجموعه) محروم شدند.
كنفرانس دانشجويان عمران
دوازدهمين كنفرانس سراسري دانشجويان عمران، 24 تا 27 آبان ماه به همت دانشكده عمران دانشگاه علم و صنعت ايران در محل اين دانشگاه برگزار مي شود. با توجه به وجود مشكلات متعدد در شهر تهران امروز، مديريت كلانشهرها و مديريت بحران شهري به عنوان محور اصلي كنفرانس تعيين شده است. ايجاد زمينه و جو مناسب علمي به منظور رشد قابليت هاي پژوهشي دانشجويان، آشنايي با طرح هاي كلان عمراني كشور و نيز افزايش سطح علمي و كاربردي دانشجويان سراسر كشور در كنار ارتباط هر چه بيشتر صنعت و دانشگاه و آشنايي دانشجويان با دستاوردهاي روز صنعت و علم از اهداف برپايي اين كنفرانس است.
هم زمان با برپايي اين كنفرانس، نمايشگاه هاي دستاوردهاي دانشجويي، دستاوردهاي صنعتي، كتاب و نرم افزارهاي مهندسي عمران، بازديد علمي از پروژه هاي در حال ساخت تهران و نيز بسياري از برنامه هاي فرهنگي متعدد ديگر برگزار مي شود.
اخيرا كتابي با عنوان معماري كريم طاهرزاده بهزاد با تلاش بيژن شافعي، سهراب سروشياني و ويكتور دانيل منتشر شده كه به روايت آثار و ديدگاه هاي اين معمار مي پردازد.
تجربه هاي نو در معماري
آروين هاي فضاي معماري، نمايشگاهي ست از آثار معماران جواني كه در فضايي ميان گستره اي از رشته هاي مختلف هنري سعي در خلق مفاهيم جديدي دارند. در تير ماه فصل گذشته نمايشگاهي با عنوان آروين هاي معمار برگزار شد كه بيشتر آثار نقاشي و مفهومي از اين گروه به نمايش گذاشته شد و هم اكنون يكسري از آثار معماري به همراه نقشه و ماكت در فرهنگسراي ارسباران ارائه شده است و روندي مشخص را در فضايي ميان گستره اي از هنر هاي تجسمي و معماري بيان مي كند؛ حضور در وادي تصوير به بهانه بر انگيختن تصور و خيال تا بلنداي ايده هاي ناب و سرانجام ظهور فضاي سيال و ملموس زندگي؛ فضايي كه خود سرشار از تصاوير متحرك و چند بعدي ست. آثار به نمايش در آمده در جست وجوي براي دستيابي به فضايي جديد، از مرز واقعيت و خيال گذر كرده اند.
در اين رهگذر به واسطه عبور از ميان تصورات ذهني، فضايي مفهومي شكل مي گيرد تا طرح را به سوي واقعيت فضاي زندگي نزديك كند. در اين فضاي بينابين، طراح سعي دارد تا ابداع ابزار هاي بصري در قالب تصاوير دو بعدي، اسكيس هاي رايانشي و ماكت هاي مفهومي از مرحله انتزاع گذر كرده و مفاهيم و ايده هاي اوليه را با بياني جديد عرضه كند. در حقيقت طراحان اين آثار ضمن هويت بخشيدن به بيان و گويش هاي فردي در ابعاد گوناگون، در جست وجوي نظر و معياري براي واقعيت بخشيدن به تجارب ذهني- فردي خويش بوده اند. از اين رو به دنبال تحليل و نقد ايده هاي مطرح شده در قالب ابزارهاي نوين در طول اين روند، مفاهيم صيقل خورده و خود زمينه را براي پيدايش ساختاري پيوسته و هماهنگ با بستر فراهم مي آورد. درنهايت در طرح مبتني بر روش، كنترل آگاهانه اين فرآيند مد نظر قرار گرفته است؛ روندي كه در آن ذهنيت خلاق به عينيت سيال پيوند مي خورد.