سه شنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۴
هفتاد و چهارمين ميدان جهاني وزنه برداري
فقط حسين رضازاده
003294.jpg
محمدرضا منصوريان
شمارش معكوس براي آغاز هفتادو چهارمين دوره رقابت هاي وزنه برداري قهرماني جهان آغاز شده است و تا ساعاتي ديگر قوي ترين مردان وزنه برداري جهان در شهر دوحه قطر مبارزه خود با پولاد سرد را آغاز مي كنند. در آستانه شروع اين مسابقه ها درميان جمعي كه نمايندگان كشورمان در اين دوره هستند دو نام پر وزن تر و قابل توجه تر است.
حسين رضازاده و يوردان گئورگي ايوانف. اولي به شهادت تمامي دلايل موجود اول وآخر همه موجوديت وزنه برداري ما است و ما فعلاً همه عيارهايمان را با او مورد سنجش قرار مي دهيم. اگر رضازاده در آخرين شب پيكارهاي وزنه برداري قهرماني جهان در دوحه بار ديگر بتواند طلاي جهاني خود را تكرار كند، به نوعي بسياري از كاستي ها و ناملايمات در اين رشته كم رنگ مي شود و انديشه هاي اجرايي موجود همچنان به راه خود ادامه مي دهد.
اين چيزي است كه احتمال وقوع آن كاملاً قابل پيش بيني است و از هم اكنون بايستي برق طلاي زرين ديگري را روي سينه سنگين وزن شايسته ايراني بر ديدگان خود رؤيت كرد.
البته دقيقاً اين همان چيزي است كه ايوانف هم بدون هيچ ملاحظه اي آن را بر زبان مي آورد و مي گويد: ايران در حال حاضر در وزنه برداري فقط حسين رضازاده را دارد و من با صراحت اعلام مي كنم به جز اين وزنه بردار، هيچ ملي پوشي در پيكارهاي جهاني دوحه حتي شانس براي مقام چهارم و پنجمي هم ندارد.
اما آقاي يوردان گئورگي ايوانف سرمربي تام الاختيار تيم ملي خودش دومين چهره خبرساز روزهاي اخير وزنه برداري است. او در اين دوره از مسابقه هاي جهاني نامداراني نظير نصيري نيا، توكلي، باقري، فلاحتي نژاد و... را به همراه ندارد و قبل از آنكه بخواهيم از اعتماد و اعتقاد اين مربي به برنامه ها و كارهايش سخني گفته باشيم، بايد به اين نكته اشاره كنيم كه او قطعاً براي كسب نتيجه اي مناسب در دوحه و ادامه فعاليتش در ايران با مشكلاتي جدي مواجه خواهد شد. البته امتياز ويژه ايوانف فعلاً اين است كه او تمام و كمال حمايت و پشتيباني مسئولين طراز اول وزنه برداري را به همراه دارد و به همين دليل هم مصمم است كه به حركت به سوي اهداف مورد نظرش حتي در صورت ناكامي در مسابقات جهاني خيلي جدي ادامه دهد.
ايوانف بلغاري قبل از حضورش در ميدان جهاني دوحه در آخرين اظهاراتش به اين نكته اشاره كرد كه حضور فلاحتي نژاد و بيرانوند جو اردو را به هم ريخت و به همين دليل هم آنها را اخراج كردم. او پيش از اين هم وزنه برداران ديگري را به دليل بي انضباطي و يا اينكه نمي توانند به حد نصاب هاي مورد نظر اين مربي برسند از اردو بيرون رانده بود. سؤال اين است كه آيا چنين تصميم ها و حركت هاي يكسويه اي مي تواند مناسب احوال كنوني وزنه برداري ما باشد يا نه؟ اين درست است كه ايوانف ۱۰ سال قبل هم با اولين حضورش در ايران همين كار را كرد و تقريباً بسياري از نامداران روز وزنه برداري ايران را كنار گذاشت و با گروهي جوان كم تجربه كارش را ادامه داد. او ماند و مقاومت كرد و دست آخر نتيجه هم گرفت. شاگردان بزرگ او هر كدام در ميدان هاي مختلفي بزرگي نشان دادند و بر كرسي افتخار هم ايستادند.
ايوانف بعد از بازي هاي المپيك ۲۰۰۰ سيدني از ايران رفت و بعد از بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن مجدداً به ايران بازگشت. او آمد تا دوباره با وزنه برداري ايران به افتخار تازه اي برسد. همان راه گذشته را پيش گرفت و اين بار نيز پايان دوران قهرماني گروهي ديگر از وزنه برداران نامي را اعلام كرد. سؤال بزرگ حالا اين است كه آيا اين بار هم اين حركت ايوانف مي تواند در دراز مدت نتيجه بخش باشد و وزنه برداري سرزمين ما دوباره به عزت و اقتدار برسد.
در تفسير حركت تازه ايوانف دو ديدگاه متفاوت وجود دارد. ديدگاه اول آن را مغاير با اصول و سياست ورزش كنوني ايران دانسته و معتقد است كه با گذشت ۱۰ سال از اولين حركت هاي اين مربي كهنه كار بلغاري در ايران تا به امروز بسياري از اصول و ديدگاه هاي مديريتي و اجرايي در كشور تغيير يافته و اين نكته بسيار مهمي است كه ايوانف به خوبي از آنها آگاه نيست، بنابراين برنامه هاي كنوني وي نمي تواند به همان گونه اي كه در گذشته مفيد و سازنده بوده است امروز نيز مفيد واقع شود. البته گروهي كه از چنين مواضعي برخوردارند دليل ديگري هم بر مواضع مطروحه خود دارند و آن اين است كه كساني كه امروز ايوانف آنها را در حد و اندازه هاي حضور در تيم  ملي نمي داند و رأي بر اخراج آنها صادر كرده است، دقيقاً شاگردان خود او هستند. پس به خوبي مي توانند با ايجاد جبهه اي مخالف مقابل وي برنامه هاي او را ناكارآمد سازند. شكل گيري اين حركت بسيار خطرناك و غيرمفيد است.
ديدگاه دوم حضور دوباره ايوانف در ايران را غنيمت شمرده و معتقد است كه با روند كنوني و در شرايطي كه بسياري از قهرمانان ريز و درشت سال هاي اخير وزنه برداري ايران به مرز بازنشستگي رسيده اند، حضور وي و شناخت كاملش از وضعيت موجود اين ورزش بسيار تعيين كننده و مناسب است. در اين ميان رعايت اصول انضباطي و دقت عمل وي در تمرينات و حركت هاي مدرن وي امتيازهاي ديگري است كه مدعيان ديدگاه دوم آن را ملاك قرار داده و از حضور دوباره ايوانف در كنار ملي پوشان وزنه برداري دفاع مي كنند. آنچه را كه پيش از برگزاري رقابت هاي جهاني دوحه مي توان مورد توجه و نظر قرار داد و آن را تجزيه و تحليل كرد اين است كه عملكرد ايوانف در اين ميدان با توجه به اينكه تيم ايران با تركيبي ناقص در صحنه مسابقات حاضر مي شود، هرگز نمي تواند معياري تعيين كننده و مشخص براي ارزيابي كامل از توانايي ها و خلاقيت هاي دوباره اين مربي شناخته شده بلغاري باشد.
تبادل افكار با ايوانف
با توجه به اينكه در بازگشت دوباره يوردان گئورگي ايوانف به ايران كميته هاي المپيك و مسئولان بلندپايه آن نقشي تعيين كننده و مؤثر داشته اند، طبيعي به نظر مي رسد كه عملكرد وي مورد توجه و دقت آنها نيز باشد. به همين دليل نصر الله دهنوي يكي از وزنه برداران اسبق تيم ملي از سوي كميته ملي المپيك مأمور شده است كه از عملكرد ايوانف به عنوان ناظر گزارشاتي را ارائه كنند. دهنوي مي گويد:  من به طور دقيق علت كارهاي ايوانف را نمي دانم، اما فدراسيون بايد در مورد كارهايي كه وي انجام مي دهد دخالت مستقيم داشته باشد. وي اضافه مي كند كه ما مخالف جوانگرايي نيستيم، اما جوانگرايي هم اصولي دارد كه بايد رعايت شود.
توجه به چنين اظهاراتي هم جاي تعمق دارد. از سخنان دهنوي مي توان اين برداشت را داشت كه آنها هم در مقابل حركت هاي تازه ايوانف مات و مبهوت شده اند. جالب اينجاست كه اين گروه هم هيچ دليل منطقي براي حذف ايوانف از تيم  ملي ندارند. پس چه بايد كرد؟
به نظر مي رسد كه بهترين روش براي پايان دادن به بحران هاي موجود اين باشد كه بعد از پايان مسابقه هاي جهاني دوحه همه كساني كه به نحوي با اين ورزش سروكار دارند، اعم از قهرمانان و مربيان قديم و جديد به صورت رو در رو با ايوانف بلغاري به تبادل نقطه نظرات و عقايد خود بپردازند. حرف هاي خود را به او بزنند و حرف هاي دل او را هم بشنوند. با ايجاد محيطي صميمي و در كنار هم مي توان با وزنه برداري ايران دوباره بلند پروازي كرد.
حسين رضازاده: جواب آلماني ها را در دوحه مي دهم
رئيس فدراسيون وزنه برداري آلمان در هفته اي كه گذشت، به يكي از روزنامه هاي آلماني گفته بود كه رضازاده در مسابقات جهاني سال ۲۰۰۵ كه در دوحه برگزار مي شود، با پيراهن تيم ملي وزنه برداري آلمان وزنه خواهد زد. حسين رضازاده هم در جواب گفت: عشق من ايران و ولايت است و اين ها را با هيچ دنيايي عوض نخواهم كرد؛ من سرباز ايران هستم. مدال طلاي فوق سنگين در وزنه برداري جهان بسيار باارزش است. باارزش تر از آن وقتي است كه در بازي هاي المپيك با كسب اين مدال، مي توان يكي از سه عنوان مهم المپيك يعني قوي ترين مرد جهان را نيز به خود اختصاص داد. اين عنوان كه براي هر كشور و هر قاره اي بسيار بااهميت است، با لطف خدا و با همت بالاي حسين رضازاده، پس از بازي هاي المپيك سيدني براي ايران به دست آمد. او در اين بازي ها به سلطه  ساليان دراز آلمان ها و روس ها به اين مدال و اين عنوان پايان داد و اينك همه  كشورهاي دنيا به هر قيمتي به دنبال كسب اين عنوان و مدال هستند.
با اين حال، حسين رضازاده دارنده  دو مدال طلاي جهان، دو مدال طلاي المپيك، ركورددار دسته  فوق سنگين و قوي ترين مرد جهان مي گويد: «همه  دنيا دوست دارند مدال طلاي فوق سنگين را داشته باشند، همچنين همه  آنها و به خصوص آلمان ها و روس ها مي خواهند علاوه بر مدال طلا، عنوان قوي ترين مرد جهان را نيز داشته باشند. اين كشورها به هر قيمتي در پي كسب اين عنوان و مدال ها هستند.» وي ادامه داد: «به عنوان مثال، پس از بازي هاي المپيك سيدني، رئيس كميته  ملي المپيك آلمان به هاشمي طبا گفته بود كه شما با چه امكانات و برنامه اي به مدال طلاي المپيك به عنوان قوي ترين مرد جهان دست يافته ايد؛ در حالي كه كشور آلمان با امكانات بسيار فراوان و پيشرفته و داشتن قهرماناني همچون روني ولر از شما شكست مي خورد و نمي تواند به اين عنوان دست يابد. اين افتخاري بزرگ براي مردم ايران است.»
رضازاده در ادامه به پيشنهاد تابعيت آلمان ها اشاره كرد و گفت:«آلمان ها هم از مدتي قبل به دنبال من هستند، تا كنون نيز به صورت غير رسمي صحبت هايي كرده اند؛ در اين راستا به احتمال فراوان در مسابقات جهاني دوحه نيز با دست پر مي آيند تا هر طور كه شده و همان طور كه از قبل هم اعلام كرده اند، من را از آن خود كنند و آنها هنوز هم فكر مي كنند كه من براي آنها وزنه خواهم زد. پيشنهاد آنها به قدري وسوسه انگيز است كه مي تواند هر انساني را منحرف كند. »
قوي ترين مرد جهان افزود:« اما من تا كنون به عشق ايران، هموطنانم و ولايتم، وزنه زده ام؛ اين اولين پيشنهاد وسوسه انگيز براي من نيست. پيش از اين نيز ترك ها با ده ميليون دلار به من پيشنهاد تابعيت كرده بودند، همه خوب مي دانند كه مبلغ ده ميليون دلار به طور كلي مي توانست زندگي من را متحول كند. اما، من جواب آنها را همان موقع دادم و جواب آلمان ها را نيز در مسابقات جهاني دوحه خواهم داد. مدال طلاي فوق سنگين و عنوان قوي ترين مرد جهان براي ايران است و تا زماني كه توان دارم، اين عنوان را از دست نخواهم داد. من در دوحه جواب آنها را مي دهم. »

سايه روشن ورزش
هادي ساعي: ليگ تكواندو ايران در دنيا منحصر به فرد است
هادي ساعي مدال  آور طلايي المپيك آتن، اين روزها با جديت هر چه تمام تر تمرينات خود را به شكلي منسجم دنبال مي كند تا همچنان مهره قابل اتكايي در ديدارهاي ملي و باشگاهي محسوب شود. دارنده مدال طلاي جهان در سال ۲۰۰۵ اسپانيا در اين رابطه مي گويد: در حال حاضر هفته اي دو روز بدنسازي و سه روز انجام كارهاي تكنيكي، تاكتيكي را در برنامه تمريني خود لحاظ كرده ام كه بتوانم تا زمان آغاز ليگ و حضور در اردوي تيم ملي با آمادگي قابل قبول كار خود را دنبال كنم.ساعي همچنين برگزاري اولين دوره مسابقات تكواندو جام باشگاه هاي آسيا را فرصت خوبي براي فدراسيون تكواندو جهت نمايش توان بالاي تكواندو ايران و معرفي باشگاه هايي چون پاس و پرسپوليس دانست و خاطر نشان كرد: مساله مهم برگزاري اين رقابت ها در سطحي بالا و قابل قبول است كه مطمئنا پرسپوليس يا پاس از اعتبار تكواندو ايران دفاع خواهند كرد. دارنده مدال طلاي المپيك در پايان گفت: ساير كشورها الگوبرداري مناسبي از ليگ ايران به عنوان تنها ليگ منحصر به فرد تكواندو در دنيا دارند و دستاورد مناسبي براي ساير قاره ها داشته است.
003297.jpg
تيم ملي تكواندو با ۱۴ اردو به بازيهاي آسيايي مي رود
سرمربي تيم ملي تكواندو ايران گفت: ششمين مرحله اردوي آمادگي تيم ملي تكواندو ايران براي شركت در بازي هاي آسيايي ۲۰۰۶ دوحه قطر در مجموعه ورزشي آزادي تهران داير شد.
غلامحسن ذوالقدر در پايان كلاس آموزشي مبارزه و فنون هاي جديد دنيا ويژه مربيان تكواندو استان گلستان گفت: در اين اردو ۱۵ تكواندوكار حضور خواهندداشت. وي افزود تيم ملي تكواندو ايران پس از شركت در ۱۴ مرحله اردوي آمادگي عازم بازي هاي آسيايي مي شود. به گفته وي، قبل از بازيهاي آسيايي دوحه قطر، رقابتهاي جام جهاني تايلند اواخر شهريور ماه سال آينده برگزار مي شود.
ذوالقدر از برگزاري مسابقات جهاني دانشجويان در مادريد اسپانيا در مرداد ماه ۸۵ خبر داد و افزود: با توجه به اينكه شماري از ملي پوشان تكواندو ايران دانشجو هستند، شركت در رقابت هاي جهاني بخشي از برنامه هاي تداركاتي تيم ملي تكواندو ايران به شمار مي رود.
سرمربي تيم ملي تكواندو درخصوص برنامه هاي تيم ملي براي استفاده از نيروهاي جوان، به برگزاري مسابقات ليگ آينده سازان اشاره كرد و گفت: اين ليگ با حضور نوجوانان و جوانان برگزار مي شود و پشتوانه ليگ برتر بشمار مي رود. ذوالقدر اضافه كرد: در طول برگزاري ليگ برتر و مسابقات نقش جهان نيز از جوانان مستعد كشور استفاده مي شود كه پشتوانه مناسبي براي تيم ملي مي باشند. كلاس آموزشي مبارزه و فنونهاي جديد دنيا ويژه مربيان استان گلستان با همكاري هيات تكواندو و جمعيت هلال احمر استان گلستان در سالن ورزشي جمعيت هلال احمر گرگان برگزار شد.
بوكس سنگين وزن هاي جهان به تعويق افتاد
مبارزه ويتالي كليچكو مدافع عنوان قهرماني بوكس سنگين وزن جهان با هسيم رحمان كه قرار بود روز شنبه آينده برگزار شود، به دليل آسيب ديدگي زانوي كليچكو در تمرينات، لغو شد.
باب آروم برگزاركننده اين مبارزه اظهار داشت: بزودي تاريخ مجدد برگزاري اين ديدار اعلام خواهد شد. اين دومين بار است كه مبارزه كليچكو و رحمان به صورت رسمي به تعويق مي افتد درحالي كه نخست قرار بود روز ۳۰ آوريل برگزار شود.
آروم گفت: جمعه شب توسط مربي كليچكو از مصدوميتش مطلع شده و او را به توني دالي متخصص ارتوپدي معرفي كرده كه طبق تشخيص او زانوي كليچكو رگ به رگ شده است.
كليچكو تنها يك بار در دسامبر سال ۲۰۰۴ مقابل دني ويليامز از قهرماني خود در مسابقات WBC دفاع كرده و از آن پس مسابقه اي نداشته است.
قرار بود ماه آوريل نيز با رحمان مبارزه كند اما كشيدگي عضله و سپس ناراحتي كمر موجب شد اين ديدار به تعويق افتد.
رحمان كه خود قهرمان سابق بوكس سنگين وزن جهان است، آنقدر از طولاني شدن زمان انتظارش خسته شد كه در ماه اوت مبارزه با مونته بارت را ترتيب داد.
وي با غلبه بر بارت به عنوان قهرمان موقتي WBC شناخته شد به اين معني كه اگر كليچكو با او مبارزه نكند، قهرمان سنگين وزن جهان شناخته مي شود. كليچكو براي مبارزه در سالن مسابقه دانشگاه نوادا لاس وگاس بيشترين دستمزد خود را معادل ۷‎/۸ ميليون دلار دريافت مي كند، درحالي كه رحمان قرار است ۴‎/۲ ميليون دلار دستمزد بگيرد.

ورزش
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
موسيقي
|   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |