شنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۴ - - ۳۸۴۷
سقوط از ميان ابرها
چند كار تازه روي صحنه رفته اما با تخريب بخشي از مجموعه
تئاتر شهر و تغيير مديريت ها، تئاتر روزهاي پرحاشيه اي را مي گذراند
005457.jpg
سياوش بختياري
مجموعه تئاتر شهر پس از حادثه اي كه هفته گذشته رخ داد و بخشي از ديوار آن تخريب شد و در حالي كه بسياري گمان مي كردند براي مدتي تعطيل خواهد شد، همچنان به فعاليت خود ادامه مي دهد.
انتخاب شهريار رشيدعلي پور به عنوان مدير جديد تئاتر شهر، همزمان بود با تخريب بخشي از مجموعه و تعطيلي تالار قشقايي. اين درحالي بود كه مراسم افتتاحيه نمايش در ميان ابرها كار جديد اميررضا كوهستاني قرار بود در اين تالار اجرا شود. از سوي ديگر، تالار سايه نيز قرار بود ميزبان نمايش گفت وگو نوشته فريندخت زاهدي به كارگرداني خسرو خورشيدي باشد كه با تعطيلي آن، موضوع منتفي شد. با اين حال پس از گذشت چند روز، اوضاع كم كم به حالت اوليه بازمي گردد.
اجرا به رغم تخريب
تالار اصلي تئاتر شهر اين روزها شاهد اجراي نمايش ملودي شهر باراني نوشته اكبر رادي و به كارگرداني هادي مرزبان است كه از ساعت 19 و به مدت 126 دقيقه روي صحنه مي رود.همچنين در تالار چهارسو نمايش ايكارو نوشته و كار بهروز غريب پور روي صحنه رفت. اين تالار از اواسط آبان ماه ميزبان نمايش نمايش هاي همراه به كارگرداني محمود عزيزي خواهد بود.
عزيزي كه پيش از اين قصد داشت نمايش اولاف و آلبرت را اجرا كند، از اجراي اين نمايش منصرف شد و تصميم به اجراي چند نمايش كوتاه از جان ميشل ريب گرفت. داوود رشيدي، رضا بابك، مجيد جوزاني، ليلي رشيدي و... در اين نمايش به ايفاي نقش مي پردازند.
از سوي ديگر تالار نو همچنان پذيراي نمايش مكبث نوشته ويليام شكسپير است كه توسط حميدرضا نعيمي بازنويسي شده و كارگرداني آن را آرش دادگر انجام مي دهد. ساعت اجراي اين نمايش 18:30 و مدت زمان آن 65 دقيقه است.
با پايان يافتن اجراي نمايش خانه كاغذي به كارگرداني هومن برق نورد، تالار كوچك از اين هفته ميزبان نمايش سياه و سفيد  گل نسترن به كارگرداني حسين نصرآبادي خواهد بود. اين نمايش ساعت 18 و به مدت 75 دقيقه روي صحنه خواهد رفت.
نمايش در ميان ابرها   نيز از روز يكشنبه در تالار قشقايي روي صحنه رفت. اين اتفاق به دنبال انجام عمليات ترميم و با تغيير ورودي تماشاگران رخ داد.
اين نمايش از ساعت 18 روي صحنه مي رود. به گفته رشيد علي پور، هزينه هاي ترميم تئاتر شهر را شركت توسعه فضاهاي فرهنگي تقبل كرده است.
مجموعه هاي ديگر
در مجموعه هاي سنگلج، مولوي، هنر و خانه نمايش نيز مجموعا هفت نمايش اجرا مي شود.
نمايش حراج نوشته يوكيو ميشيما با ترجمه هوشنگ حسامي و به كارگرداني كريم جوانشير همچنان در ساعت 17:30 در تالار اصلي مولوي اجرا مي شود.
بعد از اين نمايش نيز كاغذبازي نوشته و كار سميرا سينايي از ساعت 19:30در همين تالار روي صحنه مي رود.
تالار كوچك مولوي نيز آخرين روزهاي اجراي نمايش كمدي اكتشافات نوشته اميد طاهري و با كارگرداني مشترك ميثم عبدي و متين محمدي را سپري مي كند. اين نمايش كه سومين اثر برگزيده هشتمين جشنواره تئاتر دانشگاهي ايران است در رپرتوار پاييزه جشنواره نهم از ساعت 18:30 اجرا مي شود.تالار سنگلج نيز صبح ها و عصرها ميزبان دو نمايش كودك و
آئيني- سنتي ست. نمايش پسرعموها نوشته و كار جواد عزتي هر صبح ساعت 10، ويژه كودكان در اين تالار روي صحنه مي رود و عصرها نيز نمايش سنتي و سياه بازي من نمي شكنم در اين تالار اجرا مي شود. اين نمايش كاري از احمد علامه دهر است كه به شيوه نمايش هاي آئيني- سنتي شيرازي ها از ساعت 19 روي صحنه مي رود.
خانه نمايش اداره تئاتر نيز كه قرار بود از هفته گذشته به استقبال نمايش پيتوك برود، بعد از مدتي تاخير، اجراي اين نمايش را آغاز كرد.
پيتوك نوشته حسن باستاني و به كارگرداني افشين زارعي ساعت 19 در اين تالار اجرا مي شود. تالار هنر نيز تا پايان اين هفته ميزبان نمايش سحر و گامبالو نوشته سيد حسن فدايي حسين و به كارگرداني علي فرهناك است.
اين نمايش كه كاري از گروه تئاتر آئين است ساعت 18 در تالار هنر روي صحنه مي رود. از هفته آينده نيز نمايش قصه خوب خدا به كارگرداني شهرام كرمي در اين تالار اجرا مي شود.
سياست هاي جديد
خبر ديگر در مورد تئاتر سياست هاي رئيس شوراي نظارت و ارزشيابي جديد است. محمدعلي خبري به فاصله كوتاهي از انتصاب خود به اين سمت سياست هايش را اينگونه تشريح كرد: ابتدا بايد ببينيم قانون و مصوبات شوراي انقلاب فرهنگي چه دستورالعملي براي ما دارد و در وهله بعد بايد جايگاه تئاتر به عنوان يك هنر فرهنگساز تعيين شود، زيرا يك ويژگي تئاتر، هنري بودن آن است. توجه به اين بخش در اداره كل، شوراي نظارت و آثار توليدشده مي تواند اين هنر فرهنگساز را به منصه ظهور برساند .خبري در بيان طرح هاي آينده خود گفت: از آنجا كه هر تالار يك محل فرهنگي ست، مسئولان تالارها نيز به عنوان يك مسئول فرهنگي بايد درنظر داشته باشند كه هر اثر اجرا شده در جهت ارتقاي موقعيت فرهنگي تالار باشد. مسئولان تالارها اولين كساني هستند كه كارگردان و متن را معرفي مي كنند و در واقع شوراي نظارت، اثر را پس از مشخص شدن تالار و زمان اجرا، مورد ارزيابي و خوانش قرار خواهد داد. بدون دخالت مسئولان تالارها، توانايي پاسخگويي به هنرمندان را نخواهيم داشت. به عقيده من بايد از هنرمند دفاع كرد و شخصيت هنري هنرمندان را به جايگاه شايسته اش رساند .
او با اشاره به برنامه ريزي فهرست كارها تا پايان سال افزود: تا پايان سال بناچار بايد يكسري كارهاي كوتاه مدت اتفاق بيفتد، ولي برنامه ريزي اصلي شورا از سال بعد به مرحله عمل درخواهد آمد .
خبري با تاكيد بر همكاري اعضاي شوراي گذشته گفت: پس از مطالعه و آشنايي با افراد، فهرست پيشنهادي ما براي شوراي اصلي به مديريت ارائه خواهد شد و به اين ترتيب حكم اوليه براي ستاد اصلي زده مي شود. در مرحله بعد آئين نامه شوراهاي فرعي بايد تدوين شود و افراد متناسب با سالن ها، سبك ها و شيوه هاي تخصصي در هر شوراي فرعي مستقر خواهند شد .
ادامه واكنش ها
باوجود تمام اين خبرها همچنان اصلي ترين موضوع پيرامون تئاتر كشور، مسئله تخريب تئاتر شهر است.
بهزاد فراهاني، نويسنده و كارگردان با سابقه تئاتر اين هفته گفت: اگر تئاتر نمي خواهند، تخريب تئاتر شهر تمامي مشكلات را حل خواهد كرد.
فراهاني افزود: به اعتقاد من، كساني كه كار ساخت اين ساختمان را انجام داده بودند به فكر پاركينگ آن نيز بودند و زمين كناري تئاتر شهر تنها محل براي ساخت پاركينگ بود.
او ادامه داد: در طول اين 27سال سالن هاي خوبي همانند سالن تئاتر كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، سالن آرارات، سالن صادقپور، مجموعه سالن هاي لاله زار از اهالي تئاتر گرفته شده و همين مجموعه تئاتر شهر، براي آنان باقيمانده است. همچنين انجمن كارگردانان خانه تئاتر در اعتراض به اين اتفاق، بيانيه اي صادر كرد. در قسمتي از اين بيانيه آمده است:
با وجود هشدارهاي مكرر دست اندركاران تئاتر كشور درباره تخريب پاركينگ مجموعه تئاتر شهر و انجام كارهاي ساختماني در اطراف آن بدون هيچ گونه محمل هاي ارزشي و فرهنگي متاسفانه ديوار بخشي از اين مجموعه( سالن قشقايي و كارگاه دكور) براساس كارهاي غير مسئولانه و غيركارشناسانه فرو ريخت و هرچند به خواست خداوند خوشبختانه فاجعه اي انساني به وقوع نپيوست، اما هشدار و زنگ خطري بود براي همه متوليان هنر كشور كه بايستي اين هشدارها را به جان شنيده و با اتخاذ روش هاي عملي، كارشناسانه و پيشگيرانه و با استفاده از نظر هنرمندان تئاتر- اين صاحبان واقعي مجموعه تئاتر شهر- به راهكارهايي دست يافت تا ديگر در آينده شاهد چنين مشكلاتي نبوده و ناظر اتفاقاتي نباشيم كه خداي ناكرده فاجعه اي را متوجه علاقه مندان و دست اندركاران تئاتر كشور كند.
در اين رابطه انجمن كارگردانان خانه تئاتر به عنوان يكي از صنوف اصلي تئاتر كشور توجه تمامي مسئولان ذي ربط را به مسائل و موارد مشروط زير جلب مي كند:
۱ - اين مجموعه جزو ميراث فرهنگي كشور محسوب شده و از سوي سازمان يونسكو مورد حمايت و شناسايي كامل قرار گرفته است و هرگونه آسيب احتمالي در حال و آينده به اين مجموعه علاوه بر خسارت مالي، آسيب هاي جبران ناپذيري را هم متوجه وجهه فرهنگي و ارزشي و هنري كشورمان خواهد كرد كه قطعا وقوع اين آسيب ها نمي تواند مورد تاكيد و توجه مسئولان فرهنگي- هنري كشور باشد.
۲ - باوجود اينكه همواره شهرداري به عنوان يك ارگان همراه و همگام با مردم در تمامي زمينه ها شناخته شده است و سازمان فرهنگي- هنري وابسته به اين ارگان، خود به نوعي در فعاليت هاي هنري و ازجمله نمايشي شركت داشته و دارد جاي تعجب است كه در جلوگيري تعويض كاربري پاركينگ تئاتر شهر هيچ گونه مخالفتي به عمل نياورده و خيل تماشاگران هنر نمايش را جهت حضور در مجموعه تئاتر شهر براي ديدن اجراهاي مختلف، در رابطه با پارك وسيله نقليه، در تنگنا قرار داده و با وجود ادعاي سوق دادن مردم به سوي مسائل فرهنگي و ارزشي، زمينه دورشدن قشر متفكر، فرهيخته وهنر دوست كشور را از مجموعه تئاتر شهر به عنوان مركز تئاتر كشور فراهم كرده است.
۳ - تئاتر كشورمان به خودي خود همواره از كمبود سالن هاي اجرايي رنج برده و حتي در سطح كشور نمي توان به تعداد انگشتان يك دست سالن هاي استاندارد نمايشي مشاهده كرد و حال اين تنها مجموعه تقريبا استاندارد نيز با خطرات بسيار جدي از نظر امنيتي باتوجه به ساخت و سازهاي اخير روبه رو شده است كه بسيار جاي تاسف دارد.
۴ - قشر كارگردان متاسفانه همواره با معضل ها، كمبودها و مشكلات زيادي در رابطه با به اجرا رساندن نمايش خود روبه رو بوده است كه كمبودهاي امكاناتي، اعتباري و... از جمله اين مشكلات هستند كه موجب شده اند يك كارگردان هيچ گاه نتواند تفكر خود را فقط در راستاي خلق يك اثر هنري مصروف كند، بلكه نيروي او همواره در چارچوب مسائل حاشيه اي از دست رفته و مي رود و حال خراب شدن قسمتي از ديوار مجموعه تئاتر شهر و تعطيل شدن اجراهاي دو سالن مهم اين مجموعه، بار ديگر كارگرداناني را كه در حال اجراي نمايش خود كه پس از انتظاري چند ساله براي اجرا بوده اند، دچار مسائل حاشيه اي و غيرهنري كرده كه قطعا تاثيرات منفي را بر روند اجراي آنها و استقبال تماشاگران از آثار آنان مي گذارد كه تا حدود زيادي جبران ناپذير خواهد بود. لذا انتظار همگان از مسئولان فرهنگي - هنري كشور و مسئولان شوراي شهر تهران، شهردار محترم تهران و تمامي دلسوختگان هنر نمايش اين است كه همه دست در دست يكديگر با اتخاذ تصميمي انقلابي، ارزشي و هنرمندانه و فرهنگي مجموعه تئاتر شهر را به عنوان يك الگوي بسيار مهم، ارزشمند و شناخته شده فرهنگ در جهان حفظ كرده، از صدمه زدن به اين مجموعه جلوگيري كرده و در جهت تكميل و توسعه آن بكوشند.

فرهنگسراها
خانه فرهنگ شمشيري:  دوره هاي آموزشي در خانه فرهنگ شمشيري آغاز شد. اين دوره ها شامل آموزش نقاشي، رنگ روغن، طراحي و خوشنويسي با قلم، فوريت هاي پزشكي، زبان انگليسي، كامپيوتر، موسيقي و... است. علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر و ثبت نام مي توانند از چهاردهم مرداد ماه به نشاني مهرآباد جنوبي، بيست متري شمشيري، خانه فرهنگ شمشيري مراجعه كرده يا با شماره تلفن 66298925 تماس حاصل كنند.
فرهنگسراي بانو: دوره آموزشي گروه كر آكاپلا روزهاي دوشنبه هر هفته ساعت 17 تا 19 در فرهنگسراي بانو برپا مي شود. اين دوره ها به سرپرستي يلدا برزين اداره مي شود. گفتني ست شركت كنندگان در اين دوره پس از پايان به عضويت گروه كر فرهنگسراي بانو درمي آيند و از سوي فرهنگسرا جهت شركت در برنامه ها و جشنواره هاي موسيقي معرفي مي شوند.علاقه مندان مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر به نشاني خيابان وليعصر(عج)، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، فرهنگسراي بانو مراجعه كرده يا با شماره تلفن هاي 8-88786275 تماس حاصل كنند.
نگارخانه هاشم آباد: نمايشگاه طراحي و نقاشي با آبرنگ، رنگ روغن و مدادرنگي از تاريخ 21 تا 26 آبان ماه در نگارخانه هاشم آباد برگزار مي شود.اين نمايشگاه در قالب 30 اثر به كوشش خانم مرضيه سهرابي در اين نگارخانه براي جوانان و نوجوانان برپا مي شود.علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن 33708923 تماس حاصل كرده يا به نشاني خيابان خاوران، سه راه هاشم آباد، انتهاي خيابان هاشم آباد مراجعه كنند.
خانه فرهنگ فرزانگان: كانون نقد و داستان نويسي خانه فرهنگ فرزانگان، علاقه مندان به شعر و داستان نويسي را به فعاليت دعوت مي كند.كلاس هاي اين كانون پنج شنبه هر هفته از ساعت 16 الي 18 به صورت رايگان براي عموم برگزار مي شود.علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن هاي 77818842و 77815173 تماس حاصل كرده يا به نشاني نارمك، ميدان هلال احمر، انتهاي خيابان گلستان، ميدان تسليحات، كوچه شهيد سلطاني، شماره 128 مراجعه كنند.
خانه فرهنگ كوثر: گروه هاي تواشيح در خانه فرهنگ كوثر تشكيل مي شود.تشكيل اين گروه ها در طول ايام هفته از ساعت 8 الي 17 ويژه نوجوانان و جوانان (خواهر و برادر) انجام مي پذيرد. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي تواند با شماره تلفن 33569040 تماس گرفته يا به نشاني پايين تر از ميدان قيام، خيابان ري، پارك كوثر مراجعه كنند.
خانه فرهنگ ابوسعيد: كارگاه آموزش خبرنگاري در خانه فرهنگ ابوسعيد برگزار مي شود. اين كارگاه شنبه و چهارشنبه هر هفته واقع در خيابان وليعصر (عج)، ميدان منيريه، خيابان ابوسعيد، جنب درمانگاه خيريه زنجاني ها داير است. علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن 66965503 تماس حاصل كنند.

پرسوناژ
سيد جعفر شهيدي
005502.jpg
استاد بعد از نوشتن حدود 15 كتاب و تاليف 120 مقاله در سن 83 سالگي هنوز كارهاي برزمين مانده زيادي دارد؛ خودش اينطور مي گويد.
محقق نهج البلاغه و محقق بنام كشورمان هنوز دلش در نجف جامانده است. آنجا سايه اميرالمومنين(ع) بود؛ حالا هم درست است دستمان كوتاه است اما متوسليم . او در سال 1320 براي تحصيل علوم ديني و فقه و اصول راهي نجف مي شود اما بعد از 8سال، بيماري ناگزير، او را به ايران باز مي گرداند. هر هفته بايد او به پزشك مراجعه مي كرد. در نتيجه از رفتن به حوزه باز ماند. براي گذراندن زندگي و به منظور ترجمه متون عربي، نزد دكتر سنجابي - وزير فرهنگ وقت - مي رود، اما به او كار تدريس پيشنهاد مي دهند؛ با ماهي 150 تومان در دبيرستان ابومسلم مشغول مي شود.
او پس از مدتي بدون شركت در كلاس ها ليسانس الهياتش را با بهترين نمرات اخذ كرد. همكاري با علامه دهخدا يكي از افتخارات استاد شهيدي ست؛ بويژه اينكه دهخدا در نامه اي به دكتر آذر - وزير فرهنگ وقت - در مورد شهيدي مي نويسد: او اگر نه در نوع خود بي نظير، ولي كم نظير است . دهخدا در اين نامه درخواست مي كند كه به جاي 22ساعت، به شهيدي 6 ساعت تدريس اختصاص يابد كه او بقيه وقتش را در لغت نامه دهخدا بگذراند.
مدتي نيز اينگونه مي گذرد تا سال 1340 مدرك دكترايش را مي گيرد. تدريس او در دانشگاه تا سال هاي 46 – 45 ادامه پيدا مي كند. در فضاي ناامني دانشگاه در اواخر دهه 40 دانشجويانش را به لغت نامه مي برد كه حالا پس از سال ها همين دانشجويان چهارشنبه ها به لغت نامه مي روند تا در محضر استاد كسب فيض كنند. استاد شهيدي هرچند كتاب هايي چون شرح مثنوي، عرشيان، قيام حسين(ع)، زندگي فاطمه زهرا(س) ، زندگي علي بن الحسين(ع)، شيرزن كربلا، قيام امام حسين(ع)، ابوذر غفاري، گزينه اي از سخنان
اميرالمومنين علي (ع)، زندگي امام صادق(ع)، از ديروز تا امروز (مجموع مقاله ها و سفرنامه ها) و ترجمه هايي چون براهين العجم، تاريخ تحليلي اسلام و... در كارنامه خود دارد، اما هنوز دلبسته نهج البلاغه است و بر فصاحت و بلاغت آن، يعني كلمات رسا و همه كس فهمش و مطابقت آن با فهم شنونده ها تاكيد دارد.
حتي بزرگان ادب عرب كه شيعه هم نبوده اند و حتي ميانه خوبي هم با امام علي (ع) نداشته اند، بلاغت خطبه ها، نامه ها و كلمات قصار نهج البلاغه را ستوده اند. به گفته او اين كتاب در خارج از ايران از سده سه و چهار معروف بوده اما به دليل محافظه كاري ايرانيان و راه باز نكردن تشيع در اينجا از قرن هشتم مورد توجه قرار گرفته است.
شهيدي هميشه و همه جا مي گويد: اگر كسي بخواهد از يك زندگي درست و حسابي و خداپسند برخوردار شود بايد اين كتاب و دستوراتش را بخواند، چون هم مصلحت فردي و هم مصلحت جمعي در آن رعايت شده است .
او هنوز صبح خود را در لغت نامه دهخدا مي گذراند و در كاري گروهي مشغول تنظيم فرهنگي ست كه از لحاظ واژه ها بسيار مفصل تر از لغت نامه است. بقيه روز را هم در منزل خود مي گذراند؛ خانه اي سرشار از كتاب و قفسه هايي شامل فرهنگ ها، تفسيرها و لغت نامه ها، مثنوي و كتاب هاي مربوط به آن، نهج البلاغه، كتاب هاي مذهبي، كتب فقه و حديث، كتاب هايي در اصطلاحات عرفاني و فلسفي، ديوان هاي شعر و...

حسين صادقي
005496.jpg
او قلب ها را، هم جراحي مي كند و هم حلاجي، پروفسور حسين صادقي شايد يكي از معدود پزشكاني ست كه هم اديب است و هم مترجم. براي مردي كه سال هاي زيادي از عمرش را به شناسايي و شكاف كالبد آدمي پرداخته، موانست با ادب فارسي، راهي به سوي شناسايي روح آدم هاست.
او يكي از اديبان برجسته كشور است؛ رباعيات حكيم عمرخيام را به زبان هاي انگليسي و فرانسه ترجمه كرده و اثر ارزشمندي مشتمل بر 110 رباعي منسوب به حكيم نيشابور و خط استاد اميرخاني و تابلو هاي زيباي استاد فرشچيان را به ترجمه رسانده است. او متولد پنجم بهمن 1308 در خانواده اي ادب دوست در يكي از روستاهاي نيشابور است. تحصيلات ابتدايي را در همان روستا و در مدرسه اي آغاز كرد كه توسط پدرش تاسيس شده بود و بعدها نيز جهت ادامه تحصيل رهسپار شهرهاي قوچان و مشهد شد.
او وارد دانشگاه شد و بعد براي ادامه تحصيل در رشته هاي فيزيك و پزشكي راهي سوئيس شد تا اينكه در سال 1326 دكتراي پزشكي خود را از دانشگاه پزشكي لوزان دريافت كرد. او تخصص جراحي عمومي و فوق تخصصي براي قلب و ريه را از دانشگاه هاي معتبر آن دريافت كرد. او يكي از بهترين شاگردان و همكاران كريستين باونارد، جراح مشهور قلب محسوب مي شود. پروفسور صادقي پس از بازگشت به كشور مدتي در بيمارستان مسيحي مشهد به كار پرداخت و بعد از مدتي خدمت به هموطنان خويش، دوباره جهت مطالعات بيشتر عازم سوئيس شده و به سمت رياست بخش جراحي قلب و عروق دانشگاه لوزان منصوب شد. او مدت 30 سال رياست بخش قلب و عروق و كرسي استادي اين رشته را در دانشگاه لوزان برعهده داشت، تا اينكه در سال 1375 بازنشسته شد.
او ابداعات جديدي در امر جراحي قلب و عروق ايجاد كرد و در مدت اشتغال در ايران حدود 2 هزار نفر از هموطنان را مورد عمل جراحي قلب قرار داد.

جهانشهر
ايرانشهر
دخل و خرج
در شهر
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |