يكشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۸ - Nov 13, 2005
سازمان هواشناسي هشدار داد:
احتمال طغيان رودخانه ها در چند استان
سازمان هواشناسي با صدور اطلاعيه اي نسبت به آبگرفتگي معابر و طغيان رودخانه ها بر اثر بارندگي هاي هفته جاري در برخي از استانهاي كشور هشدار داد.
به گزارش مهر، از روز سه شنبه لغايت پنج شنبه هفته جاري باتوجه به بارش رگبار و رعد و برق شديد توام با وزش باد، آب گرفتگي معابر و طغيان رودخانه ها براي استانهاي بوشهر، فارس، چهارمحال و بختياري، كهگيلويه و بوير احمد و خوزستان پيش بيني مي شود.
بارش برف و باران در نيمه شمالي كشور
بنابر گزارش ديگري، بررسي آخرين نقشه هاي هواشناسي، استقرار مركز كم ارتفاع سطوح مياني جو را روي درياچه آرال نشان مي دهد. جريان هاي ناپايدار حاصل از ناوه اين سامانه نيمه شمالي كشور را طي ۷۲ ساعت آينده تحت تاثير قرار خواهد داد كه بطور متناوب سبب بارش برف و باران در اين مناطق خواهد شد.
اين گزارش حاكي است، از اواخر امروز با نفوذ  جريانهاي گرم و مرطوب به نواحي جنوب و جنوب غربي كشور رگبار و رعد و برق و وزش باد براي استانهاي بوشهر، فارس، جنوب و شرق خوزستان، كهكيلويه و بوير احمد، چهارمحال و بختياري پيش بيني مي شود، اين سامانه طي روزهاي يكشنبه و دوشنبه در اين مناطق فعال خواهد بود.
همچنين، از روز سه شنبه با تقويت و حركت شرق سوي ناوه مستقر در روي درياي مديترانه، نيمه غربي و سپس مركزي و شرقي كشور مجدداً تحت تاثير سامانه باران زا قرار خواهند گرفت. اين سامانه تا اواخر هفته بر روي كشور فعال خواهد بود.
بر اساس اين گزارش، بارش در استانهاي خوزستان، بوشهر، فارس، چهارمحال و بختياري و كهكيلويه و بويراحمد از شدت بيشتري برخوردار خواهند بود.

نشريه روزانه دوچرخه در جشنواره كانون
دوچرخه، ضميمه كودك و نوجوان همشهري، در هفتمين جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان كانون در طول برگزاري اين جشنواره هر روز نوجوان ها را به يك «دوچرخه ديواري» مهمان مي كند.
«دوچرخه ديواري» بولتن روزانه اي است كه در غرفه نشريه دوچرخه هر روز توزيع مي شود.
خبرهاي جشنواره، گپ بزرگترها و حرف هاي تصويري بعضي از بخش هاي اين نشريه روزانه اند.
هر روز صبح و عصر در غرفه دوچرخه كارگاه هاي آموزشي متفاوتي برگزار مي شود؛ كارگاه هايي مثل گفت وگو، تصويرگري، گزارش نويسي، عكاسي، روزنامه نگاري اينترنتي و... برگزاري مسابقه هاي متنوع از ديگر برنامه هاي دوچرخه در اين نمايشگاه است. همچنين هر روز يكي از اعضاي تحريريه دوچرخه مهمان غرفه است.
در غرفه سه چرخه هم نمايش عروسكي، مسابقه نقاشي و آموزش اوريگامي براي كودكان برگزار مي شود.
هفتمين جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان از شنبه ۲۱ آبان آغاز به كار كرده و تا پنج شنبه ۲۶ آبان ماه در مركز آفرينش هاي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان واقع در خيابان حجاب ادامه دارد. ساعت بازديد از نمايشگاه صبح ها ۹ تا ۱۲ و عصرها ۱۴ تا ۱۸ است.

آسم شغلي،شايع ترين بيماري تنفسي در كشور است
مشاغل نانوايان، كشاورزان، صنايع مواد شيميايي و پاك كننده، صنايع غذايي و نساجي شايع ترين علل اين بيماري حاد تنفسي به شمار مي روند
007431.jpg
گره اجتماعي، مريم غفاري: هم اكنون در سطح جهان حدود ۳۰۰ ميليون نفر به آسم مبتلا هستند و سالانه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر به دليل ابتلاي به آسم مي ميرند . اين درحالي است كه در كشور ما آسم شغلي شايع ترين نوع بيماري تنفسي گزارش شده است.
دكتر مصطفي معين، متخصص آسم و آلرژي در آستانه برگزاري دومين همايش تخصصي آسم در جمع خبرنگاران افزود: اين بيماري ها كه از تعامل بين عوامل محيطي مثل آلرژيها، آلاينده ها و استرس ها مي باشد، كيفيت زندگي افراد را تحت تأثير قرار مي دهد و از نظر اقتصادي و اجتماعي هزينه هاي زيادي را به جوامع تحميل مي كند.
وي افزود: بعد از بيماري ايدز و سل، بيماري آسم سومين بيماري است كه در سال هاي اخير بيشترين افزايش شيوع را داشته است. دكتر معين تغيير سبك زندگي از سنتي به مدرن و شهري را يكي از دلايل بروز اين بيماري ها ذكر كرد و گفت: مواد افزودني مجاز كه بيش از ۵ هزار نوع مواد شيميايي را شامل مي شود در غذاهاي بسته بندي و همچنين افزايش استرس هاي شغلي و حساسيت به قارچ ها، گل و گياه و آلودگي هوا موجب بروز حساسيت مي شود كه متأسفانه بين كودكان، جوانان و سالمندان بيشتر به چشم مي خورد.
دكتر معين، آسم شغلي را شايع ترين نوع آسم در كشورمان ذكر كرد و گفت: بيش از ۳۰۰ عامل شغلي و شيميايي منجر به آسم شغلي مي شود كه شايع ترين بيماري شغلي تنفسي است.
آسم شغلي شامل؛ آسم نانوايان، آسم كشاورزان، آسم صنايع مواد شيميايي و پاك كننده، صنايع نساجي، صنايع غذايي، كارخانه هايي كه با تركيبات دي ايزوسيانات سروكار دارند از جمله  شايع ترين علت آسم شغلي است.
وي افزود: متأسفانه آسم شغلي در كشورمان مغفول واقع شده كه نيازمند توجه جدي و بيشتر دست اندركاران بهداشتي است. نسبت به اهميت شيوع و بيماري زايي و مرگ ومير و خسارت هاي اقتصادي آن توجه كافي نشده است و آموزش به كارگران كارخانه ها در استفاده از ماسك، تهويه درست هواي محيط كار، معاينات ادواري و... ضرورتي انكارناپذير است.
دكتر معين خاطرنشان كرد: به يمن پيشرفت هاي پزشكي و پيراپزشكي شاخص هاي بهداشتي بهبود پيدا كرده و موجب پيشرفت هاي ايمونولوژي (علم سيستم دفاعي بدن) شده است كه با كشف واكسن هاي مختلف توانستيم از بيماري هاي عفوني جلوگيري كنيم؛ همچنين كشف و سنتز آنتي بيوتيك هاي مختلف باعث شده بيماري هاي مسري مثل ديفتري، كزاز، آبله، سياه سرفه، سرخك، طاعون، وبا و حصبه تحت كنترل قرار بگيرند و هم اكنون شاهد جايگزيني بيماري هاي غيرواگير به جاي واگير هستيم كه بيشتر جنبه محيطي، ژنتيكي و رواني اجتماعي هستند كه مزمن بوده و سال ها بيمار را گرفتار مي كند.
از بيماري هاي غيرواگير مي توان به آسم و بيماري هاي انسدادي بين دستگاه تنفسي كه تحت تأثير عوامل محيطي مثل دود سيگار و آلودگي هوا هستند اشاره كرد.
همچنين آلرژي ها كه از هر ۳ ، ۴ نفر يك نفر به آلرژي دچار است؛ به طوري كه در كشور ۳۰ درصد مبتلا هستند يعني جمعيت حدود ۲۰ ميليون نفر به يكي از آلرژي هاي پوستي، غذايي، دارويي، تنفسي، چشم، بيني و... مبتلا هستند.
وي افزود: از بيماري هاي غيرواگير ولي شايع مي توان به بيماري هاي ديابت، بيماري هاي قلبي و عروقي، بيماري هاي روان تني كه آثار خودش را به صورت بيمار جسمي بروز مي دهند مثل بيماري هاي عصبي ميگرن- كمردردها، دردهاي غيرمشخص اندام ها اشاره كرد.
وي هدف از برگزاري اين همايش را، بحث و تبادل نظر و هم انديشي بين استادان داخلي و خارجي در خصوص تازه ترين رهيافت هاي علمي پژوهشي و مبادله تجارب باليني و تكنيك هاي عملي و آزمايشگاهي دانست و گفت: بحث در مورد سياست ها و راهبردهاي كنترل آسم از نظر پيگيري كنترل و درمان و كمك به پيشبرد پژوهش و نوآوري علمي در زمينه آسم مي باشد.
گفتني است، دومين همايش تخصصي آسم با شركت ۸۰۰ نفر از محققان و متخصصان داخلي و خارجي اين رشته در تالار امام بيمارستان امام خميني تشكيل خواهد شد ومتخصصاني از كشورهايي چون اتريش، كانادا، انگلستان حضور خواهند داشت .اين همايش داراي ۱۵ امتياز بازآموزي مي باشد كه به تاييد سازمان جهاني بهداشت (WHO) رسيده است و داراي ۱۵ امتياز انجمن اروپايي بيماري هاي تنفسي (CME) مي باشد.

تعطيلي مجدد دانشكده زبان دانشگاه تهران
به دليل برودت هوا و عدم گازرساني
گروه علمي فرهنگي: معاون آموزشي دانشگاه تهران خبر تعطيلي چند روزه دانشكده زبانهاي خارجه دانشگاه به دليل برودت هوا و عدم گازرساني به دانشكده را تأييد كرد.
به گزارش ايسنا، دكتر حسيني، با تأييد خبر تعطيلي دانشكده زبان هاي خارجه دانشگاه تهران به دليل برودت هوا و نبود وسايل گرمايشي در اين دانشكده، اظهار كرد: دانشكده زبانهاي خارجه از بعدازظهر روز سه شنبه ۱۷ آبان ماه به دليل تازه تاسيس بودن دانشكده و نبود وسايل گرمايشي و به دنبال آن برودت شديد هوا تعطيل شده است و تا زمان گازرساني و تهيه وسايل گرمايشي نيز به صورت غيررسمي تعطيل خواهد بود. وي افزود: متاسفانه به دليل تاخير در وصل كردن گاز توسط شركت گاز، امكان حضور دانشجويان بر سر كلاسهاي درس وجود ندارد چرا كه ساختمان دانشكده تازه تاسيس و در برخي بخشها تكميل نشده است، بنابراين جريان هوايي كه داخل ساختمان به ميزان زياد وجود دارد، سرما و برودت هوا را چندين برابر مي كند. دكتر حسيني با اشاره به انجام اقداماتي توسط دانشگاه و شركت گاز براي تسريع اتصال گاز در اين دانشكده گفت: احتمالاً گاز دانشكده تا دو روز آينده وصل مي شود و دانشكده نيز به فعاليت خود ادامه مي دهد.

تجليل از پدر بزرگها،نوه ها و نبيره ها
گروه اجتماعي:«جشن بزرگ ۹۰ ساله ها و نوادگان» فردا در سازمان بازنشستگي شهرداري تهران برگزار مي شود
براي نخستين بار و همزمان با روز بزرگداشت بازنشستگان و خردمندان، سازمان بازنشستگي شهرداري تهران از كهنسال ترين بازنشستگان شهرداري تهران (۹۰ تا ۱۰۴ ساله ها) و نوه، نتيجه و نبيره هاي آنها طي مراسم جشني تجليل به عمل خواهد آورد.

امداد و نجات جاده اي در زمستان
007428.jpg
فارس: رئيس مركز اورژانس كشور گفت: طرح امداد زمستاني از اول دي ماه به منظور كاهش خسارتهاي ناشي از حوادث ترافيكي در جاده هاي حادثه خيز با همكاري پليس راه، راهداري و هلال احمر اجرا مي شود. فرزاد پناهي افزود: در اين طرح با شناسايي جاده ها و مسيرهاي حادثه خيز به خصوص در استانهاي سردسير و كوهستاني با تجمع آمبولانسها در اين جاده ها و در كنار خودروها پليس راه، براي كاهش خسارتهاي جاده اي اقدامات ويژه اي انجام  مي شود. رئيس مركز اورژانس كشور ادامه داد: تعداد پايگاههاي اورژانس كشور نيز تا پايان برنامه چهارم توسعه بايد به ۱۷۰۰ مركز برسد در حالي كه در حال حاضر حدود ۷۰۰ پايگاه اورژانس در كشور فعالند. وي گفت: مركز اورژانس كشور به تعداد ۳۴۰۰ دستگاه آمبولانس نياز دارد در حالي كه اين مركز در زمان حاضر با ۱۰۸۰ دستگاه آمبولانس فرسوده و ۵۶۰ دستگاه آمبولانس جديد كار  مي كند كه البته با توجه به قراردادهاي منعقد شده با شركتهاي داخلي و خارجي بخشي از كمبود آمبولانس كشور تا پايان امسال مرتفع  مي شود اما كمبودها همچنان وجود خواهد داشت.

مكمل هاي غذايي خارجي بايد داراي برچسب فارسي باشند
ايسنا: مردم براي خريد محصولات خارجي مثل مكمل هاي غذايي از فروشگاه هاي معتبر، بايد به برچسب  فارسي، پروانه ساخت و شماره مجوز وزارت بهداشت توجه كنند. ايرج رستگارنيا مسئول نظارت بر مواد غذايي و بهداشت اداره غذا و داروي خوزستان، گفت: بعضي از توليد كنندگان محصولات خارجي، نمايندگي هايي را در داخل كشور براي تاييد محصولات خود معرفي مي كنند. كارشناسان غذايي براي بازديد به اين مراكز اعزام شده و در صورت تاييد، محصولات آنها با برچسب فارسي در بازار توزيع خواهند شد.

اهداي ۳۳ دستگاه «موسو» به خراسان جنوبي
ايرنا: همزمان با سفر رئيس جمهوري به خراسان جنوبي ۳۳ دستگاه خودروي موسو براي بازديد از روستاها به شبكه بهداشت و درمان اين استان اهدا شد. يك دستگاه آمبولانس بنز و حدود دو ميليارد ريال براي خريد تجهيزات پزشكي به بيمارستان شهيد رحيمي بيرجند نيز داده شد. داوود مددي سرپرست سابق وزارت رفاه با اعلام اين اخبار گفت: در راستاي سفر رئيس جمهور به اين استان در مجموع چهار ميليارد و ۲۵۰ ميليون تومان در ارتباط با فقرزدايي از منطقه، كمك به بهزيستي و طرح جامع توانمندسازي اقشار محروم و مستضعف جامعه از سوي اين وزارتخانه هزينه مي شود.

در مراسم معارفه فرمانده جديد يگان ويژه مطرح شد
پليس بايد به مردم ثابت كند كه با مجرمان شوخي نمي كند
گروه اجتماعي: علاقه و نياز مردم به امنيت و برقراري نظم در جامعه، فرصت مناسبي براي نيروي انتظامي است تا مشاركت مردمي را در جهت امنيت جامعه جلب كند.
سردار مرتضي طلايي فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ كه در مراسم توديع و معارفه فرماند هان پيشين و جديد يگان ويژه پليس سخن مي گفت افزود: يگان ويژه بايد با پشتيباني سريع و به موقع از مجموعه رده  هاي انتظامي، در ارتقاي سطح منزلت پليس تلاش كند.
به گزارش ايلنا ، به گفته وي، پليس در مقابل قانون  شكنان و مجرمان بايد با اقتدار رفتار كند و مردم بدانند كه پليس با مجرمان شوخي نمي  كند. طلايي افزود: ويژگي پليس، مهرباني ، مومن بودن و رحيم بودن است؛ همچنين داشتن مشت قدرتمند و اعمال قدرت از جمله توفيق  هاي پليس مقتدر است.
فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ تصريح كرد: پليس بايد با شيوه  هاي علمي در رويارويي با مردم آشنا باشد و پيشرفت و تداوم، با تلاش بي وقفه ميسر مي  شود.
وي افزود: دومين چالش پيش روي پليس، تحقق پيشگيري از جرم است كه بايد با حضور مقتدرانه خود اين امر را عملياتي كند.
وي گفت: امروز ۹۰ درصد مردم تهران از كمربند ايمني استفاده مي  كنند و با تلاش  هاي صورت گرفته و بدون كمترين برخورد بين مردم و راهنمايي و رانندگي اين امر محقق شد.
طلايي، با اشاره به ادامه اجراي طرح امنيت اجتماعي، افزود: اجراي اين طرح همچنان در دستور كار قرار دارد و جزو اولين اولويت  هاي فرماندهي انتظامي تهران بزرگ محسوب مي  شود.
وي خاطرنشان كرد: اين طرح را براي پر كردن خلأهاي موجود در وضعيت فعلي و وضعيت مطلوب آغاز كرديم و با تلاش  هاي صورت گرفته و حمايت  هاي دادستاني به نتايج بسيار خوبي رسيد.
فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ، با اشاره به تقويت امنيت اجتماعي مورد نظر مردم، گفت: تنها عنوان طرح حذف شده، اما كار با همان شدت قبلي ادامه دارد. وي، در خصوص فرار برخي افراد سابقه  دار در اجراي طرح امنيت اجتماعي، افزود: در ادامه برنامه  ها، تمام افراد سابقه  دار را كه فرار كرد ه اند دستگير خواهيم كرد و اجازه نمي  دهيم كه اين افراد امنيت جامعه را مجدداً خدشه  دار كنند.
به گفته طلايي، شعب ويژه  اي كه در دادسرا براي اجراي طرح امنيت اجتماعي تشكيل شده بود و نيروهاي انتظامي به كار گرفته شده، به قوت خود باقي مي  ماند.
وي، با اشاره به لزوم ارائه كارت شناسايي توسط پليس در انجام ماموريت  ها، گفت: در صورتي كه مامور پليس با تجهيزات و خودروي پليس به محل انجام ماموريت برود، نيازي به ارائه كارت نيست؛ اما اگر صرفاً با لباس پليس باشد بايد كارت شناسايي ارائه كند. طلايي تصريح كرد: علاوه بر مشاهده كارت شناسايي مامور، مردم بايد نسبت به احراز هويت آن فرد نيز اقدام كنند و از پليس بودن او اطمينان داشته باشند.
فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ، افزود: در صورتي كه مامور پليس از مردم كار غيرمنطقي و غيرمتعارف بخواهد مردم بايد با هوشياري از انجام عمل به خواسته آنها خودداري كنند.
وي، با اشاره به اينكه مشكل ماموران قلابي وجود دارد،گفت: به دستور رئيس قوه قضائيه با كساني كه از عناوين پليس سوء استفاده مي   كنند به طور قاطع برخورد مي  شود.
وي تصريح كرد: ما تلاش مي  كنيم كه به نحوي پليس را با تجهيزات و خودرو به ماموريت اعزام كنيم تا مشكلي در خصوص ماموران قلابي ايجاد نشود.
طلايي، با اشاره به اينكه در برخي موارد افرادي سودجو نسبت به انجام وظيفه قانوني پليس انتقاد مي  كنند، گفت: افراد خلافكاري با مراجعه به ۱۹۷ گزارشهاي كذبي از انجام وظيفه ماموران ما ارائه كرده  اند كه در اين موارد از مامور خود به شدت حمايت مي  كنيم و با افراد خلافكار برخورد لازم صورت مي  گيرد.

احساسات مردم جلوتر از قوانين است
ايسنا: معاون صليب سرخ جهاني كه جهت بررسي برگزاري همايش «اسلام و حقوق بين المللي بشردوستانه» به ايران سفر كرده است، با حضور در دفتر امام خميني (ره) در جماران با حجت الاسلام  والمسلمين سيدحسن خميني ديدار كرد. در اين ديدارسيدحسن خميني برگزاري چنين همايش هايي را تصميم خوبي ذكر كرد و گفت: نشست هايي از اين قبيل در برقراري ارتباط بيشتر ميان مردم و مسئولان امداد، تأثيرگذار است. وي با اشاره به نقش اعتقادات و عواطف مردم در امر كمك رساني گفت: اعتقادات و احساسات مردم در كمك به همنوع جلوتر از قوانيني است كه در اين زمينه از سوي ارگان ها و سازمان هاي امدادي وضع شده است. وي از دين به عنوان مؤلفه اي بسيار تأثيرگذار در مشاركت مردم در كارهاي امدادي ياد كرد و گفت: در اديان مختلف به ويژه اسلام، بر كمك به همنوع بسيار تأكيد شده است؛ كميته  بين المللي صليب سرخ به همراه حوزه  علميه قم در برگزاري همايش «اسلام و حقوق بين المللي بشردوستانه» كه اسفندماه سال جاري در تهران برگزار خواهد شد، همكاري دارند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |