يكشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۸ - Nov 13, 2005
ديدارها و مذاكرات ايوانف در تهران
007509.jpg
عكس: عطا طاهركناره
007515.jpg
گروه سياسي - ابوالفضل عموئي: با نزديك شدن به زمان برگزاري اجلاس پاييزه شوراي حكام در ۲۴ نوامبر (۳ آذرماه) پرونده هسته اي جمهوري اسلامي ايران در كانون مذاكرات ديپلماتيك و همچنين مركز توجه رسانه ها قرار گرفته است.از جمله مذاكرات حساس اين روز هاگفتگوي ايگور ايوانف دبير شوراي عالي امنيت ملي روسيه با رئيس جمهور احمدي نژاد و لاريجاني در تهران بود.
نمايندگان غيرمتعهدها در تهران
وزارت امور خارجه كشورمان روز جمعه از وزراي خارجه سه كشور مالزي، آفريقاي جنوبي و كوبا با عنوان تروئيكاي غيرمتعهدها دعوت كرد به منظور برجسته كردن نقش جنبش عدم تعهد در مسأله هسته اي ايران در تهران به گفتگو بپردازند. به همين منظور حامد البار وزير امور خارجه مالزي و رئيس كنوني گروه غيرمتعهدها در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي، فليپ پرز وزير امور خارجه كوبا، رئيس آينده گروه نم (كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در شوراي حكام) و عزيزپهد معاون وزير امور خارجه آفريقاي جنوبي رئيس پيشين گروه نم در تهران با منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان گفتگوهاي مبسوطي داشتند.
ساعات پاياني جمعه شب نمايندگان چهار كشور بيانيه اي مشترك را منتشر ساختند كه براساس آن تروئيكاي عدم تعهد ضمن حمايت از حق ايران در بهره مندي از فناوري صلح آميز هسته اي و چرخه سوخت از سه كشور اروپايي خواسته اند به ابتكار ايران براي دعوت به از سرگيري مذاكرات پاسخ مثبت دهند. نمايندگان كوبا، مالزي و آفريقاي جنوبي در اين بيانيه ۹ بندي از همكاري فعال ايران با آژانس در راست آزمايي برنامه هاي هسته اي تهران تقديركرده ،همچنين از پيشنهاد رئيس جمهور كشورمان در شصتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل مبني بر دعوت از بخشهاي عمومي و خصوصي ساير كشور براي مشاركت در پروژه غني سازي در ايران استقبال نمودند.
منوچهر متكي پس از پايان مذاكرات با مقامات تروئيكاي عدم تعهد درباره هدف برگزاري اين اجلاس چهارجانبه گفت: هدف از اين ابتكار از يك سو نقش آفريني جدي تر جنبش عدم تعهد در بررسي موضوعات مربوط به اعضاي اين جنبش و مسايل مختلفي كه در دنياي امروز مطرح است، بود و از سوي ديگر ارتباطات پراكنده گذشته جمهوري اسلامي ايران با اعضاي جنبش عدم تعهد در موضوع فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران اين بار منسجم و با برنامه پيگيري شد.
وي بررسي پيشنهادهاي جديد در مورد پرونده هسته اي در اين گفتگو را رد كرد و گفت: طرح خاصي مورد بحث قرار نگرفت و ما فقط يك بار ديگر از طريق تروئيكاي نم كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد را در جريان همكاري ها، فعاليتها و اهدافمان قرار داديم.
متكي در پاسخ به اين سئوال كه آيا ايران با طرحي كه پيشنهاد كند غني سازي اورانيوم در خاك كشور ديگري انجام شود موافقت مي كند گفت: پيشنهاد مدوني در اين زمينه هنوز به دست ما نرسيده است البته پيشنهادهاي كشورهاي ديگر مي تواند با حفظ مواضع اصولي جمهوري اسلامي ايران مورد مذاكره قرار بگيرد.
حامد البار وزير امور خارجه مالزي و مسئول هيأت مذاكره كننده تروئيكاي عدم تعهد در تهران هم دراين كنفرانس خبري ابراز اميدواري كرد كه مذاكرات ايران و سه كشور اروپايي به زودي از سر گرفته شود.
وي در خصوص طرح پيشنهادي روسيه به ايران هم ابراز بي اطلاعي كرد و گفت: وقتي طرح روسها به صورت شفاف روي ميز قرار گرفت مورد بررسي قرار مي گيرد.
فليپ پرز وزير امور خارجه كوبا هم در اين جلسه تأكيد كرد مساله هسته اي ايران بايد در چارچوب آژانس بين المللي انرژي اتمي حل و فصل شود.
گفتگوي ايوانف و لاريجاني
ايگور ايوانف دبير شوراي عالي امنيت ملي روسيه شامگاه روز جمعه به تهران آمد. مسكو پايتخت روسيه در هفته هاي گذشته يكي از كانونهاي اصلي مذاكرات ديپلماتيك در ايران بوده است. پيشتر استفان  هادلي مشاور امنيت ملي رئيس جمهور آمريكا در سفر به مسكو در مورد ايران مذاكراتي با مقامات روس داشت. هفته پيش نيز مقاماتي از اتحاديه اروپا از جمله جك استراو و خاوير سولانا با لاوروف وزير امور خارجه روسيه در مورد پرونده هسته اي ايران مذاكره كردند. منابع خبري سفر ايوانف به تهران را زمينه ساز انتقال ديدگاههاي اروپا به ايران دانسته اند. هر چند برخي رسانه ها وي را حامل پيشنهاد جديد كشورش به ايران خوانده بودند اما ايوانف پس از پايان مذاكراتش با علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان گفت: پيشنهاد مشخصي در رابطه مسأله هسته اي ايران در گفتگوهاي ما مطرح نشد بلكه تنها بحث مساعدت به مذاكرات سازنده بين ايران و سه كشور اروپايي مطرح بوده است.وي ضمن تكرار موضع كشورش مبني بر حل مباحث هسته اي جمهوري اسلامي در چارچوب آژانس انرژي اتمي تأكيد كرد ما از آغاز مذاكرات ايران با سه كشور اروپايي استقبال مي كنيم و آماده همكاري در اين مورد هستيم.
همچنين علي لاريجاني در اين كنفرانس خبري در پاسخ به اينكه آيا پاسخي از سه كشور اروپايي نسبت به نامه ارسال شده به آنها دريافت كرده ايد؟ گفت: تا آنجا كه مي دانم آنها در حال مطالعه هستند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران گفت: ما هميشه در خصوص مساله هسته اي مان با روسيه رايزني و گفت وگو داشته ايم و در خصوص حل و فصل مناقشه  فعلي نيز رايزني داريم.وي در پاسخ به اين كه وجود پيشنهادات مختلف به ايران حاكي از وجود بن بست در بخشي از روند مذاكرات هسته اي به نظر مي آيد، ابراز داشت، البته ما به جز توان ملي مان به چيز ديگري اتكا نداريم، در عين حال كه اين به معني اين نيست كه به مسايل پيراموني توجه نكنيم. اگر در اين راستا پيشنهادي مطرح شود، مي توان به آن پرداخت.
لاريجاني تاكيد كرد: پيشنهاداتي كه اين روزها مطرح است، واقعي نيستند، بنابراين معتقدم نبايد توجه جدي به آنها صورت گيرد.لاريجاني ادامه داد: آنچه براي ما مهم است اينكه فن آوري هسته اي به دست ايراني ها انجام شود، در عين حال مي توان در حاشيه اين امر به راه هاي ديگري فكر كرد. معتقدم مسير براي بهتر شدن كار با ارايه پيشنهادات مختلف بايد باز باشد.
ديدارايوانف با رئيس جمهور
محمود احمدي نژاد هم در ديدار «ايگورايوانف» دبير شوراي عالي امنيت ملي روسيه تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران از ارجاع پرونده هسته اي خود به شوراي امنيت استقبال نمي كند، اما ملت ايران زير بار تحميل خواست قدرت هاي سلطه گر نخواهد رفت.
رييس جمهور وضعيت ايران در شوراي حكام را مستحكم تر از گذشته ارزيابي كرد و هياهو و تبليغات كشور هاي غربي عليه ايران را كاملا سياسي و فاقد پشتوانه هاي حقوقي و قانوني خواند.
احمدي نژاد با تاكيد بر تداوم مذاكرات ميان كشور هاي طرفدار فعاليت صلح آميز هسته اي ايران با يكديگر، اظهار داشت: همكاري و همراهي دوستان مي تواند منجر به تحقق اهداف دولت و ملت ايران شود.
پيشنهاد جديد در راه است
مقامات ديپلماتيك كشورهاي مختلف مدام وجود پيشنهاد جديد براي آغاز مذاكرات ايران و سه كشور اروپايي را رد مي كنند ولي رسانه هاي غربي به اخبار تازه اي در اين زمينه اشاره مي كنند. آنها در اين مورد به برخي جملات طرفهاي فعال در اين زمينه ها اشاراتي دارند.
هفته گذشته محمد البرادعي اشاره اي به احتمال از سرگيري مذاكرات ايران و سه كشور اروپايي داشت. نيويورك تايمز در گزارشي به طرح مسكو در اين زمينه اشاره كرد. براساس آنچه نيويورك تايمز نوشت در اين طرح ايران مي تواند تا مرحله توليد گاز هگزافلورايد (UF6) يعني محصول نهايي كارخانه UCF اصفهان پيش برود اما عمليات نهايي غني سازي در خاك روسيه و با همكاري مشترك روسيه و ايران انجام خواهد شد.
خبرگزاري فرانسه روز جمعه به نقل از نيكلاي شينگاريف سخنگوي آژانس انرژي اتمي روسيه نوشت: مسكو اولين بار در ماه ژوئن پيشنهادي در رابطه با غني سازي به ايران داده بود. نيويورك تايمز در مقاله خود طرح مذكور را مورد حمايت آمريكا و اتحاديه اروپا دانسته بود اما كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا پيش از آغاز سفر خاورميانه اي خود وجود چنين پيشنهادي را تكذيب كرد اما سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه روز جمعه خواستار پاسخ صريح و فوري ايران به اين پيشنهاد شد. اين در حالي است كه مقامات سياسي حاضر در ايران از جمله لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي و منوچهر متكي وزير امور خارجه هم روز گذشته اعلام كردند هنوز طرح مدوني دريافت نكرده اند. ايگور ايوانف نيز كه در تهران است از وجود چنين پيشنهادي اظهار بي اطلاعي كرد.
اما خبرگزاري رويتر به نقل از يك ديپلمات اتحاديه اروپا گزارش داد كه سه كشور آلمان، انگليس و فرانسه پيش نويس پيشنهادي را تدوين كرده اند كه به ايران اين فرصت را مي دهد، فعاليت هاي حساس هسته اي اش را به روسيه منتقل كند تا اطمينان حاصل شود كه تهران سوخت را صرفا براي مقاصد صلح آميز هسته اي به كار مي گيرد.اين خبرگزاري انگليسي به نقل از افرادي كه آ نها را ديپلمات هاي آگاه از اين پيشنهاد خواند، ادامه داد: براساس اين پيشنهاد كه مورد حمايت فرانسه، انگليس، آلمان و ايالات متحده است، ايران قادر خواهد بود بخشي از برنامه توليد سوخت هسته اي اش را حفظ كند، مشروط بر آنكه حساس ترين بخش آن يعني غني سازي اورانيوم به روسيه منتقل شود.اين گزارش به نقل از ديپلماتي از يكي از سه كشور طرف مذاكره با ايران كه نامي از وي نبرد، ادامه داد: اين سند «عناصر راه حلي بلندمدت» نام دارد و همان پيشنهادي را مطرح مي كند كه در رسانه ها گزارش شده است.به گزارش ايسنا وي ادامه داد: سند ياد شده به واشنگتن و مسكو تحويل داده شده بود.
آسوشيتدپرس هم به نقل از ديپلماتي در آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين تاييد كرد كه حدود يك هفته قبل يادداشتي حاوي مواضعي كه نشان دهنده پذيرش چنين راه حلي از سوي اتحاديه اروپا و آمريكاست به روسيه فرستاده شده است.ديپلمات يادشده گفت: اين يك پيشنهاد رسمي و مبنايي ممكن براي از سرگيري مذاكرات اتحاديه اروپا و ايران بود تا به كاهش ترديدها نسبت به اهداف هسته اي ايران منجر شود.
براساس اين گزارش وزراي امور خارجه روسيه و آمريكا در گفتگوهاي پيشين خود توافق كرده اند در صورتي كه تهران با غني سازي در خاك روسيه موافقت كند گسترش برنامه هسته اي ايران را بپذيرند.

احمدي نژاد:
هيأت دولت در جلسه سه ساعته
خود در بيرجند ۱۰۰ مصوبه داشت
ايرنا: رئيس جمهوري گفت: حضور مستقيم در استان ها و ارتباط با مردم، نوعي دورزدن ديوان سالاري است كه به نظر من كاري هوشمندانه و علمي است كه با مطالعه توسط دولت انتخاب شده است.
محمود احمدي نژاد عصر جمعه درآخرين روز ازسفر خود به استان خراسان جنوبي درجمع خبرنگاران گفت: سفر به استانها و تصميم گيري ميداني درمحل از سياستهاي اصولي دولت است.
وي افزود: ارتباط با مردم و حضور در استانها با چند هدف دنبال مي شود كه هدف اول دريافت مشكلات و شرايط محيطي به طور مستقيم از محل و مردم است.
وي گفت: از ديگر اهداف، بررسي تصميمات دولت براي زندگي مردم مناطق و نقاط مختلف كشور است.
وي افزود: وقتي با بدنه مردم ارتباط برقرار مي كنيم، مردم آثار تصميمات دولت را به روشني به دولت منعكس مي كنند كه اين امر باعث اصلاح روند تصميم گيريها مي شود.
وي افزود: هدف ديگر اين حضور، دريافت اطلاعات درباره عملكرد سازمان اداري به طور مستقيم از طرف مردم است.
وي افزود: هدف ديگر،اطمينان بخشي و ايجاد امنيت خاطر در بين مردم و سلامت اداري است چراكه وقتي مردم مطمئن هستند مي توانند با كمترين زمان و فاصله به مديران ارشد و تصميم گير كشور دسترسي پيدا كنند، مطمئنا زير بار برخي تحميلهاي خارج از قانون نخواهند رفت و اين به سالم سازي محيط اداري و امنيت رواني آحاد جامعه در ارتباط با سازمان اداري كمك مي كند.
وي فعال سازي سيستم اداري را از ديگر اهداف سفرهاي استاني خود خواند و افزود: ديوان سالاري اداري امروز ساختار بسيار پيچيده اي دارد؛ چرا كه تمركز گراست و به شدت از خودش دفاع مي كند و داراي كارآمدي پاييني است.
وي افزود: بسياري از تصميمات وقتي در سلسله مراتب اداري قرار مي گيرد، علاوه بر اينكه مدت زمان طولاني را به خود اختصاص مي دهد، در پيچ و خم اداري تغييرات فراواني در آن اتفاق مي افتد.
وي گفت: دولت متعلق به همه ملت است و بايد همه نقاط كشور حضور دولت را احساس و لمس كنند چون دولت متعلق به مردم است و دولت متعلق به ساختمان هاي گران قيمت مركز كشور نيست.
وي افزود: در همه نقاط كشور دولت بايد حضوري زنده، فعال و مستمر داشته باشد تا همه مردم بتوانند به آن دسترسي داشته باشند و اين يك سنت شكني است؛ چرا كه دولت خادم مردم است و شاني جز خدمتگزاري به مردم ندارد.
وي افزود: در جلسه ديشب دولت، وزرا و معاونان رئيس جمهوري با يك شور و نشاط و با اراده اي بسيار قوي در جلسه حاضر شدند و پي در پي پيشنهادهايي براي خدمتگزاري بهتر ارائه مي دادند.
وي گفت: در جلسه شب گذشته هيات دولت كه بيش از سه ساعت به طول انجاميد، بيش از ۱۰۰مصوبه داشتيم.
وي افزود: از حدود يك ماه قبل در تهران كميته هايي براي بررسي مسائل استان تشكيل شده بود و گروهها و كميته هاي كارشناسي به استان آمدند و از نزديك با مردم گفتگو كردند و در چارچوب قوانين و مقررات كشور تصميم گيري كرديم.
رئيس جمهوري گفت: امروز بيش از ۶۰ هزار نامه تحويل ما شده است كه بايد به همه رسيدگي و تا حصول نتيجه پيگيري شود.
وي گفت: تصميمات بزرگي براي توسعه استان و رفع محروميتها گرفته شد چرا كه استان از نظر شاخص هاي پيشرفت در رده ۳۰ كشور قرار دارد.
وي افزود: از انديشمندان و روشنفكران مي خواهم دولت را در امر خدمت رساني و در اين رويكرد بزرگ ملي ياري كنند و نبايد با طرح برخي مسائل بي ارزش روحيه خدمتگزاران را تضعيف كنند و يا فضاي كشور را به سمت ياس و دلمردگي ببرند.
وي گفت: امروز كشور و ملت ما بيش از هر چيز نيازمند كار پيگير، شجاعانه، علمي و دلسوزانه است.
وي افزود: دولت مصمم است وقت و امكانات خود را جز براي كار به كار نگيرد.
وي از مردم استان خراسان جنوبي تقدير كرد و گفت: همه ما مديون و وام دار ملت بزرگ ايران و مردم مناطق محروم هستيم.
وي گفت:با تصميماتي كه دولت گرفت، اميدوارم به زودي شاهد تغيير در چهره استان باشيم و در سفر بعد شاهد به ثمر نشستن تلاش هاي دولت و ملت باشيم.
وي افزود: به زودي در يك كنفرانس خبري جزئيات و مسائل مربوط به اجراي عدالت و مهرورزي را تشريح خواهم كرد.
وي گفت: اصحاب مطبوعات را ياران صميمي دولت و خدمتگزارترين به ملت مي شناسيم.

پيام تسليت رهبر معظم انقلاب
به مناسبت درگذشت حاج علي دوست محمدي
ايسنا: در پي درگذشت تاسف بار مرحوم آقاي حاج علي دوست محمدي، پيام تسليتي از سوي رهبر معظم انقلاب صادر شد.
متن پيام به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
درگذشت تاسف بار دوست و همكار صديق و امين، آقاي حاج علي دوست محمدي را كه از ياران وفادار جمهوري اسلامي و از اشخاص خدوم و بااخلاص بودند، به خانواده محترم و فرزندان گرامي و همكاران ايشان در بيت رهبري و جامعه معلمان كشور و شاگردان و دوستان ايشان تسليت مي گويم و رحمت واسعه الهي و پاداش شايسته براي اين مومن صالح و صبر و اجر براي بازماندگانشان مسالت مي نمايم.
سيدعلي خامنه اي

هيچگونه فعاليت هسته اي در پارچين انجام نشده است
مهر: ديپلمات ها در وين ديروز اعلام كردند نتايج بازرسي هاي اوليه در سايت نظامي پارچين در ايران نشان مي دهد هيچگونه فعاليت هسته اي در اين مركز انجام نشده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ديپلمات ها گفتند: نتايج اوليه بازرسي آژانس بين المللي انرژي اتمي از مركز نظامي پارچين درايران هيچ نشانه اي از فعاليت هسته اي در اين مركز نشان نداد اما نتايج نهايي اين بازرسي ها هنوز مشخص نيست.
آمريكا مدعي است كه ايران درسايت پارچين مخفيانه در تلاش براي دستيابي به تسليحات هسته اي و آزمايش مواد انفجاري است.
گروهك تروريستي منافقين بارها چنين ادعاي واهي را مطرح كرده و مقامات كاخ سفيد نيز به اين ادعاها استناد مي كنند.
يك ديپلمات نزديك به آژانس بين المللي انرژي اتمي به خبرگزاري فرانسه گفت:نتايج اوليه بازرسي ها ازسايت پارچين تاكنون هيچ چيزي را ثابت نكرده است.
يك ديپلمات ديگر نيز گفت: آژانس در انتظار بررسي بيشتر نمونه محيطي است كه اول نوامبر از مركز پارچين برداشته شد.

حل دو موضوع اختلافي در جلسه ديروز
مجمع تشخيص مصلحت نظام
گروه سياسي : مجمع تشخيص مصلحت نظام ديروز تشكيل جلسه داد. در اين جلسه دو موضوع اختلافي ميان مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان مطرح و پس از بحث و بررسي حل اختلاف شد.
لايحه استفاده از منابع مالي خارجي (فاينانس) مصوب مجلس شوراي اسلامي كه مورد ايراد شوراي نگهبان قرار گرفته اولين مورد اختلافي بود كه با حضور وزير امور اقتصادي و دارايي، رييس كل بانك مركزي، رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي، رييس كميسيون اقتصاد مجلس شوراي اسلامي و فقهاي شوراي نگهبان در دستور كار مجمع قرار گرفت.
در اين جلسه، ابتدا گزارش كارشناسانه كميسيون اقتصاد كلان، بازرگاني و اداري مجمع تشخيص مصلحت نظام ارايه و سپس ديدگاه ها و نظرات دولت، مجلس شوراي اسلامي و فقهاي شوراي نگهبان مطرح شد. سپس اعضاي مجمع، استدلالات خود را در قالب موافق و مخالف اين لايحه اعلام داشتند و باتوجه به اعلان نياز و ضرورت از سوي وزارت اقتصاد و دارايي، سازمان مديريت و برنامه ريزي و نامه رييس دفتر رياست جمهوري، نظر مجلس شوراي اسلامي مورد تاييد و تصويب قرار گرفت.
دومين موضوع اختلافي ميان مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان كه در جلسه امروز مجمع تشخيص مصلحت نظام مورد بحث و بررسي قرار گرفت لايحه موافقتنامه بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري دموكراتيك مردمي الجزاير بود.
شوراي نگهبان اين مصوبه مجلس را خلاف موازين شرع تشخيص داده بود.
باتوجه به بحث هاي به عمل آمده و درنظرگرفتن مصلحت كشور، اعضاي مجمع پس از راي گيري، نظر مجلس شوراي اسلامي را مورد تاييد قرار داده اند.

پرونده هسته اي و ضرورتهاي فوري
مجتبي قائمي مهر
ايگور ايوانف دبير شوراي عالي امنيت ملي روسيه روز گذشته بعد از مذاكرات طولاني با لاريجاني گفت: هيچ پيشنهاد مشخصي در رابطه با مساله هسته اي ايران مطرح نشده است.
اين در حالي است كه هفته گذشته نيكلاي شينگاريف سخنگوي آژانس انرژي اتمي روسيه گفت: مسكو در ماه ژوئن پيشنهادي را در رابطه با غني سازي به ايران داده بود.وي افزود: روسيه اعلام كرد كه مسكو آماده مي شود تا براي حل برنامه هاي هسته اي ايران در خاك خود براي تهران غني سازي كند.اين اظهارات زماني منتشر شد كه نيويورك تايمز به توافقي بين رايس و البرادعي براي اجازه فعاليت بسيار محدود هسته اي به ايران در خاك خود اشاره كرد.
از سوي ديگر رويترز هم به نقل از بيانيه آژانس بين المللي انرژي اتمي گزارش داد: البرادعي ابراز اميدواري كرده است كه در روزهاي آتي جامعه بين الملل بر سر قطعنامه اي توافق كند كه مورد پذيرش تمام طرفها از جمله ايران باشد. از طرفي بعد از سفر متكي از مسكو خبرهايي از گزينه سوم براي حل مساله هسته اي ايران در مطبوعات منتشر شد كه در حقيقت اشاره به پيشنهاد روسيه بود و دهها گزارش ديگر كه به نوعي خبر از وجود يك پيشنهاد جديد در خصوص پرونده هسته اي ايران دارد. اما تاكيد روز گذشته لاريجاني در ديدار با وزير خارجه كوبا مبني بر اينكه براي ايران تنها داشتن غني سازي اورانيوم در خاك خود مطرح است از يكسو و تكذيب خبر توافق آمريكايي _ اروپايي با ايران از سوي رايس وزير خارجه آمريكا اين خبر را با ترديد مواجه كرد. شايد علت اصلي اظهارات ايوانف بعد از ديدار ديروز با لاريجاني كه متناقض با اظهارات سخنگوي آژانس انرژي اتمي روسيه بيان شد، واكنش ايران و آمريكا به اين خبر باشد. آنچه كه در اين رابطه قابل توجه است افزايش حجم تلاشهاي ديپلماتيك و تراكم سفرها در رابطه با اين موضوع از سوي طرفين مي باشد كه مهمترين آنها سفر تروئيكاي اروپا به روسيه و سفر تروئيكاي عدم تعهد و دبير شوراي عالي امنيت ملي روسيه به ايران است. حساسيت مقطع كنوني با توجه به اينكه دو هفته بيشتر تا اجلاس بعدي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي باقي نمانده بر كسي پوشيده نيست. بنابراين ضروري است مقامات مسئول در پرونده هسته اي علاوه بر اشتراك نظر و عدم تناقض گويي، حول محور تلاش براي حفظ حقوق ملت و تامين منافع ملي كشور، اقدامات و اظهارات خود را هماهنگ دنبال نمايند تا ما شاهد تكرار تناقضاتي در اظهارات آنها در اين موضوع نباشيم. به عنوان مثال مي توان به تاكيد دبير شوراي عالي امنيت ملي و معاونت امور بين الملل شوراي عالي امنيت ملي بر اين نكته كه مذاكره تنها راه حل مسئله نيست از يكسو و تاكيد رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان مبني بر اينكه راه حل مساله هسته اي ايران فقط از مسير مذاكره مي گذرد از سوي ديگر اشاره كرد در كنار اين ضرورت همچنين بايد از موضعگيري سريع و صريح نسبت به پيشنهادات و شتاب زدگي در بيان مواضع اجتناب نموده و اساس را همانطور كه گفتيم بر حفظ حقوق ملت و تامين منافع ملي قرار دهند.
بر كسي پوشيده نيست در اين مسئله مهم شتاب زدگي نتيجه اي جز محاسبات غلط و تصميمات نامناسب به دنبال ندارد. اعتماد مردم به مسئولين پرونده هسته اي بزرگترين پشتوانه اي است كه مي تواند ما را در اتخاذ و رعايت اين ضرورت هاي فوري ملزم نمايد.

كميسيون امنيت ملي ،وضع حقوق بشر
در كشورهاي غربي را بررسي مي كند
مهر: كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در جلسه سه شنبه اين هفته خود، وضعيت حقوق بشر در كشورهاي غربي را با حضور برخي مسئولان ذيربط بررسي مي كند.
كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اين موضوع را درپي ادامه حوادث و آشوب هاي اخير درفرانسه كه به دليل وجود تبعيض و نقض حقوق بشر در اين كشور روي داده است، مورد بررسي قرار مي دهد.
بررسي آخرين اخبار و تحولات هسته اي با حضور مسئولين ذيربط، بررسي لايحه آزادي اطلاعات و بررسي لايحه اصلاح موادي از قانون مدني از ديگر دستوركارهاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |