شنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۴ - - ۳۸۵۳
امنيت در ارتباط با مردم تامين مي شود
پارك هاي جنگلي نياز مند پليس سواركار
سينا قنبرپور
005865.jpg
چهارمين سركلانتر تهران
هر منطقه جغرافيايي در يك شهر گرچه جزئي از شهر محسوب مي  شود، اما براساس بافت جمعيتي، بافت فرهنگي و مراكز مهم مستقر در آن، در كنار نوع خيابان  بندي و ساخت و سازهاي هر منطقه، هر محله از مجموعه شهر متمايز مي  شود.اين تمايز در بحث برقراري نظم و امنيت اجتماعي، اثر قابل توجهي دارد.به عبارتي اگر خرده  فرهنگ  ها و عادت  هاي اجتماعي هر محله و هر منطقه به وسيله پليس آن منطقه شناخته شده نباشد، برقراري و تامين امنيت كار سختي خواهد بود.
وجود پارك هاي جنگلي بزرگي چون لويزان و سرخه حصار و جايي همچون خجير   فرصتي مغتنم براي كلانشهري چون تهران است، اما اين بافت جغرافيايي به همان اندازه كه مي تواند مغتنم باشد، فرصتي براي سوءتفاهم بوده و هست؛ اتفاقي كه در سال 1381 با حاتم گرگي هشداري به تامين كنندگان امنيت پايتخت داد و بلافاصله نيز پاسخ مناسبي به آن داده شد.
به هر حال شرق و شمال شرقي تهران با وجود اين مناطق و در كنار جاده پرتردد دماوند و دسترسي به جاده خراسان، سبب شده تا علاوه بر رفت وآمد محدوده هاي خارج از تهران و حاشيه هايش، به پايتخت متصل شوند و درپي اين همنشيني، حاشيه و متن نابهنجاري هايي به وجود آمده كه امكان سوءاستفاده برخي تبهكاران و بزهكاران را مهيا كرده است.
با اين موقعيت و در حالي كه بسياري از كارخانه هاي توليدي نيز در محدوده شرقي تهران قرار گرفته اند و همين نيز بر اهميت مراقبت از منطقه و نظم دروني آن افزوده، سركلانتر چهارم تهران موظف است با استفاده از 10 كلانتري مستقر در اين حوزه، امنيت را تامين كند؛ مديريتي كه توانسته جلوي تكرار ماجراهايي نظير حاتم گرگي در لويزان را بگيرد.مديريت برقراري نظم و تامين امنيت اجتماعي در محدوده شرقي تهران را سركلانتر چهارم پايتخت سرهنگ حسين اسلامي بر عهده دارد. او 27-26 سال است كه خود نيز در محدوده نارمك و شرق تهران ساكن بوده و همين وضع به او كمك كرده با استفاده از شناخت محدوده جغرافيايي اش و ارتباطاتي كه با مردم و بزرگان اين محدوده دارد كار تامين نظم و امنيت را بهتر عملي سازد.در واقع هدف از تحول در نيروي انتظامي و احياي كلانتري كه در زمان فرماندهي سردار قاليباف روي داد نيز همين بود كه كلانتر و سركلانتر منطقه به صورتي كاملا ملموس، محيط و ساكنان محدوده كاري خود را بشناسد. اين ارتباط چهره به چهره از فرمانده تا افسران و درجه داران به كنترل و پيشگيري از بسياري جرائم و نابهنجاري ها منتهي مي شود؛ تنها شيوه اي كه شايد بتواند از پس كشورشهري چون تهران برآيد. سرهنگ حسين اسلامي با اشاره به فعاليت كارخانه ها و اهميت مناطقي همچون پارك هاي جنگل لويزان و دانشگاه هايي كه در حوزه استحفاظي اش قرار دارند به تشريح اوضاع انتظامي شرق تهران پرداخته است.
مهمترين جرائم: تصرف غيرقانوني
سركلانتر چهارم پليس پايتخت با منطقه اي روبه روست كه بافت جمعيتي و فرهنگي آن تفاوت هايي عمده دارند.
او مي گويد: به تناسب بافت فرهنگي جمعيت ساكن در حوزه استحفاظي هر كلانتري، با دسته جرائم متفاوتي مواجهيم. مثلا مشكلاتي كه ماموران ما در كلانتري 144 جواديه تهران دارند ماموران پليس كلانتري
۱۰۲ پاسداران ندارند و برعكس. از وقايع نارمك تا سيدخندان هم تفاوت هاي آشكاري هست. در واقع در برخي موارد، تجمع جوانان و اقدام به نوعي هنجارشكني منجر به نزاع و اوباشگري، مشكلات ما را تشكيل مي دهد . سرهنگ اسلامي در تشريح اين وضع مي افزايد: اما مي توان گفت تصرف غيرقانوني زمين و ملك به دليل وجود اراضي حاشيه اي شرق تهران عمده مشكل ماست، زيرا مالكان زمين ها خواهان عودت و تحويل زمين خود هستند و در اين ماجرا طرف متصرف هم خود را ذي حق مي داند كه در مجموع با احكامي كه از سوي مراجع قضائي صادر مي شود وضع قابل كنترل است .اين فرمانده پليس تهران مي گويد: در بحث درگيري ها هم عمده ترين مشكل ناشي از مسائل اقتصادي ست كه به اختلافات خانوادگي دامن زده و دردسرساز شده است .سرهنگ اسلامي وقوع قتل، آدم ربايي و جرائم جنايي مهم را نادر مي داند و مي گويد: با كنترل خوبي كه از طريق گشت هاي سواره و مستقر در مسير مدارس، بويژه مدارس دخترانه داشته ايم، ناهنجاري ها را به حداقل رسانده ايم.
امنيت براي مناطق تفريحي
ويژگي حوزه استحفاظي سركلانتر چهارم تهران تمركز چند مركز تفريحي – توريستي در اين محدوده است. جذابيت دو درياچه سدهاي لتيان و ماملو سبب شده تا عده بسياري براي گذران فراغتي دور از هياهوي شهري به اين منطقه عزيمت كنند. بنابراين علاوه بر بحث تامين امنيت جاني ناشي از شنا و... موضوع امنيت انتظامي، مقابله با سرقت و ماجراهايي از اين دست نيز مطرح است كه نيروهاي زيرمجموعه اين سركلانتر بايد بر آن اشراف داشته و در موقع لزوم با سرعت عمل با آن مقابله كنند.
علاوه بر اين همان طور كه ذكر شد وجود دو پارك جنگلي لويزان و سرخه حصار وهمچنين جنگل خجير سبب شده تا پليس و يگان ويژه نيروي انتظامي تهران بزرگ در امر پاكسازي وتامين امنيت منطقه پررنگ  ظاهر شوند.
سرهنگ اسلامي به موضوع حريق ناشي از آتش روشن كردن هاي هنگام تفريح مردم اشاره مي كند كه اين كار موجب بروز برخي حريق هاي وسيع مي شود و پليس بايد بموقع در آن حضور پيدا كرده و به كمك آتش نشانان، اوضاع را به كنترل خود درآورد.
سرهنگ اسلامي همچنين درباره جنگل لويزان و خاطره تلخي كه از وقايع و جرائم حاتمي گرگي و گروهش در ذهن ها به جامانده مي گويد: اجرائيات شهرداري براي مقابله با حريق هاي احتمالي حضور موثري دارد. باتوجه به سابقه اي كه موجب شد جنگل لويزان جولانگاه خلافكاران شود با اجراي طرح خوبي كه پليس به اجرا درآورد منطقه امن شده و حتي در سرخه حصار ما پاسگاه مستقر داريم .
پليس اسب سوار
وقتي ماجراي حاتم گرگي مطرح شد و نگراني هايي به وجود آورد، فرمانده پليس تهران با استفاده از نيروهاي ضربتي يگان ويژه اقدام به پاكسازي منطقه كرد اما اين وضع سبب شد تا شيوه هاي نظارت در پارك هاي جنگلي كه ديد خوبي بر آن نيست مورد چالش جدي  قرار بگيرند.
به عبارت ديگر وجود درختان پشت به پشت قدرت ديد براي نظارت را به حداقل مي رساند و همين سبب شده بود تا حاتم گرگي و ياران تبهكارش آن محل را جاي مناسبي براي جولان خود بدانند. در نتيجه بسياري از كارشناسان انتظامي بر اين شيوه پافشاري كردند كه چنين مناطق جغرافيايي كه نياز تفريحي مردم را نيز برآورده مي كند بايد به شيوه هايي متفاوت از روش هاي مرسوم گشت زني پليس نظير گشت خودرو يا پاس پياده تامين امنيت شوند.
به همين دليل موضوع پليس اسب سوار كه بتواند براحتي از ميان درختان بگذرد و از تپه ها نيز بالا برود مطرح شد. اينك سرهنگ اسلامي در اين باره مي گويد: تدبير فرمانده پليس تهران خيلي از موارد را شامل مي شود اما هنوز چنين امكاني به گشت هاي پليس افزوده نشده ضمن آنكه ما هم موتورسوار در محل داريم كه به خوبي امكان گشت زني در ميان درختان را دارد و هم خودروهاي تندرو شاسي بلند براي عبور از تپه ها. بنابراين اگر چنين امكاني هم ارائه نشود ما از همين امكانات موجود بهره لازم را مي بريم.
سركلانتر چهارم فرماندهي پليس تهران همچنين درباره جاده دماوند كه محلي براي رها كردن جسد يا ديگر آثار جرم شده بود به تشريح عملكرد پيشگيرانه و مقابله گرانه پليس پرداخت و مي گويد: ما دو كلانتري 206 بومهن و 207 پرديس را موظف كرديم تا با گشت هاي جاده اي در شب، منطقه را براي ارتكاب جرم و مخفي كردن يا
رها كردن آثار جرم در شب براي تبهكاران قرمز كنند .
اين مدير برقراري نظم و امنيت اجتماعي همچنين مي افزايد: بيشتر طرح هاي بسيج با هماهنگي پليس در محل و حوزه استحفاظي ما انجام مي گيرد و ما به سبب ارتباطات و تعاملي كه با اين نيرو در شرق تهران برقرار كرديم موفق به اجراي طرح هاي خوبي براي تامين امنيت شده  ايم .
كسي تيشه به ريشه سرخه حصار نمي زند
وجود پارك ملي و قديمي سرخه حصار در محدوده استحفاظي سركلانتر چهارم، فرصت ها و مسئوليت هايي را براي اين مدير انتظامي پايتخت رقم زده است.
ساخت و ساز در محدوده اين پارك ملي در چند سال اخير تبعات متعددي داشته كه همچنان نيز ادامه دارد.
سرهنگ اسلامي در اين باره مي گويد: برابر تدبير سردار طلايي با طرحي عملياتي كه تنظيم و اجرا شد از
15 تيرماه طرح محدودسازي تردد در محل را به اجرا درآورديم كه خوشبختانه با همكاري خوب اعضاي تعاوني شهرك زيتون و اهالي شهرك همه سين (تركمن ده) اين وضع به كنترل درآمده است. اينك حضور ماموران اجرائيات شهرداري نيز سبب شده موضوع از طريق مراجع قانوني پيش برود تا اقدامات خودسرانه .

باقوانين
۱۰ كلانتري براي شرق تهران
شرق پايتخت نيز همچون ديگر نقاطي از آن كه از هجوم مهاجرت ها و حاشيه نشيني ها در امان نمانده، دردمند است. اين وضع چنان شده كه پليس پايتخت از تهران تا بومهن را زيرنظر خود گرفته تا بتواند امنيت اجتماعي - انتظامي را برقرار كند.
منطقه شرق و شمال  شرقي تهران، يكي از محدوده  هاي مهم شهري تهران است كه اگر شناخت كافي از بافت  هاي جمعيتي آن نباشد، مديريت انتظامي آن امكانپذير نيست. سرهنگ حسين اسلامي، سركلانتر چهارم تهران است و مديريت انتظامي محدوده  اي را به عهده دارد كه مراكزي قابل توجه چون پارك  هاي جنگلي لويزان و سرخه  حصار در آن استقرار يافته است.به نظر شما تامين امنيت در چنين مناطقي، نيازمند چه ويژگي  هايي ست؟ اين سركلانتر پليس پايتخت به ويژگي  هاي اين تامين امنيت اشاره كرده است.
اداره انتظامي كلانشهري همچون تهران پس از احياي كلانتري ها به وسيله چندين سركلانتر و بعد فرمانده پليس، انجام مي گيرد. به همين دليل فرمانده پليس تهران در تقسيم و توزيع مديريت برقراري امنيت، شرق پايتخت را به عهده سركلانتر چهارم خود گذاشته است.
سركلانتر چهارم پايتخت نيز براي مديريت و تامين امنيت در محدوده حوزه استحفاظي خود كه از شمال به اتوبان شهيد بابايي، از غرب به خيابان هاي سبلان و رسالت، از جنوب به خيابان دماوند و از شرق به بومهن محدود مي شود، بايد بر 10 كلانتري و 4 پايگاه پليس تخصصي نظارت و فرماندهي كند.
كلانتري هايي كه وظيفه تامين نظم و امنيت اجتماعي شرق تهران و محدوده ياد شده را برعهده دارند، شامل كلانتري 102 پاسداران، 120 سيدخندان، 126 تهرانپارس، 127 نارمك، 136 فرجام، 144 جواديه تهرانپارس، 147 گلبرگ، 190 مجيديه، 206 بومهن و 207 پرديس است. علاوه بر اين كلانتري ها، 4 پايگاه تخصصي پليس شامل پايگاه  چهارم پليس آگاهي، پايگاه چهارم اطلاعات، پايگاه چهارم مبارزه با مواد مخدر و پايگاه گردنه قوچك وظيفه رسيدگي هاي تخصصي به جرائم را دارند. در واقع با همكاري اين كلانتري ها ي ست كه كنترل دو شاهراه ورودي به تهران و مناطق شرقي عملي مي شود و هجوم بسياري جرائم كه لا به لاي مهاجرت هاي روزانه و مدت دار صورت مي گيرد، دفع يا پيشگيري مي شود. سركلانتر چهارم تهران نيز براي اشراف بر منطقه و اعمال مديريتي بهتر و بهينه تر در خود منطقه مستقر  است. سركلانتر چهارم در طبقه فوقاني كلانتري 127 نارمك در ميدان معروف هفت حوض، در جوار مسجد جامع نارمك مستقر است و بدين ترتيب تماس و ارتباطي ملموس با مردم دارد. كافي ست يك شماره 8 رقمي را بگيريد و هر موضوعي را كه مي خواهيد با سركلانتر چهارم تهران در ميان بگذاريد. تلفن كلانتري 127 نارمك 77894241 است.

طهرانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |