شنبه ۵ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۹ - Nov 26, 2005
حضرت رسول اكرم(ص):
روزگاري بر مردم مي آيد كه سنت هاي سعادت بخش در جامعه، بدعت و بدعت ها، سنت تلقي مي شود. بردبارانشان، فريبكار، و حيله گران بين مردم بردبار شناخته مي شوند.
سفينةالبحار ج،۱ ص ۵۵۷
امروز با حافظ
هزار نكته در اين كار هست تا داني
ز دلبري نتوان لاف زد به آساني
به خاتمي نتوان دم زد از سليماني
به جز شكردهني مايه هاست خوبي را
پيكر منوچهر آتشي،
در زادگاهش بوشهر به خاك سپرده مي شود
گروه ادب و هنر: ساعت نه صبح پنجشنبه مردم شعر دوست، علاقه مندان و شيفتگان منوچهر آتشي چهره ماندگار شعر معاصر، براي آخرين بار با پيكر او خداحافظي كردند.
صبح روز پنج شنبه پيكر منوچهر آتشي با حضور خانواده، علاقه مندان و دوستداران او و برخي از چهره هاي سياسي، از مقابل تالار وحدت تشييع و براي خاكسپاري در بوشهر فرستاده شد.
در ابتداي اين مراسم كه ساعت ۹ صبح آغاز شد نخست ساعد باقري با بيان خاطرات خود از آشنايي با آتشي، گوشه هايي از زندگي و فعاليت هاي ادبي اين شاعر را براي حضار بيان كرد.
پس از سخنان مدير خانه شاعران ايران، اسماعيل جنتي، بخش هايي از اشعار منوچهر آتشي را از ميان گزيده اشعار او براي حاضران در محوطه تالار وحدت دكلمه كرد.
در بخش ديگري از اين مراسم، طهماسبي نماينده سيد عزت الله ضرغامي، رئيس سازمان صدا و سيما پيام تسليت وي خطاب به خانواده شاعر را براي حاضران قرائت كرد.
تا اواسط برنامه، خانواده و دوستان آتشي هنوز درمورد مكان دفن وي به نتيجه قطعي نرسيده بودند و اگر چه بنا به اعلام قبلي قرار بود پس از تالار وحدت پيكر شاعر را تا امام زاده طاهر كرج همراهي كنند اما در پاسخ به مردمي كه از محل دفن پيكر شاعر سوال مي كردند، پاسخي قطعي به آنها نمي دادند.
تا اين كه سر انجام سيامك باباچاهي، برادر همسر شاعر به نمايندگي از خانواده آتشي پشت تريبون قرار گرفت و نظر خانواده او را درباره محل دفن شاعر به اطلاع حضار رساند.وي گفت: از همه حضار براي تاخير در اعلام محل دفن مرحوم آتشي عذر خواهي مي كنم، اما براي خود ما هم دشوار بود كه بين خواسته مردم و خودمان تلفيقي كنيم و آنچه كه مردم خونگرم بوشهر مي خواستند براي ما بسيار با اهميت است. البته آتشي تنها به بوشهري ها تعلق ندارد بلكه به همه ايراني ها تعلق دارد و در خانه هاي مردم بوشهر به روي همه ايراني ها باز است.
پس از اعلام مكان دفن آتشي توسط سيامك باباچاهي گروه دمام نوازان بوشهري اقدام  به نواختن طبل ها و دميدن در شيپور هاي خود كردند و مراسم همنوازي خود را در سوگ آتشي آغاز كردند.پس از آن خانواده  آتشي براي اداي احترام به كساني كه در امام زاده طاهر منتظر پيكر آتشي و به خاكسپاري آن بودند، رفتند.
پيكر اين شاعر فقيد امروز شنبه از ساعت ۳۰/۱۴ از مقابل مجتمع فرهنگي _ هنري ارشاد بوشهر به سمت بقعه امام زاده  عبدالمهيمن تشييع مي شود تا در جوار آرامگاه سردار شيخ حسين چاكوتاهي _ از مبارزان نهضت جنوب عليه استعمارگران _ به خاك سپرده شود.
نماد يادبود منوچهر آتشي در تهران برپا مي شود
جمعي از شاعران و اهل قلم قصد دارند با امضاي طومار و تهيه طرحي براي شوراي اسلامي شهر تهران درخواست نامگذاري بوستان و يا خياباني در تهران به نام منوچهر آتشي را مطرح كنند.
عليرضا قزوه، شاعر با بيان اين مطلب افزود: من دوسال است كه ديگر در سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران حضور ندارم، اما قصد دارم طرح بناي تنديس منوچهر آتشي و نامگذاري خيابان و يا بوستاني در تهران را به نام اين شاعر بزرگ و چهره نامدار شعر فارسي با دوستان خود در شهرداري مطرح كنم تا از اين طريق نام و ياد او را هميشه زنده نگه داريم.
فاطمه راكعي نيز گفت: برنامه هايي براي نامگذاري يك خيابان، كتابخانه و بناي فرهنگي به نام منوچهر آتشي در دست بررسي داريم.
علي باباچاهي نيز اعلام كرد: دوستان ما در شهر بوشهر قصد دارند با ايجاد بوستان و فرهنگسرايي در اين شهر از زحمات اين شاعر بزرگ تجليل كنند و به نام او بناي يادبود درخور توجهي هم ا حداث كنند.

۲۵۰۰ داستان از ضرب المثلهاي ايراني منتشر مي شود
008655.jpg
گروه ادب و هنر: ۲۵۰۰ داستان از ضرب  المثلهاي ايراني كه حاصل دو سال پژوهش كتابخانه اي دكتر حسن ذوالفقاري است، در هفته جاري از سوي انتشارات مازيار به بازار كتاب عرضه خواهد شد.
دكتر حسن ذوالفقاري در گفتگو با همشهري، با اعلام اين خبر گفت: پيش از اين پژوهشگراني چون مرحوم انجوي شيرازي و نيز امير قلي اميني درباره داستانهاي مربوط به مثلهاي فارسي آثاري را منتشر كرده بودند؛ اما اين آثار تمامي داستانهاي امثال را شامل نمي شد، لذا من به صرافت افتادم با تورق و فيش برداري از ۱۳۰ منبع فارسي از گذشته دور تا به امروز، داستانها را  گرد  آورده و حتي روايتهاي مختلف اين داستانها را نيز در اين كتاب بياورم تا مجموعه اي كامل تر از گذشته از اين داستان ها در اختيار داشته باشيم.
ذوالفقاري به جستجو در متون كهن ادبي ايران، همانند مثنوي مولوي، منطق الطير، قابوسنامه، بوستان و... اشاره كرد و گفت: نحوه آوردن داستان از اين آثار مطابق متن كلاسيك و منتشر شده اين آثار بود كه اگر به صورت شعر بوده اند، به همان صورت و اگر به صورت نثر در همان قالب آورده شده اند. اما برخي از متون كه به لحاظ سنگيني نثر و قابليت فهم براي خوانندگان امروزي، اندكي دشوار بود، با ويرايش مختصر و تبديل به نثر معيار در كتاب گنجانده شده است.
وي از ويرايش چند باره نثر كتاب خبر داد و گفت: اين كتاب در حاشيه طرحي بزرگتر است كه در دفتر ضرب المثلهاي فارسي صورت مي گيرد كه تاكنون ۱۲۰ هزار ضرب  المثل آن گردآوري و فيش برداري شده و پيش بيني مي شود كه تعداد اين ضرب المثلها به ۱۶۰ هزار برسد.
ذوالفقاري، گستره زماني داستانهاي امثال را از بدو تولد متون كهن ادب فارسي تا به امروز ذكر كرد و گفت: تمامي كتابهاي فرهنگ و فولكلور مناطق ايران كه حاصل پژوهش ها محققان فرهنگ بومي تا سال گذشته بوده، ديده شده و اگر داستان ضرب المثلي در آن وجود داشت، اخذ و با ذكر منبع در اين كتاب آورده شده است.
ذوالفقاري گفت كه براي نگارش اين كتاب حتي به متون مذهبي چون منتهي الآمال، مجالس المؤمنين و نيز خاطرات برخي از رجال (همانند شرح زندگاني من/ مستوفي) مراجعه كرده است.
اين كتاب در مجموعه فرهنگ مردم انتشارات مازيار تدوين شده كه پيش از اين ۱۱ جلد از مجموعه كتاب كوچه مرحوم احمد شاملو و آيدا سركيسيان هم منتشر شده بود و قرار است در آينده «فرهنگ بزرگ موضوعي ضرب المثلهاي فارسي» كه حاصل كاري گروهي زير نظر حسن ذوالفقاري است، در همين مجموعه منتشر شود.

سيد مهدي شجاعي در نامه اي به احمد دهقان نويسنده
«من قاتل پسرتان هستم» :
سرشار از شعف و شادماني و شگفتي شدم
008658.jpg
استوار و محكم بايست و مطمئن باش كه در عرصه داستان در اوج ايستاده اي و با اين اثر _ من قاتل پسرتان هستم _ دررگ هاي اين بيمار محتضر _ يعني داستان كوتاه _ خوني تازه دوانده اي.
سيد مهدي شجاعي نويسنده در نامه اي به احمد دهقان، نويسنده مجموعه داستان «من قاتل پسرتان هستم» كه پس از انتشار بازتاب هاي گسترده و متفاوتي را به همراه داشت، ضمن ذكر اين مطلب، به برخوردها و وضعيت ادبيات و نقد ادبي كشورهاي اشاره كرده است. متن نامه به شرح زير است:
عزيز دل و برادر گرانقدرم احمد دهقان!
سلام! اميدوارم كه همچنان سرپا و سلامت باشي.
و اميدوارم كه قلمت همچنان بهره مند از خون دل در كار نوشتن باشد . مجموعه داستان جديدت را با نام «من قاتل پسرتان هستم» خواندم و انصافا سرشار از شعف و شادماني و شگفتي شدم. خدا قوت! دست مريزاد و حضرت حق بركت اين قلم را روزافزون كند.
قصه هاي اين مجموعه ات عمدتا تلخند اما مخلصانه، صادقانه، صميمانه و واقعي اند مثل خود جنگ.جنگ را هيچكدام از ما دوست نداشتيم.
و جنگ را هيچكس دوست ندارد و مقدمش را گرامي نمي دارد و براي ظهورش اسفند دود نمي كند اما وقتي آمد همه پذيرفتيم به عنوان يك واقعيت تلخ و بچه هاي مخلص نه تنها شعله هاي گدازنده آن را به عنوان يك واقعيت پذيرفتند كه درون و باطنشان را آنچنان گلستان كردند كه آتش نمرود در مقابل سبزينگي شان لنگ انداخت و شعله هاي فتنه با همه قد و قواره اش تا قوزك پاي بچه هاي جبهه هم نرسيد. اما جنگ كه تمام شد _ جز براي عده اي معدود _ انگار عشق ته كشيد و صفا و خلوص پر كشيد و زمينه و فضا براي رشد و خودنمايي و تاثيرگذاري گفتارهاي حرامي مساعدتر شد.و تو آن دو فضاي متضاد و متناقض را چه خوب در اين مجموعه داستانت ترسيم كرده اي. داستان  هاي اين مجموعه ات عموما تلخ است.
اما اولاً: داستان است به تمام معناي كلمه. و محكم و استوار و خدشه ناپذير.
ثانياً: ناب و خالص و صادقانه است. شيله و پيله ندارد و ادا و اطوار نيست.
ثالثاً: دست اول است. از متن و بطن حادثه برخاسته است و پيداست كه شنيده هاي نويسنده نيست. از ضبط و مصاحبه و گزارش درنيامده است. پيداست كه نويسنده با پوست و گوشت و رگ و پي اش، حوادث و وقايع را درك كرده و با خطي از حس و خون به كاغذ كشيده است.
رابعاً: منتقدانه است، دلسوزانه است و برخاسته از سردرد. و اين همان چيزي است كه ترسيم آن همه تلخي را قابل تحمل مي كند. وقتي كسي از درون و داخل خانواده، مصيبت را مرور و واگويه مي كند، برچسب تخريب و شماتت و ملامت به تارهاي صوتي اش نمي چسبد.
و خامساً: عزت آميز و شكوهمند است. و غم هر چقدر بزرگ اگر شكوهمند ترسيم شود بي  ترديد اميدآفرين خواهد بود و هرچه ياس و نوميدي و انفعال و انكسار را از دل خواهد زدود.از توچه پنهان كه اين مجموعه ات را حدودا دو ماه پيش خواندم و همان زمان و بلافاصله بعد از خواندنش تصميم گرفتم كه يادداشت خدا قوت و خسته نباشيدي برايت بنويسم و بفرستم؛ اما بيماري و گرفتاري و تنبلي دست به دست هم و زمان را تا امروز كش داد.
و امروز آنچه محرك مضاعف شد براي نوشتن اين يادداشت اين بود كه شنيدم كه طبق معمول و مرسوم تاريخ و جغرافياي ما، با اين اثر برخوردهايي از سر بي مهري شده است و پنجه نقدهاي متداول، تمثال اين اثر را خراشيده است.واقعيت تلخي است ولي قبول بايد كرد كه ما منتقد فهيم و منصف و صحيح النسب نداريم. من سالهاست كه به اينگونه نقدها و نظرها _ نفيا و اثباتا _ بي اعتنا شده ام و مطمئنم كه تو از من بي اعتناتري.استوار و محكم بايست و مطمئن باش كه در عرصه داستان، در اوج ايستاده اي و با اين اثر _ من قاتل پسرتان هستم _ در رگ هاي اين بيمار محتضر _ يعني داستان كوتاه _ خوني تازه دوانده اي . براي خواندن آثار تازه ات لحظه شماري مي كنم.

سخنراني و كارگاه آموزش ترجمه
گروه ادب و هنر:گروه ترجمه شناسي انجمن زبان شناسي ايران در ادامه فعاليت هاي خود جلسه سخنراني و كارگاه آموزش ترجمه برگزار مي كند.
موضوع سخنراني «فرآيند ذهني در ترجمه» و سخنرانان آن دكتر فرزانه فرح زاد و فراز فرقان پرست هستند كه عصر روز سه شنبه اين هفته در سالن مطهري دانشگاه ادبيات دانشگاه علامه طباطبايي برگزار مي شود.
گروه ترجمه شناسي انجمن زبان شناسي همچنين در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه ۶ و ۷ دي ماه كارگاه آموزش ترجمه در محل دانشكده ادبيات دانشگاه علامه طباطبايي برگزار خواهد كرد.
دومين هم انديشي دانشجويي ترجمه شناسي نيز توسط همين گروه در ارديبهشت ماه سال آينده برگزار مي شود.

بهارستان
حج راستين
نقل است كه گفت (بايزيد بسطامي): «مردي پيشم آمد، و پرسيد كه كجا مي روي؟ گفتم: به حج. گفت: چه داري؟ گفتم: دويست درم. گفت: به من ده، و هفت بار گرد من بگرد كه بچگان دارم و دست تنگم، كه حج تو اين است، چنان كردم و بازگشتم...»
شرح حال بايزيد بسطامي، جلوه هاي عرفان، چهره هاي عارفان
نوشته دكتر علي اصغر حلبي، نشر قطره، ص ۳۱۹

برگي از تاريخ
درگذشت محمدعلي فروغي
محمدعلي فروغي در سال ۱۲۵۴شمسي به دنيا آمد و پس از مرگ پدر به «ذكاء الملك» ملقب گرديد. جد اعلاي اين خانواده از يهوديان بغداد بود كه براي تجارت به ايران آمد و در اصفهان سكني گرفت و مسلمان شد. پدر فروغي از معاريف فرهنگي زمان خود به شمار مي رفت كه تحت تأثير ميرزا ملكم خان قرار داشت.
محمدعلي فروغي مشوق احمدشاه قاجار براي استعفا بود و در به قدرت رسيدن رضاخان و تأسيس سلسله پهلوي، نقشي اساسي ايفا كرد. او نخستين رئيس الوزراي رضاخان بود كه شانزده سال بعد نيز براي اولين بار تاج پادشاهي را بر سر محمدرضا پهلوي نهاد. فروغي معتمدترين شخصيت سياسي ايران از نظر دربار لندن محسوب مي شد. فروغي همچنين در چندين دوره مجلس شوراي ملي به نمايندگي برگزيده شد و يك بار به رياست آن رسيد. پس از فرار رضاخان، ذكاءالملك، عامل مهمي در كنترل اوضاع داخلي و روي كار آوردن و تثبيت محمدرضا بود. فروغي پنج بار وزير امور خارجه، چهار بار وزير دارايي، سه بار وزير دادگستري، چهار بار وزير جنگ، يك بار وزير اقتصاد، يك بار كفيل نخست وزير، يك بار رئيس مجلس شوراي ملي و سه بار نخست وزير شد. محمدعلي فروغي سرانجام در ۵ آذر ۱۳۲۱ ش، در ۶۷ سالگي، هنگامي كه وزير دربار محمدرضا پهلوي بود، بر اثر سكته قلبي درگذشت. فروغي داراي دو چهره متفاوت است. يكي سياستمدار و ديگر دانشمند، اديب و فيلسوف كه سير حكمت در اروپاي وي ازجمله آثار ماندگار در روايت فلسفه غرب به شمار مي رود.
درگذشت استاد سيدحسن ميرخاني
استاد سيدحسن ميرخاني معروف به سراج الكتاب فرزند سيدمرتضي حسيني برغائي در سال ۱۲۹۱ ش در تهران به دنيا آمد. وي پس از اتمام تحصيلات مقدماتي، هنر خطاطي را نزد پدر و استادان برجسته خطاطي ايران فراگرفت. او در مدتي بسيار كوتاه، در خوشنويسي به درجه استادي  رسيد و سپس به تدريس پرداخت. استاد ميرخاني در نوشتن تمام انواع خط از قبيل نسخ، ثلث، تعليق و شكسته و به ويژه خط نستعليق، مهارتي بسيار داشت و در سرودن شعر نيز توانا بود. اين استاد بزرگ خوشنويسي، بيش از شصت جلد كتاب با خط خوش نوشت كه خوشنويسي كليات سعدي و ديوان حافظ  از آن جمله است.
ايشان همچنين در تأسيس انجمن خوشنويسي ايران نقش مهمي ايفا كرد. استاد سيدحسن ميرخاني سرانجام در پنجم آذر ۱۳۶۹ ش در ۷۸ سالگي در تهران درگذشت.

كوتاه از هفت هنر
با مساعدت شهردار تهران، خانه شاعران تخليه نمي شود
يك عضو خانه شاعران ايران گفت: با قول مساعدي كه از سوي محمد باقر قاليباف، شهردار تهران به انجمن شاعران ايران داده است مكان خانه شاعران براي يك دوره ديگر در اختيار اين انجمن قرار خواهد داشت.
فاطمه راكعي در گفت و گو با مهر افزود: اين اواخر مزاحمت هاي زيادي براي خانه شاعران بوجود آورده بودند و بابت واگذاري مكان در اختيار انجمن شاعران ايران ما را تحت فشار قرار مي دادند كه خوشبختانه با مساعدت و قول همكاري شخص شهردار تهران، اين مشكلات رفع شده و قرار است براي يك دوره ديگر اين مكان در اختيار اين انجمن ادبي قرارداشته باشد.راكعي، وجود انجمن شاعران ايران را در همبستگي و بالندگي شاعران بسيار موثر دانست و افزود: تمام تلاش ما اين است كه بدون وابستگي به هيچ كدام از خطوط سياسي تنها به كار اصلي خودمان كه فعاليت ادبي است، بپردازيم، اگرچه از سوي هر دو طرف در فشار هستيم، اما سعي مي كنيم بدون توجه به اين فشارها به راه خود ادامه دهيم.وي افزود: پيش از اين قرار بود با پايان يافتن زمان قرار داد انجمن شاعران ايران با شهرداري تهران، براي مكاني كه از سوي اين نهاد در اختيارانجمن فرهنگي شاعران ايران قرار گرفته، اين مكان تخليه شود كه با قول مساعد شهردار، اين كار فعلا منتفي شده است.
كارگاه داستان نويسي مصطفي مستور براي طلاب قم
كارگاه داستان نويسي مصطفي مستور - داستان نويس و مترجم - براي طلاب علاقه مند به داستان در قم تشكيل مي شود.اين كارگاه دو روزه، امروز و فردا در مدرسه هنر اسلامي وابسته به مركز اديان برگزار مي شود.كارگاه يادشده شامل بحث هاي تئوريك داستان نويسي، تحليل داستان و خواندن داستان هاي هنرجويان و بررسي و تحليل آنها خواهد بود.
هفته فيلم ايران در حيدرآباد
هفته فيلم ايران چهارشنبه شب در مراسمي در شهر «حيدرآباد» مركز ايالت «آندراپرادش» هند با حضور جمعي از مسئولين سينمايي هند و عده اي از فيلم سازان و توليدكنندگان ايران گشايش يافت.در هفته فيلم ايران در حيدرآباد، هفت اثر از «مجيد مجيدي» ، «عباس كيارستمي» و «تهمينه ميلاني» نمايش داده خواهد شد.
سفري بزرگ در آستانه حج
برنامه اكران فيلم تحسين شده «سفري بزرگ» به كارگرداني اسماعيل فروخي محصول سال ۲۰۰۴ كشورهاي فرانسه و مراكش در سينما فرهنگ تهران آغاز شد.فيلم روايت سفر مردي مراكشي با پسرش از منطقه اي در فرانسه به قصد خانه خدا است كه در طول سفر به هم نزديك مي شوند.اين فيلم جايزه فيلمنامه برتر بخش مسابقه سينماي معناگراي بيست و سومين جشنواره فيلم فجر را دريافت كرد.
فرامرز قريبيان رئيس داوران جشنواره هند
سي و ششمين جشنواره بين المللي فيلم هند با هفت فيلم ايراني پنجشنبه شب در شهر «پاناجي» مركز ايالت «گوا» در جنوب غرب اين كشور گشايش يافت.فرامرز قريبيان، هنرپيشه صاحب نام ايراني، رياست هيأت  داوري سي و ششمين جشنواره بين المللي فيلم هند را برعهده خواهد داشت.
نگارخانه ملي و خيال شرقي
همزمان با برگزاري همايش بين المللي طبيعت در هنر شرق «نگارخانه ملي ايران» و «نگارخانه خيال شرقي» در مجموعه فرهنگي هنري صبا افتتاح خواهد شد. به گفته مديرعامل مؤسسه فرهنگي هنري صبا ايجاد فضاهايي در حد استانداردهاي جهاني جهت حمايت از برپايي جشنواره هاي ملي از اولويت فرهنگستان هنر است. به اين منظور نگارخانه ملي ايران و نگارخانه خيال شرقي با طراحي مهندس ميرحسين موسوي طي ۴۵ روز احداث و به ظرفيت نمايشگاهي مؤسسه فرهنگي هنري صبا افزوده شد.
باني جشنواره كيش بركنار شد
كامران  شيردل  بنيانگذار جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  مستند كيش  از حوزه اجرايي  اين  جشنواره  كنار گذاشته  شد.جشنواره  فيلم  كيش  برغم  عمر كوتاهش  از معدود رويدادهاي  موضوعي  و تاثيرگذار كشوراست  كه  با جذب  آثار مناسب  و باحضور كارشناسان  وسينماگران  و درقالبي  منسجم  و منظم  از جايگاه  ممتازي  برخورداراست . با تغيير مديريت  اجرايي  كشور و به  دنبال  آن چرخش  مديريتي  مناطق  آزادكيش ، ابتدا زمزمه  برگزار نشدن  جشنواره  فيلم  مستند كيش  و به  دنبال  آن تغيير مديريت  آن شنيده  مي شد. برخي  محافل  مطبوعاتي  از محمد آفريده  رئيس  سابق  انجمن  سينماي  جوانان  به عنوان  دبيراجرايي ، حميد دهقانپور مشاور و حجت الله  سيفي  به  عنوان  دبيرهنري  هفتمين  جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  مستند كيش ، نام  بردند.

مراسم اختتاميه جشنواره فيلم دفاع مقدس
امروز برگزار مي شود
گروه ادب و هنر: مراسم پاياني جشنواره فيلم دفاع مقدس ساعت ۱۸ امروز با حضور دكتر حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي برگزار مي شود.
در اين مراسم كه گروهي از هنرمندان، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاونت امور سينمايي، رئيس كميسيون فرهنگي مجلس، فرمانده نيروي مقاومت بسيج و نمايندگان رسانه هاي گروهي نيز حضور  دارند، داوران جشنواره، برگزيدگان را معرفي مي كنند.
در اين جشنواره، ۸ فيلم سينمايي براي نخستين بار به نمايش درآمد و بالغ بر ۶۰ هزار صندلي براي دوستداران سينماي دفاع مقدس پيش بيني شده بود كه به دليل استقبال گسترده طيف هاي مختلف مردم در بعضي از سالن ها ظرفيت پيش بيني شده پاسخگو نبود و نوبت هاي نمايش فيلم تكرار شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
نگاه
مهرش را از كيفش درآورد و محكم روي برگه اي كوبيد و امضا كرد. به كسي كه پشت خط بود، گفت:« والله، اصلاً نه استخدامي، نه قراردادي و حتي روزمزدي هم نمي پذيريم. ظرفيت نه تنها تكميله، كه نيرويهاي خود ما هم زيادي هستند.»
دستش را روي گوشي گذاشت و آرام گفت:«دايي جان! اين برگه را بده به كارگزيني، از الان مشغول شو. »
دستش را از روي گوشي برداشت و گفت:«عرض كردم به هيچ وجه نيرو نياز نداريم. خداحافظ.»
عادل  جهان آراي

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و۵۲ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۱۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۲۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۵۲ دقيقه

گل و گياه
علف اردك ماهي
008652.jpg
نام علمي: Pontederia cordata
خانواده: PONTEDERIACEAE
گياه دايمي و خزان پذير كه جهت كاشت در حاشيه هاي كم عمق بركه ها مناسب است. خوشه هاي متراكم گل هاي آبي رنگ آن در تابستان ظاهر مي شوند. برگ ها سرنيزه اي و براق به رنگ سبز تيره هستند. حداكثر بلندي ۷۵ و گستردگي آن به ۴۵ سانتيمتر مي رسد. گل هاي آن را مي توان در تزئين با گل هاي شاخه بريده مورد استفاده قرار داد.
نيازها: در مكان آفتابي و عمق ۲۳ سانتيمتر آب كاشته شود. گل هاي پژمرده مي بايست مرتبا چيده شوند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه يا كاشت بذر در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |