شنبه ۵ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۹ - Nov 26, 2005
ليگ برتر فوتبال
سايپا شگفتي ديگري آفريد
استقلال در صدر ماند
008628.jpg
008631.jpg
خبرنگار همشهري: روز پنج شنبه نوشتيم كه ليگ نطفه حركت فوتبال و تعريف گسترده از كليت فوتبال يك جامعه است. ليگ هر روز بهتر از هفته قبل به جلو مي رود. ناگهان در هفته سيزدهم سايپا كه تيمش از دل ليگ بيرون آمده است با شش گل راه آهن را شكست مي دهد و چسبيده به استقلال در صدر حركت مي كند. هفته سيزدهم با وجود اينكه ۲۰ گل از دروازه ها گذشت اما جايگاه شش تيم اول تا ششم رده بندي تغيير نكرد و در ته جدول نيز سه تيم قندي، ابومسلم و نوشهر با وجود به  دست آوردن نتايج متفاوت از جاي خود تكان نخوردند. تيم هاي خوشبخت هفته جدا از سايپا كه شش بر يك راه آهن را شكست داد و شگفتي بزرگي آفريد، صباباتري بود كه از رده هفتم با پيروزي در مقابل ذوب آهن به رده ششم پريد.
فجرسپاسي و قندي نيز در اين هفته به پيروزي رسيدند. فجر دو پله بالا رفت و قندي با وجود پيروزي باارزش در مقابل ملوان در همان رده چهاردهم باقي ماند. كسب نتيجه مساوي برق در زمين پاس نيز براي شيرازي ها راضي كننده بود.
استقلال تهران در ورزشگاه تختي آبادان توانست با يك امتياز بازگردد و صدر جدول را همچنان حفظ كند. استقلال چندبار تا مرز گشودن دروازه فولاد هم پيش رفت ولي شتابزدگي و عجله باعث شد تا به هدف خود نرسد. فولاد نيز چند شانس گل داشت و درنهايت هر دو تيم به نتيجه مساوي رضايت دادند. فجرسپاسي انگار روزهاي ابري را پشت سر مي گذارد چون با پيروزي در مقابل سپاهان يكي ديگر از مدعيان را متوقف كرد و خود دو پله صعود كرد. فجر پتانسيل بيشتري براي بالارفتن دارد. آنها هرچه ساخته اند، بقيه تيم ها برده اند و درد همين جاست كه چرا فجر توان مالي لازم را براي حفظ بازيكنان خود ندارد. پاس را چه شده است؟ تساوي در مقابل برق دنيزلي براي اين بازي چه دلايلي بيان خواهد كرد. پاس باوجود تساوي در رده سوم باقي ماند. در فولادشهر صبا درس خوبي به ذوب آهن داد. ماركوسي زننده اين گل سه امتيازي بود تا ذوب آهن به ريشه يابي دلايل شكست هاي خود بپردازد. در نوشهر ابومسلم يك امتياز گرفت تا هر دو تيم از رده هاي پانزدهم و شانزدهم تكان نخورند.
در ورزشگاه آزادي پرسپوليس با پروين و كادر معروفش در مقابل استقلال اهواز قرار گرفت. پروين و تيم پرسپوليس به كار خود مشغولند و كادر جديد مديريت نيز به دنبال برنامه هاي خود. پول لازم براي شارژ بازيكنان تزريق شده است، آمدن دكتر مالك نيمي از مشكلات پرسپوليس را حل كرده است و باقي مي ماند مسايل فني تيم.پرسپوليس و استقلال اهواز يك نيمه را متعادل پشت سر گذاشتند. در اين نيمه هر دو تيم بيشتر اوقات را به ارزيابي هم طي كردند تا در نيمه دوم طرح پيروزي مقابل هم را بريزند. پرسپوليس تا دقايق پاياني بازي، اشتهاي محسوس تر حريف را براي دستيابي به گل كنترل كرد و درست در دقيقه ۸۸ بازي بود كه تير خلاص را زد و فرصتي ديگر براي استقلال جهت جبران نبود. جواد كاظميان كه براي زدن گل بي تابي مي كرد با جايگيري درست روي تير دوم دروازه استقلال سانتر مواجي را كه دفاع و دروازه بان استقلال در دفع آن عاجز مانده بودند با ضربه سري حساب شده به قعر دروازه فرستاد.
ايران نايب قهرمان پيشكسوتان آسيا
تيم  پيشكسوتان  ايران  در فينال  مسابقات  فوتبال  پيشكسوتان  آسيا، ديروز  با شكست  مقابل  ميزبان ، نايب  قهرمان  اين  دوره  از مسابقات  شد.تيم  ايران  بعدازظهر ديروز به  مصاف  تيم  تايلند رفت  و با ارايه  يك  بازي زيبا و تماشايي  در نيمه  اول ، ۳ گل  وارد دروازه  حريف  كرد. تيم  ايران  كه  در نيمه  دوم  بازي ، انسجام  تيمي خود را از دست  داده  بود ۳گل  از حريف  دريافت  كرد تا نتيجه  اين  ديدار در وقت  قانوني  ۳ بر ۳ مساوي شود. در اين  ديدار حقيقيان  دو گل  و مختاري  فر يك  گل  براي  ايران  به ثمر رساندند. تيم  تايلند توانست  در ضربات  پنالتي  با نتيجه  ۸ بر ۷ پيروز ميدان  باشد و عنوان  قهرماني  اين  دوره  از مسابقات  را از آن خود كند. تيم  فوتبال  پيشكسوتان  كشورمان  در اين  دوره  از مسابقات  توانست  سنگاپور را با نتيجه  ۸ بر صفر و لائوس  را ۶ بر صفر شكست  دهد .

شوچنكو ستاره ميلان
درخشش خيره كننده اندري شوچنكو در ديدار آث ميلان مقابل فنرباغچه كه با زدن ۴ گل به پيروزي ميلاني ها انجاميد انگيزه اين تيم را براي حضور پرقدرت در كالچو بالا برده است.ميلان در حال حاضر ۵ امتياز با يوونتوس فاصله دارد و امشب در سن سيرو ميزبان لچه است. در بازي ديگر امروز ليورنو با كيه وو ديدار مي كنند.

نبردمدعيان در اروپا
حسن حيدري : رقابت هاي باشگاه ها در كشورهاي معتبر اروپايي از امروز بار ديگر اين قاره را تحت شعاع قرار مي دهد. اكثر تيم هاي معتبر طي هفته گذشته درگير رقابت هاي ليگ قهرمانان و جام يوفا بودند و بايد ديد اين بازي ها چه تأثيري را روي تيم ها گذاشته است.
ستاره هاي ايراني به ميدان مي روند
هر ۴ تيم آلماني كه بازيكنان ايراني در اختيار دارند امروز در بوندس ليگا به ميدان مي روند.بايرن مونيخ كه با ۳۴ امتياز در صدر جدول قرار دارد در آرنا آليانز به مصاف ماينتز مي رود. در اين بازي به گزارش سايت كيكر علي كريمي از ابتدا به ميدان نمي رود و به جاي او بالاك در خط مياني انجام وظيفه مي كند.هامبورگ نيز بعد از شكست دو بر صفر در جام يوفا به زمين لوركوزن مي رود. هامبورگ با ۲۸ امتياز رتبه سوم جدول را در اختيار دارد. توماس دال مهدوي كيا را از ابتدا در تركيب اصلي قرار نداده است. امروز تيم هانوفر كه به تازگي مربي خود را عوض كرده به مصاف كايزرسلاترن ته جدولي مي رود. در اين بازي هاشميان و فريدون زندي از شروع بازي با يكديگر جدال ديدني را به نمايش مي گذارند. در حساس ترين بازي اين هفته در كرزن كرشن ،شالكه ميزبان وردربرمن است.

ليگ برتر كشتي آزاد
نفت و پاس تهران صدرنشينان دور رفت
محمدرضا منصوريان: حساس ترين كشتي هاي هفته پاياني دور رفت ليگ برتر كشتي آزاد كشور در مسابقه تيم هاي جويبار لوله و تأمين اجتماعي در جويبار ديده شد. در اين ديدار و در وزن ۸۴ كيلوگرم رضا يزداني كشتي گير بدون شكست دور رفت باز هم به روند رو به رشد خود ادامه داد و اين بار تاراس دانكو اوكرايني را ۲ بر صفر مغلوب كرد. يزداني هفته قبل نيز بر مجيد خدايي غلبه كرده بود. در همين مسابقه  حاجي مراد گاتسالوف قهرمان المپيك و جهان با دوبنده جويبار لوله و با نتيجه (۰-۸) عليرضا سليماني را شكست داد. ديويد موسل بز روسي هم در وزن ۱۲۰ كيلوگرم يك پيروزي خوب براي جويباري ها به دست آورد. او تورج كفايي را ۲ بر يك مغلوب كرد. در مسابقه  تيم هاي جويبار لوله و تأمين اجتماعي تيم ميزبان به برتري (۱۱- ۲۴) رسيد. در اين هفته نفت تهران با پيروزي (۱۲-۱۹) برابر هيأت كشتي اصفهان صدرنشيني خود در گروه اول را در پايان دور رفت مسجل كرد. در گروه دوم نيز تيم پاس تهران شكست سنگين (۷- ۲۴) را نصيب كارگران تهران كرد و در صدر باقي ماند. در آخرين هفته دور رفت، راه آهن خراسان در شهرستان نور مقابل مهرگان نور به ميدان آمد و با نتيجه نزديك (۱۳-۱۴) نتيجه را واگذار كرد. خراساني ها در اين مسابقه دو چهره اوكرايني خود واسيلي فدروشين و واسيلي تسمينسكي را به ميدان فراخواندند و دو پيروزي هم به دست آوردند. واديم لاليف و الكساندر زاهاروك نيز ياران خارجي مهرگان نور بودند كه در اوزان ۵۵ و ۸۴ كيلوگرم به برتري مقابل حريفان خود رسيدند. ديگر مسابقه انجام شده در نور بين تيم هاي جوانان مازندران و نيروي زميني ارتش با برتري (۱۱-۱۹) جوانان مازندراني به پايان رسيد.

خادم: سازمان تربيت بدني
بايد بر فدراسيون ها نظارت داشته باشد
گروه ورزشي: رئيس كميته تربيت بدني مجلس گفت: درحالي كه فدراسيون هاي ورزشي بايد مستقل باشند؛ اما، نظارت كامل بر نحوه عملكرد آنها هم صورت گيرد.اميررضا خادم نماينده مردم تهران و عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي  افزود:متولي ورزش كشور سازمان تربيت بدني است و طبيعي است كه نظارت خود را در داخل فدراسيون ها داشته باشد، از آنها پاسخ بخواهد و در مواقعي هم كه اشكالي وجود دارد، بايد توسط خود فدراسيون برطرف و تغيير و تحول صورت گيرد.خادم در پاسخ به اين سئوال كه تغيير كادر فني تيم ملي فوتبال را در اين مقطع تا چه اندازه منطقي مي دانيد، گفت: اگر قرار بر اين تغيير بود بايد بعد از بازي هاي مقدماتي اين كار صورت مي گرفت؛ اما، در اين مقطع تنها پيشنهادي كه دارم تقويت كادر فني و استفاده سرمربي از نظرات بسياري از مربيان فني و كارشناسان خوبي است كه در داخل كشور داريم.

چلسي فاصله را بيشتر مي كند
008619.jpg
فاصله ۹ امتيازي چلسي با رقباي ديگر خود در ليگ برتر نشان از قدرت اين تيم براي دفاع از عنوان قهرماني مجدد در اين ليگ را مي دهد.چلسي امروز ميهمان پورتموث است. در ساير بازي هاي امروز آرسنال در هايبوري با بلكبرن روبه رو مي شود و منچسترسيتي نيز مقابل ليورپول ديدار حساسي را برگزار مي كند.تيم شگفتي ساز ويگان كه در حال حاضر در مكان دوم ليگ برتر روزهاي خوبي را سپري مي كند در خانه با تاتنهام ديدار خواهد داشت.

قائم مقامي امروز به روسيه مي رود
گروه ورزشي: احسان  قائم  مقامي استاد بزرگ  بين المللي  شطرنج  ايران  براي  شركت  درمسابقات  جام  جهاني  شطرنج  ۲۰۰۵ مردان  بامداد امروز  عازم  روسيه  مي شود.
به گزارش  روابط عمومي فدراسيون  شطرنج ، اين  رقابت ها از روز يكشنبه با حضور ۱۲۸ شطرنج باز برتر جهان  در شهر خانتي  مانسيسك  سيبري روسيه  به  صورت  حذفي  و با برگزاري  دو بازي  رفت  و برگشت  در مرحله  نخست  آغازمي شود.در دور اول  اين  مسابقات ، نماينده  ايران  در دو بازي  به  مصاف  يوگني ناير استاد بزرگ  روسيه  مي رود.قائم  مقامي در صورت  پيروزي  بر اين  حريف  روس  خود، به  مصاف  برنده ديدار شهريار محمد يارف  از آذربايجان  و نورلان  ايبرائف  از قزاقستان  خواهدرفت .

تركيب ملي پوشان وزنه برداري ايران
در بازي هاي غرب آسيا
گروه ورزشي: با انصراف «حسين  رضازاده» از شركت  در رقابت هاي  وزنه برداري  بازي هاي  غرب  آسيا، تيم  ملي  وزنه برداري  ايران  با هفت  وزنه بردار در اين  بازي هاي  شركت  خواهدكرد.بازي هاي  ورزشي  غرب  آسيا در روزهاي  دهم  تا بيستم  آذرماه  جاري  در دوحه  - قطر برگزار مي شود.رضازاده  به  علت  نزديكي  زمان  پيكارهاي  غرب  آسيا و رقابت هاي  وزنه برداري  قهرماني  باشگاه هاي  قاره  كهن  در كره  جنوبي  در بازي هاي  فوق  شركت  نمي كند.
اسامي  تيم  ملي  وزنه برداري  ايران  اعزامي  به  بازي هاي  فوق  به  شرح  زيراست :
وزن  ۵۶ كيلوگرم  : سجاد بهروزي 
وزن  ۷۷ كيلوگرم  : احسان  دارابيگي  ، احد سنجابي 
وزن  ۹۴ كيلوگرم  : علي  دهقانيان  ، اميد ناييج 
وزن  ۱۰۵ كيلوگرم  : اصغر ابراهيمي 
وزن  به  اضافه  ۱۰۵ كيلوگرم  : جواد گوهري زاده

وداع هواداران فوتبال بريتانيا با جرج بست
008622.jpg
هواداران فوتبال بريتانيا با قراردادن گل، پيراهن و شال هاي منچستر يونايتد بيرون از بيمارستان لندن با جرج بست اسطوره فوتبال ايرلند وداع كردند.پيش از مرگ  ستاره پنجاه و نه ساله پيشين منچستر، وي در بخش مراقبت هاي ويژه بي هوش بود و تنها مي توانست با دستگاه تنفس مصنوعي به حياتش ادامه دهد.بسياري از روزنامه هاي پرتيراژ انگلستان با چاپ آگهي هاي ترحيم ياد بست را در زمين فوتبال گرامي داشتند.هواداران يونايتد نيز با در دست داشتن شماره هفت، مرد مياني سالهاي دورشان در محوطه بيمارستان كرانويل جمع شدند و از او براي هميشه خداحافظي كردند.يكي از پيام هاي تسليت هواداران چنين بود: جورج عزيز! از تو به سبب شادي هايي كه به من بخشيدي متشكرم. تو همواره قهرمان من بودي. هرگز فراموشت نخواهيم كرد. تو را دوست خواهيم داشت. روزنامه تايمز، بست، را ونگوگ فوتبال معرفي كرد و روزنامه ديلي اكسپرس، در عنوان نخستش نوشت: آرزوي بست در لحظه مرگ اين بود، مي خواهم اعضاي بدنم را اهدا كنم. روزنامه ديلي تلگراف ، در پيام يادبودي دوازده صفحه اي نوشت: جرج بست سبب شد كودكان با عشق فوتبال، درس بخوانند و به پدرانشان يادآوري كنند.چرا كه اين ورزش تا به اين حد، ويژه و استثنايي است. پنجشنبه، روجرويليافر دكتر معالج بست گفته بود، او از خونريزي رنج مي برد و در بيست وچهار ساعت از دنيا خواهد رفت.

پيكارهاي جودو قهرماني كشور
قهرمان آسيا باخت
گروه ورزشي : سي امين دوره مسابقات قهرماني جودو كشور با حضور ۲۱۰ جودوكار در قالب ۳۲ تيم در سالن شهيد حيدريان قم آغاز شد كه روز نخست اين رقابت ها با شكست قهرمان آسيا به اتمام رسيد. نتايج ۴ وزن در روز اول به شرح ذيل بود:در وزن ۸۱- كيلوگرم حامد ملك محمدي ملي پوش كشورمان از تهران قهرمان شد.در وزن ۹۰- كيلوگرم، سيد مجتبي يحيايي از مازندران در مكان اول ايستاد.در وزن ۱۰۰- كيلوگرم، علي رضايي از خراسان رضوي صاحب مدال طلا شد.
و در وزن ۱۰۰+ كيلوگرم، مهم ترين شگفتي روز نخست مسابقات اتفاق افتاد و طي آن محمدرضا رودكي قهرمان آسيا در سال ۲۰۰۵ و هفتم جهان در مصر، با شكست مقابل قاسم اردبيلي جوان باتجربه كه قهرمان اين وزن شد، از كسب قهرماني بازماند و مقامي بهتر از سومي مشترك را كسب نكرد.همچنين در روز اول رقابت ها، نخستين دوره مسابقات جودوي قهرماني كشور در قسمت كاتا، با قهرماني تيم تهران به پايان رسيد.

تابلوي نتايج ليگ برتر
* پاس تهران صفر _ برق شيراز صفر
* فولاد صفر _ استقلال تهران صفر
* قندي يزد يك _ ملوان صفر
گل: بهشاد ياورزاده (۶۸)
* فجر سپاسي يك _ سپاهان صفر
گل: مرتضي خان زاده (۹)
* ذوب  آهن صفر _ صبا باتري يك
گل: روبرت ماركوسي (۵۲)
* سايپا ۶ _ راه آهن يك
گل ها: محسن خليلي ۵ گل و حميدرضا رجبي براي سايپا و حسن سروري براي راه آهن
* شموشك صفر _ ابومسلم صفر
* پرسپوليس يك _ استقلال اهواز صفر
گل: جواد كاظميان (۸۸)

ليگ برتر واليبال تعطيل شد
برق و آذرپيام فاتحين بزرگ هفته يازدهم
008625.jpg
خبرنگار همشهري: ليگ برتر واليبال ايران با پايان يافتن بازي هاي هفته يازدهم به استقبال تعطيلي سه هفته اي رفت، تعطيلي كه چندان خوشايند تيم هاي شركت كننده نيست ولي همراهي با تيم ملي در بازي هاي غرب آسيا چاره اي جز پذيرش اين تعطيلي باقي نگذاشت.
در هفته يازدهم از يك سو تكليف قهرماني نيم فصل پيكان روشن شد و از سوي ديگر با شكست دوم سايپا در اروميه رقابت براي رسيدن به رده دوم و سوم سه تيم آذرپيام، سايپا و صنام را آزار داد و هماهنگي كه در گيم هاي سوم و چهارم موتور حريف با سرويس هاي «دراگان» و دفاع هاي «كواچ» و بازي سازي متنوع مهدي مهدوي روشن شد چاره اي جز پذيرش شكست براي سايپا باقي نماند. در سايپا مثل هميشه شريعتي و بازارگرد بهترين بودند. در گنبد، برق پس از پنج هفته ترمز نئوپان را كشيد و با ارايه يك بازي بي نقص در حضور چهار هزار تماشاگر شكست تيم ميزبان را رقم زد. برق براي ازكارانداختن حريف حربه سرعت را برگزيد و عباس قاسميان و بهمن جهانديده به عالي ترين شكل ممكن به عنوان زوج سرعتي دفاع ناهماهنگ حريف را شكافتند.
در قم صنام با جمعي بازيكنان سرماخورده از يكقدمي شكست گريخت و اتكاي جوان در سايه جسارت يك پاسور به نام سعيد عسگريان تيم مدافع عنوان قهرماني را سخت آزار داد.
نتايج هفته يازدهم
* پيكان ۳ - پتروشيمي يك
* اتكا ۲ _ صنام ۳
* آيدانه صفر _ پگاه ۳
* نئوپان يك _ برق ۳
* گل گهر ۳ _ پيام مخابرات صفر
* آذرپيام ۳ - سايپا يك
* ذوب آهن ۳ _ پرسپوليس ۲

تقابل ديدگاه سازمان ورزش نسبت به دو رشته گروهي
در شرايطي كه تا پايان هفته جاري كاروان اعزامي ايران به سومين دوره بازي هاي ورزشي غرب آسيا عازم شهر دوحه قطر خواهد شد، براساس تصميمات جديد مسئولان ورزش شمار تيم هاي اعزامي درحال كاهش است. براساس خبرهاي دريافتي با رفتن هندبال به اين دوره از بازي ها مخالفت شد و اين درحالي است كه تيم ملي هندبال از دو ماه پيش با تعطيل كردن ليگ برتر مراحل آماده سازي را با چند مرحله از اردو در تهران و دو دوره شركت در تورنمنت هاي قطر و اوكراين پشت سر گذاشته است.
درحالي كه خود هندبالي ها بسيار علاقمندند تا قبل از فرارسيدن جام ملت هاي آسيا (انتخابي قهرماني جهان) تيم خود را در اين دوره از بازي ها محك بزنند، ناگهان به آنان اطلاع داده شد كه نخواهند رفت! اما بسكتبال درست وضعيتي برعكس هندبال دارد. در شرايطي كه مسئولان ورزش راي به رفتن اين تيم داده اند، آنها با عنوان داشتن اينكه چند بازيكن مصدوم دارند و رويارويي با حريفان تكراري براي شان سودي ندارد خواهان عدم اعزام شده اند. البته تكليف قطعي اعزام تيم ملي بسكتبال ايران امروز تا قبل از ظهر مشخص مي شود.
سئوال اينجاست چرا تيمي با وجود عدم تمايل، قصد اعزامش را داريم و چگونه رشته گروهي ديگر را با وجود پيمودن مسير درست آماده سازي از شركت محروم مي سازيم؟ اين اتفاق در شرايطي براي دو رشته گروهي از چهار رشته اجتماعي اعزامي ايران در كمتر از يك هفته به اين بازي ها درحال وقوع است كه از خيلي وقت پيش تر از اينها مي شد تصميم گيري مناسب كرد تا لااقل مسابقات باشگاهي آنان دچار وقفه نمي شد و هم شائبه تقابل دو ديدگاه پيش نمي آمد.
جواب تيم ها و بازيكنان درگير با اردوي آماده سازي تيم ملي را چه كسي خواهد داد؟
علي شاكري

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |