يكشنبه ۶ آذر ۱۳۸۴ - - ۳۸۶۰
پروژه احداث قطار بين شهري ميان ژوهانسبورگ و پايتخت
معضلي به نام قطار آفريقايي
006375.jpg
آرش نهاوندي
پيشنهاد ساخت مدل جديدي از قطار در آفريقاي جنوبي بدل به معضل بسيار بزرگي براي دولت اين كشور شده است. براي اجراي اين پروژه، مبلغ كلاني معادل سه برابر بودجه سالانه آفريقاي جنوبي بايد اختصاص داده شود.
درباره اين طرح كلان، نظرات زيادي ابراز شده است. براساس اين نظريات، اين طرح يا مي  تواند انقلابي در سيستم حمل و نقل عمومي ايجاد كند يا اين كه منجر به صرف پول مردم در پروژه  اي بي  سرانجام شود.
طبق طرح  هاي كارشناسي ارائه شده، اين قطار كه گوترين نام دارد، قرار است در صورت راه  اندازي، ژوهانسبورگ، مركز اقتصادي آفريقاي جنوبي را به تشوانه نام جديد پرتوريا پايتخت آفريقاي جنوبي متصل كند.
با احداث خط آهن ميان دو شهر يادشده و راه  اندازي گوترين، 50 كيلومتر از مسير كاسته شده و از نظر زماني اين مسير كه درحال حاضر توسط خودرو در زماني معادل دو ساعت طي مي  شود، در 40 دقيقه طي خواهد شد.باتوجه به آنچه كه در بالا درباره اين طرح بزرگ حتي ملي گفته شد، مي  توان دريافت كه در صورت اجراي چنين پروژه بزرگي، تحولات عظيمي در بخش حمل و نقل عمومي آفريقاي جنوبي ايجاد خواهد شد.
هرچه بيشتر به زمان برگزاري مسابقات جام جهاني 2010 كه آفريقاي جنوبي ميزباني آن را بر عهده دارد نزديك مي  شويم، فشارها براي تكميل پروژه  هاي حمل و نقل از سوي مقامات اين كشور افزايش مي  يابد.اين فشارها بويژه براي ساخت خط آهن جديد گوترين به منظور تسهيل در روند جابه  جايي مسافران از فرودگاه به هتل و بالعكس، به مسئولان سيستم حمل و نقل وارد مي  شود.
گوترين در مسير خود در شهرك  ها و مناطق تجاري ميان بخش  هاي مركزي دو شهر يادشده توقف خواهد داشت و به منظور تسهيل در تردد مسافران به فرودگاه نيز خط آهن ديگري از مسير اصلي منشعب خواهد شد. اين خط در مسيري ايجاد خواهد شد كه در حال حاضر براي حمل و نقل عمومي مورد استفاده قرار نمي  گيرد.
البته در كشوري كه طي دهه  هاي اخير در بخش حمل و نقل ريلي مسافر دچار ركود بوده است، احداث خط جديد آهن با استفاده از تكنولوژي روز به نظر قدري دور از انتظار و تخيلي مي  رسد.
اما زماني كه خزانه  داري ملي آفريقاي جنوبي اعلام كرد كه اين پروژه براي دولت 20 ميليارد راند
(3ميليارد دلار) هزينه در برخواهد داشت و نه 7 ميليارد راند، طرح گوترين از تخيل به واقعيت پيوست و صدر اخبار رسانه  هاي آفريقاي جنوبي را به خود اختصاص   داد. همين امر سبب شد تا سئوال  هاي زيادي در اين باره ذهن سياستمداران ارشد آفريقاي جنوبي را به خود مشغول كند.
قطارهاي سوخته
اما اوضاع به همان منوال كه مسئولان انتظار داشتند پيش نرفت و همزمان با بررسي طرح گوترين در پارلمان آفريقاي جنوبي، حوادثي در سيستم راه  آهن كشور رخ دادند كه روند بررسي اين طرح را در مجلس مختل كرد؛ تنها در يك بعدازظهر، 26 واگن ترن بر اثر سهل  انگاري مسئولان مربوطه، طعمه حريق شدند.
همين عامل سبب شد تا جرمي كرونين رئيس كميته حمل و نقل پارلمان آفريقاي جنوبي نسبت به عدم تطابق سرمايه  گذاري كلان براي احداث گوترين و اهمال در رسيدگي به وضعيت ترن  هاي قديمي در بخش سياهپوست  نشين كشور هشدار دهد.
او در اين باره با لحني طعنه  آميز گفته است: در شرايطي كه ترن  هاي معمولي همواره با تاخير به ايستگاه مي  رسند، اگر گوترين كه هزينه زيادي صرف ساخت آن خواهد شد، دير به مقصد برسد، آنگاه مايه آبروريزي و شرمساري خواهد شد. اگر اين پروژه پس از اجرا با شكست مواجه شود، ما تنها يك فيل سفيد گرانقيمت در اختيار خواهيم داشت.
اتوبوس  ها بهترند؟
اين انتقادها در حالي از سوي كرونين مطرح مي  شوند كه وي از اعضاي كنگره ملي آفريقا حزب حاكم در آفريقاي جنوبي است، به همين سبب عجيب نخواهد بود كه احزاب مخالف، انتقادات شديدتري را نسبت به اين پروژه كه هزينه  هاي گزافي صرف احداث آن خواهد شد، مطرح كنند.
استوارت فارو ، سخنگوي ائتلاف دموكراتيك از احزاب مخالف دولت در اين باره مي  گويد: چگونه مردم انتظار دارند دولتي كه در شرايط فعلي قادر به حفظ و بازسازي 23 هزار كيلومتر جاده آسفالته نيست، بتواند 20 ميليارد راند صرف پروژه گوترين كند.
پس از اعلام نظر رومانو دل  ميسترو يكي از كارشناسان بخش حمل و نقل درباره احداث خط ويژه اتوبوس در بزرگراه پرتوريا ژوهانسبورگ و باتوجه به اينكه كارشناس يادشده هزينه اجراي چنين طرحي را كسري از هزينه پروژه گوترين دانسته بود، نظر مساعد نمايندگان مجلس به سمت اين كارشناس جلب شد. دولت استان گوتنگ اعلام كرد به رغم انتقادات نمايندگان كميته حمل و نقل مجلس، طرح احداث خط آهن گوترين به اجرا درخواهد آمد.
پل ماشيتيل رئيس اداره دارايي استان گوتنگ نيز ضمن انتقاد از رويكرد پارلمان نسبت به اين طرح گفته است كميته حمل و نقل پارلمان بايد طرح گوترين را با دقت بيشتري مورد بررسي قرار دهد.
او در توجيه اين ديدگاه خويش افزوده است: براي اجرايي كردن اين پروژه، سال  هاي زيادي زمان صرف شده است، در نتيجه اعضاي كميته حمل و نقل نيز بايد زمان بيشتري را صرف مطالعه طرح كنند.
اين مقام در پايان مدعي شده كه ترور مانوئل ، وزير دارايي آفريقاي جنوبي براي آغاز پروژه گوترين به وي چراغ سبز نشان داده است.
مشاركت
ماشيتيل همچنين طي سخناني تلاش كرده است با مطرح كردن مشاركت بخش خصوصي در اين پروژه، نگراني  هاي موجود درباره عدم توانايي دولت در تامين مخارج پروژه گوترين را مرتفع كند.او در اين باره گفته است: مشاركت بخش خصوصي در اين طرح دولتي، درصد ريسك اقتصادي دولت را به ميزان زيادي كاهش خواهد داد.او مي  گويد: هنگامي كه ما با طرف خصوصي قرارداد منعقد كنيم، تمام دغدغه  ها در خصوص تامين هزينه اين طرح برطرف خواهد شد.
جك فاندر مروه رئيس پروژه گوترين در پاسخ به اتهامات مطروحه مبني بر اينكه گوترين به احتمال زياد تنها از سوي اقشار ثروتمند جامعه مورد استفاده قرار خواهد گرفت، در مصاحبه  اي خطاب به خبرنگاران تاكيد كرده است كه هزينه بليت قطار از سوي همه قابل پرداخت خواهد بود. او ميزان بهاي بليت را در حدود 60 سنت (10/0 دلار) به ازاي هر كيلومتر برآورد كرد.
فاندر مروه گفته است: با حذف مخارج موتوري به طور مستقيم بهاي سوخت ترن و هزينه  هاي عملياتي را دريافت خواهيم كرد. يكي از اهداف ما در اجراي اين طرح، ارائه كابين  هاي يك نفر و اختصاصي خواهد بود.
كاتاليزور
مقامات استان گوتنگ درصدد هستند وجهه  اي بسيار بااهميت به اين طرح پرهزينه ببخشند. در همين راستا، آنان اين طرح را به عنوان نقطه ثقل طرح هاي حمل و نقل عمومي در استان توصيف كرده  اند.
ايگناسيوس جاكوبس مدير بخش حمل و نقل استان كوتنگ مي  گويد: درواقع گوترين مانند يك كاتاليزور براي بخش حمل و نقل استان عمل خواهد كرد، البته مسافراني كه در استان گوتنگ ميان دوشهر بزرگ ژوهانسبورگ و تشوانه تردد مي  كنند چه فقيرترينشان و چه آنهايي كه با خودروهاي خويش در اتوبان  هاي پرترافيك رفت و آمد مي  كنند معتقدند براي آنكه گوترين به عنوان كاتاليزور عمل كند، اقدامات زيادي بايد انجام داد.
اما سئوالي كه در پايان مطرح مي  شود اين است كه چگونه مي  توان پروژه گوترين را با كمترين دردسري به پايان رساند؟ چه اين پروژه به عنوان يك كاتاليزور عمل كند يا به فيل سپيد بي  مصرفي تبديل شود.

ماندلا، الماس مبارزه عليه تبعيض نژادي
آفريقاي جنوبي را بسياري در سراسر جهان با واژگاني نظير نلسون ماندلا، تبعيض نژادي، الماس و استعمار مشترك بريتانيا و هلند مي شناسند. استعمار سرزمين الماس از زمان تاسيس شركت هند شرقي تحت نظارت هلندي ها، در دماغه اميدنيك در قرن هيجدهم آغاز شد. عمر استيلاي كامل هلندي تا سال 1797 ميلادي طول كشيد و در اين سال بريتانيايي ها در چهارمين دوره از جنگ هاي انگلو- هلندي دماغه اميدنيك را به تصرف درآوردند. از آن زمان به بعد دوران جديدي از همزيستي ميان استعمارگران بريتانيايي و هلندي آغاز شد؛ دوراني كه طي آن مردم بومي آفريقاي جنوبي سياهپوستان- تحت شديدترين فشارها به حيات خويش ادامه دادند؛ فشارهاي شديدي كه تحت لواي قوانين تبعيض نژادي عليه اكثريت جمعيت رنگين پوست آفريقاي جنوبي اعمال مي شد.
اما ظهور شخصيتي چون نلسون ماندلا در آفريقاي جنوبي و تاسيس حزب كنگره ملي آفريقاي جنوبي عرصه را بر اقليت سفيدپوست آفريقاي جنوبي تنگ كرد و مبارزات و زندان رفتن هاي نلسون ماندلا درنهايت با الغاي قوانين تبعيض نژادي و روي كار آمدن دولت جديدي تحت رهبري نلسون ماندلا در اين كشور نتيجه داد و از آن زمان بود كه مردم آفريقاي جنوبي عصر تازه اي از حيات خويش را تحت لواي حاكميت دموكراسي آغاز كردند.

حراج آخرين خاطره تزارها
006378.jpg
معصومه سميعي - گردنبند كاترين دوم در يك حراجي به مبلغ 5/1ميليون دلار به فروش رسيد. پيش تر پيش بيني شده بود اين گردنبند به مبلغ 6/1 ميليون دلار به فروش رود. خانه حراجي سوسبي مركزي كه گردنبند را براي فروش ارسال كرده بود طي بيانيه اي بقاي اين گردنبند را از عجايب تاريخي دانست.
خانه سوسبي در ادامه بيانيه خود و در توجيه اين خبر آورده است: اين گردنبند از عصري به جاي مانده است كه گردنبند ها اغلب به دليل استفاده مكرر شكسته مي شدند و ارزش اوليه خود را از دست مي دادند. اين گردنبند تا زمان انقلاب اكتبر 1917 (نوامبر) نسل به نسل در خاندان تزاري منتقل شد تا اينكه با روي كارآمدن كمونيست ها در روسيه از سوي دولت جديد ضبط شد.
ديويد بنت ، مدير اجرايي خانه سوسبي كه در زمان حراج، مسئوليت فروش آن را به عهده داشت - طي سخناني گفت: ما از اينكه گردنبند به قيمتي پايين تر از آنچه كه پيش از آن برآورد شده به فروش رفته است، تعجب نمي كنيم.
او طي مصاحبه اي گفت: ما پيش  از فروش گردنبند بالاترين برآورد قيمت را بر سر آن كرده بوديم.
او همچنين در پايان افزود: گردنبند ياد شده، مهمترين گردن آويز تاريخي بوده كه طي 30 سال اخير به فروش رفته است.
كلكسيونرهاي گمنام
طي مدت برگزاري اين حراجي كه در هتل لوبوريواژ شهر ژنو برپا شده بود، 200 كلكسيونر تمام وقت در مراسم فروش حضور يافتند.
گردنبند كاترين دوم در ميان 340شي ء عتيقه اي بود كه همگي در مجموع به قيمت 27 ميليون دلار به فروش رفتند. سوسبي به عنوان حراجي فروشنده، نام خريدار گردنبند امپراتريس روسيه را افشا نكرده است. اين حراجي همچنين از نام مالك سابق گردن آويز نيز ذكري به ميان نياورده است و تنها به اين نكته اشاره كرده كه دارنده سابق گردنبند از خاندان اشرافي بوده است. اين گردنبند براي اولين بار پس از فروپاشي نظام تزاري در سال 1917 توسط يك جواهرساز خريداري و پس از آن به يك كلكسيونر گمنام فروخته شد. اين گردن آويز از آن زمان به بعد دست به دست گشت و همواره در اختيار كلكسيونرهاي خصوصي قرار داشت. پيش از آنكه گردنبند ياد شده به فروش رود، حراجي سوسبي آن را تحت عنوان گردنبندي با 27 قطعه الماس تراش خورده توصيف كرده بود.
كاترين دوم روسيه
كاترين دوم (با نام روسي كاترينا الكسيونا)، به سال 1729 در آلمان متولد شد. او از سال 1762 تا زمان مرگش امپراتريس روسيه بود.
كاترين دوم طي اقدامي كه در آن زمان در عرصه سياست كلان روسيه غيرعادي تلقي مي شد، سندي را به عنوان اصلاحيه قوانين ارائه كرد. اين سند از سوي طبقات مختلف جامعه روسيه - البته بدون در نظر گرفتن سرف ها (پايين ترين قشر روسيه)  تدوين شده بود. اما مفاد مندرج در سند هيچ گاه جنبه اجرايي پيدا نكرد، زيرا پس از قيام پوگاچف كه طي سال هاي 1774- 1773 رخ داد، كاترين اجراي مفاد سند ياد شده را ملغي اعلام كرد و با تغيير رويكرد سياسي خويش، سياست هاي محافظه كارانه اي را در پيش گرفت.
پس از آن كاترين تحولاتي اساسي را نيز در تقسيمات كشوري به منظور كنترل بيشتر بر نواحي روستايي نشين و جلوگيري از وقوع قيام در آن مناطق ايجاد كرد. دادن اختيارات بيشتر به نجيب زادگان و معاف كردن آنها از كارهاي دولتي و پرداخت ماليات نيز از جمله اقدامات انحصارگرايانه اي بود كه كاترين در راستاي تحكيم مباني قدرت خويش انجام داد.
پس از سركوب قيام روستاييان تحت رهبري يمليان پوگاچف كه مدتي شرق كشور را در برگرفته بود، كاترين بدون در نظر گرفتن وضعيت جامعه روسيه تلاش كرد تا اين كشور را به سمت غرب گرايي سوق دهد. در واقع امپراتريس روسيه غرب گرايي را مبناي پيشرفت و ترقي در كشورش قرار داده بود. كاترين در اولين مرحله از اقدامات اصلاحي خويش فرمان تاسيس جامعه اقتصادي آزاد روسيه را به منظور ايجاد تحولات در عرصه صنعت و كشاورزي صادر كرد. او سپس با سرمايه گذاري خارجي در مناطق توسعه نيافته روسيه موافقت كرد. در مرحله سوم، او اقداماتي فرهنگي نظير كاهش سانسور و اجباري كردن تحصيلات براي نجيب زادگان و طبقه متوسط جامعه را به اجرا درآورد.
اما تبعيت كوركورانه از غرب بدون در نظر گرفتن تفاوت هاي موجود ميان تمدن هاي شرقي و غربي سبب شد كه نتايج در خور توجهي از اين اصلاحات حاصل نيايد. همچنين تاكيد كاترين بر ادامه حكومت فردمحورانه، سبب شد تا اصلاحات نه در بطن جامعه كه در سطح جامعه صورت گيرند.
نتيجه آنكه، اين اصلاحات پوشالي، كوتاه مدتي پس از مرگ كاترين به فراموشي سپرده شدند تا زمينه ها براي انحطاط جامعه روسيه و انقلاب هاي سال 1917 فراهم شود.

پيشخوان
006357.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز خبر اول خود را به انتخاب نخست وزير جديد اردن اختصاص داده است.پادشاه اردن در پيامي خطاب به نخست وزير جديد اردن نوشته است كه حملات اخير، عزم اردن براي اعمال اصلاحات را راسخ تر كرده است.معروف البخيت 58 ساله، تا دو هفته پيش كه به عنوان مشاور امنيت ملي به امان فراخوانده شد، سفير اردن در سرزمين هاي اشغالي بود، او سه سال نيز سفير اردن در تركيه بوده است.بخيت سرلشگر بازنشسته ارتش اردن است.
006369.jpg
چاينا ديلي
روزنامه چاينا ديلي موضوع انفجار در يك كارخانه شيميايي در چين را براي عنوان خبر اول خود برگزيده است.اين انفجار در يك كارخانه موادشيميايي واقع در شهر جيلين در فاصله 380 كيلومتري شمال شهر هاربين  و در مصب رودخانه سونگهوا به وقوع پيوست.با آلوده شدن آب رودخانه سونگهوا به مواد شيميايي، مقامات شهر هاربين كه اين رودخانه از آن مي گذرد جريان آب شهر را قطع كردند.به گفته مقامات چيني، عبور مواد مسموم از شهر هاربين كه بيش از 3 ميليون نفر جمعيت دارد، دو روز طول خواهد كشيد.
006420.jpg
زود دويچه سايتونگ
روزنامه زود دويچه سايتونگ خبر اول خود را به سفر آنگلا مركل صدراعظم جديد آلمان- به فرانسه اختصاص داده است.صدراعظم آلمان در جريان ملاقات با ژاك شيراك رئيس جهمهوري فرانسه- سعي كرد گمانه زني ها مبني بر اينكه او بر خلاف اسلاف خود، روابط با فرانسه را در اولويت نمي داند، كم رنگ جلوه دهد.فرانسه و آلمان در سال هاي اخير، روابط نزديكي با روسيه تحت رهبري ولاديمير پوتين برقرار كرده اند و اين سه كشور در خط مقدم مخالفت با تهاجم نظامي آمريكا به عراق قرار داشتند.
006399.jpg
لاخورنادا
روزنامه لاخورنادا موضوع اتهام تازه عليه پينوشه را براي عنوان يكي از مهمترين خبرهاي خود برگزيده است.به نوشته اين روزنامه اسپانيايي زبان، چاپ مكزيك ژنرال اوگوستو پينوشه ديكتاتور سابق شيلي- اين بار به خاطر ناپديد شدن فعالان چپ گرا در زمان حكومتش متهم شده است. اين اتهام به پرونده موسوم به عمليات كلمبو و ناپديد شدن بيش از يكصد چپ گراي مخالف دولت اين ديكتاتور سابق بعد از بازداشت شان توسط پليس مخفي شيلي مربوط مي شود.

شهرهاي جهان
ونزوئلا - كاراكاس
سينا خاكياني- كاراكاس - پايتخت ونزوئلا در دره  اي بسيار بزرگ در شمال اين كشور واقع شده است. كاراكاس، آب و هوايي بهاري دارد و ارتفاع اين شهر از سطح دريا به طور متوسط بين 2 هزار تا 3 هزار و 500 متر است. اين شهر در نزديكي درياي كارائيب واقع شده و كوه  هاي سروآويلا كه ارتفاعي نزديك به 2 هزار و 600متر دارند، آن را از آب  هاي آزاد جدا كرده  اند. كاراكاس از دو بخش شهري و تاريخي تشكيل شده است. بخش تاريخي شهر ليبرتادور ناميده مي  شود كه براساس آخرين آمارها كه در سال 2004 به دست آمده  اند، جمعيتي معادل يك ميليون و 900 هزار نفر را در خود جاي داده است. براساس اطلاعات همان سال، جمعيت محدوده شهري كاراكاس معادل 5 ميليون و يكصد هزار نفر است.
كاراكاس را در گذشته ديستريتو فدرال نيز مي  ناميدند. محدوده شهري كاراكاس كه شامل حومه  هاي آن نيز مي  شود، بخشي از ايالت ميراندا را تشكيل مي  دهد.
ديدني  هاي شهر
عمارت ملي: عمارت ملي كاراكاس كه فضاي بسيار وسيعي را اشغال كرده، در سال 1870 و به دستور گازمان بلانكو ساخته شده است. اين بنا به خاطر گنبدهاي طلايي و نماي نئوكلاسيكش شهرت فراواني دارد. از ديگر جاذبه  هاي اين بنا، سالن بسيار بزرگ و تخم  مرغي شكل آن است كه تمام ديوارهاي آن با تصاوير چهره  هاي مشهور ونزوئلا پوشيده شده است.بهترين زمان براي بازديد از اين ساختمان در روز استقلال ونزوئلاست. در اين روز و به علت فرخنده بودنش براي مردم اين كشور، مجسمه معروف ليمون بوليوار - آزاديخواه معروف ونزوئلا - به معرض نمايش عموم گذاشته مي  شود و روزهاي مبارزه براي استقلال را در يادها زنده مي  كند.
موزه سيمون بوليوار: اين موزه درواقع خانه  اي ست كه بوليوار در 24 جولاي 1783 ميلادي در آن متولد شده است. در اين موزه تعدادي از سلاح  هاي مختلف، پرچم  ها و يونيفورم  هاي او به نمايش گذاشته شده است.
موزه هنر: اين موزه كه از چند عمارت بزرگ تشكيل شده، درون باغ بسيار وسيعي قرار دارد كه بسياري از بازديدكنندگان آن، اين باغ را به اندازه خود موزه ديدني توصيف مي  كنند. درون ساختمان  هاي اين موزه آثار بسيار باارزش هنري، لوازم خانگي قديمي و اشياي قيمتي فراواني به بهترين نحو براي بازديد علاقه  مندان قرار داده شده  اند. بناي اين موزه در سال 1797 ساخته شده است. در آن زمان، اين بنا كه به كينتا آناكو شهرت دارد، كاملا در خارج از شهر واقع شده بود، اما امروز در ميان يكي از حومه  هاي كاراكاس به نام سن برناردينو قرار دارد. يكشنبه صبح  ها در اتاق  هاي اين موزه، كنسرت  هاي مختلفي برگزار مي  شود كه توجه علاقه  مندان زيادي را به سوي اين موزه جلب مي  كند.
پانتئون ناسيونال: اين بنا كه ترجمه نام آن معبد ملي ست، در گوشه شمالي بخش تاريخي شهر واقع شده است و يكي از معروف  ترين بناهاي كاراكاس به شمار مي  رود.
هاتيلو: هاتيلو نام شهر كوچكي ست كه در جنوب شرقي حومه كاراكاس قرار دارد و يكي از پنج بخش مهم كاراكاس محسوب مي  شود. هاتيلو هنوز بافت قديمي خودش را حفظ كرده و به همين خاطر تصوير خوبي از دوران استعماري ونزوئلا به علاقه  مندان مي  دهد. هاتيلو هم مثل تمام شهرهاي ونزوئلا، ميداني به نام ميدان بوليوار دارد كه مجسمه آزادي در ميان آن قرار داده شده است.
حمل و نقل
مترو، مهم ترين وسيله براي سفرهاي درون  شهري در كاراكاس است. كار ساخت متروي كاراكاس توسط يك شركت وابسته به دولت ونزوئلا و در سال 1977 آغاز شد. مسئوليت پروژه مترو شهر را گونزالس لاندر به عهده داشت. سرانجام مترو كاراكاس در سال 1983 به اتمام رسيد و در همان سال مورد بهره  برداري قرار گرفت. قسمت اعظم مترو كاراكاس در زير زمين قرار دارد و يكي از مهم ترين پروژه  هاي مهندسي در تمام ونزوئلا به شمار مي  رود. روزانه نزديك به يك ميليون نفر از ساكنان كاراكاس از مترو اين شهر استفاده مي  كنند. ايستگاه  هاي زيبا و تميز مترو كاراكاس آنها را به يكي از نقاط برجسته شهر تبديل كرده، اما ظرف چند سال اخير به طور قابل توجهي از نظم و نظافت آنها كاسته شده است. مترو كاراكاس سه خط ويژه به حومه  هاي شهر هم دارد كه آخرين خط آنها در سال 1994 ساخته شده است.
مهم ترين فرودگاه كاراكاس، فرودگاه بين  المللي سيمون بوليوار است كه بزرگترين فرودگاه كشور ونزوئلا نيز محسوب مي  شود. بعد از اين فرودگاه، فرودگاه چينيتا دومين فرودگاه ونزوئلاست. از اين فرودگاه، پروازهاي مختلفي به صورت مستقيم به آمريكاي شمالي، جنوبي، كشورهاي حوزه درياي كارائيب و اروپا انجام مي  شود.

جهانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |