پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۴ - - ۳۸۶۳
حل مسائل خانوادگي از طريق آثار برتر جهاني
نسخه هاي وارداتي
006630.jpg
عكس:علي اكبر شير ژيان
شيرين نجوان
فكر مي كنيد دقيقا به هدف زده ايد. نام كتاب حل كردن مسئله اي ست كه شما چند روزي ست با آن درگيريد. چند اسكناس سبز بيرون مي آوريد و بلافاصله بعد از خريد، شروع به خواندن مي كنيد.
در كنار كتاب هاي ترجمه شده اي كه به هدف ياري رساندن و شناخت زن ها و مردها نوشته مي شوند، نمونه هاي داخلي با تاثيرگذاري بسيار بيشتر و منطبق با بافت سنتي و مدرن جامعه در حال رقابتند، اما اينكه چرا برخي كتاب هاي وارداتي و بازاري با عنوان هاي فريبنده در اين رقابت يك قدم جلوترند، نياز به تحليل و نگاهي دقيق تر دارد.
انتخاب صحيح
دكتر علي اصغر كيهان نيا مشاور و نويسنده كتاب هاي متعدد در راستاي روابط خانوادگي - معتقد است: فرهنگ ما متعلق به كشوري اسلامي ست، با سنت و باورهاي قديمي كه امروز رو به سوي مدرن شدن است و با باورهاي غربي، متفاوت . وي گرايش زياد مردم و دليل ترجمه چنين متوني را عدم خودباوري لازم مي داند. اغلب خواننده ها معتقدند براي حل مسائلشان استفاده از چنين كتاب هايي بهترين راه حل است. از طرفي ناشران نيز به بازار توجه مي كنند و در نتيجه تيراژ بالا مي رود .
اينكه چه اشتباهاتي را زنان مرتكب مي شوند، چطور مي شود مردان را به طور كامل شناخت، چگونه در نبرد زناشويي برنده بود و ... شخصيت هاي چنين كتاب هايي نام هاي بيگانه دارند. فضاهاي شرح داده و اختلاف هاي زناشويي تعريف شده نيز در چارچوب زندگي امروز جامعه غربي عنوان مي شوند. در مقابل اين شماييد كه بايد بسختي تطابق لازم را ايجاد كنيد و راه حلي كه چندي ست به دنبالش هستيد، از لابه لاي برگه هاي چنين كتاب هايي بيرون آوريد.
رو آوردن به كتاب هاي تاليف شده داخلي نيز رسيدن به دو راهي انتخاب است. دكتر كيهان نيا در اين زمينه معتقد است: نويسندگان كتاب هاي داخلي نيز گاهي تجربيات زندگي شخصي شان را بيان مي كنند و با مسائل زناشويي رايج آشنايي ندارند، اما افرادي كه در زمينه مشاوره تخصصي دارند به صورت كارشناسانه و همانند آنچه كه در جلسات مشاوره اتفاق مي افتد با حفظ نام و اطلاعات شخصي افراد پيش مي روند؛ پس از بررسي سوژه
مورد نظر، ريشه هاي اختلاف بررسي مي شود و اينچنين فضاي شرح داده شده، منطبق بر بافت امروز جامعه مي شود. در اين حالت كساني كه خواننده هستند، مي گويند: دقيقا همه اتفاق هايي ست كه در خانه مان رخ مي دهد! . اما همين خوانندگان هستند كه تعيين كننده رشد سوژه هاي كتاب هاي بيگانه و بازاري مي شوند، چرا كه مقاومت در برابر تبليغات فراوان، نام هاي فريبنده و غيرواقعي كمي سخت است. از نظر كيهان نيا چهار دليل وجود دارد كه مردم براي از بين بردن مشكلات خانوادگي شان رو به كتاب هاي ترجمه شده وارداتي مي آورند؛ كم بودن تعداد مشاوران خبره در ايران، بالا بودن هزينه هاي مشاوره، تحت پوشش قرار ندادن اين بخش توسط بيمه و اينكه مردم هنوز تفاوت مشاوران، روانپزشكان و روان درمان ها را نمي دانند و معمولا شرمشان مي آيد كه براي حل مسئله شان به مشاور مراجعه كنند.
چرا زنان
از جمله مشتريان پر و پا قرص چنين كتاب هايي زنان هستند. آنها مشتاقند كتاب هايي را كه بتوان در آن موضوعاتي چون: اشتباهاتي را كه زنان مرتكب مي شوند ، آنچه مردها به دنبالش هستند ، رازهاي مردان ، در برابر مردان با قدرت بجنگيد و ... را يافت، چندين بار بخوانند.
كيهان نيا معتقد است: زنان معمولا زمان آزاد بيشتري دارند كه صرف مطالعه مي شود و قاعدتا به سوي كتاب هايي گرايش پيدا مي كنند كه بتوانند پاسخ به نيازهايشان را پيدا كنند. از طرفي اعتقاد آنها نسبت به كتب رايج و رو آوردن به مشاوران بيشتر از مردان است. اغلب مردها با تمسخر و جدي نگرفتن، چنين كتاب هايي را پس مي زنند و همين طور خانم ها به دليل اينكه قدرت اقتصادي معمولا در دستشان نيست و به دنبال اطلاعات براي حفظ حقوق خود هستند، اين راه را انتخاب مي كنند . وي اضافه مي كند: متاسفانه كتاب هاي ترجمه شده به دليل بيان فرهنگ و قوانين خاص خودشان و مساوي جلوه دادن حقوق زن و مرد شرايط را به گونه اي شرح مي دهند كه گويا بايد در جامعه ما نيز چنين باشد. از اين رو زن ايراني تحت تاثير ابهامات حقوقي و حق پايمال شده اش به پا مي خيزد و از اين تفاوت فرهنگي، اختلاف ها بالا مي گيرد .
و در نهايت مي رسيم به آنچه جامعه امروز با آن دست به گريبان است؛ زناني كه در تلاشند از فضاي ديروز به امروز مهاجرت كنند و مرداني كه در ديروز باقي مانده اند! در مقابل نويسنده هاي داخلي با آشنايي و اشراف كامل به بافت جامعه براحتي مي توانند مسائلشان را ملموس و راه حل هاي عملي ارائه دهند. كتاب هاي متعدد منتشر شده توسط كيهان نيا كه تجديد چاپ هاي متوالي را سپري مي كنند، از اين جمله اند. وي مي گويد: آنچه سبب گرايش مردم به سوي كتاب هاي تاليف شده داخلي مي شود، ملموس بودن حرف هاي گفته شده است. من آنچه شرح داده ام را از لا به لاي اشك و درد دل مردم همين جامعه گرفته ام. به عنوان مثال زنان و مردان مي آموزند كه چطور مي توانند به قلب همسرشان راه پيدا كنند و در اصطلاح رگ خوابشان را بيابند، نه اينكه به اشتباه بر نقطه ضعف هاي همسرشان دست بگذارند كه اشتباهي بزرگ است .
اختلاف هاي امروز
اما قطعا تنها دليل بالا گرفتن اختلاف هاي جامعه زنان و مردان امروز، رواج چنين كتاب هايي نيست. كيهان نيا معتقد است: شكل گرفتن ساختار زن امروز و مرد ديروز در جامعه يكي از دلايل اصلي اختلاف هاي امروز به شمار مي رود. زنان ديروز فعاليت اجتماعي نداشتند، اما امروز زنان در عرصه هاي مختلف مشغول به كارند. زنان امروز به رسانه هاي گروهي، اينترنت و كتاب دسترسي دارند و براي به دست آوردن حقوقشان تلاش مي كنند و همچنين زندگي ها از حالت خانواده گستر فرزندان ازدواج كرده در كنار پدر و مادر زندگي مي كنند به خانواده هاي هسته اي پس از ازدواج خانواده هاي مجزا و دور از هم تشكيل مي شود تبديل شده اند. از طرفي اقتصاد و بيكاري از جمله عوامل مهم ديگر هستند و فساد جامعه كه خود نشات گرفته از اقتصاد و فقر است . وي اضافه مي كند: كتاب هاي وارداتي در جامعه امروز به دليل بالا گرفتن اختلاف ها بظاهر جذاب، اما معمولا غيرقابل كاربرد است. در كشورهاي خارجي نيز به كتاب هاي كاهويي معروفند. از مغز اصلي آن استفاده مي شود و مابقي را دور مي ريزند. از اين دست كتاب هاي فانتزي نيز فراوان در بازار كتاب دنيا يافت مي شود .
توصيه جدي
آگاهي از حقوق شخصي و اجتماعي هر فرد، اولين قدم شناخت از خود و پيرامون به شمار مي آيد. از نظر كيهان نيا زنان بايد از حقوق جامعه امروز و خاص خودشان آگاهي پيدا كنند تا توانمند باشند. در نتيجه لازمه اين امر آگاهي از روان شناسي و خودشناسي خودشان است. آنها بايد نيازهاي واقعي شان را بشناسند و درك كنند كه جزو چه تيپ افراد جامعه به شمار مي آيند و خودشان را باور كنند. بعد از آن به روان شناسي جنسي مخالف بپردازند. بفهمند خصوصيت مرد مقابلشان چيست، دوران كودكي اش را در نظر بگيرند و در نهايت وكيل خودشان باشند. در مقابل برخي زنان معتقدند با شناخت و آگاهي از ويژگي هاي جنس مخالف شان با فرد ثابت و بدون تغييري رو در رو مي شوند كه حالا آنها بايد نسبت به اين ثبات انعطاف پذيري نشان دهند.
كيهان نيا در اين رابطه مي گويد: زنان سئوال مي كنند چرا هر كاري كه خوب است به ما پيشنهاد مي شود تا انجام دهيم، چرا ما بايد تغيير كنيم و مردان تغيير نمي كنند. چرا ما به مشاوره برويم و كتاب بخوانيم. با اين همه ايثار و فداكاري به مرور زمان دچار فرسايش روحي و رواني مي شويم و افسردگي بر ما غلبه مي كند. ما در مقابل مي گوييم اگر شما به عنوان يك خانم بتوانيد با شناخت خود و همسرتان رفتارهايتان را به كنترل درآوريد، براحتي خواهيد توانست در مقابل رفتارهاي منفي همسرتان، فضا را با انرژي مثبت پر كرده و صبر كنيد تا در چنين شرايطي او را محتاج خود ببينيد. در نتيجه داراي ميدان آهن ربايي مي شويد و همسرتان براي تامين خواسته هاي شما پيشقدم مي شود .

اشغال كتابخانه
رواج كتاب هاي ترجمه شده اي كه به منظور بهبود روابط زنان و مردان نوشته شده اند، به رغم استقبال زياد، بستري به وجود آورده اند كه به شعله ور شدن اختلاف هاي خانوادگي دامن زده است. شرح قوانين و نسخه هاي پيچيده شده وارداتي كه بايد به بافت جامعه ايراني پيوند زده شود، اغلب اوقات پس زده و تنها فضايي را از كتابخانه شخصي اشغال مي كند تا شايد به دليل اندك بخشنامه هاي مشترك، نياز به دوباره خواني پيدا شود.

گشايشي در بن  بست  هاي نظام آموزشي كشور
پروين بخشنده- شكوفايي استعدادهاي بشري را شايد بايد در تغيير جست  وجو كرد؛ چه در غير اين صورت، هرگز كسي مانند آلبرت اينشتين كه صد سال پيش از سوي نظام خشك آموزشي كشور آلمان، كندذهني بيش نبود، نمي  توانست به حل معماهايي همت گمارد كه تا آن زمان قوانين علم فيزيك را به بن  بست كشانده بود.
حل معماي سرعت نور، پديده الكترونيك و بالاخره خاصيت راديواكتيويته را بايد محصول تغيير باورهاي آموزشي دانست.
سال 2005 از آن جهت سال جهاني فيزيك نامگذاري شده كه يكصد سال پيش از اين، مردي آلماني توانست بر بسياري از سئوالات بي  پاسخ اين علم كه با قوانين شناخته شده فيزيك آن زمان قابل توجيه و تفسير نبود، فائق آيد.
سال جهاني فيزيك، گذشته از يادآوري زحمات ارزشمند آلبرت اينشتين، فرصت مناسبي را در اختيار بسياري از كشورها واز جمله ايران قرار مي  دهد تا به نقد نحوه آموزش علوم و پژوهش  هاي علمي خود بپردازند.
آيا راه و روشي كه از تاسيس دارالفنون براي تدريس علوم برگزيده  ايم، درست و بجا بوده و توانسته است بستري مناسب براي فعاليت  هاي علمي و پژوهشي فراهم آورد يا با سرمايه  گذاري  هاي مادي و معنوي كه تاكنون داشته  ايم، توانسته  ايم جامعه ايراني را به حدي از رشد و بلوغ علمي برسانيم كه به يافته  هاي علمي باور داشته باشيم؟ همه اينها سئوالاتي ست كه اسفنديار معتمدي، رئيس اتحاديه انجمن  هاي معلمان فيزيك و مولف بيش از 50 جلد كتاب درسي در پاسخ به آنها معتقد است: اگرچه نمي  توان منكر تلاش  هاي صميمانه افراد و سازمان  هاي موثر در آموزش علوم در ايران شد، ليكن تاكنون به سطح مورد انتظار جامعه دست نيافته  ايم، ولي توانسته  ايم پايه  هاي اوليه را طرح  ريزي و شروع به سازندگي كنيم.
وي اضافه مي  كند: سال  هاي زيادي ست كه از دبستان  ها و از سوي ديگر دانشگاه  ها در تلاش هستيم آموزش علوم با برنامه و جديت اجرا شود.
معتمدي مي  گويد: روش آموزش جديد در مدارس ايران از سال 1373 آغاز شده و با استفاده از آن، دانش  آموز را وامي  داريم تا خود در طبيعت به مشاهده و كار گروهي برانگيخته شود و به جاي آنكه تنها دانش  به ذهن او منتقل شود، خود به جمع  آوري اطلاعات و طبقه  بندي و حتي طراحي و نتيجه  گيري اقدام كند.
معتمدي معتقد است: اينها همگي مقدمه  اي هستند تا آنكه كودكان ما بتوانند با روش علمي آشنا شوند.
وي اضافه مي  كند: پروژه  هاي تحقيقاتي اگرچه در ابتدا حالت تقليدي داشتند، اما ما اكنون كم  كم به مرحله  اي نزديك شده  ايم كه اميدواريم از اين پس تحقيقات به معني واقعي در كشور انجام شده و اين امر تداوم يابد.
معتمدي با اشاره به اينكه هم  اكنون دبيران علوم در رشته  هاي مختلف، دانش  آموزان را به فعاليت  هاي علمي و پژوهشي برمي  انگيزانند، يادآور شد: در سال  هاي اخير، انجمن  هاي معلمان، گروه  هاي آموزشي، پژوهش  سراهاي دانش  آموزي و مركز تحقيقات معلمان سعي دارند تا با برگزاري مسابقه  هاي علمي و سمينارهايي در اين خصوص، تحولي در آموزش و پرورش متوسطه به وجود آورند.
معتمدي تاسيس انجمن علمي و آموزشي معلمان فيزيك استان تهران را نقطه عطفي براي گسترش فعاليت  هاي عمومي و پژوهشي در آموزش و پرورش كشور دانست و گفت: برگزاري سمينارهاي علمي در اين خصوص، هماهنگ كردن فعاليت  هاي علمي، راه  اندازي كاروان  هاي علمي و آزمايشگاه  هاي سيار از جمله وظايف اين انجمن است.
رئيس اتحاديه انجمن  هاي معلمان فيزيك كه خود دست  اندركار تاليف كتب درسي نيز هست، تغيير كتب درسي را از جهات مختلف مورد بررسي قرار داده و مي  گويد: مسئله  اي نيست كه روش  هاي علمي دائما در حال تغيير و تكامل هستند، بنابراين كتابي كه براي آموزش علوم مختلف منظور مي  شود، لازم است دائما تغيير و تكامل يابد.
او اضافه مي  كند: اما براي آموزش علوم در كشور ما از گذشته  هاي دور، كتاب به عنوان مهمترين ابزار محسوب مي  شده، در حالي كه كتاب تنها يك منبع يا يكي از مواد و وسايل آموزشي محسوب مي  شود و براي تكميل آموزش نياز به منابع ديگري نظير وسايل آزمايشگاه، كارگاه و موزه  هاي علوم نيز هست.
معتمدي تاكيد مي  كند: كتاب دانش  آموز تنها بخش كوچكي از نياز وي را برآورده مي  كند و نمي  توان انتظار داشت كه كتاب، تمام نيازهاي آموزشي را برآورده سازد.
اگر معلم  محوري را مهمترين مشكل نظام آموزش و پرورش كشور بدانيم، دليل بسياري از عقب  ماندگي  هاي نظام آموزش و پرورش بخوبي نمايان مي  شود، چراكه در سيستم آموزش و پرورش ايران، معلم كليدي  ترين نقش را در فرآيند آموزش برعهده دارد و بسته به ذوق و به  كارگيري ابتكار از سوي اوست كه دانش  آموزان اين مرز و بوم قادر خواهند بود تا شيوه  هاي ديگر آموزش را نيز تجربه كنند؛ فرآيندي كه جاي خالي آن در آموزش و پرورش ما بخوبي حس مي  شود.
معتمدي با اشاره به اينكه در آموزش و پرورش جديد، دانش  آموز نقش فعالي را برعهده دارد، گفت: در اين شيوه جديد، دانش  آموز خود به آزمايش و پاسخ آن دست مي  زند، مفهوم مي  سازد و با مشاركت ديگران به دنبال انجام پروژه و جمع  آوري و طبقه  بندي و بالاخره تجزيه و تحليل آن مي  پردازد.
اما معتمدي يادآور مي  شود: در سال  هاي  اخير آموزش و پرورش ايران توجه ويژه  اي در فعال كردن جمعيت دانش  آموزي كشور با به  كارگيري شيوه  هاي نوين در عرصه علم و پژوهش داشته است.
وي خاطرنشان مي  كند: تحقق كامل اين شيوه در گرو به  كارگيري بسته  هاي آموزشي به جاي كتاب  هاي درسي ست، چراكه امروز استفاده از يك كتاب خاص به عنوان تنها منبع آموزشي، روشي منسوخ شده است كه در كمتر كشور توسعه  يافته  اي به كار گرفته مي  شود.
معتمدي مي  افزايد: بسته آموزشي شامل كتاب دانش  آموز، كتاب معلم، كتاب كار و مطالعه دانش  آموز، پرسش و تمرين و انواع فيلم  ها و اسلايدهاي آموزشي ست.
معتمدي تصريح مي  كند: در صورتي كه معلم، آموزش  هاي لازم را براي تدريس و شيوه آن كسب كرده باشد، مي  تواند با كمك دانش  آموزان و مشاركت آنان نسبت به تهيه بسته آموزشي اقدام كند.
رئيس اتحاديه انجمن  هاي معلمان فيزيك خاطرنشان مي  كند: لازم است ميزان انتظارات خود از كتاب  هاي درسي را متحول كنيم تا مرتب به تغيير آن نياز نداشته باشيم، چراكه معلمان آموزش  ديده فقط بايد هدف  هاي آموزش سرفصل  ها را بدانند.
معتمدي با انتقاد از مقايسه ميزان دانش و توانايي دانش  آموزان با يكديگر تصريح كرد: ما امروز مطالب را براي جمع دانش  آموزاني كه همگي داراي تفاوت  هاي اساسي هستند بيان مي  كنيم و بعدا آنها را با هم مقايسه مي  كنيم. در اين روش، افراد كمتر از ميزان پيشرفت يا كمبودهاي خود باخبر مي  شوند.
رئيس اتحاديه انجمن  هاي معلمان فيزيك در پايان بار ديگر تاكيد كرد: علاوه بر آموزش دانستني  ها و مهارت  هاي علمي، هدف ديگر آموزش و پرورش، تربيت انسان  هايي ست كه به موضوعاتي نظير محيط زيست و نظم جهان علاقه  مند باشند و بتوانند همانند يك شهروند فعال در زمينه  هاي مختلف اجتماعي فعاليت كنند.
آنچه كه از مباحث بالا نتيجه  گيري مي  شود، آن است كه برنامه  ريزان آموزشي و درسي ما برآن هستند كه دانش  آموز را براي زندگي در جامعه  اي كه در آن زندگي مي  كند، آماده سازند و به صرف وجود اين دلايل مي  كوشند تا با تغيير در نظام آموزشي و تغيير كتب درسي اين مهم را محقق كنند.

نگاه
مانور زلزله، زنگ تفريح يا آموزش
زهره رجب  نيا- زنگ زلزله و ايمني براي بزرگ ترين مانور سراسري زلزله و ايمني در حالي به صدا درآمد كه هفت سال از شروع اين حركت نمادين در كشور مي  گذرد، اما با گذشت اين سال  ها متاسفانه هنوز برگزاري اين مانور از سوي بسياري از مدارس و دانش  آموزان جدي گرفته نمي  شود.
شكي نيست كه نفس اين فعاليت، حركتي مثبت و سازنده است و در راستاي آشنايي دانش  آموزان با نحوه پناه  گيري و مقابله با آن به مرحله اجرا درآمده است، اما شكل و نحوه اجراي آن در مدارس به صورت مسئله  اي درآمده كه لزوم دقت و بررسي در اين خصوص و حتي تغيير برخي از آموزش  ها را ضروري مي  سازد. مشاهدات چند ساله از نحوه برپايي اين مانور متاسفانه حاكي از آن است كه اغلب آموزش  هاي ارائه شده به دانش  آموزان از سوي آنان جدي گرفته نمي  شود و دانش  آموزان، سهل  انگارانه اقدام به انجام نكات آموزشي مي  كنند، به طوري كه اغلب احساس مي  شود آنها دست به بازي موش و گربه مي  زنند و از جدي گرفتن هشدارهاي لازم خودداري مي  كنند.
جدي نگرفتن مانور از سوي دانش  آموزان كم  كم سبب مي  شود اين شائبه كه شكل اجراي مانور هنوز باگذشت هفت سال از اجراي آن براي دانش  آموزان
جانيفتاده، در ذهن شكل مي  گيرد و ما را به فكر فرو مي  برد كه زلزله در كشوري همانند ايران كه روي كمربند آن واقع شده  ايم، امري نحيف يا مسخره نيست و به محض روي دادن، هيچ موجود زنده  اي از آسيب آن برحذر نيست، پس چرا جامعه ما در آموزش نكات ايمني به دانش  آموزان كه نيمي از جمعيت كشور را تشكيل مي  دهند، موفق عمل نكرده است؟
اين سئوالات همگي گوشه  اي از نگراني  هاي جامعه در قبال برگزاري مانورهاي اينچنيني ست، چراكه گذشته از صرف هزينه بسيار براي برگزاري مانورهاي نمادين، مدت زماني كه براي آموزش نكات ايمني صرف مي  شود، موضوع مهمي ست، چراكه اغلب از وقت آموزش درسي دانش  آموزان كسر مي  شود و اگر قرار بر اين باشد كه اين مانورها نتوانند به اهداف خود برسند و تنها به زماني براي شيطنت و بازيگوشي دانش  آموزان تبديل شوند، پس هدف از برگزاري اين مانورها چيست؟
اما حسن آقاجاني، دبير ستاد حوادث غيرمترقبه سازمان آموزش و پرورش با طرح اين سئوالات مخالف است و معتقد است كه مهمترين هدف از اجراي مانور زلزله و ايمني، آشنايي دانش  آموزان با نحوه پناه  گيري و كسب يك تجربه در زمينه زلزله است و ما به هيچ وجه قصد ترساندن دانش  آموزان از زلزله و ايجاد ترس در آنان را نداريم. آقاجاني همچنين با تكذيب هرگونه سهل  انگاري در برگزاري مانورهاي زلزله و ايمني مي  گويد: تعميم حركات و رفتار دانش  آموزان يك مدرسه به مدارس سراسر كشور، امري نادرست است . دبير ستاد حوادث غيرمترقبه سازمان آموزش و پرورش همچنين اضافه مي  كند: ايجاد دلهره و اضطراب در دانش  آموزان حركتي عاقلانه به شمار نمي  رود، چراكه اين امر سبب مي  شود تا دانش  آموزان نتوانند آموزش  هاي فراگرفته خود را بدرستي اجرا كنند .
وي يادآور مي  شود: برخي از دانش  آموزان نجات  يافته از زلزله بم تنها به دليل اجراي صحيح آموزش  هاي ارائه شده در مدارس توانسته بودند از مهلكه جان سالم به در ببرند. آقاجاني خاطرنشان مي  كند: ايجاد هراس و دلهره ناشي از زلزله هرگز جزو اهداف برگزاري مانور سراسري زلزله و ايمني نبوده است . در صحت سخنان دبير ستاد حوادث غيرمترقبه آموزش و پرورش شهر تهران شكي نيست، ولي با اين همه نمي  توان لزوم جدي شدن اين آموزش  ها را در مدارس جدي نگرفت، چراكه جدي نگرفتن اين آموزش  ها مي  تواند آسيب  هاي جدي را در صورت وقوع زلزله به بار آورد.
همچنين اين امر نيز نبايد فراموش شود كه برخي از آموزش  ها از سوي دانش  آموزان به خانواده  ها انتقال مي  يابد، پس اين امر لزوم جدي شدن آموزش  هايي در زمينه پناه  گيري و مقابله با زلزله را چند برابر مي  سازد.

روزنه
اطميناني براي سفر به ايران
بيمه گردشگران خارجي كه وعده داده شده بود پس از ماه مبارك رمضان به اجرا در مي آيد، آغاز شده است.بيمه نامه هاي گردشگري به صورت گروهي صادر شده و سپس به هريك از گردشگران كارت بيمه داده مي شود تا در صورت نياز از آن استفاده كنند. صدور چند بيمه نامه براي تورگردانان در دستور كار قرار دارد كه هر يك از اين بيمه نامه ها براي پوشش دادن 300 گردشگر است.
مديرعامل بيمه سينا كه مجري طرح بيمه گردشگران خارجي است، گفت:  طي مذاكراتي كه با جامعه تورگردانان صورت گرفته، قرار شد از اين پس از بيمه نامه هاي مذكور براي گردشگران ورودي استفاده شود.
همچنين با اتحاديه هتلداران نيز مذاكره شده تا تمامي گردشگراني كه به صورت انفرادي وارد كشور شده و در اين هتل ها اقامت مي كنند نيز تحت پوشش بيمه اي قرار گيرند . در فازهاي بعدي اين طرح، گردشگران در بدو ورود به كشور و حتي پيش از آغاز سفر و از طريق سفارتخانه هاي ايران در كشورهاي مبدا بيمه خواهند شد.
در بخش كمك رسانان نيز تدابير لازم براي حضور آنان در زمان سانحه براي گردشگران تدارك ديده شده و بزودي اين بخش از توافقنامه بيمه سينا و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز عملياتي مي شود. بر اساس توافق  ميان سازمان ميراث فرهنگي و بيمه سينا، تلاش شده مشكلاتي كه در اين خصوص در كشور وجود داشت، حل شده و در زمان وقوع حادثه براي گردشگر، بيمه كمك  هاي درماني را براي وي فراهم كند.

خانواده
از فرزندان خود حمايت كنيم
006633.jpg
فرزانه تاري وردي- يقينا هيچ دارو يا دستور العمل خاصي براي بزرگ كردن فرزندان وجود ندارد كه بتواند ما را در مشكلاتي كه گاهي پيش مي آيند ياري دهد، مخصوصا در دوران بلوغ كه اوج هيجانات و احساسات شديد فرزندان است و در رفتار و خلق وخوي آنها زياد تاثير گذاشته و اخلاق آنها را عوض مي كند. در اين زمان مادران نقش مهمي دارند و با راهنمايي و كمك هايشان فرزندان خود را مي توانند ياري دهند تا اين سال هاي سخت زندگي را بخوبي سپري كنند.
از جمله مسائلي كه بايد آنها را اساسي تلقي كرد و به فرزندان ياد داد، اين است كه خود را دوست داشته باشند تا در مقابل مورد توجه اطرافيان قرار گرفته و ديگران نيز آنان را دوست داشته باشند. از جمله نكاتي كه بايد در حمايت از فرزندان خود در نظر بگيريم، اين است كه به آنان بياموزيم نظر شخصي آنها براي ما مهم است، زيرا اين باعث رشد اعتماد به نفس و افزايش اطمينان شان مي شود.
به او كمك كنيم كه احساس كند موجودي خارق العاده و استثنايي ست تا در مقابل، او هم خوشبينانه تر به اطراف و آينده اش نگاه كند. اعتماد به نفس و احترام به خود، مهمترين و اساسي ترين نيازي ست كه يك نوجوان به آن نياز دارد. معمولا موفق ترين بچه ها، آنهايي  هستند كه مورد تاييد و تشويق دائمي والدين قرار مي گيرند. مدرسه خوب يا امكانات ديگر، هيچ گاه به اندازه اعتماد به نفس، در موفقيت و پيشرفت  اش در آغاز راه زندگي، موثر نيست.
فرزندانمان را متقاعد كنيم كه افرادي توانا و بي نظيرند و تغييرات ظاهري كه در زمان سن بلوغ ظاهر مي شود، نمي تواند باعث كاهش اعتماد به نفس در آنان شود. پس همواره به آنها يادآوري كنيم كه جذاب و زيبا و دوست داشتني هستند و كمك كنيم كه زيبايي خود را درك كنند، اما به دنبال ظاهر زيبا نباشند كه زيبايي واقعي در شخصيت محكم و استوار قرار دارد.
نشان دهيد به آنها ايمان و اعتقاد داريد و تحت هر شرايطي پشتيبان و تكيه گاه آنها هستيد و نتيجه امتحانات و كسب نمرات در ايمان و اعتقاد شما به آنها تاثير ندارد. به آنها هميشه افتخار كنيد و به آنها ياد دهيد كه به شما اعتماد كنند و بدانند كه شما تكيه گاهي دائمي برايشان هستيد.
براي بچه هايتان وقت بگذاريد و اوقات بيشتري را با آنها سپري كنيد تا بدانند كه چقدر وجودشان براي شما مهم است.
به آنان بياموزيد كه به آراستگي ظاهر خود توجه كرده و هميشه مرتب و تميز باشند و اگر تغييري در ظاهر آنها مشاهده كرديد به آنان بگوييد كه خوب است يا نه. به آنها بياموزيد كه خوشبين و مثبت گرا باشند.
راه حل هاي خوب را به آنها نشان بدهيد و به آنها تفهيم كنيد كه هميشه راه حلي براي رفع مشكلات وجود دارد و براي يافتن راه حل درست فكر كنند، نه اينكه براي مشكل پيش آمده زانوي غم به بغل بگيرند.
والدين گرامي (!) آگاه باشيد كه فرزندانمان نياز به نوازش دارند، ولي اين بدان معنا نيست كه آنها را به آغوش بگيريم، بلكه در كنار آنها نشستن و صحبت كردن يا حتي با هم خوراكي هاي مورد علاقه را صرف كردن نيز همان اثر به آغوش گرفتن كودك را براي آنان خواهد داشت. حتما امتحان كنيد و نتيجه مثبت آن را نيز ببينيد.

جوابيه
باتوجه به پيام تلفني مندرج در آن روزنامه مورخ 10/6/84 تحت عنوان مشكل عابران پياده خواهشمند است توضيح ذيل را در پاسخ به اين مطلب درج نماييد:
به اطلاع اين شهروند محترم مي رساند، در دو مقطع از خيابان پادگان وليعصر(عج) سرعت گير نصب شده است و احداث پل عابر پياده در خيابان مذكور تحت بررسي قرار دارد .
روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |