پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۴ - - ۳۸۶۳
فيلم هاي آخرهفته
آرامش از نوع ايتاليايي
006579.jpg
آخر هفته مي توانيد آثاري از ام. نايت شيامالان و ناني مورتي را در تلويزيون تماشا كنيد.
رضا مسلمي ـ ايده ساخته شدن نشانه ها به زماني برمي گردد كه عده  اي از مزرعه داران آمريكايي با آشكار كردن علامت هاي منظم و پيچيده اي بر روي مزارع شان، مدعي شدند اين اشكال عجيب و غريب محصول آدم هايي ست كه از سيارات ديگر به زمين آمده اند. شيامالان هندي تبار هم كه پيش از اين با ساختن فيلم تحسين شده حس ششم توانسته بود قدرت و خلاقيتش را در كارگرداني به تماشاگران ثابت كند، تصميم گرفت با استفاده از اين موضوع فيلمي بسازد به نام نشانه ها .
داستان نشانه ها از اين قرار است كه مردي به نام گراهام هس پس از كشته شدن همسرش در يك تصادف، ايمان خود را نسبت به خدا از دست داده و حالا همراه با برادر و دو فرزندش در يك مزرعه زندگي مي كنند. گراهام كه پيش از اين كشيش بوده و بعد از آن ماجرا شغلش را ترك كرده، با اتفاقات عجيب و مرموزي در مزرعه اش مواجه مي شود؛ فرزندانش از تهديدات موجودات فضايي سخن مي گويند و پس از آن به طور رسمي از طرف مقامات اعلام مي شود كه موجوداتي از ديگر سيارات به زمين آمده اند، اما گراهام در اين ميان تصميم مي گيرد از خانواده اش در برابر اين تهديد ناشناخته دفاع كند و در واقع آرام آرام دوباره ايمانش را به دست مي آورد.
فيلم در سال 2002 ساخته شده و نقش هاي اصلي آن برعهده مل گيبسون و يواكين فونيكس است. مهم ترين نكته و عامل جذابيت فيلم هم در تعليقي ست كه شيامالان توانسته در روايت داستانش ايجاد كند و درواقع نقطه قوت فيلم در همين نكته و قدرت كارگرداني سازنده اش نهفته است. نشانه ها را كه منتقدان به آن نمره B (معادل واژه خوب ) داده اند مي توانيد در حوالي ساعت 22:30 فرداشب از طريق برنامه
صد فيلم شبكه 3 تماشا كنيد.
ديگر فيلمي كه فرداشب مي توانيد از تلويزيون ببينيد فيلمي ست به نام خاطرات عزيز از كارگردان مشهور ايتاليايي ناني مورتي. مورتي كه خودش هم در فيلم بازي مي كند و در واقع نقش خودش را دارد، داستان فيلمسازي را تعريف مي كند كه راهي سفري مي شود تا محيط آرام و ساكتي براي پايان فيلمش پيدا كند. در كنار اين، او به ديدار دكترهاي مختلفي مي رود تا اوضاع روحي و رواني او را درمان كنند تا نگاهي شاد و شيطنت آميز به زندگي داشته باشد... .
فيلم در نگاه اول اثر خسته كننده اي به نظر مي رسد كه جذابيت هاي زيادي براي تماشاگر عام ندارد، اما اگر اندكي صبر كنيد و به مورتي زمان بدهيد، متوجه خواهيد شد كه خاطرات عزيز يكي از بهترين آثار دهه 90 اروپاست. خاطرات عزيز به گونه كمدي تعلق دارد و علاوه بر مورتي، جيوانو بوزولو، سباستيانو ناردون و انتونيو پتروچلي در آن بازي مي كنند. فيلم محصول سال 1994 است و به احتمال زياد مي توانيد فردا شب حدود ساعت 20:40 از شبكه 4 و برنامه سينما 4 آن را تماشا كنيد.

خاتون قلم متولد شد
خاتون قلم اولين حضورش را با ميلاد حضرت معصومه (ع) متبرك مي كند؛ آن هم در حضور شاعران بنام و فرهيختگان ادب و فرهنگ كه قرار است هر كدام در مدحش غزلي، شعري و بيتي بسرايند.
سعيده امين - جمع شاعران جمع است و دمشان گرم وقتي قرار است براي يك بانوي معصومه باشد؛ حميد سبزواري، دكتر سيد علي موسوي گرمارودي، مشفق كاشاني و البته احمد عزيزي.
خاتون قلم از خوب جايي و از خوب كساني اعلام موجوديت كرد؛ مردان و زناني كه در زمينه فرهنگ و ادب نام آورند و حرفي براي گفتن دارند.
حميد سبزواري اولين كسي خواهد بود كه در نشست ادبي موسسه خاتون قلم اشعارش را درباره حضرت معصومه(س) قرائت خواهد كرد. بعد از آن هم مشفق كاشاني چند بيت از آن غزل هاي زيبايش را خواهد خواند.
دكتر سيد علي موسوي گرمارودي هم كه قطعا شعرهايش در مدح ائمه اطهار شنيدني ست. در كنار اين مردان فرهيخته زناني نيز حضور خواهند داشت كه هر كدام از يك گوشه دنيا آمده اند؛ خانم دكتر دبيران استاد دانشگاه پواتراي مالزي ست كه يك هفته قبل به ايران آمده است. او رئيس سابق دانشگاه الزهرا نيز بوده و مطالعات زيادي در زمينه بانوان فرهيخته داشته است. سخنراني او درباره زندگي حضرت معصومه(س) از برنامه هايي ست كه در دستور كار موسسه فرهنگي خاتون قلم قرار دارد.
خانم دكتر شاهسوند اولين بانويي كه به عنوان رئيس دانشكده حقوق در ايران انتخاب شد نيز قرار است در رابطه با موضوع ديدگاه حضرت خاتم الانبياء (ص) و امام خميني(ره) در مورد جايگاه زن به سخنراني بپردازد. دكتر فاطمه راكعي نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي نيز به قرائت شعر خواهد پرداخت. موسسه فرهنگي خاتون قلم با اهداف روشن و اسلامي براي زنان مصادف با ميلاد حضرت معصومه(ع) اعلام موجوديت كرد و قرار است بانوان با استعداد را حتي در دورافتاده ترين نقطه كشور شناسايي كرده و با به عضويت درآوردن، زمينه رشد اجتماعي آنان را فراهم كند.
فيروزه حافظيان مدير مسئول اين موسسه مي گويد: ما يك NGO هستيم. ما هرگز بين زن و مرد تفاوتي جز در حيطه كمال قائل نيستيم اما چون زن فرهيخته در امور فرهنگي و اجتماعي زياد داريم تكليف خود مي دانيم كه در اين زمينه از ارگان هاي دولتي و مردمي كمك طلبيده و در جمع آوري زنان مستعد فعاليت كنيم .
اين NGO بيشتر در رابطه با زنان اهل قلم است اما به گفته خانم حافظيان قرار اين نيست كه مردان اهل قلم ناديده گرفته شوند؛ آنها هميشه به دنبال يك زن شاخص يا معروف نيستند.
آدم هاي معروف هميشه بستر اجتماعي مناسب خود را دارند. اين آدم هاي ناشناخته هستند كه نياز به فضاي رشد دارند.
اعضاي اين موسسه 9 نفر هستند كه حاصل كارشان در مردادماه 84 به ثبت رسيد؛ دكتر فرزانه ياورزاده از بنيانگذاران دانشگاه پيام نور كه خود شاعر برجسته اي ست از موسسان اين موسسه است. فاطمه سلطان شريفي كه فارغ التحصيل رشته ادبيات انگليسي از هندوستان است. فرحناز فيروزه چيان كه يك هنرمند طراح و گرافيست است. خانم جميله حافظيان كه از فارغ التحصيلان برجسته دانشگاه شفيلد انگلستان است. فيروزه حافظيان كه موسس ومدير مسئول اين موسسه است و سخنراني مبسوطي را درباره اهداف اين موسسه در نشست روز جمعه ايراد خواهد كرد. اين نشست فردا (جمعه) از ساعت۱۶:30 در محل اين موسسه واقع در خيابان شريعتي، روبه روي پارك شريعتي، كوچه ذكايي، پلاك 251، ساختمان سحر برگزار خواهد شد.

مائده هاي زميني
به به، گوشت و سيب زميني
سيب زميني كنار هر غذايي بيايد انصافا آن را خوشمزه مي كند. آنهايي كه گوشت قرمز را دوست دارند وچربي و اوره هم ندارند، مي توانند اين دستور غذا را امتحان كنند.
ساراي قشقايي- مواد لازم براي طبخ اين غذا بسيار متنوع است.
گوشت چرخ كرده= نيم كيلو
سيب زميني آب پز شده= 5/1 كيلو
تخم مرغ خام= يك عدد
فلفل دلمه اي ريز شده= يك عدد
سيررنده شده= يك حبه
پياز= 2 عدد بزرگ
هويج خام رنده شده= 3 عدد
پنير پيتزا رنده شده= 5/1 بسته
نمك و فلفل= به ميزان دلخواه
زردچوبه جهت گوشت= 2 قاشق مرباخوري
ادويه كاري جهت گوشت = يك قاشق مربا خوري
گوجه فرنگي سفت ريز شده = يك عدد جهت تزئين
فلفل دلمه اي ريز شده = يك عدد جهت تزئين
نمك، زرد چوبه، ادويه كاري مقداري جهت
مخلوط كردن با سيب زميني آب پز شده
روغن مايع به ميزان لازم جهت سرخ كردن گوشت و چرب كردن ظرف پيركس
براي شروع، روغن را داخل ماهي تابه ريخته و پياز را اضافه كرده و سرخ مي كنيم، سپس گوشت چرخ كرده را همراه با سير رنده شده، هويج رنده شده و فلفل دلمه اي ريز شده تفت داده و سپس نمك و زردچوبه و ادويه و فلفل را نيز اضافه كرده و پس از مخلوط و سرخ كردن كنار مي گذاريم.در ظرفي سيب زميني آبپز شده را با رنده درشت رنده كرده و سپس يك عدد تخم مرغ خام و كمي نمك و زردچوبه و ادويه اضافه كرده و خوب مخلوط مي كنيم، سپس ظرف پيركس را چرپ كرده و مخلوط سيب زميني را داخل آن ريخته و آن را كاملا درته ظرف پهن كرده تا ظرف به صورت يكنواخت پر شود. سپس با مخلوط گوشت چرخ كرده روي سيب زميني را كاملا بپوشانيد و پنير رنده شده پيتزا را روي آن بريزيد و با فلفل دلمه اي و گوجه فرنگي خرد شده روي آن را بپوشانيد يا به دلخواه تزئين كنيد، سپس ظرف را به مدت 40دقيقه در پنجره وسط فر با درجه حرارت 180 درجه سانتي گراد كه حدود 10 دقيقه قبل گرم شده است گذاشته تا پخته شده و ته سيب زميني طلايي شود، سپس ظرف را از فر خارج كرده و به مدت 5 دقيقه كنار گذاشته و سپس با همان ظرف آن را سرو كنيد. (نوش جان) در صورت تمايل مي توانيد مقدار 300 گرم قارچ برش داده شده و تفت داده شده با آبليمو را با مواد گوشت چرخ كرده مخلوط كنيد .

تماشاخانه
تئاتر درماني راهي براي خودشناسي
006612.jpg
ما هم تعجب كرديم. خب قبول كنيد كه عجيب بود؛ منظورمان همين تيتري ست كه روي صفحه مي بينيد، ديگر.
آرش ميري- نشر ناميرا   مي خواهد همزمان با جلسات نمايشنامه خواني اش، كلاس هاي تئاتردرماني برگزار كند. اين كلاس ها، چهارمين دوره اش را مي گذراند و تفاوت چنداني با دوره هاي قبلي ندارد. اين كلاس ها از بيستم آذر ماه و به صورت هفتگي شروع به كار مي كنند و قرار است بعد از اولين جلسه، در مورد جلسات نمايشنامه خواني تصميم گيري شود.
مدير نشر ناميرا و استاد كلاس هاي تئاتردرماني، چيستا يثربي ست كه او را بيشتر به عنوان نمايشنامه نويس مي شناسند. توضيحي كه يثربي درباره اين كلاس ها مي دهد، بيشتر درباره تلفيق تئاتر و روان شناسي ست. مي گويد: در اين كلاس ها به تلفيق تئاتر و روان  شناسي مي پردازيم و از اين راه به شناخت بهتر خود و درك بهتر زندگي از طريق شيوه هاي تئاتر دست خواهيم يافت .
دو- سه نقل قول توضيحي از يثربي، احتمالا شما را از سردرگمي درمي آ ورد. متوني را براي جلسات نمايشنامه خواني انتخاب مي كنيم كه از نظر شخصيت پردازي، درك روان شناسي عميق تري نسبت به آنها وجود دارد، اما لزوما قانون خاصي وجود ندارد . نخستين جلسه نمايشنامه خواني با روخواني يك اثر خارجي برگزار مي شود تا سبك و سياق بهتري براي برگزاري جلسات فراهم شود ، تعداد اعضا بايد بين 10 تا 18 نفر باشد و چون در اين جلسات به خودشناسي و آشكار كردن رازهاي دروني انسان مي پردازيم، اين كلاس ها ويژه خانم ها برگزار مي شود .
سه دوره قبلي اين كلاس ها را چيستا يثربي در بهزيستي، دانشگاه الزهرا و پاتوق فرهنگي تهران برگزار كرده بود. كارگردان تئاتر يك شب ديگر هم بمان و نويسنده آبي كوچك عشق اين روزها دل خوشي از پخش و
تجديد چاپ كتاب هايش ندارد واميدواريم با اين كلاس هاي تئاتردرماني اوضاعش روبه راه شود.

آدم ها
و بالاخره سامان مقدم
سامان مقدم كارگردان جواني ست. بارزترين ويژگي كارگرداني اش همين جواني اش است. اينكه سراغ سوژه هاي بي برخورد و كم خطر نمي رود و اين بار او با مكس البته سر و صدا راه انداخت.
آيدا آزاد- همكاري پيمان قاسم خاني و سامان مقدم، در مكس، اولين همكاري مستقيم شان به عنوان كارگردان و فيلمنامه نويس است. البته در من زمين را دوست دارم ، هم احتمالا همديگر را ديده اند، اما اين بار است كه اسمشان پشت سر هم مي آيد. البته الان بيشتر از يك سال است كه خبر اكران فيلم به گوشمان مي رسد و يادمان مي رود. در اين از ياد رفتن ها، عجيب به نظر مي رسد كه مسئولان اكران، مكس را فراموش نكرده باشند. آنها هنوز يادشان مانده كه فيلمي قرار است اكران شود كه: داستان از زماني آغاز مي شود كه به مناسبت سال گفت وگوي تمدن ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تصميم مي گيرد به يكي از موسيقي دان هاي خارج از كشور اي ميل بزند و او را به تهران دعوت كند...
نتيجه اين يادآوري هاي مكرر اين بود كه در دوره تغيير مديريت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بالاخره مجوز اكران براي فيلم مكس صادر شد. قرار بر اين بود كه فيلم از عيدفطر و همزمان با كافه ترانزيت و عروس فراري اكران شود، اما چنين اتفاقي نيفتاد. تا همين روزهاي آخر هم قرار بر اين بود كه از نهم آذرماه، فيلم روي پرده سينماها بيايد.
سامان مقدم، تا پيش از اينها، دستيار كارگردان مسعود كيميايي بوده و در دو فيلم سلطان و ضيافت با او همكاري داشته. به جز اينها، سابقه دستياري اش به فيلم هايي مثل  جيب برها به بهشت نمي روند ، تحفه هند و مرد آفتابي برمي گردد.
البته از ساخت سياوش كه سامان مقدم خودش را از دنياي دستيار كارگرداني بيرون كشيد، هفت سالي مي گذرد. بعد از آن سامان پارتي را ساخت و بعد از آن هم مكس را.
كافه ستاره هم ساخته شده، پژمان بازغي، هانيه توسلي،  حامد بهداد، رويا تيموريان، شاهرخ فروتنيان و ... بازيگرهاي كافه ستاره هستند. بعد از اينها مي خواست داستان طنز ديگري درباره يك زن و شوهر بسازد كه در امارات ساكن هستند، اما از آنجايي كه نگارش فيلمنامه طولاني شده، از ساخت آن انصراف داده . براي همين با اين وجود كه اين متن نگارش بيشتر از چند ساعت تا اكران فيلم باقي نمانده، هنوز مطمئن به اكران نيستيم. سامان مقدم در نزديكي هاي اكران فيلم و همزمان با اعلام خبر اكران قطعي فيلمش چنين گفته: با اين وجود كه آقايان جعفري جلوه معاونت سينمايي - و اربابي - رئيس اداره نظارت و ارزشيابي- هر دو موافقت خود را با اين فيلم اعلام كردند، جرياني از دل خود سينما مي خواهد كه مكس اكران نشود . جريان هاي دروني سينما، بعضي وقت ها چه كارها مي توانند بكنند.

درشهر
پايان كارجشنواره نشريات دانشجويي
جشنواره شان را با اين اميد و آرزو شروع كردند كه بعد از گذر از جشنواره، نگاه به نشريات دانشجويي جدي تر و هدفمند تر شود.
مونا شيخي- نخستين جشنواره موضوعي نشريات دانشجويي در حال برگزاري ست. امروز آخرين روز اين جشنواره است. توضيح اوليه اي كه درباره اين جشنواره داده اند، در چند جمله خلاصه مي  شود.
جشنواره نشريات دانشجويي مامني براي حضور پررنگ و تبادل فكر و تجربه بين اين نشريات و برقراري ارتباط دست اندركاران آن با يكديگر است. اينك با توجه به تجربه برگزاري 10 دوره جشنواره منطقه اي و 6 دوره جشنواره سراسري نشريات دانشجويي شايسته است كه در راستاي رشد كمي و كيفي اين نشريات، جشنواره هاي تخصصي تر طرح ريزي شود تا زمينه افزايش ميزان تاثير گذاري نشريات دانشجويي و همچنين تشويق نشريات به سمت نگاه تخصصي به مسائل فراهم شود .
در شهر امروز را اختصاص داده ايم به اين جوان هايي كه مي خواهند جشنواره نشريات دانشجويي را برگزار كنند. همه شان دانشجو هستند، دانشجوهايي از تمام دانشگاه ها؛ چه آزاد و چه سراسري، اسپانسرهاي زيادي براي اين جشنواره دارند؛ از خانه نشريات دانشجويي گرفته تا روزنامه شرق و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور، هفته نامه چلچراغ، انجمن صنفي نشريات دانشجويي كشور، ستاد مبارزه با مواد مخدر، باشگاه دانشجويان دانشگاه تهران، نيروي انتظامي، دانشكده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي، گروه مطالعات زنان و دانشگاه تربيت مدرس، سازمان دانشجويان جهاد دانشگاهي، خبرگزاري ميراث فرهنگي و موسسه آموزش عالي پارسه. اين جشنواره، جشنواره اي موضوعي ست. موضوعاتي كه براي نخستين جشنواره  انتخاب كرده اند، زن، مسائل و آسيب هاي اجتماعي، ميراث فرهنگي و گردشگري هستند و قرار است با اين موضوع ها دانشجوها و فضاي دانشگاه ها را روي اين مباحث حساس كرده و ذهن خلاق دانشجويان را در محدوده اين موضوعات درگير كنند. اين دانشجوهايي كه از آنها صحبت مي كنند، ارباب جرايد نشريات دانشجويي هستند. اين جشنواره كمك مي كند كه دانشجويان و به عبارت بهتر ارباب جرايد دانشجويي، از پراكنده  كاري در نشريات خود پرهيز كنند و ديد آنها به سوي مشكلات و دشواري هاي امروز جامعه سوق داده شود . نخستين جشنواره موضوعي نشريات دانشجويي از سه شنبه كار خود را آغاز كرد. در اين دو روز مسئولان وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري، دانشگاهيان، دانشجويان، اهالي فرهنگ و اهل قلم از اين جشنواره ديدن كرده اند. نشست ميراث فرهنگي و گردشگري، آخرين نشست تخصصي اين جشنواره است.

آب و هوا
يك آخر هفته آفتابي
006585.jpg
يك آخر هفته آفتابي، دودآلود و نسبتا گرم را انتظار بكشيد.
سياوش بختياري- بدترين حالت در شش ماه دوم سال نباريدن باران است و بي تحركي هوا. آسمان كشور مدتي ست كه به اين حالت دچار شده و ما ساكنان كلانشهري مانند تهران هر روز بيشتر از روز قبل در دود دست وپا مي زنيم. توصيه آخر هفته اي ما، گريختن از شهر است. به كجا و كدام سو، چندان مهم نيست. همين كه براي يكي- دو روز يا حتي چند ساعت از اين شهر
دود زده، دور شويد بسيار خوب است. تقريبا در هيچ شهر و جاده اي انتظار بارش باران و برف را نداشته باشيد و با خيال راحت سفر كنيد. به نظر نمي رسد بتوانيد اسكي كنيد، اما برف بازي و كوهنوردي نيز لذتبخش است. آب و هواي كوه هاي اطراف تهران بسيار دلپذير است، به شرطي كه محيط زيست را آلوده نكنيم.
شمال كشور امروز ابر در آسمان دارد. در برخي از نقاط مانند رشت، هوا ابري ست و در برخي ديگر مانند انزلي باراني، اما اين ابرها فردا در آسمان گيلان و مازندران نخواهد بود و همه جا آفتابي مي شود.

سينماي خانگي
دور از چشم جامعه مدرن
رسم عاشق كشي درست است كه در ظاهر از قماش فيلم هاي جشنواره اي به نظر مي رسد، اما پس از تماشاي آن درمي يابيد كه با يكي از انساني ترين فيلم هاي اين سال ها سروكار داشته ايد.
علي حسيني- فيلم خسرو معصومي همه چيز دارد. يك معضل اجتماعي پوشيده از چشم جامعه مدرن را مطرح مي كند و در كنار آن، هم راوي عاشقانه اي قشنگ است و هم كلي حرف هاي مهم ديگر مي زند كه مي توانست هر كدامش موضوع اصلي يك فيلم جشنواره اي براي سينماي بين المللي ايران باشد. همه اينها را معصومي طوري در فيلم كنار هم چيده كه حتي مخاطب عام مي تواند بي هيچ فاصله اي تماشايش كند و لذت ببرد. سالار كه از طريق قاچاق چوب زندگي مي گذراند، در توطئه اي از جانب ميرزآقا دستگير و زنداني مي شود. ميرزآقا، همسر سالار را براي گرفتن خسارت اره برقي زير فشار مي گذارد. پسر۹ ساله سالار براي كمك به مادرش با قاچاقچيان همكاري مي كند و به همين دليل از ادامه تحصيل باز مي ماند. لطيف، داماد سالار كه سرباز پاسگاه روستاست، جلال را تعقيب مي كند و به دام قاچاقچيان چوب مي افتد و در مراسم عاشق كشي جان مي بازد. سالار از زندان آزاد مي شود و بازمي گردد تا
سور و سات عروسي دخترش با لطيف را فراهم كند... .
شايد اصلي ترين دليلي كه باعث شده برقراري ارتباط با فيلم سخت نباشد، لهجه نداشتن بازيگران است. با اينكه داستان فيلم در روستايي در شمال مي گذرد، تيم حرفه اي بازيگري فيلم از ابتدا همه با گويش هميشگي شان حرف مي زنند و چون فيلم از ابتدا با همين پيش فرض شروع مي كند، اين موضوع نه تنها آزاردهنده نيست كه سبب مي شود بدون نياز به زيرنويس، تماشاگر بتواند با بار حسي فيلم همراه شود. اين جدا از بازي هاي بشدت خوب همه بازيگران فيلم ـ بويژه گوهر خيرانديش ـ است كه در اين ارتباط حسي كاملا موثرند.پايان غافلگيركننده فيلم و گويش آدم هاي داستان از جمله ويژگي هاي رسم عاشق كشي ست. حضور خود معصومي در سكانس پاياني فيلم و نوع نگاهش به آدم داستان، از معدود نمونه هاي خوب حضور مولف در اثر است. از سوي ديگر او در رسم عاشق كشي يكي از تكراري ترين داستان هاي كودكانه سينماي ايران را در عريان ترين و حقيقي ترين شكل ممكنش روايت مي كند. تلاش كودكي براي جايگزيني نقش پدر در يك خانواده فقير روستايي تابه حال در سينماي ايران چندين بار روايت شده است اما در رسم عاشق كشي، معصومي اين داستان را با رعايت صحيح اصول تكنيكي سينما تصوير مي كند و باعث مي شود در دوره اي كه شديدترين موضع گيري ها درباره اين نوع داستان ها و مضامين در سينماي ايران وجود دارد، همدلي فراواني را برانگيزد.

نگاه
مي رويم كه داشته باشيم؛ خون بازي!
نگار مفيد
سينماي ايران،  سينماي آرامي ست. اتفاق خاصي در آن نمي افتد به جز هر از چندگاهي كه در آن جشن مي گيرند، دور هم جمع مي شوند و به هم هدايايي به رسم يادبود مي دهند، اما در كل، كار سينما كار كم دردسري ست. مگر چند فيلمش مي شود دايره ؟ مگر چند فيلمش مي شود سگ كشي ؟ مي شود زير پوست شهر ؟ اصلا همه اينها را گفتم كه به همين جا برسم. مگر چند نفر مي شوند رخشان بني اعتماد كه فيلمش را با قدرت بياورد روي پرده و سر و صداهاي فيلم باعث نشود كه به آن ضربه بخورد. مي گفتم فصل آرامي ست. اتفاق خاصي نمي افتد. اكران مكس و حكم را اتفاق حساب مي كنيد يا نمي كنيد؟ كليدخوردن فيلم تازه بني اعتماد را چطور؟!
هنوز كه نمي دانيم فيلم چطور مي شود. هنوز فقط در همين حد به ما گفته اند كه يك دختر معتاد در فيلم دارند. ولي در سرماي صبح روز سه شنبه، بگويم يك جاي گرم در خيابان وليعصر (عج) كه لوس است، بگويم كه در جمع يك گروه صميمي كه تكراري ست، بگويم در بين آنهايي كه مي دانند مي خواهند چه كنند كه باز هم به درد سطل زباله مي خورد. شما اين طور بخوانيد كه اين سه شنبه صبح، صبح يعني خيلي زود، آنقدر كه عنوان سختي شغل روزنامه نگاري را به خاطر اينكه بازيگرها از ساعت 7 بايد سركار باشند
دو دستي تقديمشان كنيم. گروه جمع مي شوند؛ آرام، آرام. من از ترافيك اتوبان نيايش كه رد مي شوم، به ميز صبحانه مي رسم كه رويش شمع روشن كرده اند. اين ور جهانگير كوثري دارد به حساب و كتاب ها رسيدگي مي كند. آن ور باران در اتاق گريم است. آن طرف تر هم محسن عبدالوهاب با رخشان بني اعتماد سر يكي از صحنه ها صحبت مي كنند. درست كه خانواده اي كه از رخشان بني اعتماد، جهانگير كوثري و باران كوثري تشكيل شده، به لحاظ جمعيت خانواده كوچكي ست، اما دليل نمي شود كه گروه فيلمسازي شان هم اينقدر كوچك باشد. همه شان با هم سلام و احوالپرسي دارند.
اين قسمت آخر، قسمت نگاه خاله زنكي ما به سينماي ايران است؛ نه بهتر است بگويم در دفترتوليد. خون بازي با راه افتادن ماشين عجيب و غريب و بزرگي كه بيتا فرهي و باران كوثري در آن نشسته اند، شروع مي شود.
۱) بيتا فرهي قبل از شروع فيلمبرداري اضطراب دارد و دنبال قرص آرامبخش مي گردد.
۲) اينكه باران كوثري گريم عجيب و غريبي دارد.
۳) اينكه بهرام رادان با اين وجود كه فيلمبرداري اش تمام شده، در صبحانه اول گروه حاضر مي شود.
۴) اينكه صدابردار و فيلمبردار خون بازي دست از سر ماشين برنمي دارند.
همه اش نكته هايي ست كه به دانستنش مي ارزد. جمع شده اند و حرفشان اينست؛ مي ريم كه داشته باشيم؛ خون بازي . سئوال من از شما اين است: اتفاق خاصي در سينماي ايران افتاده؟ اين سكون و سكوت باورمان شده يا انتظار اتفاق هاي عظيم تر، چشممان را روي كليدخوردن جديدترين فيلم رخشان بني اعتماد بسته؟ تكليف را معلوم كنيد. اتفاق بزرگ در سينما يعني چه؟ ذوق زده شويم يا نشويم؟ .

از صبح تا شب
حميد رضا پور نصيري
پيشنهاد اول امروز را كه حتما مي دانيد؛ ايران بهشتي دگر از شبكه يك. اگر نظر من را بخواهيد پيشنهاد مي كنم تحت هيچ شرايطي اين برنامه را از دست ندهيد چون يكي از ديدني ترين و جذاب ترين برنامه هايي ست كه مي توان اين روزها در تلويزيون پيدا كرد؛ مخصوصا اگر عاشق سفر هستيد و بدتان نمي آيد بعضي وقت ها بزنيد به كوه و بيابان. حدود ساعت 12:30 زمان پخش اش است و در قالب برنامه سينماي خانواده نمايش داده مي شود.
پس از آن هم بهتر است دست به كانال تلويزيون تان نزنيد و نيمكت محمد رحمانيان را تماشا كنيد كه در همين مدت كوتاه توانسته طرفداران پر و پا قرصي پيدا كند. در ميان برنامه هاي تكراري امروز هم مي توانيد حوالي ساعت 13:40 تكرار شبي از شب ها را ببينيد يا اينكه تا ساعت 15:15 صبر كنيد و روح مهربان را از شبكه يك تماشا كنيد.
اگر هم هنري تر باشيد بهتر است حدود ساعت 15:30 به سراغ شبكه 4 و سينما 4 برويد كه چشم ويشي را مجددا براي آنهايي كه هفته پيش نتوانسته اند تماشايش كنند، پخش مي كند. حدود ساعت 16:30 هم زمان نمايش تكرار مجموعه كره اي پزشكان از شبكه تهران است.
با توجه به پخش فيلم سينمايي شبكه 3 در ساعت 20 كه هنوز نامش هم اعلام نشده، شب هاي برره امشب ساعت 22:30 پخش مي شود، يعني تقريبا همزمان با شروع برنامه سينما يك . درباره فيلم امشب اين برنامه هم گويا قرار است به درخواست بينندگان فيلم جي.اف.كي دوباره نمايش داده شود؛ فيلم تحسين شده اي از اليور استون درباره قتل جان اف. كندي.
فردا صبح هم كه باز مي توانيد به تماشاي شليك نهايي بنشينيد يا اينكه مثل هميشه را ببينيد. هر دو اين برنامه ها از شبكه يك نمايش داده مي شود؛ با اين تفاوت كه اولي حدود ساعت 8:30 صبح پخش مي شود و دومي حوالي ساعت 11:30. بعدازظهر هم از همين شبكه مي توانيد فيلم تلويزيوني رها را ببينيد كه رزيتا غفاري و شهرام حقيقت دوست از بازيگران آن هستند.
شبكه تهران هم حدود ساعت 14 فيلم سينمايي حد عمود محصول سال 2000 كشور كانادا را نمايش مي دهد. شبكه 3 نيز شب هنگام حدود ساعت 20:45 قسمت ديگري از مجموعه جنايت هاي غيرحرفه اي را پخش مي كند و شبكه 2 در ساعت 21:30 مجموعه كميسر شهر را براي طرفدارانش نمايش مي دهد. اگر هم ترجيح مي دهيد آخر شب، فيلم تماشا كنيد پيشنهاد مي كنم سينما چهار و صد فيلم را از دست ندهيد. درضمن شايد سينما چهاري ها به  رغم اعلام روزنامه صدا وسيما، به جاي فيلم خاطرات عزيز ، فيلم مرد فيل نما را پخش كنند كه يكي از ستايش شده ترين آثار ديويد لينچ است. اگر هم دلتان سريال پليسي خواست مي توانيد حدود ساعت 1:15 بامداد از شبكه يك، مجموعه بازرس را تماشا كنيد.

تهرانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |