پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۳ - Dec 1, 2005
۷ ميليون ايراني دچار آلرژي ناشي از آلودگي هوا هستند
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: هم اكنون ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعيت كشور دچار آلرژي هستند كه اين آلرژي ها با آلودگي هاي هوا در ارتباطند، به گونه اي كه عناصر آلاينده هوا نظير اكسيد گوگرد باعث تشديد علائم حساسيت در راه هاي تنفسي افراد مي شود.
دكتر حميد سهراب پور در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر افزود: در سالهاي اخير اقدامات زيادي در مورد رفع آلودگي هوا در كشور نظير استاندارد كردن وسايل نقليه و نوع سوخت شروع شده اما پيگيري ها در اين مورد مناسب نبوده است.
وي با بيان اينكه ميزان ۱۰ تا ۱۵ درصدي جمعيت دچار آلرژي با توجه به جمعيت ۷۰ ميليوني كشور، تعداد قابل توجهي را شامل مي شود گفت: مشكلات و بيماريهاي قلبي عروقي نيز به طور مستقيم با آلودگي هوا به علت وجود منواكسيد كربن ارتباط دارد چون ثابت شده هر چه ميزان آلودگي هوا افزايش يابد مشكلات قلبي و عروقي نيز زيادتر مي شود.
فوق تخصص ريه گفت: وجود منواكسيد كربن در فضا و محيط جوي زندگي حتي در افرادي كه زمينه بيماريهاي قلبي و عروقي را ندارند نيز مي تواند به اين بيماريها مبتلا كند چون زندگي دايمي در محيطي آلوده به منواكسيد كربن باعث تنگ شدن عروق قلب مي شود.
وي با بيان اينكه استرس در بروز بيماريها نقش زيادي دارد به گونه اي كه شلوغي، آلودگي صوتي و ترافيك شهري با ايجاد استرس شديد در افراد ساكن در اين محيط مي تواند موجب بروز بسياري از بيماريها شود، گفت: بيماريهاي قلبي و عروقي از جمله عوامل مهم در بروز مرگ و مير در كشور هستند و اين بيماريها در محيطهاي آلوده به طور حتم علائم شديدتر و بدتري خواهد داشت.
متخصص بيماريهاي داخلي تصريح كرد: برخي از افراد به علت نوع اشتغال و حرفه نظير رانندگان وسايل نقليه چون به صورت دايم در مركز آلودگي رفت و آمد دارند و گروه هاي ديگري نظير افسرها و پليس ها كه در محيطهاي آلوده فعاليت مي كنند بيشتر در معرض آلودگي و خطرات ناشي از آن قرار دارند.

گزارش مركز پژوهش هاي مجلس از توسعه اجتماعي كشورهاي جهان
دموكراسي، اقتصاد مبتني بر بازار
و شبكه هاي تأمين اجتماعي عامل توسعه اند
008967.jpg
گروه اجتماعي:مركز پژوهش هاي  مجلس  شوراي  اسلامي  با انتشار گزارشي  دلايل  پيدايش ، دشواري ها، شاخص ها و معيارهاي  توسعه  اجتماعي  در كشورهاي  مختلف  جهان  را بررسي  كرد.
بر اساس  گزارش  واحد اطلاع  رساني  مركز پژوهشهاي  مجلس  شوراي  اسلامي ، در گزارشي  كه  تحت  عنوان «آشنايي  با مفهوم  توسعه  اجتماعي» توسط  دفتر مطالعات  سياسي اين  مركز تهيه  شده ، ويژگي  كشورهاي  پيشرو و توسعه نيافته  از نظر اجتماعي مورد بررسي  قرار گرفته  است .
در اين  گزارش  با استناد به  نتايج  يك  تحقيق  اذعان  شده  كه  از ميان  ۳۳ كشور پيشرو در توسعه  اجتماعي  ۲۶ كشور اروپايي  بوده  و بسياري  از آنها به طور نسبي ، كشورهايي  كوچك  با جمعيتي  زير ۲۵ميليون  نفر هستند.
اين  گزارش  داشتن  تاريخي  طولاني  از نظام  دمكراسي  با اقتصادي  مبتني  بر بازار را به  عنوان  ويژگي  عمومي  كشورهاي  پيشرو در عرصه  توسعه  اجتماعي  نام  برده  و افزوده  است : توليد ناخالص  داخلي  سرانه  به  نسبت  بالا (به طور متوسط  معادل  ۱۸ هزار و۷۰۰ دلار در سال )، داشتن  نرخهاي  رشد اقتصادي  متعادل  (به  طور متوسط  ۱/ ۳ درصد در سال ) و نرخهاي  پس  انداز و سرمايه گذاري  بالا-كه  اين  امر ناشي  از ثبات  بالا و قابليت  تبديل  پذيري  آسان  پول  ملي  آنها مي باشد- از ديگر ويژگيهاي  اصلي  اين  كشورها به  شمار مي روند.
دفتر مطالعات  سياسي  از جمله  مشخصه هاي  مهم  توسعه  اجتماعي  در كشورهاي  پيشرو در توسعه  اجتماعي  را وجود شبكه هاي  گسترده  تامين  اجتماعي  دانسته  و مي افزايد: سيستم  تامين  اجتماعي  در اين  كشورها به  جبران  خطرهاي  كاهش  درآمد ناشي  از صدمات  حين  كار، بيماري  و ناتواني ، پيري ، دوران  بارداري ، مرگ  زودرس ، بيكاري  و تامين  مستمري  بازماندگي  كه  مردم  همواره  با آن ها مواجه  هستند مي پردازد.
گزارش  مركز پژوهش ها همچنين  با تشريح  ويژگيهاي  كشورهاي  توسعه نيافته  از نظر اجتماعي  مي افزايد: اكثر اين  كشورها آفريقايي  و تعداد كمي  از آنها آسيايي  مي باشند. در اين  كشورها ضمن  بالا بودن  نرخ  مرگ  ومير( اعم  از نوزادان  و بيماران )، ميزان  مهاجرتهاي  فيزيكي  براي  يافتن  فرصتهاي  اقتصادي  بسيار وسيع  و نرخ  بيكاري  در حدود۲۰ درصد است .
طبق  اين  گزارش  توليد ناخالص  داخلي  سرانه  و نرخ  رشد در اين  كشورها معمولاً پايين  و نرخ  تورم  بالا و به طور متوسط  در حد ۳۷ درصد است .

به بهانه روز جهاني ايدز اعلام شد
پيامد هاي انگ اجتماعي يك ويروس عفوني
گروه اجتماعي:بيماري ايدز، با سابقه اي چندهزار ساله در شرايط فعلي، به دليل نبودن درمان قطعي و واكسن به يك عفونت مسري در حال گسترش نمايان شده است.
آمارهاي ارائه شده از سوي متوليان بهداشت و درمان كشورمان، نخستين علت سرايت اين بيماري را معتادان تزريقي و پس از آن رفتارهاي جنسي غيرايمن اعلام نموده اند. متأسفانه از آنجا كه در كشور ما ابتلا به اين بيماري «تابو» تلقي مي شود و با هاله اي از شرم و منع هاي اخلاقي و فرهنگي همراه است اين موضوع مانع از اعلام بيماري از سوي افراد مبتلا شده و اين امر منجر به پنهان ماندن آن، طي نشدن پروسه درمان و در نهايت گسترش سريع آن مي شود.
لذا توجه، سياستگذاري و اقدامات عملي جهت مهار اين تهديد سلامت جهاني بايد همه جانبه و با محوريت بيمارنگر باشد و فرد مبتلا در درجه نخست يك بزهكار و مطرود جامعه تلقي نشود.
بزرگترين معضل جهاني
گزارش هاي سازمان جهاني بهداشت، حكايت از۶۷ميليون نفر مبتلا به عفونت HIV دارد كه ۲۵ميليون نفر آنها فوت كرده  و ۴۲ميليون نفر نيز طبق آخرين آمار با عفونت HIV زنده اند.
تعداد حاملان ويروس ايدز در ايران ۳۱هزار نفر در سال ۲۰۰۳بوده كه سن آنان بين ۱۵تا ۴۹سال است و در مجموع، يك دهم از كل جمعيت ۶۹ميليوني ايران را تشكيل مي دهند. مطابق برآورد سازمان جهاني بهداشت ، بين ۲۰۰تا ۳۰۰هزار معتاد تزريقي در ايران وجود دارد كه حدود نيمي از آنها از وسايل تزريقي بطور مشترك استفاده مي كنند و حداقل ۱۰۰هزار معتاد عمدتا از روش تزريقي استفاده  كرده اند. با توجه به شيوع بالاي رفتارهاي پرخطر جنسي در معتادان تزريقي، اعتياد تزريقي به صورت عامل موثري جهت گسترش عفونت اچ آي وي در ساير گروههاي اجتماعي عمل مي كند.
بنابراين خطر اچ آي وي در معتادان تزريقي فقط محدود به خودشان نيست، بلكه در درجه اول شامل شركاي جنسي و فرزندان آنان و سپس ساير گروههاي اجتماعي هم مي شود. مطابق برخي تخمين ها، حدود ۳۰درصد معتادان تزريقي در ايران متاهل هستند و بخش قابل توجهي از آنان روابط جنسي خارج از محدوده ازدواج دارند و استفاده از وسايل پيش گيري نيز در آنان نادر است.
استراتژي ۵ ساله ايران
بر اساس آمار وزارت بهداشت ايران در حالي كه ۴۵ هزار معتاد پرخطر تزريقي مانند بمب ايران را تهديد مي كنند، مي توان به تاثير انكارناشدني اعتياد تزريقي به انتشار ايدز اذعان كرد و اين در شرايطي است كه بر اساس تاكيد كارشناسان قادر خواهيم بود روزانه ۳۵۰ معتاد پرخطر تزريقي را با راه اندازي هر مركز DIC (كاهش آسيب اعتياد) تحت درمان و كنترل قرار دهيم.
هر چند كه كارشناسان بهداشتي هشدار مي دهند كه يكي از شايع ترين راههاي انتقال عفونت ايدز از طريق تماس جنسي است و جوانان به دليل احتمال داشتن رفتارهاي پرخطر بيشتر در معرض اين بيماري هستند. درحالي كه در كشور ايران نيز شاهد روند رو به گسترش ايدز و بالا گرفتن سرعت آن در قياس با سرعت اقدامات پيشگيرانه آن هستيم، وزارت بهداشت از تصويب استراتژي ۵ ساله ايدز در دولت و تاييد آن در سازمانهاي بين المللي خبر داده است.
دكتر عباس صداقت، رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به ايسنا گفت: آموزش گروه هاي فرهنگي جامعه همانند مدارس،  دانشگاه ها و سربازخانه ها در شوراي عالي انقلاب فرهنگي از برنامه هاي آينده است.
رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت با اشاره به نبود آمار خاصي مبني بر مسافران مبتلا به ايدز گفت: كسب اطلاعات در اين خصوص نيازمند توسعه سيستم قرنطينه است كه به لحاظ علمي و عملي و هزينه اثربخش امكانپذير و مورد تاييد نيست لذا هنوز برنامه خاصي در خصوص مرزهاي شمالي كشور به لحاظ هم جواري با مناطق پرخطر دنيا نداريم.
وي با بيان اين كه آموزش منجر به تغيير نگرش از برنامه هاي اصلي استراتژي ۵ ساله كشوريست، تصريح كرد: تامين سلامت خون، تقويت نظام مراقبت و تقويت نظام پيشگيري از انتقال ويروس HIV، مشاوره، مراقبت و درمان موارد آلوده به ويروس HIV و بحث هاي حمايت هاي اجتماعي و اقتصادي از اين افراد از برنامه هاي اين استراتژي است.

تأثير طبقه  اجتماعي در بيماري هاي حساسيتي
واحد مركزي خبر: نتيجه  يك  تحقيق  جديد نشان  مي دهد نقش  طبقه اجتماعي  در بيماريهاي  حساسيتي  در نيمه  دوم  قرن  بيستم  تغيير كرده  است .مطالعه  جديدي  كه  در اين  رابطه  در سوئد انجام  شده  است  نشان  داد بيماري  آسم  در مدتي  كمتر از سه  دهه  چهار برابر افزايش  پيدا كرده  است  و به  ويژه  پس  از دهه  ۱۹۵۰ به  اوج  خود رسيده  است .با اينكه آسم  همه  گروههاي  اجتماعي  را مبتلا كرده  است  بيشترين  افزايش  در طبقه  هاي  اجتماعي  پايين  ديده  شده  است .استعمال  دخانيات ، شرايط  نامناسب  محيط  خانه  و عادت  هاي  غذايي  متفاوت  از جمله  علل  افزايش  آسم  در طبقات  پايين  اجتماع  به  شمار مي  رود. آسم  از علل  مهم  ناتواني  و مشكلات  شغلي  در سراسر جهان  است .

بيست و دومين آزمون توليمو جمعه برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: بيست و دومين آزمون زبان انگليسي توليمو صبح فردا يازدهم آذرماه برگزار مي شود.اين آزمون به طور همزمان در هفت شهرستان مختلف كشور شامل اصفهان، بابل، تبريز، تهران، شيراز، كرمان و مشهد برگزار مي شود. كارت ورود به جلسه و برگ راهنماي شركت در آزمون امروز ۱۰ آذرماه با توجه به استان محل اقامت داوطلبان در حوزه هاي توزيع كارت توزيع مي شود. دانشگاه اصفهان، دانشكده فني و مهندسي بابل، دانشگاه تبريز، دانشگاه علم و صنعت ايران، دانشگاه صنعتي اميركبير، دانشگاه شيراز، دانشگاه شهيد باهنر كرمان و دانشگاه فردوسي مشهد مراكز توزيع كارت در استانهاي مربوطه هستند.

۳۰ درصد افراد بالاي ۴۰ سال كشور دندان ندارند
مهر: عضو هيات مديره انجمن پروستودونتيست هاي ايران گفت: حدود ۳۰ درصد افراد بالاي ۴۰ سال كشور دندان كامل يك فك يا هر دو فك شان ريخته است. دكتر محمد حسين دشتي افزود: ۵۰ تا ۶۰ درصد افراد بالاي ۴۰ سال دچار بي دنداني پارسيل(از دست دادن يك يا چند دندان اصلي) بدون احتساب دندان عقل هستند.وي با اشاره به اينكه در ايران بين ۲۵ تا ۵۰ درصد افراد بالاي ۳۵ سال دچار بي دنداني پارسيل هستند، گفت: با افزايش سن و در حدود ۴۰ تا ۵۰ سالگي بي دنداني كامل از شيوع بيشتري برخوردار بوده و چون آب مصرفي شان حاوي فلورايد نيست اين امر باعث رشد پوسيدگي و در نهايت منجر به از دست رفتن دندان ها مي شود.

افزايش ظرفيت پذيرش در دوره  هاي تخصصي علوم پزشكي
ايلنا: معاون هماهنگي و امور مجامع وزير بهداشت، درمان و علوم پزشكي، گفت: ظرفيت پذيرش در دوره  هاي تخصصي و فوق تخصصي رشته  هاي علوم پزشكي امسال ۱۰ درصد افزايش مي  يابد.دكتر فروردين، گفت: با توجه به اهميت دوره  هاي تخصصي و فوق تخصصي رشته  هاي پزشكي ظرفيت پذيرش اين رشته  ها از ۱۵۰۰ نفر كنوني به ۱۶۵۰ نفر افزايش مي  يابد.وي گفت: ميزان پزشك عمومي در كشور متناسب است و براي ارتقاي كيفيت خدمات پزشكي بايد دوره هاي تخصصي و فوق تخصصي افزايش يابد.

اشتغال ۲۰ هزار معلول در صورت تأمين اعتبار
گروه اجتماعي: معاون هماهنگي امور اشتغال سازمان بهزيستي گفت: متاسفانه با گذشت بيش از ۸ ماه از سال ۸۴ به دليل عدم پرداخت اعتبارات وام اشتغال از سوي سازمان مديريت، هيچ وامي به معلولان پرداخت نشده است.
دكتر حيدرنژاد گفت: عليرغم امضاي توافقنامه  از ۲۰ ميليارد تومان اعتبارات تملك و دارايي تخصيصي سازمان بهزيستي تا كنون يك ريال از سوي سازمان مديريت در اختيار سازمان بهزيستي براي پرداخت وام اشتغال به معلولان و مددجويان قرار نگرفته است.
وي تصريح كرد: در سال گذشته حدود ۱۱ ميليارد تومان اعتبار از سوي دولت پرداخت شد كه با احتساب حدود ۱۵ ميليارد تومان اعتبار ساير منابع مراكز استان سازمان بهزيستي، ۱۵ هزار نفر مشغول به كار شدند.
حيدرنژاد خاطرنشان كرد: از آنجا كه بر اساس تصويب مجلس، اعتبارات سازمان بهزيستي و كميته امداد امام خميني(ره) بايد به طور كامل تامين شود، در صورت تحقق ۲۰ ميليارد تومان اعتبار از سوي دولت، براساس توافق صورت گرفته معادل همين مبلغ از محل منابع داخلي بانك عامل اختصاص مي يابد و با ۳ ميليارد تومان سهم اشتغال زنان سرپرست خانوار براي حدود ۲۰ هزار نفر در سال ۸۴ اشتغالزايي مي شود.
معاون هماهنگي امور اشتغال سازمان بهزيستي به ايسنا گفت: از محل ۲۰ ميليارد تومان اعتبار تملك و دارايي مربوط به اشتغالزايي سازمان بهزيستي، ۲ ميليارد تومان مربوط به يارانه سود بانكي است، يعني ۱۱درصد بهره بانكي از سوي متقاضي دريافت وام و ۵ درصد تحت عنوان وامهاي يارانه دار از سوي سازمان بهزيستي پرداخت مي شود.
وي همچنين اظهار داشت: كارگاههاي آموزشي و توليدي براي معلولان و مددجويان تا سال ۷۷ فعال بودند ولي از آن زمان به واسطه قانون كار افراد شاغل در اين كارگاهها مشمول قانون كار شده و ملزم به پرداخت حق بيمه شدند كه اين امر موجب تعطيلي اين كارگاهها شد و هم اكنون بر اساس قانون جامع معلولان، كارگاههاي حمايتي از شمول قانون كار و تامين اجتماعي خارج شدند.
حيدرنژاد با اشاره به ۱۶۵ ميليون تومان اعتبار آموزش در كارگاههاي آموزشي و توليدي گفت: اگر چه اين اعتبار ناچيز است ولي اثبات ضروري بودن وجود اين كارگاهها اهميت دارد و اميدواريم در سالهاي آينده بر اساس عملكرد، اعتبارات بيشتري دريافت كنيم.

انتظارات مردم در حد قدرت و تجهيزات پليس باشد
مهر:  براي حل مشكلات ريشه اي نارضايتي هاي مردم از كلانتري ها ، كميته اي متشكل از نمايندگان نيروي انتظامي و قوه قضاييه تشكيل شده تا موجب سرعت بخشيدن به پرونده ها شود.
در پي اعلام فرمانده نيروي انتظامي مبني بر اينكه حدود ۵۰ درصد نارضايتي هاي مردم از نيروي انتظامي مربوط به كلانتري ها است ، سردار عليرضا جزيني جانشين معاون هماهنگ كننده نيروي انتظامي گفت: كمبود تجهيزات و اعتبارات ريشه نارضايتي مردم از كلانتري هاست.
جزيني در خصوص برخي از نارضايتي هايي كه در مورد دير رسيدن مأموران پليس ۱۱۰وجود دارد ، خاطرنشان ساخت: تعداد زياد مأموريتها و كمبود تجهيزات و ترافيك حاكم بر كلانشهرها موجب مي شود مأموران به موقع بر سر صحنه حوادث حاضر نشوند.
جزيني با اشاره به شرايط ويژه افرادي كه به كلانتري ها مراجعه مي كنند، افزود: افراد بايد در اين گونه موارد خونسردي خود را حفظ كنند و چنانچه دچار حادثه اي شدند با در نظر گرفتن قدرت و تجهيزات پليس انتظار كمك داشته باشند.

برنامه مدوني براي پيشگيري از اعتياد در مدارس نيست
ايسنا: مسئول پيشگيري از اعتياد آموزش و پرورش شهر تهران، گفت: تاكنون برنامه مدوني از سوي وزارت بهداشت، براي پيشگيري از اعتياد در مدارس ارائه نشده است.
دهناد، مسئول پيشگيري از اعتياد آموزش و پرورش شهر تهران، در گفت وگو با خبرنگار ايلنا، گفت: ما در خصوص اجراي برنامه  هاي پيشگيري از اعتياد در مدارس هيچ مشكلي نداريم و در صورت وجود اين برنامه  ها، آنها را در مدارس اجرا خواهيم كرد.
وي افزود: ما در دفتر پيشگيري تحت نظر رياست جمهوري و دفتر وزير آموزش و پرورش فعاليت مي  كنيم و از هر برنامه مناسبي براي پيشگيري از اعتياد در مدارس استقبال مي  كنيم. دهناد خاطرنشان كرد: آموزش و پرورش، همواره همكاري لازم را با نهادهايي كه برنامه  هاي پيشگيري در مدارس داشته باشند، انجام مي  دهند.
وي افزود: برنامه  هاي تفريحي براي دانش  آموزان در طرح مروجان سلامت اجرا مي  شود كه از آن جمله برنامه كوهنوردي براي دانش  آموزان دختر و پسر دوره متوسطه است.

دانشجويان در دانشگاه  هاي معتبر داخلي بورسيه مي  شوند
ايلنا: معاون آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: براي كاهش بورسيه  هاي خارج از كشور، وزارت بهداشت اعتبارات خود را به سمت بورسيه دانشگاه  هاي معتبر داخلي تغيير داده است. محمد علي محققي، معاون آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، گفت: متأسفانه بسياري از دانشجويان ايراني بدون هماهنگي و مشاوره با وزارت بهداشت براي تحصيل در دانشگاه  هاي غيرمعتبر و فاقد تأييد مدرك تحصيلي اقدام مي  كنند.وي افزود: اين افراد پس از بازگشت به ايران نمي  توانند فعاليت كنند؛ زيرا مدارك آنها مورد تائيد وزارت بهداشت و مراكز آموزشي نيست.

موانع قانوني بهزيستي براي مداخله در خشونت  هاي خانگي
ايلنا: رئيس مركز پيشگيري از آسيب  هاي اجتماعي سازمان بهزيستي، اعلام كرد: بهزيستي براي مداخله در خشونت  هاي خانگي با موانع قانوني روبرو است.
هادي معتمدي، گفت: گاهي براي حضور كارشناسان و مددكاران در منازل افراد براي بررسي خشونت خانگي، با مشكلات حقوقي و قانوني روبرو مي  شويم كه قرار است اين مشكلات با مساعدت  هاي قوه قضاييه برطرف   شود.وي افزود: بيشترين تماس  ها با خط اورژانس اجتماعي، خشونت  هاي فيزيكي و خانگي است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |