پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۳ - Dec 1, 2005
اول دسامبر روز جهاني ايدز
ايدز پايان راه نيست
اچ آي وي خودش نمي كشد بلكه با تخريب سيستم ايمني باعث مي شود كه باكتري ها و قارچ هاي فرصت طلب عفونت هاي كشنده در بدن ايجاد  كنند
آلودگي به اچ آي وي و مثبت بودن آزمايش دليل ابتلا به ايدز نيست
008973.jpg
008979.jpg
گروه دانش و فناوري ـ شيدا عظيمي: احتمال آلوده شدن با اچ آي وي براي همه وجود دارد. اكثر افرادي كه به اچ آي وي آلوده هستند هيچ نشانه خاصي از بيماري ندارند و سالم به نظر مي رسند و احتمال دارد افراد ديگر را آلوده كنند. به همين دليل به افرادي كه داراي رفتارهاي پرخطر هستند معتادان تزريقي، افرادي كه شريك جنسي متعدد دارند توصيه مي شود آزمايش اچ آي وي انجام دهند.
آزمايش اچ آي وي  معمولا به كمك روش هاي ايمني شناسي انجام مي شود. در اين روش ها وجود آنتي بادي ضد اچ آي وي در خون بررسي مي شود. توليد آنتي بادي بر ضد اين ويروس سه تا شش ماه طول مي كشد. در اين مدت ممكن است جواب آزمايش منفي باشد، در حالي كه فرد، آلوده است و مي تواند ديگران را هم آلوده كند. بهتر است افرادي كه رفتارهاي پرخطر دارند، در صورت منفي بودن جواب آزمايش، بعد از شش ماه آزمايش را تكرار كنند. مهم است كه بدانيم آلودگي با اچ آي وي و مثبت بودن آزمايش به معني ابتلا به بيماري ايدز نيست.
بيماري ايدز سندرم نقص ايمني اكتسابي (Aquired Immiune Deficiency Syndrom) در اثر تخريب سيستم ايمني بروز مي كند و مي تواند علت هاي ديگري به غير از آلودگي به اچ آي وي هم داشته باشد. ولي معمول ترين علت بروز اين بيماري، آلوده شدن به اچ آي وي و درمان نكردن عفونت اچ آي وي است.
اچ آي وي با تخريب سيستم ايمني باعث حالتي در بدن مي شود كه باكتري ها و قارچ هاي فرصت طلب، عفونت هاي شديدي در بدن ايجاد مي كنند.
راه هاي انتقال
اچ آي وي از طريق تماس جنسي (بدون استفاده از كاندوم) استفاده از سرنگ هاي مشترك در معتادان تزريقي، تزريق خون يا فاكتورهاي خوني آلوده (پلاسما در افراد هموفيلي) پيوند عضو از فرد آلوده، از مادر مبتلا به فرزند (قبل از تولد و يا بعد از تولد از طريق شيردهي)منتقل مي شود. تماس پوستي، استفاده از سرويس هاي بهداشتي مشترك يا لباس هاي فرد آلوده، باعث سرايت ويروس نمي شود.
ابتلا به اچ آي وي
افراد آلوده به اچ آي وي مشكلات مختلفي دارند يكي از اين مشكلات در رابطه با درمان، عوارض ناشي از درمان است. با تلاش در حل اين مسأله مي توان از بروز ايدز و ساير عفونت ها در اين بيماران جلوگيري كرد. افراد  آلوده به اچ آي وي براي مقابله با بيماري زاهاي فرصت طلب داروهاي ضدويروسي تجويز مي شود. معمولا درمان با تركيبي از داروهاي ضدويروسي و داروهاي تقويت كننده سيستم ايمني، صورت مي گيرد. اين داروها علاوه بر اثرات درماني، از جهاتي مي توانند براي فرد مضر باشند و بدن را در موقعيت مناسب براي ابتلا به ايدز قرار دهند. يكي از اين اثرات منفي داروها، اختلال در تغذيه است. از زماني كه شخص به اچ آي وي آلوده مي شود، تغييراتي در وزن، اندازه و شكل بدن ايجاد مي شود. در پانزده سال اول همه گيري اين ويروس كاهش وزن مشخص ترين نشانه اين عفونت ويروسي، به خصوص در افرادي كه عفونت هاي فرصت طلب هم داشتند، در نظر گرفته مي شد. تحليل رفتن بافت هاي چربي، يكي از شايع ترين اثرات ناشي از درمان هاي ضد اچ آي وي است كه در افراد آلوده ديده مي شود.
داروهاي ضد رترو ويروسي، داروهايي هستند كه براي درمان عفونت اچ آي وي استفاده مي شوند. دوزهاي مختلف اين داروها در طول دوره بيماري تجويز مي شوند. تعداد نوع خاصي از گلبول هاي سفيد سلول هاي T تعيين كننده مرحله بيماري، نوع و دوز داروي متناسب با هر مرحله است. طول چرخه زندگي اچ آي وي كمتر از يك روز و نيم است و چون سيستم همانندسازي اين ويروس خيلي دقيق نيست، در هر چرخه زندگي، جهش هاي زيادي در ماده ژنتيكي ويروس ايجاد مي شود. بعضي از اين جهش ها باعث مقاومت دارويي اين ويروس مي شوند. به همين دليل معمولا درمان، با تركيبي از داروها صورت مي گيرد. تركيب چند دارو از طرفي باعث كاهش تعداد ويروس ها مي شود و از طرفي ديگر با كاهش احتمال مقاومت دارويي از پيشرفت بيماري جلوگيري مي كند. هيچ داروي خاصي به تنهايي نمي تواند براي طولاني مدت اين ويروس را سركوب كند.
تغذيه براي فرد مبتلا
در طول درمان عفونت اچ آي وي تغذيه نقش مهمي در كاهش اثرات منفي داروها دارد. تغذيه مناسب از راه هاي مختلفي به سلامت فرد آلوده كمك مي كند. در نتيجه وجود ويروس در بدن سيستم ايمني بايد سلول هاي ايمني بيشتري بسازد و مواد شيميايي لازم را براي مبارزه با ويروس توليد كند. اين مواد شيميايي و سلول ها از مواد غذايي تأمين مي شوند و يك تغذيه مناسب، شرط لازم براي كنترل تعداد ويروس ها است. تخريبي كه در اثر عفونت ويروسي و بيماري ايدز ناشي از عفونت و پاسخ سيستم ايمني، در بدن ايجاد مي شود بايد ترميم شود. مواد غذايي مواد سازنده را براي ترميم بدن فراهم مي كنند. تغذيه مناسب در بيماران آلوده به اچ آي وي باعث كاهش اثراتي از قبيل ضعف عمومي، بي اشتهايي، مشكلات پوستي، كاهش وزن، تخريب اعصاب و افسردگي مي شود. به همين دليل تغذيه مناسب كليد اصلي تأمين سلامت عمومي فرد آلوده است. بسياري از افراد آلوده به اچ آي وي عفونت هاي ديگري از قبيل هپاتيت C و B هم دارند. در اين افراد بدن با بيش از يك عفونت درگير است. در اين افراد سلامت كبد بسيار اهميت دارد و بايد از تخريب كبد جلوگيري كرد. سوء تغذيه افراد آلوده به اچ آي وي از راه هاي مختلفي در تخريب سريع سيستم ايمني و پيشرفت سريع بيماري تأثير مي گذارد. سيستم ايمني پس از آلودگي و حتي در زمان مصرف داروهاي ضد اچ آي وي با ويروس مقابله مي كند و صدمات ناشي از مصرف دارو و عفونت ويروس را ترميم مي كند. اين فرايند بدن را به سمت مصرف مواد غذايي بيشتر پيش مي برد و سطح بسياري از اين مواد در بدن پايين مي آيد. علت ديگر سوء تغذيه در افراد آلوده، عدم جذب مناسب مواد غذايي در روده است كه معمولا به دنبال عفونت روده و اسهال، پيش مي آيد. در بسياري از افراد اچ آي وي مثبت، مشكلاتي در جذب چربي ها ديده مي شود كه عدم جذب ويتامين هاي A، E، D و K را هم به دنبال دارد.
بسياري از افراد اچ آي وي مثبت، غذاي كامل نمي خورند يا روش سالم غذا خوردن را نمي دانند. اين مسأله باعث ضعف عمومي و بي اشتهايي، استفراغ و عفونت هاي ثانويه در دهان و لوله گوارش مي شود. بهترين روش تغذيه براي اين افراد مصرف زياد انواع مواد غذايي همراه با مقدار زيادي آب و ساير مايعات است. روشي ساده براي تغذيه مناسب استفاده از هرم غذايي است. در سطح اول اين هرم نان، غلات و برنج قرار دارند و كربوهيدرات را تأمين مي كنند. مصرف 6 تا 11 وعده كربوهيدرات در روز به بيماران توصيه مي شود. در سطح دوم هرم، گروه ميوه و سبزيجات، قرار دارد. مصرف 2 تا 4 وعده ميوه و سبزي در روز بسيار مفيد است. مصرف سبزيجات فيبر مورد نياز سيستم ايمني را تأمين مي كند. سطح سوم هرم غذايي شامل انواع گوشت قرمز، گوشت پرندگان، ماهي، تخم مرغ و لبنيات است. مصرف 2 تا 3 وعده از اين مواد، براي تأمين پروتئين لازم است. در سطح چهارم هرم غذايي انواع مواد غذايي چرب و شيريني قرار دارند. بهتر است اين دسته از غذاها كمتر مصرف شوند. تحقيقات نشان مي دهند كه مصرف زياد چربي، سركوب كننده سيستم ايمني است و در بيماران آلوده به اچ آي وي باعث اسهال مي شود و احتمال بروز سيروز كبدي را در افراد آلوده به هپاتيت C افزايش مي دهد. به افرادي كه در اثر مصرف داروهاي ضد اچ آي وي چربي خون بالا دارند، مصرف غذايي چرب توصيه نمي شود. اين افراد بايد ميزان مصرف شيريني را هم محدود كنند.
كمبود مواد غذايي مختلفي در افراد آلوده به اچ آي وي حتي در مراحل اوليه بيماري مشاهده مي شود. كمبود عناصر روي، سلنيوم، مس، ويتامين هاي۶ ـ B و 12 ـ B كه همگي در عملكرد بهتر سيستم ايمني نقش دارند، در افراد اچ آي وي مثبت، حتي قبل از ابتلا به ايدز ديده مي شود. محققان كمبود اين مواد را در مراحل اوليه آلودگي، مؤثر در پيشرفت سريع بيماري مي دانند و به نظر مي رسد، ويتامين هاي 6 ـ B و 12 ـ B و عنصر روي در افزايش سلول هاي T نقش دارند.
كمبود گلوتاتيون يك آنتي اكسيدان قوي و ويتامين C و E هم در افراد مبتلا به ايدز گزارش شده است. در اثر پاسخ بدن به عفونت، راديكال هاي آزاد توليد مي شوند كه ويروس ها را از بين مي برند.
اين راديكال ها بايد با عملكرد آنتي اكسيدان ها از بين بروند. در صورت كمبود آنتي اكسيدان ها در بدن، حالتي پيش مي آيد كه باعث تخريب بافت هاي بدن مي شود. اين حالت در آلودگي به اچ آي وي و هپاتيت بسيار شايع است و با مصرف كافي اين مواد مي توان از بروز چنين حالتي جلوگيري كرد. با رعايت نكات بهداشتي و تغذيه مناسب همراه با درمان به موقع، افراد آلوده به اچ آي وي مي توانند زندگي راحت تري داشته باشند و همچنان سلامت عمومي خود را حفظ كنند و آلوده شدن به اچ آي وي الزاما باعث بيماري ايدز نمي شود!

ايدز از كجا آمد؟
در سال 1981 در لس آنجلس 5 مورد ذات الريه ناشي از يك ميكروارگانيسم به نام پنوموسيستيس كاريني در 5 مرد جوان همجنس باز مشاهده شد كه خيلي غيرعادي بود. چون اين بيماري فقط در افرادي كه داروهاي سركوب كننده سيستم ايمني مصرف مي كنند مشاهده مي شود. در طي يك ماه 26 مورد از يك سرطان به خصوص به نام ساركوما كاپوسي در 26 مرد جوان همجنس باز در كاليفرنيا و نيويورك ديده شد. اين سرطان هم بسيار نادر است و گاهي در افراد مسن و يا افرادي كه نقص ايمني دارند ديده مي شود. افرادي را كه به اين بيماري ها مبتلا مي شدند و دليلي براي نقص ايمني نداشتند به سندرم نقص ايمني اكتسابي (AIDS) مبتلا دانستند. بين سال هاي 1981 تا 1983 بيماري گسترش پيدا كرد و بين 21 كشور دنيا 2831 مورد بيماري گزارش شد. از سال 1983 از حدود 208 كشور در دنيا مواردي از بيماري گزارش شد كه بيشترين موارد مربوط به آمريكا، اروپا و آفريقا و كمترين موارد مربوط به آسيا بود.تا پايان سال 1999، سي و سه ميليون و ششصد هزار نفر مبتلا به ايدز گزارش شد و از پايان اين سال 15 هزار مورد جديد هر روز گزارش مي شود. در سال 2000، شانزده ميليون و سيصد هزار نفر در اثر ابتلا به ايدز مرده اند كه 20 درصد آن ها كودكان و 51 درصد زنان بوده اند. در بعضي كشورها ايدز بالاترين عامل مرگ و مير است و در بعضي كشورها دومين عامل مرگ و مير عفوني بعد از ذات الريه.

وضعيت گستردگي بيماري ايدز
سه نوع الگو براي گسترش ايدز در نقاط مختلف دنيا وجود دارد. الگوي اول مربوط به آمريكاي شمالي، استراليا، نيوزيلند، كانادا و اروپاي غربي است كه ويروس بيشتر از طريق آميزش جنسي با هم جنس انتقال پيدا مي كند. مردها بيشتر از زن ها آلوده هستند و در اين كشورها انتقال ويروس از طريق معتادان تزريقي هم شايع است. الگوي دوم مربوط به كشورهاي آفريقايي است كه راه عمده آميزش با غير همجنس است و آلودگي زن ها بيشتر از همه جاي دنيا است و انتقال مادر به فرزند در اين كشورها بسيار اهميت دارد. از طرفي انتقال ويروس از طريق سرنگ هاي مشترك در معتادان تزريقي نيز بسيار شايع است. در اين منطقه ميزان  آلودگي به اچ آي وي بالا است و ممكن است يك سوم بزرگسالان جنوب و مركز آفريقا به اچ آي وي آلوده باشند. الگوي سوم مربوط به كشورهاي آسيايي و خاورميانه است. در اين مناطق ميزان ابتلا به ويروس پايين است و راه عمده انتقال در ابتدا تزريق خون و فرآورده هاي خوني آلوده و يا افرادي كه به مناطق آلوده سفر مي كردند بود. انتقال ثانويه از طريق تماس جنسي بوده است. نوع فرهنگ منطقه، علت شيوع كم عفونت است. البته با تغيير شيوه زندگي در كشورهاي هند و تايلند، الگوي اپيدميولوژي در اين كشورها بيشتر به الگوي 1 و 2 شباهت پيدا كرده است.
وضعيت فعلي در آسيا: آلوده ترين كشورها كامبوج، تايلند و ويتنام هستند. پاك ترين منطقه در آسيا خليج فارس است و اولين بار بيماري از طريق خون هاي آلوده به اين منطقه سرايت كرد. در اين كشورها فحشا ممنوع است و همجنس بازي نيز معمول نيست.
وضعيت ايران: اولين مورد بيماري ايدز در سال 1366 در بچه 6 ساله مبتلا به هموفيلي گزارش شد. تا سال 1379 مجموعا 2157 مورد آلودگي به اچ آي وي گزارش شده است. از اين تعداد 65 درصد معتادان تزريقي بود و 9 درصد از طريق انتقال خون، آلوده شده بودند. بيماري بيشتر در سنين 15 تا 49 سال گزارش شده است. الگوي انتقال اچ آي وي در ايران رو به تغيير است و عوامل مساعد كننده شيوع ايدز در ايران فقر، فحشا و اعتياد و بيكاري تلقي مي شوند.

خيز بلند چين در عرصه فضا
چين ايستگاه فضايي مي زند
ايسنا: يك مقام رسمي چين اعلام كرد: براساس برنامه بلندمدت فضايي چين تا 15 سال آينده، اين كشور يك فضانورد به سوي ماه اعزام خواهد كرد. همچنين گفته مي شود كه براساس اين برنامه بلند مدت علمي ـ فضايي، چين ايستگاه فضايي احداث خواهد كرد. در همين خصوص فرمانده اجرايي برنامه اعزام فضانوردان چين به فضا گفت: فكر مي كنم بين 10 تا 25 سال آينده ما قادر خواهيم بود تا ايستگاه فضايي بين المللي خود را در فضا احداث كنيم و همچنين نخستين فضانورد را نيز به ماه اعزام كنيم. در حال حاضر مسأله اصلي بودجه مورد نياز اين طرح هاي مهم فضايي است كه بايد با كمك دولت تحقق يابد.
چين اخيرا خيز بلندي به سوي تحولات فضايي برداشته است. در اين خصوص رئيس سازمان فضايي ملي اين كشور و مدير كل آژانس فضايي اروپا esa اخيرا ضمن امضاي يك توافق نامه مشترك بر گسترش همكاري هاي خود تاكيد كردند. امضاي اين توافق نامه كه در پكن صورت گرفت در راستاي همكاري هاي هر چه بيشتر آژانس فضايي اروپا و سازمان فضايي ملي چين است كه به گفته كارشناسان همكاري هاي اين دو نهاد علمي را در حوزه هاي گوناگون علمي از جمله علوم فضايي گسترش خواهد داد. روزنامه پكن تايمز نيز در اين زمينه گزارش داد كه پرتاب هاي فضايي بعدي چين كه شامل پياده روي فضايي خواهد بود، مورد تاييد مقامات دولتي اين كشور قرار گرفته است؛ با اين حال تاييد ساخت يك ايستگاه فضايي و همچنين يك فضاپيماي پژوهشي ماه، همچنان بايد مورد بررسي بيشتر قرار گيرد. برنامه ساخت نسل جديدي از يك راكت بالابرنده در حال حاضر در انتظار دريافت تاييديه نهايي از مقامات رسمي چين است. به گفته رئيس آكادمي فناوري تجهيزات فضايي چين، احتمالا حدود 5/6 سال طول خواهد كشيد كه نسل آينده اين راكت ها موسوم به Long March 5 مورد بهره برداري قرار گيرند.

نمونه برداري از سيارك
008970.jpg
بي بي سي: ي« فضاپيماي ژاپني به نخستين «اوشگري بدل شده «ه موفق به نمونه برداري از سطح ي« سيار« مي شود. «اوشگر هايابوسا (معادل ژاپني شاهين) موقتا بر سطح سيار« ايتو«اوا فرود آمد و با پرتاب ي« گلوله «وچ« توانست مواد سطح سيار« در محل اصابت را لق «ند تا ام«ان جمع آوري آن ها پديد آيد. اين «اوشگر موفق شده مواد لق شده را جمع آوري «ند با اين حال تنها پس از بازگشت «اوشگر به زمين در سال 2007 از اين موضوع مطمئن خواهند شد.
دانشمندان در گذشته مواد جمع آوري شده از سطح ماه را تجزيه و تحليل «رده اند، اما سيار« ها مي توانند حاوي مواد به جا مانده از دوران تولد منظومه شمسي باشند. آژانس ا«تشافات فضايي ژاپن (ژا«سا) تاييد «رد «ه هايابوسا براي چند ثانيه در تماس با سطح آيتو«اوا قرار گرفته است. اين سيار« هم ا«نون در فاصله 290 ميليون «يلومتري زمين قرار دارد و دانشمندان فرود هايابوسا بر آن را به فرود ي« جامبو جت در ي« دره عميق و ناهموار تشبيه «ردند. «يوتا«ا ياشيرو، از سخنگويان ژا«سا، گفت: به نظر مي رسد فرآيند نمونه برداري به خوبي انجام شده باشد. ي«شنبه گذشته، هايابوسا، براي نخستين بار بر اين سيار« «ه داراي گردشي محوري است فرود آمد اما در پي قطع تماس موقتي با زمين از نمونه برداري بازماند. تلاشي جداگانه براي فرود آوردن ي« روبات «وچ« بر سطح سيار« نيز ناموفق ماند و اين روبات در فضا گم شد. هايابوسا در ماه مي 2003 پرتاب شد و اوايل دسامبر بايد مدار اين سيار« را تر« «ند و راه بازگشت به زمين را در پيش گيرد. انتظار مي رود اين «اوشگر در ماه ژوئن 2007 در استراليا فرود آيد. معاينه و بررسي نمونه هاي جمع آوري شده از سيار« احتمالا به گشوده شدن اسرار مربوط به چگونگي ش«ل گيري اجرام سماوي «م« خواهد «رد زيرا تصور مي شود سطح سيار« ها، برخلاف سطح اجرام بزرگ تر مانند سيارات و اقمار آن ها، در طول زمان تغييري ن«رده باشد. طول ايتو«اوا، «ه نامش از هيديو ايتو«اوا، دانشمند ژاپني برگرفته شده، 690 متر و عرض آن 300 متر است.

رنگ محافظ خودرو
ستاد ويژه توسعه فناوري نانو: شر«ت يوروكم آخرين دستاورد خود در زمينه محافظ رنگ خودرو را اعلام نمود. سيستم بسيار پيشرفته فناوري نانويPTFE ي« راه حل منحصربه فرد براي دفع دوده جاده، آلودگي، اسيد حشرات، فضله پرندگان، مواد راديوا«تيو جوي، و بدتر از همه، تمام نور ماوراي بنفشي است «ه باعث مي شوند رنگ خودرو به تدريج از بين برود. چنين سيستمي قبلا هرگز در صنعت اتومبيل وجود نداشته است و اين شر«ت مطمئن است «ه ي« محصول بسيار ضروري براي شب«ه بازار و فروشندگان خودرو تهيه «رده است.
نانوسيل 66 با دارا بودن ي« لايه مول«ولي ثابت، علاوه بر بهبود «يفيت ظاهري رنگ، از آن محافظت مي نمايد. اين سيستم پيشرفته محافظتي، از ي« پليمر پيشرفته و نانوذرات پوشاننده آب تش«يل شده است «ه در تر«يب با هم ويژگي هايي ايجاد مي نمايند «ه قبلا در صنعت محافظت از رنگ خودرو ديده نشده است. اين رو«ش، رنگ خودرو را شفاف نگه مي دارد، از آسيب هاي ايجاد شده توسط نور ماوراي بنفش و نم« محافظت مي نمايد، باعث مي شود شما ي« ماشين زيبا داشته باشيد و هرگز نياز به براق «ردن نداشته باشيد. اين شركت چنان از «يفيت محصول خود اطمينان دارد «ه ي« گارانتي مادام العمر براي اين محصول ارائه مي «ند. در حال حاضر، نگهداري اتومبيل بسيار آسان تر از قبل است. آب و صابون به سرعت آلودگي را از روي سطح رنگ شده جذب «رده و به راحتي مي توان با استفاده از شيلنگ آب، آن ها را از سطح شست. اين شر«ت همچنين ي« تميز «ننده بدون آب PTFE براي دفع آلودگي و دوده توليد «رده است «ه استفاده از آن راحت بوده و سازگار با محيط زيست است.

تكنولوژي نمايشگرهاي لمسي
گروه دانش و فناوري ـ عليرضا سزاوار: نمايشگرهاي لمس فناوري خاصي است كه در زندگي امروز ما راه پيدا كرده است. و از آن در سيستم هاي گوناگون مانند دستگاه هاي خودپرداز بانك ها يا گشوده شدن يك در با شناسايي اثر انگشت شما و نيز در سيستم هاي امنيتي و... بهره مي گيرند. نمايشگرهاي لمسي يك دستگاه ورودي ـ خروجي است كه با ساير اجزاي شبكه هماهنگ مي باشد. اين فناوري بر پايه نشان دهنده هاي معمولي مجهز به كريستال مايع طراحي شده است. و ساختار اصلي آن عبارتند از : الف) حسگر لمسي كه اطلاعات ورودي را دريافت مي كند. ب) كنترل كننده كه اطلاعات مربوط به تماس را از حسگر دريافت كرده و به پردازنده مي دهد. ج) پردازنده اصلي كه مهم ترين بخش سيستم است و اطلاعات ارسال شده از كنترل كننده را تفسير مي كند. در مجموع نيز تكنولوژي نمايشگرهاي لمسي به 4 دسته طبقه بندي مي شود كه به بررسي آن ها مي پردازيم.
۱ـ نوع خازني: در اين نوع، لايه بيروني حسگر بارهاي الكتريكي را ذخيره مي كند و با تماس فرد، مقداري بار الكتريكي به او منتقل مي شود و بار صفحة خازني در محل تماس كم مي شود. اين كاهش توسط مدارهاي جانبي اندازه گيري شده و اطلاعات به كنترل كننده ارسال مي شود.
در اين روش، سيستم فقط با اثر انگشت شما فعال مي شود.
۲ـ مقاومتي: اين نوع حسگر از يك لايه بيروني و يك لايه دروني تشكيل شده است. و اين لايه هاي مقاومتي اعمال ولتاژ به صفحه را آسان مي كنند. و اين بخش توسط يك لايه واسط جدا مي شود.
هر گونه فشار به صفحه خارجي تماس الكتريكي بين لايه هاي مقاومتي ايجاد مي كند و ولتاژ را در يك نقطه تغيير مي دهد و مختصات نقطه تماس به كنترل كننده مي رود و سرانجام اطلاعات به پردازنده رفته و پردازش مي شود. اين نوع حسگر در برابر رطوبت، گرد و غبار، نور و خراشيدگي دوام بسيار زيادي دارد و نمايشگر لمس بعضي گوشي هاي موبايل از اين نوع مي باشد. (مثل سوني اريكسون)
۳ـ امواج صوتي: در اين نوع حسگر، امواج صوتي از مقابل نمايشگر عبور داده مي شود و مبدل مخصوص انرژي در صفحه آن را دريافت كرده و با توجه به اختلال در دريافت، سيگنال تماس را با دقت بالايي شناسايي مي كند. در اين نوع حسگر شفافيت بالا بوده و گران ترين نوع مي باشد.
۴ـ مادون قرمز: در اين نوع حسگر يك پرتوي نور نامرئي از جلوي نمايشگر عبور داده مي شود و هركجا متوقف شود، محل و موقعيت تماس مشخص مي شود و به كنترل كننده مي رود. اين حسگر مقداري از نور را از خود عبور داده و كاربرد كمتري دارد.


ميمون ها هم لهجه دارند
ايرنا: پژوهشگران مي گويند ميمون ها بسته به محل زندگيشان با لهجه هاي متفاوتي فرياد مي كشند. به گزارش خبرگزاري كيودو از توكيو، نوبو ماساتاكا استاد مؤسسه تحقيقات پريمات در دانشگاه كيوتو از سال۱۹۹۰ تا۲۰۰۰ دو دسته ميمون از گونه Macaca fuscata yakui را كه هر دو متعلق به جزيره ياكوشيما در كاگوشيما بودند مورد مطالعه قرار دادند. گروه اول مركب از 23 ميمون ماده كه در اين جزيره زندگي مي كردند و گروه دوم مركب از۳۰ ميمون ماده از نسل همان گونه بود كه در سال 1959 به جزيره مونتاريا در اينيوياما در آيچي آورده شدند. بعد از مقايسه فركانس الگوهاي صوتي آن ها در زماني كه حضور خود را در گله تحكيم مي كنند، مشخص شد طنين صداي ميمون هاي دسته اول۱۱۰ هرتز بالاتر از ميمون هاي دسته دوم است.
در جزيره ياكوشيما با جنگلي انبوه، درختان صداها را جذب مي كند. به همين خاطر ميمون ها با اين محيط سازگاري يافته و صداي آن ها بلندتر شده است. اما در مانتوهيرا به علت داشتن درختان كمتر آهنگ صداي ميمون ها پايين تر است. هيچ تفاوتي بين ميمون هاي زير شش ماه مشاهده نشد، اما اين تفاوت ها از 10ماهگي كه معادل 3 سالگي در انسان است مشهود بود يعني سني كه زبان آموزي كامل مي شود. آهنگ صداي يك ميمون 18 ماهه در اينيوياما در سال۱۹۹۰ با ميمون هاي ياكوشيما متفاوت بود. محققان معتقدند اين ميمون ها در سال ????كه به سن 10 ماهگي رسيدند لهجه پيدا كردند.

به درمان آلزايمر نزديك شده ايم
ايرنا: پژوهشگران ژاپني وابسته به دو دانشگاه علوم دارويي كيوتو و دانشگاه توكيو درخصوص بيماري آلزايمر به دستاورد تازه اي رسيدند كه بازكننده راه درمان اين بيماري سخت است. بيماري آلزايمر ناشي از انباشته شدن ماده پروتئيني
بتا آميرويد در مغز است كه سبب مرگ سلول هاي مغزي مي گردد. برپايه گزارش روزنامه يوميوري، پژوهشگران ژاپني ماده شيميايي ساختند كه از توليد بتا آميرويد جلوگيري مي كند. اين آزمايش بر روي دو گروه موش انجام گرفت كه بدن گروه نخست، استعداد ابتلا به بيماري آلزايمر را داشته، اما ديگر گروه را موش هاي طبيعي تشكيل مي دادند. نتيجه اين آزمايش، نشان داد كه پس از تزريق، ترشح ماده بتا آميرويد در مغز موش هاي هر دو گروه به نيم كاهش يافته است. پروفسور كيسو يكي از پژوهشگران ژاپني گفت: اين امكان وجود دارد كه از اين دستاورد بتوان راهي اساسي براي درمان بيماري آلزايمر پيدا كرد. اين پروفسور ژاپني افزود: آنان برنامه اي دارند كه براي عملي كردن آن، با تكرار آزمايش بر روي حيوانات و آزمايش هاي ديگر راهي پيدا كنند كه بتوان از راه دهان ماده پيشگيرنده از توليد زياد از حد بتا آميرويد را وارد بدن و مغز كرد.

تخم شنبليله و ديابت
008976.jpg
گروه دانش و فناوري ـ صدف كوهكن: تخم شنبليله براي سال هاي متمادي در طب سنتي ايران و هند و ساير كشورهاي مشرق زمين براي كنترل انواعي از بيماري ها از جمله ديابت توصيه و مصرف مي شده است. و حالا تحقيقات جديد وجود اين خواص را براي تخم شنبليله مورد تاييد قرار مي دهد. دانشمندان هندي در تحقيقاتي كه در موسسه ملي تحقيقات تغذيه انجام شده، مقداري آرد تخم شنبليله به عده  اي داوطلب مبتلا به ديابت نوع اول، داده بودند مشاهده كرده اند كه قندخون ناشتاي آن ها كاهش يافته است. اين تحقيقات نشان مي دهد كه گرد تخم شنبليله ممكن است به عنوان داروي ضد ديابت مورد استفاده قرار گيرد، علاوه بر قندخون، تخم شنبليله كلسترول خون را نيز كم مي كند. ماده موثره تخم شنبليله، ماده اي به نام گالاكتولامان است كه از انواع فيبرهاي قابل حل در آب است. لازم به ذكر است كه تاثير اين ماده در حد تاثير داروهاي مصنوعي شيميايي برآورد شده است. هندي ها، تخم شنبليله را به شكل آسيا شده، مانند ادويه جات به غذاهاي خود اضافه مي كنند.
منبع: Krause.com

تبديل فرمت هاي ويدئويي به هم
گروه دانش و فناوري ـ محمدتقي رسولي: شركت Tivo روز گذشته اعلام نمود كه نرم افزار جديدي را توليد كرده كه امكان تبديل و انتقال برنامه هاي ويديويي و تلويزيوني ضبط شده به آي پاد اپل و پلي استيشن هاي سوني (عملا اكثر كامپيوترهاي جيبي) را داراست و قصد بعدي اين شركت ارائه نرم افزاري است كه امكان مشاهده تلويزيون در هر نقطه با استفاده از كامپيوترهاي جيبي را فراهم نمايد. مسؤولان اين شركت پس از معرفي محصول خود اعلام نموده اند كه تدابير لازم را براي اجراي قانون كپي رايت انديشيده اند تا كسي نتواند به صورت غيرمجاز فيلمي را ضبط نمايد. براي اين منظور اين نرم افزار به حالت واترمارك بر روي تصوير ضبط شده علامتي را نشان مي دهد كه نشان از غيرقانوني بودن آن مي دهد و اين اثر تا زماني كه اين فايل وجود دارد به همراه آن خواهد بود حتي اگر به اينترنت آپ لود شود. در ماه ژانويه نيز اين شركت اين نرم افزار را با امكانات كمتري ارائه نمود كه فقط امكان تبديل فيلم و برنامه هاي تلويزيوني و انتقال آن ها را به كامپيوترهايي داشت كه از سيستم عامل ويندوز استفاده كرده بودند. ولي با اين نسخه جديد علاوه بر قبول 4ـ Mpeg امكان انتقال به آي پاد و پي اس پي ها كه امروزه يك ابزار دستي با امكانات ويديويي كامل هستند را داراست. اين نرم افزار به نظر مي رسد كه با قيمتي بين 15 الي 30 دلار به فروش برسد.
منبع: AP.org


دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |