پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۴
گفت وگو با قيصر صالحي، نماينده دير، كنگان و بم در مجلس شوراي اسلامي
منطقه روبه رشد
004299.jpg
مريم پاپي
شايد معروف ترين درخت جهان درختي باشد كه بزرگترين قطب نفتي ايران شد. امروز اين درخت را به عنوان درخت نمي شناسند. چون كسي نمي داند كه «عسلو» نام درختي بومي است. عسلويه با نفت و گاز و دلار مترادف شده است.عسلويه با لهجه عسلويه اي توصيف مي شود؛ اينك از گوجه فرنگي هاي زيبا و محصولات كشاورزي مرغوب منطقه خبري نيست، بوي گاز زندگي را بر مردم تنگ كرده و در كنار يكي از بزرگترين ميدان هاي نفتي و گازي دنيا، زنان سيلندر گاز به دوش مي كشند تا شايد در روستاهاي اطراف تكه ناچيزي از اين گاز را به دست آورند.
پشت در اتاق نماينده اين منطقه، در ميانه نخستين روز هفته آنقدر شلوغ بود كه انتظارش نمي رفت. عسلويه اي كه تنها ۲۰۰ هزار نفر جمعيت دارد، منطقه  آرام و بي جنب و جوشي نيست. صالحي به گفته خودش بچه بومي منطقه است.صالحي، سه فرمانداري (شهرستان) و ۹ شهر از جمله ديركنگان، جم و عسلويه را در حوزه انتخابيه خود دارد. وي مي گويد: «استان بوشهر از هر لحاظ جايگاه ويژه اي در اقتصاد كلان كشور دارد. خوشبختانه هر منطقه بوشهر پربركت است. ما منطقه نفتي بهرگان را داريم كه شمالي ترين نقطه استان بوشهر است. منطقه نفتي خارك را داريم. از سمت دريا بنادر بسيار بزرگي داريم. بوشهر استان بسيار زرخيزي است. مخصوصاً پروژه عسلويه كه امروز تبليغات آن گوش دنيا را كر كرده است.»امروز عسلويه به عنوان پايتخت اقتصادي كشور شناخته شده و تاكنون بالغ بر ۲۰ ميليارد دلار در منطقه سرمايه گذاري شده است. پس از اتمام پروژه ها روي درآمد ۳۰-۴۰ ميليارد دلاري كه سالانه از آن حاصل مي شود حساب باز شده است.

* در خود منطقه عسلويه در حال حاضر نرخ بيكاري چقدر است و چه ميزان نيروي آماده به كار وجود دارد؟
- آمار رسمي گرفته نشده ولي به نظر من در عسلويه بين ۸ تا ۱۰ درصد بيكاري داريم. به طوري كه بيش از ۱۰ هزار نفر نيروي آماده به كار استان، در نوبت كار هستند. ما معتقديم چراغي كه به خانه رواست به مسجد حرام است.
* علتش چيست؟
- چند علت دارد. علت اصلي اين است كه با وجود قانون و تأكيد همه مسئولان در آن جايي براي نظارت بر قانون نيست. متأسفانه با وجودي كه عسلويه به عنوان پايتخت اقتصادي كشور شناخته شده و تا امروز بالغ بر ۲۰ ميليارد دلار در منطقه سرمايه گذاري صورت گرفته ولي متأسفانه مسائل اداري آن ساماندهي نشده است.
عسلويه نياز به توسعه اداري و كسي كه بتواند بر قانون كار نظارت كند دارد. وزارت كار بايد پيگير حقوق بومي ها و غيربومي ها باشد. متأسفانه در عسلويه يك اداره كار هست كه در كل مجموعه آن كمتر از ۵ نفر وجود دارد.نه تنها براي استخدام نيروهاي بومي، بلكه همه كساني كه در عسلويه كار مي كنند و از سرمايه هاي كشور ما هستند بايد تشكيلات قوي در وزارت كار داشته باشيم. متأسفانه در عسلويه محيط كار مناسب نيست، كمپ هاي كاركنان از نظر بهداشتي و اسكان مشكل دارند. قانون كار رعايت نمي شود و حتي پيمانكاراني كه از نقاط ديگر به آنجا آمده اند نگراني هاي زيادي دارند.
* آيا نيروهاي بومي در حالي كه تخصص لازم را دارند، به كار گرفته نشده اند و اگر تخصص ندارند به نظر مي رسد بايد مراكزي براي آموزش نيروهاي بومي در عسلويه ايجاد شود.
- هر پروژه اي شايد به ۲۰ درصد نيروهاي فني نياز داشته باشد. حدود ۶۰-۷۰ درصد نيروها، بخصوص در پروژه هاي در حال ساخت نيروهاي نيمه فني و ساده هستند. پروژه اي كه ۶۰ هزار نفر در آن مشغول كار شده اند، مطمئن باشيد حداقل ۳۰ هزار نفر نيروي كار غيرتخصصي مي خواهد.
* چه تعداد نيروي خارجي در عسلويه مشغول به كارند؟
- الان حدود ۳-۴ هزار نيروي خارجي در عسلويه هستند. سياست بر اين است و توصيه شده كه نيروهاي غيرفني كه در كشور يافت مي شوند خارجي نباشند ولي علي رغم اين توصيه، بعضي از شركت ها نيروهاي كارگر ساده خدماتي خارجي از كشورهايي همچون فيليپين آوردند كه خوشبختانه با نظارت اداره كار و مسئولان محلي تعداد اينها در حال كاهش است. ولي به حضور نيروهاي فني، كيفي و نيروهاي مربوط به تخصص هاي بالادستي نياز است.
* قبل از ورود نفت به منطقه محل درآمد مردم چه بود؟
- در حوزه من شامل عسلويه، نخل تقي، كنگان و دير، تقريباً مردم در سه بخش عمده كار مي كنند. چون اكثر منطقه ساحلي است، آنها به ملواني و صيد ماهي و ميگو اشتغال داشتند. بخشي از شغل مردم هم تجاري- صنعتي است. با وجودي كه منطقه گازي است، كشاورزي بسيار خوبي داشته كه هنوز هم دارد.
*صنعت چه تأثيري روي كشاورزي منطقه گذاشته است؟
- از زماني كه صنعت آمده، كشاورزي را تحت الشعاع قرار داده، بخش زيادي از مزارع منطقه در اين پروژه ها قرار گرفته اند و كار كردن در بخش بزرگي از مزارع هم كه اطراف اين پروژه ها قرار گرفته براي مردم مقرون به صرفه نيست.مثلاً شهرستان جم به كشاورزي معروف بود. چون منطقه كوهستاني و خوش آب و هوايي است و حدود ۱۰ درجه با ساير مناطق استان اختلاف دما دارد.
پالايشگاهي به نام پالايشگاه فضل جم است كه روزانه ۱۱۰ ميليون متر مكعب توليد گاز دارد. متأسفانه اين پالايشگاه به عنوان يكي از صنايع آلاينده است و به دو دليل نياز پالايشگاه به آب منطقه و استفاده حجم زيادي از آب هاي چاههاي منطقه براي مصارف خانگي و صنعتي است.
* پساب ها چه مي شوند؟
- متأسفانه براي پساب ها هم كاري انجام نشده. ضمن اينكه اكثر چاههاي منطقه خشكيده و سهم آب كشاورزي منطقه را گرفته اند. بخشي از رودخانه هاي منطقه كه كنار پالايشگاه بود بلعيده شده و آلودگي هاي گازي روي آن تأثير گذاشته است.
مثلاً ما روستاي زيبايي به نام شهر خاص داريم. كه قبلاً وقتي وارد آن مي شدي احساس نمي كردي منطقه اي در جنوب كشور است ولي اكنون صنعت معضلاتي را براي آن به وجود آورده است.
* توسعه عوارضي دارد ولي از سوي ديگر يك سري رانت ايجاد مي كند. قبل از اينكه اين سرمايه گذاري هاي نفتي اتفاق بيفتد، زمين ها ارزش كشاورزي داشتند ولي بعد از شروع پروژه هاي نفتي قيمت اين زمين ها بالاتر رفته است. آيا اين سود حاصل از بالا رفتن زمين ها به مردم منطقه رسيده يا اينها هم به بورس بازي و دلال بازي افتاده است؟
-مگر در مناطق محروم و دورافتاده چند درصد مردم صاحب زمين هستند؟ اگر برآورد كنيد زمين هاي كشاورزي و زمين هاي بزرگ هميشه متعلق به ۵ تا ۱۵ درصد مردم است. گران شدن زمين ها براي اين تعداد از مردم خوشايند است ولي ۸۵ درصد بقيه ضرر مي كنند.
* قيمت  زمين در عسلويه از گذشته تا به حال چقدر تغيير كرده است؟
- قيمت ها متفاوت است. مدتي زمين گران شد ولي به دليل ساماندهي نشدن، اين روند متوقف شد. اگر كل مملكت را هم در نظر بگيريم، هميشه درصد كمي از مردم از تورم سود مي برند.
اگر زمين مسكوني به طور متوسط در عسلويه متري هزار تومان بود حالا متري ۲۰ هزار تومان شده است. يعني حداقل به ۲۰ و ۳۰ برابر رسيده. در برخي مناطق كه نزديك به پروژه هاست شايد زمين ۱۰۰ برابر شده ولي تنها كساني كه رانت اطلاعاتي داشته و از قبل زمين خريده اند يا ۱۰ درصد مردم كه زمين دار بودند سود برده اند.
* به نظر شما اين همه سرمايه گذاري و صرف وقت مقرون به صرفه است؟
- به اين دليل كه زيرساخت ها آماده اند مقرون به صرفه است. تمركز تمام پروژه ها كنار هم براي مملكت استفاده دارد، ولي از سويي بايد در نظر بگيريم كه نفت و گاز عمري دارد و نبايد باعث شود ساير صنايع ما از بين برود. منطقه ما ظرفيت كشاورزي و معادن خوبي دارد ضمن اين كه پروژه ها بر محيط زيست و زندگي مردم اثر مي گذارد. براي توسعه پروژه هاي پارس جنوبي بايد نگاه همه جانبه داشته باشيم. در منطقه عسلويه حدود ۱۴ هزار هكتار زمين تصرف و محصور شده است.ما از همه اين اتفاقات حمايت مي كنيم. منتها ۱۴ هزار هكتار زمين كه از طرف وزارت نفت محصور شده، بدون اين كه به اطراف خودشان نگاه كنند.
* ما بارها گلايه و مشكلات عسلويه را شنيده ايم. ولي در اين انعكاس هاي رسانه اي بيشتر از آن كه وضعيت مردم منطقه روشن شده باشد، به مسايل افراد شاغل در پروژه هاي عسلويه كه آنها هم خالي از مشكل نيستند پرداخته مي شود. كمي از مردم بومي منطقه بگوييد!
- پروژه ها به سرعت رشد مي كنند ولي در كنار اين مناطق محصور شده، مناطقي هستند كه توسعه موزوني ندارند. اگر وارد محدوده پروژه هاي نفتي شويم، از نظر شهري و امكانات زيربنايي كارهاي زيادي انجام شده ولي اگر پا را از اين محدوده بيرون بگذاريم و به شهرها و روستاهاي منطقه برويم، متأسفانه با توجه به اين كه در برنامه سوم آمده مناطقي كه ۵ كيلومتر با مناطق گازي فاصله دارند بايد گازكشي شوند و امسال مجلس بودجه كلاني به اين منظور اختصاص داده و دولت را مكلف به گازكشي حدود ۹ هزار روستا كرده است، ولي متأسفانه در كنار پروژه هاي عظيم پارس جنوبي، نه تنها مناطق مسكوني گازكشي نشده، بلكه شبانه روز بوي نامطبوع گاز زندگي را بر مردم تنگ كرده و حتي مردم مشكل يافتن سيلندر گاز دارند و زنان كيلومترها بايد سيلندرهاي گاز را به دوش بكشند. بايد پشت سر تمدن صنعتي، يك برنامه شهري بيايد. البته در عسلويه برنامه هست و من از اين بابت تشكر مي كنم. پروژه هاي منطقه سطح زندگي مردم را بالا برده اند. مديران سابق وزارت نفت و مديران منطقه كارهاي خوبي انجام داده اند ولي شتاب پروژه هايي كه انجام مي گيرد موجب مي شود منطقه فنس كشي و بيرون تفاوت چشمگيري داشته باشند. با توجه به اين كه نگاه جهاني به عسلويه است و در سايه عسلويه كشورهاي خارجي هم سرمايه گذاري كرده اند، مناطق اطراف هم قطعاً بايد رشد كنند. ما رشد بي رويه جمعيت داشته ايم بدون اين كه منطقه ساماندهي شود. در مورد آب، برق، آموزش عمومي و... بودجه هاي معمول دولت كه قبلاً هم به اين منطقه اختصاص مي يافته نمي تواند جوابگو باشد.
* بوي گاز و همچنين پساب ها و ضايعات پالايشگاهي از پيامدهاي طبيعي وجود يك پالايشگاه است كه براي كاهش تأثيرات سوء آن بر مردم، در همه جاي دنيا اطراف پالايشگاهها مسكوني نيست. عسلويه با پيامد اين پروژه هاي عظيم چطور دست و پنجه نرم مي كند؟
- به خاطر كرامت انساني، عسلويه نياز به مطالعه اساسي دارد. اگر اين منطقه در آينده قابل زيست نيست الان تكليف مردم را روشن كنند. به احتمال قوي اين مساله در آينده بر نوزادان منطقه اثر مي گذارد. معضل ديگري كه آنجا هست، سه شهر عسلويه، نخل تقي و بيدخون هستند كه فاصله اي با پروژه هاي پارس جنوبي ندارند. قبلاً هم زماني بودجه اين شهرها را قطع كردند و نظر دولت بر اين بود كه بايد ساكنان آنها جابه جا شوند ولي از آنجايي كه منطقه خارج فنس متولي درستي نداشت، به اين مساله توجه نشد. يك مشكل منطقه هم كمبود نيرو و برق بود. پروژه ۱۰۰۰ مگاواتي عسلويه كه به بخش خصوصي واگذار شده، امسال استارت خورده و بخش بزرگي از مشكل منطقه را حل خواهد كرد.
* مهاجرت ساكنان عسلويه به ساير شهرها چه وضعيتي دارد؟
- بخشي از مردم مجبورند بروند ولي الان مردم متوجه نيستند كه بايد مهاجرت كنند. با توجه به اين كه ما دوران ساخت و ساز را مي گذرانيم، هنوز آلاينده ها به اوج خودش نرسيده ولي اگر منطقه ساماندهي نشود و براي آلودگي هوا فكري صورت نگيرد در آينده مردم به يك معضل مي رسند.
* عسلويه با وجود همه اين مشكلات زيست محيطي و حوادث جاده اي و كارگاهي، ظاهراً بيمارستان هم ندارد.
- بله تا يك سال قبل تنها يك مركز بهداشتي درماني مخروبه با يك آمبولانس كمك هاي مردمي داشت كه با تلاش هاي مسئولان محلي و پيگيري نمايندگان مجلس، امسال بيمارستان ۳۲ تختخوابي تأمين اجتماعي كلنگ زني شده است. در بخش دريايي و حوزه منابع كارهاي خوبي انجام شده است. مطالعه فاز ۲ اسكله بيدخون هم در حال اتمام است. در منطقه دير چون بخش عظيمي از مردم به ملواني و تجارت مشغولند، براي توسعه بندر كارهاي خوبي انجام گرفته است. در كنگان هم همين طور.
* در بخش قبلي صحبت هايتان اشاره كرديد كه به دليل آماده نبودن زيرساخت ها و ضرورت  بهره برداري از منابع نفتي، اين اتفاق در عسلويه افتاد. شايد حالا ديگر اين ضرورت وجود نداشته باشد و بايد به مسايل عسلويه توجه شود. شما به عنوان نماينده مردم آن منطقه كه وظيفه داريد مشكلات را منتقل كنيد تا به حال موفق به قراردادن چه برنامه اجرايي در دستور كار دولت شده ايد؟
- تلاش هاي خوبي انجام شده است. مجلس در سال ۱۳۷۹ قانوني به عنوان دو هزارم فروش نفت براي مناطق نفتي، تصويب كرده است و سال ۱۳۸۰ با همت مسئولان نمايندگان وقت و دولت، استفاده از اين بودجه براي مناطق گازي هم تصويب شد. اين قانون به مدت يك سال اجرا شد و بركات خوبي هم داشت. ولي سال ۱۳۸۱ هيات وزيران مصوبه سال قبل خود را لغو و اين بودجه را فقط شامل مناطق نفتي كرد. با شروع به كار مجلس هفتم، مجمع نمايندگان استان و ساير مناطق گاز خيز اعتراض كرديم و به رئيس جمهور وقت نامه نوشتيم. خوشبختانه وزارت نفت بي درنگ موافقت خود را اعلام كرد و بهمن سال ۱۳۸۳ مجدداً هيأت وزيران به اين مساله راي داد. امسال بخشي از اين رقم دو هزارم فروش نيز توزيع شد. منتها چيزي كه جاي اشكال داشت، اين بود كه در بودجه سال ۱۳۸۴ نفت براساس بشكه اي ۱۹ دلار بودجه بندي شده بود و تا ۲۰ ميليارد دلار اجازه صرف بودجه در اين خصوصي مي داد ولي با قيمت جديد نفت، اكنون اين بودجه حداقل به ۱۰۰ تا ۱۱۰ ميليارد دلار مي رسد. من هفته گذشته طرحي نوشتم كه نوسانات قيمت در اداره قوانين محاسبه شود. در جلسه اي كه با رئيس جمهوري داشتيم، توصيه شد كه اگر امكان داشته باشد خود دولت با الحاق تبصره اي به قانون اين مساله را حل كند.
كار ديگري كه انجام داديم، لايحه اي بود كه مقرر مي كرد ۵/۱ درصد فروش نفت فقط براي عمران استان خوزستان در نظر گرفته شود، ضمن اين كه ما احترام خاصي براي مردم خوزستان قايل هستيم كه متأسفانه با وجود اين همه پروژه هايي كه در خوزستان است ولي مشكل بيكاري در اين استان زياد است و درصد نرخ بيكاري اين استان احتمالا به بالاي ۱۵ درصد مي رسد. وقتي اين لايحه به مجلس آمد پيشنهاد شد بودجه ۵/۱ درصدي شامل كل مناطق نفتي شود.
* به اين ترتيب ۵/۱ درصد به كل مناطق نفتي و گازي كشور اختصاص خواهد يافت؟
- بله. اين لايحه به مجلس آمد ولي به دليل يك سري اشكالات قانوني رد شد. طبق مذاكراتي كه صورت گرفته قرار شد دولت مجدداً لايحه اي در اين خصوص به مجلس ارايه كند.
* آيا در فازهاي پروژه هاي اين منطقه برنامه ريزي براي محيط زيست صورت گرفته است؟ همان داخل فنس هم براي فضاي سبز پيش بيني صورت نگرفته و اگر يك نيروي غيربومي ايراني يا خارجي به منطقه بيايد، از محيط دلزده مي  شود و برمي گردد.
- درست است. هنوز نتايج برنامه ريزي ها مشهود نيست. ولي خوشبختانه براي پروژه ها برنامه ريزي خوبي شده. چيزي در حدود ۱۰ هزار واحد مسكوني در شهرستان جم در شهرك هاي مختلف در حال احداث است. اتوبان چهار بانده از عسلويه تا جم در حال ساخت است. در ۴۵ كيلومتري پروژه عسلويه، ايجاد شهر سيراف پيش بيني شده و ساخت آن به شهرك هاي جديد وزارت مسكن واگذار شده است. اگر فاز اول و دوم اين شهر ساخته شود حدود ۱۲۰ هزار نفر مي توانند در شهر سيراف ساكن شوند. گلايه من اين است كه ساماندهي بايد هم براي مناطق داخل فنس و هم خارج فنس باشد. مردمي كه خانه ها و باغ هايشان عرصه پالايشگاه شده است هم بايد از اين توسعه بهره مند شوند.

سايه روشن اقتصاد
شكاف ميان فقير و غني در جهان رو به افزايش است
«عليرضا طهماسبي» وزيرصنايع  و معادن  جمهوري  اسلامي ايران  در سخناني  دركنفرانس  عمومي سازمان  توسعه  صنعتي  ملل  متحد (يونيدو) اظهار داشت : به  رغم تلاش هاي  انجام  شده  در سطوح  مختلف ، جهان  براي  دستيابي  به  اهداف  هزاره  سوم به  ويژه  در زمينه  كاهش  فقر كماكان  با مشكلات  جدي  رو به  رو و فاصله  ميان كشورهاي  فقير و غني  همچنان  رو به  افزايش  است .وزير صنايع  و معادن  ايران  بعدازظهر دوشنبه  در سخناني  درجمع  نمايندگان ۱۷۱ كشور عضو يونيدو در وين  پايتخت  اتريش  افزود:كمبود منابع  مالي ، دانش فني ، ظرفيت  تجاري  و صنعتي  و همچنين  توليدات  با كيفيت  پايين  و استفاده نامناسب  از منابع  طبيعي  به  همراه  موانع  ايجادشده  در مورد توليدات  مختلف كشورهاي  در حال  توسعه ، از جمله  اين  مشكلات  هستند.وي  ادامه  داد:اهميت  رسيدن  به  اين  هدف  در محدوده  زماني  ۲۰۱۵ ميلادي نيازمند توجه  خاص ، اقدامات  و سياست هاي  موثر همراه  با كوششي  همگاني  واقعي و همكاري  بين المللي  است .طهماسبي  اظهار داشت :در اين  خصوص  يونيدو به  عنوان  مرتبط ترين  سازمان توسعه  جهاني ، مي تواند نقش  اساسي  در رساندن  ما به  اهداف  مشتركمان  از طريق پشتيباني  و همكاري  متكي  بر دانش  ايفا كند.اين  وزير ايراني  همچنين  تأكيد كرد: يونيدو مي تواند ما را در تلاش هاي  خود براي  غلبه  بر مشكلات  اقتصادي  در راه  جهاني  شدن  از طريق  ظرفيت سازي  لازم براي  توليد و تجارت  و بكارگيري  فن  آوري  مدرن  و نوآور و ترويج  سرمايه گذاري  ياري  كند.وي  با بيان  اينكه  تهيه  و بكارگيري  پيش  نويس  اعلاميه  راهبرد بلندمدت  يونيدو به  عنوان  نقشه  راه  براي  ۱۰ سال  آينده  يونيدو موفقيت  بزرگي  است ، افزود:دستيابي  به  نتايج  مشخص  در اين  رابطه ، نيازمند نظارت  دقيق  و بررسي و اجراي  آن در يك  فرايند دقيق  ارزيابي  است .وي  افزود:انتظار مي رود دبيرخانه  يونيدو با مشورت  اعضا و در نظرگرفتن  نيازهاي  توسعه اي  و اولويت هاي  آنان ، طرح  عملياتي  براي  اجراي  راهبرد برنامه  بلندمدت  را تدوين  كند.
طهماسبي  با اعلام  اينكه  جمهوري  اسلامي ايران  معتقد است  كه  موافقتنامه همكاري  با برنامه  توسعه  سازمان  ملل  (يو.ان .دي .پي ) در آينده  و سرنوشت  يونيدو موثر خواهد بود، افزود:اجراي  اين  توافقنامه  بايد تحت  مراقبت  و ارزيابي  قرار گيرد و تصميمات  نهايي  براي  ادامه  همكاري  منوط به  ارزيابي شفاف  نتايج  و خروجي  فاز مقدماتي  و مشاوره  نزديك  با اعضا است  و انتظارداريم  دبيرخانه  به  طور منظم  اعضا را در جريان  طرح ها و برنامه هاي  خود قرار دهد.وي در ادامه  سخنان  خود در اجلاس  عمومي  يونيدو ضمن استقبال  از تعيين  يونده  يومگالا از كشور آفريقايي  سيرالئون  به  رياست جديد يونيدو، تأكيد كرد: وابستگي  آقاي  يومگالا به  خانواده  يونيدو و تجربيات  با ارزش  ميداني  ايشان  موجب  اطمينان  خاطر درخصوص  تداوم  كارشناسانه و پيشبرد بازدهي  و نوآوري  در اين  سازمان  خواهد شد.وي  ابراز اميدواري  كرد: توانمندي  يونيدو در ارايه  خدمات  به  همه كشورهاي  در حال  توسعه  از جمله  ايران  و از طريق  تهران  به  كشورهاي  همسايه  و منطقه ، در دوره  رياست  يومگالا بيشتر افزايش  يابد و با توجه  به  دسترسي  آسان دفتر تهران  يونيدو به  ساير كشورهاي  منطقه ، اين  دفتر به  يكي  از مراكز فعال سازمان  توسعه  صنعتي  ملل  متحد تبديل  شود.كنفرانس  عمومي  يونيدو قبل  از ظهر دوشنبه  در سالن  همايش هاي  بين المللي  اتريش  (آستريا سنتر) در وين  آغاز شد و مدت  پنج  روز ادامه  مي يابد.معرفي  مديركل  جديد، بودجه  سال  ۲۰۰۶ و راهبردهاي  درازمدت  يونيدو در اين  نشست  عمومي مورد بحث  و تصميم گيري  قرار مي گيرد.
رشد بخش غير نفتي ايران ۵ / ۵ درصد رشد بخش نفتي۲ / ۷ درصد
صندوق بين المللي پول در تازه ترين گزارش خود رشد بخش هاي نفتي و غيرنفتي ايران و ديگر كشورهاي توليد كننده نفت جهان در سال جاري و سال آينده ميلادي را اعلام كرد .
در اين گزارش تأكيد شده توليد ناخالص داخلي نفتي ايران تا پايان سال ۲۰۰۵ برابر با ۷ / ۲ درصد رشد خواهد كرد، كه نسبت به رقم سال گذشته بيش از دو برابر افزايش نشان مي دهد .بر اساس اين گزارش، رشد توليد ناخالص داخلي نفتي ايران در سال ۲۰۰۴ برابر با ۳ / ۴ درصد بود، كه با توجه به افزايش چشمگير درآمدهاي نفتي ايران در سال جاري انتظار مي رود رشد بخش نفتي ايران به ۷ / ۲ درصد افزايش يابد، كه در بين كشورهاي توليدكننده نفت پس از آذربايجان، ايران دومين رشد بالاي بخش نفتي را خواهد داشت .صندوق بين المللي پول همچنين پيش بيني مي كند رشد توليد ناخالص داخلي بخش نفتي ايران در سال ۲۰۰۶ به ۵ / ۱ درصد كاهش يابد، اين در حالي است كه ميانگين رشد اقتصاد نفتي ايران طي سالهاي ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ به طور ميانگين ۶درصد، و در سال ۲۰۰۳ برابر با ۷ / ۷ درصد بوده است .رشد توليد ناخالص داخلي نفتي الجزاير در سال ۲۰۰۵ برابر با ۳ / ۵درصد، آذربايجان ۴۰ / ،۳ بحرين ،۳ قزاقستان ،۷ كويت  ،۷ ليبي ۶ ‎/ ،۸ قطر ۳ / ،۴ عربستان ۶ / ۸ و امارات ۷ درصد خواهد بود .صندوق بين المللي پول همچنين رشد توليد ناخالص بخش غيرنفتي ايران در سال ۲۰۰۵ را ۵ / ۵ درصد تخمين زده است كه علاوه بر اينكه  ۴ درصد نسبت به سال گذشته كاهش نشان مي دهد، نسبت به ديگر كشورهاي صادركننده نفت نيز سومين رشد پايين محسوب مي شود .

اقتصاد انرژي
روسيه به بازار انرژي شرق آسيا چشم دوخته است
وزير انرژي روسيه كه براي شركت در اجلاس بين المللي انرژي در هند به سر مي برد، تاكيد كرد: روسيه قصد دارد طي سالهاي آينده ميزان صادرات نفتي خود را به كشورهاي شرق آسيا افزايش دهد.به گزارش خبرگزاري ريانووستي به نقل از ويكتور خريستنكو افزود: روسيه در نظر دارد طي سالهاي آينده به كشورهاي بيشتري نفت صادر كند و در اين ميان كشورهاي شرق آسيا در اولويت خاص قرار دارند.وي تاكيد كرد: در حال حاضر بيش از ۹۰درصد نفت و گاز صادراتي روسيه به اروپا صادر مي شود كه اين روند طي ۱۵ سال آينده اصلاح خواهد شد و مسكو توجه بيشتري به شرق آسيا خواهد داشت.وي تصريح كرد: ميزان صادرات نفتي روسيه به شرق آسيا از ۳ درصد كنوني به بيش از ۳۰درصد (۱۰۰ميليون تن) تا سال ۲۰۲۰ ميلادي افزايش خواهد يافت. صادرات گاز طبيعي روسيه به اين منطقه نيز از ۴درصد به بيش از ۲۰درصد مي رسد.علاوه بر اين، وزير انرژي روسيه تاكيد كرد: افزايش شفافيت در بازار بين المللي نفت، موجب كاهش نگراني ها و برقراري ثبات و امنيت انرژي در سطح جهان خواهد شد. وي گفت: روسيه به هيچ وجه اطلاعات مربوط به پروژه هاي انرژي خود را پنهان نكرده است و ميزان توليد و ذخاير نفتي اين كشور نيز به طور كاملا شفاف اعلام شده است. عدم وجود اطلاعات شفاف، تاثيرات نامطلوب زيادي بر بازار جهاني نفت داشته است.وي تصريح كرد: روسيه به عنوان يكي از بزرگترين كشورهاي توليدكننده انرژي جهان، از ساير كشورهاي توليدكننده انرژي نيز مي خواهد اطلاعات خود را به طور كاملا شفاف در اختيار بازار قرار دهند.
توافقنامه همكاري چهار شركت نفتي هند با دولت گابن
منابع  وابسته  به  وزارت  نفت  گابن  اعلام  كردند مقامات  دولت  اين  كشور و نمايندگان  چهار شركت  نفتي  هندي  در ليبروويل  توافقنامه اي  درزمينه  اكتشاف  و توزيع  نفت  دريكي  از حوزه هاي  نفتي  اين  كشور امضا كردند.به  گزارش  خبرگزاري  شين هوا منابع  آگاه  در وزارت  نفت  گابن  با اعلام  اين  مطلب  افزودند: حوزه  نفتي شاختي  واقع  در منطقه اي  باتلاقي  در مركز اين  كشور حدود سه  هزار و هفتصد و شصت  و يك  متر مربع  مساحت  دارد.بزرگ  ترين  مشكلي  كه  براي  اكتشاف  و توليد نفت  دراين  منطقه  وجود دارد فاصله  نسبتا زياد آن با دريا و باتلاقي  بودن  زمين  است  كه  حمل  و نقل  تجهيزات  و وسايل  مورد نياز را به  منطقه  مشكل  ساخته  است .به رغم  اينكه  در اواخر سالهاي  هزار و نهصدونود اعلام  شد ذخاير نفتي  گابن  درحال  اتمام  است ، اين  ماده  همچنان  اولين  منبع  درآمد و تامين  بودجه  دولت  گابن  به  شمار مي رود بطوري  كه  بيش از هشتاد درصد از درآمدهاي  صادراتي  اين  كشور ناشي  از فروش  نفت  است .
آغاز احداث اولين پالايشگاه نفت در ويتنام
كار احداث  پالايشگاه  نفت  ويتنام  كه  مهمترين  گام  براي  استقلال انرژي  اين  كشور است  رسما آغاز شد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  طرح  احداث  اين  پالايشگاه از ده  سال  پيش  در دست  تهيه  بود اما برخي  درباره  اجراي  آن ترديد داشتند.ارزش  اين  قرارداد يك  ميليارد و پانصدو شصت  ميليون  دلار است .اين  پالايشگاه  قرار است  از سال  ۲۰۰۹ با ظرفيت  سالانه  شش  ميليون وپانصد هزار تن  به  بهره  برداري  برسد.ويتنام  در سال  دوهزار وچهار بيست  ميليون  و يكصد هزار تن  نفت  خام  توليدكرد كه  سيزده  و سه  دهم  درصد بيشتر از سال  قبل  از آن بود.اما به  علت نداشتن  تاسيسات  پالايشگاهي  مجبور است  همه  فرآورده هاي  پالايشي  را واردكند كه  ميليونها دلار هزينه  اضافي  را به  اين  كشور تحميل  مي كند.
هشت برابرشدن سهم بخش خصوصي در توليد برق
فارس: رئيس هيأت تنظيم بازار برق ايران گفت: سهم بخش خصوصي در توليد انرژي حدود ۳ درصد است، ولي تا پايان برنامه چهارم به بالاتر از ۲۵ درصد مي رسد، يعني ۸ برابر خواهد شد.به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از سايت خبري وزارت نيرو، قاضي زاده در حاشيه همايش بين المللي برق افزود: مزيت جغرافيايي كشور بسيار حايز اهميت است و چون ايران نقطه اتصالي بين كشورهاي منطقه است مي تواند در توليد و صادرات بسيار مؤثر باشد.در اين بين تضمين خريد برق بستر خوبي را فراهم آورده تا شركت هاي خصوصي بتوانند با امنيت كافي برق توليد كنند.وي درخصوص طراحي بازار برق و توسعه خصوصي سازي برق اظهار داشت: هدف گذاري بخش برق بيشتر در راستاي افزايش سهم بخش خصوصي است، به اين معنا كه بخش خصوصي در زمينه هاي توليد و انتقال و فروش برق از طريق شبكه سراسري امنيت كامل داشته باشد و مطمئن باشد كه برق توليد شده حتما فروش مي رود و از آن سو نيز مصرف كننده آزاد باشد برق مورد نياز خودرا به طور سنتي تهيه كند

اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |