پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۴
اگر آلمان در گروه سخت قرار گيرد؟
بيرهوف: برزيل و آرژانتين قهرمان
004320.jpg
مريم دري منش
اوليور بيرهوف يكي از محبوب ترين فوتباليست هاي آلمان بود كه از جولاي سال ۲۰۰۴ مديريت تيم ملي فوتبال آلمان را به عهده گرفته است. وي يكي از بازيكنان موفق تاريخ فوتبال آلمان است. در ۲۷ سالگي وارد تيم ملي شد و چند ماه بعد در جولاي ۱۹۹۶ در مسابقه پاياني جام ملتهاي اروپا با دو گل تيمش را به قهرماني رساند. وي بيشترين دوران فوتبالش را در ايتاليا گذراند؛ جايي كه توانست به همراه آ.ث.ميلان قهرمان ليگ شود. او اكنون ۳۷ سال دارد و در مونيخ زندگي مي كند. وي در مصاحبه با مجله آلماني فرانكفورتر آلگماينه در مورد جام جهاني، صحنه هاي تنفربرانگيز در تركيه و خطرات قرعه كشي جام جهاني صحبت مي كند.
* تركيه در جام جهاني آلمان حضور ندارد. آيا بدين ترتيب جام جهاني دومين ميزبان پنهان خود را از دست مي دهد؟
- من اين طور فكر نمي كنم، حتي اگر تركها در آلمان به تعداد زيادي مقيم و ساكن باشند حيف است كه چنين تيم فوتبالي كه در جام جهاني قبلي فوق العاده عالي بازي مي كرد در اين جام حضور نداشته باشد. اما همه تيمها هواداران خود را به جام جهاني خواهند آورد و به خصوص سوئيس به عنوان كشور همسايه كه به همراه اتريش در سال ۲۰۰۸ ميزباني جام ملتهاي اروپا را به عهده خواهد داشت، حتماً از سوي هواداران زياد خود در آلمان مورد حمايت قرار مي گيرند.
* پس از بازي و جريانات مفتضحانه روز چهارشنبه دو هفته پيش با صحنه هاي نفرت  انگيز در استانبول در ديدار تركيه مقابل سوئيس، شايد خيلي ها بگويند: «خوب شد كه تركيه نتوانست به جام جهاني راه پيدا كند.»
- چنين صحنه هايي واقعاً غم انگيز است. من خودم با تيم ملي آلمان و باشگاه آ.ث.ميلان در تركيه بازي كرده ام و با اين رفتارها آشنا هستم، ولي در جام جهاني با تركهاي زيادي كه در آلمان زندگي مي كنند مطمئناً اوضاع طور ديگري خواهد بود و با چنين مسائلي روبه رو نخواهيم شد.
* الان ۳۲ تيم حاضر در جام جهاني مشخص شده اند. آيا اينها بهترين تيم هايي هستند كه تاكنون در جام هاي جهاني بوده اند؟
- نمي توان از قبل پيش بيني كرد. مثل هميشه تيم هايي هستند كه جاذبه هاي خاصي داشته و مورد توجه مي باشند، تيمهايي كه براي اولين بار پا به جام جهاني مي گذارند. براي نمونه ترينيداد و توباگو و چهار تيم از پنج تيم آفريقايي. اما مهم اين است كه سال آينده همه تيمهاي بزرگ فوتبال در جام جهاني حضور دارند: برزيل، آرژانتين، انگليس،  ايتاليا، فرانسه و هلند.
* تاكنون گفته مي شد كه عبور از مرحله مقدماتي يك جام اروپايي به خاطر حضور تعداد زيادي تيم خوب و درجه يك و رقابت نزديك آنها به مراتب دشوارتر از مرحله مقدماتي يك جام جهاني است. آيا اين گفته در مورد جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان هم صدق مي كند؟
- بله، اما با اين وجود ممكن است قرعه كشي دور مقدماتي خطراتي را همراه خود بياورد، به خصوص در خصوص تيمهاي رده چهارم كه تيم هايي مثل سوئيس و اوكراين در آن رده قرار دارند. سوئيس تيمهاي تركيه و ايرلند را از راهيابي به جام جهاني بازداشته است و در مقابل فرانسه هم بسيار خوب ظاهر شد. اوكراين هم با اقتدار تيم اول گروه مقدماتي شد. با كمي بداقبالي در گروه بسيار سختي قرار خواهيم گرفت، اما در كل صعود از مرحله مقدماتي جام جهاني آسان تر از صعود از اين مرحله در جام ملتهاي اروپا مي باشد.
* يورگن كلينزمان مربي تيم ملي آلمان مي خواهد قهرمان جهان شود ولي به نظر شما دارندگان واقعي شانس قهرماني چه تيمهايي هستند؟
- من فقط روي تيمهاي برزيل و آرژانتين به عنوان شانسهاي قهرماني حساب مي كنم. واقعاً  اين بار پيش بيني خيلي سخت است. در اروپا خيلي از تيمها در يك سطح قرار دارند. انگليسي ها اين اواخر خيلي هيجان انگيز بازي كرده اند، ايتاليايي ها به طرزي غيرمنتظره هلند را مغلوب خود كردند؛ هلندي كه تا آن موقع بسيار قدرتمند عمل مي كرد. بنابراين نمي توان قاطعانه تيمي را شانس  قهرماني معرفي كرد. در طيف بعدي مي توانم به تيمهاي آلمان، انگليس، فرانسه، ايتاليا و هلند به عنوان تيمهايي هم سطح و در يك رديف نگاه كنم.
* چه تيم هايي قابليت شگفتي آفريني را در اين جام خواهند داشت، مثل آنچه كه يونان در جام ملتهاي ۲۰۰۴ اروپا و آلمان در جام جهاني ۲۰۰۲ كره _ ژاپن نشان داد؟
- اگر قرار باشد تيمي شگفتي ساز شود، احتمالاً  اين تيم از اروپا خواهد بود. انتظار ندارم يك تيم آسيايي چنين نقشي را ايفا كند و نيز استراليا و يا ايالات متحده، گرچه اينها جزيي ثابت از جام جهاني شده اند و پيشرفت خوبي هم داشته اند. اين تيم ممكن است اوكراين يا پرتغال باشد. در اين دو تيم چيزهاي زيادي نهفته است.
* روز ۹ دسامبر در لايپزيك مراسم قرعه  كشي جام جهاني انجام خواهد گرفت. چهار سال قبل پيروزي هشت بر صفر در مقابل عربستان صعودي، آلمان را وارد حال و هواي جام جهاني كرد.چه طور مي شود اگر اين دفعه در ديدار افتتاحيه روز ۹ ژوئن در مونيخ با ترينيداد و توباگو روبه رو شويد؟
- بازي اول در يك تورنمنت بسيار مهم است. يك پيروزي آرامش و امنيت به همراه مي آورد بنابراين خيلي خوب است اگر در اولين ديدار با يك حريف راحت برخورد كنيم. يك شروع خوب در مقابل يك تيم ضعيف خيلي به ما كمك مي كند، اما هرچه بخواهد پيش بيايد مي آيد.
004314.jpg
* چگونه تيم ملي آلمان در سه ماه و نيم آينده مي خواهد وارد حال و هواي جام جهاني شود، در حالي كه تا ديدار ماه مارس مقابل ايتاليا هيچ ديدار ملي ندارد؟
- اين هم يكي از مشكلات ماست. ما فقط يك بار به مدت دو روز در پايان ژانويه تيم را كامل در اختيار خواهيم داشت كه در آن زمان هم اصلاً  بازي نداريم. براي همين هم سعي مي كنيم بازيكنان را با صحبت كردن براي جام جهاني آماده كنيم. خيلي مهم است كه بازيكنان بدانند كه ما كاملاً  در نزديكي آنها هستيم، اين كار را ما همواره از طريق ملاقات هاي حضوري و مكالمات تلفني انجام مي دهيم تا هميشه آنها را بدون وقفه به سمت جام جهاني هدايت كنيم، به هر حال بايد سعي و تلاشمان را بكنيم. طبيعي است كه وقتي يك تيم مثلاً  در جام كنفدراسيونها چهار هفته در كنار هم باشد به پيشرفت هايي هم نايل مي شود. وقتي اعضاي تيم ده روز را با هم سپري كنند بسيار كمك مي كند. اما وقتي يك تيم عملاً  حتي يك روز كامل را در كنار هم نباشند و اين امكان را در اختيار نداشته باشند، بديهي است كه خيلي مشكل مي شود كه افكار تيم را براي تورنمنتي در اين حد طولاني همواره فعال و متمركز نگه داشت. اما در اين مرحله از ما خواسته شده كه به عنوان رهبران ورزشي عمل كنيم. ما وظيفه داريم بازيكنانمان را هر روز در شرايط جام جهاني حفظ كنيم و آنها را از اهميت اين موضوع آگاه كنيم.
* حالا چند سؤال شخصي. خصوصيات اخلاقي شما چه مي باشد؟
- جاه طلبي، صداقت، انضباط و فروتني.
* بزرگترين خوشبختي شما چيست؟
- من معتقدم مهمتر از همه چيز سلامتي و لذت از زندگي است، بقيه اش هم خيلي مهم است، مثلاً  در فوتبال موفقيت و پيروزي اهميت دارد. دقيقاً مثل زندگي كه در آن موفقيت شغلي مهم است كه اينها همه با هم باعث رضايت در زندگي مي شود.
* علاقه پنهاني شما چيست؟
- من تقريباً هميشه خيلي تميز و مرتب لباس مي پوشم اما وقتي به عنوان مثال در تعطيلات در آمريكا به سر مي برم دوست دارم خيلي راحت و بي تكلف زندگي كنم. اين يك علاقه دروني و غيرآشكار است.
* قهرمان شخصي شما كيست؟
- قهرمانان زيادي در زندگي من وجود دارند. من قبل از هر چيز انسانهايي را تحسين مي كنم كه با سرنوشت خود با ديدي مثبت كنار مي آيند و با وجود مشكلات به دنبال خوشبختي بوده و در راه رسيدن به آن گام برمي دارند.
* يك رابطه دوستي خوب چه معنايي براي شما دارد؟
- خود من هنوز با دو نفر از دوستانم رابطه دوستي بسيار تنگاتنگي دارم. براي آنها هنوز من اوليور هستم. با آنها هيچ گاه راجع به فوتبال صحبت نمي كنم.
* چه كسي بيشترين حق را به گردن شما دارد؟
- تصور مي كنم والدينم باشند كه در همه اين سالها مرا حمايت كرده و تربيت مرا به عهده داشته اند و چيزهايي را به من ياد داده اند. همين طور همسرم و نيز دوستانم كه همواره از من حمايت مي كنند.
* به چه كسي و براي چه چيزي هنوز يك معذرت خواهي بدهكاريد؟
- هميشه چيزهاي كوچكي وجود دارد، اتفاقاتي كوچك مثل فراموش كردن يك روز تولد يا عدم توجه كافي به يك نفر. من هميشه به همه چيز مثبت نگاه مي كنم و با افكار خوب و مثبت جلو مي روم به طوري كه هر كس با من برخورد كند متوجه شود كه نيت من مثبت است.
* آيا آرزويي داريد كه تاكنون برآورده نشده است؟
- فكر نمي كنم چيزي باشد كه بتواند مرا يك فرد فوق خوشبخت بكند، به علاوه معتقدم كه همه چيز در زمان خودش پيش مي آيد.
* چه چيزي براي شما ارزشي ويژه دارد؟
- وقتي يك نفر ۱۸ سال دارد فكر مي كند كه به راحتي مي  تواند جهان را تسخير كند و به خيلي چيزها فكر نمي كند. من فكر مي كنم كه انسان هميشه بايد با خودش و ديگران صادق باشد. اين از همه چيز با ارزش تر است.

رئيس كميته برگزاري جام جهاني آلمان
۶۳۰۰۰۰۰۰۰۰ يورو مخارج جام جهاني ۲۰۰۶
004302.jpg
چند ماه ديگر دور نهايي رقابت هاي جام جهاني در آلمان برگزار مي شود. آلمان ها براي دومين بار است كه ميزبان جام جهاني شده اند. فرانس بكن باوئر، بازيكن سابق تيم ملي آلمان- كاپيتان آلمان غربي در جام جهاني ،۱۹۷۴ مربي آلمان در جام جهاني ،۱۹۹۲ رياست كميته برگزاري مسابقات را به  عهده دارد. او در ماه هاي باقيمانده با حضور در تمام مراحل آمادگي ورزشگاه ها، حضور شخصي در كشورهاي انتخاب شده و دعوت رسمي از ۳۱ كشور را شخصاً انجام داده است. او از روند آمادگي و ميزباني آلمان رضايت كامل دارد و تلاش مي كند تا همه چيز تا قبل از بازي ها در جاي خود قرار گرفته باشد. آلمان ها از قهرمانان خود در تمام رشته ها بهره برداري اصولي مي كنند. فهرست رؤساي فدراسيونهاي مختلف را كه در آلمان فعاليت مي كنند ببينيد، اكثراً قهرمانان گذشته همان رشته اند. فرانس بكن باوئر در زمان بازيگري و مربيگري يكي از استثناهاي تاريخ ورزش آلمان بوده است و با تدبير و هوشمندي كه در مديريت ورزشي دارد، توانست خيلي سريع پله هاي ترقي را طي كرده و در نهايت رياست كل برگزاري بازيهاي جام جهاني را به عهده بگيرد. بكن باوئر در گفت وگويي نه چندان طولاني از جام جهاني آينده مي گويد. او حرف هاي جالبي درباره تيم ملي فوتبال آلمان هم دارد.
* عملكرد يورگن كلينزمن را در طول يك سال گذشته به عنوان سرمربي تيم ملي چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- بايد به روش كلينزمن و نحوه عملكرد او در تيم احترام گذاشت. او بازيكنان جديد و جواني را به تيم آورده و نيز نحوه تمرينات را متحول كرده است. يورگن روحيه مثبت تيمي را در تيم افزايش داده و در كل انگيزه بازي گروهي در تيم بهبود يافته است. مردم از قرار گرفتن تيم ملي در رده هاي پايين رده بندي جهاني نگران هستند و دوست دارند با بازي كردن با تيم هاي مطرح دنيا سطح خود را ارتقاء دهد.
* آيا از تماشاي بازي هاي تيم ملي در جام كنفدراسيونها در خاك خانگي لذت بردي؟
- بله، فكر مي كنم هواداران نيز با من هم نظر باشند. اين خبر خوبي براي ما قبل از جام جهاني به شمار مي رود. تصور كنيد كه اين چقدر براي يك كشور كه ميزبان جام است مهم است زيرا اگر به دوره گذشته نگاه كنيم، كره كه يك كشور آسيايي است به بازي نيمه نهايي راه يافت. ميزبان بودن اين مزيت را براي تيم ميزبان دارد كه در خانه بازي مي كند و حمايت تماشاگران را در اختيار دارد. براي مثال فرانسه در سال ۱۹۹۸ مثل ما در ۱۹۷۴ توانست جام جهاني را فتح كند. تنها عيب ميزبان بودن اين است كه يك اثر بومرنگي دارد يعني خواه ناخواه توقع از تيم ميزبان بالاست.
* رئيس كميته برگزاري جام جهاني بودن سخت است؟
- زماني كه بازيكن بسيار جواني بودم، سرگروه بايرن مونيخ بودم. از سن بيست سالگي دائماً در پستهاي كليدي به كارگرفته شدم و در حال حاضر نيز به همين منوال است. البته در حال حاضر موقعيت بسيار خوبي دارم زيرا از حمايت و همكاري يك تيم بسيار خوب در كميته برگزاري برخوردار هستم.
004305.jpg
* دبيركل فيفا همواره پس از برگزاري جام جهاني اذعان مي كند كه اين بهترين جامي بود كه تا به حال برگزار شده است؟ آيا ممكن است كه سپ بلاتر پس از برگزاري جام در سال آينده اين مطلب را با كمي دقت بيشتر بيان كند؟
- من متولد ماه شهريور هستم و ذاتاً خوش بين هستم. هميشه و در هر زماني گفتم كه ما جام فوق العاده اي را برگزار خواهيم كرد، البته مي دانم كه رسانه هاي آلمان اينقدر خوشبين نيستند اما من دائماً در حال سفر هستم و با توجه به تجربياتي كه در طول سفرها كسب كردم نظرم كاملاً با رسانه ها متفاوت است. استانداردهاي بالاي زندگي و نظم هنوز هم در آلمان وجود دارد.
* از جام جهاني ۲۰۰۶ چه انتظاري داريد؟
- به مدت دو ماه، آلمان مركز توجهات دنيا خواهد بود و اين فرصت بزرگي براي كشور محسوب مي شود. اين رقابتها مجال كاملاً مناسبي در اختيار آلمان قرار مي دهد تا ما تأثيري فوق العاده بر فرهنگ و ورزش بگذاريم كه تا پنجاه سال آينده باقي بماند.
* اين تنها يك رقابت ورزشي نيست؟ اين طور نيست؟
- فوتبال قلب جام جهاني است. بدون فوتبال، جام جهاني وجود نخواهد داشت. در هيچ يك از دوره هاي گذشته هرگز چنين برنامه اي براي برگزاري جام وجود نداشته است. اين واقعيت زماني مشخص است كه تنها چند صنعت هستند كه فوتبال بر آنها تأثير نمي گذارد.
* بزرگترين دغدغه شما چيست؟
- فروش آسان بليت. ما مي توانيم حتي چند برابر بليت بفروشيم اما هنوز بزرگ ترين مسأله اين است كه ما بايد از پر شدن ورزشگاه ها اطمينان پيدا كنيم. در جام هاي جهاني گذشته نيز در رقابتهاي اروپايي حتي در بازي هاي بزرگ نيز ديده شده كه صندلي هاي خالي بسياري وجود دارد و وقتي اين صحنه ها در تلويزيون نمايش داده مي شود خشم آنها را برمي انگيزد چون موفق به تهيه بليت نشده اند. اگر اين اتفاق سال آينده نيز بيفتد بسيار ناراحت كننده خواهد بود. زماني كه احساس كنيم ممكن است چنين اتفاقي بيفتد بايد هر چه زودتر دست به كار شويم و عكس العمل نشان دهيم.
* چه طور؟
- مهم ترين مسأله اينست كه اطمينان پيدا كنيم تمامي اسپانسرها و فدراسيون هاي ملي در زمان مناسب موقعيت خود را به ما اعلام مي كنند. من مي توانم حمل و نقل و ساماندهي مناسب توريست  ها را تضمين كنم اما تا آخرين لحظه بازيها نگران بليت خواهم بود.
* سه سال پيش عنوان شده بود كه شما قصد داريد ۳۵ هزار مكان اضافي براي توريست هاي خارجي در نظر بگيريد!!
- تمامي گروه هاي توريستي كه به جام جهاني مي آيند بايد مكان مناسبي براي استقرار در اختيار داشته باشند كه در اين صورت برگزاري رقابتها هم براي ما و هم براي آنها ساده تر خواهد بود. ما دوست داريم كه همگان اوقات خوبي را در آلمان سپري كنند و البته همه امور نيز درست ساماندهي شود. انتظارات زيادي از ما دارند و من اميدوارم تا تمامي هواداران از مسابقات لذت ببرند و نگران بدي هوا و مسائل حاشيه اي نباشند و تنها به فكر اقامت در هتل نباشند.
* مبالغ زيادي صرف مسائل امنيتي شده اما در جام كنفدراسيونها ما ديديم كه حداقل سه تن از هواداران به زمين مسابقه آمدند، به همين دليل سپ بلاتر چندان راضي نبود، آيا شما تدابير بهتري اعمال خواهيد كرد؟
- اطمينان دارم كه نيروهاي امنيتي ما در بهترين شرايط ممكن آماده انجام وظيفه خواهند بود و پيش بيني هاي لازم را انجام خواهند داد. ما سال گذشته زماني كه چند هوادار هوليگان آلماني در جريان بازي با اسلواكي در براتيسلاوا وارد زمين شدند بسيار ناراحت شديم. اين اتفاق هرگز ديگر تكرار نخواهد شد. هوشياري ما در مورد هواداران در بالاترين سطح قرار دارد و اطمينان دارم كه هيچ مسأله اي براي تماشاگران واقعي اتفاق نخواهد افتاد. البته كنترل كردن آنهايي كه قصد ايجاد دردسر را دارند مشكل است، بخصوص خارج از ورزشگاه ها، اما يقيناً داخل ورزشگاه ها و حوالي آن همه چيز تحت كنترل خواهد بود.
004311.jpg
* آخرين دوره رقابتهاي جام جهاني تحت الشعاع مسائل مالي و انتخاب رئيس جديد فيفا قرار گرفت! آيا اين دوره باز هم آن مسائل تكرار مي شود؟
- براي انتخاب رئيس جديد فيفا از هم اكنون تاريخي خارج از جام جهاني در نظر گرفته شده است، پس اين مسأله وجود نخواهد داشت. در مورد مسائل مالي نيز، هدف ما به عنوان برگزاركنندگان مسابقات اين است كه تعادل را در هزينه ها برقرار كنيم. ما تنها به دنبال كسب درآمد نيستيم اما حداقل بايد مبالغ صرف شده جهت ميزباني را پوشش دهيم. دولت كمك فراواني به كميته برگزاري كرده، يعني حدود چهارصدوسي ميليون يورو به ما كمك كرده است و يك و نيم ميليارد يورو نيز صرف بازسازي ورزشگاه ها شده است. همچنين دولت سه ميلياردوهفتصد ميليون يورو صرف بازسازي جاده ها كرده و نيز پانصد ميليون يورو صرف بهبود سيستم ترافيكي نموده است.
* در مورد مسأله ترافيك، آيا اين مسأله كه ماشين VIP شما به جاي بنز، بي ام يا پورشه، يك هيونداي خواهد بود، صحت دارد؟
- چاره اي نيست. قرارداد با شركت هاي ماشين سازي به فيفا مرتبط است. هيونداي يكي از شركاي رسمي مسابقات در سال ۲۰۰۲ بود و مسلم است كه آنها نخستين انتخاب خواهند بود و مشخص است كه آنها با رضايت به همكاري خود ادامه خواهند داد. اين تجارت فيفا است نه من!!!
* بعد از اتمام رقابت هاي جام جهاني آيا شما را در مقام رياست فيفا خواهيم ديد.
- در حال حاضر لنارت يوهانسون رئيس يوفاست. او كارهاي بزرگي انجام داده است و اتفاقاً يكي از دوستان من است. اگر او تصميم به كناره گيري داشته باشد در سال ۲۰۰۷ بايد اين تصميم را بگيرد. من به اندازه كافي در مورد كاري كه تنها يك بار آن را انجام خواهم داد مشغله فكري دارم و آن هم برگزاري جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان است.

اوليور بيرهوف در يك نگاه
004308.jpg
004317.jpg
متولد اول مه ۱۹۶۸ در كارلسروهه
موفقيتها به عنوان بازيكن
يك بار نايب قهرماني جهان به همراه آلمان در سال ۲۰۰۲
يك بار قهرمان اروپا به همراه آلمان در سال ۱۹۹۶
يك بار تيم چهارم بوندسليگا به همراه هامبورگ در سال ۱۹۸۹
يك بار مقام پانزدهم ليگ دسته اول فرانسه به همراه آ.اس موناكو در سال ۲۰۰۲
يك بار قهرمان سري A ايتاليا به همراه آ.ث. ميلان در سال ۱۹۹۹
بازيهاي ملي
از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۲ در پست مهاجم، در مجموع ۷۰ بازي ملي براي تيم ملي آلمان و ۳۷ گل زده.
بازيهاي باشگاهي
بوندسليگا ۸۷/۱۹۸۶ كا. اف.ث اوردينگن، مهاجم، ۱۹ بازي، ۳ گل زده
بوندسليگا ۸۸/۱۹۸۷ كا.اف.ث. اوردينگن، مهاجم، ۱۲ بازي، ۱ گل زده
بوندسليگا ۸۹/۱۹۸۸ هامبورگ، مهاجم، ۲۴ بازي، ۶ گل زده
بوندسليگا ۱۹۹۰/۱۹۸۹ هامبورگ ، مهاجم، ۱۰ بازي
بوندسليگا ۱۹۹۰/۱۹۸۹ بوروسيا مونشن گلادباخ، مهاجم، ۸ بازي
اتريش ۱۹۹۱/۱۹۹۰ اس. فا سالزبورگ، مهاجم، ۳۲ بازي، ۲۳ گل زده
سري A ايتاليا ۱۹۹۲/۱۹۹۱ آسكولي كالچو، مهاجم، ۱۷ بازي، ۲ گل زده
سري B ايتاليا ۱۹۹۳/۱۹۹۲ آسكولي كالچو، مهاجم، ۳۵ بازي، ۲۰ گل زده
سري B ايتاليا ۱۹۹۴/۱۹۹۳ آسكولي كالچو، مهاجم، ۳۲ بازي، ۱۷ گل زده
سري B ايتاليا ۱۹۹۵/۱۹۹۴ آسكولي كالچو، مهاجم، ۳۳ بازي ، ۹ گل زده
سري A ايتاليا ۱۹۹۶/۱۹۹۵ اودينزه كالچو، مهاجم، ۳۱ بازي، ۱۷ گل زده
سري A ايتاليا ۱۹۹۷/۱۹۹۶ اودينزه كالچو، مهاجم، ۲۳ بازي، ۱۳ گل زده
سري A ايتاليا ۱۹۹۸/۱۹۹۷ اودينزه كالچو، مهاجم، ۳۲ بازي، ۲۷ گل زده
سري A ايتاليا ۱۹۹۹/۱۹۹۸ آ.ث.ميلان، مهاجم، ۳۴ بازي، ۲۰ گل زده
سري A ايتاليا ۲۰۰۰/۱۹۹۹ آ.ث.ميلان، مهاجم، ۳۰ بازي، ۱۲ گل زده
سري A ايتاليا ۲۰۰۱/۲۰۰۰ آ.ث ميلان، مهاجم، ۲۷ بازي، ۶ گل زده
سري A ايتاليا ۲۰۰۲/۲۰۰۱ آ.ث.ميلان، مهاجم، تا ۲۷/۸/۲۰۰۱
ليگ يك فرانسه ۲۰۰۲/۲۰۰۱ آ.اس. موناكو، مهاجم، از
۲۸/۸/۲۰۰۱ ، ۱۸ بازي، ۵ گل زده
سري A ايتاليا ۲۰۰۳/۲۰۰۲ كيه وو ورونا، مهاجم، ۲۶ بازي، ۷ گل زده
بوندسليگا در مجموع: ۷۳ بازي، ۱۰ گل زده
سري A در مجموع: ۲۰۳ بازي، ۱۰۲ گل زده
ليگ فرانسه در مجموع: ۱۸ بازي، ۵ گل زده
مجموع بازيهاي باشگاهي: ۴۴۳ بازي و ۱۸۸ گل زده

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |