شنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۴
درباره برنده توپ طلا اروپا در سال۲۰۰۵
اعجاز در دو سكانس
امير بهادري نژاد
در حدود دو هفته پيش تنها ۲۳ ثانيه براي رونالدينيو، بازيكن برزيلي تيم بارسلونا ي اسپانيا كافي بود تا اينكه در بازي با رئال مادريد در دو سكانس مختلف، نبوغ خود را به رخ جهانيان بكشد. در واقع به دليل همين نبوغ ذاتي است كه در آخرين ساعات دوشنبه شب گذشته به وقت تهران، اين بازيكن برزيلي به عنوان بهترين بازيكن قاره اروپا در سال ۲۰۰۵ برگزيده شد و توپ طلا را به خود اختصاص داد.
004359.jpg
پلان نخست
پلان نخست هنرنمايي رونالدينيو در آن بازي به يادماندني تنها ۱۳ ثانيه به طول انجاميد. در حاليكه بازي به دقيقه سي ام خود نزديك مي شد، رونالدينيو در زمين تيم بارسلونا و در كنار خط طولي سمت چپ زمين صاحب توپ شد و حركت خود را آغاز كرد. او پس از طي كردن طول زمين تيم رئال مادريد به راحتي از سد سرجيو راموس گذشت و وارد محوطه جريمه رئال شد. سپس نوبت به ايوان هلگرا رسيد تا اينكه از رونالدينيو دريبل بخورد و در نهايت با يك ضربه توپ را از كنار ايكر كاسياس به تور دروازه تيم رئال دوخت.
سكانس دوم
اما سكانس دوم نمايش رونالدينيو كوتاهتر بود. او مجددا از كنار خط طولي سمت چپ زمين خودي حركت خود را آغاز كرد و اين بار با سرعت اعجاب انگيز، سرجيو راموس را پشت سر گذاشت و توپ را به تير دورتر دروازه كاسياس شليك كرد تا اينكه نتيجه سه بر صفر به سود بارسلونا شود. در پي اين گل تماشاگران تيم رئال مادريد از جاي خود برخاستند و به تشويق رونالدينيو پرداختند كه بعيد است در آينده چنين اتفاقي براي بازيكن ديگري رخ بدهد. رونالدينيو پس از اين بازي گفت: بعيد مي دانم كه بازيكن ديگري تا ابد موفق شود به اين افتخار دست يابد كه طرفداران تيم رئال او را در سانتياگو برنابئو تشويق بكنند. همچنين من قبلا تصور مي كردم كه به اوج موفقيت در فوتبال جهان رسيده ام اما همواره اتفاق تازه اي رخ مي دهد تا اينكه متوجه شوم هنوز هم موفقيت هاي بيشتري براي رسيدن به آن وجود دارد.
از زماني كه فلورنتينو پرز رياست باشگاه رئال مادريد را بر عهده گرفت، سياست خود را به خدمت گرفتن برندگان توپ طلاي اروپا اعلام كرد .به همين دليل برندگان قبلي اين جايزه از جمله رونالدو، زيدان، لوئيس فيگو و همچنين مايكل اوئن را به مادريد آورد اما هيچ يك از اين بازيكنان به اندازه رونالدينيو در سانتياگو برنابئو تشويق نشدند.
در سال ۲۰۰۳ در حالي كه همگان تصور مي كردند رونالدينيو روانه رئال مادريد بشود، بكهام به اين تيم اسپانيايي پيوست، اما پرز با بكهام تاكنون به افتخاري دست نيافته است. با اين حال رونالدينيو فصل قبل همراه با بارسلونا قهرمان ليگ اسپانيا شد و احتمالا اين مقام امسال نيز تكرار خواهد شد. اين تيم همچنين در فصل جاري رقابتهاي ليگ قهرمانان اروپا از اميدهاي اول كسب عنوان قهرماني به شمار مي آيد.
در حال حاضر رونالدينيو در بارسلونا احساس آرامش مي كند كه اين آرامش بيشتر به دليل حضور خوان لاپورتا مدير جديد اين باشگاه است. هنگامي كه رونالدينيو مشغول تمديد قرارداد خود در دفتر كار لاپورتا بود ناگهان مدير اين باشگاه پيشنهاد بازي رو در رو را به وي داد.
در واقع همين برخوردهاي صميمي از سوي لاپورتا و همچنين درايت فرانك رايكارد مربي هلندي بارسلونا باعث شده تا بازيكناني چون رونالدينيو در اين تيم شكوفا بشوند.
بازيكن بد اخلاق
هنوز فراموش نكرده ايم كه رونالدينيو بلافاصله پس از ورود به فوتبال اروپا دو فصل بسيار ناموفق را در تيم پاري سن ژرمن فرانسه پشت سر گذاشت و به طور مداوم با لوئيس فرناندز مربي اين تيم درگير بود. حتي در يك بازي در چارچوب رقابتهاي جام يوفا، رونالدينيو حاضر نشد جاي خود را به بازيكن ديگري در زمين بدهد و تعويض بشود. او همچنين بجاي اينكه در زمان مقرر در تمرينات اين تيم حاضر شود در سواحل ريو به فوتبال ساحلي مي پرداخت.
فرناندز در مورد رونالدينيو مي گويد: زندگي شخصي او مطابق با استانداردهاي زندگي يك ورزشكار جهاني نيست. وي زماني كه براي پاري سن ژرمن بازي مي كرد هر كاري كه دوست داشت انجام مي داد و به همين دليل در مكان يازدهم جدول رده بندي قرار گرفتيم.
اما اشتباه فرناندز اين بود كه از رونالدينيو در پست غيرتخصصي استفاده مي كرد. او در برخي مواقع وي را به عنوان تك مهاجم تيم در نوك خط حمله قرار مي داد و در مواقع ديگر به عنوان هافبك كناري.
رونالدينيو در مورد پست بازي ايده آل خود مي گويد: من دوست دارم كه هر لحظه توپ با پاهايم در تماس باشد و به عنوان بازيگردان تيم انجام وظيفه بكنم.
ادميلسون كه هم اكنون هم تيمي رونالدينيو در باشگاه بارسلونا و تيم ملي برزيل است قبلا در فرانسه عضو تيم ليون بود و چند بار برابر رونالدينيو بازي كرد. وي در مورد شرايط رونالدينيو در فوتبال فرانسه مي گويد: به نظرم در تيم پاري سن ژرمن از رونالدينيو بخوبي استفاده نمي شد و تمام مشكلات از همانجا آغاز شد. به نظرم رونالدينيو در پست مهاجم نوك هيچ كارايي نخواهد داشت و بايد همواره شماره ۱۰ تيم باشد و يك قدم عقب تر نسبت به دو مهاجم تيم بازي بكند.البته فرانك رايكارد مربي تيم بارسلونا نيز در اولين بازي كه از وجود رونالدينيو بهره مي گرفت اشتباه فرناندز را تكرار كرد و او را به عنوان هافبك كناري به ميدان فرستاد اما به سرعت به اشتباه خود پي برد و از او به عنوان بازيگردان تيمش در ميانه ميدان استفاده كرد. در ابتداي فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۴ بارسلونا حركت خود را به آرامي آغاز كرد و رونالدينيو پيش از تعطيلات زمستاني تنها ۵ گل به ثمر رساند. البته اولين گل رونالدينيو در دقايق پاياني بازي با سويا رقم خورد، ديداري كه به دليل خودداري باشگاههاي اسپانيابي در آزاد كردن بازيكنان ملي پوش خود در نيمه شب برگزار شد و در واقع بارسلونا با گل رونالدينيو از شكست گريخت.
تحول در بارسا
اما در ژانويه سال ۲۰۰۴ هنگامي كه ادگار داويدس به عنوان بازيكن قرضي به بارسلونا پيوست خط مياني اين تيم متحول شد و بارسلونا در ۱۷ بازي بدون شكست ماند. در پايان فصل، بارسلونا به مقام نايب قهرماني دست يافت و رونالدينيو با به ثمر رساندن ۱۵ گل عنوان بهترين گلزن اين تيم را به خود اختصاص داد.در آن زمان رونالدينيو گفت: اين تيم بسيار جوان است و در آغاز پروژه جديدي هستيم. همچنين تماشاگران بايد بدانند كه من شخصا در حال يادگيري و پيشرفت هستم و با توجه به اينكه بازيكنان بزرگي در تيم ملي برزيل و باشگاه بارسلونا مرا محاصره كرده اند مطمئن باشيد كه در آينده اي نزديك خواهم توانست انتظارات مردم را برآورده سازم. در صورت تداوم چنين روندي موفق خواهيم شد در آينده تيمي بسازيم تا رئال مادريد را زير سايه خود ببرد.در واقع اين پيش بيني رونالدينيو كاملا صحيح بود، چون در فصل گذشته تيم رئال مادريد سه مربي عوض كرد در حاليكه رونالدينيو و يارانش به سمت كسب عنوان قهرماني حركت كردند و به هدف خود رسيدند.
پسر بچه شيطان
در واقع پسر بچه شيطاني كه همواره در خانه خود با سگش فوتبال بازي مي كرد و به دليل شكستن اسباب و اثاثيه خانه از مادرش كتك مي خورد، سرانجام موفق شد خود را به عنوان يكي از بهترين بازيكنان فوتبال اروپا معرفي بكند، آنهم در شرايطي كه پيش از آن همراه با تيم ملي فوتبال برزيل قهرمان جهان شده بود.
هنگامي كه رونالدينيو ۷ ساله بود به باشگاه گرميو پيوست و در آكادمي فوتبال اين باشگاه زندگي تازه اي را آغاز كرد. البته قبل از اينكه رونالدينيو به اين تيم بپيوندد برادرش عضو اين باشگاه بود و به همين دليل علاقه خاصي به اين تيم داشت. او در حقيقت بيشتر اوقات خود را در روز در آن آكادمي سپري مي كرد و هم اكنون نيز دوستان صميمي رونالدينيو همان دوستان قبلي در آكادمي هستند.
اما در همان زماني كه رونالدينيو عضو آكادمي تيم گرميو بود پدرش نيز به صورت پاره وقت در تيمهاي محلي دروازه باني مي كرد، البته شغل اصلي وي نگهباني از پاركينگ باشگاه گرميو بود. در آن زمان چند باشگاه ايتاليايي خواهان به خدمت گرفتن برادر رونالدينيو بودند اما باشگاه به وي اجازه جدايي نداد به همين دليل مسئولان باشگاه براي اينكه به نوعي از خانواده رونالدينيو دلجويي كنند به اجاره استخر منز شخصي اين خانواده پرداختند و پول خوبي بابت اجاره اين استخر به پدر رونالدينيو مي پرداختند. اما پدر رونالدينيو در همين استخر غرق شد و خانواده اش را غرق در عزا و ماتم كرد. رونالدينيو هنوز هم صحنه مرگ پدرش را در ذهن دارد و هر بار كه گل مي زند به آسمان نگاه مي كند و به پدر درود مي فرستد. وي مي گويد:  بزرگترين حسرت  من اين است كه به چه دليل پدرم زنده نيست تا اينكه شاهد موفقيت هايم باشد.به طور حتم در حال حاضر پدر رونالدينيو از پسر خود راضي است، چون پسرش سمبل زيبايي فوتبال در جهان است و همواره با لبخندي كه بر لب دارد فوتبال بازي مي كند. رونالدينيو نيز شخصا به اين موضوع اشاره مي كند و مي گويد:  علاوه بر اينكه از لحاظ ظاهري درحين بازي فوتبال شاد هستم و لبخند مي زنم، در باطن نيز به دنبال شادي واقعي هستم چون از كودكي ياد گرفته ام كه همواره به دنبال شادي باشم.
در واقع اين روزها رونالدينيو به ما آموزش مي دهد كه چگونه از بازي فوتبال لذت ببريم. به همين دليل است در شرايطي كه دو تيم چلسي و يوونتوس با فوتبال خشك خود ليگ داخلي انگليس و ايتاليا را به تسخير خود درآورده اند، از سوي ديگر رونالدينيو به همراه بارسلونا در اسپانيا نشان مي دهد با فوتبال زيبا و شناور نيز مي توان نتيجه گرفت كه در اين شيوه هم بازيكنان از فوتبال خود لذت مي برند و هم تماشاگران از بازي تيم محبوب خود.
انتقال قدرت
در پايان بازي دو تيم بارسلونا و رئال مادريد، زيدان و رونالدينيو در يك مصاحبه تلويزيوني(يك شبكه خبري فرانسوي) شركت كردند كه در ابتداي اين مصاحبه رونالدينيو در برابر زيدان كه در گذشته اي نه چندان دور بهترين بازيكن فوتبال جهان بود تعظيم كرد. به هر حال هنگامي كه مصاحبه به پايان رسيد زيدان دستي به موهاي رونالدينيو كشيد و به او گفت كه هم اكنون بهترين بازيكن فوتبال جهان است. در واقع حالا كه عنوان بهترين بازيكن فوتبال جهان از زيدان به رونالدينيو انتقال پيدا كرده به موازات آن قدرت نيز از رئال مادريد به بارسلونا كوچ كرده است.

حاشيه توپ طلا
پنجاهمين برنده توپ طلا
رونالدينيو پنجاهمين بازيكني بود كه جايزه توپ طلايي اروپا را بخود اختصاص داد.
اين جايزه را همه ساله مجله فرانس فوتبال كشور فرانسه به بهترين بازيكن اروپا اهدا مي كند كه خبرنگاران ورزشي ۵۲ كشور عضو يوفا با آراي خود بازيكن برتر را انتخاب مي كنند.
پس از اينكه ريوالدو در سال ۱۹۹۹ و رونالدو در سال ۲۰۰۲ اين جايزه را بخود اختصاص دادند، رونالدينيو سومين بازيكن برزيلي بود كه اين عنوان را به خود اختصاص داد.
البته باشگاه بارسلونا داراي سهم قابل توجهي در اين جايزه مي باشد. در سالي كه ريوالدو برنده اين جايزه شد در بارسلونا عضويت داشت و هريستو استويچكف مرد سال اروپا در سال ۱۹۹۴ نيز عضو تيم رويايي بارسلونا بود.
اما اولين بازيكني كه به اين جايزه دست يافت، سر استنلي متيوز بود كه در سال ۱۹۵۶ آنرا كسب كرد.
اين روزها رونالدينيو را با يوهان كرويف پسر محبوب باشگاه بارسلونا مقايسه مي كنند كه در سال ۱۹۷۱ (زماني كه عضو تيم آژاكس بود) و در سالهاي ۱۹۷۳ و ۱۹۷۴ به عنوان بازيكن تيم بارسلونا به اين عنوان دست يافت. اما جالب اينكه در سال ۱۹۷۴ كرويف در حالي به اين موفقيت رسيد كه بارسلونا موفق شده بود در ليگ اسپانيا با ۵ گل رئال مادريد را شكست بدهد.

رده بندي بهترين بازيكنان فوتبال اروپا
در سال ۲۰۰۵
۱-رونالدينيو ۲۲۵ امتياز
۲-فرانك لمپارد ۱۴۸ امتياز
۳-استيون جرارد ۱۴۲ امتياز
۴-تيري هانري ۴۱ امتياز
۵-آندره اي شوچنكو ۳۳ امتياز
۶-پائولو مالديني ۲۳ امتياز
۷-آدريانو ۲۲ امتياز
۸-زلاتان ابراهيموويچ ۲۱ امتياز
۹-كاكا ۱۹ امتياز
۱۰-ساموئل اتوئو و جان تري ۱۸ امتياز
۱۲-جونينيو ۱۵ امتياز
۱۳- كلود ماكله له ۸ امتياز
۱۴-بالاك، پترچك، دروگبا و ريكلمه ۷ امتياز
۱۸- زين الدين زيدان ۵ امتياز
۱۹- بوفون ۴ امتياز
۲۰- كاراگر و كريستيانو رونالدو ۳ امتياز
۲۲_ مايكل اسين ۲ امتياز
۲۳- لوئيس گارسيا و ندود يك امتياز

تيم منتخب اروپا در سال ۲۰۰۵
پتر چك( چلسي)، جيمي كاراگر(ليورپول)، جان تري (چلسي)، پائولو مالديني(ميلان)، فرانك لمپارد(چلسي)، كلود ماكله له(چلسي)، استيون جرارد (ليورپول)، جونينيو(ليون)، رونالدينيو(بارسلونا)، شوچنكو(ميلان) و تيري هانري(آرسنال)

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
سياست
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |