دوشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۴ - - ۳۸۶۶
عروسك و ماسك هاي رنگارنگ
006741.jpg
عكس: گلناز بهشتي
حتي اگر بچه ها نتوانند اخبار نمايشي صفحه راهنما را مطالعه كنند تا بدانند كه تئاترهاي كودكان در كدام فرهنگسرا برگزار مي شود، آدم بزرگ ها كه مي توانند!
نمايش نخودي بلا البته فقط براي بچه ها نيست. موضوع داستان به گونه اي ست كه هر آدم بزرگي مي تواند با آن همذات پنداري كند.
سيده بنفشه واعظي داستان نخودي بلا از اين قرار است كه در شهر خرگوش ها مدتي ست طلاهاي مردم به دست كسي كه معلوم نيست دزد است يا غول يا ديو، دزديده مي شود. در اين شهر مادري زندگي مي كند كه فرزندي ندارد. از خدا فرزندي مي خواهد؛ دعايش مستجاب مي شود و ناگهان از توي ديگ آش، نخودي تبديل به بچه خرگوشي زيبا مي شود.
او موهاي طلايي دارد. مادر نمي گذارد نخودي از خانه خارج شود، زيرا مي ترسد دزد او را به خاطر موهاي طلايي اش بدزدد، اما نخودي به هر قيمتي شده مادر را قانع مي كند و با بچه هاي همسايه براي بازي و چيدن ذرت به دهكده مي رود، اما در مسير دهكده با كسي برخورد مي كند كه... . خب قرار نيست همه داستان را همين جا برايتان تعريف كنيم؛ بقيه ماجرا را مي توانيد هر روز تا بيستم آذرماه از ساعت 19 در فرهنگسراي بانو ببينيد.
هدف اين نمايش ياد دادن ارزش دوستي و اتحاد و تميزي و نريختن زباله ها در مكان هاي عمومي ست؛ چيزهايي كه بايد از همان دوران كودكي به بچه ها ياد داد.
نگاه حاكم بر نمايش، جنبه آموزشي دارد، چون به اعتقاد بسياري، همه چيز را نمي توان از لابه لاي سطور كتاب هاي درس به خورد بچه ها داد.
يكي از ويژگي هاي اين نمايش، استفاده از عروسك و ماسك هاي رنگارنگ است. اعضاي گروه در حين نمايش از بچه هايي كه به عنوان تماشاچي در سالن تئاتر حضور دارند، دعوت كرده روي صحنه بيايند و بخشي از نمايش را اجرا كنند. سراسر نمايش، نواي موسيقي اصيل ايراني اجرا خواهد شد. نوازندگان جواني موسيقي اين نمايش را اجرا خواهند كرد. رامتين اتابكي (تار)، حميد خليل پور (ويولن) و محمدرضا ميرحسيني (تنبك و دايره زنگي) خواهند نواخت.
گروه آدمك برگزار كننده اين نمايش است. محمدرضا ميرحسيني نويسنده و كارگردان و آهنگساز اين نمايش است كه هدايت اين گروه نمايش را بر عهده دارد. بازيگران جوان و بشاشي در اين نمايش بازي مي كنند. محمد طيب ظاهر نقش دزد، كيانا اطهري نژاد نقش سوتي، آسيه ميرحسيني نقش مادر وشوتي و بهروز علي شاهي به نقش دزد كه در حين اجراي تئاتر عده اي از كودكان تماشاگر را براي همكاري جمعي به داخل تئاتر دعوت مي كنند.
عروسك گردان اعظم صانعي ست كه عروسك زيبا و معصومي را كه زهرا شايان فر طراحي و ساخت آن را بر عهده داشته در دست مي چرخاند.
سالن نمايش فرهنگسراي بانو صبح ها اين نمايش را ويژه مدارس و مهدكودك ها و عصرها ويژه عموم به اجرا درمي آورد. علاقه مندان مي توانند هر روز به فرهنگسراي بانو به نشاني خيابان وليعصر(عج)، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، فرهنگسراي بانو مراجعه كرده يا جهت رزرو با شماره تلفن هاي 6- 88786275 تماس بگيرند.

مائده هاي زميني
نارنجي به جاي سبز
مصرف سبزي ها در تغذيه روزانه، هم از چاقي جلوگيري مي كند و هم ميزان چربي و قند غذاها را تعديل مي كند. حالا كه ما ايراني ها اينقدر به پلو علاقه داريم، پس چه بهتر كه آن  را با سبزي  هايي مثل هويج، شويد يا كلم طبخ كنيم كه هم حجم برنج را كمتر كند وهم مواد مفيد غذايي را بيشتركند.
ساراي قشقايي- براي طبخ هويج پلو ابتدا بايد اين مواد را تهيه كنيم. يك كيلوبرنج، يك عدد مرغ، يك قاشق چايخوري زعفران سائيده، يك عدد پياز متوسط، يك دوم استكان آبليمو، يك دوم فنجان خلال بادام براي تزئين در صورت تمايل،به قدر لازم نمك. حالا آستين ها را بالا بزنيد. البته بايد برنج را قبلا شسته و با نمك بگذاريد خيس بخورد. مرغ را به چند قطعه تقسيم كرده و با آبليمو و يك ليوان آب و يك دوم زعفران ( آب كرده) و كمي نمك و پياز خرد شده بپزيد. به اندازه يك فنجان آب مرغ در قابلمه نگه داريد. هويج را شسته، پوست آنها را گرفته و به صورت خلال هاي باريك 2 سانتي متري خرد كنيد(نكته قابل ذكر اين است كه هيچ وقت هويج را نتراشيد، چون سطح هويج سياه مي شود و نيز هميشه هويج را طوري خلال كنيد كه در موقع سرخ كردن، خرد و تكه تكه نشود). روغن را در ماهيتابه ريخته و هويج هاي خلال شده را طوري سرخ ك نيد كه رنگ آنها تغيير نكند، سپس برنج را پخته و آبكش كنيد. در قابلمه كمي روغن بريزيد و برنج و هويج هاي سرخ شده را در قابلمه ريخته و بقيه زعفران آب كرده را روي برنج بدهيد و بگذاريد برنج با شعله ملايم دم بكشد. در صورتي كه مي خواهيد از خلال بادام استفاده كنيد خلال ها را شسته، آنها را يك طرف برنج بريزيد تا خلال ها نرم شوند. پس از دم كشيدن برنج، آن را در ديس كشيده و روي برنج را با گوشت هاي تكه تكه شده مرغ و خلال بادام تزئين كنيد. آب مرغ را هم روي برنج بريزيد. روش ديگر اين است كه مي توانيد برنج را جداگانه دم كنيد و پس از دم كشيدن آن، با هويج هاي سرخ شده روي برنج را تزئين كنيد.
نكات تغذيه اي: هويج از سبزي هايي ست كه داراي موادآنتي اكسيدان است. آنتي اكسيدان ها در پيشگيري از بيماري ها از جمله انواع سرطان موثرند. هويج پخته شده، آنتي اكسيدان هاي بيشتري از هويج خام دارد. با پختن هويج به همراه مقدار كمي روغن، ميزان آنتي اكسيدان هاي موجود در آن به نام هاي بتاكاروتن و اسيد فنوليك افزايش مي يابد . در حين فرآيند پخت، ديواره سلول هاي گياهي بافت هويج شكسته شده، درنتيجه جذب آنتي اكسيد موجود و ساير مواد شيميايي مفيد آن افزايش مي يابد. در طبيعت موادي به نام پيش سازهاي ويتامين A وجود دارد كه بتاكاروتن از آن جمله است . بتاكاروتن تركيبي ست كه در بدن شكسته شده و به ويتامين A تبديل مي شود . اين تركيب نارنجي رنگ به وفور در هويج موجود است؛ به همين دليل است كه خوردن هويج را براي بهبود ديد چشم توصيه مي كنند .

آب و هوا
پاييز گرم
006705.jpg
طبيعي ست كه در اين روزهاي آخر پاييز و آغاز فصل زمستان روزهاي سردي را بايد انتظار كشيد.
سميه هاشمي مدتي ست كه آسمان ايران در اغلب نقاط، ابري و نيمه ابري است. از باران خبري نيست. سال هاي گذشته معمولا در اواخر فصل پاييز برف و سرما شروع مي شد، اما ظاهرا امسال زمستان چندان سردي نخواهيم داشت. اما تهران يك لحظه اش ابر است و لحظه ديگرش آفتابي. گاهي هم هوا گرگ و ميش مي شود.اگرچه كوه هاي البرز سفيد از برف است و كار اسكي بازان حسابي رونق گرفته، اما در پايتخت كه در دامنه آن قرار گرفته، زمين خشك خشك است.
البته هواي تهران رفته رفته سردتر مي شود، اما همچنان آفتابي ست.
ساير نقاط كشور هم تا چند روز آينده همچنان آفتابي ست. جز رشت كه طبق معمول، ابري و نيمه ابري ست. البته تبريز به عنوان شمال غربي ترين شهر ايران نيز، اگرچه ابري نيست، اما از هواي سردي برخوردار خواهد بود.
به هر حال زمستان است و قاعدتا هوا رو به سردي خواهد رفت .حالا اين روزهاي آفتابي به روزهاي ابري و هواي باراني و برفي تبديل خواهد شد .

درشهر
از حوالي هنر
اگر شما از آن دست آدم هايي هستيد كه صبح از خواب بيدار مي شويد و مي رويد سر كار و عصر هم از سر كار يك راست به منزل برمي گرديد، وقتي ليست برنامه هاي متنوع فرهنگي جاري در شهر را ببينيد، متوجه مي شويد كه خيلي نفع نكرده ايد.
سوده فهيم- گاهي اوقات كلاژ و پاپيوماشه، سفال و قاب آينه، دل آدم را به هزار جا مي برد. بخصوص وقتي در قالب اشعار حافظ و فريدون مشيري خودنمايي كند. علي اصغر قلعه نويي هنرمندي ست كه آثار خوشنويسي خود را با ويژگي هايي كه گفته شد در نگارخانه فرهنگسراي خانواده به نمايش گذاشته است. اين هنرمند در آثار خود علاوه بر خط نقاشي از بافت شني هم بهره گرفته كه زيبايي كارهايش را دوچندان كرده است. آنهايي كه دوست ندارند اوقات خلوت خود را در خانه سر كنند، مي توانند تا 19 آذر ماه هر روز از ساعت 16:30 تا 19:30 براي بازديد از اين نمايشگاه به نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان مراجعه كرده يا با شماره تلفن 8- 77819046تماس بگيرند.
بچه هاي حوالي اين نسل خيلي خوش شانس هستند.گاهي به آنها حسوديم مي شود، وقتي كه مدرسه نمي روند اتاق بازي و اسباب بازي هايي براساس متدهاي استاندارد بازي كودكانه دارند و وقتي هم كه مدرسه مي روند اقبال اين را دارند كه از جديدترين شيوه هاي آموزشي استفاده كنند. فرهنگسراي مدرسه براي كودكان يك تا 6 سال، يك اتاق بازي درست كرده است. اين اتاق بازي كه بيشتر جنبه آموزشي دارد بچه ها را در دو گروه يك تا 3 ساله و 3 تا 6 ساله جمع آوري كرده و بازي هاي گروهي، تست هوش، خميربازي، نقاشي و شعرخواني را به آنها ياد مي دهد. آنهايي كه فرزنداني با اين رده سني دارند، مي توانند براي ثبت نام با شماره تلفن هاي 15-88505513 تماس بگيرند.بعد هم اگر علاقه داشتند، مي توانند در اين ساعت به واحد هنري فرهنگسراي مدرسه مراجعه كرده و در گروه كر اين فرهنگسرا ثبت نام كنند.
وقتي اسم يك هنرستان كمال الملك باشد به نظر مي رسد كه استادان بسيار برجسته اي در آن تدريس مي كنند. حتي اين طور به ذهن خطور مي كند كه رشته هاي هنري در آن به طور اساسي آموزش داده شوند. هنرستان كمال الملك وابسته به اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران، كلاس هاي خود را براي سال تحصيلي 85- ۸۴ برگزار مي كند.استادان مجرب هنرستان كمال الملك، رشته هاي طراحي، نقاشي، مينياتور و تذهيب، طرح و نقش قالي، مجسمه سازي، خوشنويسي و چاپ باتيك را در اين دوره 9ماهه به هنرجويان آموزش مي دهند.
اين هنرستان از بين بزرگسالان به شكل پذيرش هنرجوي آزاد و بدون در نظر گرفتن مدرك تحصيلي نام نويسي مي كند.
علاقه مندان به تحصيل در اين هنرستان مي توانند براي نام نويسي به خيابان انقلاب، پيچ شميران، خيابان تنكابن، كوچه سردار، شماره 39 مراجعه كرده يا با شماره تلفن 77537458 تماس بگيرند.

از صبح تا شب
حميدرضا نصيري
امروز در حوالي ساعت 13 مي توانيد تكرار پيله هاي پرواز را از شبكه 2 تماشا كنيد كه جمشيد مشايخي، حسن جوهرچي و بهنوش طباطبايي بازيگران اصلي آن هستند و حسين  سهيلي زاده كه اين روزها مشغول فيلمبرداري مجموعه جديدش است، آن را كارگرداني كرده. اگر هم شب گذشته پرده شيشه اي از شبكه 3 نمايش داده شده باشد، مي توانيد حدود ساعت 13:30 تكرار آن را از همين شبكه تماشا كنيد و بعد از پايانش به تماشاي تكرار شب هاي برره بنشينيد كه حوالي ساعت 14:40 پخش مي شود. ساعت 15:10 هم كه نوبت به تكرار ماموران مخفي پليس از شبكه اول مي رسد.
اگر هم از طرفداران سريال هاي نود شبي هستيد و اين روزها با پخش شب هاي برره و كلانتري ۹۹ و نيمكت حسابي كيفور هستيد، بهتر است بدانيد همين روزها قرار است مهدي مظلومي فيلمبرداري مجموعه جديدش را با عنوان عجيب به گيرنده ها دست نزنيد، اشكال از ماست آغاز كند. در اين مجموعه كه قرار است پخشش از اوايل اسفندماه شروع شود، فتحعلي اويسي، سحر ولدبيگي، يوسف تيموري، علي صادقي، سعيد آقاخاني و حميد لولايي حضور دارند. اين طور هم كه به نظر مي رسد مظلومي ترجيح داده برخلاف تجربه هاي پيشين و مشابه، پخش مجموعه اش پس از پايان فيلمبرداري آغاز شود. اما از اين خبر كه بگذريم، امشب مي توانيد مانند هفته هاي گذشته مجموعه ديدني سينماي ديگر را از شبكه 2 ببينيد. ساعت 21 زمان پخشش است و اين هفته اختصاص دارد به نمايش كلكسيون جوديكا و آرمانشهر اقتصادي كه اولي محصول كشور فرانسه است و دومي را مجارستاني ها توليد كرده اند. واكسن  زلزله هم كه جايزه بهترين فيلم مستند را از جشنواره فيلم هاي كوتاه تهران كسب كرده، ديگر بخش برنامه امشب است. در كنار اين برنامه و از ميان مجموعه هاي داستاني تلويزيون، مي توانيد گارد ساحلي را از شبكه 3 ببينيد كه چندان چنگي به دل نمي زند و مانند اكثر مجموعه هاي پليسي ايراني، فاصله زيادي با نمونه هاي خارجي اش دارد. شبكه يك هم با  
پايان يافتن مجموعه روزهاي به ياد ماندني هنوز برنامه اي را براي دوشنبه شب ها معرفي نكرده و شايد از امشب پخش مجموعه جديدي را آغاز كند. اما از همين شبكه حدود ساعت 23:15 مي توانيد تكرار ايران بهشتي دگر را تماشا كنيد و مستند مهاجران را چند ساعت زودتر، در حوالي ساعت 19:45 ببينيد. ساعت 1:15 هم باز همين شبكه يكي ها مجموعه پليس گروه امداد را نمايش مي دهند كه چند سال پيش از تلويزيون پخش مي شد. شبكه تهران نيز در ساعت 23 همچون هفته هاي گذشته قسمت ديگري از مجموعه فرانسوي كنت مونت كريستو را پخش مي كند كه ژرار دي پارديوي معروف، نقش اصلي آن را برعهده دارد و شايد همين مسئله تنها دليل كافي براي تماشايش باشد.ساعت 22:30 هم كه اختصاص به عادل فردوسي پور و برنامه پرطرفدارش دارد تا حواشي و جنجال هاي ريز و درشت هفته گذشته فوتبال ايران را بررسي كند.

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |