دوشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۴
به مناسبت برگزاري نخستين كنگره بزرگ تئاتر كشور ۱۵ و ۱۶ آذر تالار وحدت
زدودن فاصله ها
004449.jpg
فرشيد
كنگره بزرگ تئاتر كشور كه قرار بود هفته گذشته روزهاي سه شنبه و چهارشنبه هشتم و نهم آذرماه در تالار وحدت برگزار شود در واپسين لحظات به تأخير افتاد و بر اساس اطلاعيه  روابط عمومي مركز هنرهاي نمايشي به منظور اطلاع رساني مناسب و حضور پررنگ صاحب نظران با يك هفته تأخير فعاليت خود را آغاز مي كند.
دبير كنگره در توجيه به تعويق افتادن جشنواره مي گويد با توجه به اين كه ۹ جشنواره استاني هنوز در حال برگزاري است و تا ۸ آذر به پايان نرسيدند امكان حضور هنرمندان اين استان ها در كنگره فراهم نبود بنابر اين تصميم گرفتيم تاريخ برگزاري كنگره را به هفته آينده موكول كنيم.
بنابر اين اگر اين بار پيش بيني ها درست از كار درآيد و همه امكانات فراهم باشد، فردا شاهد برگزاري نخستين كنگره بزرگ تئاتر كشور خواهيم بود.

زدودن فاصله ها و كدورت ها، برقراري وحدت و همدلي ميان مسئولان و هنرمندان، بحث و بررسي مسائل مهم و جدي تئاتر كشور، ارائه راه حل، راه كارها و روش هاي مؤثر در پيشبرد كيفي هنر تئاتر، آسيب شناسي وضعيت تئاتر كشور و بهبود شرايط فعلي، ارتقاي سطح كيفي آثار شركت كننده در جشنواره هاي داخلي و خارجي مهم ترين مسائلي است كه كنگره دنبال مي كند و مي كوشد در طول دو روز برپايي سياست هاي كلي با تأكيد بر اولويت ها و هويت بخشي هر چه بيشتر به تئاتر كشور و برخورداري از جنبه هاي ملي و مذهبي، معرفي و ارائه خط مشي هاي دولت و رويه هاي فرهنگي، هنري، ارزيابي موقعيت و جايگاه تئاتر كشور و حرمت گذاري و توجه به نظرات و ديدگاه هاي هنرمندان را در برنامه ريزي هاي سالانه ارائه دهد.در نخستين كنگره ۴۱۵ هنرمند به عنوان نماينده انجمن هاي نمايشي تمامي شهرها شركت خواهند كرد. همچنين ۳۰ هنرمند پيشكسوت از ۳۰ استان كشور براي اين كنگره دعوت شده اند تا از هم انديشي تجربه هاي نسل هاي متفاوت بتوان به برآيند مطلوب و كارآمدي براي برقراري و اداره تئاتر در سراسر كشور رسيد. يكي از مهم ترين اتفاقات در اين كنگره حضور ۳۰ مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان هاي كشور و ۳۰ معاون فرهنگي استانداري هاي كشور خواهد بود تا مسئولان فرهنگي استان ها بتوانند سياست ها و برنامه هاي تدوين شده در اين كنگره را در تمامي نقاط كشور تعميم دهند و وحدت و يكساني در اجراي برنامه هاي تئاتر كشور متداول شود. همچنين براي آن كه مسئولان فرهنگي با نظرها و پيشنهادها و انتقادهاي مطرح شده در كنگره آشنا شوند از اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاونانش دعوت خواهد شد. براي رسيدن به اهداف متعالي و درازمدت از مقامات عالي رتبه و مراجع مذهبي نيز پيام هاي جداگانه اي دريافت و در كنگره قرائت خواهد شد.
كنگره بزرگ تئاتر كشور به منظور تسريع در جمع بندي نظرات به ۵ كميته تخصصي كه شامل كميته مالي، كميته نظارت بر نمايش و كميته روابط عمومي و بين الملل است، تقسيم بندي مي شود. در هر كميته حداكثر ۱۵ نفر از اعضا به علاوه ۵ نفر مركب از اساتيد، صاحب نظران هر رشته و مديران بخش هاي مرتبط، اداره كل هنرهاي نمايشي شركت خواهد كرد. مدت زمان پيشنهادي براي هر كميته ۲ ساعت است كه هر كميته بايد نتايج بحث و تبادل آرا و پيشنهادهاي خود را به شكل مكتوب در خبرهاي متفاوت تصريح كرده و به دبير اجرايي تسليم كنند. بيانيه پاياني كنگره از نتيجه آراي مستخرجه اين كميته ها تدوين خواهد شد تا نظر و آراي هنرمندان كشور در سياست هاي جاري اداره كل هنرهاي نمايشي در سال ۱۳۵۸ لحاظ شود.اين بيانيه كه نتيجه نهايي برگزاري اين كنگره و ضرورت برپايي آن خواهد بود. به عنوان سند توسعه تئاتر كشور تلقي خواهد شد.
تاجبخش فنائيان كه يكي از صاحب نظران شركت  كننده در كنگره خواهد بود معتقد است آينده تئاتر ايران به پژوهش و كار عملي نياز دارد. او درباره برگزاري كنگره مي گويد: به نظر مي رسد تعريف تئاتر به لحاظ چهارچوب كاري و اهداف گم شده است. بر اين اساس ضرورت برگزاري اين كنگره بيش از هميشه احساس مي شود تا مجموعه  اصحاب تئاتر گردهم آيند و نظرات خود را براي رسيدن به اين هدف بيان كنند.
فنائيان مي افزايد: هر حرف و سخني كه در قالب يك پژوهش علمي ارائه شود مي تواند جامه عمل بپوشد در غير اين صورت بيان عقايد و آراء متضاد كه تنها به جنبه اعلام نظرات كلي و مبتني بر جزييات غيرقابل اثبات توجه دارد مثمرثمر نخواهد بود. اين كارگردان تئاتر با بيان اين مطلب كه برنامه ريزي و سرمايه گذاري در اين حوزه و دريافت نتيجه در درازمدت امكان پذير خواهد بود مي گويد: متوليان فرهنگي كشور مي توانند در كوتاه مدت با يك خواست و سياستگذاري اعلام شده به جامعه تئاتري از اعمال سليقه و اعلام نظرات مختلف كه منجر به راكد ماندن و در حسرت بودن تئاتر مي شود جلوگيري كند. اگر اين كنگره با جنبه نمايشي برگزار مي شود به عنوان يك نمايش مي تواند روي صحنه برود ولي در صورت توجه نكردن به جنبه پژوهش و بدون بررسي علمي به دست فراموشي سپرده مي شود.
فنائيان با تأكيد بر برنامه ريزي هاي كوتاه مدت مي گويد: مسئولان تئاتر بايد به جدي بودن تئاتر اعتقاد داشته باشند. اعتقاد نداشتن به تئاتر منجر به قفل كردن ورودي هاي تئاتر به جامعه مي  شود.
خسرو خورشيدي با تأكيد بر ضرورت برگزاري اين كنگره مي گويد: چنانچه اين كنگره برگزار شود مسئولان بايد راه حل هاي منطقي آن را پي گيري كنند تا بتوان به نتايج مطلوب دست يافت. اما در حال حاضر نمي توان در مورد آن اظهار نظر كرد چرا كه بايد نتيجه  كار را ارزيابي كرد و ديد كه در اين كنگره تا چه اندازه همفكري و همخواني وجود داشته است.
004443.jpg
خورشيدي مي افزايد: بايد گروهي ترتيب داده شود كه آسيب هاي تئاتر كشور را شناسايي كنند و با جمع بندي مناسبي راه حل هاي مطرح شده را به مرحله اجرا برسانند. اما مهم ترين نكته اين است كه بايد به اين نتيجه برسيم كه گسترش تئاتر نمي تواند در تهران و تئاترشهر صورت گيرد. چرا كه ما در گذشته سالن هايي داشته ايم كه تئاتر كشور ما از آنجا آغاز شده اند و در حال حاضر مورد بي توجهي و بي مهري قرار گرفته اند. در حالي كه بايد ترميم شوند و مورد استفاده قرار گيرند. خورشيدي با اشاره به اين كه يكي از قدم هاي اوليه براي پيشرفت تئاتر استفاده مجدد از سالن هاي قديمي تئاتر است مي گويد: در كشورهايي كه تئاتر جايگاه خاص خود را دارد هنوز تالارهاي قديمي تئاتر فعال هستند و زماني كه وارد آن مي شويم اين احساس به ما دست مي دهد كه به مكاني قدم گذاشته ايم كه روزي جايگاه هنرمندان قديمي آن كشور بوده. اما متأسفانه در كشور ما چنين امكاني وجود ندارد. در حالي كه سالن هاي تئاتر لاله زار روزگاري ميزبان هنرمنداني چون سارنگ، خيرخواه، حالتي، خانم پرخيده، لودتا و... بوده است و تنها عاملي كه باعث فعاليت  آنها بوده و بس.
دكتر محمد حسين ايماني خوشخو معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به ضرورت برگزاري كنگره مي گويد : بي ترديد، بررسي موانع رشد و معضلاتي كه در پيش  روي تئاتر كشور قرار دارد و شناخت، مطالعه و ارزيابي كارشناسانه تئاتر از زواياي مختلف، مستلزم اين است كه تئاتر را به مثابه يك هنر در گستره كشور و در مقياس كلان آن ببينيم و در اين راه از همه كساني كه در اين حوزه در نقاط مختلف كشور فعال هستند ياري بطلبيم.در واقع اگر قرار است بر مبناي شناخت و ارزيابي كارشناسانه و علمي و اصولي به تصميم گيري پيرامون هنر تئاتر بپردازيم لازم است براي دستيابي به چشم اندازي دقيق و واقعي هر چه بهتر و عميق تر، ديدگاه ها و نظرات اهالي اين هنر اعم از پيشكسوتان و جوانان را مدنظر قرار دهيم.
معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، «شناخت وضعيت موجود» و «آشنايي اهالي تئاتر با سياست هاي دولت جديد در حوزه فرهنگ و هنر و تئاتر» را از جمله اهداف كنگره بزرگ تئاتر كشور مي خواند و مي گويد به يقين، اين گردهمايي مي تواند تئاتر كشور را در حركت هاي آينده در انطباق بيشتر با سياست هاي كلان فرهنگي دولت قرار دهد و تئاتر كشور هم در اين همگرايي و همسويي بهتر مي تواند از ظرفيت ها و امكانات به رشد و توسعه خود ادامه دهد و حمايت بيشتري را جلب كند.تاكنون، سابقه نداشته است كه همه فعالان حوزه تئاتر كشور زيريك سقف گردهم آيند و كنگره اين فرصت و امكان را فراهم مي سازد.به گفته وي، اجتماع هنرمندان استاني و شهرستاني در كنار هنرمندان مركز و تبادل تجربيات و ديدگاه ها، فضايي را براي تئاتر كشور فراهم مي سازد تا موانع و وضعيت را بهتر و ملموس تر بشناسند و در يك نشست هماهنگ با مديريت جديد تئاتر كشور به ترسيم افق هاي تازه بنشينند و زمينه ساز بالندگي و شكل گيري حركت هاي جديد شوند.
معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به حركت هاي جديد شكل گرفته در حوزه تئاتر از سوي اداره كل هنرهاي نمايشي خاطرنشان ساخت: اميدواريم با همكاري همه اهالي تئاتر كشور و صنوف شاهد رشد چشمگير و تحولات اساسي و ثمربخش در اين زمينه باشيم.وي «جذب مخاطب» را از مشكلات اين حوزه خواندو اظهار داشت : در اين راستا هم بر اين باوريم با اتخاذ سياست ها و راهكاري موثر شاهد شكستن دايره مخاطبان از حيطه خاص هنرمندان و تعميم و گسترش آن به طيف هاي مختلف مردم باشيم.
دكتر ايماني با بيان اينكه در صورت همكاري، پيگيري و مشاركت جدي تر هنرمندان، زمينه هاي حمايت بيشتر هم بوجود مي آيد گفت: با تعامل موثر و مشاركت  جدي هنرمندان مي توان تاثيرات مهم تئاتر و هنر نمايش را در روند توسعه فرهنگي كشور شاهد بود.معاون هنري وزير، كنگره بزرگ تئاتر كشور را اولين قدم در راستاي شكستن دايره كوچك مخاطبان تئاتر خواند و ادامه داد: اين حركت، قدم اولي است در راستاي سياست هاي دولت جديد كه انشا ءالله با حضور پيشكسوتان و صاحب نظران و ارتباط تنگاتنگ آنها با مديريت جديد تئاتر كشور به ثمر بنشيند.

سايه روشن هنر
برنامه هاي جديد تئاتر شهر
004446.jpg
به عنوان كسي كه به مجموعه تئاتر شهر وارد شده ام وظيفه خود مي دانم تا خود را با برنامه ريزي هاي انجام شده وفق دهم.
شهريار رشيد علي پور، مدير مجموعه تئاترشهر با بيان اين مطلب گفت: سال گذشته، شيوه اي براي انتخاب آثار متقاضي اجرا در تئاتر شهر اعمال شد و امسال هم اگر نظر پيشنهادي براي بهبود وضعيت اجراها باشد، با مشورتهايي كه با آقاي پارسايي و مديران ديگر انجام مي دهيم، به نتيجه خواهيم رسيد.وي يادآوري كرد: تعدادي از آثار از ميان كارهاي اجرا شده در جشنواره انتخاب شده و تعدادي نيز از ميان آثار اجرا شده در همايش آيين هاي عاشورايي انتخاب و اجرا مي شوند و علاوه بر اين باقيمانده تعهدات سال ۸۴ نيز در نيم سال اول سال ۸۴ انتخاب خواهند شد.
رشيد علي پور اظهار اميدواري كرد به زودي برنامه مكتوبي نيز براي كارگاه نمايش تئاترشهر تدوين شود.وي يادآوري كرد: پيش از سفر آقاي پسياني، موضوع برگزاري رپوتوارهاي نمايشي متناسب با كارگاه مطرح شد كه در اين صورت، كارگاه نمايش هم مانندديگر سالن ها برنامه هاي خاص خود را خواهد داشت و مخاطبان آن هم تكليف خود را مي دانند ضمن اينكه كارگاه اين فرصت را براي جواناني كه علاقه مند به نوع خاص تري از كارها هستند فراهم مي كند تا برنامه ي مورد نظر خود را اجرا كنند.
مدير مجموعه تئاترشهر با اشاره به استقبال مخاطبان از جلسات نمايشنامه خواني «عصري با نمايش» اظهار اميدواري كرد با رسيدن به يك جمع بندي اوليه، برگزاري اين جلسات دوباره از سر گرفته شود.اميدوارم بتوانيم شرايطي فراهم كنيم تا از سالن هاي تئاترشهر استفاده بيشتري انجام دهيم به اين ترتيب كه صبح ها و زمان هايي كه نمايش اجرا نمي شود، برنامه هايي مانند سمينارها، نشستها و... برگزار كنيم.
مدير مجموعه تئاتر شهر با اشاره به ضرورت مبحث اسپانسرگيري در زمينه تئاتر گفت: با توجه به اينكه تئاترشهر، ويژگي هاي خاصي دارد بايد از اسپانسرهايي استفاده كنيم كه شرايط خاصي داشته باشند. در بحث اسپانسرگيري بايد متوجه باشيم كه نمي توانيم شان تئاتر را پايين بياوريم ضمن اينكه موضوع بهره مندي از حمايت سازمان ها و شركت هاي علاقه مند بايد شكل قانوني پيدا كند.وي يكي از دلايل استفاده از اسپانسر را سر و سامان دادن و بهبود وضعيت ظاهري تالارهاي گوناگون تئاترشهر دانست و گفت: چندي پيش صندلي هاي تالار سايه تفكيك شد و اميدوارم با جلب و جذب حمايتهاي لازم بتوانيم اين روند را درمورد تالارهاي ديگر هم ادامه دهيم.در حال حاضر نيز سرگرم مذاكره هستيم تا ببينيم اولين جوانمردي كه مي تواند چراغ تئاتر را روشن تر كند كيست.مدير مجموعه تئاتر شهر درباره نصب بيل بوردهاي تبليغاتي تئاتر شهر به ايسنا، گفت:  اميدوارم با تغيير و تحولاتي كه در سازمان فرهنگي هنري شهرداري رخ داده بتوانيم با گفت  وگو با مسئولان شهرداري در اين مورد هم به تفاهم برسيم.به اعتقاد مدير تئاترشهر، با اهميت دادن به هنري مانند تئاتر، مي توان با هزينه هاي بسيار اندك، جلوي بسياري از معضلات اجتماعي و فرهنگي را گرفت.

هنر
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |