يكشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۴
رايانه و چاي سبز!
004680.jpg
پروفسور «ماركتل» استاد دانشگاه پزشكي وين اعتقاد دارد: چاي سبز، بهترين نوشيدني براي مقابله با خستگي ناشي از كار مداوم با رايانه است.
وي در يك همايش مطبوعاتي در باره پيامدهاي خستگي كار طولاني با رايانه در تندرستي انسان و راهكارهاي پيشگيري از آن چنين مي گويد: نياز روزانه بدن انسان به آشاميدني ها را نبايد بي اهميت دانست و دست كم بايد در فرصت هاي مناسب، مايعات مفيد و به ويژه چاي سبز نوشيد.
اين پزشك در ادامه اضافه مي كند: نوشيدن بعضي مايعات، سبب تشنگي مي شوند، از همين روي نوشيدن چاي سبز را براي اوقات استراحت در بين كار توصيه مي كنم.
بنابر اظهارات «پروفسور ماركتل» پژوهش ها و بررسي هاي فراواني درباره اثرات چاي سبز بر سلامتي بدن انسان انجام گرفته كه نتيجه حاصل از آنها، بيانگر تأثيرات بسيار مثبت آن بر روح و روان انسان است. وي بر اين باور است كه چاي سبز، خستگي را برطرف مي كند و براي مبتلايان به فشار خون و افرادي كه دچار مرض قند هستند خيلي مفيد و شادي بخش است.
در ادامه همچنين پروفسور «مايكل كردي» استاد دانشكده بهداشت و محيط زيست وين اعتقاد دارد: كار زياد و طولاني در مقابل رايانه، اثرات زيان بخشي براي بدن انسان در بر دارد، كه سوزش چشم، درد پشت و خستگي عمومي از جمله نشانه هاي آن است. در گذشته از رايانه تنها به منظور ثبت، حفظ و نگهداري اطلاعات و آمار استفاده مي شد، اما از دهه ۷۰ به بعد كار با اين دستگاه به طور كامل دگرگون شده و صفحه نمايش رايانه ، مقوله ابزار كار ضروري و بسيار مهم تلقي مي شود.
وي اضافه مي كند: نگريستن مدام به نمايشگر (Monitor) فرد را آشفته كرده و چشم را به شدت خسته مي كند. هنگام به كارگيري رايانه، پيش از بروز خستگي در بدن، نه بعد از آن، بايد در فاصله هاي معيني با صرف چاي، استراحت كوتاهي كرد.
ديگر فوايد چاي سبز
بنا به گفته پژوهشگران، چاي سبز به سبب برخورداري از تركيبي موسوم به «پلي فنل ها» داراي خاصيت پزشكي براي پوست بدن است. اين مواد، «راديكال هاي» آزاد سلول ها را از بين مي برد. راديكال هاي آزاد، مولكول هايي هستند كه از راه تغيير DNA در درون سلول، باعث «پيدايش سرطان» مي شوند. پژوهشگران معتقدند كه پلي فنل ها غير از،از بين بردن راديكال هاي آزاد، ضمن تسريع مرگ سلول هاي سرطاني ،از سلول هاي سالم هم مراقبت مي كنند. محققان دانشگاه پزشكي جورجيا، يكي از فراوان ترين «پلي فنل ها» در چاي سبز موسوم به «اي.جي.سي.جي» را بررسي كردند و طي آن تأثير اين ماده بر سلول هاي پوست و همچنين اثر آن بر رشد سلول هاي سالم پوست را مورد مطالعه قرار دادند. پيامدهاي اين بررسي نشان داد كه ماده مورد بحث، سلول هاي راكد پوست را به فعاليت وا مي دارد. بر پايه گفته هاي دانشمندان، سلول هاي پوست كه به رويه (سطح) مي رسند معمولاً فقط ۲۸ روز زنده مي مانند و در روز بيستم عملاً فعاليتي ندارند و در بخش سطحي پوست در انتظار مرگ مي مانند، اما اين ماده مذكور سلول را مجدداً فعال مي كند.
004683.jpg
قند خون و چاي سبز
پژوهشگران دانشگاه علوم پزشكي اروميه اعلاميه كردند با مصرف چاي سبز، ورود گلوكز به سلول ها افزايش يافته و ميزان قند خون كاهش مي يابد. همچنين چاي سبز، دفع كلسترول خون از طريق صفرا را افزايش داده و از ميزان كلسترول مي كاهد. چاي سبز كه بيشتر در شرق آسيا و خصوصاً چين و ژاپن توليد مي شود، از قديم در طب سنتي، از نظر مصارف درماني جايگاه ويژه اي داشته است.
روش تهيه چاي سبز
برعكس چاي سياه، براي تهيه چاي سبز نبايد از آب جوش استفاده كرد. زيرا چاي سبز داراي جوهر مازوي اكسيد نشده است و بنابر اين، تلخ تر از چاي سياه است. ژاپني ها، چاي سبز مرغوب را با آبي كه درجه حرارت آن بين ۵۰ تا ۷۰ درجه، سانتيگراد باشد به مدت ۳ دقيقه دم مي كنند، در چين نيز آب را تا ۷۰ تا ۸۰ درجه گرم مي كنند و حدود ۵ دقيقه چاي سبز را داخل آن مي ريزند.
نوشيدن چاي سبز
به منظور تهيه چاي محرك و قوي، بايد مقدار بيشتري چاي خشك مصرف كرد. دم كردن چاي با آب گرم و صرف زمان لازم جهت دم كشيدن، چاي نشاط آور حاصل مي كند. چنانچه چاي بسيار تلخ باشد، چاي خشك كمتري استفاده كنيد و از ميزان آب داغ آن كم كنيد. در مورد شير و شكر به منزله مكمل، چنان كه «يوهان نيوهف» از سفر خود در قرن ۱۷ به چين گزارش داده است، چيني ها شير شيرين شده و اندكي نمك همراه با چاي مصرف مي كردند. بي ترديد با گذشت زمان همه چيز دگرگون شده است. در شرق آسيا، چاي، به ويژه چاي سبز را بدون هيچ افزودني مي نوشند و رسم نوشيدن چاي با شير و يا شكر، از انگلستان وارد كشور ما شده است.
به كوشش: ن. توكلي

هپينوتيسم، راهي براي ياري
004686.jpg
پژوهشگران انگليسي با بررسي هشتاد كودك مبتلا به سرطان دريافتند خواب مصنوعي يا هيپنوتيسم راهي براي كاهش چشمگير درد كودكان مبتلا به سرطان است. براساس نظر آنها هيپنوتيسم تأثيري به مراتب بيشتر از مصرف داروهاي خواب آور يا بي حس كننده در كاهش درد و عوارض جانبي پس از شيمي درماني دارد.
پژوهشگران دانشگاه ولز انگلستان هشتاد كودك مبتلا به سرطان را انتخاب و آنها را به ۴ گروه تقسيم كردند. دو گروه اول به عنوان گروه «آزمايش» و دو گروه دوم به نام «گروه كنترل يا اصلي» انتخاب شدند. دو گروه اول علاوه بر استفاده از داروهاي بي حس كننده و خواب آور، تحت هيپنوتيسم قرار گرفتند اما دو گروه دوم فقط از داروهاي بي حس كننده و خواب آور استفاده كرده و هيپنوتيسم نشدند.
«دكتر كريستين ليوسي» رئيس تيم تحقيقاتي درباره نتيجه اين تحقيق مي گويد: «پس از انجام اين آزمايش ها از كودكان خواستيم تا ميزان درد و عوارض ناشي از شيمي درماني را بين صفر تا ۵ درجه بندي كنند. كودكان دو گروه اول كه علاوه بر دارو، هيپنوتيسم شده بودند، اعداد بسيار پاييني را اعلام كردند كه بين صفر تا ۲ بود اما كودكان دو گروه دوم كه هيپنوتيسم نشده بودند، ارقام بالايي را اعلام كردند. از اين رو دريافتيم «هيپنوتيسم» تأثير بسزايي در كاهش درد و عوارض ناشي از شيمي  درماني دارد.
او مي افزايد: «تأثير هيپنوتيسم بر روي كودكان چنان چشمگير بود كه كودكان بين ۶ تا ۱۶ سال داوطلبانه خواستار هيپنوتيسم پيش و پس از شيمي درماني بودند.»
براساس نظر پژوهشگران هيپنوتيسم عوارض ناشي از شيمي درماني چون حالت تهوع، استفراغ، سرگيجه و... را به طور چشمگيري كاهش مي دهد.
اما دليل اين امر چيست و چرا هيپنوتيسم چنين تأثيري بر بيماران مبتلا به سرطان دارد؟ پژوهشگران پيش از هر چيز عقيده و اعتماد شخص به تأثير هيپنوتيسم را عاملي براي تأثير آن مي دانند چرا كه ذهن بايد براي پذيرش تأثير اين روش درماني مستعد و آماده باشد.
دكتر گروزلر از كالج سلطنتي لندن در اين زمينه مي گويد: «هيپنوتيسم بر روي «بخش پيشين لايه خاكستري مغز» تأثير مي گذارد. اين بخش در تصميم گيري ها، برنامه ريزي ها، تجزيه و تحليل شرايط كنوني و آتي، ارزيابي شرايط بحراني و مهم و يافتن راه حل براي مشكلات، نقش مهم و اساسي داشته و اگر عملكرد اين بخش صحيح و بي نقص باشد شخص مي تواند درست تصميم بگيرد.»
او ادامه مي دهد: «زماني كه شخص هيپنوتيسم مي شود، اين بخش از مغز او تحت تأثير قرار گرفته و او را در تحمل شرايط بحراني ناشي از شيمي درماني شامل درد، تهوع و استفراغ، سرگيجه و... ياري مي كند. در واقع هيپنوتيسم به بيمار اجازه مي دهد تا بدون فشار ناشي از شرايط بحراني براين بخش از مغز، تصميم گيري كرده و با شرايط بحراني مقابله كند.»
دكتر ليوسي عقيده دارد: «اگر چه نتايج به دست آمده حكايت از تأثير مثبت هيپنوتيسم در كاهش مشكلات بيماران مبتلا به سرطان دارد اما با اين حال نياز به تحقيق بيشتر به ويژه روي بزرگسالان، براي ارائه نظريه نهايي داريم. اما در حال حاضر به تأثير مثبت و چشمگير آن در كاهش درد و عوارض ناشي از شيمي درماني در كودكان مبتلا به سرطان اطمينان داريم.»
مهتاب خسروشاهي

نكته ها
راه هاي پيشگيري از سرماخوردگي
004689.jpg
سرماخوردگي، بيماري محدودي است كه ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت به تدريج علايم آن تخفيف مي يابد و بدون عارضه، بهبود پيدا مي كند؛ اما در برخي از مواقع، اين علايم پيشرفت مي كند و به صورت ذات الريه در مي آيد.
براي پيشگيري از ابتلا به ويروس سرماخوردگي بايد زمينه هاي مساعد آن را از بين برد. به عنوان مثال، ترك سيگار، تغذيه نامناسب، اجتناب از آلودگي هوا، استراحت كافي در محيط مناسب، پرهيز از روبوسي و دست  دادن با افراد بيمار و مبتلا، تردد نكردن در اماكن شلوغ و پر ازدحام، استفاده از ماسك هاي پارچه اي در صورت بروز نخستين علايم سرماخوردگي جهت جلوگيري از سرايت به ديگران و پوشاندن دهان و بيني با دستمال تميز هنگام سفره عطسه كردن.
در درمان بيماري سرماخوردگي، تجويز آنتي بيوتيك ها نوعاً لازم نيست، بلكه بهتر است از مسكن ها و تب برهاي ساده براي تخفيف علايم درد استفاده كرد. در ضمن ناگفته نماند استفاده از ويتامين ث به رغم تبليغ فراوان درباره مصرف آن، نقش چندان زيادي در بهبود بيماري ندارد؛ زيرا اساساً درمان سرماخوردگي، استراحت، رژيم غذايي ساده حاوي مايعات زياد و مصرف مسكن ها ست.
علاوه بر اين پزشكان توصيه مي كنند كساني كه داراي ناراحتي هاي گوارشي و خوني هستند، پيش از مصرف هر نوع مسكن با پزشك مشورت كنند. البته در غير اين صورت هم، چنانچه تب و علايم سرماخوردگي بيش از ۷۲ ساعت به طول انجامد، معاينه بيمار توسط پزشك، الزامي است.از سوي ديگر در پاسخ به اين پرسش كه آيا دارويي براي پيشگيري از بيماري سرماخوردگي وجود دارد، بايد گفت، واكسن هايي براي پيشگيري از بروز سرماخوردگي در بازار پزشكي وجود دارد، اما با توجه به تعداد و انواع گوناگون ويروس هاي سرماخوردگي و پيچيدگي فوق العاده ساختار اين ويروس ها، واكسن هاي موجود تنها درصد كمي از ويروس ها را شامل مي شود و مصونيت نسبي ايجاد مي كند. علاوه بر اين واكسن هاي مذكور بيشتر براي آن دسته از افرادي كه دچار بيماري هاي مزمن تنفسي مانند برونشيت مزمن و آسم هستند در آغاز فصل سرما توصيه مي شود.به هر حال توصيه مي شود همان طوري كه پيشگيري در برابر تمام بيماري ها بهترين و مؤثرترين درمان به شمار مي آيد، در خصوص سرماخوردگي نيز رعايت نكات بهداشتي و رعايت دقيق راه هاي پيشگيري بهترين درمان است.
ترجمه: علي احمديان كيسمي

بازارچه
مباني كمك هاي اوليه
نويسنده: مايكل رپ/ مترجم: نادر سيد رضوي/ ناشر: مركز پژوهش هاي جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران/ چاپ اول، ۴۷۵ صفحه، وزيري/ ۷۰۰۰ تومان.
اين كتاب، ترجمه First Aid Manual از انتشارات كالج آمريكايي پزشكان اورژانس(ACEP) يكي از شناخته  شده ترين و معتبرترين مؤسسات علمي- تحقيقي در حوزه فوريت هاي پزشكي و اورژانس است كه مي تواند به عنوان راهنمايي مفيد، مورد استفاده قرار گيرد. اين مجموعه شامل دستورالعمل هاي ايمني و امدادي است كه مي تواند هموطنان را در پيشگيري و مقابله با حوادث مختلف و كاهش خطرات و صدمات ناشي از آن ياري دهد.
رويارويي امدادگران فوريت هاي پزشكي با مواد زيان آور
نويسندگان: فيل كارنس/ آلوين. سي. برونشتاين/ ترجمه: مؤسسه آموزش عالي علمي- كاربردي هلال ايران/ ناشر: آرويچ/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۳۷۱ صفحه، رحلي/ ۲۵۰۰ تومان.
خوراك مناسب، كليد تندرستي است
مؤلف: نسرين شريفيان/ ناشر: روشن مهر/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۲۲۱ صفحه، وزيري/ ۲۶۰۰ تومان.
در اين كتاب، مجموعه اي از غذاهاي متنوع، كم چرب، كم كالري و پرفيبر ارائه شده است. غذاهاي لذيذ و متنوعي كه بر خلاف غذاهاي رژيمي گذشته حاوي تمام مواد ضروري است و مي تواند براي همه افراد خانواده آن چنان جاذبه اي داشته باشد كه بتواند چون غذاهاي عادي روزانه جلوه كند. بسياري از غذاهاي معرفي شده در اين كتاب، روزانه ۳۵ تا ۵۰ گرم فيبر به بدن شما مي رساند، بدون اين كه لذت بردن از غذا فداي رژيم غذايي شود.
اختلالات رفتاري كودكان و نوجوانان
تأليف: محسن شكوهي يكتا- اكرم پرند/ ناشر: تيمورزاده- طبيب/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۱۵۶ صفحه، وزيري/ ۲۴۵۰ تومان.
در اين كتاب پس از اشاره به تعريف، طبقه بندي، ويژگي ها و ميزان شيوع، به جنبه هاي تحولي اختلالات هيجاني- رفتاري و تأثير عوامل اجتماعي، فرهنگي، زيستي و روان شناختي در شكل گيري و نگهداري رفتارها و هيجان هاي غيرانطباقي توجه شده است. روش هاي ارزيابي به دليل اهميتي كه در فرآيند تشخيص و در نتيجه درمان دارند، بررسي شده اند، زيرا قبل از طرح ريزي هر گونه برنامه مداخله اي، ارزيابي مناسب متخصص(پزشك معالج) را در انتخاب روش ها ياري مي دهد. در اين كتاب ضمن توضيح ملاك هاي تشخيصي هر يك از اختلالات ياد شده، مباني نظري، روش هاي ارزيابي، رويكردهاي درماني و داده هاي پژوهشي و باليني در هر حيطه مورد بحث و بررسي قرار گرفته اند.
سال اول زندگي كودك شما
تأليف: كرتيس گليد- چوديت شولر/ مترجم: فريبا قرباني/ ناشر: تيمورزاده- طبيب/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۳۶۸ صفحه، وزيري/ ۵۹۵۰ تومان.
در اين كتاب به ساده ترين و دشوارترين مطالبي كه مي تواند ذهن مادران جوان را مشغول سازد، اشاره شده است. مراحل مختلف رشد ذهني، جسمي، اجتماعي و عاطفي كودك، مورد بررسي قرار گرفته و راهكارهايي براي برقراري ارتباط و سرگرم كردن كودك و حل مشكلات اوليه وي، از جمله مواردي است كه به آنها در اين كتاب مورد بررسي قرار گرفته است.

علم
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
ايران
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  ايران  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |