دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۲ - Dec 12, 2005
پرونده سقوط هواپيما به دادسراي نظامي رفت
واكنش نمايندگان مردم به سانحه سقوط هواپيما
حداد عادل:علت حادثه بايد مشخص شود و در چنين مواردي بايد با متخلف بدون تعارف برخورد شود
گروه سياسي: ۱۵۸ نماينده با امضاي نامه اي كه در مجلس قرائت شد خواستار پيگيري دقيق علت سقوط هواپيماي سي -۱۳۰ كه منجر به شهادت خبرنگاران شريف و تلاشگران رسانه هاي جمعي گرديده شدند.
از سوي ديگر رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: آنچه مهم است علت حادثه سقوط هواپيما سي - ۱۳۰ ارتش است كه بايد مشخص شود و در اين امور بايد به طور جدي با متخلف برخورد شود و دوستي و تعارف كنار گذاشته شود.
غلامعلي حداد عادل در صحن علني مجلس با تسليت به خانواده هاي شهداي حادثه سقوط هواپيماي سي - ۱۳۰ ارتش بر پيگيري عوامل حادثه به منظور جلوگيري از تكرار حوادث مشابه تاكيد كرد.
وي اظهار داشت: عده زيادي از خبرنگاران، فيلمبرداران، صدابرداران، نظاميان و خدمه هواپيما و عده اي كه ساكن مناطق مسكوني بودند در اين حادثه كشته شدند كه بنده و همه نمايندگان مجلس به ملت ايران و به خانواده هاي داغدار و مقام معظم رهبري و به جامعه رسانه اي و همكاران خبرنگار در مجلس كه صاحب عزا هستند، صدا و سيما، مطبوعات و ارتش تسليم مي گوئيم.
وي حادثه سقوط هواپيماي c130 ارتش را يك فاجعه دردناك خواند و گفت: مهم پيگيري علت حادثه به منظور پيگيري حوادث مشابه است و بايد توجه داشته باشيم كه ايمني را در همه امور كشور واجب درجه اول اهميت بدانيم و اين مقدم دانستن ايمني بايد در همه امور جزو فرهنگ مديريتي ما در كشور باشد و بايد جان انسان ها را مهم بدانيم.
رئيس مجلس در ادامه به معضل آلودگي هواي تهران اشاره كرد و گفت: بالاخره كار به جايي رسيد كه تنفس در تهران مشكل تر شد و اگر كسي در اين روزها منظره تهران را از ارتفاعات مشاهده كند به حال مردمي كه در اين هواي سياه و پر از غبارهاي مسموم كننده تنفس مي كنند احساس ترحم مي كند.
وي آمار بيماران مراجعه كننده به درمانگاه ها را حيرت آور خواند و گفت:ما نمي دانيم تا كي بايد اين وضعيت ادامه پيدا كند. آيا بايد آنقدر دست در دست بگذاريم تا شاهد يك فاجعه آن هم در مركز كشور باشيم و آيا نبايد قبل از وقوع فاجعه چاره انديشي كنيم. وي افزود: در حل مسئله رفت و آمد در تهران ما هم با مسئله عدالت رو به رو هستيم، هم خدمت به مردم ،هم پيشرفت كشور و هم مهرورزي و اين را به اين علت مي گوئيم كه اين شعار آقاي احمدي نژاد و مجلس است و يكي از مصاديق بارز عدالت، خدمت، مهرورزي و پيشرفت اين است كه چند ميليون مردم شهر تهران را از تنفس در اين هواي آلوده نجات دهيم.
وي برخوردهاي موضعي را بي فايده دانست و گفت: در صورت اكتفا به برخوردهاي موضعي بايد شاهد باشيم يكباره چندين هزار نفر در تهران در اثر آلودگي هوا جان خود را از دست بدهند و تاكيد مي كنم مجلس شوراي اسلامي وظيفه دارد اين موضوع را با دقت و برخورد مستمر پيگيري كند.
حداد عادل همچنين سالگرد شهادت آيت الله دستغيب شهيد محراب و معلم اخلاق را كه مقارن با ۲۰ آذرماه است را تسليت گفت: ما مراتب احترام خود را نسبت به اين بزرگوار اعلام مي كنيم.

دولت ملزم به تأمين هزينه بيمه همگاني
و مكمل جانبازان شد
گروه اجتماعي: معاون حقوقي و امور مجلس بنياد شهيد و امور ايثارگران اعلام كرد: بر اساس مصوبه اخير مجلس شوراي اسلامي، حقوق و مزاياي حالت اشتغال، بازنشستگي، وظيفه و مستمري مستخدمان جانباز اعم از لشكري و كشوري كه طبق قوانين و مقررات مربوطه ، از كارافتاده كلي شناخته مي شوند، با رعايت قانون حالت اشتغال توسط دستگاه ذيربط تعيين و پرداخت خواهد شد. به گزارش ايسنا حسين وفايي همچنين افزود: بر اساس قانون الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، دستگاهها مكلفند كليه مزاياي رفاهي و خدماتي كه براي ساير پرسنل خود منظور مي كنند، به اين گروه از مستخدمان جانباز نيز اعطا كنند.
وفايي خاطرنشان كرد: هر نوع بكارگيري افراد بازنشسته در وزارتخانه ها، موسسات دولتي و كليه دستگاههاي موضوع ماده (۱۶۰) قانون برنامه چهارم توسعه و موسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي و شركتهاي وابسته و تابع آنها و هر دستگاهي كه به نحوي از انحاء از بودجه كل كشور استفاده مي كند، جز با تصويب هيات وزيران تحت هر عنوان ممنوع است كه ايثارگران تا قبل از ۳۰ سال خدمت ، از حكم اين ماده مستثني هستند.
وي افزود: دستگاههاي اجرايي مكلفند در هر مرحله از جذب نيرو حداقل ۲۰ درصد رديفهاي استخدامي كه مجوز آن را دريافت كرده اند به ايثارگران واجد شرايط اختصاص دهند و گزارش آن را به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ارسال كنند.
معاون حقوقي و امور مجلس بنياد شهيد وامور ايثارگران به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت:همچنين كليه وزارتخانه ها، موسسات و شركتهاي دولتي، سازمان صدا و سيما و كليه سازمانها و شركتهايي كه به نحوي از انحا از بودجه عمومي دولت استفاده مي كنند و نيز كليه موسسات و شركتهايي كه شمول قانون بر آنها مستلزم ذكر نام است، مكلفند يكي از فرزندان كاركنان شهيد، جانباز ۲۵ درصد و به بالا و آزاده (اعم از شاغل، فوت شده و يا از كار افتاده) را كه واجد شرايط عمومي استخدام است، علاوه بر سهميه استخدامي ايثارگران در همان دستگاه استخدام كنند.
به گفته وفايي، اين ماده در قانون بودجه سال ۸۴ نيز تصريح شده بود كه با تصويب قانون الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت در مجلس شوراي اسلامي اين ماده دائمي شد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري:
دو سال فرصت مي خواهم تا گردشگري
كشور را متحول كنم
گروه علمي فرهنگي: اسفنديار رحيم مشايي - رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ديروز در ديدار با نمايندگان رسانه هاي گروهي كه در محل سازمان حج و زيارت برگزار شد، از گفته ها و ناگفته هاي حفاري هاي غيرمجاز، اصلاح قانون مربوط به مجازات مجرمان حوزه ميراث فرهنگي، ورود عتيقه هاي قلابي به بازار، تعديل برج جهان نما، مسائل پيش آمده در چغازنبيل و تنگه بلاغي، عملكرد يگان حفاظتي سازمان و... سخن گفت.به گزارش ايسنا، معاون رئيس جمهور درباره جرايمي كه در حوزه ميراث فرهنگي رخ مي دهد، گفت: ريشه باندهاي حفاري غيرمجاز در خارج از كشور است و ما بايد از ظرفيت هاي حقوقي بين المللي در اين زمينه استفاده كنيم؛ موزه هاي دنيا در كمال گستاخي، اشياي قاچاقي را خريد و فروش مي كنند و بايد در اين حوزه كار كنيم تا قاچاقچيان داخلي ديگر بازار خارجي نداشته باشند.البته در ايران هم بسياري از افراد، قاچاق اشياي تاريخي را قبيح و مانند قاچاق مواد مخدر نمي دانند كه اين نگاه بايد تغيير كند و حتي مراجع قم نيز در اين باره فتوا صادر كنند.
وي با انتقاد از اين كه براساس قانون، تخلفات حوزه ميراث فرهنگي قابل بخشش محسوب مي شوند، گفت: مدعي العموم در دادگاه ها نسبت به تخلفات اين حوزه، احساس وظيفه نمي كند.به همين جهت، نمايندگان مجلس با اشراف نسبت به مساله در تلاش هستند تا با اصلاح قانون مجازات، اين گونه تخلفات را جزو جرم هاي غيرقابل بخشش دسته بندي كنند.
پيشنهادي نيز در اين مورد از سوي دولت مطرح شده است؛ بر اين مبنا كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كه اكنون تنها مي تواند از تخريب آثار ثبت شده در فهرست آثار ملي شكايت كند، اين امكان را داشته باشد تا تخريب هر بنايي كه ارزش تاريخي دارد، به دادگاه شكايت كند و به نظر مي رسد كه مجلس اين پيشنهاد را تصويب كند.
مشايي در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: دو سال فرصت مي خواهم تا گردشگري كشور را متحول كنم.
وي مساله برج جهان نما را از نظر اداري حل شده دانست و اظهار داشت: فرصت ايران براي تعديل برج جهان نما تا اول فوريه برابر با ۱۲ بهمن ماه نيست، بلكه تا آن تاريخ بايد برنامه تعديل به سازمان جهاني اعلام شود و ما تا برگزاري اجلاس بعدي يونسكو براي تعديل فرصت داريم.در اين مورد، سازمان در مديريت قبلي از شهرداري شكايت كرده بود كه من تشكيل دادگاه را براي انجام گفت وگوها به تعويق انداختم. ثبت اين ميدان براي ما اهميت دارد و علامتي در دنيا محسوب مي شود كه اگر در فهرست ميراث در خطر قرار گيرد، ثبت آن بسيار دشوار است و بي عرضگي يك ملت و دولت را نشان مي دهد.
رئيس جمهور هم گفته كه اگر لازم بود كل ساختمان جهان نما خريداري و تعديل شود.

بنياد شهيد هنوز شهادت خبرنگاران را نپذيرفته است
بنياد شهيد و امور ايثارگران تاكنون شهادت خبرنگاران و گروههاي خبري جانباخته در حادثه سانحه هوايي را قبول نكرده و بر عدم خاكسپاري شهداي اين حادثه در قطعه شهدا تأكيد دارد.يك منبع آگاه با اعلام اين مطلب در گفتگو با خبرگزاري فارس گفت: متاسفانه با وجود صراحت قانوني و تأكيد صريح قانون مصوب ارتش مبني بر شهادت «تمامي كشته شدگان در مراحل انتقال قبل، حين و پس از رزمايش هاي نظامي» بنياد شهيد و امور ايثارگران تاكنون از پذيرش اين مسئله خودداري كرده است.
وي افزود: از سوي ستاد كل نيروهاي مسلح، رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس به عنوان مسئول پيگيري اين حادثه تعيين گرديده، ولي پيگيري وي براي مشخص شدن دليل عدم موافقت اين بنياد و طي مراحل حقوقي مسئله، هنوز به نتيجه نرسيده است.اين منبع آگاه افزود: در حالي كه رئيس جمهوري صراحتاً بر شهادت اين عده تأكيد كرده و قانون نيز در اين زمينه شفافيت دارد مشخص نيست دليل اين نوع برخورد بنياد شهيد با مسئله چيست.امروز نيز به دليل مخالفت بنياد شهيد اصفهان، امكان خاكسپاري شهيد جان نثاري در بهشت شهداي اصفهان فراهم نگرديد.اين در حالي است كه تعداد زيادي از خبرنگاران جان با خته در اين حادثه، روز پنجشنبه در قطعه اي به نام شهداي رسانه در بهشت زهرا در تهران خاك سپاري شدند.

همكاران دنياي اقتصاد در همشهري
009963.jpg
جمعي از همكاران مطبوعاتي از روزنامه  دنياي اقتصاد بعد از ظهر ديروز به همشهري آمدند و با حضور در تحريريه و گروه عكس شهادت محمد كربلايي احمد را به همكاران او تسليت گفتند. اين حضور و ابراز همدردي در فضايي بسيار صميمي برگزار شد و ميهمانان و ميزبانان آرزو كردند ديگر شاهد چنين رويدادهاي تلخي نباشند و همدلي ها و همراهي ها در آينده در مناسبت هاي شادي آفرين صورت گيرد.

امتحانات  هماهنگ  نيمسال  اول  دوره 
پيش  دانشگاهي  اعلام  شد
گروه علمي فرهنگي: امتحانات  هماهنگ  نيمسال   اول  دوره  پيش  دانشگاهي  در سال  تحصيلي  ۸۵- ۱۳۸۴از ۱۱ تا ۱۷ دي  ماه  برگزار مي شود.
به  گزارش  روز يكشنبه  روابط عمومي  وزارت  آموزش  و پرورش ، امتحانات  دو درس  رشته هاي  علوم  رياضي ، علوم  تجربي ، علوم  انساني ، علوم  و معارف  اسلامي  و هنر در دو نوبت  ۳۰/ ۱۰ و ۳۰/ ۱۴ دقيقه  برگزار مي شود. در رشته  علوم  رياضي ، امتحان  زبان  فارسي  ( ۱ )و فيزيك  (۱ ) در تاريخ  ۱۱ و۱۴ دي ، در رشته  علوم  تجربي  امتحان  زبان  فارسي (۱) و شيمي ( ۱ ) ۱۲ و ۱۵ دي ، علوم  انساني  امتحان  زبان  فارسي ( ۱ ) و عربي ( ۱ )، ۱۳ و ۱۷ دي  ، دررشته  علوم  ومعارف  اسلامي ، امتحان  زبان  فارسي  ( ۱) و اخلاق (۱) ۱۱ و ۱۴ دي  و در رشته  هنرامتحان ، زبان  فارسي  ( ۱) و سير هنر در تاريخ ( ۱) ۱۲ و ۱۵ دي  ماه  برگزار مي شود.پرسش هاي  امتحانات  علوم  رياضي ، تجربي  و انساني  به  صورت  هم  وزن  و موازي  براي  دانش آموزان  نوبت  صبح  و عصر طراحي  شده  است ، مراكز پيش  دانشگاهي  كه  داراي  فضاي  مناسب  و امكانات  كافي  هستند، با هماهنگي  كارشناسي  امتحانات مي توانند با پرسش  صبح  از همه  متقاضيان  نوبت  صبح  و عصر، همزمان  در ساعت ۳۰ / ۱۰ امتحان  به  عمل  آورند. پرسش هاي  امتحان  دروس  هماهنگ  رشته  هنر (ستاره دار) در نوبت  عصر فقط براي  مناطق  تابع  سازمان  آموزش  و پرورش  شهر تهران  است .

گفته مي شود...
* خورشيد: مهندس داوود مددي سرپرست سابق وزارت رفاه و رئيس سازمان تأمين اجتماعي از شنبه شب به دليل حمله قلبي در بيمارستان ميلاد بستري شد. به گفته پزشكان حال عمومي وي رو به بهبود است و به زودي از بخش CCU به بخش عمومي منتقل خواهد شد.
* روز گذشته شماري از اعضاي تعاوني مسكن شهرك زيتون وابسته به وزارت جهاد كشاورزي در مقابل ساختمان رياست جمهوري تجمع كردند. آنها طبق اسنادي كه دراختيار دارند خواستار صدور مجوز براي ساخت و ساز در اراضي پارك ملي سرخه حصار مي باشند كه با مخالفت سازمان حفاظت محيط  زيست روبه روست. اين سازمان تاكنون چند بار واگذاري زمين معوض در ديگر نقاط تهران از جمله پرديس را به اعضاي تعاوني مسكن زيتون پيشنهاد كرده است.
* خدمت: سيف الدين قذافي فرزند معمر قذافي رهبر ليبي كه روابطي با دستگاه هاي اطلاعاتي اروپا و نيز ارتباطاتي با رژيم صهيونيستي دارد، در گفتگو با يك روزنامه اسرائيلي اعلام كرد از ميانجيگري در حل قضيه هسته اي ايران و اروپا استقبال مي كند.
* خدمت: براساس گزارش هيأت تحقيق و تفحص مجلس از مركز امور مشاركت زنان در دوره رياست قبلي، سفرهاي متعدد غيرضروري انجام شده توسط اين مركز به خارج از كشور باعث تحميل هزينه هاي غيرضروري به دولت در سال هاي كسر بودجه شده است.
* خدمت: يك خبرگزاري داخلي با خلبان اوليه هواپيماي C-۱۳۰ مصاحبه اي انجام داده كه در آن نقايص فني هواپيما تشريح شده است. اين خبرگزاري اين مصاحبه را منتشر نكرده و نوار صوتي اين مصاحبه را دراختيار رئيس مجلس و اعضاي كميسيون اصل ۹۰ مجلس قرار داده است.
* روز: هواپيماي فوكري كه  روز پنج شنبه حامل سري دوم خبرنگاران  براي پوشش مانور ارتش در درياي عمان بود، به دليل نقص فني در باز شدن چرخ ها پس از يك ساعت گردش بر فراز فرودگاه مقصد با مشكل فرود آمد.
* انتخاب: مؤسسه تصوير صبح از سفر هيأت دولت به ايلام فيلم مستندي تهيه كرده است كه آن را به جشنواره فجر ارائه مي كند.
* بازتاب:در درگيري اعضاي گروهك پژاك با مأموران مرزي در اروميه يكي از اعضاي اين گروه كشته شد.
* بازتاب: بخشي از پاسخنامه هاي داوطلبان سالي-واحدي كنكور سال گذشته با كليد داوطلبان ترمي- واحدي تصحيح شده است. برخي منابع از تحولات قريب الوقوع و گسترده در سازمان سنجش خبر مي دهند.
* ميزان: اولين تجمع بدون حضور انجمن اسلامي در دانشگاه تهران روز گذشته برگزار شد. تعدادي از دانشجويان ديروز با تجمع در مقابل دانشكده فني شعارهايي درمورد وحدت دانشجويان  و كارگران سر دادند.

دادگاه مديران سه نشريه برگزار شد
گروه حوادث _ مهديه مصطفايي: صبح ديروز جلسه رسيدگي به اتهامات مديرمسئول سه نشريه «سينماي امروز» ،«كارنامه» و «خورشيد نيم روز» با حضور سه قاضي عالي رتبه و اعضاي هيأت منصفه برگزار شد.به گزارش خبرنگار ما، رسيدگي به اين اتهامات در شعبه ۷۶ دادگاه كيفري استان به رياست قاضي صارمي برگزار شد. در ابتدا _ رئيس شعبه ۷۶ دادگاه كيفري استان، از ميراحمدي نماينده دادستان خواست تا به قرائت كيفرخواست مديرمسئول نشريه خورشيد امروز به مديرمسئولي علي نوروزي بپردازد. نماينده دادستان نيز اين نشريه را متهم به انتشار تصاوير و مطالب خلاف عفت عمومي به استناد ويژه نامه رنگي منتشره در زمستان ۸۳ دانست.سپس نوروزي مديرمسئول اين نشريه در دفاع از خود گفت: البته من ترجيح مي دهم يك كارشناس هنري مجله مرا بررسي كند . شماره ۱۴ كه در كيفرخواست به آن استناد شده است، همزمان با حمله آمريكا به عراق بود و درواقع يك شماره سياسي بود. من به خاطر اين تأكيد مي كنم كه يك كارشناس هنري مجله را بررسي كند براي اين كه همه مطالب نشريه ضدجنگ بود.نوروزي خاطر نشان كرد: من در اين شماره فقط مطالبي آوردم كه ضدجنگ بود. اين يك حركت كاملا صلح طلبانه بود و افرادي كه در اين شماره مطلب آنها منتشر شده دولت آمريكا را درباره جنگ عراق متهم كرده اند.نوروزي در ميان آخرين دفاع از خود گفت كه همه افرادي كه در شماره مورد استناد كيفرخواست به آن اشاره شد ضدجنگ هستند نه افرادي لاابالي و من يك مجله سياسي ضدجنگ چاپ كردم براساس اين گزارش ختم رسيدگي به اين جلسه اعلام و هيأت منصفه براي اخذ تصميم وارد شور شوند.سپس سيدمسعود فخري طباطبايي مدير مسئول «سينماي امروز» در دفاع از اتهام استفاده ابزاري از افراد در تصاوير اظهار داشت: هدفم در اين نشريه استفاده ابزاري نبود بلكه وقتي به دنبال گرفتن مجوز اين نشريه رفتم، هدفم جذب جوانان بود و دايم هم مي گفتم مگر ما نمي توانيم سينماي اسلامي و معناگرا داشته باشيم.وي در بيان آخرين دفاع گفت: اين كه مي گويند من هدفم فروش بيشتر بود، بايد بگويم كه من در انتشار اين نشريه واقعا ضرر كردم اما با اين حال گفتم حاضرم از جيبم بزنم اما شعائرم زير سئوال نرود.در ادامه جلسه رسيدگي به اتهامات مديرمسئول نشريه كارنامه به اتهام انتشار مطالب خلاف عفت و اخلاق عمومي به علت انتشار مطلبي تحت عنوان دزد مونا در سه كشور محاكمه شد.نگار اسكندرفر، مديرمسئول نشريه كارنامه گفت: نشريه من ادبي است و شعر، قصه و داستان و نقد منتشر مي كند، فكر مي كنم خوانندگان نشريه نيز افرادي آشنا به ادبيات هستند و به الفاظ توجه نمي كنند.اعضاي هيأت منصفه و مراجع قانوني، خود مي دانند كه درمورد آثار ادبي واقعا نمي توان به لايه سطحي و برخي عبارات استناد كرد بلكه بايد به روح كلي اثر و نتيجه اصلي چشم دوخت. خوانندگان كارنامه اكثرا شاعر، منتقد و نويسنده هستند. ممكن است اشتباهي رخ داده باشد اما قطعا هدف اصرار بر چاپ مطالب غيراخلاقي نبوده است و تقاضا دارم فرصت دوباره براي فعاليت و چاپ داده شود.بر پايه اين گزارش قرار بود مديرمسئول نشريه چشم انداز ايران نيز در شعبه ۷۶ دادگاه محاكمه شود اما به خاطر عدم آمادگي براي دفاع، رسيدگي به اين پرونده به وقت ديگري موكول شد.
سپس هيات  منصفه  مطبوعات  وارد شور شد و با اكثريت  آرا مديران  مسئول  نشريات «سينماي  امروز» و «خورشيد نيم روز» را مجرم  تشخيص  داد، اما مستحق  تخفيف  دانست .همچنين ، هيات  منصفه  مطبوعات  با اتفاق  آرا مديرمسئول  نشريه «كارنامه» را مجرم  شناخت  و مستحق  برخورداري  از تخفيف  ندانست .

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |