دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۲ - Dec 12, 2005
ترافيك روان شد
مسافران كنار خيابان سرگردان ماندند
گزارش نخستين روز اجراي طرح تردد نوبتي خودروها
009945.jpg
عكس:مسعود خامسي پور
گروه شهري-جمشيد پور اسكندر: درپي اجراي طرح تردد نوبتي خودروها، هرچند بار ترافيك در معابر عمومي كاهش يافت، اما بسياري شهروندان در بهنگام رسيدن به مقصد خود با مشكل روبه رو شدند.
ناكافي بودن وسايل حمل و نقل عمومي ازجمله تاكسي، اتوبوس و مترو اصلي ترين عامل براي كنار خيابان ماندن شهروندان و ديررسيدن آنها به محل كار و مدارس بوده است.با افزايش ميزان آلودگي هواي تهران، كميته نظارت و هماهنگي مواقع اضطراري آلودگي هواي تهران تصميم گرفت كه طرح تردد نوبتي خودروها به مورد اجرا درآيد. هرچند اين تصميم مي تواند يك راهكار موثر تلقي شود، اما ناكافي بودن ناوگان حمل ونقل عمومي موجب ناكارآمدي اين طرح شد.
اتوبوسراني تهران درحالي كه از ابتداي صبح با تمام ظرفيت به جابه جايي شهروندان اقدام كرد، اما به دليل افزايش مسافران، شاهد جاماندن بسياري از شهروندان در ايستگاه هاي اتوبوس بوديم.
تاكسيرانان نيز كه انتظار مي رفت به دليل كاهش بار ترافيك مسافران را سريعا جابه جا كنند، برخي از آنها ترجيح دادند بدون مسافران عادي حركت كرده و درپي مسافران دربستي باشند.
مترو تهران نيز كه معمولا با انبوهي از مسافران روبه رو است، ديروز نتوانست خيل مسافران را جابه جا كند. بسياري از مسافران در چندين نوبت رسيدن قطار به ايستگاه ها، مكاني براي سوارشدن نداشتند.
ديروز به اثبات رسيد كه شهروندان براي زندگي در شهري پاك و عاري از آلودگي ها، آماده همكاري و عمل به توصيه مسئولان و مديران هستند، اما آن روي سكه نيز از عدم آماده سازي امكانات به منظور تحقق اهداف طرح حكايت دارد. شهروندان ديروز همكاري لازم را در بيرون نياوردن خودروي شخصي نشان دادند، اما ناكافي بودن وسايل حمل و نقل عمومي، مشكلاتي را به وجود آورد و همين موضوع كام شهروندان را تلخ كرد.
براساس اخبار دريافتي هرچند بار ترافيك در نخستين روز اجراي طرح تردد نوبتي خودروها، ۲۵ درصد روانتر شد، اما همانطور كه تاكيد كرديم شهروندان در رسيدن به مقصد خود دچار مشكل شدند.به نظر مي رسد پيش زمينه اجراي طرح هايي نظير تردد نوبتي خودروها، وجود حمل و نقل عمومي گسترده، پرتوان و مطلوب است و در غير اين صورت اجراي اين طرح با مشكل روبه رو خواهد شد. به باور كارشناسان وقتي قرار شد كه شهروندان به توصيه ها عمل كنند و از وسايل نقليه خود براي تردد استفاده نكنند، طبيعي است كه بايد جايگزيني براي وسيله نقليه آنان وجود داشته باشد كه متاسفانه ديروز اينگونه نبود.

وضعيت آلودگي هواي تهران
صبح هشدار، ظهر كمي بهتر، فردا نامعلوم
009975.jpg
گروه شهري : به رغم اينكه گزارش پيش بيني هوا در چند سايت معتبر هواشناسي حكايت از تداوم وضعيت پايداري هواي تهران در سه روز آينده دارد، سازمان هواشناسي كشور با انتشار اطلاعيه اي اعلام كرد فردا سه شنبه هواي تهران سالم خواهد بود.
سازمان هواشناسي كشور با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد پتانسيل آلودگي هوا از يكشنبه تا سه شنبه كاهش مي يابد و از روز سه شنبه با توجه به شرايط ناپايدار جوي كه وزش باد و احتمال بارندگي را به دنبال دارد تا پايان هفته هواي نسبتا مطلوبي بر سطح شهر تهران حاكم خواهد بود.
با اين حال پيش بيني سايت ياهو، بي بي سي و accu weather از هواي تهران حاكي است وضعيت پايداري هوا در تهران تا سه روز آينده همچنان ادامه خواهد داشت كه در اين صورت همچنان شاهد آلودگي خواهيم بود.
دكتر محمدحسن پيراسته، دبير كميته مواقع اضطرار آلودگي هواي تهران نيز در گفتگو با همشهري وضعيت هواي تهران را از ظهر ديروز تا ديشب سالم اعلام كرد و افزود: آلاينده منواكسيدكربن نسبت به روز شنبه كم شده كه با توجه به انباشت آلاينده ها طي ۹ روز اخير در هواي تهران اين وضعيت تا حدودي اميدواركننده بوده و نشان مي دهد اقدامات اجرايي به عمل آمده موثر بوده است.
وي افزود: با اين حال از صبح تا ظهر امروز مجددا ستوه پاييني از آلودگي را خواهيم داشت كه ادامه اين وضعيت بستگي به شرايط جوي دارد. پيراسته همچنين شاخص كيفيت هوا در منطقه تجريش را ۲۲۲ عنوان كرد.
اين در حالي است كه علي رغم بالابودن شاخص كيفيت هوا در منطقه تجريش، مهرآباد و آزادي اين مناطق هنوز در محدوده طرح اضطرار آلودگي هوا و يا محدوده اجراي طرح تردد زوج و فرد خودروها قرار ندارند!ايسنا نيز ديروز گزارش داد: آلودگي هوا طي ۲۴ ساعت گذشته ۲۸۳ نفر را به دليل امراض قلبي و تنفسي به اورژانس بيمارستان هاي تهران كشاند.
كارشناس مسئول برنامه بهداشت هواي وزارت بهداشت نيز يادآور شد: حملات قلبي و تنفسي شامل واكنش هاي آسمي، تنگي نفس، سوزش چشم ،بي رمقي، آبريزش چشم، سردرد، سرگيجه، بي حوصلگي، خواب آلودگي و ضعف عمومي بدن از بيماري هاي عمده ناشي از آلودگي هوا است كه سلامت مردم را به مخاطره مي اندازد.

درخواست رئيس شوراي شهر از راهنمايي و رانندگي:
تاكسي هاي بدون مسافر جريمه شوند
گروه شهري: رئيس شوراي اسلامي شهر تهران از راهنمايي و رانندگي خواست تاكسي هاي خالي را كه در سطح شهر پرسه مي زنند و از سوار كردن مسافر خودداري مي كنند، جريمه كند.
به گزارش خبرنگار همشهري، مهندس مهدي چمران ديروز در پايان يكصد و نود و چهارمين جلسه علني و بدون حضور مستمع شورا گفت: راهنمايي و رانندگي برحسب وظيفه بايد تاكسي هاي خالي در حال تردد در سطح شهر را به ويژه در شرايطي كه شهروندان با اجراي طرح تردد زوج و فرد خودروها نيازمند جابجايي سريع هستند جريمه كند.
وي همچنين از سازمان تاكسيراني خواست با انجام بازرسي هاي دقيق، كنترل و نظارت بيشتري روي تاكسي ها داشته باشد.
چمران با اشاره به همكاري  شهرداري در زمينه اجراي طرح تردد نوبتي خودروها گفت: از شركت واحد خواسته شده است كه با حداكثر ظرفيت حتي با استفاده از سرويس هاي گشت براي جابجايي شهروندان اقدام كند.
وي افزود: مترو نيز با كاهش زمان انتظار در ايستگاهها هم اكنون با ظرفيت بيشتري اقدام به جابجايي مسافرين مي كند.
رئيس شوراي شهر همچنين خاطر نشان كرد كه به كميته اضطرار آلودگي هوا پيشنهاد كرده است كه طرح تردد زوج و فرد خودروها به جاي يك هفته به مدت ۲ هفته به طور آزمايشي اجرا شود زيرا در اين صورت مي توان، بازتاب ها و پيامدهاي آن را دقيق تر محاسبه و در مورد آن تصميم گيري كرد.
وي گفت: در صورت عملياتي شدن پيشنهاد مربوط به اجراي ۱۵ روزه طرح تردد نوبتي خودروها مي توان از اتوبوس هاي سرويس ادارات و نيروهاي مسلح نيز براي جابجايي شهروندان استفاده كرد.
چمران با اشاره به تلاش شوراي شهر براي توسعه ناوگان اتوبوسراني گفت: شوراي شهر براي توسعه حمل و نقل عمومي پيشنهاد خريد ۲ هزار دستگاه اتوبوس از خارج و داخل را ارايه كرده ولي اين اقدام هنوز عملي نشده است.
وي همچنين گفت شوراي شهر در اين مدت لايحه مربوط به احداث و تكميل ۸ خط مترو را تصويب كرد كه منتظر تأمين منابع آن مي باشيم.
چمران افزود: شوراي شهر در حال تهيه و ارسال نامه اي براي رئيس جمهور در خصوص عملي كردن طرح خروج خودروهاي فرسوده در ازاي ورود خودروهاي جديد به شبكه حمل و نقل است.
چمران در پاسخ به اين سؤال كه تصويب پيشنهاد مربوط به اجراي ۱۵ روزه طرح تردد زوج و فرد خودروها بر عهده شوراي عالي ترافيك است يا خير گفت: شوراي عالي ترافيك، شوراي عالي هماهنگي در خصوص ترافيك شهرهاي كشور است و تصويب اجراي طرح مذكور خارج از حيطه وظايف شوراي عالي ترافيك است، چرا كه اعضاي اين شورا نمايندگان دستگاههاي مختلف بوده و در زمينه ترافيك متخصص نيستند.

آتش سوزي در گرمخانه
009969.jpg
به دنبال وقوع حريق در گرمخانه المهدي، علي  رغم تلاش پرسنل اين مركز و نجات جان ۹۲ تن از بي خانمان ها، دو كارتن خواب معتاد كه توان فرار نداشتند جان خود را از دست دادند.به گزارش خبرنگار گروه شهري، ساعت ۲‎/۱۰ بامداد روز يكشنبه گرمخانه المهدي دچار حريق شد. به گفته مديرعامل سازمان آتش نشاني تهران بزرگ، آتش نشانان پس از حضور در محل به همراه مددكاران گرمخانه به نجات مصدومان ادامه داده و موفق به نجات جان ۹۲ نفر از بي خانمان ها شده اند اما متأسفانه دو تن از كارتن خواب ها به دليل ضعف جسماني نتوانستند خود را از محل خطر دور ساخته و بر اثر شدت سوختگي جان خود را از دست دادند.

حمايت از بازنشستگان شهرداري
009972.jpg
موسسه معين سازمان بازنشستگي شهرداري تهران روز دوشنبه ۲۱ آذر ماه، به منظور حمايت از بازنشستگان نيازمند تحت پوشش شهرداري تهران، همايش جلب حمايت و مشاركت خيرين و نيكوكاران را برگزار مي كند. رحمت الله كوكلان عضو هيات مديره موسسه معين بازنشستگان شهرداري تهران گفت: از آنجا كه حقوق اقشار بازنشسته (كه بازنشستگان شهرداري تهران نيز از آنها مستثني نيستند)، كفاف نيازها و هزينه هاي اكثر خانواده هاي اين افراد را نمي دهد، بنابراين موسسه مذكور همواره به منظور حمايت از بازنشستگان و خانواده هاي تحت پوشش آنها با شناسايي افراد نيازمندو تشكيل پرونده براي آنها از طريق پرداخت وام هاي بلاعوض، كمك هزينه زندگي، تهيه جهيزيه پرداخت كمك هزينه تحصيلي، به حمايت از اين قشر مي پردازد.

۵۰۰ دستگاه اتوبوس
009978.jpg
ايلنا: مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه گفت: به دنبال اجراي طرح تردد زوج و فرد خودروها ۵۰۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شده و اقدام به جابه  جايي مسافران كرد.مهندس مصطفي نوريان تصريح كرد: با اجرايي شدن طرح تردد زوج و فرد خودروها در محدوده طرح اضطرار ترافيك, علاوه بر ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس موجود در ناوگان ۵۰۰ دستگاه ديگر وارد ناوگان حمل و نقل عمومي شد.وي، با اشاره به همكاري مناسب راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي و استقرار ماموران اين نيرو در نقاط مختلف ورود به محدوده طرح اضطرار، گفت: با كنترل ماموران راهنمايي و رانندگي ۵۰۰ دستگاه اتوبوس اضافي توانستند در مسير آزاد شده به راحتي تردد كنند.

قاليباف : اختيارات خود را به شهرداران
مناطق واگذار مي كنم
شهردار تهران با بيان اينكه تمام اختيارات و امكانات خود را بدون كم و كاست به شهرداران مناطق و نواحي هم واگذار مي كند، گفت: از اين پس تمام كارهايي كه از جنس كارهاي فوري هستند بايد توسط نواحي رسيدگي شوند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران در همايش شهرداران نواحي و مناطق ۲۲ گانه تهران كه ديروز با حضور تمام معاونان وي در خانه هنرهاي ايراني برگزارشد، با بيان اين مطلب افزود: امروزه شهروندان مجموعه شهرداري تهران را به عنوان يك نهاد خدماتي مي شناسند درحالي كه شهرداري براي اينكه بتواند خدمات خود را به نحوه صحيح به مردم ارائه دهد، بايد ابتدا به يك نهاد اجتماعي تبديل شود چراكه تا زماني كه نتواند خود را به يك نهاد اجتماعي تبديل كند قادرنخواهدبود اين وظيفه را به درستي انجام دهد.
شهردار تهران توجه به نيروي انساني درشهرداري را يكي ديگر از برنامه هاي خود در شهرداري تهران دانست و تاكيد كرد: از آن كارگر ( رفتگر ) زير دست پيمانكار گرفته كه كار جمع آوري زباله ها را انجام مي دهدتا كارمند تحصيل كرده اي كه دراستخدام شهرداري تهران است و در داخل سازمان پشت ميز مي نشيند بايد مطمئن باشند كه حق و حقوق خود را تمام و كمال ازشهرداري تهران خواهند گرفت و شهرداري در مقابل آنها مسئول است.
شهردار تهران با بيان اينكه دور جديد ملاقات هاي مردمي و بازديد از مناطق شهرداري تهران از هفته گذشته آغاز شده است، گفت: از اين پس طي بازديد هايي كه با هماهنگي هاي قبلي و يا بصورت اتفاقي از مناطق شهرداري خواهم داشت، اين زمينه فراهم خواهدشد كه معتمدان و نمايندگان محل، اعضاي شوراياري ها و ريش سفيداني كه به هر نحو دغدغه معضلات و مشكلات منطقه خودرا دارند، (و نه مشكلات شخصي و خصوصي) از نزديك مشكلات عمومي اهالي محل رامطرح كرده و مطمئن باشندكه شخصا رسيدگي به آن را در دستور كار قرار خواهم داد.

نگاه
جمال رحمتي
009966.jpg

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |