دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۲ - Dec 12, 2005
مجلس به وزيري رأي اعتماد داد
009948.jpg
عكس:عطا طاهركناره
گروه سياسي: سيدكاظم وزيري هامانه، چهارمين وزير پيشنهادي براي تصدي وزارت نفت از جمع ۲۶۵ نماينده حاضر،از جمع ۲۵۹ آراء مأخوذه،با ۱۷۲ رأي موافق، ۵۳ رأي مخالف و ۳۴ رأي ممتنع، توانست بعد از سيدصادق محصولي، سعيدلو و تسلطي سه وزير پيشنهادي براي تصدي وزارت نفت، رأي اعتماد را از نمايندگان كسب كند.
به گزارش خبرنگار ما محمود احمدي نژاد، در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي در دفاع از
هامانه گفت: وزيري هامانه از نيروهاي دلسوز و فداكار وزارت نفت است كه بيش از ۳۰ سال در اين دستگاه مسئوليت هاي گوناگون را تجربه كرده است و اگرچه تا ۱۰ روز قبل اين مسئوليت را نپذيرفتند، اما با بزرگواري اين مسئوليت را قبول تا مجلس وي را براي تصدي وزارت نفت مورد بررسي قرار دهد.
وي وزيري هامانه را از مؤسسان بخش نفت معرفي كرد و افزود: ترديد ندارم كه وقت و توجه مجلس همواره در جهت تكميل كار است و ترديد ندارم كه همه همت مجلس در جهت كمك به دولت و انجام بهتر كارها در اداره امور كشور است.
پس از سخنان رئيس جمهور، رشيد جعفري جلالي در جايگاه مخالفت با سيدكاظم وزيري هامانه گفت: شما بيش از ۲۰ سال است كه در بخش نفت مشغول به كار هستيد اما در جايي گفته ايد كه من مافياي نفت را نمي شناسم، به خوبي مي دانيد كه علت رأي نياوردن وزراي پيشنهادي قبلي به علت حساسيت مجلس نسبت به همين مافيا بوده است.
پس از اظهارات نماينده كرج، الياس نادران در دفاع از هامانه گفت: در جلسات طولاني و متعدد  ما با آقاي وزيري هامانه نه تنها ديدگاه ها قرابت زيادي داشت بلكه كنكاش هاي ما در صلاحيت هاي فردي او اين را نشان داد كه وي نه تنها در مقايسه با وزراي پيشنهادي قبلي بلكه حتي در مقايسه با وزراي قبلي از جايگاه خوبي برخوردار است.
نفيسه فياض بخش هم كه از وقت نادران براي دفاع از وزير پيشنهادي نفت استفاده كرد گفت: با اشاره به آشنايي ۲ ساله خود با وزيري هامانه و خانواده وي تقوي و تعهد، پيروي از رهبري، تجربه در بخش هاي مختلف و عدالت رفتاري ازجمله ويژگي هاي وزير پيشنهادي نفت است. محمدعلي مقنيان، نماينده بيجار به عنوان مخالف وزير پيشنهادي نفت گفت:وزيري هامانه در جمع نمايندگان مدعي شده است كه چون زير قراردادي را امضاء نكرده است مسئوليتي در قبال خسارت صدها هزار ميليارد دلاري ندارد، درحالي كه وي بايد به همكاري هاي گذشته خود افتخار كند تنها فردي كه قراردادها را امضاء مي كند مسئول نيست بلكه همه دستگاه ها و سازمان هاي ذيربط مسئول هستند و بايد پاسخگو باشند.
ستار هدايت خواه نماينده بويراحمد و دنا در جايگاه موافق گفت: وزير پيشنهادي از پرسابقه ترين مديران كابينه است و از حيث سابقه و تجربه اگر نگوييم بي نظير است مي توانيم بگوييم كم نظير است.
پس از اظهارات نمايندگان موافق و مخالف سيدكاظم وزيري هامانه به دفاع از خود پرداخت و در سخناني ضمن تسليت شهادت جمعي از هموطنان در سقوط هواپيماي سي  -،۱۳۰ از حسن انتخاب رئيس جمهور و دقت مجلس تقدير كرد و اظهار داشت: سرطان خون ندارم و فرزندانم هم در داخل كشور تحصيل كرده اند و در وزارت نفت هم مشغول به كار نشده اند و هيچ پرونده اي هم در مراجع قانوني ندارم.
وزيري هامانه سپس با بيان اينكه براي اداره وزارت نفت، برنامه هاي جامعي دارد، گفت: برنامه بنده در دوازده فصل به نمايندگان مجلس تقديم شده است كه فصل اول آن اكتشاف است.
اين برنامه صرفا اقتصادي نيست و ابعاد مختلفي دارد و ضرورت ماهيت صنعت نفت را بيان مي كند. تصورم اين است كه اگر نمايندگان به دقت عنايت داشته باشند، چارچوب وزارت نفت ترسيم شده و با آنچه در نفت بايد انجام شود، آشنا خواهند شد.
برنامه بنده با توجه به چشم انداز بيست ساله و برنامه چهارم توسعه تنظيم شده و چيزي خارج از آن ندارد ولي راهكارهايي كه لازم است بصورت خلاصه تقديم مي شود.
وي در پايان تصريح كرد: اعتقاد دارم مجلس هر تصميمي بگيرد، خير و صلاح مملكت است و تقاضا دارم بر اساس تشخيص خود رأي بدهند و هرچه آنها رأي دادند، بر ديده منت مي گذارم اگر هم رأي نياوردم، همچنان به عنوان يك سرباز كوچك در خدمت انقلاب بوده و هستم و خواهم بود.
حاشيه 
* حداد عادل رئيس مجلس در پايان جلسه ديروز خطاب به احمدي نژاد خواستار اجرايي شدن مصوبات مجلس شد و رئيس جمهور نيز گفت: ترديد نكنيد كه همه مصوبات مجلس مو به مو اجرا خواهد شد.
* ۱۵۸ نماينده با امضاي نامه اي كه در مجلس قرائت شد خواستار پيگيري دقيق علت سقوط هواپيماي سي-۱۳۰ كه منجر به شهادت خبرنگاران شريف و تلاشگران رسانه هاي جمعي گرديده شدند.
* اميدوار رضايي در تذكر آئين  نامه اي گفت: علت بروز حوادثي از قبيل حادثه سقوط هواپيماي سي - ۱۳۰ و كشته شدن بسياري از هموطنان ما، در اين حادثه، كوتاهي دولت در عمل به ماده ۸۵ قانون برنامه چهارم توسعه است.
* طرح استيضاح مصطفي محمد نجار وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با امضاي ۴۹ نماينده تقديم هيات رئيسه مجلس شد. اين طرح حادثه دلخراش سقوط هواپيماي سي-۱۳۰ را مورد بررسي قرار داد. وزير دفاع يكي از شركت كنندگان در جلسه بود.
* كريم شافعي نماينده مرند در تذكر آئين نامه  با اشاره به سقوط هواپيماي سي-۱۳۰ از ملت ايران به خاطر بي كفايتي دولت و وزير دفاع عذرخواهي كرد و گفت: بايد مشخص شود كه چرا خلبان اصلي هواپيما از پرواز خودداري كرده و عمليات پروازي آن به يك كمك خلبان جوان داراي تجربه ۲۰۰۰ ساعت پرواز سپرده شده است.وي تاكيد كرد: اگر سقوط هواپيما با سقوط وزير همراه باشد ديگر شاهد تكرار چنين حوادثي نخواهيم بود.در اين هنگام غلامعلي حداد عادل پاسخ داد: جمعي از نمايندگان مشغول تحقيق درباره اين حادثه هستند و نبايد از تريبون مجلس شبهات موجود در جامعه درباره اين مساله بازگو شود تا تصور شود شايعه تاييد مي شود.

وزير دفاع : علل سقوط هواپيماي سي-۱۳۰ را
به دقت بررسي مي كنيم
ايسنا: وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت: موضوع سقوط هواپيماي سي-۱۳۰ ارتش در دست بررسي است، تا علت حادثه مشخص شود.
سردار مصطفي محمد نجار در جمع خبرنگاران پارلماني گفت: هيأتي در ستاد كل نيروهاي مسلح تشكيل شده تا علل سقوط هواپيماي سي-۱۳۰ ارتش را بررسي كنند.محمدنجار ادامه داد: تا وقتي بررسي صورت نگيرد و كار كارشناسانه انجام نشود، نمي توان در مورد علت سقوط هواپيما اظهارنظر دقيق كرد.
وزير دفاع اظهار داشت: شناسايي مقصران اين حادثه توسط قوه قضائيه صورت مي گيرد و وزارت دفاع نقشي در اين امر ندارد.

كارشناسان ايران و اروپا
۳۰ آذر در وين مذاكرات اوليه هسته اي را آغاز مي كنند
ايسنا: علي آقا محمدي، مشاور دبير شوراي عالي امنيت ملي، درباره سير پرونده هسته اي ايران با بيان اينكه اميد است در ارتباط با محدوده مذاكرات و زمان نهايي آن در دور مذاكرات جديد به نتيجه برسيم، گفت: «در سال آينده ميلادي مذاكرات در سطح وزراء آغاز مي شود.»آقا محمدي ادامه داد: «اين مذاكرات قرار است در كشور چهارم يعني اتريش ادامه پيدا كند.»
مذاكرات اوليه براي از سرگيري مذاكرات بين ايران و اروپا پس از دو هفته كه از اعلام آمادگي طرفين براي انجام مذاكرات مي گذرد. سي ام ماه جاري (۲۱ دسامبر) انجام مي شود.

احمدي نژاد: پرونده سانحه هوايي در
هيات دولت درحال پيگيري است
فارس: رئيس جمهور با تأكيد بر اينكه جان باختگان سانحه هوايي قله هاي رفيع شهادت را فتح كرده اند، گفت: مهم اين است كه ما راه اين شهدا را ادامه دهيم.محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري پيش از ظهر ديروز بدون اطلاع قبلي در مراسم بزرگداشت شهداي سانحه دلخراش سقوط هواپيماي سي ۱۳۰ ارتش در مسجد بلال سازمان صدا و سيما شركت كرد.
با ورود رئيس جمهور به مراسم بزرگداشت شهدا، عزت الله ضرغامي رئيس سازمان صدا و سيما و شماري از بستگان شهداي اين سانحه، وي را در آغوش گرفته و گريستند و احمدي نژاد نيز با آنان ابراز همدردي كرد.
رئيس جمهور سپس با تأكيد بر اينكه دولت مسئله سقوط هواپيماي خبرنگاران را مورد بررسي قرار مي دهد، گفت: در حال حاضر اين پرونده در هيات دولت و همچنين نهادهاي ذيربط درحال پيگيري است و اگر تخلفي صورت گرفته باشد برخورد مي شود.
احمدي نژاد به حضور كم نظير مردم در مراسم تشييع شهداي سانحه سقوط هوايي اشاره كرد و افزود: مردم در مراسم تشييع آنها و همچنين مراسم ديروز در مدرسه شهيد مطهري نشان دادند كه درصددند راه اين شهداي عزيز را ادامه دهند.
معاون اجرايي رئيس جمهور و نماينده  ويژه  وي براي رسيدگي به علل سقوط هواپيماي سي - ۱۳۰در ارتباط با روند پيگيري اين پرونده، به خبرنگار ايسنا گفت: «هر سه قوه يعني مجلس شوراي اسلامي، قوه  قضاييه و دولت مصر هستند كه اين قضيه را پيگيري كنند و در ارتباط با آن حساسيت دارند ولي در حال حاضر هياتي مركز رسيدگي به اين پرونده در ستاد كل نيروهاي مسلح است.»
علي سعيدلو ادامه داد: «در ستاد كل نيروهاي مسلح گروه فني و متخصص تشكيل شده و درحال پيگيري شواهد، مدارك و قرائن هستند.اين گروه در پايان مجموع نظرات و گزارشات خود را ارائه خواهند كرد.» وي با بيان اينكه هنوز گزارشي در اين ارتباط به دولت ارائه نشده، گفت: «هنوز زود است تا گزارشي ارائه شود و اين گروه كه درستاد كل نيروهاي مسلح هستند اين قضيه را همه جانبه پيگيري مي كند.» وي گفت: «بعد از اينكه اين گروه به نتيجه رسيد، اين قضيه در دستگاه قضايي نيروهاي مسلح مورد بررسي قرار مي گيرد.»
وي با بيان اينكه «دقيقاً نمي دانم تركيب اين گروه چه كساني هستند» گفت: «در حال حاضر با معاونت بازرسي ستاد كل نيروهاي مسلح در اين ارتباط درحال همكاري هستيم و منتظريم هرچه زودتر مدارك جمع آوري شود.»

تمام راه ها به مذاكره با ايران ختم مي شود
گروه سياسي: دبير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي پس از دريافت جايزه صلح نوبل و در حالي كه هنوز در اسلو پايتخت  نروژ به سر مي برد، به پرسش هاي خبرنگاران پاسخ گفت و در حالي كه خبرنگاران زيادي درباره برنامه هسته اي ايران و عملكرد آتي آژانس پرسش هاي زيادي را مطرح مي كردند، سعي كرد با آرامش از برنامه خود پرده برداشته و بگويد كه تمامي راهها به مذاكره با ايران ختم مي شود.
محمد البرادعي در پاسخ به پرسش هاي مكرر خبرنگار آسوشيتدپرس در باره برنامه هسته اي ايران گفت كه بهترين راه، بازگشت ايران به ميز مذاكرات است. خبرنگاران آمريكايي به طور مداوم از او درباره برنامه شبهه برانگيز هسته اي ايران و مواضع ضد صهيونيستي رياست جمهوري ايران مي پرسيدند و او ديپلمات مآبانه سعي كرد باز به نتيجه نهايي خود برسد.از البرادعي پرسيده شد كه با توجه به برنامه مشكوك هسته اي ايران و قابليت چرخش آن به سوي ساخت سلاح هسته اي و در حالي كه رئيس جمهور ايران با موجوديت رژيم صهيونيستي مخالف است، برنامه اي كه آژانس براي مقابله با ايران اختيار مي كند، چيست؟وي در پاسخ و درحالي كه سعي مي كرد به موضوع گزارش آتي خود اشاره كند، گفت: قرار است در گزارش كاملي در اجلاس شوراي حكام ماه مارس (اسفند) به وضعيت برنامه هسته اي ايران اشاره كنم اما در حال حاضر پرداختن به راه هاي غيرواقعي را توصيه نكرده و هر دو طرف ايران و اروپا را به ميز مذاكره مي خوانم.
به گزارش سي ان ان از اسلو، البرادعي گفت كه توپ در زمين ايران است و در عين حال  به  حوصله كم اروپا هم اشاره كرد. اين در حالي است كه رسانه هاي غربي اين نقد البرادعي را به اولتيماتوم وي به ايران تعبير كردند در حالي كه صحبت دقيق او اين است: «در برابر اقداماتي كه ايران انجام مي دهد نبايد بي حوصلگي به خرج داد. شايد برخي كشورها اعلام كنند كه صبرشان تمام شده و راه هاي ديگري پيشنهاد كنند اما در پايان بهترين راهي كه مي ماند مذاكره است. حتي با ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت باز هم بايد بازگشت و سر ميز مذاكره نشست.»
وقتي خبرنگاران بار ديگر به البرادعي فشار آوردند كه اقدام پيشگيرانه او در برابر ايران چيست، چنين پاسخ گفت: بهترين راه تعامل در حال حاضر ادامه بازرسي هاست. ما نيازمنديم كه وقايع را آنگونه كه هست به دنيا اعلام كنيم و براساس پيش فرض جلو نرويم. شايد دلايل بسياري برشمرده شود و بسياري از آنها گمراه كننده باشد، مانند بحث عراق كه ما وقت بيشتري درخواست كرده بوديم اما كسي به آن توجه نكرد. از همين رو حالا هم مي گويم نبايد به هر دليلي اسلحه به دست گرفت و ماشه آن را فشرد.
دبير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي همچنين اضافه كرد كه ديگر به شايعات گوش نخواهد داد و سعي مي كند كه «به حقايق پايبند بماند» .مرد ۶۳ ساله مصري در پايان سخنان خود گفت كه راه سختي در پيش دارد و بسيار از خطر تروريسم هسته اي هراسناك است كه بار ديگر نمايندگان رسانه هاي غربي موضوع را به ايران مرتبط كردند. وي در حالي كه بر مواضع قبلي خود اصرار مي كرد، گفت: «تا به حال اطلاعات جسته و گريخته زيادي درباره پرونده ايران رسيده كه بيشتر وقت ما را تلف كرده است و پس از يك سال بازرسي هيچ دليل منطقي نداشته است. همان طور كه پيشتر اشاره كردم، ما در حال حاضر به عنوان آژانس بين المللي انرژي اتمي، همكاري و بازرسي هاي خود با ايران را تقويت مي كنيم و از ايران درخواست مي كنيم كه انعطاف و شفافيت بيشتري به خرج دهد. راه مورد نظر خود را هم اعلام كرده ايم. به نظر من در حالي كه مراحل و گفت وگوهاي زيادي ميان ايران و سه كشور اروپايي انجام شده، بهتر است دو طرف به ميز مذاكرات بازگردند.»
محمد البرادعي از دستور كار اروپا و ايران اظهار بي اطلاعي كرد اما درعين حال گفت كه با كمي خلاقيت در برنامه ريزي اوضاع بهتر مي شود. وي درهمين حال ايران را بازيگر اصلي خواند و گفت كه اگر ايران به پاي ميز مذاكرات بازگردد، تنش هاي فعلي تا حد زيادي كم خواهد شد. البرادعي در پايان به نقد تند خبرنگاران درباره تعامل بيش از حد با ايران، چنين پاسخ گفت: «اگر در زمان پرونده عراق، زمان بيشتري در اختيار داشتيم، موضوع بسيار بهتر از آن مي شد كه اين روزها شاهد هستيم و آن زمان آژانس فقط تقاضاي وقت كرد. حالا نيز زمان لازم است تا به ميز مذاكرات بازگشت و اين فقط ايران نيست كه بايد به مذاكرات فكر كند. طرف هاي مخالف نيز به اين نتيجه رسيده اند كه مذاكره بهترين راه است و بايد هزينه هاي آن را بپردازند.»

آصفي: البرادعي به جاي مسائل سياسي به كارش بپردازد
ايسنا: سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: رژيم صهيونيستي بهتر از هر كسي مي داند كه با جمهوري اسلامي ايران نمي توان شوخي  كرد.
حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان ديروز در جمع خبرنگاران با اشاره به سانحه سقوط هواپيماي سي-۱۳۰ و شهادت جمع كثيري از اصحاب رسانه، اظهار داشت: ما تأثر مضاعفي داريم كه خيلي از اين افراد در اين جا نيز رفت و آمد داشتند .
آصفي درخصوص مذاكرات آتي ايران و اروپا گفت: مهم ترين موضوعي كه در اين مذاكرات مد نظر است موضوع حق غني سازي براي جمهوري اسلامي ايران مي باشد كه ما از اين اجلاس انتظار داريم به واقعيات توجه كنند و حقوق جمهوري اسلامي ايران را مورد توجه قرار دهند.وي تأكيد كرد:  اجلاس و جلسه آينده ، جلسه اي جدي خواهد بود و همه چيز به اين مذاكرات و اين جلسه بستگي خواهد داشت.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان همچنين در ارتباط با اظهارات اخير محمد البرادعي دبير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي  با بيان اينكه برخي از اين اظهارات به هيچ وجه صحيح نيست، اظهار داشت: فكر مي كنيم آقاي البرادعي كمي بايد توجه كنند كه با مساله، سياسي برخورد نكنند و خيلي مصاحبه نكنند و به كارشان بپردازند.
آصفي در ارتباط با بازتاب ها و واكنش هاي متفاوت در ارتباط با اظهارات اخير رئيس جمهور كشورمان در حاشيه اجلاس مكه و در جمع خبرنگاران درخصوص رژيم صهيونيستي تصريح كرد: من از نوع برخوردي كه با اين اظهارات شد تعجب مي كنم.وي اظهار داشت: برخي محافل خارجي و كشورها آدرس غلط مي دهند؛ يعني صحبت هاي رئيس جمهور محترم مشخص بود و ايشان اشاره داشتند كه اگر اروپا ظلمي به يهودي ها كرده و قصد جبران آن را دارد از كيسه خودش بدهد و از جيب مسلمان ها و كشورهاي منطقه خرج نكند.وي افزود: آنچه مطرح شد چيز جديدي نبود و ما قبلا هم آن را گفته بوديم .به نظرم اروپايي ها مقداري آدرس غلط مي دهند تا بر اصل پيام سرپوش گذاشته شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |