شنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۴
ورزش
Front Page

گابريل هاينتزه آرژانتيني
بازگشت
004881.jpg
004905.jpg
علي راد
چند سال پس از جدايي دنيس ايروين از يونايتد، آنها از فقدان يك گوش چپ فوق العاده در رنج بودند تا زماني كه بازيكني آرژانتيني به نام گابريل هاينتزه به اين تيم پيوست. او يك مدافع با كلاس جهاني است كه سرسخت و سريع است و در كارهاي هجومي نيز حضور خوبي دارد و در محوطه جريمه بازيكن بسيار خطرناكي به شمار مي رود. او فوتبالش را از آرژانتين و تيم نيوولز اولد بويز شروع كرد و به سرعت جذب چشم هاي تيزبين تيم هاي اروپايي شد و در سال ۱۹۹۷ به تيم رئال والادوليد اسپانيا و سپس به طور قرضي به تيم اسپورتينگ ليسبون پيوست. او به عنوان يك چپ  پاي قهار با قدرت شوتزني و پرش فوق العاده در سطح اروپا شناخته شد. او سپس از ليسبون به والادوليد بازگشت، جايي كه پس از آخرين حضورش در اسپانيا، راهي پاري سن ژرمن شد و پس از موفق شدن با اين تيم جام حذفي باشگاه هاي فرانسه را در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ فتح كرد.
او كه فرزند يك پدر آلماني و مادري ايتاليايي است، ترجيح داد در آرژانتين بماند و براي تيم ملي اين كشور بازي كند. او پس از نمايش خوبش در كوپا آمريكا ۲۰۰۴ با مبلغ هفت ميليون پوند به منچستر يونايتد پيوست و نشان داد كه ارزش صرف اين مبلغ و شايد بيش از آن را نيز داشته است.
او پس از كوپا آمريكا و حضور در اولدترافورد بعنوان يكي از سه بازيكن بزرگسال آرژانتين در المپيك حضور يافت و به همراه اين تيم موفق به فتح رقابت هاي فوتبال المپيك آتن شد. اين مهم با كمك او و هم تيمي هايش پس از پنجاه و دو سال محقق شد.
گابريل هاينتزه
- نام كامل: ايوان گابريل هاينتزه
- تاريخ تولد: نوزدهم آوريل ۱۹۷۸
- محل تولد: كرسپوي آرژانتين
- مليت: آرژانتيني، ايتاليايي، آلماني
- قد: ۱۷۸ سانتي متر
- وزن: ۷۲ كيلوگرم
- پست: مدافع
- باشگاه ها: نيوولز اولد بويز، رئال والا دوليد، اسپورتينگ ليسبون، پاري سن ژرمن، منچستر يونايتد
- نخستين بازي ملي: آوريل ۲۰۰۳ برابر ليبي
- بازي ملي: ۲۶ بازي بدون گل
- افتخارات: قهرمان بازي هاي المپيك آتن(۲۰۰۴)، قهرمان جام حذفي فرانسه(۲۰۰۴)
* مصدوميت شما باعث شد تا باقيمانده فصل را از دست بدهيد. اوضاع را چطور مي بينيد؟
- واقعاً خيلي سخت است اما به اندازه كافي زمان براي كنار آمدن با اين مسأله داشتم. من براي بهبود و بازگشت به دنياي فوتبال تمامي تلاشم را به كار خواهم بست. اين يك مبارزه شخصي است كه بايد در آن پيروز شوم.
* به نظر مي رسد پس از پايان دوران مصدوميت، فصل فوق العاده اي را پيش رو داشته باشي؟!
- من در اولين جام جهاني عمرم حضور خواهم يافت كه اين براي هر فوتباليست آرژانتيني با ارزش است. براي اين فصل اميدوارم كه شرايط به خوبي براي منچستر رقم بخورد. اما تنها آرزو كافي نيست. جام جهاني رؤياي من است و مصمم به بازگشت به ميدان هستم حتي قبل از شش ماه دوره بهبودي كه براي من پيش بيني مي شود.
* وقتي در ابتداي فصل مصدوم شدي، شرايط بسيار بد به نظر مي رسيد.
- فصل گذشته، هنوز هم براي من بسيار ناخوشايند است، زيرا يونايتد قصد فتح جام هاي زيادي را داشت، اما نتوانست به اين مهم دست پيدا كند. تنها اتفاق خوشايند براي ما در فصل گذشته شكست آرسنال در ليگ برتر بود كه اين براي من خوشحال كننده است ولي در عوض به خاطر مصدوميت فينال جام خيريه را از دست دادم و در حاليكه در ورزشگاه كارديف نظاره گر بازي هم تيمي هايم بودم از اينكه نتوانستم به تيم كمك كنم سخت ناراحت بودم. احساسي به من مي گفت كه بايد به شرايطم در طول فصل عادت كنم.
* هواداران تو را به عنوان برترين بازيكن سال منچستر انتخاب كردند؟!
- اين يك افتخار بزرگ است اما دوست ندارم كسي فكر كند كه به خاطر  آن مغرور خواهم شد. شخصاً من همان هانيتزه اي هستم كه در فرانسه و اسپانيا بازي كرد. موفقيت و يا شكست هرگز در من تغييري ايجاد نخواهد كرد و اين مسأله اي است كه هواداران آن را مي دانند. من بهترين بازيكن يونايتد نيستم چون ما يك تيم هستيم و نبايد به عنوان يك بازيكن يك به يك ما را سنجيد.
* سرآلكس فرگوسن گفته بود كه شايد يكي از بازيكناني باشي كه به تيم ديگري منتقل خواهي شد .
- فرگوسن تأثير بالايي دارد. او كسي است كه من را به منچستر آورد، يكي از بهترين باشگاه هاي دنيا و من از اين كار او بسيار خوشحال هستم.
پس از تعطيلات او گفت كه به من اعتقاد دارد و تشويقم كرد كه به تمريناتم ادامه دهم. شخصاً براي من افتخار بزرگي است كه تحت نظر يكي از بزرگترين مربيان دنيا به فوتبال بپردازم.
* عدم فتح يك جام بايد عواقب بدي در سيستم تيم داشته باشد!
- ما بازي ها را چه در ليگ قهرمانان و چه در ليگ برتر آن طور كه مي خواستيم شروع كرديم، بدون اشتباه و كار تيمي بسيار خوب در كل بازي ها و اين درست چيزي بود كه از يك تيم قهرمان انتظار مي رفت. من شاهد تغييرات زيادي در طول فصل اخير و پس از آن در اين فصل بودم، جايي كه نتايج خوبي به دست نياورديم و در نتيجه در پايان فصل دست خالي به تعطيلات رفتيم. من هنوز فكر مي كنم كه باخت ما به آرسنال در بازي پاياني ناعادلانه بود.
* كليد موفقيت يونايتد در چيست؟
- از نظر من هماهنگي در ميان تيم مهمترين مسأله براي يك باشگاه است، به همين دليل اين فصل اتحاد بيشتري را در يونايتد مي توان ديد، بيش از آنچه فصل گذشته كه ناموفق هم بود در تيم مشاهده شده بود.
* اما هنوز بازيكنان بزرگ زيادي در تيم وجود دارند!
- بسياري از مردم و كارشناسان از روي كين انتقاد مي كنند، اما او در منچستر يونايتد يك رهبر به شمار مي رود. او بازيكني است كه تيم را در مواقع دشوار هدايت مي كند حتي زماني كه بازيكنان در بدترين شرايط قرار دارند. روني نيز با وجود جواني و سن كم در حد يك ستاره است، البته درست است كه او بايد رفتارش را بيشتر كنترل كند و معمولاً از پس اين كار برمي آيد. اميدوارم كه در جام جهاني با انگلستان رو در رو نشويم چون بازي در برابر روني بسيار سخت است. ما در طول تمرينات در اين باره صحبت مي كنيم و او مي گويد كه در حال آماده كردن خودش است!
سال گذشته ون نيستلروي دست به گريبان مصدوميت بود، اما در حال حاضر او در وضعيت خوبي قرار دارد و بسيار مشتاق است تا تمام قدرتش را براي تيم به كار گيرد. او و روني بهترين زوج هاي ليگ برتر هستند.
* آيا مي توانيد چلسي را شكست دهيد؟
- به نظر من آنها امسال بهتر از سال گذشته نيستند، البته حريف بسيار بزرگي به شمار مي روند. آنها بازيكنان بزرگي در اختيار دارند و در عين حال نيمكت ذخيره فوق العاده اي نيز از آنها حمايت مي كند. چلسي در حال حاضر دو تيم فوق العاده براي فتح هر جامي در اختيار دارد. براي مثال «كرسپو» كه اصولاً جزء بازيكنان اصلي نيست ولي اگر در هر باشگاه ديگري بود به طور يقين فيكس بازي مي كرد. در كيفيت تيم چلسي شكي وجود ندارد. اين گفته جان تري كه گفته آنها براي پيروزي در هر بازي به ميدان مي روند بسيار جالب است.
* و پس از آن آرسنال
- آرسنال به دليل از دست دادن ويه را، مشكلات زيادي دارد، اما چون آنها تيم خوبي هستند هميشه خطرناك خواهند بود. فكر نمي كنم كه آنها قهرمان شونداما هميشه جنگجويان خوبي هستند.
* هواداران منچستر يونايتد از اين تيم در فصل جاري چه انتظاري بايد داشته باشند؟
- باز هم تكرار مي كنم كه بسيار خوش بين هستم، و قصد شوخي كردن نيز ندارم حتي اگر بگويم كه قصد فتح ليگ برتر و جام قهرمانان را داريم.
* و راجع به خودت. آيا زمستان طولاني را پيش رو خواهي داشت؟
- دوست دارم كه تمامي هواداران بدانند كه با تمام قوا براي بهبود مصدوميتم تلاش مي كنم تا هر چه زودتر به ميدان برگردم.

نگاه
ناكاتا، يار قرضي بولتون

هيده توشي ناكاتا به عنوان آخرين بازيكن به جمع بولتوني هاي ليگ برتر پيوست. او به عنوان يك بازيكن قرضي براي مدتي طولاني از فيورنتينا به اين تيم ملحق شده است. ناكاتا كه هر بار به عنوان مرد سال فوتبال آسيا برگزيده شده و در ژاپن به عنوان يك فوق ستاره، محبوبيت بسياري دارد، اگرچه اين اواخر مغضوب زيكو سرمربي ژاپن قرار گرفته كه او نيز تحت فشار مطبوعات مجبور به اين كار شده است. او كه به بكهام ژاپن معروف است. بيست و هشت سال سن دارد .پس از هفت سال پي درپي حضور در كالچو (پروجا ۱۹۹۸) به تيم بولتون منتقل شد. در نخستين فصل حضور در سري A موفق شد ركورد جالب ۱۰ گل در ۳۳ بازي را به ثمر برساند كه براي يك هافبك بازي ساز فوق العاده است. همين درخشش باعث شد كه رمي ها با مبلغ سيزده ميليون او را به خدمت بگيرند. در طول مدت حضورش در رم او تحت نظر يكي از بزرگترين مربيان جهان يعني فابيو كاپلو، با اقتدار كامل موفق به فتح سري A شد. تنها پس از يك سال حضور در رم، با مبلغ هجده و نيم ميليون پوند به پارما منتقل شد، سپس به بولونيا رفت و در آخر نيز راهي فيورنتينا شد كه آخرين فصل حضورش در كالچو به شمار مي رود.
- چطور شد كه تصميم گرفتيد از ايتاليا به انگلستان منتقل شويد؟
* سالهاست كه دوست دارم در ليگ برتر بازي كنم. در جام يوفا برابر ليدز و ليورپول بازي كردم و جو حاكم در ورزشگاه هاي آنها را دوست دارم. شانس بازي در انگلستان بسيار خوشحال كننده است.
- چه عوامل ديگري باعث شد، فيورنتينا را ترك كني؟
* دوست دارم بهتر فوتبال بازي كنم و مهارت هاي خود را تقويت كنم. به اين دليل نياز به يك تغيير داشتم و از اين كه در ليگ برتر حضور دارم خيلي هيجان زده هستم. همچنين در طول چند سال گذشته مشكلاتي چه به لحاظ تكنيكي و چه تاكتيكي با مربيان داشتم. در حال حاضر بيشتر دوست دارم كه از فوتبال لذت ببرم به خصوص در باشگاه جديدم، بولتون.
- فكر مي كني حضوري موفق در ليگ برتر داشته باشي؟
* به نظر من ليگ برتر يكي از بهترين ليگ هاي دنياست. اينجا مكاني سخت براي هر فوتباليستي به شمار مي رود اما فكر مي كنم آمادگي بازي در انگلستان را داشته باشم چون در مدت هفت سال بازي در ايتاليا تجارب زيادي به دست آوردم كه ليگ سختي به شمار مي رود.
- چه چيز در بولتون برايت جذاب است؟
* بولتون واندروز در طول چند سال اخير نمايش خوبي در ليگ برتر داشته اند و امسال نيز در جام يوفا حضور دارند كه اين براي باشگاه و من خيلي مهم است. از اين كه جزئي از اين باشگاه هستم احساس خوبي دارم و اميدوارم تأثير مثبتي در روند تيم داشته باشم و سطح بازي خود را نيز بالا ببرم.
- چقدر طول مي كشد كه با بازي در ليگ برتر بيشتر آشنا شوي؟
* من در پنج تيم مختلف بازي كردم و فكر نمي كنم مدت زيادي طول بكشد تا به شرايط عادت كنم. اين قسمتي از حرفه اي بودن است. فكر مي كنم كه در همان چند بازي نخست به محيط عادت كنم.
- حضور در ليگ برتر بدون شك شانس بازي كردن در جام جهاني را افزايش مي دهد، اين طور نيست؟
* اصلا در فكر جام جهاني نيستم. من تنها در فكر ارائه بازي هاي خوب براي بولتون هستم. اگر شرايط خوبي براي من در تيم ملي به وجود بيايد، نشان دهنده اين است كه نمايش خوبي براي باشگاه هم داشته ام و اين خبر خوبي براي همه است.

|  اقتصاد  |   انديشه  |   زندگي  |   سياست  |   سينما  |   فرهنگ   |
|  ورزش  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |