سه شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۴ - - ۳۸۷۹
كارتن پلاست ها بازار را تسخير كردند
ديوارهاي پلاستيكي چند بار مصرف
007482.jpg
ايليا اصفهاني
قديم ترها واژه كارتن تنها در مورد ورقه هايي به كار مي رفت كه به طور كامل از بافتي كاغذي ساخته شده بودند و تنها وجوه تفاوت آنهارا مي شد در جنس و رنگ همان ماده اوليه، يعني كاغذ مشاهده كرد. اين ورقه ها در ضخامت ها و ابعاد گوناگون ساخته مي شدند و به تناسب مقاومتي كه از آنها انتظار مي رفت، مورد استفاده قرار مي گرفتند. عمده موارد استفاده از كارتن نيز به صنايع بسته بندي محدود مي شد. امروزه اما نسل جديدي از كارتن ها وارد بازار شده اند كه با تنوع بسيار بيشتري در شكل، رنگ، ابعاد و كارايي، باعث تسهيل بسياري از كارها شده اند. حتما شما هم در جاهاي مختلف با كارتن پلاست  ها مواجه شده ايد يا حداقل اسم آنها را شنيده ايد و مي خواهيد بيشتر با ويژگي ها و كاربردهاي آنها آشنا شويد. پيش از هر چيز در مورد اين اجناس بايد گفت با توجه به اينكه شكل اين ورقه ها دقيقا شبيه به خويشاوندان كاغذي شان است، آنها را كارتن ناميده اند و از آنجا كه ماده اوليه اصلي آنها پلاستيك است، پسوند پلاست را نيز به آن افزوده اند تا بتوان تفكيك دقيقي بين اين دسته و كارتن هاي كاغذي يا مقوايي قائل شد.
نحوه ساخته شدن اين ورقه ها چندان پيچيده نيست؛ اگر سري به يكي از كارخانه هاي ساخت كارتن پلاست بزنيد، خواهيد ديد كه دستگاه ساخت آن شامل چند بخش عمده است. در بخش ابتدايي، دانه هاي پلاستيك كه در رنگ هاي مختلف تقسيم بندي شده و آماده تبديل به هر شكلي هستند، داخل دستگاه ريخته مي شوند. در اولين مرحله، اين دانه ها به وسيله حرارت ذوب مي شوند تا بتوانند شكل پذير شده و در قالب جديدي قرار گيرند.
پلاستيك مذاب بنا به ميزاني كه قابل تنظيم است و بستگي به ابعاد و گرماژ (ميزان وزن در مترمربع) دارد، روي صفحه هاي متحرك دستگاه كه به صورت نوار نقاله هستند، ريخته مي شود و از زير غلتك هايي كه دقيقا به اندازه ضخامت مورد نظر براي كارتن پلاست با صفحات متحرك فاصله دارند، رد مي شود. اين فرآيند باعث مي شود كه مايع مذاب پلاستيك در تمام سطح صفحه به صورت يكسان پخش شده و به صورت يك ورقه صاف و همگن از زير غلتك خارج شود. در مراحل بعدي ورقه كارتن پلاست در حالي كه به طرف قسمت برش حركت مي كند، سرد مي شود و حالت جامد به خود مي گيرد. ساختار دستگاه به گونه اي است كه عرض ورقه كارتن پلاست نيز كاملا قابل تنظيم است. همانگونه كه قبلا نيز اشاره شد، ضخامت اين ورقه را نيز مي توان به راحتي و به دلخواه تنظيم كرد. در بخش هاي بعدي ورقه يكپارچه كارتن پلاست در ابعاد مورد نظر برش مي خورد و آماده حمل و نقل به محل مصرف مي شود. البته در پاره اي موارد اين ورقه ها به صورت رول نيز قابل تهيه هستند و در اندازه هاي طولي بلندتر توليد مي شوند.
كارتن پلاست ها بسته به نوع ماده اوليه مورد استفاده مي توانند رنگ هاي گوناگوني داشته باشند. در بعضي موارد نيز مخلوط كردن دو يا چند ماده اوليه با رنگ هاي گوناگون به توليد كارتن پلاست هاي چندرنگ منجر مي شود.
آنچه تا به حال گفتيم فقط براي آشنايي مختصر با نحوه ساخته شدن كارتن پلاست بود، در صورتي كه قرار است بيشتر به موارد كاربرد اين اقلام بپردازيم. كارتن پلاست ها با توجه به تنوع در رنگ، ضخامت، اندازه و نيز داشتن ويژگي هاي خاصي كه به آنها اضافه مي شود، باعث شده اند كه اين روزها بسياري از كارها آسود ه  تر و بي درد سرتر انجام شوند و نتيجه نيز راضي كننده تر باشد. در ادامه به كاربردهاي گوناگون اين ورقه هاي پلاستيكي مي پردازيم.
۱ - محوطه بندي: با توجه به ويژگي هاي گوناگون مانند زيبايي، مقاومت در برابر رطوبت، سبك بودن، عايق بودن در برابر حرارت (تا حدي) و الكتريسيته، سهولت در تهيه ابعاد دلخواه، امكان نصب ساده، شكل پذيري، برش پذيري و ... مي توان از كارتن پلاست ها براي ايجاد محوطه هاي گوناگون و ديواركشي ساده استفاده كرد. براي اين كار مي توان به راحتي با تهيه سازه هاي ساده به وسيله چوب، پروفيل و امثال آن ديواره هاي كارتن پلاستي را نصب كرد. در غرفه بندي نمايشگاه ها و سازه هاي موقت، حصاركشي پروژه ها، پارتيشن بندي و استفاده هايي از اين دست، كارتن پلاست ها با صرفه ترين مواد اوليه هستند. در سال هاي اخير از اين ورقه ها حتي در گلخانه ها نيز به عنوان ديواره يك يا چند ساله استفاده مي شود.
۲ - دكوراسيون: ويژگي هاي ذكر شده كارتن پلاست ، باعث شده كه اين ورقه ها به عنوان مواد اوليه ساخت دكورهاي گوناگون در خانه ها و مغازه ها نيز مورد استفاده قرار گيرند. با توجه به اينكه بسياري از محيط هاي مورد استفاده افراد، استيجاري هستند، كارتن پلاست ها اين امكان را فراهم مي كنند كه خانواده ها يا مغازه داران بتوانند دكورهايي طراحي كنند كه قابل نصب مجدد باشند و مستاجر بتواند پس از اتمام مدت اجاره، دكور مورد استفاده اش را به راحتي جمع آوري كرده و در محل ديگري دوباره نصب كند. اين ورقه ها همچنين در موارد بسياري باعث شده اند كه مشكلات رنگ آميزي نيز از پيش روي افراد برداشته شود. ورقه هاي كارتن پلاست مي توانند به عنوان پوشش روي ديوارها نصب يا چسبانده شوند و سطوحي را ايجاد كنند كه زيبا و جذاب تر از ديوارهاي رنگ شده به نظر بيايند.
۳ ايجاد سقف كاذب: سبك بودن كارتن پلاست ها باعث شده كه اين اجناس در حال حاضر كانديد اول براي ايجاد سقف كاذب به شمار آيند. وقتي در نظر بگيريد كه نهايت وزن متوسط هر مترمربع از سقف كاذب محوطه مورد نظر شما به يك كيلوگرم هم نمي سد، در استفاده از اين ورقه ها ترديد نخواهيد كرد. به طور حتمي سبك بودن كارتن پلاست باعث مي شود كه براي نصب آن نيز به سازه هاي ساده تر و خيلي كم خرج تري نياز باشد. از سوي ديگر با توجه به شفافيت اين ورقه ها مي توان با نصب لامپ هاي گوناگون و رنگ بندي هاي متنوع، نورپردازي قابل قبولي را نيز براي محيط طراحي كرد.
۴ بسته بندي: حتما شما هم تا به حال انواع متنوعي از بسته بندي هايي را كه به وسيله ورقه هاي كارتن پلاست ساخته شده اند، ديده ايد. مهمترين نكته در برتري اين ورقه ها نسبت به خويشاوندان كاغذي و مقوايي شان، تنوع در رنگ و داشتن زيبايي بيشتر است. ضمن اينكه با توجه به صيقلي بودن سطح كارتن پلاست ها معمولا انواع شيوه هاي چاپ روي بسته هايي كه از اين مواد ساخته شده اند زيباتر از آب درمي آيند.در طراحي اين بسته ها به طور معمول سليقه بيشتري به خرج داده مي شود و با توجه به مقاومت بيشتر كارتن پلاست ها نسبت به كارتن هاي مقوايي و مقاومت آنها در برابر رطوبت دست، معمولا براي اكثر اين بسته ها، دسته هايي نيز طراحي مي شود كه حمل و نقل بسته را آسان تر مي كند.
۵ ساخت تابلو، تراكت و... : همان طور كه پيشتر گفته شد، صيقلي بودن سطح ورقه هاي كارتن پلاست باعث شده كه انواع چاپ ها از قبيل چاپ سيلك به خوبي روي اين ورقه شكل بگيرد و با توجه به تفاوت بسيار زياد قيمت اين ورقه ها با انواع ورقه هاي ديگري كه در تابلوسازي مورد استفاده قرار مي گيرند، اين ورقه ها مي توانند صرفه جويي قابل توجهي را در ساخت انواع تابلو باعث شوند. سازندگان كارتن پلاست براي استفاده هايي از اين دست، انواعي از ورقه هاي توليدي خود را با پوشش uv ارائه مي كنند كه در برابر نور و حرارت آفتاب مقاومت بيشتري از خود نشان مي دهند. در بخشي از تابلوها نيز كارتن پلاست ها مي توانند به عنوان سطح بدنه، مورد استفاده قرار گيرند و نوشته هاي روي آنها به وسيله انواع شبرنگ تهيه شود. كساني كه اهل صرفه جويي هستند و سر سوزن ذوقي دارند، مي توانند به همين راحتي دست به كار شوند و تابلوهاي موردنظرشان را خودشان بسازند.
۶ ساخت انواع وسايل ابتكاري:  يك عدد تيغ و مقداري چسب به اضافه كمي دقت و ذوق مي تواند به شما كمك كند كه از ورقه هاي كارتن پلاست استفاده كرده و بسياري از وسايل موردنيازتان را خودتان تهيه كنيد. به عنوان مثال انواع جعبه هاي آويز كه براي گذاشتن روزنامه يا اقلامي از اين قبيل مورد استفاده قرار مي گيرند، مي توانند از اين جنس باشند. جعبه هاي نگهداري انواع ابزار و وسايل خانگي از قبيل لوازم خياطي را مي توانيد از كارتن پلاست بسازيد و لانه هاي حيوانات خانگي تان را نيز مي توانيد از اين جنس طراحي كنيد و استفاده هاي گوناگون ديگري كه خود شما مي توانيد با انواع آنها به موارد استفاده كارتن پلاست اضافه كنيد.
قيمت اين ورقه ها به چند مورد بستگي دارد؛ پيش از هر چيز ضخامت و ابعاد و گرماژ كارتن پلاست قيمت آن را تعيين مي كند. نام كارخانه سازنده نيز تا اندازه قابل توجهي در قيمت آن موثر است. دركشور ما طي دو- سه سال اخير تعداد قابل توجهي به سازندگان محدود اين اجناس افزوده شده و بازار رقابت را داغ تر كرده اند. ورقه هاي uv دا ر تا حد قابل توجهي نسبت به ورقه هاي معمولي گران تر هستند، پس بهتر است اگر ضرورتي وجود ندارد از همان انواع ساده استفاده كنيد.
سعي كنيد به جاي توجه صرف به قيمت ارزان تر، مورد مصرف را درنظر گرفته و ضخامت و گرماژ قابل قبول را براي استفاده موردنظرتان انتخاب كنيد تا پس از مدتي مجبور نشويد انواع مقاوم تري را خريداري كنيد. بهتر است برش ورقه ها را حتي المقدور به شكلي انجام دهيد كه امكان استفاده مجدد از آنها در نقاط ديگر نيز وجود داشته باشد. معمول ترين وساده ترين راه حل براي اين مسئله برش هاي موزائيكي است؛ به اين ترتيب مي توانيد پس از مدتي قطعات كارتن پلاست را در محل هاي جديد نيز مورد استفاده قرار دهيد؛ طول و عرض قطعات نيز به سليقه و كاربرد موردنظر شما بستگي دارد.
نكته آخر اينكه انواعي از كارتن پلاست ها هم در رنگ هاي شفاف طراحي شده اند و قابليت عبور دادن نور از خود را دارند. در مواردي كه محيط موردنظر به نور نياز دارد، مي توانيد از انواع شفاف استفاده كنيد.
كارتن پلاست ها يكي از اجناسي هستند كه در عين ارزان بودن و سادگي، به شما امكان مي دهند با سهولت هرچه بيشتر طرح هاي موردنظرتان را اجرا كنيد، اما متوجه باشيد كه مقاومت و زيبايي اين اجناس محدود است و تنها در مواردي به صرفه است كه انتظار شما شامل مدتي بيش از دو- سه سال نشود. براي استفاده هاي بلندمدت تر به فكر مواد اوليه مقاوم تري باشيد.

كاردستي هاي كاملا جدي
كتاب هاي  رياضي دبستان را كه هنوز به ياد داريد؛ وقتي كه نحوه ساخت مكعب و ديگر حجم ها مثل استوانه و .. را ياد گرفتيم شايد فكر مي كرديم همه اين تمرين ها براي آشنايي با حجم ها و نوعي سرگرمي آموزشي  است، اما اين روزها اگر اهل حساب و كتاب باشيد، مي توانيد با به كارانداختن فكر و به خرج دادن سليقه، بسياري از نيازهاي خود را برطرف كنيد. يك ورق كارتن پلاست و يك عدد تيغ تيز براي اين كار كافي ست. البته كارتن پلاست ها در سطح عمده تري نيز در صنعت و هنر مورد استفاده قرار مي گيرند.

پوشش كاغذي ديوارها
علي هاشمي- جلوه بصري خانه از جمله ملاك هاي اساسي آسايش و راحتي به شمار مي رود.
در بين مجموع عوامل زيباسازي خانه، ديوارها بيشترين سطح را به خود اختصاص داده اند. بنابراين انتخاب نوع رنگ آميزي و كاغذ ديواري مي تواند نقش عمد ه اي در زيبايي منزل داشته باشد.
كاغذديواري مرغوب و قابل شست و شو به طور حتم نسبت به رنگ آميزي مزيت بيشتري دارد. نوع آلماني كاغذديواري متري هفت تا 10هزارتومان به فروش مي رسد و انواع چيني قيمتي كمتر از پنج هزار تومان دارند. واقعيت بازار كاغذديواري نشان مي دهد كه انواع آلماني و فرانسوي اين كالا با قيمتي بالاتر به فروش مي رسد در صورتي كه هيچ وارداتي از اين دو كشور در بخش كاغذ ديواري انجام نمي شود و اغلب اين كالاها، كاغذديواري هاي با كيفيت چيني و خاوردور است. برخي فروشندگان با تعويض مارك، اجناس
آسياي شرقي را به جاي جنس آلماني و فرانسوي به فروش مي رسانند.
جدا از مسئله قيمت و جنس كاغذديواري ها، عناصر ديگري نيز در تعيين مطلوب بودن آنها نقش دارند. نقش و نگار و به تعبيري علمي تر عناصر بصري شامل نقطه، خط، بافت، شكل، رنگ و سايه اين كالا متغيرهايي را تشكيل مي دهند كه تركيب آنها گوياي تغييراتي در ساختار منزل است.
براي نمونه خط ها برحسب نوع و شكل براي مقاصد گوناگوني به كار مي روند و انحنا، صراحت، ايستايي خطوط افقي و عمودي هركدام براي فضايي خاص مطلوب  هستند.
براي نمونه خطوط منحني فضايي لطيف، ظريف و آرام را ايجاد مي كنند. خطوط منحني پهن و پر، گوياي فضايي شاد وخوش و خطوط منحني كم عرض و باريك گوياي ظرافت و آراستگي هستند.
خطوط عمودي، گرچه ارتفاع فضا را افزايش مي دهند اما محيطي رسمي و خالي از انعطاف را پديد مي آورند.
با اين وجود خطوط عمودي كاغذديواري يا پرده هاي راه راه براي جبران كوتاهي سقف ها توصيه مي شوند. اين خطوط با ايجاد خطاي بصري، ارتفاع سقف را بيشتر نشان مي دهند.
اين شيوه درباره البسه نيز كاربرد دارد. برخي پارچه هاي آلماني با خطوطي عمودي به منظور القاي بلندقدي توليد مي شوند.
خطوط اريب ويژگي  دراماتيكي دارند و حس حركت و پويايي را القا مي كنند. خط اريب سقف نيز با خطوط عمودي كاغذ ديواري، كنتراست (تضاد) پيدا مي كند و احساس حركت و فعاليت را متبادر مي سازد.
شكل ها نيز در ساخت كاغذديواري ها نقش عمد اي دارند. شكل هاي گوناگوني كه در نحوه چيدمان اسباب و اثاثيه منزل به كار مي روند بايد در تركيب با يكديگر، نگرش و احساس واحدي را القا كنند.
چنانچه اين مورد رعايت نشود كليت دكوراسيون منزل دچار بي نظمي خواهد شد. شكل هاي هندسي مانند دايره، مستطيل، مربع و مثلث هريك حالتي خاص را بيان مي كنند. دايره ، مسير و حالتي دوراني دارد و كاربرد آن در محيط، فضا را بزرگ تر جلوه مي دهد. مثلث نيز القا كننده حركت و جنبش است. بافت كاغذديواري هم كه شامل نمود و ظاهر يك سطح از نقطه نظر كيفيت قابل لمس آن است از راه حس باصره و لامسه درك مي شود.
رنگ كاغذ ديواري شامل سه خاصيت درخشندگي، شناسه رنگ و درجه خلوص است.
از ديدگاه درخشندگي، فضاي اتاق بچه ها نيازمند درخشندگي بيشتري است. شناسه رنگ نيز بسته به رنگ وسايل ديگر يا احساس مورد علاقه مي تواند تعيين شود.
طيف سبز و آبي القا كننده آرامش و زندگي و رنگ قرمز و مشتقات سياه هريك به ترتيب عشق و كدورت را تداعي مي كنند. اين رنگ ها و برخي مشتقات آنها براي كاغذديواري ها توصيه نمي شوند.

گذار
ارس نيازمند رهايي از محدوديت
007449.jpg
زهـره رجــب نيا- گسترش مناطق آزاد تجاري و صنعتي در كشورهاي در حال توسعه را مي بايست يكي از مهمترين راهكارهاي توسعه عقب مانده آنها عنوان كرد؛ راهكاري كه در ايران از سال 79 كه كشور روبه  رشد و توسعه نهاد در پيش گرفته شد و سبب شد تا هم اكنون شش منطقه آزاد تجاري و صنعتي در گوشه گوشه كشور به فعاليت بپردازند. منطقه آزاد تجاري و صنعتي كيش، قشم، چابهار، انزلي ، اروندرود و بالاخره جديدترين آنها ارس را بايد مهمترين مناطق آزاد تجاري و اقتصادي دانست كه فارغ از ديگر مناطق غيررسمي در كشور به فعاليت پرداخته و امكانات خود را در اختيار تجار و سرمايه گذاران قرار مي دهند.
سازمان منطقه آزاد تجاري صنعتي ارس (جلفا)، شهريور ماه سال 84 با اهدافي نظير انجام امور زيربنايي، عمران و آباداني، رشد و توسعه اقتصادي، جذب سرمايه، افزايش درآمد عمومي و ايجاد اشتغال سالم و مولد، حضور فعال در بازارهاي جهاني و منطقه اي، توليد و صادرات كالاهاي صنعتي و تبديلي و ارائه خدمات عمومي و بالاخره تنظيم بازار كار و كالا فعاليت خود را آغاز كرد.
نگاهي كوتاه به تاريخچه منطقه آزاد ارس (جلفا) نشان مي دهد كه اين منطقه در گذشته جولاه (بافنده) نام داشته و از مراكز مهم پرورش كرم ابريشم و بافت پارچه حرير بوده است؛ منطقه اي كه از گذشته هاي بسيار دور از خطوط اصلي و مهم جاده ابريشم محسوب شده و جايگاه ويژه اي در تبادلات اقتصادي منطقه بازي مي كرده است.
اين منطقه باتوجه به موقعيت همسايگي با كشورهاي ارمنستان، جمهوري آذربايجان، جمهوري خودمختار نخجوان و امكان دسترسي سريع به كشورهاي آسياي ميانه، قفقاز، درياي سياه و اروپا مي تواند بستر مناسبي براي سرمايه گذاري در زمينه هاي مختلف باشد كه از آن جمله مي توان به بزرگترين پايگاه تخليه و بارگيري كالاهاي صادراتي (مگاپورت)، مسير عبور كالا بين كشورهاي جنوب شرق، هند، آسياي ميانه با كاهش زمان حمل از
60 روز مسير تركيبي به 15روز، توسعه كشاورزي و كشت و صنعت باتوجه به وجود آب فراوان، اراضي حاصلخيز و آب وهواي معتدل، توسعه صنعت با استفاده از نيروهاي متخصص و فارغ التحصيلان دانشگاه هاي صنعتي استان آذربايجان شرقي و توسعه صنعت توريسم باتوجه به طبيعت بديع و زيبا و پيشينه فرهنگي و تاريخي اين منطقه اشاره كرد.
منطقه آزاد تجاري و صنعتي ارس را با مساحتي در حدود 9700 كيلومترمربع بايد جوان ترين و در عين حال كوچك ترين منطقه آزاد در ايران دانست؛ نقطه ضعفي كه سبب شد تا اواخر سال 83، مخالفت دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد، استانداري آذربايجان شرقي و استعفاي اعتراض آميز مديرعامل سازمان منطقه آزاد تجاري صنعتي ارس را در پي داشته باشد، چراكه بنابر ادعاي آنان
تعيين نشدن محدوده اي با ظرفيت بالا سبب خواهد شد تا همسايگي اين بازار با كشورهايي نظير آذربايجان، ارمنستان و نخجوان تحت الشعاع قرار گرفته و بسياري از مزيت هايي كه مي توانست در رشد و توسعه اين بازار موثر واقع شود، از بين برود. با اين همه سفر
۲۰ نفر از نمايندگان مجلس توانست گره گشا شود و اين افراد پس از بازديد از منطقه آزاد ارس، طرحي را در دستور كار كميسيون اقتصادي مجلس قرار دارند كه پيش بيني مي شود با تصويب آن محدوده منطقه آزاد ارس در حاشيه جنوبي رود ارس شامل بخش هايي از استان هاي اردبيل، آذربايجان شرقي و غربي تعيين شود. علي جليلي قائم مقام منطقه آزاد ارس معتقد است كه گسترش بازار تجاري و اقتصادي ارس مي تواند در ايجاد بيش از 10 هزار شغل موثر واقع شود. وي همچنين مدعي است كه بازار تجاري ارس مي تواند در رشد و اعتلاي اقتصادي كشور نيز نقش مهمي را ايفا كند.
جليلي با بيان اينكه در تعيين محدوده منطقه آزاد ارس تمامي ملاحظات زيست محيطي رعايت شده است، تاكيد مي كند: ايجاد امكانات پيشرفته گردشگري، تجاري، صنعتي و كشاورزي با تاكيد بر حفظ طبيعت بكر و زيباي منطقه و استفاده از اين پتانسيل به عنوان منبع درآمد براي توسعه و رفاه ساكنان منطقه، نيازمند عملكردي فارغ از گرايش هاي جناحي و حزبي است؛ نكته اي كه شاهي عربلو -رئيس كميسيون اقتصادي مجلس- نيز در نخستين همايش تعامل منطقه آزاد تجاري- صنعتي ارس با تجار و سرمايه گذاران به شدت بر آن تاكيد مي كند تا يادآوري شود كه توسعه اقتصادي كشور هم اكنون يك ضرورت انكارناپذير است.
حجت الاسلام عربلو با اشاره به اينكه ايران مستلزم دنباله روي از وضعيت اقتصادي جهان است مي گويد: توسعه و پيشرفت كشور و ايجاد اشتغالزايي ملزم به درست انديشيدن و عمل به واقعيت هاست. همچنين خبرها حاكي از آن است كه هم اكنون 400 ميليون دلار توسط سرمايه گذاران ايراني و خارجي در منطقه آزاد تجاري و صنعتي ارس سرمايه گذاري شده است و كارخانه هاي فولاد، كشت و صنعت و صنايع وابسته، توليد كريستال، مواد شوينده، البسه، لوازم منزل و مبلمان مهمترين متقاضيان سرمايه گذاري در ارس شمرده مي شوند.
شكي نيست كه توسعه و گسترش منطقه آزاد تجاري و صنعتي ارس در گرو نگاهي فراجناحي و مستقل از تعلقات جناحي و حزبي است؛ نگاهي كه همه ابعاد توسعه را باتوجه به الزامات بازار جهاني در نظر گيرد و فارغ از پشتوانه هاي سياسي به صلاح جامعه و كشور بينديشد.

بازار
برنده واقعي حراج هاي پوشاك چه كسي است؟
007467.jpg
مهديا گل محمدي - هرساله با تغيير يافتن فصل ها، فروشندگان پوشاك دست به حراج محصولات خود مي زنند. تخفيف هاي پنج تا 50 درصدي، سيل عابران را به كنجكاوي واداشته و در برخي موارد به سمت خريد لباس مي كشاند.
اگر بخواهيم نوع، ميزان و صحت و سقم حراج هاي ياد شده را بررسي كنيم بهترين ملاك در برندهاي (brands) پوشاك قابل بررسي است.
اين شركت هاي بزرگ داخلي و خارجي از آنجا كه نرخ هاي به نسبت ثابتي دارند در ايام حراج كالاها، بهتر مي توانند واقعي بودن حراج ها را نشان دهند.
با اينكه برند را به معناي نام محصولات تجاري به كار مي برند، تعريف آن را در شاخه بازرگاني شناسه محصول يا خدمات عرضه شده آورده اند. با اين وجود اين تعريف و اصطلاح نيز مانند بسياري اصطلاحات ديگر تغيير ماهيت داده است. امروزه برند به معني يك فاكتور جهاني يا دست كم منطقه اي است. اعتبار و اقبال عمومي مشتريان نسبت به يك محصول از ويژگي هاي خاص يك برند ارزيابي مي شود.
با اينكه برند و برندشناسي هنوز به صورت يك مفهوم مستقل مطرح نشده، اما زمزمه هاي استحاله فرهنگ هاي جوامع بشري در بستر مد و مدرنيته پايان قرن بيستم و ابتداي قرن بيست و يكم را به زمينه اي مناسب براي بسط اين مفاهيم بدل كرده است.
شاهد اين موضوع رونق برندهاي داخلي و خارجي همچون: آرين جين، ، پاتن جامه ، دنيس تريكو ، هاكوپيان ، ال. سي . من (توليدكننده داخلي) ، بوسيني ، ماوي ، لي وايز ، جوردانو ، هنگ تن ، لوي استراوس و شركا ، بالنو ، گپ ، جي استار ، ديزل ، اويسو ، مستر پيچ و پچ است. تا پايان جنگ جهاني دوم كشورهاي غربي هم توانايي رشد كيفيت و كميت محصولات خود را نداشته اما پايان اين جنگ در سراسر دنيا و پايان جنگ تحميلي در ايران رشد چشمگير برندها را در پي داشت.
برندهاي خارجي با در نظر داشتن سليقه خاص افراد متمول به مد نيز توجه خاصي دارند. قيمت اين دسته از پوشاك از 30هزارتومان آغاز  شده و گاهي به يك ميليون تومان نيز بالغ مي شود. همان طور كه عنوان شد، برندهاي داخلي با پايان يافتن هر فصل اقدام به حراج محصولات فصل گذشته مي كنند. اين حراج ها از آنجا كه فاصله قيمت هاي آنها نسبت به قيمت هاي پيشين كاملا روشن هستند به واقعيت نزديك تر ند. اما اين نكته كه چه كالاهايي مشمول حراج مي شوند قابل بررسي است. به طور معمول برندها با نصب برچسب هاي بزرگي روي شيشه فروشگاه، ميزان تخفيف هاي خود را از 20 تا 50 درصد اعلام مي كنند. اين مقدار تخفيف بيشتر به اجناس فصلي و ارزان قيمت تر تعلق مي گيرد.
همچنين از آنجا كه مدگرايي در برندهاي داخلي هم نوع توليد را تعيين مي كند، برخي اجناس، به اصطلاح دمده (De mode) يا به تعبيري از مد افتاده مي شود. اغلب اين محصولات به همراه پوشاك فصول پيشين به حراج گذاشته مي شوند. اگرچه حراج برند ها نسبت به ساير فروشگا ه ها واقعي تر است، در خريد از آنها نكته قابل توجه، دقت در خريد محصولاتي است كه مي توانند هميشه مد باشند و از ديگر سو مي توان از آنها براي تمام يا اغلب فصول استفاده كرد.
درباره توليد پوشاك داخلي نكته اي كه جلب توجه مي كند حضور يكهزار و 3 واحد توليد كننده پوشاك در كشور است. برخلاف تعداد زياد توليد كنندگان پوشاك، علت ناتواني اين بخش كاملا محسوس است. كيفيت پايين، ناآگاهي از تحولات عرصه پوشاك و سليقه جوانان به عنوان مهمترين مصرف كنندگان، نبود حمايت هاي دولتي و ... فقط چند برند داخلي را تا حدودي در اين عرصه موفق كرده است. ديگر توليد كنندگان نيز فقط در عرصه كاهش قيمت تمام شده به توفيق دست پيدا خواهند كرد. مهندس هاكوپيان رئيس هيات مديره و رئيس انجمن طراحان لباس و پارچه ايران و مديرعامل واحد صنعتي هاكوپيان - در مورد اهميت حمايت صنعت پوشاك توسط دولت معتقد است: كشورهاي
توسعه يافته با درك جايگاه صنعت پوشاك در عرصه اشتغالزايي، گام هاي مثبتي را در اين عرصه برداشته اند. در اين صنعت، طراحي پوشاك و پارچه نقش موتور محركه را دارد. در كشور ما طراحان پوشاك و پارچه به عنوان افرادي كه ترويج كننده فرهنگ ابتذال هستند، معرفي مي شوند.
در اين اوضاع كه مطابق نظر مهندس هاكوپيان طراح هاي ايراني به دلايل عديده اي فضاي مورد نياز براي رشد و تنوع پوشاك را ندارند، برنامه هاي خارجي قله هاي موفقيت را يكي پس از ديگري فتح مي كنند. منطقه آزاد كيش باعث افزايش ورود آنها شد و نمايندگي هاي آنان نيز در گوشه و كنار شهر به فعاليت پرداختند.
هنگ تن، بالنو و جوردانو محصولات خود را از
خاور دور و به طور عمده از كشور چين وارد مي كنند.
اين برندها از آنجا كه با نيروي كار ارزان قيمت به توليد مي پردازند، قيمت تمام شده پايين تري دارند. اغلب نمايندگي هاي اين برندها نيز نمايندگي  رسمي آنها نيستند. بوسيني برخلاف تصور عامه، برندي ايتاليايي نيست. اين برند كه محبوبيت خاصي را در بين قشري از خريداران ايراني كسب كرده، طي دو دهه پيش كار خود را در هنگ كنگ آغاز كرد. گپ تنها برندي است كه با كسب 3/16 ميليارد دلار درآمد در سال 2004، اجازه توليد محصولات خود را در كارخانه هاي ديگر نمي دهد. نمايندگي هاي رسمي اين برند، علاوه بر ايالات متحده آمريكا فقط در چهار كشور فرانسه، آلمان، ژاپن و كانادا به فعاليت مشغولند. ماوي توليد كشور تركيه نيز از سال 1991 تاكنون در زمينه توليد انواع جين موفقيت هايي را كسب كرده است. هم اكنون اين برند در 28 كشور دنيا شعبه هاي متعددي دارد. با اين وجود لي وايز همچنان صدرنشين جدول فروش جين به شمار مي آيد.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |