سه شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۴ - - ۳۸۷۹
اين هفتاد ودو عاشق در تئاتر شهر چه مي  خواهند؟
007494.jpg
نمايش تازه  اي به تئاتر شهر آمده كه كارگرداني  اش را آزيتا حاجيان برعهده دارد و بازيگرانش همگي شناخته  شده  اند. ديگر چه مي  خواهيد؟!
آيدا آزاد - برتولت برشت دوباره به تئاتر ايران آمده و شاهد اجراي يكي از نمايش  هايش خواهد بود؛ نمايشي 165 دقيقه  اي كه آزيتا حاجيان آن را كارگرداني مي  كند. بازيگرهاي اين تئاتر همگي شناخته شده  اند. شهرتشان را هم از سينما و تلويزيون دارند و احتمالا قرار است با اين شهرت به داد فروش نمايش برسند. مريلا زارعي، امين زندگاني، افسر اسدي، نادر سليماني، كامران ملك  مطيعي، مصطفي طاري و گروهي ديگر از بازيگران مشهور، گروه بازيگري اين نمايش را تشكيل مي  دهند.
اين نمايش از روي نمايشنامه زن نيك ايالت سيچوان نوشته شده و بعد از اقتباس آزادي كه حاجيان روي آن انجام داده، اسمش را گذاشته  اند خانم و آقاي x ، اما اين اسم هم مدت زيادي دوام نياورد و اين نمايش با نام يك زن، يك مرد از اين هفته در تئاتر شهر اجرا مي  شود.
خيلي  ها چهره آزيتا حاجيان را به خاطر سينما و تلويزيون مي  شناسند، ولي او عميقا يك تئاتري است كه با اين نمايش بعد از هفت سال به تئاتر بازگشته. گرگ و ميش ، آن سوي آينه ؛ او در هر دو اين تئاترها كارگردان بوده و در دو تئاتر ديگر دايره گچي قفقازي و كاليگولا نيز بازيگر بوده.
خيلي  ها اين اثر تازه حاجيان را در ادامه روند تئاترهاي پربازيگر مي  دانند. رحمانيان با نمايش فنز ، منيژه محامدي با نمايش چشم  اندازي از پل ، فرهاد آئيش با نمايش پنجره  ها و هادي مرزبان با نمايش ملودي شهر باراني پيش از اين، دست به چنين امتحاني زده بودند.
ويژگي: اگر بخواهيم براي اين تئاتر دنبال ويژگي بگرديم و با اسم  گذاري روي آن حال و هواي تئاتر را بيشتر منتقل كنيم، با چنين هدف مقدسي مي  توانيم بگوييم كه مضمون اصلي نمايش تقابل دل و عقل است و مهمترين ويژگي  اش اينكه تئاتر رگه  هايي از كمدي و فانتزي دارد و موسيقي و همسرايي در اين نمايش خيلي مهم است. در نمايش يك زن، يك مرد از اشعار زيادي استفاده شده كه ساخت موسيقي آن برعهده امير توسلي و نيما عظيمي  نژاد بوده. يكي از اشعار هم از حسين پناهي است و تمام شعرها توسط كارگردان انتخاب شده  اند.
پنج سال فكر روي طرح نمايش، يك سال طرح  هاي كارگرداني و بيش از سه ماه تمرين، دورخيزي است كه حاجيان براي رساندن اين تئاتر انجام داده.
اين طور كه تخمين زده  اند، با احتساب بازيگران و افراد پشت صحنه، 72 نفر در اين نمايش حضور دارند.
بد نيست بدانيد كه كارگردان در يكي از گفت  وگوهايش درباره كار و مشكلات موجود بر سر راه تئاترش چنين گفته: موانعي كه سر راه است براي همه گروه  هايي كه مي  آيند كار مي  كنند، وجود دارد و اگر مقوله عشق نباشد، تئاتر كار كردن در اين شرايط، ديوانگي است! ولي خب ما همه خوشبختانه عاشقيم و به هر شكلي كه شده، سختي  ها را رد مي  كنيم. موانع هنوز نتوانسته ما را از پا درآورد .
۷۲ عاشق دارند در تئاتر شهر كار مي  كنند و تئاترشان از اين هفته همه روزه به جز شنبه  ها راس ساعت 19 در تالار اصلي تئاتر شهر اجرا مي  شود.

مائده هاي زميني
خورش ماست
بريان يكي از مشهورترين غذاهاي اصفهاني است كه هر كس به اصفهان سفر كند اشتياق تجربه اين غذا را هم دارد، ولي يكي از رسمي ترين و مجلسي ترين غذاهاي اصفهاني، خورش ماست است كه در ميهماني هاي مجلل و عروسي ها سرو مي شود.
ماني اصفهاني- خورش ماست، اگرچه عنوان خورش دارد، ولي با پلو خورده نمي شود و بهتر است به عنوان دسر بشناسيدش. براي تهيه اين غذاي شيرين، نصف گردن گوسفند را با پياز، زردچوبه و مقدار بسيار كمي نمك مي پزند. دقت كنيد كه به دليل شيرين بودن اين غذا نبايد به اين غذا فلفل اضافه كرد. نمك را هم فقط به گوشت، آن هم به مقدار بسيار اندك اضافه مي كنيم. گوشتي كه به خوبي پخته شده را از استخوان جدا و با دست له و ريشه ريشه مي كنيم. از قبل دو سطل كوچك ماست را براي اين مقدار گوشت كيسه مي اندازيم تا آب ماست كاملا گرفته شود. قبل از كيسه انداختن ماست لازم است رويه آن را برداريد تا دانه هاي سفيد در خورش ماست تهيه شده خودنمايي نكنند.ماست چكيده را اندك اندك به گوشت اضافه و كاملا با هم مخلوط مي كنيم و به خوبي ورز مي دهيم. در حين مخلوط كردن ماست و گوشت، شكر و زعفران را اضافه مي كنيم. در اين مرحله مواد آماده شده را اندكي حرارت مي دهيم تا شكر آب شود، ولي دقت كنيد حرارت، بسيار كم و كوتاه مدت باشد، چون باعث ترش شدن ماست مي شود.
ميزان شكر بستگي به ذائقه شما در ميزان شيرين بودن خورش ماست دارد، ولي طبق نظر خالقان اصفهاني اين غذا، نبايد شيريني آن توي ذوق بزند. ميزان زعفران هم بايد آنقدر باشد كه خورش ماست به رنگ زرد ملايم دربيايد.خورش ماست در ظاهر شبيه حليم است و نكته كليدي در پخت اين غذا اين است كه ماست مورد استفاده شيرين و تازه باشد.

دكه
هفت (25)
شماره تازه هفت منتشر شد. روي جلد اين ماهنامه هنري به مرتضي مميز، گرافيست تازه درگذشته اختصاص يافته است.
شهاب مهدوي- نگاه ماه هفت به بهانه انتشار داستان خروس به ابراهيم گلستان اختصاص يافته است. نكته جالب توجه، عكس هاي تازه و منتشر نشده اي است كه از گلستان در اين شماره هفت چاپ شده است؛ نوشته هايي همدلانه، برخلاف آنچه اخيرا درباره گلستان منتشر شده است.
مردي كه مقابل خود انقلاب كرد ، عنوان نقدي است كه حميدرضا صدر در اين شماره درباره ضميمه تازه مخملباف نوشته است؛ مطلبي كه يكي از خواندني ترين مطالب اين شماره هفت است. صدر در نوشته اش كوشيده تا سير انحطاط مخملباف را با تمركز بر آخرين فيلمش بررسي كند: شايد كشف بزرگ تر مخملباف و تاريخ معاصر سينماي ايران زماني رقم بخورد كه او صادقانه دست به قلم ببرد و جزئيات روند فيلمسازي اش از ساختن فيلم هاي اوليه اش كه سياه مشق بودند تا آثاري با سرمايه هاي فرانسوي، از ساختن فيلم هايي بي اعتنا به مميزي هاي سينماي ايران تا حضور در خارج از مرزهاي ايران، از بي پروايي در ورود به مجادلات روز تا از دست دادن تعلقش به جامعه اي كه روزگاري خود را به آن متعلق مي دانست را فاش كند. آنچه بي ترديد ماندگارتر از جنسيت و فلسفه مي شود و سندي تاريخي از يك دوران هم به شمار خواهد رفت . گزارش جشنواره فرانكوفوني، گفت وگو با هارولد پينتر، نقد كتاب تقسيم ، گفت وگو با امير كوهستاني كارگردان در ميان ابرها - و گفت وگو با باران كوثري بازيگر همين نمايش، از ديگر مطالب اين شماره هفت است.

آب وهوا
پايان پاييز بي باران
007440.jpg
هوا متعادل است، اما منتظر باران نباشيد. براي قدم زدن زير باران پاييزي فرصت تان تمام شده... .
علي حسيني- امروز و فردا آخرين روزهاي پاييز است و طبق پيش بيني ها خبري از باران نخواهد بود؛ اين يعني همان يك باران دو- سه روز قبل كه همه سهم شهروندان تهراني از باران آذرماه بوده است. اوضاع در شهرهاي جنوبي كمي بهتر است و ابر در آسمان خواهد بود، اما براي ريزش قطرات باران يكي- دو روزي بايد طاقت بياوريد. اين آخر هفته، هوا باراني خواهد بود.

از صبح تا شب
حميدرضا پورنصيري
بد وضعي شده است؛ هرقدر اين مسئولان پخش شبكه 3 به فكر نگارنده اين ستون هستند و دلشان نمي آيد او را از ديدن مجموعه ماموران پرونده هاي راكد محروم كنند، همكاران ما در جريده فخيمه رسمي سازمان صدا و سيما، دست از سر اين مجموعه برنمي دارند و هرطور كه شده مي خواهند سريال پليسPSI را جايگزينش كنند. خلاصه كه دعا كنيد همچنان برتري از آن پرونده هاي راكد باشد و خداي نكرده پخشش متوقف نشود تا بتوانيد يكي از جذاب ترين سريال هاي خارجي اين روزها را هر سه شنبه در حوالي ساعت 20:45 تماشا كنيد.
يكي-دو ساعت بعد از آن هم باز مي توانيد يك مجموعه جذاب خارجي را تماشا كنيد با عنوان پرستاران كه طرفداران زيادي هم دارد. ساعت پخش آن هم حدود 22:10 از شبكه يك است.
در كنار اين، مي توانيد در حوالي ساعت 13:30 تكرار مجموعه گارد ساحلي را از شبكه۳ تماشا كنيد كه شب گذشته پخش شده بود يا اينكه در ساعت 13 به تماشاي تكرار سينماي ديگر از شبكه۲ بنشينيد. هر برنامه  اي هم كه ديشب به عنوان مجموعه داستاني در ساعت 22:10 از شبكه يك پخش شده باشد، در ساعت 15:10 امروز از اين شبكه تكرار مي شود. (مشكل اينجاست كه پس از پايان مجموعه روزهاي به ياد ماندني هنوز شبكه يكي ها برنامه اي را براي دوشنبه شب هايشان اعلام نكرده اند و احتمالا به همين زودي ها يك سريال تكراري از آرشيو پيدا مي كنند و شروع مي كنند به پخش مجدد آن). مجموعه داستاني روزگار قديم را هم كه گويا هر روز در ساعت 16 از شبكه دوم به نمايش درمي آيد مي توانيد ببينيد و بعد از آن تا ساعت 19 صبر كنيد و تكرار هشدار براي كبرا 11 را نگاه كنيد. شبكه 2 نيز به روال هر هفته، امشب در ساعت 21 يك فيلم سينمايي پخش خواهد كرد كه گويا نامش كليد قدرت است و متاسفانه اطلاعاتي از عوامل و سال ساخت و كشور سازنده آن منتشر نشده تا بتوان درباره اش قضاوت كرد اما تجربه ثابت كرده كه شبكه دويي ها اگر بخواهند فيلم خوبي نشان  دهند آن را مي گذارند براي جمعه ها و سه شنبه ها را با فيلم هاي معمولي و خانوادگي سر مي كنند.
بعد از اخبار ساعت 22:30 اين شبكه، برنامه سينماي حرفه اي براي طرفدارانش پخش مي شود. علاوه بر اين امشب ساعت 23 مي توانيد مجموعه اولتيمو را از شبكه تهران تماشا كنيد كه كلا چهار قسمت است و احتمالا هفته آينده به پايان خواهد رسيد. اگر هم دلتان سريال ايراني خواست و امروز چيزي باب طبعتان پيدا نكرديد، مي توانيد تا حوالي ساعت 1:15 بامداد بيدار بنشينيد و با من بمان را ببينيد كه از شبكه يك نمايش داده مي شود، هرچند كه مي دانم اصلا پيشنهاد جالب توجهي نيست و كمتر كسي پيدا مي شود كه دست به چنين عملي بزند.

تهرانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |