سه شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۴ - - ۳۸۷۹
اعراب، مهاجران محبوب برزيلي ها
رستوراني در آن سوي اقيانوس ها
007452.jpg
سينا خاكياني
برزيل از آن دسته كشورهايي ا ست كه اقوام مختلفي از اقصي نقاط جهان را در خود جاي داده است. بيشتر اين افراد را مهاجران كشورهاي آمريكاي لاتين،  اسپانيا و پرتغال تشكيل مي دهند، اما بعد از اين گروه ها، عرب ها مهمترين مهاجران اين كشور هستند.
جمعيت اعراب مهاجر در برزيل به زحمت، 7درصد جمعيت كل اين كشور را تشكيل مي دهد، اما انكار تاثير حضور آنها بر فرهنگ مردم برزيل تقريبا غيرممكن است. نمونه بارز اين مسئله استقبال بي سابقه برزيلي ها از حضور و توسعه رستوران هاي زنجيره اي حبيب در كشورشان است. رستوران هاي زنجيره اي حبيب يكي از پرطرفدارترين مراكز عرضه غذاهاي آماده در برزيل هستند كه علاوه بر
اضافه كردن چندين و چند نوع غذاي عربي به منو غذايي برزيلي ها، انواع و اقسام غذاهاي غربي را نيز به آنها عرضه مي كنند. اقبال رستوران هاي حبيب در برزيل به حدي است كه شعب مختلف آن در مجموع در سال گذشته بيش از 120 ميليون وعده غذا به برزيلي ها فروخته اند!
رستوران حبيب 17 سال پيش براي اولين بار در سائوپائولو تاسيس شد و در طول اين سال ها به چنان موفقيتي دست يافته كه امروز در 15 ايالت از مجموع 26 ايالت برزيل، بيش از 260 شعبه مختلف دايره كرده است. اگرچه هنوز مقايسه حبيب با غول همبرگر دنيا يعني مك دونالد كمي زود به نظر مي رسد، ولي موفقيت هاي چشمگير آن، رقيب آمريكايي اش را نيز نگران كرده است. مك دونالد در حال حاضر يكهزار و صد شعبه در شهرهاي مختلف برزيل دارد، ولي فاصله اين دو رقيب، روز به روز در حال كاهش است.
يكي از نكته هاي جالب در مورد رستوران هاي حبيب اين است كه برخلاف انتظار، موسس اين رستوران عربي، يك پرتغالي به نام آلبرتو سارايوا است كه هيچ وابستگي خانوادگي هم به عرب ها ندارد! او اكنون 53 ساله است و سال ها پيش، خود به عنوان يك مهاجر به برزيل آمده است.
پدر سارايوا، بعد از مهاجرت به برزيل، يك نانوايي پرتغالي به نام پادارياس در شهر سائوپائولو تاسيس مي كند، اما هنوز مدت زيادي از افتتاح مغازه اش نگذشته بوده كه در يك درگيري با دزدان مسلح به قتل مي رسد.
بعد از مرگ پدر، آنتونيو كه بزرگترين فرزند خانواده بود، مسئوليت خانواده را عهده دار شد و به رغم اينكه در آن زمان مشغول تحصيل در رشته پزشكي بود به ناچار اداره نانوايي پدرش را به عهده گرفت. او هنوز هم بعد از گذشت سال ها از آن زمان، آن سال ها را سخت ترين دوران زندگي اش مي داند.
آنتونيو مي گويد: من مجبور بودم كه مخارج خانواده ام را تامين كنم؛ به همين خاطر ياد گرفتم كه چطور پول دربياورم؛ به كارهاي مختلفي دست زدم تا بتوانم درآمدم را بيشتر كرده و به تحصيلم ادامه دهم. در ضمن يكي از همان كارها بود كه با يك آشپز عرب آشنا شدم؛ او تقريبا 70 سال داشت، بازنشسته بود و براي كار نزد من آمده بود. همان زمان بود كه از او طرز پخت غذاهاي عربي را ياد گرفتم و در همان دوران بود كه فكر تاسيس يك رستوران عربي در برزيل به سرم زد. در همان وقت هم چند رستوران عربي ديگر در برزيل بود، اما هيچ كدام شان شرايط لازم براي
مواجه شدن با يك اقبال گسترده از سوي اكثريت مردم برزيل را نداشتند.
آنها رستوران ها سنتي بودند كه مشتريانشان را تنها اقليت اعراب برزيل تشكيل مي دادند، اما من به چيزي فراتر از آنها فكر مي كردم؛ به همين خاطر تمام تجربياتم از پخت غذاهاي عربي را جمع كرده و حبيب را به راه انداختم.
رستوران حبيب از همان بدو تاسيسش تا به امروز مورد توجه قشر وسيعي از مردم برزيل قرار گرفته است. آنتونيو در اين باره مي گويد: من مي خواستم رستوراني تاسيس كنم كه نه تنها اعراب، بلكه طبقه متوسط برزيل را به سمت خود جلب كند. مي خواستم رستوران من جايي باشد كه در آن نه تنها غذاهاي عربي، بلكه انواع غذاها با كيفيت مناسب و البته سريع عرضه شود.
نتيجه تفكرات سارايوا چيزي جز موفقيت را برايش به همراه نداشت و از همان روزهاي نخست، رستوران حبيب با صف طولاني مشتريانش مواجه شد. سارايوا تا سال 1993 به تنهايي به اداره رستورانش پرداخت و تا آن زمان توانست 16 شعبه ديگر از رستوران حبيب را دائر كند، اما در آن سال او اقدام به فروش سهامش كرد و امروز او مالك 45 درصد از سهام اين رستوران است.
محبوب ترين غذاي رستوران حبيب، اسفيها نام دارد. اين غذا كه از ورقه هاي نازك نان، گوشت و پنير تشكيل شده حسابي به مذاق برزيلي ها خوش آمده است. كايب هم از ديگر غذاهاي معروف و البته منحصر به فرد حبيب است؛ كايب در واقع همان كوفته برنجي ما ايراني ها است با اين تفاوت كه به شكل توپ راگبي درست مي شود.
علاوه بر كيفيت بالاي غذاهاي طبخ شده در رستوران هاي حبيب، ارزان بودن قيمت غذاها هم از عوامل مهم موفقيت اين رستوران زنجيره اي بوده است. همين موضوع باعث شده كه رستوران حبيب در سال گذشته بيش از 600 ميليون اسفيها به برزيلي ها بفروشد كه اين رقم بيش از 3 برابر جمعيت كل اين كشور است! متنوع بودن منو غذايي رستوران حبيب هم در موفقيتش بي تاثير نبوده است. در منو اين رستوران كه در تمام شعب آن يكسان است. بيش از 50 نوع غذاي مختلف گنجانده شده است كه شامل غذاهاي رايجي مثل پيتزا و همبرگر هم مي شود.
يكي از تفاوت هاي مهم حبيب با ديگر نمونه هاي مشابه اش اين است كه در اين رستوران، برخلاف انتظار، گارسن ها براي سفارش غذا بر سر ميزها حاضر مي شوند و مشتريان مجبور نخواهند بود كه در صف سفارش غذا به انتظار بايستند.
رقابت
قيمت پايين، كيفيت مناسب و منو بسيار متنوع حبيب باعث شده كه اين رستوران در صدر رقابت كنندگان در بازار غذاي برزيل قرار گرفته و به جز مك دونالد، هيچ رقيبي را پيش روي خود نبيند. به جز مك دونالد كه از سال 1979 ميلادي فعاليتش را در برزيل آغاز كرده، ديگر كمپاني هاي آمريكا بعد از پايان بحران تورم در برزيل و در دهه 1990 وارد بازار اين كشور شده اند، اما هيچ كدام از آنها نتوانسته اند به موفقيتي نظير حبيب دست پيدا كنند. سارايوا معتقد است آنها فرهنگ مردم برزيل را ناديده گرفته اند و همين مسئله عدم موفقيتشان را باعث شده است. او مي گويد: آنها هيچ تحقيقي در مورد بازار برزيل انجام نداده اند و فقط سعي دارند آنچه را در آمريكا يا ديگر نقاط جهان انجام مي دهند، در اينجا هم به اجرا بگذارند. آنها بايد خودشان را با برزيلي ها وفق مي دادند.
به عنوان مثال KFC يكي از همان رستوران هايي است كه به رغم تمام شهرتي كه دارد نتوانسته توفيق چنداني در برزيل به دست بياورد. سارايوا در اين مورد مي گويد:KFC ناگهان وارد بازار برزيل شد و از برزيلي ها خواست كه مرغ سوخاري را با دست بخورند! در حالي كه دربرزيل تقريبا هيچ كس عادت به چنين كاري نداشت. از ديگر اشتباهات KFC اين بود كه غذا را در ظروف يا بسته هاي كاغذي و مقوايي عرضه كرد، در حالي كه مشتريان برزيلي به اين موضوع عادت نداشتند و اين مسئله براي  آنها چندان خوشايند نيست. اين مسائل جزئي، اشتباهات بنياديني هستند كه مشتريان آنها را نخواهند پذيرفت.
سوددهي
حبيب براي رسيدن به اين موفقيت بي سابقه، به نوآوري هاي متفاوتي متوسل شده است. از جمله اين نوآوري ها، برنامه 28 دقيقه اي تحويل غذاي اين رستوران است؛ يعني اگر از زمان تماس تا زمان تحويل به منزل مشتريان بيش از 28 دقيقه طول بكشد، آنها پولي بابت غذايشان پرداخت نخواهند كرد. علاوه بر اين، چاپ شدن لوگوي رستوران حبيب به عنوان تبليغ روي پيراهن تيم فوتبال سائوپائولو برزيل از ديگر عوامل كمك كننده به سوددهي بيشتر اين رستوران بوده است. سارايوا بعد از رسيدن به اوج بازار غذا در برزيل، كتابي را در مورد رموز موفقيتش منتشر كرده و در آن از فلسفه تجارتش سخن گفته است، اما به رغم تمام اين موفقيت ها او هنوز آرزويي را در سر مي پروراند كه فعلا به نظر دست نيافتني مي آيد.
او اميدوار است بتواند روزي حبيب را به يك رستوران زنجيره اي بين المللي تبديل كند و علاوه بر برزيل، شعب ديگري را در ديگر كشورهاي جهان دائر كند. او براي آغاز كارش آمريكا را به عنوان اولين هدف انتخاب كرده بود اما بعد از حملات يازدهم سپتامبر و بحران اقتصادي در آمريكا، بلندپروازي هاي او متوقف شد. سارايوا در اين مورد مي گويد: در گذشته هيچ رستوران برزيلي به چنين مرحله اي نرسيده است و اين موضوع كار را براي ما سخت تر مي كند. ما مجبوريم ابتدا شركايي را در كشورهاي نزديكمان پيدا كرده و سپس به نقاط دورتر فكر كنيم. گاهي وقت ها ممكن است توسعه چندان مفيد هم نباشد، اما ما در نهايت دقت به اين روند ادامه مي دهيم تا در عين توسعه، كيفيتمان را نيز حفظ كنيم.

آرزوي بابانوئل ها
007443.jpg
كيانا شادرو- تنها چند روز به كريسمس باقي مانده است و در بسياري از نقاط جهان، تعداد زيادي از بچه ها مشغول نوشتن نامه هايشان براي بابانوئل هستند. آنها در اين نامه ها، آرزوهايشان را مي نويسند، آنها را در پاكت مي گذارند، تمبر مي زنند و به صندوق پست مي اندازند تا به دست بابانوئل برسد و او آرزوهايشان را برآورده كند. محتواي اكثر اين نامه ها درخواست هاي اسباب بازي هايي است كه والدين آنها به هر دليلي از خريدشان براي بچه ها سرباز زده اند، اما در روزهاي سرد زمستان به جز اين بچه ها كه تنها دغدغه شان به دست آوردن اسباب بازي هاي بيشتر است، كودكان بي گناه بي شماري نيز هستند كه از سرما به خود مي لرزند و تنها آرزوي سرپناهي گرم را در دل دارند.
شايد تصور كردن كودكان نحيف و گرسنه آفريقايي به رغم
دردناك بودن، چندان دشوار نباشد، اما بدون ترديد كمتر كسي مي تواند تصور كند كه در انگلستان قرن بيست و يكم و بعد از گذشت 2هزار و 6 سال از تولد عيسي مسيح، بيش از 120 هزار كودك بي گناه در صبح كريسمس از سرما به خود بلرزند.
براساس آخرين آمار رسمي ارائه شده از سوي دولت انگلستان، 127 هزار و 992 كودك در روز كريسمس در اين كشور بي سرپناه خواهند بود و اين در حالي است كه براساس برنامه هاي از پيش تعيين شده دولت و ارگان هاي خصوصي، بيش از 83 هزار كودك در روزهاي آينده و به ميمنت ميلاد مسيح به طور موقت اسكان داده خواهند شد.
آمارهاي تكان دهنده فوق بسياري از انگليسي ها را متاثر كرده و آنها را به فعاليت براي كمك به اين كودكان واداشته است. در حال حاضر صدها انجمن خيريه مختلف در اين كشور مشغول فعاليت هستند كه البته اين روزها با اقبال بيشتري از سوي مردم مواجه شده اند.
انتشار اين آمارها كار را به جايي رسانده است كه حتي بسياري از انگليسي ها به صورت انفرادي به جمع آوري كمك هاي مردمي دست زده اند. ديويد مك كوئيلكيل يكي از اين افراد است. همه انگليسي ها دوست دارند كه براي كريسمس خانه هايشان را چراغاني كنند، اما او كمي فراتر از ديگران عمل كرده و نزديك به 3 ماه است كه حياط و فضاي بيرون خانه اش را چراغاني كرده و آنجا را به نمايشگاهي ديدني براي جمع آوري كمك هاي مردمي تبديل كرده است. او اين كار را از نيمه دوم ماه سپتامبر آغاز كرده و تا روز كريسمس ادامه خواهد داد. ديويد اميدوار است بتواند از اين طريق حداقل 2 هزار پوند براي كمك به موسسات خيريه به دست بياورد.او اعتراف مي كند كه صورتحساب سرسام آوري براي اين همه چراغاني در انتظارش خواهد بود،  اما معتقد است اين كار ارزش اين هزينه و همچنين گرفتاري هاي جانبي اش را دارد.
از ديگر نشانه هاي تحولات دروني انگليسي ها، حضور چشمگير بابانوئل ها در مسابقات دو در نقاط مختلف اين كشور است. انگليسي ها معمولا هر سال در نزديكي كريسمس شاهد مسابقه دو بابانوئل ها هستند. اين مراسم كه با هدف جمع آوري كمك هاي مردمي صورت مي گيرد امسال با استقبال فوق العاده اي از سوي بابانوئل ها روبه رو شده، به طوري كه مسابقه برگزار شده در نيوتاون با حضور بيش از 4 هزار و۶۰۰ بابانوئل، ركورد اين مسابقات را به لحاظ تعداد شركت كنندگان شكسته است . حين برگزاري اين مسابقه مسئولان جمع آوري كمك هاي مردمي توانستند نزديك به 175 هزار پوند از مردم خير جمع آوري كنند تا بتوانند با آن كودكان بيشتري را تحت پوشش قرار دهند.

پيشخوان
007446.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز خبر اول خود را به برگزاري نشست اخير سران كشورهاي عربي حوزه خليج فارس اختصاص داده است. در اين نشست كه در ابوظبي برگزار شده سران شش كشور عضو شوراي همكاري هاي خليج فارس حضور دارند. موضوعات مورد بحث در اين نشست مسائل سياسي، اقتصادي، امنيتي و دفاعي است. از جمله موضوعات مهم ديگر مورد بحث در اين اجلاس، تهيه كارت شناسايي مشترك براي شهروندان كشورهاي عربي حوزه خليج فارس است.
007488.jpg
سان
عكس وخبر اول اين روزنامه به اختلاف ايجاد شده ميان جورج بوش و سناي آمريكا اختصاص دارد. جورج بوش روز شنبه اعتراف كرد كه شخصا دستور شنود مكالمات تلفني شهروندان آمريكايي را صادر كرده است. بوش براي توجيه اين اقدام خود، پيشگيري از وقوع حملات مشابه يازدهم سپتامبر را دليل اين اقدام عنوان كرده است. از طرف ديگر سناي اين كشور با لغو برخي از نكات قانون حفاظت از ميهن كه اختيارات ويژه اي را به رئيس جمهور مي داد دست جورج بوش را از عملي كردن سياست هاي امنيتي اش كوتاه كرده است.
007458.jpg
هيوستون كرونيكل
عكس اول اين روزنامه يك خانواده مهاجر مكزيكي را نشان مي دهد؛ آنها در آمريكا زندگي مي كنند و قصد دارند براي تعطيلات سال نو به مكزيك سفر كنند، اما امثال اين خانواده در آمريكا بسيار زياد هستند و اين موضوع باعث نگراني مسئولان مرزي آمريكا و همچنين مسئولان جاده هاي اين كشور شده است. براساس برآوردهاي انجام شده، امسال يك ميليون مكزيكي ساكن در آمريكا در تعطيلات سال نو قصد سفر به كشورشان را دارند.
007455.jpg
هندوستان تايمز
آميتاب باچان بازيگر 63 ساله هندي عكس اول روزنامه هندوستان تايمز است. او كه به علت بيماري، 20 روز را در بيمارستان سپري كرده بود، روز گذشته و با حضور ماموران امنيتي از ميان خيل عظيم هوادارانش گذشت تا براي استراحت به منزل برود. پزشك معالج وي هنوز علت بيماري اش را عنوان نكرده، اما گفته كه اين بازيگر محبوب هندي حداقل تا 10 روز ديگر نمي تواند سركارش حاضر شود.

شهرهاي جهان
گوادالاخارا - مكزيك
آرش نهاوندي- گوادالاخارا پايتخت ايالت خاليسكو است. اين شهر با داشتن جمعيتي معادل 000/640/4 نفر (براساس آمار ارائه شده در سال 2004) دومين شهر بزرگ كشور ايالات متحده مكزيك محسوب مي  شود.
البته با احتساب شهرك  هاي ساپوپان، تلاكپاكه، تونالا، تلاخمولكو و ايكستلاواكان، جمعيت گودالاخاراي بزرگ به 3/6 ميليون نفر مي  رسد.
گوادالاخارا به سبب دارا بودن جذابيت  هاي فرهنگي، تاريخي و اجتماعي متعدد، مرواريد مغرب زمين - لاپرلا دل اوكسيدنته لقب گرفته است.
شهر رزها نيز تعبير زيباي ديگري است كه گوادالاخارا را با آن توصيف مي  كنند.
اين شهر خاستگاه اصلي سبك  هاي موسيقي مارياچي و چاراداس است.
نام گوادالاخارا برگرفته از واژگان عربي وادالحجر است. اين واژگان در فارسي در معناي رودخانه  اي كه ميان تخته  سنگ  ها جريان دارد، به كار مي  رود.
گوادالاخارا از جمله شهرهايي است كه در آن شعبات زيادي از كمپاني  هاي ارائه  دهنده خدمات تكنولوژيك و فروشنده قطعات مرتبط با اين صنايع دائر هستند؛ از همين روست كه شهر گوادالاخارا تحت عنوان دره سيليكون مكزيك ناميده مي  شود. جنرال الكتريك، اي.  بي.  ام (IBM)، اينتل، ميتاچي و هيوليت پاكارد كه از عمده  ترين كارخانه  هاي سازنده تكنولوژي روز محسوب مي  شوند، شعبه  هاي متعددي را در سطح شهر و نواحي حومه آن دائر كرده و به ارائه خدمات مي  پردازند.
دانشگاه گوادالاخارا
دانشگاه گوادالاخارا يك موسسه آموزشي دولتي است كه مقر آن در گوادالاخارا واقع شده است. اين دانشگاه از نظر تاريخي دومين دانشگاه مكزيك محسوب مي  شود. اين مركز آموزشي در آمريكاي شمالي و كشورهاي آمريكاي لاتين نيز به ترتيب رتبه  هاي چهارم و چهاردهم را داراست.
از نظر تعداد دانشجو، دانشگاه گوادالاخارا پس از دانشگاه عالي مكزيك در مقام دوم قرار دارد.
از زمان تاسيس تا به امروز چندين بار ساختار آموزشي و نحوه اداره دانشگاه گوادالاخارا دچار تغيير و تحولات اساسي شده است.
به رغم تغييرات يادشده، اين دانشگاه توانسته است همگرايي مطلوبي را ميان مراكز متعدد آموزشي خويش و اهداف اوليه برقرار كند.
مراحل اوليه ساخت دانشگاه بسيار كند و طاقت  فرسا پيش رفت. فراي فليپه گاليندوچاوس اي  پيندا، اولين فردي بود كه طي نامه  اي خطاب به كارلوس دوم درخواست تاسيس دانشگاه را مطرح كرد.
ماتياس انخل دلاموتا پاديا، از قشر تحصيلكردگان آن زمان، شخصيت بعدي بود كه در سال 1750 به شهرداري گوادالاخارا پيشنهاد نظارت بر ادامه اجراي پروژه دانشگاه گوادالاخارا را ارائه داد، اما اين پيشنهاد به طور جدي از سال 1767 مورد بررسي قرار گرفت و از آن زمان بود كه نياز به ساخت يك دانشگاه در گوادالاخارا به طور جدي احساس شد.
پس از سال  ها مكاتبه ميان حاكمان اسپانيايي گوادالاخارا و كارلوس سوم پادشاه اسپانيا، در نهايت كارلوس سوم در سال 1791 فرمان احداث دانگشاه گوادالاخارا را به عنوان دومين مركز آموزشي مكزيك صادر كرد.
مركز فرهنگي قاره آمريكا
وجود مراكز فرهنگي متعدد و دانشگاهي معتبر در شهر گوادالاخارا سبب شد تا در روز 28 اكتبر سال 2004 گوادالاخارا به عنوان پايتخت فرهنگي قاره آمريكا در سال 2005 انتخاب شود.
حمل و نقل
گوادالاخارا داراي يك سيستم حمل و نقل عمومي و به ويژه اتوبوسراني بسيار پيشرفته است.البته ترن برقي اين شهر داستاني ديگر دارد؛ قطاري كه با استفاده از جريان برق به جابه  جايي مسافر در سطح شهر مي  پردازد.اين شهر همچنين داراي يك فرودگاه بين  المللي به نام دون ميگل ايدالگو ايي كستيا است.
پروژه  هاي بزرگ
در حال حاضر چهار پروژه عمده در سطح شهر در حال اجرا هستند.
موزه گوگنهايم: محل احداث آن تعيين شده و بودجه احداث آن نيز در دولت محلي مورد تصويب قرار گرفته است.
تورنا: پس از افتتاح، مهمترين مركز فرهنگي و اقتصادي شهر محسوب خواهد شد. اين پروژه در حال حاضر در دست ساخت است.
مركز جي.وي.سي: مجموعه  اي عظيم از ساختمان  ها و فروشگاه  هايي را دربرمي  گيرد كه به منظور انجام فعاليت  هاي فرهنگي در نظر گرفته شده  اند. اين پروژه در مراحل طراحي اوليه است.
دانشگاه گوادالاخارا: اين دانشگاه متشكل از شش دانشكده بهداشت، علوم، اقتصاد، مطالعات اجتماعي، هنر و علوم طبيعي خواهد بود. اين شش دانشكده با ساختمان  هاي مجزا در مناطق مختلف شهر احداث خواهند شد.البته دانشگاه گوادالاخارا پنج دانشكده ديگر را نيز در سطح كشور به عنوان زيرمجموعه خود تاسيس خواهد كرد.
مراكز فرهنگي
گوادالاخارا دومين شهر مكزيك محسوب مي  شود. از همين روست كه مي  توان بناهاي تاريخي و قديمي را به وفور در آن يافت.كليساي جامعه گوادالاخارا، از مهمترين بناهاي شهر است و مقر كليساي كاتوليك در ايالت خاليسكو محسوب مي  شود.پلاسا د آرماس (ميدان تسليحات) از جمله مهمترين ميادين واقع در شهر گوادالاخارا محسوب مي  شود كه يادآور بسياري از وقايع تاريخي در مكزيك است.در مركز اين ميدان اثري هنري به نام دكوكيوسك قرار دارد كه از سوي دولت فرانسه به مناسبت يكصدمين سالگرد جنگ  هاي استقلال مكزيك از اسپانيا اعطا شده است. در هر گوشه از اين ميدان كه در سمت جنوبي كليساي جامع گوادالاخارا واقع شده است، يك مجسمه قرار دارد؛ مجسمه  هايي كه نماد هر فصل در آنها مجسم شده  اند.

جهانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |