پنجشنبه ۱ دي ۱۳۸۴ - - ۳۸۸۱
رانندگي زنان سعودي
گام هاي لرزان پيشرفت
007575.jpg
آرش نهاوندي
محافظه  كارترين كشور خاورميانه، جايي كه در آن زنان از پايين  ترين حقوق اجتماعي برخوردارند . تا چندي قبل به اينگونه و با استفاده از چنين واژگاني، وضعيت اجتماعي زنان در عربستان را وصف مي  كردند، اما امروز اوضاع قدري فرق كرده و عربستاني  ها نيز گام در راه اصلاحات گذاشته  اند؛ اصلاحاتي كند و كم  رمق. جرالد بات - گزارشگر سابق بخش خاورميانه
بي.بي.سي - در اين باره گزارش جالبي نوشته است. درواقع او با نوشتن گزارشي روايي به گونه  اي كاملا مستند و با ارائه آمار و ارقام جالبي، وضعيت زنان را در عربستان سعودي مورد بررسي قرار داده است.
در دو دهه اخير، سفرهاي متعددي به عربستان سعودي انجام دادم، طي اين سفرها بارزترين تغييراتي كه مشاهده كردم، اصلاحات فيزيكي بودند. براي اين مدعا نيز مي  توانم مثال جالبي از رياض، پايتخت عربستان سعودي بياورم كه گفته مي  شود از نظر رشد جمعيت شهري، پيشروترين شهر جهان محسوب مي  شود.
طي سال  هاي دهه 1960 رياض تنها 50 هزار نفر جمعيت داشت، در حالي كه امروزه جمعيت اين شهر به 5/4 ميليون نفر رسيده و شهر با توسعه مناطق حومه در حال بلعيدن بيابان و اراضي خشك و بي  آب و علف است. بزرگراه  هايي كه مركز شهر را قطع مي  كنند (شش بزرگراه) جلوه  اي بسيار مدرن به شهر بخشيده  اند. اين بزرگراه  ها به صورت متقاطع يا از طريق تونل  ها، مركز شهر را قطع مي  كنند و در واقع به مثابه رودخانه  هايي هستند كه خودروهاي آخرين مدل آمريكايي در آنها جريان دارند.رياض همچنين مملو از فروشگاه  هاي زنجيره  اي بريتانيايي است؛ فروشگاه  هايي بسيار لوكس كه اغلب آنها از شعبه هاي فروشگاه  هاي زنجيره  اي لندن محسوب مي  شوند.به رغم ظاهر بسيار مدرن شهرها، عربستان سعودي همچنان كشوري محافظه  كار محسوب مي  شود. شما مي  توانيد روزهاي متمادي را در رياض يا جده مهمترين شهر بندري عربستان بدون ديدن حتي يك زن يا چهره زنانه سپري كنيد.
حداقل نقش
به رغم اين تفاسير و وجود محدوديت  هاي دست و پاگير، تعدادي از زنان ساكن عربستان سعودي به كار در بيمارستان  ها و مدارس اشتغال دارند، اخيرا نيز دو زن با كسب اكثريت آرا به اتاق بازرگاني جده راه يافته اند.
البته اينها همه استثنائاتي هستند در جامعه محافظه  كار عربستان. درواقع زنان نقش بسيار كمي را در جامعه سعودي ايفا مي  كنند. آنها حتي مجاز به رانندگي نيستند، تا اين اواخر نيز كسي مسئله رانندگي زنان را در افواه عمومي مطرح نكرده بود. اما اوايل سال جاري اين تابو نيز شكست. محمد الزلفا نماينده مجلس الشورا مجلس مشورتي كه همه 150 نماينده مرد آن انتصابي هستند طي سخناني مسئله رانندگي بانوان را به طور نمادين اينچنين مطرح كرد: به مسئله ممنوعيت رانندگي زنان در احكام دين مبين اسلام و قانون اساسي عربستان سعودي اشاره  اي نشده است. از همين روست كه شوراي مشورتي بايد درباره راه  هاي لغو قانون ممنوعيت رانندگي زنان به شور بنشيند .پس از پايان سخنان اين نماينده، بحث داغي مجلس مشورتي عربستان را دربرگرفت. اين بحث به قدري سياستمداران عرب را تحت تاثير قرار داد كه خود ملك عبدالله نيز در پاسخ به سوال مجري يكي از شبكه  هاي تلويزيوني آمريكايي در اين باره گفت: تصور مي  كنم روزي فرا رسد كه زنان عربستاني نيز بتوانند رانندگي كنند . من نيز كه در جريان اخبار مربوط به بحث رانندگي زنان در مجلس عربستان قرار گرفته بودم، ترتيبي را براي ملاقات با دكتر زلفا در هتل محل اقامتم فراهم كردم.
پيش از ملاقات با اين شخصيت عرب تصور مي  كردم وي از جمله اشخاص پرسروصداي علاقه  مند به مطرح شدن در اجتماع باشد، اما به محض اولين ديدار با دكتر زلفا به اشتباه خود پي بردم.
دكتر زلفا مردي است بسيار فروتن كه عينك به چشم دارد و لبخند از لبانش محو نمي  شود؛ به واقع او همان چيزي است كه تحصيلكرده در دانشگاه مي  گوييم.
موضوع
بحث خود را از نواحي آسير- منطقه  اي كه مردم آن بيشتر به كشاورزي اشتغال دارند- آغاز كرديم. اين منطقه زادگاه دكتر زلفاست و طبق عادت مرسوم در آن نواحي زن و مرد به كار كردن كنار يكديگر عادت دارند. در اين منطقه زنان نيز مانند مردان رانندگي مي  كنند، زيرا تنها راه امرار معاش آنان، كار و رانندگي است. رانندگي در واقع براي حمل و فروش محصول انجام مي  شود.
بنابراين به نظر درست نمي  رسد كه قانون ممنوعيت رانندگي زنان در سراسر كشور عربستان و به طور يكسان براي همه مناطق در نظر گرفته شود.
با اين حال همه در عربستان سعودي با بحث درباره رانندگي زنان موافق نيستند. آنها حتي با بالا گرفتن بحث بر سر مسئله رانندگي زنان در جامعه به شدت مخالفند.
همين امر سبب شد تا دكتر زلفا پس از مطرح كردن مسئله رانندگي زنان در مجلس به شدت از سوي خاندان سلطنتي و افكار عمومي مورد انتقاد قرار بگيرد.
او در اين باره به من گفت:  من يك تاريخ  نگارم، از همين روست كه به جزئيات وقايع ثبت شده علاقه  مندم . او در حالي كه لبخندي بر لبانش نقش بسته بود، افزود: در حال جمع  آوري تمام موارد انتقادي هستم تا كتابي درباره آن بنويسم؛ كتابي بسيار بزرگ .
دكتر زلفا همچنين معتقد است كه مطرح شدن مسئله زنان، نشانه خوبي براي متحول كردن جامعه سعودي محسوب مي  شود.
او مي  گويد: امروزه فضا بسيار بازتر از يكي دو سال گذشته شده و براي اولين بار به غير از تغييرات ظاهري ناشي از ساخت آسمانخراش  ها اصلاحاتي در زمينه  هاي اجتماعي در حال انجام است. اعطاي آزادي بيشتر به مطبوعات و برگزاري اولين دور انتخابات شوراي شهر در اوايل سال جاري از جمله نشانه  هاي كوچك پيشرفت در جامعه عربستان سعودي محسوب مي  شود؛ جامعه  اي كه پيش از اين، اصلاحات در آن معنايي نداشت .اما تغييرات در عربستان به كندي صورت خواهند گرفت؛ كندتر از هر كشور ديگري در منطقه خاورميانه.ملك عبدالله - پادشاه عربستان سعودي- نيز با آگاهي از وضعيت موجود، روند اصلاحات را آغاز كرده است.دكتر زلفا در اين چارچوب معتقد است كه افزايش بحث عمومي درباره حقوق زنان سبب خواهد شد تا نظر مردم به اين مبحث جلب و روند اصلاحات سريع  تر طي شود.زلفا مي  گويد: من اميدوارم روزي فرا رسد كه بتوانم با همسر و فرزندانم آزادانه در قهوه  خانه  اي قهوه بنوشم. اين تقاضاي زيادي نيست .

راه پر پيچ و خم توسعه اجتماعي در عربستان
درآمد كلان نفت جلوه اي مدرن به شهرهاي عربستان سعودي اين بزرگ ترين كشور زيارتي جهان بخشيده است.در حالي كه ساختمان ها، بزرگراه ها و پل ها نمادهاي تجدد در كشور صحاري سوزان محسوب مي شوند، اين كشور همچنان از نظر اجتماعي به ويژه در زمينه حقوق انساني راه درازي را براي پيمودن دارد. بايد در نظر داشت بلكه پيشرفت اقتصادي با خود، پيشرفت اجتماعي نمي آورد كه پيشرفت اجتماعي نيازمند بسترها و زيرساخت هاي فرهنگي است. اين زيرساخت ها نيز يكباره متحول نمي شوند، بلكه ساليان سال زمان لازم است تا بتوان برپايه اين زيرساخت هاي متحول شده جامعه نويني بنا كرد.

برنامه هاي بلندپروازانه آقاي رئيس جمهور
كيارش طهماسبي - هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا - درصدد برآمده است تا در ادامه اجراي طرح هاي مردم گرايانه خود، بودجه اي فوق العاده را به برنامه هاي اجتماعي در داخل و خارج از كشور اختصاص دهد.
دولت ونزوئلا پس از پيروزي خيره كننده حزب چاوز در انتخابات پارلمان اخير (4 دسامبر) موقعيت مناسبي را براي اجراي طرح هاي خود پيدا كرده است. دولت ونزوئلا بودجه سالانه خود را كه 41 درصد مخارج آن معادل 6/16 ميليارد به برنامه هاي اجتماعي اختصاص يافته است به پارلماني ارائه داده است كه در آن نماينده اي مخالف، حضور ندارد. از همين روست كه به نظر مي رسد هزينه تخصيص يافته به طرح  هاي اجمالي چاوز بدون هيچ گونه مخالفتي به تصويب برسد. در همين چارچوب آنالوسيا داميلير مدير صندوق كودكان سازمان ملل (يونيسف) در ونزوئلا - ورامون مايورگا نماينده بانك آمريكايي توسعه - هر دو متفق القول بر اين عقيد ه اند كه اجراي برنامه هاي اجتماعي از اولويت ويژه اي برخوردار است. يكي از اهداف صرف چنين بودجه اي جهت اجراي برنامه هاي اجتماعي، مبارزه با معضل بزرگ فقر در ونزوئلاست. پديده شوم فقر بر سر نيمي از جمعيت ونزوئلا سايه سنگيني افكنده؛ اين پديده در واقع نتيجه شرايط ناگوار اجتماعي اقتصادي است كه نابرابري هاي عديده اي را در جامعه ونزوئلا ايجاد كرده است. به گفته مايورگا اين طرح هاي اجتماعي در صورت اجرا، مكمل سه برنامه ديگري خواهند شد كه در عرصه داخلي در حال اجرا هستند.
ماموريت رابينسون يكي از اين برنامه هاست كه از سال 2003 به منظور كاهش آمار بي سوادي در جامعه پيگيري شده و تاكنون تاثيرات مثبتي از خود برجاي گذاشته است. برنامه ديگر مركال نام دارد؛ طي اين برنامه قرار است فروشگاه هاي لوازم خانگي و مواد غذايي در مناطق محروم ونزوئلا كه پيش از اين داراي فروشگاه و عمده فروشي نبوده اند داير شود. سومين برنامه، درون محله اي است كه منظور از آن اجراي طرح هاي بهداشتي و پزشكي در مناطق حاشيه نشين است. اين برنامه از جمله طرح هايي است كه بدون نظارت دستگاه هاي عريض و طويل وزارت بهداشت ونزوئلا در حال اجراست.
با اجرايي شدن اين برنامه تا سال 2005 ، 60درصد جمعيت محروم ونزوئلا- 14 ميليون نفر تحت پوشش خدمات اوليه دارويي - بهداشتي قرار گرفته اند. لازم به ذكر است كه اين افراد پيش از اين از دسترسي به دارو محروم بوده اند. اين برنامه به حدي موثر بوده است كه حتي مخالفان چاوز نيز موفقيت آن را تاييد كرده و خدمات پزشكي بهداشتي را از نيازهاي اوليه جامعه دانسته اند. نتايج نظرسنجي ها نيز نشانگر آن است كه 70 درصد ونزوئلايي ها ارائه خدمات گسترده و سراسري بهداشتي را از ضروريات جامعه مي دانند. وجود دو نهاد متولي امر بهداشت در ونزوئلا (وزارت بهداشت و برنامه درون محله) انتقادات گسترده اي را در سطح جامعه اين كشور در پي آورده است. منتقدان همچنين نوك تيز پيكان انتقادات خود را به سمت منابع مالي طرح جديد چاوز نشانه رفته اند؛ البته تفاوت هاي زيادي ميان عملكرد وزارت بهداشت و برنامه جديد بهداشتي جامعه وجود دارد.
به عنوان مثال درطرح درون محله به جاي استفاده از پزشكان بي تجربه، 14 هزار پزشك كاملا باتجربه كوبايي براي رسيدگي به وضعيت بهداشتي و درمان بيماري ها در مناطق محروم در نظر گرفته شده اند. اين امر رقابت شديدي را ميان پزشكان داخلي و كوبايي  ايجاد كرده كه به گفته انريكه رودريگز از مقامات وزارتخانه برنامه ريزي و توسعه - اين مسئله اي است كه مي توان آن را به مرور زمان حل كرد.دولت نيز در اين راستا و جهت حل معضل كنوني از آغاز طرح صدور مجوز تحصيل (بورس) براي 20 هزار جوان ونزوئلايي در كوبا خبر داده است.اين اقدام دولت ونزوئلا جهت اعزام دانشجويان علاقه مند به رشته پزشكي به كوبا صورت مي گيرد. دولت در نظر دارد با اجراي اين طرح پزشكان بومي راجايگزين پزشكان كوبايي كند.در همين زمينه و در راستاي ارتقاي وضعيت بيمارستان ها، دولت درصدد برآمده تا كادر بيمارستاني اين كشور را نيز متحول كند.
اما مسئله اصلي در اين ميان، نهادينه كردن و تامين منابع مالي طرح هاي بهداشتي چاوز است؛ معضلي كه مي تواند به عنوان مانعي بزرگ در برابر برنامه تغيير چهره ونزوئلا - طرح دولت براي ايجاد اشتغال و كاهش بيكاري
اينچنين نام گرفته است- قد علم كند.مايورگا خود به اين مسائل اذعان دارد و معتقد است تاكنون طرح به دليل اين موانع ياد شده موفقيت آميز نبوده است.
مسئولان تغيير چهره ونزوئلا در محل يك پمپ بنزين مخروبه در يكي از محلات فقيرنشين غرب كاراكاس، ساختماني را به عنوان مركز فعاليت خويش احداث كرده اند. بر ديواره هاي اين ساختمان تصاوير قهرمانان استقلال آمريكاي لاتين نقش بسته كه تضاد كاملي با ساختمان هاي سيلندري شكل محيط اطراف به نمايش مي گذارند.در اين ساختمان تعدادي از افراد مسن روي پروژه ملي گياهي كار مي كنند. اين گروه در واقع متشكل از 220 زن غيرمتخصص است كه بسياري از آنان خانه دار هستند و تاكنون فرصت براي كسب تجربه درانجام كاري را نداشته اند. علاوه بر اين زنان، 139 نفر مرد با اين پروژه همكاري مي كنند كه آنان نيز از تجربه كاري چنداني برخوردار نيستند. اين مردان در تعاوني هاي توليدكننده كفش كار مي كنند.اين مركز، امروزه بخشي است از شبكه اي وسيع متشكل از 4 هزار و 600 تعاوني كه در عرصه هاي مختلفي به فعاليت مشغولند. اين مراكز در واقع براي مردم فرصت اشتغال به كار موقت ايجاد مي كنند.
فارغ از در نظر گرفتن جنبه هاي مثبت اين كار، سؤالي كه مطرح مي شود اين است كه اين تعاوني ها تا چه زماني قادر به ادامه فعاليت خواهند بود؟ . اين سؤال مهمي است، زيرا بنابر تصميم دولت ونزوئلا اين تعاوني ها نبايد به دولت و منابع مالي آن وابسته باشند.
از همين روست كه مشخص نيست چگونه اين تعاوني ها كه مديرانشان با محدوديت در تصميم گيري و عدم مهارت در بازاريابي و كمبود منابع مواجه هستند، چگونه خواهند توانست در بازار اقتصادي به رقابت با شركت هاي خصوصي بپردازند.اما بازهم تعاوني ها مي توانند بر بودجه مازاد دولت ناشي از درآمد سنتي نفت تكيه كنند، زيرا دوران اعتصاباتي كه در سال 2003 به وقوع پيوستند و در نتيجه چرخ دنده هاي اقتصاد ونزوئلا از حركت ايستادند به پايان رسيده و اكنون چرخ دنده هاي اقتصاد كشور بر مدار آرامي مي چرخند.
شركت نفت ونزوئلا (PDVSA) تاكنون بزرگ ترين تامين كننده منابع مالي تعاوني ها بوده است.  حتي در سال جاري (2005) 2 ميليارد دلار در حدود يك چهارم سود خالص سالانه اش) را صرف هزينه هاي جاري تعاوني ها كرده است.

پيشخوان
007587.jpg
ديلي استار
عكس اول اين روزنامه به تجمع هزاران نفر از مردم لبنان براي زنده نگه داشتن ياد جبران توئني اختصاص داده شده است. روز دوشنبه هزارن نفر از مردم لبنان در ميدان شهداي بيروت گردهم آمدند تا بعد از گذشت يك هفته از ترور جبران توئني خبرنگار مخالف سوريه- ياد او را گرامي بدارند. تجمع كنندگان دراين گردهمايي از سياست هاي اميل لحود رئيس جمهور لبنان- انتقاد كرده و او را به به كار گذاشتن دستگاه هاي شنود در كاخ رياست جمهوري متهم كردند.
007584.jpg
گلوب اندميل
اين روزنامه كه در كانادا منتشر مي شود، عكس و خبر اول خودش را به دستگيري يك شهروند كانادايي توسط نيروهاي آمريكايي اختصاص داده است. فرد دستگير شده عبدالله خدر نام دارد. او 24 ساله است و نزديك به يك ماه پيش به جرم همكاري با نيروهاي القاعده در افغانستان دستگير شده است. نيروهاي نظامي آمريكايي كه او را در تورنتو دستگير كرده اند، خريد بيش از 20 هزار دلار نارنجك، فشنگ و مواد منفجره براي القاعده در سال 2003 را از ديگر اتهامات وي عنوان مي كنند. او كه اكنون در يكي از زندان هاي آمريكا به سر مي برد، تقاضاي بازگشت به كشور خودش را دارد.
007572.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز عكس و خبر اول خود را به پايان اجلاس كشورهاي عربي حوزه خليج فارس اختصاص داده است. رهبران كشورهاي عربستان، قطر، بحرين، عمان، كويت و امارت متحده عربي در پايان اين نشست در بيانيه اي از جامعه جهاني خواسته اند تا خاورميانه را به منطقه اي عاري از سلاح هاي هسته اي تبديل كنند. كشورهاي فوق در اين بيانيه از اسرائيل خواسته اند تا تجهيزات هسته اي اش را در معرض بازرسي هاي بين المللي قرار دهد.
007614.jpg
شانگهاي ديلي
اين روزنامه خبر اول خود را به هشدار مسئولان انفورماتيك چين درباره انتشار يك ويروس اينترنتي جديد اختصاص داده است. اين ويروس جديد بنا به گفته مسئولان چيني، از جمله خطرناك ترين ويروس هاي اينترنتي ا ست كه اگرچه هنوز كامپيوترهاي زيادي را آلوده نكرده، ولي قابليت آلوده كردن حجم بسيار وسيعي از كامپيوترها را دارد. اين ويروس روي سيستم هاي عامل ويندوز 2000 و ويندوز ايكس پي عمل مي كند و مي تواند باعث از بين رفتن تمام اطلاعات حياتي آنها شود.

شهرهاي جهان
اروگوئه- مونته ويدئو
سينا خاكياني- مونته ويدئو بزرگ ترين شهر، مهمترين بندر و پايتخت كشور اروگوئه است. جمعيت اين شهر به نسبت يك پايتخت چندان زياد نيست و تعداد ساكنان آن حداكثر به يك ميليون و 400 هزار نفر مي رسد، اما با اين حال مونته ويدئو مخلوطي از اقوام مختلف به خصوص اسپانيايي ها و ايتاليايي ها را در خود جاي داده است.
آرژانتيني ها هم علاقه زيادي به اين شهر دارند و بسياري از آنها، اين شهر را براي سفرهاي تابستاني شان انتخاب مي كنند تا بتوانند در سواحل زيباي آن از تابش خورشيد لذت ببرند.
مساحت تقريبي مونته ويدئو 187 كيلومترمربع است و همان طور كه گفته شد جمعيتي معادل يك ميليون و 400 هزار نفر را در خود جاي داده است. زبان رسمي مردم اين شهر اسپانيايي است كه البته اكثر آنها اين زبان را با لهجه مخصوص به خودشان ادا مي كنند.
بعد از زبان اسپانيايي، پرتغالي، رايج ترين زبان در بين ساكنان اين شهر است.
آب و هوا
مونته ويدئو درست در جنوب اروگوئه و در شمال دهانه رود پلاته واقع شده است. آب و هواي اين شهر به طور كلي ملايم و معتدل است و ميانگين دماي آن در طول سال به 13 درجه سانتي گراد مي رسد. زمستان هاي مونته ويدئو چندان سرد نيست و ميانگين دما در اين فصل 6 درجه سانتي گراد است، اما به نسبت زمستان،  مونته ويدئو تابستان گرمي دارد و حداكثر دماي هواي آن در اين فصل به 28 درجه سانتي گراد مي رسد. ميزان بارندگي هاي سالانه در اين شهر تقريبا يك  هزار و 100 ميلي متر است كه اكثر اين بارندگي ها در اواخر تابستان و اوايل پاييز صورت مي گيرند.
تاريخچه
در اوايل قرن هفدهم ميلادي، پرتغالي ها به رغم اعلام قبلي اسپانيايي ها مبني بر مالكيت اين سرزمين بر اساس پيمان توردسيلاس ، مستعمره اي به نام ساكرامنتو را در اروگوئه كنوني بنا نهادند، اما عمر اين مستعمره چندان به درازا نكشيد و در سال 1724 ميلادي اسپانيايي ها موفق به بيرون كردن پرتغالي ها از اين سرزمين شدند.
دو سال بعد در 24 دسامبر 1726 برونو مائوريسيو فرماندار آن زمان بوينوس آيرس براي جلوگيري از ادامه پيدا كردن درگيري ها در اين سرزمين، مونته ويدئو را بنا نهاد تا سنگري براي اروگوئه كنوني باشد. مونته ويدئو از سال 1828 ميلادي تاكنون پايتخت اروگوئه بوده و به نظر نمي رسد شهر ديگري در اين كشور بتواند جايگزين آن شود.
حداقل دو معني مختلف براي نام مونته ويدئو وجود دارد. اولين معني آن از زبان پرتغالي مي آيد و به معني من كوه ها را مي بينم است، اما مفهوم دوم آن از زبان اسپانيايي ها منشا مي گيرد و به معني ششمين كوه از شرق   است.
مونته ويدئو تقريبا از اوايل قرن نوزدهم تا اوايل قرن بيستم ميلادي تحت نفوذ شديد انگليسي ها
قرار داشت تا به اين ترتيب آنها بتوانند كنترل بيشتري بر تجارت و اقتصاد آرژانتين و برزيل داشته باشند.
اقتصاد
مونته ويدئو هم مثل بوينوس آيرس در اوايل قرن بيستم شاهد مهاجرت عده زيادي از اروپايي ها (غالبا اسپانيايي ها و ايتاليايي ها) بود، به طوري كه در سال 1908 ميلادي تقريبا 30 درصد جمعيت كل اين شهر را مهاجران تشكيل مي دادند.
اوج شكوفايي اقتصادي در مونته ويدئو هم به همان سال هاي نخست قرن بيستم برمي گردد. در آن زمان تجارت با اروپائيان، اصلي ترين منبع درآمد اين شهر به شمار مي آمد و مونته ويدئو را به رقيب سرسختي براي بوينوس آيرس بدل كرده بود.
در اواسط قرن بيستم،  حكومت نظاميان و ركود اقتصادي در اورگوئه باعث كاهش قدرت اقتصادي اين كشور و بالطبع مونته ويدئو شد. هنوز با گذشت بيش از 50 سال از آن دوران، اين شهر نتوانسته است اقتدار سابقش را به لحاظ اقتصادي به دست بياورد.
ديدني ها
بازار ساحلي: اين بازار سنتي كه از قديمي ترين محلات مونته ويدئو به شمار مي رود يكي از جاهاي ديدني اين شهر است. در گذشته اين بازار محل سنتي خريد و فروش مردم شهر بود،  اما امروز بيشتر به محلي مناسب براي رستوران هاي دريايي تبديل شده است. گفته مي شود اين بازار در سال 1868ميلادي ساخته شده است.
موزه تاريخ ملي: اين موزه تقريبا معروف ترين موزه اروگوئه است كه مجموعه كم نظيري از آثار هنري و اشياي قيمتي را در خود جاي داده است.
كاخ پارلمان: اين كاخ زيبا در سال 1908 ميلادي و براساس طرحي از ويكتور مئانو ساخته شده است و يكي از زيباترين بناهاي اروگوئه محسوب مي شود. اين ساختمان سه طبقه، جلوه زيبايي به شهر بخشيده و گردشگران زيادي را به سمت خود جلب مي كند.
حمل ونقل
اروگوئه و آرژانتين و به خصوص مونته ويدئو و بوينوس آيرس از لحاظ حمل ونقل بين المللي وابستگي هاي زيادي به يكديگر دارند. به عنوان مثال اكثر پروازهايي كه به مقصد مونته ويدئو انجام مي شوند، ابتدا توقف كوتاهي در بوينوس آيرس خواهند داشت. رايج ترين وسيله جابه جايي ميان اين دو شهر اتوبوس هاي دريايي هستند. بعضي از آنها حتي تا برزيل هم به راهشان ادامه مي دهند و مسافران را بين اين سه كشور جابه جا مي كنند.
حمل ونقل داخل شهري در مونته ويدئو وابستگي زيادي به اتوبوس هاي اين شهر دارد. آنها تقريبا در تمام خيابان هاي شهر تردد مي كنند. بليت شان ارزان است و در بسياري موارد، خود راننده ها بليت ها را به مسافران مي فروشند. به همين خاطر استفاده از اتوبوس در ميان شهروندان اين شهر رواج فراواني دارد.

جهانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
زيبـاشـهر
عكاس خانه
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  عكاس خانه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |