پنجشنبه ۱ دي ۱۳۸۴ - - ۳۸۸۱
نكاتي پيرامون گرم و مناسب كردن دماي اتاق  ها در فصول سرد سال
خانه زمستاني
007602.jpg
هديه درمان
اگر صورت حساب گاز و برق شما زياد است،
هم اكنون كه در آستانه فصل سرد هستيم، نياز به عايقكاري بيشتر منزل خود در مقابل سرما داريد. اين مسئله وقتي بيشتر خود را نشان مي دهد كه شما در اتاق خوابتان در زمستان احساس سرما كنيد و نتوانيد خواب راحتي داشته باشيد!
كساني كه هر سال در اين فصول متحمل هزينه اي گزاف جهت گرم كردن منزل خود مي شوند، بايد در فكر راه حل هايي در جهت كاهش اين هزينه باشند، ضمن اينكه نفت و گاز روزي در كشور ما به اتمام مي رسد و هر چه بيشتر صرفه جويي كنيم، زمان بيشتري مي توانيم از اين انرژي استفاده كنيم. طراحي ساختمان ها با توجه به بهينه سازي مصرف انرژي به شما كمك مي كند كه در هزينه هاي انرژي به ميزان قابل توجهي صرفه جويي كرده و در زمستان و تابستان دماي مطلوبي در منزل احساس كنيد.
ماه هاي سرد سال آغاز شده است و اكنون زمان آن است كه آپارتمان خود را تا آنجا كه ممكن است گرم و راحت كنيد تا بتوانيد از ساعاتي كه در منزل هستيد، لذت ببريد. اكنون به مواردي براي گرم و نرم كردن خانه تان در شروع زمستان اشاره مي كنيم.
طبقه بندي كردن قسمت هاي مختلف منزل و استفاده از سيستم هاي گرمايشي كم مصرف بهترين و راحت ترين راه بهينه سازي مصرف سوخت و كاهش هزينه هاي شماست. با درست مصرف كردن انرژي در بخش گرمايش آب به ميزان قابل ملاحظه اي مصرف انرژي در اين بخش كاهش مي يابد. در اين راستا تا آنجا كه مي توانيد سيستم گرمايش آب را به آشپزخانه، حمام و دستشويي منزل خود نزديك كنيد. همين طور لوله هايي كه با ديوارهاي خارجي ساختمان در ارتباط هستند را عايقكاري كنيد.
بيشترين اجزائي كه در آپارتمان ها باعث از دست دادن گرما مي شوند، پنجره ها هستند. پنجره ها باعث انتقال گرما به هواي سرد بيرون مي شوند. اين مشكل وقتي بيشتر ظهور مي كند كه پنجره هاي منزل شما دو جداره نباشند، زيرا پنجره هاي معمولي به نسبت پنجره هاي دو جداره و پنجره هاي درزبندي شده تا 10 برابر بيشتر تلفات حرارتي دارند اما جهت عايق كردن پنجره هاي معمولي مي توانيد از ورق هاي نازك شفاف پلاستيكي كه در بازار موجود است استفاده كنيد. براي اين كار ابتدا سطح شيشه را كاملا تميز نموده، سپس از سمت چسب دار ورق آن را كشيده و روي شيشه مي چسبانيد، اين عايق هم مناسب تابستان و هم مناسب زمستان است. اگر بازشو هاي پنجره ها را درزگيري كنيد، بسيار به شما در جهت كاهش اتلاف حرارت منزل كمك مي كند. براي اين كار هم مي توانيد از نوارهاي درزگيري ابري يا فومي پنجره ها استفاده كنيد كه به آساني امكانپذير است و در دسترس هم هست. براي عايق كردن درها هم مي توانيد از همين نوار هاي درزگيري استفاده كنيد. براي پاسخ به اين پرسش كه شما به چه ميزان نياز به عايقكاري و ايزولاسيون داريد، نياز به دو نوع اطلاعات داريد. اول اينكه بدانيد بام، كف و ديوارهاي منزلتان اكنون در چه وضعيتي هستند. دوم اينكه اطلاعاتي راجع به مقدار عايق مورد نياز ساختمان خود با توجه به منطقه اي كه در آن زندگي مي كنيد، به دست آوريد.
تمام سقف ها و ديوارها و كف منزلتان را تا آنجا كه مي توانيد عايق بندي كنيد. منافذ بين ديوارها و سقف و همين طور ديوارها وكف را درزگيري كنيد. همين طور منافذ موجود در محل قرارگيري سيستم هاي تهويه و فن هاي ساختمان را درزگيري كنيد.
به اين نكته هم توجه كنيد كه يك منزل عايقكاري شده در زمستان دما را 5 درجه گرم تر و در تابستان 10 درجه خنك تر مي كند. در اين راستا ديوارها و سقف و كف منزلتان را عايق كنيد.
با توجه به مواردي كه در مورد درزگيري و عايقكاري منازل ذكر شد، شما مي توانيد هزينه گرمايش منزل خود را بسيار كاهش داده و از دماي مطلوب منزل خود در سرماي زمستان، نهايت استفاده را ببريد، ضمن اينكه در مصرف انرژي نيز صرفه جويي كرده ايد.

پيرامون
طرح اجرائي در فضاي داخلي خانه
007599.jpg
آرونا - هر فضاي داخلي اعم از محل كار، تفريح يا سكونت، قابليت زيبا شدن را دارد؛ تنها بايد دانست چگونه مي توان از اصول و عوامل سازمان بندي صحيح به علاوه كمي ذوق و سليقه استفاده كرد تا شرايط مناسب و دلخواه پديد آيد. شروع كار در فضاسازي و تزئين بايد عاري از جنبه هاي ذهني و خيال پردازي غير واقعي باشد. برخورد اول با مسئله لازم است با در نظر گرفتن عينيات و امكانات صورت پذيرد. ساختن خانه اي در رويا آسان، اما در عمل سخت و دشوار است!
هدف از اين مقدمه نفي اهميت و نقش تخيل نيست بلكه منظور، ارائه راهي است كه تخيل نيز مانند ساير عوامل، تحت نظمي منطقي درآيد و شكل عنصري سازنده به خود گيرد. به خاطر عوامل متعددي كه در شكل گيري يك طرح موقت دخالت دارند اجراي كار نيازمند برنامه اي دقيق و منظم است.
پيشرفت قدم به قدم و حساب شده از اتلاف دقت و هزينه مي كاهد و در نتيجه حاصل كار را پر ثمر مي سازد، لذا در طرح اجرائي، لازم است عواملي چند مورد نظر قرار گيرد.عملكرد؛ اولين عنصري كه در شروع بايد مدنظر قرار گيرد عملكرد و نحوه استفاده از فضاي داخلي است. يك چهار ديواري مي تواند به عنوان اتاق خواب، نشيمن، اتاق بچه، آشپزخانه، سالن ورزش، فروشگاه يا اداره اي براي فعاليت مشخص در نظر گرفته شود.
ضروري است اين فضا با استفاده از عواملي چون نورپردازي و چيدن مبلمان تقسيم شود تا عملكرد هر يك دقيقا مشخص باشد.افراد؛ نيازهاي يك خانواده پر جمعيت با احتياجات فردي مجرد يكسان نيست.
وجود اطفال خردسال قهرا نوع خاصي تزئين را ديكته مي كند؛ خصوصيات رواني افراد خانواده و زماني كه با هم يا جدا از هم در منزل صرف مي كنند نيز از عوامل مهم در آرايش خانه به شمار مي رود، لذا مدنظر داشتن سليقه تمامي اعضاي خانواده ضروري است.
آسايش؛ در نظر گرفتن آسايش ساكنان خانه بيش از زيبايي در دكوراسيون واجد اهميت است. اتاق زيبا اما غير قابل استفاده تدريجا به جايگاه ارواح بدل مي شود! محل كار زندگي يا استراحت چنانچه شرايط مناسب و راحتي فراهم نكند داراي فضاي سنگين و كسالت باري شده و افراد را از خود گريزان خواهد كرد. نقش عمده معماري و تزئين داخلي در حقيقت ايجاد محيطي مناسب براي زيستن و فعاليت هاي انساني است.ويژگي ها؛ منظره اتاق، ميزان نور طبيعي و خصوصيات معماري ساختمان از ديگر عواملي هستند كه قبل از شروع تزئين بايد مدنظر قرار گيرند. اين عوامل اجزاي ثابتي را تشكيل مي دهند كه تغيير آنها پس از اتمام كار ديگران امكانپذير نيست لذا تركيب بندي را طوري بايد انجام داد كه از جنبه هاي مثبت اين ويژگي ها حداكثر بهره  برده شود.نقشه؛ انجام كار- چه در ساختماني نو و چه تغيير دكور يك ساختمان كهنه باشد- بايد با درنظر گرفتن شكل فضا و پياده كردن نقشه آن صورت گيرد. كشيدن نقشه يكي از ضروري ترين اقدامات است. جابه جايي مبلمان يا تغيير رنگ روي نقشه امري ساده و بدون خرج است، اما ارتكاب هر اشتباه پس از اتمام كار به قيمت صرف هزينه اضافي و دوباره كاري است. نقشه نه تنها فضاي قابل استفاده را پيشاپيش نمايش مي دهد، بلكه به كمك آن مي توان تعداد و اندازه اثاثيه مورد نياز را نيز مشخص كرد.

گلخانه
گياه فيلودندرون؛ غريب اما آشناي همه خانه ها
007593.jpg
شهره مهرنامي- آنهايي كه در آپارتمان نشيني يد طولايي دارند، معمولا از ديدن باغچه سبز در بهار محروم هستند، هرچند كه اگر صاحب باغچه هم باشند، مي توانند با گل هاي مقاوم زمستاني در سرما نيز از سبزي و طراوت لذت ببرند كه معمولا اين اتفاق كمتر مي افتد، ولي امروزه برگ برنده دست آپارتمان نشيناني است كه مي توانند در دماي معمولي آپارتمان يعني 21 درجه سانتي گراد از سرسبزي دائمي در خانه خود بهره مند شوند و از گلدان هاي زيباي خانگي دعوت كنند كه ميهمان هميشگي آنها باشند. شما هم اگر آپارتمان نشين هستيد و از پنجره خانه تان تنها مي توانيد شاهد پنجره هاي آپارتمان روبه رويي باشيد و حتي آسمان را هم نمي توانيد از پنجره اتاقتان ببينيد، بهتر است با ميزباني از گل هاي آپارتماني طبيعت محبوس شده پشت پنجره هايتان را به خانه بياوريد و حالا كه زمستان در راه است، گرماي طبيعت سبز را به خانه خود ببخشيد. باور كنيد گل ها بهترين شنونده حرف هاي دل شما خواهند بود.
اين آخر هفته خود را به پرورش و رسيدگي به گل فيلودندرون خود اختصاص دهيد. اسمش كمي سخت و ناآشناست، ولي قول مي دهم كه همه شما حتما يكي از آنها را در خانه خود داريد. اگر اهل گل و گياه هم نبوده ايد، حتما يكي از دوستان يكي از آنها را براي خانه جديدتان هديه آورده است كه از آن غافل شده ايد و روز به روز از برگ هاي آن كم مي شود.اين گل فيلودندرون همان پيچك برگ پهني است كه در برخي از خانه ها از گلدان هاي آويز، آنها را آويزان مي كنند يا با ميخ هاي مخصوص به ديوار و سقف مي چسبانند.
اكثر گونه هاي اين گياه بالارونده است و در هر گره ريشه هوايي توليد مي كنند. برخي ديگر داراي برش هاي عميق و سوراخ هاي بزرگ است. رنگ برگ ها نيز متفاوت است و در برخي گونه ها سبز و سفيد مايل به زرد است. حالا يادتان آمد، اين گل را مي شناسيد. تكثير آن با كاشت بذر و قلمه زدن براحتي امكانپذير است، پس اگر يكي از دوستانتان دوست داشت از اين گل شما داشته باشد، با قلمه زدن از روي پايه هاي مادري مي توانيد آن را تكثير كرده و به دوستان خود نيز هديه كنيد يا براي اتاق هاي ديگر نيز گلداني از فيلودندرون درست كنيد.
اين گياه در مقابل تغييرات نور مقاوم است و در زير نور فيلترشده آفتاب يا نوري كه از پنجره شمالي نيز بتابد، بخوبي رشد مي كند. خاك مناسب براي پرورش فيلودندرون خاكي است غني كه براحتي آب اضافي را از خود عبور مي دهد و كود فسفره رشد و نمو اين گياه را معكوس مي كند و زمان آبياري مناسب هنگامي است كه خاك گياه از خشكي متعارفي برخوردار باشد و به اندازه اي صورت گيرد كه مقدار كمي آب از انتهاي گلدان خارج شود. فراموش نشود اين گياه در دماي معمولي آپارتمان يعني 21 درجه سانتي گراد رشد خوبي دارد.اگر از اين گل در خانه داريد و متوجه شديد كه حاشيه برگ هاي پير به رنگ قهوه اي درآمده، شكننده شده و از بين مي رود، بدانيد آغازي براي تمام برگ هاست و بدانيد كه اين خسارت ناشي از زيادي نمك در خاك است. فيلودندرون نسبت به نمك اضافي حساسيت دارد، زيرا نمك هاي قابل حل توسط ريشه گياه جذب شده و در برگ ها تجمع كرده و باعث از بين رفتن بافت گياه مي شود و اگر آبياري خوب انجام نشود، ميزان تجمع نمك در گياه و خسارت وارده بيشتر خواهد بود، بنابراين با شست وشوي خاك گياه با آب، نمك هاي زيادي را مي توان تعديل كرد و در زمان هاي مختلف بايد گلدان را به قدري آبياري كرد كه آب از آن تخليه شود. فقط اين كار را در حمام يا خارج از خانه انجام دهيد تا با پوسيدگي موكت و فرش خانه مواجه نشويد.

پسوند
خانه تان را اندكي تغيير دهيد
007596.jpg
نينا شاهرخي- شما با شناخت كاملي كه از خانه تان داريد قادر به فكر كردن در مورد آن و تغييرش هستيد. حال زماني است كه بايد كارها را تعريف كنيد و براي آنچه مي خواهيد انجام شود روي كاغذي اولويت بندي كنيد.
لازم است به اين نتيجه برسيد كه اقدامات لازم شامل چه چيزهايي است؛ اضافه كردن فضاهاي جديد، تغيير و گسترش فضاهاي موجود يا به طور ساده فضاهاي غيركاربردي را كاربردي كردن.
ممكن است لازم باشد يك چيز كاملا جديد را به خانه اضافه كنيد يا شايد قسمت هاي ناتمام را به اتمام برسانيد؛ زيرزمين يا اتاق زيرشيرواني را به فضايي قابل زيست تبديل كنيد يا شايد هم چيزهايي را كه قبلا در منزل داشته ايد جابه جا كنيد!
دو برابر كردن مساحت خانه با الحاقات جديد را نمي توان با قراردادن دو حمام در يك اتاق پشتي كوچك تامين كرد، اما مراحل در كل عمليات ضرورتا فرقي نمي كنند. يك پروژه بزرگ تر، زمان بيشتر، پول و دردسر بيشتري طلب مي كند، اما اصولا اصول تفاوتي نمي كنند.
با توجه دقيق به پروژه تان، اولين قدم اين است كه بدانيد چه مي خواهيد. بنابراين لازم است در خواسته هايتان جست وجو كنيد. گام بعدي در طول ساخت وساز خلق پلان هايي است كه با قواعد محلي خانه مطابقت مي كند. با بررسي بيشتر پلان ها بايد نظرات مختلفي در مورد سبك و مصالح  داشته باشيد و به تعداد زيادي از سئوالات خودتان يا طراح و معمارتان پاسخ دهيد.
كساني كه تحصيلات خاصي ندارند (چه در زمينه طراحي و چه ساير زمينه ها) - در واقع بيشتر صاحبان خانه ها- خيلي به سختي مي توانند خواسته هاي معمارانه شان را توضيح دهند. آنها معمولا چيزي را كه دوست ندارند شرح مي دهند: من واقعا تصور
مي كنم آشپزخانه فلاني وحشتناك بود. اين طور نيست؟ ! اما زنان و مردان تحصيلكرده و اهل تفكر اغلب زماني كه وقت شرح دادن خواسته هاست ساكت مي شوند يا من من كنان جملاتي از قبيل مي دانيد، چيزي كه من مي خواهم...ممم يك حس خاص است...چطور بگويم؟ ...من مي خواهم عالي به نظر برسد. روشن، گرم و دوستانه باشد و البته خيلي گران در نيايد(!)...بله اين چيزي است كه مي خواهم تحويل شما مي دهند و البته همه ما مي دانيم كه اين حرف ها هيچ نيستند و هرگز كمكي به طراحي نخواهند كرد.
بنابراين مهمترين و ابتدايي ترين كار براي تغيير در خانه درك درست از فعاليت هايي است كه مي خواهيد انجام دهيد.

صبح جمعه
پرتقال را با پوست بخوريد
شيده رشيدي
آيا شما هم از آن دسته خانم  هايي هستيد كه دوست دارند دوستان خود را ميهمان هنر آشپزي خود كنند و از دوستان خود با بهترين خوراكي  هاي خانگي پذيرايي كنند، ولي نمي  دانند چگونه؟
اگر راه آن را نمي  دانيد، به شما حق مي  دهم، چون دوران مدرسه كه فرصت آموختن اين كارها پيش نمي  آيد، در دانشگاه هم كه اصلا جاي اين كارها نيست... .
حالا شايد با خواندن اين مطلب بتوانيد به بخشي از آرزوي خود برسيد و با صرف يك روز آخر هفته خود اجازه دهيد تا اطرافيان با خوردن دستپخت شما، انگشتانشان را هم بخورند.
زمستان فصل ويتامين ث و مركبات است، فصل پرتقال و نارنگي و ليموشيرين و بوي آشناي آن در هر فضايي، خبر از آمدن زمستان مي  دهد.
هرچند كه امسال به عكس سال گذشته، زمستان كمي دير كرده، ولي بوي ميوه  ها خاطره برف سنگين سال گذشته را در اذهان زنده مي  كند.
آيا تا به حال پرتقال را با پوست خورده  ايد؟ مي  دانم كه نخورده  ايد. پرتقال با چاي چطور؟ نخنديد، اگر اين مطلب را بخوانيد هر دوي اين كارهاي عجيب را مي  توانيد انجام دهيد و به من ديگر نمي  خنديد. براي اين كار به پنج يا شش پرتقال بزرگ نياز داريد، مهم نيست كه زياد هم رسيده باشد. پرتقال  ها را پوست مي  كنيد، بعد پوست دروني پوست پرتقال را كه سفيدرنگ هم هست از پوست جدا مي  كنيد، به حدي كه منفذهاي روي پوست نارنجي از دو طرف كاملا ديده   شود، سپس آنها را خرد مي  كنيد به هر مدل كه دوست داريد، ولي زياد نبايد بزرگ باشند. مي  توانيد با قالب  هاي شيريني  پزي شكل ماه و ستاره هم از پوست  هاي پرتقال درآوريد. پوست  هاي مدل داده شده را در يك قابلمه مي  ريزيد و به آن آب اضافه مي  كنيد و مي  گذاريد تا پوست  ها همراه آب بجوشند. آب كه خوب جوشيد، آن را بيرون مي  ريزيد و دو دفعه ديگر اين كار را ادامه مي  دهيد تا تلخي پوست پرتقال كاملا از آن گرفته شود.سپس پرتقال  ها را براي بار چهارم در آب مي  ريزيد و اين بار مي  گذاريد تا درون آب كاملا پخته شود. وقتي كمي نرم شد و حالت پخته به خود گرفت، شكر را به آن اضافه مي  كنيد. توجه داشته باشيد مقدار شكر بايد به اندازه  اي باشد كه مربا را سفت كند و حالت كشدار به آن بدهد. اگر بعد از پخته شدن هنوز شل و آبكي به نظر رسيد، مي  توانيد دوباره به آن شكر اضافه كنيد، ولي آنقدر زياد نباشد كه مربا شكرك ببندد، تنها بايد مربا را از حالت آبكي درآورد.
مربا آماده است، مي  توانيد بعد از سرد شدن آن را در شيشه  هاي كوچك بريزيد و در يخچال نگهداري كنيد و در زمستان و تابستان همراه با كره و خامه براي صبحانه ميل كنيد يا در يك عصر زمستان همراه با يك فنجان چاي از دوستان خود پذيرايي كنيد.

زيبـاشـهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
عكاس خانه
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  عكاس خانه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |