دوشنبه ۵ دي ۱۳۸۴
مصاحبه يورگن كلينزمان
سوداي كسب چهارمين قهرماني
005292.jpg
ترجمه: مريم دري منش
تيم ملي فوتبال آلمان در گروه A در راه رسيدن به چهارمين مقام قهرماني دنيا در خانه خود در ورزشگاه هاي مونيخ، دورتموند و برلين به مصاف اكوادور نماينده آمريكاي جنوبي، كشور همسايه لهستان و كاستاريكا خواهد رفت. آلمان در روز ۹ ژوئن سال ۲۰۰۶ در ورزشگاه مونيخ در مقابل كاستاريكا ديدار افتتاحيه جام را برگزار مي كند و بعد هم با لهستان و اكوادور روبه رو مي شود. اين قرعه اي است كه دو هفته پيش در شهر لايپزيگ براي آلمان رقم خورد. اسطوره فوتبال هلند، يوهان كرايف، پله سمبل فوتبال برزيل و لوتار ماتيوس ركورددار بازي ملي در آلمان در آن روز اسامي تيم هاي دو گروه را اعلام و كريستين كارمبو از فرانسه، لوكاس رادبه از آفريقاي جنوبي، ماساشي ناكاياما از ژاپن و كوبي جونز از آمريكا موقعيت تيم ها را در گروه ها مشخص نمودند. همه چيز مي توانست براي  آلمان بدتر شود، به همين خاطر هم كلينزمن از اين قرعه كاملاً راضي به نظر مي رسد. تيم ملي فوتبال آلمان از ۱۷ دوره جام جهاني فقط در دو دوره در سال هاي ۱۹۳۰ و ۱۹۵۰ شركت نداشت. سال ۱۹۵۴ اوج شكوفايي تيم ملي فوتبال اين كشور بود كه توانست قهرماني جهان را به دست بياورد كه اين قهرماني در سال هاي ۱۹۷۴ در اين كشور و در سال ۱۹۹۰ در ايتاليا تكرار شد. كلينزمن هنگام به دست گرفتن سكان هدايت تيم ملي هدف اصلي خود را كسب چهارمين عنوان قهرماني جهان عنوان كرد. وي در مصاحبه زير از سه حريف اول آلمان در سال ،۲۰۰۶ موضوع دروازه باني كان و لمان و شرايط آمادگي بازيكنان تيمش مي گويد.
* نظرتان در مورد حريفان آلمان در دور مقدماتي جام جهاني، كاستاريكا، لهستان و اكوادور چيست؟
- بديهي است كه مي توانست خيلي بدتر از اين بشود. اما قرعه ما خوب بود. ما همه راضي هستيم. صعود از اين گروه كاملاً ممكن و ميسر است.
* آيا حالا شرايط رواني در آماده سازي تيم نقش بيشتري ايفا مي كند، چون تورنمنت بنابر عقيده بسياري براي آلمان تازه در مرحله يك هشتم نهايي شروع شده و شايد حريف يا حريفان اوليه دست كم گرفته شوند؟
- ما در مرحله آماده سازي تيم براي جام جهاني به يك هشتم نهايي فكر نمي كنيم. نگاه ما از ابتداي تورنمنت معطوف به كاستاريكا و ديدار افتتاحيه جام خواهد بود. بنابراين به اين فكر نمي كنيم كه در مرحله يك هشتم نهايي ممكن است با انگليس و يا سوئد روبه رو شويم. اين مسائل مورد علاقه ما نيست.
* آيا در روزهايي كه در لايپزيك بوديد حس نكرديد كه چقدر فشار جام جهاني بر روي ميزبان بازيها زياد است؟
- ما مي دانيم كه فشار بسيار زيادي وارد خواهد آمد. اما اگر بخواهم صادقانه بگويم، مي گويم كه ما تحت فشار نيستيم. ما احساس مثبتي داريم، به خوبي آماده ايم و به تيممان اعتقاد داريم. اين به ما اطمينان و آرامش خاصي مي دهد كه بگوييم ما در جام جهاني حرفهاي زيادي براي گفتن داريم. ما مي خواهيم از امتياز ميزباني مان استفاده كنيم و سعي كنيم به همراه مردم حالت و شرايطي را ايجاد كنيم كه بازيكنان جوان تيم ما اعتماد به نفس پيدا كنند.
* براي روبه رو شدن با حريفان چه برنامه هايي را مدنظر قرار خواهيد داد؟
- قبل از هر چيز بايد اين تفكر را داشته باشيم كه به حريف احترام گذاشته و به او توجه كنيم. ما مي خواهيم حمله كنيم، به شدت تمركز كنيم و كارمان را تهاجمي شروع كنيم. ما بر روي اين خطوط راهنما حركت خواهيم كرد. اگر حريف نقاط قوت مشخصي را داشته باشد، در تمرينها به آن توجه و روي آنها كار مي كنيم. اما اين گونه مسائل بيشتر در مورد تيمهايي مثل برزيل و آرژانتين نقش دارد.
* آيا درهاي تيم ملي هنوز هم به روي بازيكنان جديدي كه تا الان در تيم ملي بازي نكرده اند باز مي باشد؟
- به طور كلي درهاي تيم ملي هنوز باز است. اما از طرفي ديگر ما اعلام كرده ايم كه قبل از آخرين ديدار دوستانه در ماه اكتبر نام ۲۸ بازيكن انتخاب شده را اعلام خواهيم كرد. بنابراين فكر مي كنم در اين مدت خيلي سخت باشد كه كسي بخواهد وارد تيم ملي شود، چون مجبور است از ابتدا در سطح تيم بوده و با ديگر بازيكنان هماهنگ باشد.
* آمادگي بازيكنان در ماه هاي آينده چه اندازه برايتان اهميت دارد، آيا مي تواند ضعف در اين قسمت به قيمت از دست دادن جام جهاني براي يك بازيكن باشد؟
- ما به ميزان آمادگي بازيكنان در ۱۸ ماه گذشته توجه مي كنيم. كسي كه در فرم ايده آل باشد مشكلي ندارد. تصورم اين است كه ما به خوبي به نقاط ضعف و قوت بازيكنانمان آشنايي داريم و مي دانيم هر كدام چه توانايي ها و قابليتهايي دارند. بنابراين خيلي نياز نداريم كه به منحني آمادگي هفتگي و ماهانه بازيكنان توجه كنيم.
* شما هميشه در مقابل بازيكنانتان صحبت از اعتماد مي كنيد و در مقابل همزمان از آنها درخواست احساس مسئوليت بيشتر مي كنيد. وظايف تيم را براي ماه هاي آينده چگونه تعريف مي كنيد؟
- ما هميشه سعي داريم به بازيكنان راه را نشان دهيم تا بدانند كه بايد بيشتر كار كنند و هر كس مستقل خود را براي بعد آماده كند. پس از آن هم در ماه مارس تست آماده سازي داريم كه بعد از آن به درستي مي توانيم ببينيم كه چه كسي با جديت كارش را انجام داده است. وقتي يك نفر در اينجا بخواهد كار و بازي اش را به شرايط پيش آمده و اتفاقات واگذار كند، مي تواند برايش عواقب منفي داشته باشد. بي نظمي و بي مسئوليتي مجازات دارد. اما مي بينيم كه همه بازيكنان زحمت زيادي مي كشند و خيلي كار و تلاش مي كنند.
005289.jpg
* بايرن مونيخ و وردربرمن دو تيم بوندس ليگايي در ليگ قهرمانان اروپا حضور دارند، شالكه هم حداقل در مرحله بعدي جام يوفا خواهد بود. آيا اين موضوع باعث خوشحالي شما است و يا از وجود فشار مضاعف بر روي بازيكنان نگران هستيد؟
- ما از هر پيشرفتي در جامهاي اروپايي بي اندازه خوشحال مي شويم. ما از بابت فشار جسمي موجود روي بازيكنان نگران نيستيم چون روي حرف خود ايستاده ايم كه آنها براي سال نو مي توانند دو هفته بيشتر به تعطيلات بروند و استراحت كنند. در حالت عادي قرار است براي بازيهاي دوستانه و آماده سازي تيم به مكزيكو و آمريكا برويم ولي ما با بوندس ليگا هماهنگ كرده ايم كه هر ملي پوش ترجيحاً دو هفته مرخصي داشته باشد تا بتواند با آمادگي كامل پا به دور برگشت بگذارد. ما از بابت بازيهاي جامهاي اروپايي خوشحاليم چون بازيكنانمان به اين تجربيات نياز دارند تا بتوانند خود را براي آزموني بزرگ تر آماده كنند.
* فرانتس بكن بائر هنگام قرعه كشي جام جهاني در لايپزيك گفت كه براي او قهرماني در جام جهاني در كسوت مربي ارزش بيشتري از قهرماني در كسوت بازيكن را داشته است. آيا شما هم مثل او فكر مي كنيد؟
- تا الان كه نتوانسته ام چنين فكري بكنم. اما بايد تأكيد كنم كه قهرمان كردن تيم ملي در جام جهاني در كشور خود افتخار بسيار بزرگي است. من از بابت اين وظيفه سنگين احساس خوشحالي زيادي مي كنم و اين وظيفه به من اعتماد به نفس مي دهد. شايد پس از اتمام جام جهاني بتوانم به گفته فرانتس برسم.
* سال آينده چه تصميمي در مورد مسئله دروازه بان تيم ملي اتخاذ خواهيد كرد؟ بالاخره چه وقت چرخش بين اوليوركان و ينس لمان تمام مي شود؟
- بحث دروازه باني تا قبل از شروع جام جهاني باز خواهد ماند.
* و كدام يك از آنها در بازي مقابل ايتاليا در اوايل ماه مارس درون دروازه تيم ملي خواهد ايستاد؟
- در پايان فوريه تصميم مي گيريم كه چه كسي آنجا بازي كند.
* آيا نوبت اوليوركان نيست؟
- هنوز در اين مورد تصميمي نگرفته ايم.
* فكر مي كنيد در جام جهاني چه تيمي بتواند نمايش خاصي ارائه داده و شگفتي ساز شود؟
- ما قبل از قرعه كشي اميدوار بوديم كه با اوكراين همگروه نشويم. آنچه كه آنها در ديدارهاي مقدماتي از خود نشان دادند واقعاً تأثيرگذار و خيره كننده بود. آنها مي توانند تيم شگفتي ساز جام باشند، نه فقط به خاطر حضور شوچنكو.
منبع: كيكر

سايه روشن
پرونده آلمان در جام جهاني
افتخارات تيم ملي آلمان در ۱۵ دوره جام جهاني
۳ عنوان قهرماني در سالهاي ۱۹۵۴ _ ۱۹۷۴ و ۱۹۹۰
۴ عنوان نايب قهرماني در سالها ۱۹۶۶- ۱۹۸۲- ۱۹۸۶
و ۲۰۰۲
۲ عنوان سومي در سالهاي ۱۹۳۴ و ۱۹۷۰
۱ عنوان چهارمي در سال ۱۹۵۸
005319.jpg
005322.jpg


ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |