سه شنبه ۶ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۵ - Dec 27, 2005
اجتماعي
Front Page

بازسازي ارگ بم ۱۰۰ ميليارد تومان نياز دارد
مددجويان بم از ابتداي امسال مستمري نگرفته اند
011280.jpg
گروه اجتماعي: محمد ستايش رئيس بهزيستي استان كرمان نيز گفت: دولت از پارسال تاكنون فقط ۴/۴ ميليارد تومان به بهزيستي بم كمك كرده است در حالي كه پيشنهاد ما براي سال ۸۳ در حدود ۱۴ ميليارد تومان بود كه با ۸ ميليارد تومان آن موافقت و فقط ۴/۴ ميليارد تومان آن هم در زماني نامناسب در اسفندماه سال گذشته و فروردين امسال پرداخت شد.
امسال هم تقاضاي ۹ ميليارد تومان اعتبار براي بهزيستي بم داشتيم كه تاكنون ريالي وصول نشده است.
وي ادامه داد: براي پرداخت مستمري به مددجويان بمي مسئله را به صورت استثنايي ديديم و قرار شد به طور ميانگين بين ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان به هر خانواده تحت پوشش يا كودك بي سرپرست پرداخت شود كه تا پايان سال گذشته پرداخت شد ولي امسال نتوانسته ايم هيچ كمكي به اين افراد بكنيم.
وي گفت: بيشتر كمك هايي كه به زلزله زدگان و مددجويان بم در دو سال گذشته و به خصوص در سال ۸۳ انجام شده است از سوي NGOهاي خارجي به خصوص يونيسف و انجمن HI فرانسه بوده است.
يونيسف طي سال گذشته ۵۸ مهدكودك را در شهر بم راه اندازي كرد، ۱۴ دفتر بازپيوند و حمايت حقوقي و مشاوره رواني و اجتماعي از كودكان و نوجوانان را در بم تاسيس كرد، علاوه بر آن ۱۰ خانه فرهنگي- تربيتي براي كودكان ۷ تا ۱۸ سال بمي در اين شهر راه اندازي كرد كه ۵تاي آنها اكنون تحت مديريت بهزيستي و ۵تاي ديگر در اختيار كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان است.
وي ادامه داد: كمك هاي مالي يونيسف تا پايان سال ميلادي ۲۰۰۵ به پايان مي رسد و تا چند روز آينده از اين شهر مي روند و كمك هاي آنها در حد آموزش به كودكان و نوجوانان محدود مي شود.
ستايش گفت: در مجموع حدود ۳۰ NGO خارجي در شهر بم فعاليت داشتند كه علاوه بر يونيسف مي توان از موسسه HI فرانسه كه يك مركز فيزيوتراپي مجهز براي معلولان افتتاح كرد، موسسه آمريكايي الاصل ERFO كه با اعتباري بالغ بر يك ميليارد و ۱۰۰ ميليون تومان براي ۷۰۰ كودك زير ۱۸ سال بمي دفترچه سپرده افتتاح كرد، موسسه مرسي كرت چندمليتي كه يك چاپخانه به ارزش ۳۰۰ ميليون تومان در بم راه اندازي كرد، نام برد.
علاوه بر آن انجمن SVA ژاپن، CTZ آلمان، موسسه النجاري مالزي، انجمن امداد اسلامي پاكستان، انجمن ياوري فرانسه، انجمن فرانسوي الاصل كودكان بم كه اعضاي آن ايراني هستند، انجمن مهندسان ايراني مقيم هامبورگ، انجمن سوئدي NEED ART، انجمن ACT هلند در اين زمينه خدمات بزرگي را به آسيب ديدگان بمي ارائه كردند همچنين بانك توسعه اسلامي نيز در اين زمينه همكاري خوبي داشت.
از سوي ديگر، عضو هيأت علمي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و مدير پروژه نجات بخشي ميراث فرهنگي بم گفت: آخرين اقدامات انجام شده در ارگ بم، ادامه آواربرداري از اسطبل و مسجد جامع ارگ است.
دكتر اسكندر مختاري در گفت وگو با ايسنا افزود: ما فعلاً داريم در بخشهاي مختلف ارگ طرحهاي ايمن سازي را پيش مي بريم كه عبارتند از بستن زيرپايه ها و چاه هاي فاضلاب، تهويه راههاي  جديد تا آب باران به ساخته ها و كار گاهها صدمه نزند. فعاليت هاي باستان شناسي ما در حال حاضر در برج هفت، برج هاي جبهه جنوبي، فضايي از حد فاصله برج هشت و نه، در كنار سربازخانه، نمايشگاه سفال و در ضلع جنوبي ارگ در حال استمرار است.
مختاري ادامه داد: هزينه اي كه براي بر گرداندن چهره ارگ به وضعيت قبل از زلزله برآورد كرديم ۱۰۰ ميليارد تومان است كه از اين مقدار تا كنون حدود ۳ ميليارد تومان در اختيار حوزه ميراث فرهنگي گذاشته شده و با گذشت دو سال از زلزله حدود يك ميليارد تومان آن صرف قسمت بازار قديمي ارگ شده است.
او يادآور شد: ما حدود ۸۰ پروژه را در نظر داريم كه بايد در ارگ بم به اجرا در بيايند ، تعدادي از اين پروژه ها مطالعاتي و تعدادي هم اجرايي هستند.
مختاري تشريح كرد: ازجمله دستاوردهاي ما در آواربرداري ارگ، به كشف بيش از ۱۰۰ قطعه سفال مربوط به حدود ۱۳۰۰ سال ييش از ميلاد، كشف چند قطعه از ابزارهاي سنگ هاي مال انساني لوتيك، كشف تعداد قابل توجهي سفال از دوره هخامنشي، سلوكي و ساساني مي توان اشاره كرد.
وي گفت: كارهاي زميني كه در ارگ انجام شده شامل احداث يك اقامتگاه براي ۳۰ كارشناس، احداث لابراتوار مطالعات خشت، احداث كارگاه توليد خشت، تجهيز كارگاهي براي پروژه
۱۵ساله جهت نگهداري وسايل و ماشين آلات مورد نياز، دفتر فني و احداث يك مركز اسناد خيلي مهم است كه تمام اسناد به صورت لوح فشرده بعد از توليد در اختيار اين مركز قرار مي گيرد.

بستري غير ضروري بيماران هزينه درمان
را افزايش داده است
مهر: بستري غير ضروري بسياري از بيماران در بيمارستان ها موجب افزايش هزينه هاي درمان شده است.
دكتر فخرالدين حيدري عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي افزود: بستري بيش از حد لزوم بيماران در بيمارستانها ، به علت وجود تعرفه هاي غير واقعي و وضعيت نامناسب خدمات بيمه اي است.
وي اظهار داشت: به علت اجراي طرح خودگرداني در بيمارستانها، مسئولان بيمارستان ها براي افزايش درصد اشتغال تخت هاي بيمارستاني و افزايش درآمد بيمارستان ها بيماران را بيشتر از زمان مورد نياز در بيمارستانها بستري مي كنند تا از اين طريق بتوانند بيمارستان خود را اداره كنند.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: ساختار سازمان هاي بيمه گر بايد اصلاح شود تا بيش از ۷۰ درصد هزينه درمان را پرداخت كنند . چون هم اكنون بسياري از مراكز خصوصي دفترچه هاي بيمه را نمي پذيرند همچنين اغلب مراكزي كه با بيمه قرارداد دارند، بيمه فقط ۴۵ تا ۵۰ درصد هزينه درمان را مي پردازد.
وي پيشگيري از ابتلا به بيماريها را يكي ديگر از راههاي كاهش درمان دانست و گفت: آشنايي و ارائه آموزشهاي لازم به مردم در مناطق مختلف كشور در مورد بيماريهاي خطرناك نظير سرطان ها و ايدز باعث پيشگيري از ابتلاي آنها به اين بيماريها مي شود چرا كه در صورت ابتلا به اين بيماريها براي درمان بايد هزينه زيادي صرف شود.
حيدري با بيان اينكه ايجاد محيط رواني مطلوب براي مردم موجب كاهش هزينه هاي درماني مي شود، گفت: وجود مشكلاتي نظير عدم اشتغال، ازدواج و مسكن به لحاظ رواني در جوانان تاثير نامطلوب گذاشته است . چون امروزه بسياري از جوانان كشور با وجود تحصيلات دانشگاهي پس از فارغ التحصيلي نتوانسته  اند در حرفه  مناسبي  مشغول شوند كه اين امر با ايجاد مشكلات رواني ، باعث پيري زودرس مي شود.

مرتفع سازي، تهديدي براي محور تاريخي طبيعي زاينده رود
011274.jpg
گروه علمي فرهنگي: در پي انتشار خبر مرتفع سازي در جوار منزل تاريخي استاد صيرفيان و نقض حريم آن، شهردار اصفهان اعلام كرد: اينگونه موارد در شهر اصفهان مرتب به چشم مي خورد، ما بايد قالب را به سمت و سوي طرح تفضيلي ببريم؛ تا چنانكه هركجا تخلفي صورت گرفت، ارتفاع تقليل داده شود.
دكتر مرتضي سقائيان نژاد در گفت وگو با ايسنا تأكيد كرد: اينگونه بلند مرتبه سازي هاي غير مجاز به كرات در حاشيه  رودخانه  زاينده رود مشاهده مي شود و شهرداري در مواردي حتي با پرداخت وجه، مالكين را به تقليل ارتفاع راضي كرده است.
او درباره راه حفظ حريم منزل استاد صيرفيان گفت: اين موضوع بايد به كميسيون ماده ۱۰۰ ارايه شود؛ تا اگر خلاف نقشه و طرح تفضيلي عمل شده است، رسيدگي شود.
در همين راستا، رئيس اداره  حفاظت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان، در گفت و گو با خبرنگار ايسنا، تاكيد كرد: تخلفات زيادي در محور تاريخي طبيعي رودخانه زاينده رود اتفاق مي افتد، در صورتي كه در اين حريم تنها احداث ساختمان تا ارتفاع ۳ طبقه مجاز است.
مهندس خواجويي با اشاره به اهميت محور گردشگري زاينده رود به لحاظ وجود پل هاي تاريخي و نيز اكوسيستم طبيعي آن، اظهار داشت: حفظ اين محور حياتي تنها با يك عزم جمعي امكان پذير است.
وي در خصوص وضعيت خانه تاريخ استاد صيرفيان خاطرنشان كرد:  اين اثر به تازگي در فهرست آثار ملي ثبت شده و بدين جهت حريم مصوبي ندارد.
خواجويي تأكيد كرد: ليكن آثار متعدد ثبت شده وجود دارد كه علي رغم داشتن حريم مصوب، تخريب شده اند كه مسجد رحيم خان و مسجد نوقلعه و... از اين جمله اند.

معاون سازمان ثبت احوال كشور:
تمام ايرانيان تا پايان سال ۸۶ داراي كارت ملي مي شوند
گروه اجتماعي: معاون اداري مالي سازمان ثبت احوال كشور با اعلام اين كه ۶۳ ميليون نفر از جمعيت ۶۸ ميليوني ايران تا كنون صاحب شماره ملي شده اند، گفت: افراد باقيمانده عمدتاً شامل جمعيت روستايي و مقيمان خارج از كشور هستند كه اميدواريم با حمايت استانداريها، فرمانداريها و ادارات پست تمام افراد بزودي شماره ملي خود را دريافت كنند.
سجاد ورقايي در مراسم معارفه سيديعقوب حسيني، مديركل جديد ثبت احوال استان زنجان، با اشاره به اين كه تاكنون بالغ بر ۳۰ ميليارد ريال براي تجهيز دستگاه هاي نرم افزاري و سخت افزاري ثبت احوال در كشور سرمايه گذاري شده است، در خصوص صدور كارت هاي ملي نيز تصريح كرد: نزديك به ۲۴ ميليون تقاضاي صدور كارت ملي صورت گرفته كه ۲۳ ميليون كارت تا كنون توليد و به متقاضيان ارائه شده است.
به گفته وي، تا پايان سال ،۸۶ كليه هموطنان صاحب كارت ملي شوند.
ورقايي خاطرنشان كرد: سامانه جديد اطلاع رساني ثبت احوال مي تواند اطلاعات مربوط به هويت افراد را به طور آنلاين در اختيار متقاضيان از جمله نيروي انتظامي قرار دهد كه اخيراً بانك ها نيز از اين طرح استقبال كرده اند.
به گزارش ايسنا وي گفت: در برخي از مناطق كشور شناسنامه هر كودكي كه در بيمارستاني متولد مي شود، توسط نيروهاي ثبت احوال، مستقر در بيمارستان، در طول يك هفته آماده و تحويل خانواده اش مي شود كه اميدواريم اين طرح در ساير نقاط كشور نيز اجرا شود.
وي در پايان استان زنجان را در مكانيزه كردن تنظيمات سجلي جزو استانهاي پيشگام دانست و افزود: هم اكنون در اين استان كليه تنظيمات مربوط به ثبت تولد و فوت مكانيزه انجام مي شود.
صدور ۸۲۰ هزار جلد سند مالكيت طي هشت ماه گذشته
سازمان ثبت اسناد و املاك كشور نيز در هشت ماهه سال ،۱۳۸۴ حدود ۸۲۰ هزار جلد سند مالكيت در سراسر كشور صادر كرده است.
به گزارش روابط عمومي سازمان ثبت، صدور اين تعداد سند مالكيت در مقايسه با مدت مشابه سال ،۱۳۸۳ حدود دو درصد افزايش را نشان مي دهد.
بر اساس اين گزارش همچنين طي هشت ماهه  سال جاري و از محل درآمدهاي وصولي سازمان ثبت اسناد و املاك كشور يك هزار و ۶۳۳ ميليارد و ۴۳۹ ميليون و ۴۳۴ هزار و ۸۳۲ ريال به خزانه  دولت واريز شد كه در مقايسه با ميزان درآمدهاي وصولي مدت مشابه سال قبل ۹ درصد افزايش داشته است.

قرص هاي ضدبارداري و كاهش خطر ابتلا به ام اس
واحد مركزي خبر: زناني كه با قرص از حاملگي جلوگيري مي كنند كمتر در معرض خطر ابتلا به ام .اس قرار مي گيرند.
پژوهشگران دانشگاه هاروارد دريافته اند كه جلوگيري از حاملگي به وسيله قرص خطر كوتاه مدت ابتلا به ام .اس را در زنان كاهش مي دهد. اين زنان چهل درصد كمتر از ساير زنان به ام.اس مبتلا مي شوند. تحقيقات قبلي حاكي از آن بوده كه هورمون هاي جنسي مونث مي تواند بروز بيماري ام .اس يا حاد شدن علائم آن را به تأخير اندازد.

تأثير بزرگي مغز بر توانايي هاي ذهني
واحد مركزي خبر: محققان مي گويند اندازه مغز بر توانايي ذهني افراد تأثير مي گذارد و هرچه اين اندازه بزرگتر باشد توانايي ذهني نيز افزايش پيدا مي كند.
نتايج جديد درباره عوامل مؤثر بركارايي مغز با بررسي مغز يك صد نفر انسان سالم از نظر عصبي بدست آمده است.در زنان استعداد كلامي به وضوح با بزرگي مغز ارتباط دارد و در مردان فقط در كساني اين گفته صدق مي كند كه راست دست هستند.
همچنين بزرگي مغز از سن بيست و پنج سالگي تا هشتاد سالگي به تدريج كاهش پيدا مي كند.

انفجارهاي پياپي بخش اعظمي از قلعه
«دا و دختر» رامهرمز را فرو ريخت
گروه علمي فرهنگي: مدير اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان رامهرمز تأكيد كرد: انفجارهاي شركت گچ در اطراف قلعه دا و دختر رامهرمز سبب نابودي بخش اعظمي از اين قلعه باستاني شده است.
فردين بيگدلي در گفت و گو با ايسنا در خوزستان خاطرنشان كرد: انفجارهاي شديد شركت گچ به منظور اكتشاف و استخراج در اطراف شهرستان رامهرمز علاوه بر ايجاد ناامني در شهر سبب نابودي بخش اعظمي از قلعه تاريخي باستاني اين شهرستان شده است.
سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري رامهرمز از اين شركت شكايت كرده؛ ولي تا به حال نتيجه مطلوبي نداشته و انفجارها ادامه دارند.
مدير اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان رامهرمز يادآور شد: اين قلعه جزو آثار ثبت شده ملي در سال ۷۹ است و در پنج كيلومتري شمال شهرستان رامهرمز قرار دارد و متعلق به دوره ساساني است.

تشكيل بانك اطلاعات بيماران صعب العلاج
ايسنا: معاون وزير رفاه و مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني اعلام كرد: تشكيل بانك اطلاعات بيماران صعب العلاج كه به تصويب هيأت دولت رسيده بود، ابلاغ شد. دكتر سيد ابوالقاسم موسوي افزود: بر اين اساس تمامي بيماران صعب العلاج شامل بيماران تالاسمي، هموفيلي، دياليزي، سرطاني، MS، ديابتي، رواني و سوختگي شناسايي شده و تحت پوشش سازمان بيمه خدمات درماني قرار مي گيرند. وي تصريح كرد: با تشكيل بانك بيماران صعب العلاج و شناسايي آنها، يارانه دارو و درمان اين افراد در صندوق ويژه اي متمركز شده و امكان توزيع هدفمند يارانه ها فراهم مي شود.

مشكلات بينايي در نوزادان نارس
011277.jpg
ايسنا: يك فوق تخصص شبكيه و ليزر گفت: يكي از شايع ترين عوارض چشمي در نوزادان نارس كه وزنشان از يك هزار و ۵۰۰ گرم كمتر است در اثر تشخيص نادرست بوده و باعث نابينايي زودرس مي شود.
دكتر محمد مهدي پرورش گفت: چون در نوزادان نارس رگ هاي شبكيه به طور كامل رشد نكرده ممكن است اين رگ ها مسير غير طبيعي پيدا كنند و به رشد خود به طرف داخل زجاجيه چشم ادامه دهند و منجر به جدا شدگي شبكيه و نهايتا نابينايي شوند. متخصص چشم در خصوص درصد شيوع اين عارضه گفت: درصد شيوع اين بيماري در كشور ما رو به افزايش است و با توجه به نگهداري نوزادان در NICU و يا واحدهاي نگهداري نوزادان اين امر روز به روز بيشتر شايع مي شود.
دكتر پرورش در خصوص نحوه درمان اين بيماري اظهار كرد: به وسيله عمل ليزر مي توان به راحتي ۸۰ الي ۹۰ درصد از نابينايي در اين افراد جلوگيري كرد ولي در مراحلي كه بيماري پيشرفت كرده باشد عمل جراحي نمي تواند روش مناسبي براي درمان باشد.
وي در خصوص نحوه تشخيص اين بيماري در نوزادان بيان كرد: با ريختن قطره در چشم نوزادان مي توان به اين عارضه پي برد ولي خانواده ها به راحتي نمي توانند اين عارضه را تشخيص دهند و فقط در مراحل بعدي و وقتي كه والدين احساس كنند كه مردمك چشم بچه ها سفيد شده مي توانند پي به اين بيماري ببرند و آن موقع ديگر دير است و نمي توان كاري انجام داد و باعث نابينايي كودكان مي شود.

سالروز زلزله بم روز كمكهاي بشردوستانه نام گرفت
گروه اجتماعي: به منظور گسترش فرهنگ كمكهاي بشردوستانه ششم دي به ياد فاجعه زلزله بم روز كمكهاي بشردوستانه نا م گذاري شد.
از اين رو مركز مطالعات عالي بين المللي دانشگاه تهران و دفتر هماهنگي امور انسان دوستانه ملل متحد همايشي را در محل سالن شيخ انصاري دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران برگزار مي كنند.در اين همايش كه ششم دي از ساعت ۳۰/۹ تا ۱۸ برگزار مي شود اساتيد دانشگاه، مسئولان دولتي، نمايندگان سازمانهاي بين المللي و سازمانهاي غيردولتي حضور خواهند داشت.

فقط يك قلم: ۹۶ ميليارد تومان!
مرتضي مجدفر
به گفته مسئولان دفتر آموزش و پرورش راهنمايي تحصيلي وزارت آموزش و پرورش، در سال تحصيلي گذشته حدود ۴۰۰ هزار دانش آموز راهنمايي مردود شدند. بنابه اعلام همين مسئولان، درصد قبولي دانش آموزان اين دوره از ۸۹ درصد در سال ۸۱ به ۹۳ درصد در حال حاضر رسيده است.
با نگاهي به اين عدد و رقم، به راحتي مي توان متوجه شد كه اين ۴۰۰ هزار نفر، تنها ۷ درصد از حدود ۵ ميليون و ۷۰۰ هزار دانش آموز اين دوره را تشكيل مي دهند. توجه به اين قدر مطلق ۷ درصدي و كوچك بودن ۴۰۰ هزار نفر در مقابل ۵ ميليون و ۷۰۰ هزار نفر، شايد ما را از صرافت دقيق شدن در اين خسران آموزشي و ضربه اي كه آموزش و پرورش كشورمان از اين ناحيه متحمل شده، باز دارد. ولي واقعيت قضيه اين است كه از مردودي اين ۴۰۰ هزار دانش آموز، صرفاً با احتساب هزينه سرانه مستقيم دولتي ۲۴۰ هزار توماني، تنها ۹۶ ميليارد تومان هزينه فرصت از دست رفته بر آموزش و پرورش تحميل شده است و اين به غير از هزينه هاي سرانه غير مستقيم دولتي؛ همچون هزينه معلمان و كادر آموزشي و پرورشي، تجهيزات، آموزش معلمان، اداره واحدهاي ستادي و... است كه توسط آموزش و پرورش براي هر يك از دانش آموزان _ از جمله همين ۴۰۰ هزار دانش آموز مردودي _ اختصاص يافته است. اگر هزينه هاي انجام شده توسط خانواده هاي دانش آموزان در طول يك سال تحصيلي و ساير هزينه هاي پيدا و پنهان اين خيل عظيم ۴۰۰ هزار نفري را نيز محاسبه كنيم، رقم تجمعي اين خسران آموزشي سر به فلك مي كشد. و البته از اين هم مي گذريم كه اگر اين دانش آموزان يك سال از عمر خود را تلف نمي كردند و به كاري نازل با درآمدي نازل تر تن در مي دادند، لااقل مي توانستند درآمدي را براي خود و خانواده خود تحصيل كرده و احساس مفيد بودن بكنند. در اين رهگذر، اين نكته را هم نبايد از نظر دور داشت كه در تكرار پايه اكثريت قابل توجهي از اين افراد، علاوه بر موضوع هزينه ها، با بحث هاي روحي _ رواني و خسارت هاي شخصيتي _ اجتماعي گسترده اي روبه رو هستيم كه به هيچ عنوان با عدد و رقم و پول قابل قياس نيست و البته اين به غير از ترك تحصيل و رها شدن بخشي از اين ۴۰۰ هزار نفر در جامعه است كه به دليل استفاده از دو سال حضور در يك پايه، ديگر حق استفاده از مدرسه روزانه را ندارند و با تصميم خود و يا به دليل فشار خانواده و مشكلات اقتصادي، مدرسه را ترك مي كنند.
اكنون كه ۹۶ ميليارد تومان هزينه مستقيم و ميلياردها تومان هزينه هاي غيرمستقيم ديگر ناشي از مردودي اين ۴۰۰ هزار نفر را تحمل كرده ايم و اين رقم بر روي هزينه هاي از دست رفته نظام آموزشي ما در سال هاي اخير انباشته شده است، آيا به دنبال دلايل هم بوده ايم: آيا اين افراد از كيفيت آموزشي پاييني برخوردار بوده اند؟ آيا آموزش آنها به عهده معلمان توانمند گذاشته نشده است؟ آيا تعريف ما از آموزش عمومي كه دانش آموزان دوره راهنمايي را هم شامل مي شود، با تعريف ساير كشورمان جهان از آموزش عمومي فرق دارد؟ آيا نظام ارزشيابي از آموخته هاي دانش آموزان ايراد دارد؟ آيا نظام ارتقاي تحصيلي براساس سن را كه اكنون در بسياري از كشورها كاربرد دارد، ما نمي توانيم به كار ببريم؟ آيا در آموزش معلمان و تجهيز آنان به روش هاي جديد و مهارت هاي حرفه اي به اندازه كافي كوشش كرده ايم؟ آيا معلماني كه عهده دار تربيت و آموزش دانش آموزان ما هستند، از لحاظ معيشتي در وضع مطلوبي قرار دارند؟ آيا از نظام برنامه ريزي درسي درستي در تدوين برنامه ها و كتاب هاي درسي برخورداريم؟ آيا معلمان همراه با تغييراتي كه در برنامه ها رخ داده و از ديد برنامه ريزان مثبت بوده است، با آنها همراه شده اند؟ و...
به نظر مي رسد، مردودي اين ۴۰۰ هزار نفر آن قدر مهم باشد كه كميته هاي تحقيق و تفحص فراواني را تشكيل بدهيم، متخصصان علوم تربيتي را از اقصي نقاط كشور به ياري بطلبيم، لحظه اي به رها شدن اين كودكان در جامعه و آسيب هاي اجتماعي گسترده اي كه در انتظار آنهاست، فكر كنيم و كاري كنيم كه بدون بازي با اعداد و رقم و به دور از سياسي كردن موضوع، از مردودي حتي يك دانش آموز هم تن و دل مان بلرزد و خواب شب بر ما حرام شود.

تصويب طرح ضربتي درمان ۳هزار معتاد تزريقي
گروه اجتماعي: مديركل درمان و بازتواني ستاد مبارزه با مواد مخدر از تصويب طرح ضربتي درمان معتادان تزريقي شهر تهران در كميته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد و گفت: بر اساس اين طرح ضربتي، ۳ هزار معتاد تزريقي از جمله معتادان خيابان خواب اصلي، به مدت ۳ ماه تحت پوشش درمان قرار مي گيرند. دكتر صفاتيان در پاسخ به اين پرسش كه «چرا عليرغم اعلام ستاد مبني بر جمع آوري و درمان معتادان تابلو تا پايان خرداد سال ۸۳ اين امر محقق نشد؟» تصريح كرد: در اين زمينه برنامه اي جامع، تهيه و در دو جلسه ستاد مصوب و اعتباري براي آن در نظر گرفته شد؛ اما آيا بودجه را اختصاص دادند تا هيچ معتادي را كنار خيابان نبينيم؟
به گفته دكتر صفاتيان در قالب طرح ضربتي ياد شده، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي يكهزار معتاد را در مراكز IC  D و سازمان هاي غيردولتي، يكهزار معتاد را در سيستم درماني خود و سازمان زندانها نيز يكهزار نفر را تحت پوشش درمان با متادون خواهند برد و لذا طرح توسط گروه ارزيابان تعيين شده نيز ارزيابي خواهد شد.
وي همچنين با اعلام تصويب طرح جامع كاهش آسيب هاي اجتماعي در جلسه اخير ستاد مبارزه با مواد مخدر كه با حضور رئيس جمهوري تشكيل شد، اظهار كرد: در اين برنامه يكساله كه تقاضاي ۲۰ ميليارد تومان اعتبار براي آن شده ، گسترش كلينيك هاي مثلثي درمان اعتياد، مراكز درمان اجتماع مدار معتادان(DIC) برنامه هاي دسترسي به معتادان و درمان نگهدارنده با متادون ۴ فعاليت اصلي براي معتادان تزريقي خياباني خواهد بود.
مديركل درمان و بازتواني ستاد مبارزه با موادمخدر همچنين به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: بر اين اساس در صورت تامين اعتبار اجراي طرح، ۲۰ تا ۲۵ درصد معتادان تزريقي تحت پوشش خواهند رفت. وي همچنين مهمترين مشكل انجام فعاليت هاي درماني را بودجه دانست .

مهلت  نام نويسي  در دوره  دكتراي
  تخصصي  دانشگاه  آزاد تمديد شد
گروه علمي فرهنگي: رئيس  مركز آزمون  دانشگاه  آزاد اسلامي  گفت : آخرين  مهلت  نام نويسي  در دوره  دكتراي  تخصصي  دانشگاه آزاد اسلامي ، هشتم  دي ماه  است  و اين  زمان  تمديد نخواهد شد.
«ناصر اقبالي» افزود: متقاضيان  نام نويسي  مي توانند با مراجعه  به  دفاتر پستي ، نسبت  به  نام نويسي  در آزمون  دكتراي  تخصصي  و دوره هاي  دكتراي  بدون  آزمون  اقدام  كنند.نام نويسي  دراين  آزمون  از ۲۱ آذرماه  آغاز شده  و ابتدا قرار بود تا اول دي  ماه  ادامه  يابد كه  دفتر آزمون  اين  دانشگاه ، آن  را تا هشتم  دي ماه  جاري  تمديد كرد. وي  درباره  شرايط  نام نويسي  در دوره  دكتراي  تخصصي  بدون  آزمون  اظهار داشت : دارا بودن  حداقل  ميانگين  نمرات ، ۱۸ در دوره  كارشناسي  ارشد براي  رشته هاي  علوم  انساني  و حداقل  ميانگين  نمرات  ۱۷ براي  ساير رشته ها ضروري  است  و حداقل  نمره  پايان نامه  متقاضيان  در همه  رشته ها بايد ۵۰/ ۱۸ باشد.
وي  افزود: نمره  كل  هر داوطلب  براساس  ۷۵ درصد معدل  كتبي  و ۲۵ درصد نمره  مصاحبه  تعيين  مي شود و گزينش  دانشجو در هر رشته  به  تعداد ظرفيت  و با توجه  به  اولويت  نمره  كل  انجام  مي شود.
اقبالي  اظهار داشت : افراد پس  از پذيرش  و ورود به  دوره  دكتراي  تخصصي  براي  فارغ التحصيلي  ملزم  به  شركت  در آزمون  تافل  و كسب  حد نصاب  نمره  ۱۵ هستند.

ثبت نام آزمون هاي زبان سازمان سنجش ۱۳ دي
گروه علمي فرهنگي: ثبت نام آزمون هاي تافل دوره يازدهم، TSE ، GRE عمومي از روز سه شنبه ۱۳ دي ماه سال جاري آغاز و تا پنجم بهمن ماه ادامه مي يابد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، داوطلبان براي ثبت نام در اين آزمون ها بايد با در دست داشتن دو قطعه عكس، مبلغ ۱۴۰ دلار هزينه ثبت نام معادل يك ميليون و ۲۷۴ هزار ريال و كارت شناسايي معتبر به صورت حضوري در تاريخ هاي مشخص شده به سازمان سنجش مراجعه كنند.
گفتني است زمان برگزاري آزمون هاي تافل و TSE، نوزدهم اسفند ماه و آزمون GRE (عمومي) ۲۰ اسفند ماه سال جاري است.

۶۰ درصد اعضاي سازمان هلال احمر دختر هستند
ايرنا: معاون آموزشي و پژوهشي سازمان جوانان جمعيت هلال احمر كشور گفت: ۶۰ درصد از مجموع يك ميليون و ۳۵۰ هزار عضو اين سازمان را دختران تشكيل مي دهند. مهدي نجفي در همايش كشوري اعضاي منتخب كميته ها و هسته هاي مطالعاتي اين سازمان در يزد افزود: اين تعداد عضو در قالب هسته هاي دانش آموزي، دانشجويي و مراكز آزاد، ساماندهي شده اند.نجفي گفت: در مراحل مختلف، آموزش هاي متمركز و غيرمتمركز براي اعضا برگزار مي شود كه آموزش هاي متمركز براساس سياست كلي و آموزش هاي غيرمتمركز براساس نياز و درخواست هر منطقه ارايه خواهد شد.

مصرف جوش شيرين و پوكي استخوان
ايسنا: از آنجا كه جوش شيرين به شدت خاصيت ضد اسيدي دارد در بسياري از مواد غذايي به عنوان يك آنتي اكسيدان قوي كاربرد دارد. متخصصان تغذيه به اين نتيجه رسيده اند كه كم خوني، پوكي استخوان، سوء هاضمه، افسردگي و بي حالي از جمله عوارضي هستند كه مصرف روزانه نان هاي جوش شيرين دار در انسان ايجاد مي كند زيرا جوش شيرين با نشستن روي آهن و كلسيم در خون به تدريج به حذف اين دو عنصر حياتي از بدن منجر شده و خونسازي و استقامت استخوان ها را از بين مي برد.

سيماي پاك و لطيف تهران
011337.jpg
گروه شهري _ هواشناسي كشور اعلام كرد: حداكثر و حداقل دماي تهران امروز به ترتيب به ۹ و يك درجه سانتي گراد بالاي صفر مي رسد.
به گزارش همشهري، درحالي كه سازمان هواشناسي آسمان امروز تهران را صاف تا قسمتي ابري گاهي همراه با وزش باد پيش بيني كرده است سايت هواشناسي ياهو هواي تهران را برفي و سايت accu weather نيز آسمان تهران را ابري همراه با بارندگي توصيف كرده اند.
درعين حال به دليل بارندگي ۲ روز گذشته كه بعدازظهر ديروز در برخي نقاط شمال شهر تهران با بارش برف همراه بود، ديروز بالاخره تهران چهره اي تميز و لطيف به خود گرفت و وزش باد آرام نيز به برقراري اين وضعيت كمك كرد.
بارش متناوب باران در تهران كه از نخستين روز زمستان آغاز شده، در كاهش آلودگي هواي اين كلان شهر تاثير زيادي داشته است، به طوري كه ديروز شمار زيادي از شهروندان ساكن تهران توانستند بدون دغدغه و فارغ از خطر آلودگي هوا در خيابان هاي شهر پياده روي كنند.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |