|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
با هدف جبران كسري بودجه
لايحه متمم بودجه سال ۸۴ به مجلس ارائه مي شود
پيش بيني مي شود بخشي از كسري بودجه با پيش فروش سيم كارت تلفن همراه جبران شود
|
|
گروه اقتصادي: با اعلام رقم رسمي كسري بودجه سال جاري از سوي رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي، گمانه زني براي چگونگي جبران كسري ۸۵۰۰ ميليارد توماني و يا كاهش آثار زيانبار آن بر اقتصاد كشور بويژه تورم آغاز شده است.
به گزارش همشهري در صورت پيش فروش سيمكارت تلفن همراه و با پيش بيني ثبت نام حدود ۵ ميليون و ۵۰۰ هزار سيمكارت، رقمي به ميزان ۲ هزار و ۱۴۵ ميليارد تومان نصيب دولت مي شود. اين رقم در كوتاه مدت مي تواند جبران كننده حدود يك چهارم كسري بودجه باشد.البته دولت مجبور است بخشي از اين ميزان پول را به عنوان ماليات برداشت كرده و بقيه را در اختيار شركت مخابرات قرار دهد.
راهكار ديگري كه به نظر مي رسد به طور جدي از سوي دولت در حال پي گيري است و مجلس نيز چاره اي جز تصويب آن ندارد، ارائه لايحه متمم بودجه ۸۴ براي برداشت از حساب ذخيره ارزي است. البته در اين ميان ممكن است راهكارهاي ديگري همچون صرفه جويي دستگاه هاي دولتي نيز مورد توجه قرار گيرد اما تجربه سالهاي گذشته نشان مي دهد اين راهكار به دلايل مختلف به راحتي عملياتي نمي شود.
به هر حال از آنجا كه آثار كسري بودجه ممكن است در ماه هاي پاياني سال در پرداخت حقوق و پاداش و عيدي كاركنان دولت تجلي پيدا كند، دولت ناچار است به زودي به چاره انديشي در اين زمينه بپردازد و پيش بيني مي شود لايحه متمم بودجه سال جاري همزمان با لايحه بودجه سال آينده به مجلس ارائه شود.ديدگاه ديگري نيز به بودجه عملياتي و اصلاح ساختار بودجه با هدف جلوگيري از كسري بودجه در سال آينده مي انديشد.
يك عضو كميسيون اقتصادي مجلس در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تأييد رقم ۵ هزار ميليارد توماني ناشي از افزايش هزينه ها مي گويد: بخشي از اين رقم مربوط به عدم تحقق درآمدهايي است كه براساس آنها هزينه تنظيم شده است، بخشي نيز مربوط به عدم اجراي بند (ه) تبصره ۳۰ قانون بودجه سال جاري مبني بر كسر ۱۱۰۰ ميليارد توماني از اعتبارات دستگاه هاست كه فقط ۴۸۰ ميليارد تومان آن اختصاص يافته است.
دكتر حسن سبحاني مي افزايد: عدم تحقق قيمت پيش بيني شده دلار در بودجه (۵/۹۰۹ تومان) نيز خود باعث شده است تا به ميزان ۲۰ تومان به ازاي هر دلار درآمد محقق نشود.
وي با اشاره به اين كه ۶۰۰ ميليارد تومان درآمد حاصل از واردات خودرو نيز تحقق نيافته است، اظهار مي كند: در اين ميان سازمان هاي دولتي هم بايستي ۵۰۰ هزار ميليارد تومان از محل فروش ساختمان هاي اضافي خود درآمد كسب مي كردند كه اين امر هم تحقق نيافت. در اين ميان كسري بودجه ۱۴۰۰ ميليارد توماني آموزش و پرورش استان ها را هم بايد لحاظ كنيم.وي مي گويد: اميدواريم با بودجه ريزي عملياتي سال آينده شاهد كسري در بودجه دولت نباشيم.
معطل ماندن ۱۱ هزار پروژه نيمه تمام عمراني
در عين حال يك عضو ديگر كميسيون اقتصادي مجلس نيز با تأكيد بر اين كه به علت كسري بودجه سال جاري حدود ۱۱ هزار پروژه عمراني هنوز نيمه كاره باقي مانده است، مي گويد: شركت هاي دولتي ۶۰ درصد از بودجه كشور را به خود اختصاص مي دهند اما عملكرد چندان مطلوبي ندارند.
سيدجلال حسيني مي افزايد: فقدان نظارت كافي، هزينه كرد نامناسب و بي انضباطي دستگاه ها از جمله چالش هاي اساسي نظام بودجه ريزي كشور است.
وي با تأكيد بر اين كه نحوه تخصيص اعتبارات در دولت جديد بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد، مي گويد: بايد در افزايش ۱۰ تا ۱۵ درصدي سنواتي بودجه دستگاه ها بازنگري انجام پذيرد.
متمم بودجه مشكل را حل مي كند
همچنين مخبر كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار مي كند كه با متمم بودجه سال جاري بخش عمده اي از محقق نشدن درآمدها جبران مي شود.
محمدمهدي مفتح در پاسخ به اين كه چرا اساساً بودجه سال جاري به نحوي نوشته نشد كه ديگر نيازي به متمم بودجه نداشته باشيم، مي افزايد: در بودجه نويسي سال جاري نهايت تلاش براي تهيه لايحه بودجه اي شفاف شده بود و بايد گفت عدم تحقق درآمدها و افزايش بيش از حد هزينه ها موجب اين مشكل (كسري بودجه) شده است.
وي درخصوص علت تأخير در اجراي پروژه هاي عمراني نيز تصريح مي كند: مشكل صدور مجوز براي انتشار اوراق مشاركت و فاينانس كه اخيراً پس از تأييد شوراي نگهبان در دستور كار قرار گرفته است خود در كنار كسري بودجه باعث تأخير در اجراي پروژه هاي عمراني شده است.
بودجه ريزي عملياتي
به نظر مي رسد دولت با ايجاد كميته ويژه اي براي بررسي علت محقق نشدن درآمدهاي پيش بيني شده در بودجه سال جاري در تلاش است طي برنامه اي حداقل نيمي از درآمدهاي فوق را تا پايان امسال محقق سازد.
|
|
|
در هشت ماهه اول امسال
۴۲ درصد از اهداف بودجه اي دريافت ماليات
نقل و انتقال سهام در هشت ماهه اول امسال محقق شد
مهر: ۴۲ درصد از اهداف بودجه اي دريافت ماليات نقل و انتقال سهام در هشت ماهه اول امسال محقق شد.
ميزان تحقق درآمد دولت از محل دريافت ماليات نقل و انتقال سهام در هشت ماهه اول امسال نسبت به رقم مصوب بودجه اي ۴۲ درصد بوده است.
برطبق رقم مصوب بودجه اي دولت بايد از محل دريافت ماليات نقل و انتقال سهام در هشت ماهه اول امسال ۷/۸۸۶ ميليارد ريال درآمد بدست مي آورد كه ۳۷۴ ميليارد ريال آن در اين مدت محقق شده است.
در يكي از تبصره هاي بودجه سال ۱۳۸۴ احكامي براي تحقق درآمدهاي مالياتي ناشي از نقل و انتقال سهام و اصلاح نصاب هاي مربوط در قانون ماليات هاي مستقيم پيش بيني شده بود ولي اين بند در مجلس شوراي اسلامي مورد تصويب قرار نگرفت و ارقام در نظر گرفته شده در بودجه نيز اصلاح و تعديل نشد، از اين رو هم اكنون شاهد عدم تحقق ۵۸ درصد از اهداف بودجه ناشي از دريافت ماليات نقل و انتقال سهام هستيم.
درآمد دولت از محل دريافت ماليات نقل و انتقال سهام از ۴/۳۵۱ ميليارد ريال هشت ماهه اول ۸۳ به ۸/۳۷۳ ميليارد ريال در هفت ماهه اول امسال رسيده است.
در همين حال درآمد بودجه اي در نظرگرفته شده براي دولت از محل دريافت ماليات نقل و انتقال املاك و سرقفلي نيز در هشت ماهه اول امسال به ترتيب تنها ۴۳ و ۴۷ درصد تحقق داشته است.
بر طبق رقم مصوب بودجه اي دولت از محل دريافت ماليات نقل و انتقال املاك و سرقفلي بايد در مدت ياد شده ۷۸۷ و ۸۸۷ ميليارد ريال درآمد داشت.
براساس اين گزارش، دولت از محل دريافت ماليات نقل و انتقال املاك و سرقفلي در هشت ماهه اول امسال به ترتيب ۳۳۶ و ۱۱۳۳ ميليارد ريال درآمد نصيبش شده است.
ماليات سيگار
در همين مدت دولت از محل ماليات بر فروش سيگار ۱۷۹ ميليارد ريال درآمد كسب كرد.
دولت از دريافت ماليات از فروش سيگار كه جزء ماليات بركالا و خدمات است، در هشت ماهه اول امسال ۱۷۹ ميليارد ريال درآمد داشته است.
در حالي درآمد دولت از دريافت ماليات از فروش سيگار در هشت ماهه اول امسال به ۱۷۹ ميليارد ريال رسيده كه اين ميزان درآمد در مدت مشابه سال گذشته ۱۰۵ ميليارد ريال بوده است كه ۷۱ درصد افزايش نشان مي دهد.
همچنين درآمد دولت از دريافت ماليات از فروش سيگار نيز در هشت ماهه اول امسال نسبت به رقم مصوب بودجه اي در اين مدت( ۱۲۰ميليارد ريال)، ۴۹ درصد افزايش يافته است.
دولت در بودجه سال جاري پيش بيني كرده است كه از دريافت ماليات از فروش سيگار تا پايان سال جاري ۱۸۰ ميليارد ريال درآمد داشته باشد.
|
|
|
در هشت ماه نخست امسال
دولت ۳۱ هزار ميليارد ريال به كالاهاي
اساسي و دارو يارانه داد
مهر : در هشت ماهه اول امسال، نسبت يارانه كالاهاي اساسي و دارو به كل هزينه هاي جاري دولت به ۱۷ درصد رسيده است.
در هشت ماهه اول امسال كل هزينه هاي جاري دولت به ۱۸۱ هزار و ۶۷۸ ميليارد ريال رسيده است كه ۳۱ هزار و۵۳۵ ميليارد ريال آن به يارانه كالاهاي اساسي و دارو اختصاص دارد.
نسبت يارانه كالاهاي اساسي و دارو به كل هزينه هاي جاري دولت در هشت ماهه اول سال ۱۳۸۳ حدود ۱۲درصد بوده كه امسال به حدود ۱۷ درصد افزايش يافته است.
اختصاص يارانه كالاهاي اساسي و دارو از ۱۸ هزار و ۲۷۰ ميليارد ريال هشت ماهه اول سال ۱۳۸۳ به ۳۱ هزار و ۵۳۵ ميليارد ريال رسيده است كه ۷۳ درصد افزايش نشان مي دهد.
بر طبق رقم مصوب بودجه اي، دولت در هشت ماهه اول امسال به كالاهاي اساسي و دارو بايد ۲۶ هزار و ۸۷۵ ميليارد ريال اعتبار اختصاص مي يافت و اين درحالي است كه در اين مدت ۳۱ هزار و ۵۳۵ ميليارد ريال اعتبار به اين گونه كالا ها اختصاص داده است.بدين ترتيب، دولت در هشت ماهه اول امسال ۱۷ درصد بيش از رقم مصوب بودجه اي به كالاهاي اساسي و دارو يارانه اختصاص داده است.
|
|
|
صورتحساب عملكرد بودجه سال ۸۳
كل كشور به رئيس جمهور ارائه شد
سي ينا: صورتحساب عملكرد بودجه سال ۱۳۸۳ كل كشور از سوي وزير امور اقتصادي و دارائي تقديم رئيس جمهور شد.
اين صورتحساب كه براساس ضوابط مقرر در قانون تفريغ بودجه سال هاي پس از انقلاب تهيه شده، سومين صورتحسابي است كه براساس نظام طبقه بندي جديد بودجه ريزي كشور و تعاريف ماده ۷۷ قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت تهيه و تنظيم مي شود. صورتحساب مذكور، بيست و سومين صورتحساب عملكرد سالانه تفريغ بودجه كل كشور است كه پس از ارائه اولين گزارش آن در سال ،۱۳۶۱ سالانه و به صورت پي درپي تقديم رئيس جمهور مي شود.
|
|
|
هزينه برق؛ كمتر از يك درصد هزينه
ناخالص خانواده هاي شهري را تشكيل مي دهد
گروه اقتصادي: درصد سهم برق مصرفي در متوسط هزينه هاي ناخالص سالانه خانوار شهري در سال گذشته ۵۶ صدم درصد بوده كه نسبت به سال ۸۲ ، ۵ صدم درصد كاهش يافته است.گزارش روابط عمومي شركت توانير به نقل از دفتر آمارهاي اقتصادي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران حاكيست درصد سهم برق مصرفي مشتركان برق در شهرهاي كشور به طور متوسط در سال ۱۳۸۱ ، ۵۷ صدم درصد بوده كه اين رقم در سال ۱۳۸۲ به ۶۱ صدم درصد بالغ شده و در سال ۱۳۸۱ ، ۵۷ صدم درصد بوده كه اين رقم در سال ۱۳۸۲ به ۶۱ صدم درصد بالغ شده و در سال ۱۳۸۳ با ۵ صدم درصد كاهش نسبت به سال پيش از آن به ۵۶ صدم درصد كاهش يافت.
اين درحالي است كه متوسط درصد سهم مسكن يك خانوار شهري در سال گذشته ۷/۲۴ درصد سهم آب مصرفي ۳۸ صدم درصد و سهم سوخت در متوسط هزينه هاي ناخالص سالانه يك خانوار شهري در سال ۸۳ ، ۶۵ صدم درصد گزارش شده است.
|
|
|
در ۵۰ شهر كشور جايگاه سوخت CNG احداث شده است
سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور، همزمان با افزايش تعداد خودروهاي گازسوز (CNG)، در ۵۰ شهر ۱۵۱ جايگاه سوخت رساني احداث كرده است.
سازمان بهينه سازي مصرف سوخت اعلام كرد:از اين تعداد جايگاه ۱۲۰ جايگاه در حال سوخت رساني به خودروها و ۳۱ جايگاه ديگر نيز آماده بهره برداري هستند.
|
|
|
شرايط جايگزيني خودروهاي فرسوده اعلام شد
گروه اقتصادي: براساس طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده پلاك شخصي۴سيلندر مدل۱۳۴۵تا۱۳۵۴و بيش از چهار سيلندر مدل ۱۳۴۵تا ۱۳۵۹ اين خودروها با پرايد نو و پي كي جايگزين مي شود. طبق اين طرح مشتري مي تواند با ارائه گواهي اسقاط و واريز ۷/۵ ميليون تومان يك دستگاه پرايد نو با بيمه بدنه يك ساله رايگان تحويل بگيرد و يا با واريز ۸۵/۳ ميليون تومان يك دستگاه پي كي خريداري كند. خودروهاي فرسوده ژيان _ فولكس _ ميني ماينر _ مسكوويچ _ هيلمن- انواع جيپ _ لندرور _ فيات و آلفارمئو فقط با پي كي جايگزين مي شوند. دارندگان كليه خودروهاي فرسوده پلاك تهران و ساير شهرهاي كشور كه سند بصورت قطعي به نام آنها باشد مي توانند از تسهيلات گروه سايپا براي جمع آوري خودروهاي فرسوده استفاده كنند. همچنين مالكان خودروهاي فرسوده واجد شرايط مي توانند با استفاده از تسهيلات مالي موسسه مالي اعتباري بنياد و رايان سايپا بصورت اقساطي يا وام قرض الحسنه خودروهاي فرسوده خود را با پرايد و يا پي كي نو جايگزين كنند.
|
|
|
با كمك بخش خصوصي و امكانات خارجي
آموزش فني و حرفه اي كشور متحول مي شود
گروه اقتصادي: رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور در جلسه كميته هماهنگي امور بين الملل سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور تأكيد كرد: مصمم هستيم از امكانات مناسبي كه در خارج از كشور وجود دارد با كمك بخش خصوصي در جهت ارتقاي آموزش هاي فني و حرفه اي استفاده كنيم.
كردان در اين جلسه كه روز يكشنبه ۴ دي ماه با حضور شيخ عطار معاون وزير امورخارجه و حسين نوري مديركل امور بين الملل وزارت كار و امور اجتماعي و نخبه مشاور وزير كار و امور اجتماعي برگزار شد اضافه كرد: سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور آماده برقراري تعامل دو يا چندجانبه آموزشي و مهارتي با تمامي سازمان هاي بين المللي و كشورهايي است كه در زمينه هاي فني و حرفه اي فعال هستند.
معاون وزير كار و امور اجتماعي اضافه كرد: ما آماده ارايه تجارب آ موزشي خود به كشورهاي نيازمند هستيم و در اين راستا برنامه هاي مختلفي تدوين كرده ايم.
وي در بخش ديگري از اظهاراتش افزود: مسئولان پيگيري امور مربوط به همكاري با كشورها و سازمان هاي بين المللي با دقت و دريافت و رعايت تمامي مصالح نظام بايد به شناسايي قابليت ها و ظرفيت هاي موردنظر مبادرت ورزند و نسبت به بهره برداري به نفع سازمان و كشور بكوشند.
كردان گفت: همكاري هاي سازمان آموزش فني و حرفه اي و سازمان هاي بين المللي گسترش خواهد يافت و در اين راستا نيازمند همكاري مطلوب و مؤثر وزارت امورخارجه و نمايندگي هاي خارج از كشور هستيم.
وي ادامه داد: طرحي در دست بررسي داريم كه با همكاري مديران، مربيان و نيروهاي بازنشسته و باتجربه سازمان به راه اندازي آموزشگاه هاي آزاد در خارج از كشور اقدام كرده و ايران را به الگوي آموزشي منطقه تبديل كنيم.
رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور گفت: در سال ۸۵ تلاش هايي براي جذب ۵۵ ميليون دلار خدمات آموزشي از كشورهاي همسايه در دست بررسي است و اقداماتي براي تقويت روابط آموزشي با كشورهاي همسايه افغانستان و عراق انجام خواهد شد.
|
|
|
با تصويب دولت
۷۰۰ ميليارد تومان رانت بازار محصولات
پتروشيمي حذف مي شود
|
|
گروه اقتصادي: در حالي كه مدت ها قيمت گذاري محصولات پتروشيمي شرايط غيراقتصادي را براين صنعت حاكم كرده بود و موجب ايجاد فساد در توزيع و توليد محصولات پائين دستي مي شد ديروز اعلام شد كه اين محصولات از كالاهاي مشمول قيمت گذاري حذف مي شود.
به گزارش همشهري صنعت پتروشيمي يكي از صنايع داراي بازده اقتصادي بالا در ايران است و دليل آن مزيت مواد اوليه و دسترسي به بنادر دريايي براي صادرات ارزان محصولات پتروشيمي است ولي متاسفانه در طول سال هاي گذشته با قيمت گذاري و كنترل سقف قيمت محصولات پتروشيمي توسعه اين صنعت كند و براساس معيارهاي غيراقتصادي صورت مي گرفت.
اين شرايط بخش هاي پائين دستي صنايع پتروشيمي را نيز غيررقابتي كرده بود و از توسعه متوازن آن جلوگيري مي كرد.
ديروز با اعلام حذف محصولات پتروشيمي از كالاهاي مشمول قيمت گذاري اين اميد ايجاد شد كه رانت ۷۰۰ ميليارد توماني ناشي از اختلاف قيمت اين محصولات در بازار حذف و به توليد كنندگان واقعي تعلق خواهد گرفت.
ديروز حسين ابويي مهريزي مدير كل صنايع غيرفلزي وزارت صنايع و معادن با اعلام اين خبر به خبرگزاري مهر افزود، ستاد بررسي و كنترل قيمت ها با عدم شمول بند ج ماده ۳۹ قانون برنامه چهارم توسعه به محصولات پتروشيمي موافقت كرده و اميدواريم كه با تصويب و ابلاغ آن از سوي دولت رانت ۷۰۰ ميليارد توماني ناشي از تفاوت قيمت بازار آزاد و بازار دولتي حذف شود.
وي گفت: وزارت صنايع و واحدهاي صنعتي توليد كننده محصولات پتروشيمي و شركت ملي صنايع پتروشيمي سال هاست كه خواهان حذف قيمت گذاري محصولات اين صنعت هستند.
در حال حاضر تعدادي از واحدهاي صنعتي به عنوان توليد كننده تنها مواد اوليه توليد محصولات پتروشيمي را به قيمت دولتي دريافت و در بازار مي فروشند و در واقع تنها به عنوان واسطه توزيع عمل مي كنند. اين شرايط به ايجاد عدم تعادل در بازار و كاهش شرايط رقابتي منجر شده و از توسعه صنايع پائين دستي پتروشيمي در كشور جلوگيري كرده است.
براساس ماده ۳۹ قانون برنامه چهارم در صورتي كه كالايي مشمول قيمت گذاري دولتي شود، دولت بايد مابه التفاوت قيمت تعيين شده را از محل اعتبارات و منابع دولتي تامين كند. با اين مصوبه قانوني برنامه چهارم، دولت مجبور است بسياري از سياست هاي نادرست در قيمت گذاري كالاهاي اقتصادي و مصرفي را اصلاح و بازنگري كند.
|
|
|
اين هفته ادامه مي يابد
مذاكرات براي صادرات گاز ايران به هند و پاكستان
|
|
ايرنا: با ورود هيات ايراني اين هفته دردهلي نو مذاكرات درباره پيشرفت احداث خط لوله ۷ ميليارد دلاري انتقال گاز ايران به هند از طريق پاكستان و قرارداد جداگانه بين دوكشور در زمينه گاز مايع طبيعي ادامه مي يابد.
به گزارش رويتر محمد هادي نژاد حسينيان ، معاون وزير نفت ايران ديروز وارد هند شد و قرار است در اين مذاكرات كه در تاريخ ۲۸ و ۲۹ سپتامبر ( ۷و ۸ دي ) برگزار مي شود، شركت كند.
يكي از مقامات وزارت نفت هند روز دوشنبه در واكنش به گزارشي مبني بر تاخير احتمالي شش ماهه در اين پروژه گفت : من مي توانم اين اطمينان را بدهم كه برنامه تعيين شده براي تكميل اين پروژه هيچ تغييري نكرده است .
وي همچنين افزود: باتوجه به اينكه چندين شركت چند مليتي ازجمله گازپروم روسيه به پروژه علاقمند هستند، بنابراين ، هيچ نگراني به لحاظ حمايت بين المللي از احداث اين خط لوله ، وجود ندارد.
به گفته اين مقام هندي ، كه نامش اعلام نشده است نمايندگان ۳ كشور ايران ، هند و پاكستان براي بررسي پيشرفت هاي اجراي اين پروژه ، سه ماه ديگر نيز در تهران ديدار مي كنند.
بنابراين گزارش ، باوجود مخالفت هاي آمريكا، كشورهاي پاكستان و هند درماه جاري ابراز اميدواري كردند كه كار احداث اين خط لوله از ايران به جنوب آسيا تا سال ،۲۰۰۷ آغاز شود.
|
|
|
طرح صادرات آب و گاز به كويت پيگيري مي شود
ايرنا: يك هيات اقتصادي كويتي به رياست شيخ ناصر صباح الاحمد الصباح رئيس كميته طرح هاي اقتصادي مشترك ايران و كويت براي ديدار از جمهوري اسلامي ايران بزودي وارد تهران مي شود.اين هيات اقتصادي افق هاي توسعه طرح هاي اقتصادي مشترك و فعال كردن توافق هاي گذشته دو كشور را مورد بررسي قرار خواهد داد.طرح خريد گاز طبيعي از ايران و نيز طرح انتقال آب شيرين از كشورمان به كويت ، مهمترين طرح هاي اقتصادي است كه مسئولان دو كشور براي اجرايي كردن آن تلاش مي كنند.
|
|
|
رئيس جمهور دستور داد
كنترل و نظارت دقيق بر نحوه توزيع كالاهاي اساسي
مهر: دكتر احمدي نژاد در جلسه شوراي عالي رفاه و تامين اجتماعي كه پيش از ظهر ديروز به رياست وي تشكيل شد بر لزوم كنترل و نظارت دقيق بر نحوه توزيع كالاهاي اساسي تاكيد كرد.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، رييس جمهور در اين جلسه با اشاره به برخي گزارشهاي دريافتي از نارسايي در توزيع برخي كالاهاي اساسي، كنترل و نظارت دقيق بر نحوه توزيع اين كالاها به ويژه شير يارانه اي به منظور بهره مند شدن قشرهاي هدف جامعه را مهم دانست.
دكتر احمدي نژاد چند وزارتخانه را نيز براي بررسي وضع موجود و ارايه تصوير شفاف از دريافت يارانه ازسوي بخشهاي نيازمند جامعه مامور كرد.
رييس جمهور همچنين وزارت بازرگاني را مكلف كرد با هماهنگي ساير وزارتخانه هاي مربوط طرحي را براي افزايش كيفيت شير توزيعي در مدارس و بهينه سازي توزيع شير يارانه اي در مقاطع تحصيلي و جلوگيري از تلف شدن آن به شوراي عالي رفاه و تامين اجتماعي ارايه كند.
دكتر احمدي نژاد همچنين خواستار مطالعه جامع دستگاههاي مسئول درباره چگونگي بهينه سازي توزيع كالاهاي اساسي يارانه اي به منظور افزايش ضريب سلامتي و بهداشتي مردم و كاهش ضرر بهداشتي برخي از اين كالاها همچون شكر و روغن نباتي شد.
در اين جلسه تعدادي از پيشنهادهاي دستگاههاي اجرايي درباره ميزان و نحوه توزيع كالاهاي اساسي در سال ۸۴ به تصويب رسيد.
|
|
|
رئيس كل ديوان محاسبات كشور:
روند تخلفات مالي در دولت جديد رو به كاهش است
فارس: رئيس كل ديوان محاسبات كشور تخلفات دولت در سال هاي گذشته را رو به تزايد و با فراواني بيشتر در برخي از دستگاه ها اعلان و روند نزولي تخلفات مالي را در دولت جديد پيش بيني نمود.
به گزارش دفتر روابط عمومي و امور بين الملل ديوان محاسبات كشور، بررسي تفريغ بودجه سال ۸۳ در هيات عمومي ديوان محاسبات با رياست محمدرضا رحيمي رئيس ديوان محاسبات كشور از روز شنبه هفته جاري آغاز گرديد.
پيش بيني مي شود كه گزارش تفريغ بودجه سال ۸۳ كل كشور احتمالا قبل از طرح بودجه سال ۱۳۸۵ كل كشور در مجلس به اتمام رسيده و گزارش آن به اطلاع نمايندگان محترم برسد.
رحيمي در اين جلسه خاطر نشان كرد: سعي شده است تفريغ بودجه سال ۸۳ متفاوت تر از سال هاي قبل تهيه شود بدين صورت كه به موازات بررسي حكم و موضوع هر تبصره نظر هيات عمومي ديوان محاسبات درمورد درست يا نادرست بودن محل مصرف بودجه، مازاد بر اعتبار مصوبه هزينه نكردن، نتايج حاصل از عملكرد دستگاه ها با توجه به سياست هاي كلي برنامه چهارم توسعه و سند چشم انداز ۲۰ ساله نظام، اثر بخش بودن اجزا يا بندها يا هر يك از تبصره هاي قانون بودجه سال ۱۳۸۳ كل كشور، پس از رسيدگي منظم اعلام و طي گزارش تفريغ بودجه تقديم مجلس شوراي اسلامي شود.
رحيمي نتيجه تدبير و تلاش در ديوان محاسبات را در قريب به يك سال فعاليت شبانه روزي مطلوب و خوب ارزيابي كرده و از برگشت ۱۵۰۰ ميليارد تومان به خزانه كشور در راستاي پاسداري از بيت المال خبر داد كه چندين برابر وجوه بازگشتي در بيست و پنج سال اخير مي باشد.
وي از عملكرد كاركنان ديوان محاسبات در مدت مزبور تشكر نموده و برون داد تلاششان را نسبت به سال هاي گذشته حدود چند برابر ارزيابي نمود.
رئيس ديوان محاسبات كشور تخلفات دولت در سال هاي گذشته را رو به تزايد و با فراواني بيشتر در برخي از دستگاه ها اعلان و روند نزولي تخلفات مالي را در دولت جديد پيش بيني نمود.
|
|
|
استفاده از جوايز صادراتي عمده ترين
انگيزه انجام صادرات صوري كالاست
گروه اقتصادي: اعمال سياست هاي تشويقي و پرداخت جوايزصادراتي از جمله سياست هايي است كه به منظور توسعه صادرات غيرنفتي كشور مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر انتقاداتي كه به شيوه پرداخت مستقيم جوايز صادراتي وارد است پرداخت اين جوايز به عنوان انگيزه اصلي انجام صادرات صوري كالا محسوب مي شود و برخي صادركنندگان براي استفاده از اين جوايز يا ساير معافيت هاي صادراتي با اتخاذ شيوه هاي متقلبانه اقدام به صادرات صوري كالا مي نمايند. با محمود بهشتيان معاون امور گمركي گمرك كشور پيرامون علل و نتايج صادرات صوري كالا گفت و گو كرده ايم.
***
* چه عواملي موجب شكل گيري صادرات صوري شده است؟
- براساس قوانين موجود كشور براي رونق و گسترش صادرات مزايا و سياست هاي تشويقي مدنظر قرار گرفته. يكي از اين سياست ها پرداخت جوايز صادراتي است. همچنين صادركنندگان مي توانند معادل كالايي كه صادر كرده اند نسبت به واردات كالا اقدام كنند اين امتياز نيز در هر دلار حدود ۳۵ تومان است و اگر كسي پروانه صادراتي داشته باشد از آن منتفع مي شود. اين امر سبب شده تا برخي با جعل پروانه صادراتي به مبلغ صد هزار دلار بتوانند حدود ۳۱۵ ميليون تومان از مزاياي آن استفاده كنند گرچه برخي اين رقم را تا ۵ ميليون تومان عنوان مي كنند. اين عوامل موجب گرديده تا برخي صادركنندگان براي استفاده از اين جوايز اقدام به بالابردن ارزش كالاي خود نموده يا پروانه هاي صادراتي صوري جعل نمايند. همچنين ممكن است ارزش كالاهاي صادراتي بيشتر برآورد شود. آمار دقيقي از ميزان صادرات صوري در گمركات كشور وجود ندارد. همچنين براساس ماده ۱۲ قانون مقررات صادرات و واردات اين امكان وجود دارد تا با ورود كالا يا مواد اوليه و پردازش آن، كالاي مذكور بدون پرداخت حقوق و عوارض گمركي طي مدت يكسال صادر شود. ورود موقت كالا و تعهد تسويه آن ظرف مدت يكسال نيز از مواردي است كه موجب شده برخي صادركنندگان با ارايه پروانه جعلي مبني بر تسويه، نسبت به ابطال تعهدات واردات اقدام كنند. مثلاً براي واردات ۱۰۰ هزار متر پارچه كه بايد گمركي حدود ۱۵۰ ميليون تومان پرداخت شود از آنجا كه براي صادرات به ميزان واردات در برخي مرزها كنترل صورت نمي گيرد برخي صادركنندگان با اجاره البسه آماده آن را به عنوان كالاي توليدشده صادر نموده و دوباره آن را وارد مي كنند تا از مزاياي اين ماده قانوني استفاده كنند.
* صادرات صوري بيشتر در مورد چه كالاهايي انجام مي شود؟
- صادرات صوري به عنوان نوعي سوء استفاده از سياست هاي تشويقي صادراتي بيشتر در مورد كالاهاي كم حجم و پرارزش مانند اسانس گل سرخ، زعفران، پسته و ... صورت مي گيرد. محموله اي بوده كه صادرات هزار كيلو اسانس گل سرخ را عنوان كرده اين در حالي است كه شايد در كل كشور ۱۰ كيلو از اين محصول توليد نمي شود از آنجا كه قيمت آن هر كيلو ۳ هزار دلار است و با انجام اين كار ۳۰ هزار دلار پروانه صادراتي از گمرك گرفته مي شود. آمار دقيقي در زمينه ميزان صادرات صوري كالا وجود ندارد و در مواردي كه گمركات اعلام كند با متخلفين برخورد و از استفاده آنها از مزاياي مورد نظر جلوگيري مي شود. در زمينه جعل پروانه هاي صادراتي كه رواج بسياري يافته نيز ساير دستگاههاي ذي ربط بايد از انجام اين كار جلوگيري كنند. بايد گفت جوايز صادراتي گرچه مطلوب است اما انگيزه اي براي صادرات صوري كالا و تخلف محسوب مي شود. اين جوايز در هر دلار ۳ درصد تعلق مي گيرد. در هر دلار صادرات ۵۷ تومان جوايز صادراتي در نظر گرفته شده كه اين امر انگيزه لازم براي صادرات صوري در برخي صادركنندگان را فراهم مي سازد.
* چه راهكارهايي براي جلوگيري از صادرات صوري توسط گمرك مورد توجه قرار گرفته است؟
- براساس مصوبه هيأت وزيران براي ارزش گذاري كالاهاي صادراتي كميته اي در مركز توسعه صادرات ايران تشكيل شده و اين كميته كالاهاي صادراتي را ارزش گذاري خواهد كرد اما در برخي موارد كالاي صادراتي غيرواقعي به جاي كالاي مدنظر صادر مي شود مثلاً در صادرات هزار كيلو اسانس گل سرخ كه رقم واقعي نيست با شيوه هاي متقلبانه دست به اينكار مي زنند چرا كه محال است اين ميزان اسانس گل سرخ در كشور وجود داشته باشد. گمرك براي جلوگيري از اين شيوه متقلبانه تنها برخي از گمركات كشور را براي صادرات خصوصاً صادرات مواد اوليه داراي صلاحيت دانسته است.
|
|
|
قيمت طلا و ارز
|
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۲۷۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۱۳۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۸۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۲۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۱۰۸۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۹۶
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۹۰
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۷۸۹
|
|
|