سه شنبه ۶ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۵ - Dec 27, 2005
سخنگوي دولت:
رئيس جمهور از بعد علمي مسائل را نگاه
و بعد اظهار نظر مي كند
ايسنا:سخنگوي دولت در ادامه جلسه هفتگي خود با خبرنگاران در پاسخ به سئوالي درمورد اظهارات عنوان شده مبني بر شنود مكالمات تلفن هاي همراه و تناقض اين عمل با حقوق شهروندي، اظهار داشت: برنامه و رويكرد دولت اجراي تام و دقيق قانون اساسي است. در قانون اساسي آمده مكالمات و مكاتبات  بايد از هرگونه تعرض دور باشند و آنها همگي مصون هستند، مگر اينكه قوه قضائيه بر طبق قانون براي كشف جرم و رسيدن به حقيقت به اين گونه اطلاعات نياز داشته باشد و آن نيز بايد با نظر و تجويز قضايي صورت گيرد و ارتباطي با دولت ندارد.
الهام در ارتباط با جايگزيني ۳۰ سفيري كه ماموريتشان به پايان رسيده گفت: بحث سفرا در دستور كار وزارت امور خارجه قرار گرفته و درحال حاضر نيز ماموريت تعدادي از سفرا به پايان رسيده است. اين جابه جايي ها طبق زمان بندي مشخص صورت مي گيرد. جايگزين كردن افراد مطابق با محل ماموريت كار چنداني آسان نيست و وزارت امورخارجه درحال حاضر اين امر را دنبال مي كند.
به نظر نمي رسد كه تعللي صورت گرفته باشد، هرچند كه انتظار عموم سرعت بيشتر در اين كار است اما اين كار بايد با دقت نظر انجام شود.
از سخنگوي دولت درباره شايعاتي مبني بر تغيير رئيس سازمان ميراث فرهنگي سئوال شد كه وي گفت: مطرح كردن بحث تغيير اعضاي دولت و معاونين رئيس جمهور سرگرمي  خوبي است كه ما نيز براي تفريح در برخي مواقع از روي سايت ها اين مطالب را مي خوانيم.
همچنين از الهام خواسته شد كه درمورد تصميمات و مصوبات دولت براي سفر به چهارمحال و بختياري توضيح دهد كه وي اظهار داشت: مصوبات بعد از تشكيل جلسه هيات دولت ارائه خواهد شد.
ولي در حال حاضر مقامات محلي و نمايندگان حوزه مربوطه قبل از سفر رئيس جمهور گروه هاي كارشناسي تشكيل داده و مسائل استان را از بعد كارشناسي و علمي مورد بررسي قرار داده اند و پيشنهادات خود را در اين زمينه به دولت ارائه خواهند كرد.
معاون اجرايي رئيس جمهور موظف است اجرايي شدن مصوبات را پي گيري كند و هر وزارتخانه نيز يكي از معاونان خود را براي اجرايي شدن امور، مامور كرده است. من به شما مي گويم كه اين موارد به صورت جدي پيگيري مي شود.
الهام درخصوص شبهه ناامني مطرح شده از سوي برخي افراد گفت: بحث امنيت مطالبه به حق مردم است و ما بدون امنيت به پيشرفت، توليد و عدالت نخواهيم رسيد. اين مسأله براي دولت بسيار مهم و جدي است. ما خوشبختانه از نظر امنيت در موقعيت خوبي قرار داريم و اين گونه حوادث هم در جوامع يك مسأله غيرعادي نيست كه يك مورد آن چندي پيش اتفاق افتاد؛ ولي با توجه به شاخص هايي كه براي مقوله امنيت ارائه مي دهند ما در وضعيت خوب و مناسبي قرار داريم؛ گرچه دولت هم نسبت به اين قضيه حساس است.
سخنگوي دولت درمورد پيشنهاد روسيه مبني بر مشاركت اين كشور در غني سازي با ايران گفت: دولت در اين ارتباط داراي مواضع روشني است. ما به دنبال اين هستيم كه بخش غني سازي در داخل كشور صورت بگيرد. ما به دنبال اين هستيم كه فعاليت هاي هسته اي و مسير غني سازي خود را در چارچوبي صلح آميز و طبق مقررات بين المللي انجام دهيم. اين را بارها اعلام كرده ايم و آماده سرمايه گذاري در اين ارتباط نيز هستيم. هر كشوري در اين ارتباط با توجه به معيارهاي ما اعلام آمادگي كند ما حاضريم كه با او همكاري كنيم، يعني آماده سرمايه گذاري با حفظ حقوق خود هستيم. جزئيات هر طرحي هم در اين ارتباط در چارچوب مورد نظر مورد بررسي قرار مي گيرد و همان طور كه گفتم هر پيشنهادي در اين چارچوب قابل بررسي است.
الهام درمورد پيگيري قضيه سقوط هواپيماي C130 و اينكه ازنظر دولت آيا شهيد محسوب مي شوند يا نه؟ گفت: آقاي رئيس جمهور در همان موقع نظر مساعد خود را در اين ارتباط به بنياد شهيد اعلام كردند. من مي دانم كه اين امر در بنياد شهيد در دستور كار است. آخرين گزارش ها و جلسات در اين ارتباط تهيه و برگزار شده و اين امر روند نهايي خود را طي مي كند. درمورد پيگيري مسأله هم بايد بگويم بررسي علل سقوط، امور اجرايي و قانوني خود را طي مي كند. كميته اي كه در ستاد كل نيروهاي مسلح تشكيل شده بود اين مسأله را هنوز پيگيري مي كند و من روند كار را مثبت و خوب ارزيابي مي كنم. البته هنوز به نتيجه نهايي نرسيده ايم و بعد از نهايي شدن، نتيجه اعلام خواهد شد.
خبرنگاري از الهام پرسيد: «دولت در ابتداي كار شعار شايسته سالاري را مطرح مي كرد و بر اين مسأله تأكيد بسيار داشت؛ ولي در حال حاضر به نظر مي رسد كه اين روند پيگيري نشده و برخي از نزديكان رئيس جمهور، خويشاوندان خود را به دولت معرفي كرده و اين افراد مسئوليتهايي را بر عهده گرفته اند و حتي گاهي مي شنويم كه برخي از اعضاي دولت باجناق هاي خود را وارد دولت كرده اند.»
وي در پاسخ گفت: ما خوشحال هستيم كه در عرصه مهرورزي با جناق ها فاميل شده اند از قديم مي گفتند با جناق فاميل نمي شود ولي اكنون شده است.
الهام تصريح كرد: اين ها بحث هاي خنده دار و مضحكي است و معلوم نيست ازكجا پيدا مي شود.
افراد براساس ويژگي هاي شخصيتي و توانايي هاشان براي مسئوليت ها انتخاب شدند. بعضي از افراد اين مسائل را مطرح مي كنند و گويي كار ديگري نمانده و فقط اين مسأله باقي مانده است. اين ها سوءظن هايي است كه مطرح مي شود.
الهام افزود: «نسبت رئيس جمهور به تمام ملت، نسبت يكساني است و رئيس جمهور شخصيت مستقلي دارد،  احمدي نژاد، احمدي نژاد است؛ داراي ويژگي ها و توانايي هاي منحصر به فرد خود. ما از تمام ظرفيت ها و پتانسيل كشور براي عرصه مديريت كشور استفاده مي كنيم.
در هنگامي كه آقاي احمدي نژاد يكي از وزراي خود را معرفي مي كرد نمايندگان مجلس گفتند اين شخص در هنگام انتخابات رياست جمهوري به فرد ديگري رأي داده، وقتي كه اين صحبت مطرح شد، احمدي نژاد به شدت ناراحت شد و گفت ما نبايد وارد حريم خصوصي افراد شويم. طبق قانون افراد داراي حريم خصوصي هستند و اين حريم خصوصي بايد مصون بماند. تمامي  افراد داراي حقوقي هستند و مي توانند از حقوق خود استفاده كنند.
احمدي نژاد در تصميم گيري و تصميم سازي خود از تمام ظرفيت ها استفاده مي كند. رئيس جمهور سعي مي كند در امور مختلف كارشناسي برخورد كند. مسائل را از بعد علمي نگاه و بعد اظهارنظر مي كند و فقط مسائل كارشناسي است كه مي تواند روي تصميمات رئيس جمهور تأثيرگذار باشد.

رئيس قوه قضائيه :
مقام معظم رهبري بر زندان زدايي،
جرم  زدايي و اصلاح قوانين موضوعه تأكيد كردند
ايلنا: رئيس قوه قضائيه، گفت: در ديدار با مقام معظم رهبري كه گزارشي از سازمان زندان  ها خدمت ايشان ارائه شد، معظم له بر مسئله زندان زدايي و جرم زدايي و نيز اصلاح قوانين در اين زمينه تأكيد فرمودند.
سيد محمود  هاشمي  شاهرودي در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي، اظهار داشت: نظر مقام معظم رهبري اين است كه از ورودي زندان  ها در كشور كاسته شود و اين امر مهم با اصلاح قوانين مربوطه و اجراي قوانين امكان پذير مي باشد.
وي با اشاره به اقدام  هاي انجام شده در زمينه زندان زدايي و جرم زدايي تصريح كرد: در اين راستا اقدام هاي خوبي آغاز شده است و بنا به فرمان رهبر معظم انقلاب اين اقدام  ها به موازات اصلاح قوانين موضوعه با جديت دنبال خواهد شد.
رئيس قوه قضائيه در اين نشست كه مديران عالي بانك ها نيز حضور داشتند، درباره چك و حفظ حقوق شهروندان كه دستور جلسه ديروز بود، اظهار داشت: بايد از چك تعريف روشن و مشخصي ارائه شود، زيرا اين مقوله از حقوق مهم مردم و جامعه به شمار مي رود.
هاشمي  شاهرودي خاطر نشان كرد: لايحه چك بايد به گونه اي تنظيم شود كه هم مشتري و هم بانك حمايت شوند و هم آنكه رويكرد زندان زدايي و جرم زدايي در آن لحاظ شود.
وي خطاب به معاون حقوقي و توسعه قوه قضائيه تأكيد كرد كه با رؤساي بانك  هاي كشور جلسات كارشناسي در زمينه لايحه چك داشته باشند و نكات اساسي در اين خصوص مطرح شود.

غني سازي اورانيوم در خاك روسيه
به معني محروم كردن ايران است
ايران نيوز: عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد غني سازي اورانيوم در خاك روسيه را به معناي نداشتن غني سازي براي ايران دانست.
حميدرضا حاجي بابايي گفت: پيشنهاد روسيه ترفند جديد براي محروم كردن ايران  از فناوري هسته اي است و ما اين پيشنهاد را در راستاي منافع ملي خود نمي دانيم.وي افزود: اين مسئله از طرف آمريكا و اروپا براي فشار به ايران است كه روسيه را نيز در فاز جديدي قرار مي دهد. در اين فاز جديد روسيه براي همراهي با اروپا آماده مي شود.حاجي بابايي ادامه داد: سياست ما قطعاً مخالفت با چنين طرح هايي است. ما فقط غني سازي اورانيوم در خاك كشورمان را به نفع منافع ملي خود مي دانيم. قطعاً در جهت رسيدن به چنين هدفي فشارها روي ايران بيشتر خواهد شد، اما بايد فشارها را تحمل كرده و براي رسيدن به منافع ملي بايد هزينه بپردازيم.

نهاد رهبري در دانشگاه  ها يك نهاد فرهنگي است نه سياسي
ايلنا: محسن قمي، گفت: نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه  ها نقش تربيتي دارد، نه مديريتي.رئيس نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه  ها در مراسم معارفه نماينده جديد نهاد رهبري در دانشگاه علامه طباطبايي، گفت: نهاد رهبري در دانشگاه  ها يك نهاد فرهنگي است نه يك نهاد سياسي.
نهاد رهبري وارد جناح بندي سياسي و مسائل مديريتي دانشگاه نمي شوند.
قمي، تبيين نظريه انديشه ديني، تلاش در جهت ارتقاي فضايل اخلاقي و اعتلاي نقش سياسي دانشجويان را از اهداف نهاد رهبري در دانشگاه ها برشمرد.

همزمان با سفر هيات دولت به چهارمحال و بختياري
۸۰ پروژه عمراني به بهره برداري مي رسد
مهر _ معاون برنامه ريزي استاندار چهار محال و بختياري گفت: همزمان با سفر رئيس جمهور و هيات دولت به استان ۸۰، پروژه عمراني به بهره برداري مي رسد.سعادت الله عباسي در يك كنفرانس خبري در محل استانداري افزود: اين طرح ها با اعتباري بالغ بر ۹۱ ميليارد و ۴۵۰ ميليون ريال به بهره برداري مي رسد كه ۳۲ ميليارد ريال آن در قالب اعتبارات دولتي و ۵۹ ميليارد ريال اعتبارات از محل تسهيلات بانكي مي باشد.

انتشار گزارش هيات تحقيق و تفحص مجلس
از قوه قضائيه در اسفند ماه
فارس : گزارش هيات تحقيق و تفحص مجلس از قوه قضائيه در اسفند ماه منتشر مي شود.سيد محمد صادق نيرومند، عضو هيات تحقيق و تفحص مجلس از قوه قضائيه با اعلام اين خبر در پاسخ به سؤالي مبني بر اين كه چرا اعضاي هيات تحقيق و تفحص حاضر به پاسخگويي درباره عملكرد اين هيات نيستند، اظهار داشت: اين رويكرد، بر اساس تصميم و توافق با اعضا بوده؛ به اين معنا كه تا زماني كه موضوعات مورد بررسي در قوه قضائيه به نتيجه قطعي نرسيده است، مطبوعاتي نشود.وي، توافق ميان اعضاي هيات تحقيق و تفحص در اين مسئله را بر اساس مصلحت دانست تا از ارائه گزارش هايي كه موجب تشويش اذهان شود، جلوگيري كند.نيرومند خاطرنشان كرد: جلسات هيات تحقيق و تفحص از قوه قضائيه از آغاز تاكنون به طور مرتب برگزار و در اين مدت پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي كسب شده است.

تركيه همكاري احتمالي با آمريكا عليه ايران را تكذيب كرد
ايسنا _ وزارت امور خارجه تركيه هرگونه همكاري احتمالي با آمريكا عليه ايران را منتفي دانست.به گزارش خبرگزاري جيحان، عبدالله گل، وزير امور خارجه تركيه اخبار مبني بر پيشنهاد آمريكا براي متلاشي كردن پايگاه هاي پ.ك.ك در ازاي همكاري آنكارا براي حمله هوايي احتمالي به ايران را تكذيب كرد.
خبرگزاري آلماني «د.د.پ» مدعي شده بود كه پورتر گاس، رئيس سازمان جاسوسي سيا در سفر اخيرش به تركيه حمايت رجب طيب اردوغان، نخست وزير اين كشور را براي حمله هوايي احتمالي به تاسيسات هسته اي ايران را خواستار شده است.وزير امور خارجه تركيه در اين باره تأكيد كرد: ديدارهاي سطح بالاي مقامات آمريكايي از تركيه هيچ ارتباطي با كشور سومي از جمله ايران يا سوريه ندارد.
گل در جمع خبرنگاران گفت: چنين ادعاهايي خيال پردازي صرف است.

ارجاع ايران به شوراي امنيت متحدان
را از آمريكا دور مي كند
ايسنا: رهبر اكثريت سناي آمريكا با بيان اين كه تلاش ها براي متوقف كردن برنامه هسته اي ايران ثمري نداشته است، ادعا كرد: اگر ما به سرعت اقدام نكنيم، آمريكا با بحراني هسته اي روبه رو خواهد شد.
بيل فريست در مقاله اي كه ديروز در روزنامه لس آنجلس تايمز منتشر شد، ادعا كرد: ايران موشك هايي را در اختيار دارد كه قادرند به اسرائيل، بخش هايي از اروپا و نيروهاي آمريكايي در خاورميانه اصابت كنند.
فريست همچنين ادعا كرد كه دموكراسي هاي جهان به طور گسترده اي توافق دارند، ايران مسلح به سلاح هسته اي تهديدي براي ثبات خاورميانه و صلح در جهان است.وي همچنين با تكرار اين كه درمورد ايران دليل خوبي براي ارجاع به شوراي امنيت وجود دارد، افزود: چنين كاري در حال حاضر مي تواند متحداني را كه به كمك شان براي توقف برنامه هسته اي ايران نياز است، از آمريكا دور سازد.
رهبر اكثريت سناي آمريكا ادامه داد: اگر چه ما بايد به مذاكرات با ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي ادامه مي دهيم، اما به بررسي معيارهاي ديگري نيز نياز داريم و به ويژه بايد از متحداني كه با ايران تجارت مي كنند بخواهيم به تلاش براي اعمال مجازات عليه تهران بپيوندند.

متكي وارد كابل شد
ايرنا: منوچهر متكي  وزير امور خارجه  جمهوري  اسلامي ايران  ديروز در صدر هيأتي  وارد كابل  پايتخت  افغانستان  شد و در فرودگاه  مورد استقبال  معاون سياسي  وزارت  امور خارجه  اين  كشور قرار گرفت .
در اين  سفر موسي  قرباني  عضو هيات  رئيسه  مجلس  شوراي  اسلامي  و نيز رئيس  ستاد پشتيباني  امور افغانستان ، متكي  را همراهي  مي كنند.
وزير خارجه  ايران  قرار است  با حامد كرزاي  رئيس  جمهوري  اسلامي افغانستان ، محمد يونس  قانوني  رئيس  مجلس  شوراي  ملي ، عبدالله  عبدالله  وزير امور خارجه  و برخي  مقامات  اين  كشور ديدار و گفت وگو كند.
اين  نخستين  سفر منوچهر متكي  وزيرخارجه  ايران  به  افغانستان  از زمان تصدي  وزارت  خارجه  است .

نخست  وزير كويت بهمن ماه به تهران مي آيد
ايلنا: نخست   وزير كويت براي بررسي روابط ايران و كويت به تهران مي  آيد.
شيخ ناصر الاحمد الصباح مشاور خاص وليعهد و نخست  وزير كويت از سوي منوچهر متكي وزير امور خارجه براي سفر به جمهوري اسلامي ايران دعوت شده است.به گزارش خبرگزاري كويت، ناصر الاحمد الصباح، رياست كميسيون مشترك اقتصادي ايران و كويت را به عهده دارد.
نخست   وزير كويت در رأس هيأتي از اعضاي كميسيون مشترك اقتصادي به ايران مي  آيد تا راهكارهاي پيشبرد برنامه  ريزي اقتصادي ايران و كويت، چشم  انداز طرح  هاي اقتصادي و فعال كردن بحث  ها و مطالعات سابق اين كميسيون را بررسي كند.قرار است اين سفر روز يكشنبه نهم بهمن سال جاري (۲۹ جولاي) انجام شود.

رئيس حوزه علميه اصفهان:
دولت جديد، اصلاحات فرهنگي را از خود آغاز كند
ايلنا: رئيس حوزه علميه اصفهان،    در ديدار ائمه جمعه اين استان از امامان جمعه اصفهان خواست تا اصلاح وضع فرهنگي مناطق خود را از اولويت هاي كاري خود به شمار آورند.
آيت  الله حسين مظاهري در اين ديدار كه نماينده ولي فقيه و امام جمعه اصفهان و ائمه جمعه اين استان حضور داشتند، با تأكيد بر وظايف دولت در زمينه اصلاحات معضلات اجتماعي و فرهنگي، گفت: دولت بايد اقدامات اصلاح فرهنگي را از دستگاه ها و دواير خود آغاز و اين حركت را يك مسئوليت بزرگ براي خود تلقي نمايد.وي صدا و سيما، دانشگاه ها و قشر جوان را به عنوان جايگاه ها و عناصر تبيين هويت ملت و جامعه اسلامي برشمرد و تأكيد كرد: براي ارتقاي اين جايگاه ها و عناصر ارزشمند، همه دستگاه هاي حكومتي و همچنين همه انديشمندان و عالمان از جمله ائمه جمعه مي بايست تلاشي برنامه ريزي شده را آغاز نمايند و خود را در برابر معضلات فرهنگي مربوط به اين عرصه ها، مسئول بدانند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |