سه شنبه ۶ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۵ - Dec 27, 2005
داخلي
Front Page

رئيس كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي مجلس:
پاسخ ها در مورد علت سقوط
هواپيماي سي ۱۳۰ قانع كننده نبود
رئيس كميته  دفاعي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، در كنفرانس مطبوعاتي كه به منظور ارايه ي گزارش پيگيري هاي اين كميته درخصوص فاجعه ي سقوط هواپيماي سي ۱۳۰ترتيب داده شده بود، گفت: به دنبال بررسي ها و پيگيري هاي كميته ي دفاعي مجلس از روز حادثه تاكنون، جلسات و بازديدهاي متعددي توسط اعضاي كميته با كمك كارشناسان انجام شده است كه آخرين مرحله ي آن در روز گذشته بود.
به گزارش ايسنا، نماينده  مردم بهار و كبودرآهنگ در مجلس شوراي اسلامي، از بازديدهاي بخش مراقبت پرواز، برج مراقبت و واحدهاي ذي ربط كه پايگاه يكم مهرآباد به ويژه كاروان ياد كرد و ادامه داد: علي رغم اين كه هنوز امكان جمع بندي و ارزيابي نهايي از علل و عوامل قطعي فاجعه  سقوط هواپيما ميسر نيست، اما مي توان به چند نتيجه ي كلي تا اين مرحله از بررسي ها اشاره كرد.
اين عضو كميسيون امنيت ملي مجلس، با بيان اين كه يكي از نتايج كلي تا اين مرحله نشان دهنده  زنجيره اي از زمينه ها، نارسايي ها، اشكالات و اشتباهات در نظام پروازي است، خاطرنشان كرد: بايد مسايل در بررسي هاي جامع لحاظ شود. هر چند در سوانح هوايي گذشته نوعي غفلت در ارايه  گزارش به افكار عمومي و اثربخشي در كاهش زمينه هاي بروز حوادث مشابه وجود داشته است، ولي نمايندگان درمورد اين فاجعه  ملي به دنبال كشف حقيقت و استفاده از ابزارهاي مناسب براي كاهش زمينه هاي بروز سوانح مشابه هستند.
وي با بيان اين كه درمورد هر يك از ۱۰ علل مستقيم يا غير مستقيم اين حادثه پرسش هايي كارشناسي و جدي براي مسئولان ذيربط مطرح شده است، خاطرنشان كرد كه هنوز پاسخ ارايه شده در مورد اين مجموعه پرسش ها و ابهامات قانع كننده نبوده و ارزيابي دقيق نسبت به گزارش ها و اظهارات مطرح شده در پايان بررسي هاي كميته ي دفاعي اعلام مي شود.
نماينده  مردم بهار و كبودرآهنگ در بخش ديگر اين كنفرانس مطبوعاتي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبني بر اين كه پاسخ چه مسئولاني به كميته ي دفاعي قانع كننده نبوده است؟ گفت: از متصديان مرتبط با اين پرواز تا مسئولان مافوق آنها در بخش هاي لشكري و كشوري، پرسش ها و ابهاماتي مطرح شده كه در پاسخگويي و ارايه  مدارك همكاري هاي مناسبي بين واحدهاي نظامي و غير نظامي با كميته ي دفاعي انجام شده است، ولي به لحاظ كارشناسي در كميته ي دفاعي هنوز جمع بندي و اقناع مشاهده نشده است.
وي از سازمان هواپيمايي كشوري، فرودگاه مهرآباد، پايگاه يك هوايي، وزارت دفاع، ستاد كل نيروهاي مسلح، دادسراي نيروهاي مسلح به عنوان مراجع پاسخگويي به پرسش ها و ابهامات كميته ي دفاعي ياد كرد و افزود: دادستان كل كشور، معاون خود را براي همكاري و كمك به پيگيري هاي دفاعي معرفي كرده است.
نماينده بهار و كبودرآهنگ هم چنين در پاسخ به سوال ديگري كه به سكوت يك دقيقه و نيمي خلبان در پايان اين فاجعه اشاره داشت، گفت: مكالمات خلبان با مراقبت پرواز فرودگاه از جمله سوالات و ابهاماتي است كه گروه مراقبت پروازي در ايستگاه فرودگاه مهرآباد ملزم به پاسخگويي آن است كه بايد علت سكوت راديويي و آن بخش از دو زاويه مسائل احتمالي و درون هواپيما يا عملكرد برج مراقبت و واحد كنترل پرواز انجام شود.
طلايي نيك در پايان خاطرنشان كرد: هنوز قرائن و دلايل متقني درباره ي بروز مشكلات رفتاري احتمالي در داخل هواپيما به دست نيامده اما برخي نظرات كارشناسي متفاوت درمورد علت سكوت راديويي ۹۰ ثانيه اي خلبان با مراقبت پرواز در دست بررسي است.
يك دقيقه و سي ثانيه سكوت
كليد علت سقوط
به گزارش خبرگزاري فارس، در نشست ويژه  خبري شنبه شب شبكه دوم سيما با تأكيد بر مبهم بودن يك دقيقه و ۳۰ ثانيه پاياني مكالمات خلبان با برج مراقبت تأكيد شد.
رئيس بازرسي نيروي هوايي ارتش در اين نشست با بيان اينكه يك دقيقه و سي ثانيه پاياني پرواز هواپيماي سي ۱۳۰ براي تيم بازرسي مبهم است و بايد علت پاك شدن اين مكالمات مشخص شود، اظهار داشت: نمي توان نقش خطاي انساني را در حوادث و سوانح ناديده گرفت. وي خاطر نشان كرد: تغييرات وضع هواپيما و انحراف، به خلبان در دقايق پاياني تذكر داده نشده و شواهد نشان مي دهد كه خلبان هيچ كنترلي بر هواپيما در لحظات پاياني نداشته است.
رئيس بازرسي نيروي هوايي ارتش گفت: اثر تلفن همراه بر دستگاه كمك ناوبري هواپيما ثابت شده است كه اين مسأله بعنوان يك فرضيه در اين حادثه پيگيري مي شود.
در اين نشست خبري سردار سرتيپ عليرضا افشار معاون فرهنگي و امور مجلس ستاد كل نيروهاي مسلح هم با تأكيد بر اينكه هيچ مشكلي از نظر ديد و مسايل ايمني براي فرود هواپيماي سي ۱۳۰ در مهر آباد وجود نداشته است، افزود: گروه بازرسي سانحه سقوط هواپيماي سي ۱۳۰ به سؤالها و شايعه هاي مربوط به مراحل اول و دوم پرواز پاسخ قانع كننده داده است، ولي ابهاماتي در مرحله سوم پرواز هواپيماي سي ۱۳۰ وجود دارد.
افشار با بيان اينكه نتيجه گيري درباره سانحه و اعلام گزارش چگونگي سقوط هواپيما نياز به زمان بيشتري دارد اظهار داشت: گروه بازرسي به سؤالهاي كميسيونهاي مختلف مرتبط مجلس بطور كامل پاسخ داده است.وي خاطرنشان كرد: شهيد گوهري خلبان هواپيماي سي ۱۳۰ از روز قبل در ليست پروازي قرار داشته است و در زمان پرواز هم خلبان گوهري با اطلاع از تعويض و تعمير دستگاه كمك ناوبري و با در نظر گرفته شدن خلبان جايگزين بر پرواز تأكيد كرده و پرواز مي كند.
جسد ۵ نفر از جان باختگان هواپيما هنوز شناسايي نشده است
رئيس سازمان پزشكي قانوني گفت: هنوز هويت ۵ نفر از جان باختگان فاجعه سقوط هواپيماي سي - ۱۳۰ كه احتمالا در محوطه حادثه در حال تردد بودند به علت عدم مراجعه بازماندگان آنها، همچنان مشخص نشده و پيكر آنها در پزشكي قانوني نگهداري مي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر، دكتر سيد شهاب الدين صدر ديروز در مراسم معارفه دكتر امين رادمنش، سرپرست جديد مركز تحقيقات علمي و آموزشي پزشكي قانوني كشور، افزود: در حادثه سقوط هواپيماي سي۱۳۰ كه منجر به شهادت جمعي از اصحاب رسانه و هموطنان كشور شد با تلاش شبانه روزي كارشناسان و متخصصان سازمان پزشكي قانوني عمليات تشخيص هويت و صدور جواز دفن ۱۰۱ نفر از جان باختگان اين حادثه در كمتر از ۴۰ ساعت پايان يافت و اجساد به بازماندگان آنها تحويل داده شد.

ميزان كسر ساعات كار موظف جانبازان اعلام شد
معاون حقوقي و امور مجلس بنياد شهيد و امور ايثارگران از تصويب قانون تسهيلات استخدامي و اجتماعي جانبازان خبر داد.
حسين وفايي در گفت وگو با ايسنا، افزود: هيأت وزيران به پيشنهاد بنياد شهيد و امور ايثارگران ماده «۲» آيين نامه اجرايي مواد ۹ و ۱۱ قانون تسهيلات استخدامي و اجتماعي جانبازان را اصلاح كرد.وي با اشاره به اين كه بر اساس اين مصوبه ميزان كسر ساعت كار موظف جانبازان بر مبناي درصد جانبازي تعيين شده است گفت: بدين ترتيب جانبازان با درصد جانبازي ۲۵ تا ۲۹ درصد ۴۵ دقيقه، ۳۰ تا ۳۹ درصد ۶۰ دقيقه، ۴۰ تا ۴۹ درصد ۹۰ دقيقه، ۵۰ تا ۵۹ درصد ۱۲۰ دقيقه، ۶۰ تا ۶۹ درصد ۱۵۰ و ۷۰ درصد به بالا ۲۱۰ دقيقه است.
به گفته معاون حقوقي و امور مجلس بنياد شهيد و امور ايثارگران اين مصوبه براي اجرا به وزارت كار و امور اجتماعي، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و بنياد شهيد و امور ايثارگران ابلاغ شده است.
وفايي همچنين خاطرنشان كرد: معاون اول رئيس جمهوري با ابلاغ بخشنامه اي تمام دستگاههاي اجرايي را موظف كرد هر ۶ ماه يكبار گزارش عملكرد نحوه خدمات رساني به خانواده شهدا و ايثارگران را ارائه دهند.وي افزود: بر اساس اين بخشنامه تمام دستگاه هاي اجرايي مكلف شدند نسبت به اجراي دقيق و كامل تمامي قوانين و مقررات مربوط به خانواده معظم شهدا و ايثارگران حسب وظايف محوله اقدام كنند.
وفايي در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران تأكيد كرد: همچنين دستگاههاي اجرايي موظفند هر ۶ ماه يكبار گزارش عملكرد ارايه خدمات به خانواده شاهد و ايثارگران را با تأييد بالاترين مقام دستگاه به بنياد شهيد ارسال كرده و بنياد شهيد گزارش عملكرد خود و ساير دستگاههاي مشمول را هر سال يكبار به هيأت وزيران تقديم كند. به گفته معاون حقوقي و امور مجلس بنياد شهيد و امور ايثارگران مسئوليت اجرايي اين بخشنامه با بالاترين مقام دستگاه اجرايي است و اين بخشنامه به تمام وزارتخانه ها، سازمانها و مؤسسات، شركتهاي دولتي، نهادهاي انقلاب اسلامي و استانداري هاي سراسر كشور ابلاغ شده است.

دبيركل اتحاديه عرب ادعا كرد:با نگراني كشورهاي حوزه
خليج  فارس درباره تهديد هسته اي ايران همگام هستم
ايلنا: دبيركل اتحاديه عرب با ارائه گزارش عملكرد سالانه اين اتحاديه، با دفاع از پيشنهاد خود به شوراي همكاري خليج فارس، به كشورهاي عربي حوزه خليج فارس درباره نگراني اتحاديه عرب از برنامه هسته  اي ايران، اطمينان خاطر داد.به گزارش روزنامه هاي  چاپ امارات عملكرد سالانه بحران  ها و پيروزي  هاي محدود اتحاديه عرب، محور نشست عمرو موسي دبير كل اين اتحاديه با نمايندگان رسانه  هاي خبري بود.عمرو موسي در اين نشست خبري درباره پيشنهادي كه در كنفرانس ابوظبي به كشورهاي عربي حوزه خليج  فارس داد و جنجال بزرگي به دنبال داشت، گفت: اين پيشنهاد به طور كامل با قطعنامه  هاي شوراي امنيت و كنفرانس  هاي اتحاديه عرب مبني بر ضرورت خالي شدن منطقه خاورميانه از سلاح هسته  اي بدون فرق گذاشتن و استثنا درباره كشورها آن  گونه كه برنامه  هاي سياسي خارجي براي كاهش فشار بر اسرائيل دارند، همخواني كامل دارد.وي با دادن اطمينان  خاطر درباره كاهش تنش با كشورهاي عربي حوزه خليج فارس گفت كه با نگراني  هاي كشورهاي عربي حوزه خليج فارس از آنچه تهديد هسته  اي ايران خواند، همگام است.عمرو موسي تصريح كرد: هيچ گونه اختلافي درباره خطر سلاح هسته  اي بر امنيت   ملي عربي به طور عام وجود ندارد اما من تنها راه  حل را خالي شدن تمام منطقه از همه تسليحات كشتار جمعي مي دانم و اين مسأله  اي است كه در محافل كشورهاي عربي و بين  المللي بررسي شده و از حمايت همه برخوردار است.

رئيس كميته زنان و خانواده مجلس:
مكاني براي ارائه مدهاي ايراني وجود ندارد
عدم حمايت از طراحان و توليدكنندگان لباس در كشور باعث افزايش استفاده افراد مختلف جامعه بخصوص زنان و دختران از مدها و الگوهاي خارجي مي شود.
فاطمه آليا رئيس كميته زنان و خانواده مجلس در گفتگو با خبرگزاري مهر درمورد بي توجهي زنان به مد ايراني افزود: در كشور اينگونه نيست كه از مدها استقبال نشود، بلكه به علت عدم حمايت و ارايه تسهيلات لازم به توليدكنندگان و طراحان لباس، طرحها و مدهاي زيادي ارايه نمي شود تا به عرضه عمومي برسد و مورد استقبال قرار گيرد.
وي خاطر نشان كرد: هم اكنون در ميان فارغ التحصيلان رشته طراحي لباس افراد توانمند زيادي وجود دارند كه مي توانند طرحهاي ايراني و سنتي خوبي نيز براي استفاده زنان و دختران ارايه دهند ومدهاي زيادي خلق كنند اما چون امكان برگزاري نمايشگاه براي آنها وجود ندارد بنابراين هيچ كس از اين طرحها اطلاعي پيدا نمي كند و مردم نيز به ناچار از طرحها و الگوهاي وارداتي از كشورهاي ديگر استفاده مي كنند.
رئيس كميته زنان و خانواده مجلس تاكيد كرد: چنانچه طراحان داخلي امكان ارايه طرح هاي مختلف لباس را داشته باشند و توسط وزارت صنايع و همچنين وزارت بازرگاني تسهيلات كافي در اختيارشان قرارگيرد و حمايت شوند در اين شرايط لباسهايي كه در داخل كشور توليد مي شود بسيار ارزان و فراوان خواهد شد و به راحتي مي توان مدهاي داخلي را در دسترس عموم قرار داد.

وزارت بهداشت خواستار كاهش سهم پرداختي
مردم براي سلامت شد
معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: طبق ماده ۱۰ قانون برنامه توسعه چهارم بايد سهم پرداختي مردم براي سلامت كاهش يابد.
به گزارش خبرگزاري مهر، دكتر سيد مويد علويان ديروز در جمع اساتيد دانشگاه علوم پزشكي تهران، اظهار داشت: پزشكان خواستار قطع ارتباط مالي خود با بيماران هستند كه در اين راستا بايد بيمه ها تقويت شوند.
وي ادامه داد: اگرچه قانون، اختيار تعيين تعرفه را به سازمان نظام پزشكي سپرده است اما تعيين و اعلام تعرفه از سوي سازمان نظام پزشكي براي سال ۸۴ كاملا عجولانه بود و بايد نظام پزشكي با دولت هماهنگ مي شد.
معاون سلامت وزارت بهداشت با اشاره به حد و حدودهاي قانون قايل شده براي تعرفه هاي بخش خصوصي گفت: طبق بند ۸ ماده ۱ قانون بيمه همگاني، تعرفه اعلام شده بايد با احتساب ارزش خدمت، سود سرمايه گذاري و سود استهلاك باشد، اين در حالي است كه تعرفه اعلام شده از سوي نظام پزشكي در خصوص بستري، Hoteling و جراحي با اين قانون تناسبي نداشت، لذا مردم ناراضي و جامعه پزشكي در معرض اتهام قرار گرفت.
دكتر علويان با اعلام اينكه سهم دولت از درآمد ناخالص ملي بايد در برنامه توسعه چهارم از ۶/۵ درصد به ۷ درصد افزايش يابد، يادآور شد: هم اكنون نيازهاي مردم و چهره بيماريها تغيير كرده كه ما بايد به تناسب اين تغييرات جوابگوي مردم باشيم.

افزايش كلانتريها امنيت اجتماعي نمي آورد
فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ اعلام كرد: تنها با افزايش تعداد كلانتري ها به عنوان جايگاهي فيزيكي نمي توان امنيت اجتماعي را ارتقاء داد و براي اين كار بايد نيروهاي انساني پليس متناسب با حجم ماموريت ها افزايش يابند.سردار طلايي درگفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر گفت: بايد ميزان افزايش احساس امنيت اجتماعي با ميزان امنيت واقعي جامعه تناسب داشته باشد.
طلايي درخصوص رابطه ميزان حضورپليس و احساس امنيت مردم يك شهرگفت: اين امر به فرهنگ و شرايط زندگي جوامع مختلف بر مي گردد؛ چراكه تعدادي از مردم دنيا حضور نداشتن پليس را دليل افزايش امنيت مي دانند اما اين موضوع در كشور ما حالت عكس دارد.

در ۹ ماه گذشته
۷۰۰ هزار قرص اكس در تهران كشف شد
معاون سياسي امنيتي استانداري تهران با اعلام كشف بيش از ۷۰۰ هزار قرص اكس در نه ماه سال جاري در تهران بزرگ، يادآور شد: در اين مدت بيش از ۹۳ هزار نفر معتاد، قاچاقچي و افرادي كه به نحوي در فروش و توزيع مواد مخدر دست داشته اند در سطح استان تهران دستگير شده اند.
به گزارش خبرگزاري مهر، عبدالله روشن در جلسه شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان تهران افزود: توزيع اعتبارات مبارزه با مواد مخدر به شكل ملي و به صورت متمركز، عامل عدم كارايي دستگاههاي دخيل در امر مبارزه با مواد مخدر استان تهران است.
وي ادامه داد: برخي وزارتخانه ها و سازمانها در سطوح ملي با وجود دريافت اعتبارات بخش مبارزه با مواد مخدر هنوز مبلغي را براي دستگاههاي استاني توزيع نكرده اند.
روشن همچنين بر جمع آوري هرچه سريعتر معتادان تابلو و ولگرد استان تهران تاكيد كرد.
وي از تغيير مصرف مواد مخدر از هروئين به هروئين فشرده (كراك) خبر داد و با بيان اينكه بيشتر معتادان هروئين به مصرف (كراك) كه بسيار مخرب تر از هروئين است روي آورده اند، گفت: بر اساس گزارش نيروي انتظامي نرخ هر كيلوگرم كراك نسبت به ابتداي سال به شدت كاهش يافته است.
معاون سياسي امنيتي استانداري تهران با اشاره به اين مطلب كه بر اساس گزارشهاي رسيده عمده معاملات بزرگ مواد مخدر در تهران بزرگ، كرج و شهريار صورت مي گيرد: مقصد نهايي ۲۵ محموله بزرگ مواد مخدر با محموله هاي بالاي ۵۰۰ كيلو كه در استانهاي خراسان جنوبي، كرمان و يزد كشف شده اند استان تهران بوده است.
وي با تاكيد بر اينكه بر اساس قوانين موجود، معتاد مجرمي است كه بايد توسط نيروي انتظامي جمع آوري شود، يادآور شد: درخصوص خلأ قانوني نحوه برخورد با مواد شيميايي اعتياد آور جديد، از طريق ستاد مركزي مبارزه با مواد مخدر تعيين تكليف مي شود. رئيس شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان تهران درخصوص كشفيات نيروي انتظامي استان تهران گفت: بر اساس گزارش نيروي انتظامي تهران بزرگ و استان تهران طي نه ماه گذشته ۱۲۰۵ كيلوگرم حشيش، ۴۴۲۵ كيلوگرم ترياك و ۵۵۷ كيلوگرم هروئين از قاچاقچيان بدست آمده است.
در ادامه اين جلسه معاون دادستان تهران با تاكيد بر اين نكته كه بايد وروديهاي استان تهران براي جلوگيري از ورود مواد مخدر به داخل استان به شدت كنترل شود خواستار افزايش تعداد دستگيري قاچاقچيان شد.
محمود فيروزي همچنين خواستار تشديد مجازات معتادان از طريق وضع قوانين مناسب در اين خصوص شد و افزود: هنوز برخي از داروها و قرص هاي روان گردان در ليست نبوده و اين گونه پرونده ها بايد در محاكم دادسراي پزشكي رسيدگي شود.
دكتر زهرا نوع پرست، معاون پيشگيري سازمان بهزيستي استان تهران نيز در اين جلسه گفت: طبق نظرسنجي انجام شده ۷۰ درصد جوانان قرص اكس را اعتياد آور ندانسته اند.
وي افزود: در سطح استان تهران ۵۵ مركز خصوصي ترك اعتياد و درمان معتادان توسط بهزيستي استان تهران راه اندازي شده و بهزيستي نيز در حال پرداخت يارانه به اين مراكز است.

بهره برداري از نرم افزارهاي جامع
كتابخانه ملي ايران از فروردين ماه آغاز مي شود
گروه علمي فرهنگي: پروژه نرم افزار جامع كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران كه يكي از پروژه هاي بزرگ نرم افزاري كشور است، از فروردين ۸۵ قابل بهره برداري خواهد بود.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران، هدف از تهيه اين نرم افزار، مكانيزه كردن فرآيندهاي كاري كتابخانه ملي در يك سو و ارائه خدمات اطلاع رساني جديد به كاربران از سوي ديگر است.
نرم افزار جامع كتابخانه ملي، كليه فرآيندهاي سفارشات، فهرست نويسي، رده بندي فيپا (فهرست نويسي پيش از انتشار)، شاپا (شماره استاندارد بين المللي پايانه هاي ايران)، جستجوي منابع كتابخانه و سرويس امانت و پيگيري را پوشش مي دهد. از ديگر قابليتهاي اين نرم افزار، عضويت از راه دور، امانت بين كتابخانه اي، جستجو در پايگاه هاي ساير كتابخانه هاي جهان و همچنين استفاده از استاندارد بين المللي UNI-MARC (نسخه بومي شده آن مارك ايران ناميده مي شود) براي ذخيره  بازيابي و مبادلات اطلاعات كتابخانه اي است.
در حال حاضر اين نرم افزار كه به طور كامل توسط كارشناسان و متخصصين داخلي با بكارگيري فناوريهاي روز دنيا و براساس استانداردهاي بين المللي طراحي و پياده سازي شده است، در مرحله آزمون و تحويل نهايي قرار دارد.

مقدار كالاهاي يارانه اي امسال اعلام شد
ميزان شير يارانه ۱۵۰ هزار تن افزايش يافت
011292.jpg
مديركل دفتر تخصيص منابع و هدفمندي يارانه هاي وزارت رفاه از تصويب مقادير كالاهاي اساسي يارانه اي در جلسه ديروز شوراي عالي رفاه خبر داد.
مهندس طباطبايي در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: بر اساس مصوبه جلسه پيشين شوراي عالي رفاه در دولت گذشته مقرر شده بود تا تعيين تكليف قطعي مقادير كالاهاي يارانه اي مشابه سال گذشته عمل شود.
وي افزود: در جلسه ديروز دوشنبه شوراي عالي رفاه تناژ و نحوه توزيع كالاهاي اساسي به تصويب رسيد كه بر اساس آن دستگاههاي مباشر و نظارتي بودجه، بتوانند نسبت به تصفيه اعداد و ارقام خود اقدام كنند.
مديركل دفتر تخصيص منابع و هدفمندي يارانه هاي وزارت رفاه اعلام كرد: بر اساس اين مصوبه، شير يارانه اي در سال جاري نسبت به سال گذشته ۱۵۰ هزار تن افزايش يافت و مقادير ساير كالاهاي اساسي تقريبا مشابه سال گذشته يعني برنج ۵۵۰ هزار تن، پنير ۱۲ هزار تن و روغن نباتي ۴۵۹ تن به تصويب رسيد.
هدفمندي يارانه دارو و درمان
از سوي ديگر معاون وزير رفاه و مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني اعلام كرد: تشكيل بانك اطلاعات بيماران صعب العلاج كه به تصويب هيأت دولت رسيده بود، ابلاغ شد.
دكتر سيد ابوالقاسم موسوي افزود: بر اين اساس تمامي بيماران صعب العلاج شامل بيماران تالاسمي، هموفيلي، دياليزي، سرطاني، MS، ديابتي، رواني و سوختگي شناسايي شده و تحت پوشش سازمان بيمه خدمات درماني قرار مي گيرند.
وي تصريح كرد: با تشكيل بانك بيماران صعب العلاج و شناسايي آنها، يارانه دارو و درمان اين افراد در صندوق ويژه اي متمركز شده و امكان توزيع هدفمند يارانه ها فراهم مي شود.موسوي خاطرنشان كرد:براي آغاز شناسايي بيماران صعب العلاج همانند طرح كارت هوشمند بيماران خاص، از طريق فراخوان عمومي نسبت به تكميل فرم هاي مربوطه اقدام مي شود كه در مرحله بعدي با صدور كارت هوشمند براي اين بيماران ضمن جلوگيري از هم پوشاني امكان خدمات رساني بهتر به اين افراد فراهم شود.
به گفته مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني با تدوين آيين نامه اجرايي بانك اطلاعات بيماران صعب العلاج عمليات شناسايي اين افراد آغاز مي شود.
موسوي به ايسنا گفت: با اجراي طرح توزيع داروي بيماران خاص از طريق كارت هوشمند ۲۴ هزار و ۲۰۰ نفر كارت هوشمند دريافت كرده اند.
اين در حاليست كه تا پيش از اجراي اين طرح ۳۶ هزار بيمار خاص تحت پوشش سازمان هاي مختلف بيمه گر بوده اند.
وي در پايان خاطرنشان كرد:متاسفانه آمار دقيقي از بيماران صعب العلاج در كشور وجود ندارد و اين مساله موجب شده برخي افراد از دريافت هر گونه خدمات بيمه اي محروم شده و برخي در چند سازمان بيمه اي عضو باشند.

ضوابط به كارگيري معلمان وظيفه اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: ضوابط بكارگيري معلمان وظيفه از سوي وزارت آموزش و پرورش اعلام شد.
داوطلباني كه داراي برگه آماده خدمت در تاريخ بهمن و اسفند سال ۸۴ و فروردين ، ارديبهشت و خرداد سال ۸۵ باشند و نيز متقاضيان داراي مدرك تحصيلي فوق ديپلم و بالاتر داراي برگه آماده به خدمت تيرماه ۸۵ مي توانند نسبت به ثبت نام اقدام كنند.
برگه آماده به خدمت داوطلبان بايد قبل از اعزام به مراكز آموزش رزم مقدماتي ممهور به مهر واكسيناسيون باشد.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به كارگيري پذيرفته شدگان با مدرك تحصيلي كمتر از ليسانس در دوره متوسطه صرفا در شاخه هاي فني و حرفه اي و كاردانش در دروس عملي و كارگاهي صورت مي پذيرد. همچنين جذب داوطلبان در دوره ابتدايي مدرك تحصيلي فوق ديپلم و بالاتر در اولويت قرار دارد. در دوره راهنمايي از دارندگان مدرك تحصيلي فوق ديپلم به بالا استفاده مي شود و براي آموزش متوسطه نظري فقط فارغ التحصيلان ليسانس و بالاتر در رشته هاي ذي ربط جذب مي  شوند.
به دليل نياز ستاد كل نيروهاي مسلح و يگانهاي تحت امر آن ستاد به بعضي از فارغ التحصيلان رشته هاي فني حرفه اي و علوم پايه محدوديت ثبت نام در اين رشته ها براي آموزش و پرورش وجود دارد كه به سهميه هر استان طبق جداول مربوط اعلام مي شود.

گفته مي شود...
* عارف _ بيژن زنگنه درصدد راه اندازي يك خبرگزاري است. مديركل سابق روابط عمومي وزارت نفت مسئول پيگيري اين كار شده است.
* بازتاب _ رضا طلايي نيك از رئيس جمهور خواست سفرهاي خارجي مأموران دولت و مديران شركتهاي دولتي با هزينه عمومي به كشورهاي مسيحي را در ايام كريسمس و جشن سال نو ميلادي متوقف كند.
* بازتاب _ يكي از سازمان هاي بزرگ دولتي مرتبط با حمل و نقل دريايي ۳۰ نفر از كارشناسان و مديران دستگاه هاي مرتبط با مجمع عمومي خود را تحت عنوان شوراي عالي سازمان به يك سفر ۵ روزه تفريحي به كيش اعزام كرده است. اين سازمان ۱۰۰ ميليون ريال از هزينه هاي اين سفر را تقبل و ۱۴۰ ميليون ريال آن  را برعهده شركت وابسته به سازمان گذاشته و قرار است به عنوان پاداش به هريك ۴ ميليون ريال نقداً هم پرداخت شود .هر پرس غذاي اين سفر تفريحي ۱۷۰ هزار ريال هزينه داشته است.

اگر ابهامات سقوط سي ۱۳۰ برطرف نشود
استيضاح وزير دفاع را پيگيري مي كنيم
ايسنا: اگر ابهامات حادثه سقوط هواپيما برطرف نشود و مجددا خلبان مقصر اعلام شود، اقليت مجلس استيضاح وزير دفاع را پيگيري خواهد كرد.محمد عليخاني، نماينده مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي كه در نشست هفتگي حزب جوانان ايران اسلامي سخن مي گفت، درباره علت موافقت استيضاح كنندگان وزير دفاع با تعويق استيضاح افزود: در جلسه اي كه وزير دفاع با استيضاح كنندگان داشت اطلاعات چنداني از سوي وي به ما ارايه نشد و اقليت جهت اعلام حسن نيت خود و به درخواست وزير دفاع تا زمان مشخص شدن نتيجه گروه تحقيق ۲۹ نفره با تعويق يك ماهه آن موافقت كرد.عضو فراكسيون اقليت مجلس ادامه داد: اين استيضاح با هدف تنوير افكار عمومي در قبال حادثه دلخراش سقوط هواپيماي سي  ۱۳۰ مطرح شد؛ اما برخي از نمايندگاني كه خود در حال طرح استيضاح برخي وزرا بودند، آن را اقدامي سياسي تلقي كردند.

۲۰ دي اولين شماره روزنامه اعتماد ملي منتشر مي شود
ايسنا: مدير مسئول روزنامه اعتماد ملي ۲۰ دي ماه سال جاري را زمان احتمالي انتشار اولين شماره اين روزنامه عنوان كرد.محمدجواد حق شناس در عين حال از وحيد پوراستاد، سيداحمد موسوي بجنوردي و فياض زاهد به عنوان اعضاي شوراي سردبيري اين روزنامه نام برد.وي افزود: هم اكنون در جريان تكميل كادر روزنامه و شوراي سردبيري و انتخاب دبيران سرويس ها هستيم. وي با اظهار اميدواري از انتشار اين روزنامه در اولين فرصت گفت: اميدواريم هر چه زودتر مشكلات حل و فصل شده و اولين شماره اعتماد ملي ۲۰ دي ماه منتشر شود.اين عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي درباره نوع همكاري كسري نوري (سردبير سابق روزنامه ايران) با روزنامه اعتماد ملي اظهار داشت: كسري نوري و غفور گرشاسبي به عنوان مشاوران مديرمسئول با اعتماد ملي همكاري خواهند كرد.حق شناس همچنين گفت: ساختمان حزب كه واقع در خيابان سهروردي شمالي است، فردا افتتاح خواهد شد.

كميسيون امنيت ملي دومين جلسه پيگيري
وضعيت ۴ ديپلمات ربوده شده را برگزار مي كند
ايسنا: دومين جلسه پيگيري وضعيت ۴ ديپلمات ربوده شده ايراني در كميسيون امنيت ملي و با حضور وزراي اطلاعات و امور خارجه هفته آينده برگزار مي شود.محمدنبي رودكي نائب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نتيجه حاصل از جلسه گذشته در همين رابطه را ارسال نامه اي براي رئيس جمهور دانست كه طي آن خواهان پيگيري اين موضوع در شوراي عالي امينت ملي شده بودند.به گفته وي، رئيس جمهور پس از جلسه اي با خانواده هاي اين ديپلمات هاي ربوده شده، دستور پيگيري اين موضوع از سوي شوراي امنيت را صادر نموده و در حال حاضر اين شورا به موازات كميسيون امنيت ملي فعال شده است.

فرمانده نيروي دريايي سپاه: استراتژي
آمريكا براي سلطه تغيير نگرش هاست
ايسنا: فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: استراتژي آمريكا براي سلطه بر كشورها، تئوري سد نفوذ اصالت ها و تغيير نگرش هاست.دريادار پاسدار مرتضي صفاري كه در همايش سياسي فرماندهان، مسئولان و كاركنان اين نيرو سخن مي گفت، افزود: نظام سلطه ۶۰ تا ۷۰ درصد توان خود را بر عمليات رواني و جنگ رسانه اي متمركز ساخته است و فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد از امكانات خود را براي تجهيزات نظامي و اقدامات اقتصادي به كار مي گيرد.وي با اشاره به تلاش بي وقفه دشمن براي القاي افكار مورد نظر خود به ديگر جوامع اضافه كرد: استراتژي دشمن اين است كه سد نفوذي در برابر اصالت هاي هر جامعه ايجاد كند تا بتواند آن چه را كه مورد نظر دارد، به ديگر ملت ها تحميل كند.

افروغ :مقصران سياسي شدن موضوع اعلام نام
مفسدان اقتصادي چه كساني هستند؟
ايسنا: عماد افروغ تصريح كرد: «اگر واقعا مسئولان ما به موقع و به نحو احسن وظايف خود را انجام دهند و به عنوان مثال اسامي مفسدان اقتصادي را اعلام كنند، ما شاهد دلالت هاي منفي، شتابزده و همراه با التهاب از اين قضيه نخواهيم بود.»رئيس كميسيون فرهنگي مجلس، با بيان اين كه هيچ مصلحتي بالاتر از بيان حقيقت و افشاي واقعيات نيست، گفت: «در اين مورد به خصوص، آقاي احمدي نژاد كه اقتدار و مسئوليت كافي دارند بايد مبادرت به افشاي ليست اسامي مفسدان اقتصادي كنند و در اين اثنا به هيچ نصيحت ظاهرا مشفقانه اي، كه در مشفقانه بودن آن ترديد است، گوش ندهند.»
وي خاطرنشان كرد: «آيا صرفا بيم از ايجاد ناامني سرمايه گذاري مي رود كه اسامي افشا نمي شود يا صرفا يك تحليل غلط است كه مانع افشا مي شود يا اصولا عوامل ديگري هم دست اندركار هستند.»اين استاد دانشگاه، با بيان اين كه از من معلم توقع بي توجهي به كنجكاوي هايم را نداشته باشيد، درباره تجمع دانشجويي اخير در اين باره، با اظهار بي اطلاعي از شعارهاي داده شده در اين تجمع، گفت: «من در اين مورد قضاوتي نمي كنم؛ اما توصيه مي كنم كه عزيزان خويشتنداري كنند و در شعارهاي خود مواظب باشند كه پا را از حريم اخلاق و موازين شرعي و قانوني فراتر نگذارند.»وي گفت: «وقتي مي توانيم اسامي مفسدان را اعلام كرده و حسب دستور مقام معظم رهبري عمل كنيم اما اين كار را انجام نمي دهيم، بايد منتظر اين گونه عواقب هم باشيم.»افروغ، در پاسخ به اين پرسش كه سرانجام طرح تحقيق و تفحص از قوه قضاييه چه شد، گفت: «دكتر حداد اين طرح را تا اطلاع ثانوي و ارائه توضيح از قوه قضاييه ضمن حضور رياست اين قوه در مجلس، مسكوت گذاشت و من با توضيحات رياست اين قوه متوجه شدم كه در عمل كاري انجام نشده و اراده اي نيز براي كار فعال در اين زمينه به چشم نمي خورد.»

فعاليت هاي شبكه صبا موقتا تعطيل اعلام شد
ايلنا: بهروز افخمي، مدير شبكه ماهواره اي صبا، طي نامه اي سرگشاده خطاب به علي لاريجاني؛ دبير شوراي امنيت ملي تعطيلي موقت فعاليت هاي شبكه صبا را اعلام كرد. در بخشي از اين نامه آمده است:   آقاي كروبي با توجه به مشكلاتي كه ممكن است براي كاركنان و خبرنگاران تلويزيون صبا پيش بيايد، به من اجازه داد، تعطيلي موقت فعاليت  هاي شبكه صبا را رسما اعلام كنم.

بيانيه شوراي تهران تحكيم (علامه) درباره
نحوه برخورد با انجمن هاي اسلامي
ايسنا: شوراي تهران دفتر تحكيم وحدت (طيف علامه) درباره اظهارات اخير موسوي خوئيني ها، دبيركل مجمع روحانيون مبارز و همچنين اظهاراتي ديگر درباره اين تشكل بيانيه اي صادر كرد.در بخشي از اين بيانيه ادعا شده است:ابتدا نوبت موسوي خوئيني ها بود كه تيغ حملات خويش را متوجه انجمن هاي اسلامي كند. البته ناراحتي ايشان از انجمن هاي اسلامي نيز بيش از همه به دليل بي توجهي اعضاي اين تشكل به اوامر ايشان است. به راستي اگر انجمن ها همچنان در دست ايشان و حزب متبوعشان بودند اين چنين داد وااسلاما سرمي دادند؟ يكي از دلايل واضح اين مدعي نيز حمايت ايشان از طيف سنتي انجمن اسلامي  دانشجويان دانشگاه تهران است كه در جمع آنان اين هجمه را انجام داده اند.
نويسندگان بيانيه با انتقاد از رفتار انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران، ادعا كرده است: اين طيف به اين دليل مورد لطف ايشان است كه هر از چند گاهي ديداري با ايشان مي كند و تمامي ناراحتي وي نيز اين است كه چرا ساير انجمن ها چنين رفتاري نمي كنند.

معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي:
مطالبات كاركنان دولت تا پايان سال تسويه مي شود
ايسنا: معاون امور مجلس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور با اشاره به اينكه در حال حاضر حدود چهار تا پنج هزار ميليارد تومان براي پرداخت حقوق و مزاياي كاركنان دولت موردنياز است، گفت: سال هاي گذشته برخي از مطالبات به سال هاي بعد منتقل شدند كه به دليل نبود امكان اين اقدام صورت مي گرفت.
سيد محمدقاسم حسيني افزود: اين اقدام به طور ساليانه تكرار مي شد اما نظر دولت بر اين است كه مطالبات كليه كاركنان دولت امسال تسويه شود. با اين تسويه مطالباتي سال بعد براي بودجه ريزي عملياتي حساب ها شفاف مي شود.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |