شنبه ۱۰ دي ۱۳۸۴
فيلم «حكم» ساخته «مسعود كيميايي» از نگاه خوانندگان
بهترين ها در آينده
پروين رئوفي
005538.jpg
005535.jpg
005541.jpg
وسوسه ديدن يكي ديگر از آثار كارگردان قديمي سينماي ايران كه خاطره ديدن بعضي از فيلم هاي قبل از انقلاب ايشان را هنوز در خاطر دارم، باز هم باعث شد كه فيلم هاي ضعيف چند سال اخير اين كارگردان صاحب نام گذشته را از ياد ببرم و بعد از يك روز كاري سخت و تحمل حدود ۳ ساعت ترافيك براي رفت و برگشت به منزل را نديده بگيرم و به ديدن فيلم حكم بروم و اميدوار باشم كه شايد اين بار با بازي استاد انتظامي فيلمي متفاوت را تماشا كنم.
فيلم با تصوير يك گانگستر با كلاه بر سر و سيگار بر لب با پس زمينه نمايش آثار قديمي سينماي جهان خود را معرفي مي كند. بعد از اتمام تيتراژ و... وارد يك فضاي بسيار قوي، رعب انگيز و باراني كه از نظر ميزانسن و فضاسازي و فيلمبرداري كم نظير است مي شود. چند نفر ماسك به صورت وارد يك خانه شيك و مجلل مي شوند و ظاهرا يك خلافكار و شارلاتان را كه با پول و آبروي آنها بازي كرده تهديد مي كنند. آنها ابتدا دنبال پول و جواهرات هستند ولي در ادامه ماسك ها را برداشته و معلوم مي شود دو نفر از آنها بطور جدي قصد انتقام و تسويه حساب شخصي دارند. آنها از رابطه ناسالم آن مرد پرده برمي دارند و با مصدوم كردن او آنجا را ترك مي كنند. ادامه فيلم با تلاش آنها براي تهيه گذرنامه جعلي و فرار به خارج است. در اين رابطه با «رضا معروفي» آشنا مي شوند. او از طرف باندهاي خاصي مسؤول دادن گذرنامه به آنهاست. آنها ۳ نفرند. پسري به نام سهند كه مي ماند ولي فروزنده دختري است كه دوست محسن (يكي ديگر از آنها) بوده و بعد از چند سال بي خبري همديگر را پيدا كرده اند، به اضطرار زمان به طرف مرز حركت مي كنند. رضا معروفي و سهند در راه برگشت به تهران ماجراي زندگي شان براي هم تعريف مي كنند. سهند در دوران دانشجويي عاشق دختري مي شود ولي آن دختر بخاطر مخالفت خانواده اش به خارج مي رود و بعد از ۳ ماه برمي گردد و با سهند ازدواج مي كند ولي بعداً معلوم مي شود كه او در خارج عاشق كس ديگري شده و براي فراموشي عشق نافرجام خود با سهند ازدواج كرده است و عاقبت نيز خود را در دريا غرق مي كند! محسن و فروزنده در نهايت بي اعتمادي سفر مي كنند. محسن كه بشدت درگير روابط ناسالم باند بازيهاي گروههاي خطرناك شده به راحتي آب خوردن و حتي آسان تر از آن آدم مي كشد. او با فروزنده درگير مي شود و بعد از ضرب و شتم او از هم جدا مي شوند. فروزنده كه ظاهراً پناهي ندارد پيش رضا معروفي و سهند برمي گردد و تصميم به انتقام از محسن مي گيرد. البته فيلم معلوم نمي كند چرا سهند با رضا معروفي زندگي مي كند.
رضا معروفي به او قول مساعد مي دهد ولي منتظر فرصت مناسب است كه دست دهد. طي حوادثي عاقبت امكان انتقام پيش مي آيد و او محسن را در حالي كه منتظر دختري ديگر است تا با او فرار كند پيدا مي كند ولي دچار احساسات شده و نمي تواند او را بكشد و نهايت رضا معروفي ماشه را كشيده و محسن را به قتل مي رساند. در صحنه پاياني فيلم فروزنده و محسن خاطرات و عشق خود را يادآوري مي كنند.
فيلم در يك فضاي رئال اتفاق مي افتد و بايد منطق خاص خود را داشته باشد و از يك رابطه علي و معلولي خاصي كه مخصوص اين نوع فيلم هاست تبعيت كند كه اينگونه نيست. طرح مغشوش فيلم مشخص نمي كند كه اتفاقات فيلم برمبناي كدام واقعيت هاي بيروني حركت مي كند. فيلم مي خواهد چه چيز را بگويد! آيا باندهاي مخوف را افشا مي كند و جوان هايي را كه قرباني مي گيرند؛ ولي بيشتر از آنكه روابط را افشا كند به تقليد از فيلم هاي خارجي نوچه ها و ظواهر آنها را بيان مي كند. يا، فيلم از عشق هاي امروزي انتقاد مي كند كه ديگر وجود ندارد. در جايي كه فروزنده مي گويد «ما به هم عادت كرده بوديم.» يا سهند از بي وفايي معشوق مي گويد كه امروز عاشق است و فردا فارغ. ولي باز همه چيز در سطح مي ماند و توجيه لازم براي حركتهاي آنها وجود ندارد.
از نظر شخصيت پردازي ديگر بدتر است. اين جوانها نماينده و مصداق كدام يك از جوانان كشورمان هستند و يا مي توانند باشند. آيا آنها دانشجويان سرخورده هستند؟ كه زماني انقلابي و كتاب خوان بودند؟
رضا معروفي كيست؟ واقعا نماد كدام يك از افراد جامعه ما هست و يا مي تواند باشد. او اجراكننده حكم است. او كه طرفدار سينما از نوع خاص اش است، به گذشته تعلق خاطر دارد. هم خير و هم شرور است.
عضو باند است. رابط باند جعل گذرنامه است. در ابتدا خود را شاگرد يكي از رؤساي باند معرفي مي كند. چگونه است او هم با آنها كار مي كند و هم مخالف آنهاست. مي تواند اين گونه باشد ولي فيلم بايد پرداخت محكمي داشته باشد و آن شخصيت را باورپذير كند. چرا او تغيير مي كند ؟ رضا معروفي آدم عجيبي است با عرض معذرت از استاد انتظامي (با بازي كليشه اي آقاي انتظامي) او از صادق هدايت نقل قول مي كند. خود را دوست صميمي او نشان مي دهد و از قضا يكي از شبهه انگيزترين و نااميدكننده ترين جمله او را نقل مي كند. «خودكشي تنها سرمايه انسان است.» آيا هدايت يعني همين جمله آنهم از زبان يك دوست. رضا معروفي در ضمن مي خواهد خطرات قدرت را هم بيان كند فقط با يك جمله «يك بار تنم به قدرت خورد و هنوز درگير مشكلاتش هستم» (نقل به مضمون). او براستي آدم عجيبي است و فقط مي تواند در يك ذهن مغشوش وجود داشته باشد. براستي چرا اين مرد با اين همه تجربه، عشق، حادثه و سرد و گرم چشيدن روزگار و عشق سينما داشتن باز هم عشق را نمي شناسد و جامعه را نيز! چرا او اينقدر احساساتي است و از كشتن محسن فقط به خاطر اينكه مي فهمد اسلحه اش خالي بوده اين قدر متأسف مي شود كه مي گويد تا آخر عمر ناراحت خواهد بود. آيا مي تواند تلقي او از عشق خام تر از فروزنده باشد كه گيج باشد و بي تجربه! و فوري يادش مي رود همه آن زجرها و ضرب و شتم ها و... را و بر بالين محسن گريه مي كند. تا كي بايد به يك سنت قديمي و نادرست صحه بگذاريم و هنگام مرگ كسي بدي هايش از يادمان برود و مانند ۱۴ ساله ها به عشق فكر كنيم! تماشاگر نيز هنگام خارج شدن از سينما عصباني است و همانند شخصيت ها و كارگردان سردرگم، كلافه و بي هدف و بي اعتماد. حتماً موقع آن رسيده كه واقعاً بينديشيم كه «بهترين ها نه در گذشته، بلكه در آينده اند.»

نكته
مردم حق دارند فيلم هاي خود را مطالبه كنند
معاون  امور سينمايي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي گفت : فرآيندهاي  حمايتي و نظارتي  نبايد به  يك  مقطع  خاص  در حوزه  سينما معطوف  شود، بلكه  مثل  يك جريان،  گردشي  مستمر داشته  باشد.
به  گزارش  روابط عمومي بنياد سينمايي  فارابي ، محمدرضا جعفري جلوه  بر حفظ حقوق  مخاطبان  سينمايي  كشورتأكيد كرد و افزود: مردم  حق  دارند با توجه  به  سلايق  و ميزان  دانش  و سواد، از سينما فيلم هاي  مورد علاقه  خود رامطالبه  كنند. باتوجه  به  تنوع  سليقه  و نگاه  مردم ، ويترين  سينما نبايد از برخي  گونه هاو موضوع هاي  سينمايي  خالي  باشد. وي  كه  در مراسم  معارفه  مجيد رضابالا معاون  جديد فرهنگي  بنياد سينمايي فارابي  سخن  مي گفت ، ادامه  داد: مقصود ما از سينماي  ملي ، سينمايي  شرقي ، اسلامي و ارزشي  مبتني  بر هويت  ملي  است .
معاون  وزير ارشاد توضيح  داد: اين  سينماي  هويت گرا و ريشه دار متصل  به خاستگاه  اصيل ، فرهنگي ، ادبي  و تاريخي  بوده  و شناسنامه  دارد.
جعفري  جلوه ، سينماي  ملي  را نياز جامعه  خواند و گفت : سينماي  ملي  وقتي با عناصري  چون  خيال  و هويت  تلفيق  شود به  سينمايي  دلپذير تبديل  مي شود. وي  همچنين  به  موضوع  داشتن  سياست  خارجي  درحوزه  فرهنگ  و به ويژه سينما تأكيدكرد وافزود: سينما فعاليتي  جهاني  است  كه بيش  از هر حوزه  فرهنگي  بر جهانيان تاثير مي گذارد و از آنها تاثير مي پذيرد. وي  يادآور شد:اين  سياست ها بايد منطبق  با اولويت هاي  سياسي  فرهنگي و اقتصادي كشور و در جهت  شناخت  حوزه هاي  مشترك  فعاليت  ايران  و جهان  باشد.
جعفري  جلوه ، برنامه ريزي  براي  توليد آثار فاخر سينمايي  توسط بنياد فارابي را در جهت  تقويت  جايگاه  بين المللي  صنعت  فيلم  كشور ارزيابي  كرد و همچنين گفت : بدون  برنامه ريزي  دراز مدت  و مبتني  بر يك  سياست  خارجي ، كار فرهنگي ناقص ، نارسا و ضعيف  خواهد بود.
اميدواري براي حل مشكل اكران
همايون اسعديان كه به تازگي رئيس شوراي صنفي نمايش سينماي ايران شده است به دنبال اطلاعيه پيشين اين شورا در پاسخ به اظهارات تهيه كننده فيلم سينمايي «پشت پرده مه» مبني بر نارسايي سيستم اكران فيلم هاي سينمايي و مظلوميت و مهجوريت فيلم هاي فرهنگي كه در همشهري به چاپ رسيده بود و به بروز مناقشات و سوءتفاهم هايي منجر شد از محمد خزاعي، عجولانه، شتابزده و در اثر فقدان آگاهي نسبت به تهيه كننده فيلم «پشت پرده مه» دانست.اين حركت كه اولين اقدام رئيس جديد اين شورا محسوب مي شود اميدواري زيادي را براي حل معضلات و بحران هاي احتمالي مربوط به اكران فيلم هاي سينمايي به وجود مي آورد.در اين جلسه كه به همت مديرعامل خانه سينما و با دعوت از محمد خزاعي و همايون اسعديان صورت گرفت، مسائل پيش آمده مورد بررسي قرار داده شد و رئيس جديد شوراي صنفي با تأكيد بر بروز برخي سوءتفاهمات رسما پوزش صميمانه خود و اين شورا را نسبت به كارگيري ادبيات و واژه هايي كه در شأن ايشان نبوده اعلام كرد.

سايه روشن
جشنواره فيلم فجر همزمان با تهران، در شيراز برگزار مي شود
معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: جشنواره ي فيلم فجر فرصت شور و حضور اجتماعي براي اقشار مختلف كشور است و توزيع اين فرصت براي مناطق يكي از نگاههاي محوري دولت خدمتگزار است.جعفري جلوه كه در كنفرانس خبري پس از ديدار با استاندار فارس پيرامون برگزاري جشنواره فيلم فجرهمزمان در شيراز سخن مي گفت در ادامه تصريح كرد: انگيزه استاندار فارس نويد دهنده اين است كه شيراز امسال نيز از همزماني جشنواره برخوردار خواهد بود.
معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آينده فرهنگ و هنر به ويژه سينما را آينده اي روشن توصيف كرد وافزود: تلاش خواهيم كرد در جهت يك سينماي با هويت ملي كه در برگيرنده فضيلت ها و غرور ملي باشد گام برداريم كه اين سينما با برنامه ريزي و ساز و كارهاي فرهنگي و مشخص كردن مباني به دست خواهد آمد و يه هيچ عنوان سينمايي بدون معيار نيست بلكه با مباني و هدف است.وي گفت: امروز جهان منتظر و نيازمند يك نگاه عميق ايراني - اسلامي و شرقي از اين سرزمين است و اگر سينماي ما بتواند اين هويت را تزريق كند با استقبال روبرو خواهد بود.
جعفري جلوه تأكيد كرد: برنامه هاي متعددي براي رونق اقتصاد سينما بايد به كار گرفت كه يكي از آنها بهسازي سينماها است، همچنين مسئله سينماي كم مخاطب بر مي گردد به اينكه اين سينما معناي تازه اي ارائه نمي دهد لذا به دست آوردن معاني تازه و لطيف و همراه شدن آن با جنبه هاي زيبايي شناختي مي تواند رونق سينماها را باعث شود.معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با انتقاد از سينماي صرفا جشنواره اي گفت:  سينماي صرفا جشنواره اي، سينماي اصيلي نيست و من آن را يك سينماي ملي نمي بينم حتي اگر عنوان سينماي فاخر داشته باشد لذا سينماي ملي مبدا و مقصدش اقليمي است كه به آنجا تعلق دارد.
فيلم هاي مستند جشنواره اعلام شد
تاكنون حضور ۱۳ اثر مستند خارجي در بخش نمايش هاي ويژه بين الملل بيست و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم فجر قطعي شده است.به گزارش روابط عمومي جشنواره فيلم فجر، اين بخش غيررقابتي به نمايش آثار مستند جشنواره اختصاص يافته است.در اين بخش فيلم هاي عباس كيارستمي، هنر زيستن اثر پي كولينس و اف دالي از كشور فرانسه، آخرين كوچ بهزاد ساخته جان موراي از كشور ايرلند، خون برادرم ساخته اندرو برندز محصول مشترك امريكا وعراق، كوكا، كبوتري از چچن ساخته اريك برگرات محصول مشترك چچن و سوييس، آسمان آفريقا ساخته كريگ فوستر و دامون فوستر محصول آفريقاي جنوبي و غزه، ترانه فلسطين ساخته فاراي ميزو از ژاپن به نمايش درمي آيد.واين كولس جانز با فيلم در سايه نخل ها از كشور استراليا، سباستين تالاورا سرانو با فيلم مالكان هيچ چيز از كشور ژاپن، هارتيان خاچاتريان با بازگشت شاعر از ارمنستان، بوواندرورف با نگاتيوهاي ساتيا جيت راي - زندگي من با مانيكدا از بلژيك، سباستين ويلمانس با آينه تيگوت از بلژيك، پيرجوهانكا سالو با سه اتاق دلگير از فنلاند و ادا اوكارول با وقتي خوك ها چوب حمل مي كنند از ايرلند در اين بخش حضور دارند.

سينما
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |