شنبه ۱۰ دي ۱۳۸۴
گفت وگو با بهترين فوتباليست امروز دنيا
به دنبال تمام افتخارات سال ۲۰۰۶
مريم دري منش
005523.jpg
شايد رونالدينيو بزرگترين و خبرسازترين فوتباليست دنيا باشد. او هم فراهم كننده و هم اجرا كننده است و مي تواند در خط دفاع همان قدر خوب ظاهر شود كه در پست هاي ديگر، و بيش از هر چيز در زدن ضربات ايستگاهي بسيار خطرناك مي باشد.
اين برزيلي در جام جهاني جوانان در سال ۱۹۹۷ خوش درخشيد و در سال ۱۹۹۹ در جام كنفدراسيون ها آقاي گل اين مسابقات شد و در ديدارهاي جام جهاني ۲۰۰۲ در كره و ژاپن هم بازيهاي برجسته اي از خود به نمايش گذاشت. وي در مقابل چين گلزني كرد، در مرحله يك چهارم نهايي مقابل انگليس با يك ضربه آزاد باورنكردني گل پيروزي تيمش را زد و به تيم فوتبال كشورش كمك شاياني در كسب پنجمين عنوان قهرماني جهان كرد. گرچه در طول مسابقات كوپا آمريكا در سال ۲۰۰۴ بازي نكرد، اما همواره يكي از تأثيرگذارترين و مهم ترين بازيكنان تيم برزيل بوده و اين را در پيروزي ۴ بر ۱ در فينال جام كنفدراسيون ها در سال ۲۰۰۵ مقابل آرژانتين به اثبات رساند. اين بازيساز با آن دندان هاي خرگوشي مشخص اش، فعاليتش را در برزيل با باشگاه گرميو فوتبال پورتو آلگرتره شروع كرد و براي اين باشگاه در طول ۴ سال ۳۶ بار به ميدان رفته و ۱۳ گل به ثمر رساند. در سال ۲۰۰۱ به فرانسه و باشگاه پاري سن ژرمن پيوست.
گرچه نتوانست با اين تيم در سال ۲۰۰۲ به مقامي دست يابد، اما وي در همان تيم هم بازيهاي فوق العاده اي را از خود به نمايش گذاشت. در زمان عضويت در اين باشگاه ۱۷ گل در بيش از ۵۰ بازي ليگي زد.سپس در سال ۲۰۰۳ با قراردادي بالغ بر ۳۰ ميليون يورو به اف.ث. بارسلونا منتقل شد و بدين ترتيب گرانترين تازه وارد در تاريخ باشگاه كاتالان ها شد. سرمايه گذاري  بارسلونا كاملاً جواب داد چرا كه اين برزيلي در فصل اول حضورش ۲۲ گل براي اين تيم به ثمر رساند و باشگاه را به سوي مكان دوم رده بندي ليگ اسپانيا رهنمون ساخت. در تابستان سال ۲۰۰۴ قرارداد جديدي را با باشگاه با شرايطي بهتر به امضاء رسانيد كه گويا مبلغ آن به ۱۵۰ ميليون يورو مي رسد. در فصل ۲۰۰۵/۲۰۰۴ به عنوان بهترين بازيكن جهان برگزيده شد. وي در جام قهرمانان باشگاه هاي اروپا با گل فوق العاده اش در پايان مرحله گروهي در مقابل آ.ث.ميلان و نيز با گل زيبايي كه به ثمر رساندنش غيرممكن به نظر مي رسيد در برابر اف.ث. چلسي در ديدار برگشت مرحله يك هشتم نهايي باعث هيجان و وجد بي اندازه هواداران بارسلونا شد. گرچه اين تيم در مجموع با نتيجه ۵-۴ از دور رقابت ها حذف شد، اما وي توانست با قهرماني در ليگ باشگاهي اسپانيا تسلي خاطري پيدا كند.امسال رونالدينيو براي دومين سال پياپي به عنوان بهترين بازيكن جهان انتخاب شد. اين در حالي است كه وي با رفتاري متواضعانه اهداف بزرگ خود را در سال ۲۰۰۶ و به همراه تيم ملي كشورش برزيل جست وجو مي كند. وي در مصاحبه با مجله آلماني كيكو از اين اهداف مي گويد:
* شما براي دومين سال پياپي به عنوان بهترين فوتباليست جهان انتخاب شديد. آيا روي اين موفقيت جديد حساب مي كرديد؟
- خير. وقتي نام من را براي كسب اين عنوان مطرح كردند اصلاً فكرش را هم نمي توانستم بكنم. من تلاش مي كنم تا جايي كه امكان دارد فوتبال را خوب بازي كنم، بقيه چيزها خود به خود پيش مي آيد.
* آيا خودتان هم خود را بهترين فوتباليست دنيا مي بينيد؟
- من نمي دانم، ديگران بايد قضاوت كنند. من فقط مي دانم كه در زمين مسابقه براي بارسلونا و تيم ملي همواره هرچه در توان دارم رو مي كنم تا به تيم در رسيدن به پيروزي كمك كنم و به علاوه تماشاگران هم از بازي ام لذت ببرند.
* كسب عنوان چه معنايي دارد؟
- احساس فوق العاده  اي است كه هميشه دوست دارم آن را تجربه كنم. دلم مي خواهد هر سال اين عنوان را به دست بياورم. بهترين فوتباليست سال جهان بودن بزرگترين عنوان شخصي براي يك فوتباليست است، چون در اين انتخاب كارشناسان بزرگ دنيا نظر مي دهند. البته اين كه ديگران بازيكني را به عنوان بهترين بازيكن دنيا نگاه كنند و بشناسند اين خطر را هم به همراه دارد كه آن بازيكن فكر كند كه ديگر جايي براي پيشرفت ندارد و از آن به بعد بايد درجا بزند. اما من نمي خواهم اين تصور غلط بر من غلبه كند بلكه سعي دارم باز هم به سختي كار و تلاش كنم چون فكر مي كنم كه مي توانم و بايد كه بهتر از اين شوم.
* شما عنوان بهترين بازيكن سال جهان را با اختلاف زيادي نسبت به فرانك لمپارد و ساموئل اتوئو به دست آورديد.
- بله، درست است. اين اختلاف باعث تعجبم شد چون لمپارد و اتوئو دو بازيكن عالي و برجسته هستند. هر دو استحقاق بيشتري از آنچه كسب كردند داشتند.
* شما و اتوئو روز دوشنبه قبل به همراه ۱۵ نفر به سفر رفتيد. چرا؟
- چون من و ساموئل مي خواستيم اين افتخار را با مسئولان بارسلونا، فاميل ها و دوستانمان تقسيم كنيم. بدون آنها و هم تيمي هايمان هيچ گاه نمي توانستيم به اين موفقيت ها دست پيدا كنيم. من اين افتخار را مديون خيلي ها هستم. خيلي خوشحالم كه در بين بقيه، مادرم، خواهرم و لاپورتا رئيس باشگاه هم شركت داشتند.
* سال ۲۰۰۵ خيلي سخت و نفس گير ولي در عين حال براي شما بسيار هم موفقيت آميز بود. الان اوضاع چگونه است؟
- در واقع من سال عالي و خوبي را پشت سر گذاشتم. قهرماني اسپانيا، قهرماني جام كنفدراسيون ها، برنده توپ طلايي، بهترين فوتباليست سال، اينها افتخارات بزرگ و فوق العاده اي است. الان مي خواهم به همراه خانواده ام براي مرخصي به پورتو آلگره بروم، روز دوم ژانويه هم تمريناتم را آغاز خواهم كرد. در حال حاضر بايد استراحت كرده و نيرويم را ذخيره كنم. به هر حال در سال ۲۰۰۶ وظايف سختي داريم.
* و در درجه اول دفاع از عنوان قهرماني جام جهاني...
- بله، اين بزرگترين هدف ما است. برزيل بزرگترين شانس قهرماني را دارد اما بايد با حريفان بسيار سرسختي روبه رو شويم. من ميل دارم در سال آينده هر پيروزي را كه وجود دارد كسب كنيم و نشان خواهم داد كه شانس هاي زيادي براي به دست آوردن كليه عناوين قهرماني دارم: دفاع از عنوان قهرماني جهان و قهرماني اسپانيا و در آخر هم دوست دارم قهرماني ليگ قهرمانان باشگاه هاي اروپا را به دست بياورم.
بهترين فوتباليست هاي جهان از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۵
۱۹۸۸ ماركوفان باستن (هلند- آ.ث.ميلان)
۱۹۸۹ ماركوفان باستن (هلند- آ.ث.ميلان)
۱۹۹۰ لوتارماتئوس (آلمان- اينترميلان)
۱۹۹۱ لوتارماتئوس (آلمان- اينترميلان)
۱۹۹۲ ماركوفان باستن (هلند- آ.ث. ميلان)
۱۹۹۳ روبرتو باجو (ايتاليا- يوونتوس تورين)
۱۹۹۴ روماريو (برزيل- بارسلونا)
۱۹۹۵ ژرژ وه آ (ليبريا- آ.ث.ميلان)
۱۹۹۶ رونالدو (برزيل- بارسلونا)
۱۹۹۷ رونالدو (برزيل- بارسلونا- اينترميلان)
۱۹۹۸ زين الدين زيدان (فرانسه- يوونتوس تورين)
۱۹۹۹ ريوالدو (برزيل- بارسلونا)
۲۰۰۰ زين الدين زيدان (فرانسه- يوونتوس تورين)
۲۰۰۱ لوئيز فيگو (پرتغال- رئال مادريد)
۲۰۰۲ رونالدو (برزيل- اينترميلان- رئال مادريد)
۲۰۰۳ زين الدين زيدان (فرانسه- رئال مادريد)
۲۰۰۴ رونالدينيو (برزيل- بارسلونا)
۲۰۰۵ رونالدينيو (برزيل- بارسلونا)
بهترين فوتباليست هاي سال ۲۰۰۵ جهان
۱- رونالدينيو (برزيل- بارسلونا) ۹۵۶ امتياز
۲- فرانك لمپارد (انگليس- چلسي) ۳۰۶ امتياز
۳- ساموئل اتوئو (كامرون _ بارسلونا) ۱۹۰ امتياز
۴- تيه ري آنري (فرانسه- چلسي) ۱۷۲ امتياز
۵- آدريانو (برزيل- اينترميلان) ۱۷۰ امتياز
۶- آندري شوچنكو (اوكراين- ميلان) ۱۵۳ امتياز
۷- استيون جرارد (انگليس- ليورپول) ۱۳۱ امتياز
۸- كاكا (برزيل- ميلان) ۱۰۱ امتياز
۹- پائولو مالديني (ايتاليا- ميلان) ۷۶ امتياز
۱۰- ديديه دروگبا (ساحل عاج- چلسي) ۶۵ امتياز
۱۱- ميشائيل بالاك (آلمان- بايرن مونيخ) ۶۴ امتياز

سايه روشن
005520.jpg
رونالدينيو در يك نگاه
نام كامل: رونالدو دوآسيس موريرا
متولد: ۲۱/۳/۱۹۸۰ در برزيل
قد: ۱۸۲سانتيمتر
وزن: ۷۶ كيلومتر
پست: هافبك
موفقيت ها به عنوان بازيكن
۱ بار قهرمان جهان در سال ۲۰۰۲ به همراه برزيل
۱ بار قهرمان جام كنفدراسيون ها در سال ۲۰۰۵ به همراه برزيل
۱ مقام يازدهم در سال ۲۰۰۳ در ليگ ۱ فرانسه به همراه پاري سن ژرمن
۱ بار قهرماني ليگ اسپانيا در سال ۲۰۰۵ به همراه بارسلونا
۱ بار نايب قهرمان ليگ اسپانيا در سال ۲۰۰۴ به همراه بارسلونا
بازيهاي باشگاهي
۲۷ بازي براي پاري سن ژرمن در فصل ۲۰۰۳/۲۰۰۲ با ۸ گل زده
۳۲ بازي براي بارسلونا در فصل ۲۰۰۴/۲۰۰۳ با ۱۵ گل زده
۳۵ بازي براي بارسلونا در فصل ۲۰۰۵/۲۰۰۴ با ۹ گل زده
۱۵ بازي براي بارسلونا در فصل ۲۰۰۶/۲۰۰۵ با ۱۰ گل زده
در مجموع ۱۰۹ بازي باشگاهي در اروپا و ۴۲ گل زده
بازيهاي ملي: در مجموع ۶۱ بازي ملي و ۲۵ گل زده براي تيم ملي فوتبال برزيل

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |