شمارش معكوس براي بيست و چهارمين جشنواره فيلم فجر
رقابت نسل ميانه با نسل سوم
|
|
شهاب مهدوي
در حالي كه كمتر از 20 روز تا آغاز بيست وچهارمين جشنواره فيلم فجر باقي مانده است و باتوجه به اينكه كار انتخاب فيلم ها به پايان رسيده، مي شود با شكلي واضح تر درباره فيلم هايي كه در جشنواره امسال خواهيم ديد صحبت كرد.
اولين نكته اي كه در جشنواره امسال جالب توجه به نظر مي رسد، حضور پررنگ نسل جوان است. شايد بتوان گفت در هيچ سالي اين تعداد كارگردان جوان در جشنواره حضور نداشته اند. كارگردانان با تجربه اي هم كه در جشنواره امسال فيلم دارند، همگي در سال هاي پس از انقلاب وارد سينماي حرفه اي شده اند. به اين ترتيب مي توان گفت كه در ضيافت
بيست و چهارم شاهد رقابت نسل مياني و نسل سوم كارگردانان سينماي ايران خواهيم بود.
قديمي ترين كارگردان حاضر در جشنواره خسرو سينايي است كه سابقه فيلمسازي اش به دهه 40 بازمي گردد، ولي سينايي اولين فيلم بلندش را در سلا هاي پس از انقلاب كارگرداني كرد. او 6سال پس از عروس آتش با گفت وگو با سايه به جشنواره فجر مي آيد؛ فيلمي كه در سكوت خبري توليد شد و تنها چيزي كه در حال حاضر مي توان درباره اش گفت اين است كه فيلمي است درباره زندگي صادق هدايت و اينكه ظاهرا سينايي در اين اثر، مرزهاي بين سينماي مستند و داستاني را درنورديده است.
فريدون جيراني ديگر فيلمساز نسل ميانه است كه حضورش مي تواند يك اتفاق در جشنواره
بيست وچهارم تلقي شود. او امسال ستاره ها را در سه جلد، كارگرداني كرد كه قرار است جلد اول اين سه گانه با نام گل پونه (ستاره مي شود) به نمايش درآيد؛ فيلمي درباره پشت صحنه سينماي ايران كه گويا دركارنامه سازنده اش اثر متفاوتي است و شباهت چنداني به ساخته هاي قبلي جيراني ندارد.
ازآخرين حضور محمدعلي نجفي در جشنواره فجر، سال هاي زيادي مي گذرد. او امسال با زاگرس به جشنواره مي آيد. فيلمسازي كه احتمالا امسال چشم هاي زيادي را به خود خيره خواهد كرد، ابراهيم حاتمي كياست؛ از نسل آرماني سينماي ايران كه همواره هر فيلمش يك اتفاق مهم قلمداد شده است. به نام پدر حكايت بازگشت حاتمي كيا به سينماي دفاع مقدس است و از شانس هاي جدي جشنواره امسال.
پرونده هاوانا هم در حالي به جشنواره مي آيد كه بخش هايي از آن كه قرار بود در خارج از كشور ساخته شود كه سرانجام فيلمبرداري نشد. گويا حضور در جشنواره براي سازندگان پرونده هاوانا مهمتر از آن بود كه معطل فيلمبرداري صحنه هاي گرفته نشده شوند. عليرضا رئيسيان هم جزو فيلمسازاني است كه حالا ديگر بايد با صفت با تجربه از آنها ياد كرد. مثل ابوالحسن داوودي كه تقاطع را در بخش مسابقه دارد؛ فيلمي كه گفته مي شود به لحاظ ساختار روايي، تجربه تازه اي در سينماي ايران است.
پوران درخشنده و تهمينه ميلاني دو فيلمساز زني كه در دهه 60 ، به صندلي كارگرداني نشستند با روياي خيس و آتش بس به فجر بيست و چهارم خواهند آمد. روياي خيس به سياق ديگر فيلم هاي سازنده اش ملودرامي اخلاقي است و آتش بس دومين تجربه كارگردانش در سينماي كمدي پس از ديگه چه خبر است.
خسرو معصومي كه دو سال پيش با رسم عاشق كشي همه را غافلگير كرد، امسال با جايي در دور دست قصد دارد موفقيت آن فيلم را تجديد كند.
مجتبي راعي كه با تولد يك پروانه به جمع فيلمسازان مطرح سينماي ايران پيوست با فيلم عظيم سفر به شوشتر در جشنواره حاضر خواهد شد. باغ فردوس در پنج بعدازظهر پس از حضوري نسبتا موفقيت آميز در جشن خانه سينما، بخت خود را در جشنواره فجر مي آزمايد.
هوو ساخته داوود نژاد هم در صورت رسيدن مي تواند رونق بخش جشنواره امسال باشد.
محمدعلي سجادي كه آخرين بار پنج سال پيش با رنگ شب به جشنواره آمده بود، امسال با شوريده حضور در فجر را تجربه مي كند.
سعيد ابراهيمي 16 سال پس از نار و ني با مواجهه مي آيد؛ فيلمي كه براساس داستاني از بورخس ساخته شده است و فراموش نكنيم كه امسال قرار است سيمرغ بلوريني هم به بهترين فيلمنامه اقتباسي اهدا شود.
از نسل جوان كارگردانان سينماي ايران بايد از اصغر فرهادي و چهارشنبه سوري اش ياد كرد. دو فيلم قبلي فرهادي از او تصوير فيلمسازي اجتماعي را ثبت كرده است. چهارشنبه سوري كه با گروهي حرفه اي ساخته شده به خاطر اينكه به طبقه متوسط پرداخته، تفاوت هاي محسوسي با ديگر ساخته هاي فرهادي خواهد داشت. هرچند در اين فيلم هم يكي از كاراكترهاي اصلي از طبقه فرودست انتخاب شده است.
عصــر جــمعه ساخته مونا زندي حقيقي هم گويا از فيلم هاي مطرح نسل سوم است.
سامان مقدم با كافه ستاره مي خواهد چهره تازه اي از خود را به نمايش بگذارد؛ فيلمي كاملا متفاوت با آنچه اين روزها از او بر پرده سينماهاست.
زمستان است رفيع پيتز از معدود فيلم هاي امسال جشنواره است كه براساس يكي از آثار ادبيات معاصر مقابل دوربين رفته است. دومين فيلم بلند مهدي كرم پور را هم گويا بايد جزو فيلم هاي متفاوت جشنواره امسال قرار داد. در اين فيلم هم مانند تقاطع ، ساختار روايي تازه اي تجربه شده است.
شاهد احمدلو با چند مي گيري گريه كني يكي از جوان ترين كارگرداناني است كه در جشنواره فجر حضور مي يابد. نكته جالب توجه فيلم احمدلو، حضور مرحوم نوذري در آن است.
در قتل آن لاين مسعود آب پور، كوشيده تا فيلمي پر تعليق و جذاب بسازد.
حضور اين فيلمسازان در كنار چند كارگردان جوان ديگر (كه پذيرفته شدن فيلم هايشان مي تواند بر جذابيت جشنواره بيفزايد)، چشم انداز اميدوار كننده اي را براي دوستداران سينما نويد مي دهد. بايد ديد در رقابت نسل ميانه و نسل سوم، چه فيلم ها و چه فيلمسازاني موفق تر بوده اند و جشنواره اي كه اولين تجربه مديريت جديد سينما به شمار مي آيد با چه كيفيتي برگزار خواهد شد.
|