نكته
تسخيركنندگان آسمان تجاري
نسل جديد هواپيماهاي مسافربري
|
|
عميد نمازي خواه
رسيدن به سرعت هاي مافوق صوت براي شركت هاي هواپيمايي آرزوي بزرگي بود تا زماني كه هواپيماي كنكورد با همكاري كشورهاي فرانسه و انگليس ساخته شد كه هواپيماهايي با سرعت مافوق صوت بود، كنكورد تهديد بزرگي براي شركت ها و خطوط هوايي ديگر حساب مي شد، زيرا در آينده اي نه چندان دور مسافران وقت را غنيمت مي شمردند و با استفاده از اين هواپيما كمتر از نصف زمان پروازي، هواپيماهاي ديگر را در كنكورد مي گذراندند.
اين موضوع با وجود تمامي مشكلات ادامه يافت تا اين كه در ماه جولاي سال ۲۰۰۰ ميلادي كنكورد كمي پس از زمان بلند شدن با زمين برخورد كرد و در اين سقوط ۱۱۳ نفر از مسافران آن جان باختند. با وجود تمام مشكلات امنيت پروازي براي مسافران هواپيماهاي مافوق صوت و ايجاد فرودگاه هاي مناسب براي فرود آنها، باز هم كشور ژاپن شروع پروژه هواپيماي مسافربري مافوق صوت را اعلام كرد.
به گفته آقاي اشنايدر استاد دانشگاه هوانوردي و فضانوردي: شركتي كه بتواند سرعت هواپيماهايش شش برابر و قيمت بليتش را متعادل سازد، آسمان آينده را تسخير خواهد كرد.
يكي از مشكلات هواپيماهاي مسافربري مافوق صوت ايجاد نيروي مقاوم بالا (Drag) در بال ها و بدنه است. اين مشكل نيز توسط موسسه تحقيقات هوا فضاي ژاپن (JAXA) حل شده است. هرچه نيروي مقاوم (Drag) كمتر باشد، ميزان برد پروازي بيشتر و ميزان مصرف سوخت نيز پايين مي آيد. مهندسان تراز اول هوافضاي ژاپني به دنبال ساخت بهترين نوع پلت فورم(بال و بدنه و سازه اصلي) هستند كه بيشترين بازده آيروديناميكي را داشته باشد.
موتورهاي هواپيماي مافوق صوت آينده از نوع موتورهاي سرعت بالاي توربيني هستند كه پس از آزمايش حدس زده مي شود كه به سرعت هاي ۵/۵ ماخ يعني محدوده ابرصوتي نيز برسد.
تست پروازي هواپيما توسط راكت هاي سوخت جامد انجام شد كه متأسفانه در آزمايش سال ۲۰۰۲ هواپيما از راكت هاي كمكي جدا شد و سقوط كرد. در ادامه آزمايش سرانجام در چهاردهم ژوئن سال ۲۰۰۵ ژاپن و فرانسه قراردادي به امضا رساندند تا با همكاري يكديگر پروژه هواپيماي جت تجاري مافوق صوت را به پايان رسانند.
تاكنون پس از سه سال تحقيقات منسجم در زمينه ساخت و گسترش نسل جديد هواپيماهاي مسافربري و به خصوص تمركز خاص تحقيقات در ساخت بدنه هاي سبك از جنس مواد مركب كامپيوزيت دو كشور همكار اميدوارند كه محصولشان را تا سال ۲۰۱۵ به بازار عرضه كنند. اين هواپيما توانايي حمل ۳۰۰ مسافر(سه برابر كنكورد) را دارد و فاصله بين نيويورك تا توكيو را در ۶ ساعت مي پيمايد.
ژاپني ها تحقيقات جديدي براي جلوگيري از آلودگي صدايي آغاز كرده اند و به دنبال پلت فورمي هستند كه در سرعت هاي مافوق صوت عكس العمل صوتي از خود نشان ندهد.
از طرف ديگر، ابرقدرت صنعت هوا فضا به ژاپن اجازه نخواهد داد كه در عرصه رقابت، كشور ديگري سربلند كند. آمريكا هم با بودجه تحقيقاتي هنگفت به دنبال تكميل پروژه X43-A است.
X43-A تمام تست هاي پروازي اش را انجام داده و در آخرين پرواز به سرعت هاي ۸ الي ۱۰ برابر سرعت صوت رسيده است. اين پرنده كه از موتور اسكرم جت هوادم (Ari breathing) بهره مي برد قرار است در مدل هاي گوناگون مسافربري، نظامي، جاسوسي استفاده شود.
ساخت يك هواپيماي ابرصوتي (سرعت هاي بيشتر از ۵ ماخ) و تبديل آن به يك هواپيماي مسافربري، كاري منحصر به فرد است كه تنها از دست ناسا برمي آيد.
به هر حال بايد عاقبت رقابت تسخير آسمان تجاري را شاهد باشيم و پرتوان ترين بازوي اين جنگ، صنعت هوافضاي كشورهاست.
|