سه شنبه ۱۳ دي ۱۳۸۴ - - ۳۸۹۱
نگاهي به بيماري سرطان و برخي انواع آن
عقربي كه در جان ريشه مي دواند
008163.jpg
سرطان يكي از عمومي ترين بيماري هاي دنيا به شمار مي رود به گونه اي كه يك نفر از هر سه نفر به نحوي روزي دچار اين بيماري خواهد شد. روزگاري نام اين بيماري رعشه بر اندام انسان مي انداخت اما امروزه سرطان ديگر عامل قطعي و اجتناب ناپذيري براي مرگ به شمار نمي رود.
امروزه دو سوم كساني كه دچار سرطان پيشرفته هستند پنج سال پس از ابتلا به آن مي توانند زندگي كنند. اين در حالي است كه اين ميزان در دهه 70 ميلادي فقط نيمي از سال بود. در دهه 70 كشورهاي مختلف مبارزه جدي با سرطان را شروع كردند و براي نمونه نيكسون- رئيس جمهور وقت آمريكا- پروژه اي را با نام جنگ ضد سرطان معرفي كرد. از آن زمان تا به امروز مبارزه بر ضد سرطان هميشه به صورت جدي در اولويت هاي بهداشتي- درماني دول مختلف قرار داشته است.
به خاطر تلاش هاي چندين دهه اي و به لطف تشخيص زود هنگام و استفاده از روش هاي جديد درمان مثل شيمي درماني و راديوتراپي، ميزان مرگ هايي كه سرطان عامل اصلي آن است، كاهش چشمگيري يافته است. موفقيت در مورد كودكان بيشتر بوده است به گونه اي كه از اواسط دهه 70تاكنون ميزان مرگ و مير ناشي از سرطان كودكان به نصف كاهش يافته است.
اينكه چرا امروزه بيماران سرطاني مي توانند بيشتر عمر كنند به اين باز مي گردد كه پزشكان امروزه از اتفاقاتي كه بر سر سلول هاي بيماران سرطاني مي افتد،بيشتر مي دانند. سرطان هنگامي آغاز مي شود كه ژن هاي كنترل كننده تقسيم، بزرگ شدن و ترميم سلول ها در طول تغيير دچار صدمه مي شوند. در اين صورت اين ژن ها هيچ كنترلي بر تقسيم و بزرگ شدن سلول ها نخواهند داشت و سلول ها با بزرگ شدن بي رويه، سلول هاي سالم همسايه خود را نابود مي كنند. براي نمونه ژني به نام پي 53 كه همانند ترمزي براي تقسيم سلول ها به شمار مي رود، تغيير مي يابد و در حدود نيمي از تومور ناپديد مي شود يا در نمونه هاي ديگر ژن هايي كه بايد به تقسيم سالم سلول ها كمك كنند، بدون اينكه بر روند تقسيم سالم آنها نظارتي داشته باشند، بر آنها براي تقسيم بيشتر فشار وارد مي كنند.
تغيير ژن ها چند عامل اصلي دارد. يكي از آنها اشتباهات اتفاقي در نحوه پاسخگويي دي .ان.اي است. عوامل ديگري هم به ژن ها صدمه وارد مي كنند كه مي توان از آنها، مواد شيميايي تنباكو، برخي مواد افزودني غذايي و نور مادون بنفش اشعه خورشيد را نام برد. ويروس هاي خاصي هم وجود دارند كه مي توانند باعث تغيير ژن ها شوند مانند ويروس برآمدگي هاي زگيل مانند پوست كه باعث ايجاد سرطان گردن مي شود.
برخي تغييرات ژن ها هم ارثي هستند. دو نمونه از آنها BRCA1 و BRCA2 هستند كه هر دو، عامل به
وجود آمدن 5 درصد سرطان هاي سينه هستند. ژن هايي ديگر مانندDBC2، EMSYو FA هم باعث به وجود آمدن سرطان هاي ريه وسينه مي شوند. وقتي كه يك سلول سرطاني مي شود آنقدر تقسيم مي شود تا يك تومور شكل بگيرد.با آزمايش هاي تشخيص اوليه مي توان نوع غده تشكيل شده را تشخيص داد؛ اينكه سرطاني است، بدخيم است يا خوش خيم.
براي مبارزه با اين تومورها روش هاي زيادي وجود دارد. آخرين نسل از اين روش ها بر پايه جديدترين يافته هاي دانشمندان در مورد اتفاقاتي است كه درون سلول ها اتفاق مي افتد. در اين روش هاي نوين، پروتئين ها و پيام رسان هاي شيميايي مثل عوامل رشد و آنزيم ها- مورد هدف واقع مي شوند تا سلول هاي غيرعادي نجات يابند و بزرگ شوند. GLIVEC براي نمونه پروتئين هايي را هدف قرار مي دهد كه به رشد سلول هاي سرطاني كمك مي كند. اين روش كه به گلوله جادويي شهرت يافته است براي علاج نوعي از سرطان لوكيميا(سرطان خوني) مورد استفاده قرار مي گيرد. داروي ديگر، به نام 17AAG با جلوگيري از رسيدن پروتئيني به نام HSP60 به سلول هاي سرطاني، مانع رشد آنها مي شود. از اين دارو براي درمان سرطان هاي ناحيه پروستات، سينه و كليه استفاده مي شود.
روش جايگزين ديگر وادار كردن سيستم ايمني بدن براي حمله به تومورها با استفاده از واكسن ها، استفاده از روش هاي درماني بيولوژيك مثل ايندلوكين۲ و گلبول هاي سفيد اصلاح شده ژنتيكي است. پزشكان اميدوارند در آينده با رشد فناوري سلول هاي بنيادي بتوانند روش هاي ديگري براي مقابله با سرطان ابداع كنند. آنها همچنين برنامه هايي براي استفاده از نانوداروها، نانو گلوله ها و بمب هاي هوشمند دارند. دانشمندان حتي از باكتري هاي خاكزي، ويروس هاي مهندسي شده، مايكروويو و... براي نابودي تومورها استفاده كرده اند.
الگوي پراكندگي
در كشورهاي پيشرفته رايج ترين سرطان، سرطان پوست بدون ملانوماست كه بيشتر توسط اشعه هاي مادون بنفش نورخورشيد توليد مي شوند. اين بيماري معمولا قابل درمان است. ملانوما، سرطان كشنده، ديگر در اين كشورها كمتر عموميت دارد، اما سالانه 3درصد به مبتلايان آن اضافه مي شود . گرچه نور مادون بنفش عامل برخي سرطان هاست، مقدار كمي از آن مي تواند باعث از بين رفتن بعضي سرطان هاي ديگر شود. در دنياي در حال توسعه، عمومي ترين سرطان ها  ارتباط تنگاتنگي با عوامل عفوني دارند، مثل سرطان گردن و كبد كه توسط هپاتيتB  ايجاد مي شود.
بزرگترين عامل مرگ و مير در كشورهاي صنعتي، همچنان سرطان ريه است. در مردان از سال 1990 تاكنون اين بيماري كاهش نسبي داشته است در حالي كه در دهه 60 ميلادي مرگ و ميرهاي بسيار زيادي را به همراه داشت و دليل آن سيگار كشيدن بسيار در مردان بود. در زنان كه سيگار كشيدن را ديرتر شروع كردند، آمار مرگ و مير بر اثر سرطان ريه هنوز در حال رشد است. تنباكو همچنين به سرعت در حال تبديل شدن به دليل اصلي سرطان در آسياست. در ميان زنان از هر سه مورد سرطان يكي مربوط به سرطان سينه است. در مقابل براي مردان، سرطان پروستات عمومي ترين سرطان است كه بيشترين ميزان آن در مردان آفريقايي و آمريكايي ديده مي شود.
با اين حال روش هاي درماني جديدي براي مقابله با اين دو سرطان وجود دارد و با تشخيص به موقع مي توان بيمار را حتي تا 10 سال ديگر هم زنده نگاه داشت.
عوامل خطرناك
عوامل بسياري هستند كه فرد را در معرض مبتلا شدن به سرطان قرار مي دهند. سيگار كشيدن، اصلي ترين عامل فردي در ابتلا به سرطان است، باتوجه به اينكه تنباكو با يك سوم سرطان ها ارتباط مستقيم دارد. عامل اصلي ديگر، پرتوهاي يونيزه كننده است. اين عامل شايد مسئول ابتلاي ساكنان اطراف نيروگاه هاي چرنوبيل اوكراين، تويكامورا در ژاپن و كارگران كارخانه هاي توليد برق هسته اي به سرطان باشد. تشعشعات همچنين باعث ايجاد سرطان در كساني بوده است كه اولين آزمايش هاي هسته اي را از نزديك مشاهده كرده اند يا در تماس با اورانيوم
ضعيف شده هستند. البته به تازگي در مقاله اي اين نظريه به چالش كشيده شده است. عوامل موثر در پيشرفت سرطان سينه هم اينها هستند: بدون بچه بودن يا به تاخير انداختن آن به بعد از سن 30 سالگي، استفاده از درمان جايگزين هورموني، استفاده بيش از حد الكل در روز. معمولا براي رشد سلول هاي سرطاني بايد دو عامل توأمان براي فرد پيش بيايند. هنوز سرطان زا بودن زندگي نزديك خطوط انتقال نيرو و جايگاه هاي سوخت و استفاده از تلفن همراه مشخص نشده است.
گام هاي پيشگيرانه
اگر تمام افراد دنيا ديگر سيگار نمي كشيدند، آمار تلفات ناشي از سرطان تا يك سوم كاهش مي يافت.
دوري گزيدن از نور مستقيم آفتاب هم مي تواند از مبتلا شدن صدها هزار نفر از مردم به سرطان جلوگيري كند. برخي رژيم هاي غذايي كه در آنها آنتي اكسيدان و اسيدهاي چرب سودمند همانند امگا۳ و اسيداولئيك
( روغن زيتون)وجود دارد هم مي توانند مانع از ابتلاي فرد به سرطان شوند. برخي اقدامات پيشگيرانه مانند تزريق واكسن هپاتيت هم مي تواند آمار مبتلايان به سرطان را پايين بياورد.

سرطان در ايران
سرطان در ايران تقريبا به طور مساوي بين زنان و مردان (52 درصد مردان و 48 درصد زنان) رواج دارد. فراوان ترين سرطان ها در مردان به ترتيب معده، لوسمي، مثانه، ريه، مغز و سيستم اعصاب مركزي،  مري و لنفوم هستند. در زنان، سرطان سينه 23 درصد از كل سرطان ها را تشكيل مي دهد و پس از آن سرطان هاي خون، معده، مغز و اعصاب مركزي، مري و روده بزرگ در رتبه هاي بعدي قرار دارند.
اين در حالي است كه سرطان هاي ناشي از استعمال دخانيات در مردان و تا حدودي در زنان رشد شديدي داشته است.نكته مهم افزايش ميزان مبتلايان به سرطان معده (اين سرطان در مردان ايراني رتبه يكم و در زنان ايراني رتبه سوم را داراست) است و در اين مورد ايران را مي توان تنها با ژاپن كه فراواني اين سرطان در هر دو جنس بسيار زياد است، مقايسه كرد.استعمال دخانيات، الگوهاي ناسالم غذايي، مصرف بيش از حد پروتئين و نگهداري مواد غذايي فسادپذير و به ويژه پروتئين ها در شرايط غيربهداشتي، عوامل تشديد احتمال ابتلا به سرطان معده هستند.

لوسمي حاد
008184.jpg
لوسمي حاد يكي از سرطان هاي مربوط به سلول هاي سفيد خون در مغز استخوان يا بافت هاي مربوط به دستگاه لنفاوي (غدد لنفاوي، طحال، كبد) است. اين سلول هاي تكثير يافته، داخل بافت تجمع  كرده و سپس با نفوذ در جريان خون به ديگر بافت ها سرايت مي كنند. انواع لوسمي حاد عبارتند از: لوسمي لنفوسيتي حاد(ALL كه بيشتر در كودكان شايع است)، لوسمي ميلو سيتي حاد(AML) و لوسمي غيرلنفوسيتي حاد (ANLL). لوسمي حاد شايع ترين نوع سرطان در كودكان است. اين بيماري در هر سني در مردان و زنان بروز مي كند ولي نسبت آن در ميان مردان بيشتراست. بيشترين ميزان بروز لوسمي حاد در بين سنين 2 تا 5 سال است. علائم اين بيماري تب خفيف، خستگي، رنگ پريدگي پيش رونده، احساس ناخوشي عمومي، كبود شدگي آسان پوست و خونريزي بي دليل در بيني و لثه، بزرگي طحال و دردشكم، حساس شدن به عفونت ها، بروز عفونت هاي دهاني به صورت زخم و سردرد و خواب آلودگي دائمي است. افرادي كه در معرض اشعه ايكس هستند، كساني كه در خانواده سابقه چنين مرضي را دارند، دوقلوهاي كاملا مشابه، افرادي كه با بنزن ها و ساير موادشيميايي صنعتي سمي تماس دارند و افرادي كه دخانيات استعمال مي كنند، پتانسيل بالايي براي ابتلا به اين بيماري دارند. اين بيماري قابل پيشگيري نيست، اما درمان آن تا 90 درصد باعث فروكش كردن آن و تا 30 درصد باعث علاج قطعي آن به ويژه در كودكان مي شود. روش هاي تشخيص اين بيماري شامل آزمايش خون، مغز استخوان و مايع مغزي نخاعي، عكس قفسه سينه، سونوگرافي و سيتي اسكن است. مراحل درماني اين بيماري تزريق خون و پلاكت، داروهاي ضدسرطان براي از بين بردن سلول هاي سرطاني و در پي آنها اشعه درماني است. در صورتي كه بيماري پس از اين مراحل عود كند، پيوند استخوان براي بيمار در نظر گرفته مي شود. به اين بيماران توصيه اكيد مي شود از ازدحامات مردمي دوري كنند تا دچار عفونت نشوند. داروهاي ضدسرطان، داروهاي كورتوني و مسكن ها برنامه دارويي اين بيماران را تشكيل مي دهد.

سرطان ريه
008187.jpg
سرطان ريه يكي از شايع ترين سرطان ها در سراسر جهان به شمار مي رود و بيش از 80درصد مبتلايان به اين بيماري در فاصله پنج سال از تشخيص بيماري، جان خود را از دست مي  دهند. سرطان ريه داراي پنج حالت متفاوت است كه از هر پنج مورد آنها يكي سرطان ريه از نوع ياخته هاي كوچك(شايع ترين نوع سرطان ريه) است.
علائم هشداردهنده سرطان ريه افزايش يا شدت سرفه در افراد سيگاري، سرفه همراه با خلط خوني، تنگي نفس در اثر فعاليت، خس خس حاد سينه، درد مبهم يا مشخص در قفسه سينه، خش شدن صدا، كاهش وزن، بي اشتهايي، تورم در ناحيه گردن و صورت و ضعف و خستگي مفرط است. اين سرطان در مراحل ابتدايي هيچ نشانه اي ندارد و بيماران اغلب زماني به پزشك مراجعه مي كنند كه بيماري در مراحل پيشرفته قرار دارد كه همين امر باعث افزايش آمار مرگ ومير در ميان مبتلايان به سرطان ريه شده است.
اعتياد به دخانيات، آلاينده هاي موجود در هوا، استنشاق دود سيگار توسط افراد غيرسيگاري، عوامل ژنتيك و عوامل ايمنولوژيك(ايمني) مهمترين دلايل بروز سرطان در شخص هستند به اضافه اينكه سن بالاي 60 سال به صورت بالقوه عامل مهمي در مبتلا شدن فرد به سرطان ريه است. تشخيص اين بيماري با عكسبرداري اشعه X از ريه ها، آزمايش خلط، سي تي اسكن، پرتونگاري با استفاده از تشديد ميدان مغناطيسي و نمونه برداري هاي مختلف امكان پذير است.
سرطان ريه معمولا به دليل غني بودن سيستم خون رساني و لنفاوي ريه مي تواند به راحتي به اندام هاي ديگر سرايت كند.
فعاليت هاي پيشگيرانه اين بيماري، دوري از آلاينده ها، عدم استعمال دخانيات و بررسي خانه از نظر عدم وجود گاز رادون است. با اين حال روش هاي درماني آن بسته به مراحل پيشرفت بيماري و وضعيت عمومي آن به ترتيب جراحي، شيمي درماني، راديوتراپي، درمان فوتوديناميك، درمان بيولوژيكي و سوزاندن ضايعه بدخيم است.

سرطان معده
008193.jpg
اين سرطان كه همانند تمام سرطان هاي ديگر براثر رشد خارج از كنترل بافت هاي سرطاني به وجود مي آيد، معمولا در افراد بالاي 40 سال مشاهده مي شود و شيوع آن در مردان دو برابر زنان است. اين بيماري از آنجا بسيار خطرناك است كه بيماران تا مراحل پيشرفته بيماري، هيچ علامتي كه حاكي از بروز سرطان معده باشد را در خود مشاهده نمي كنند.علائم اين بيماري در مراحل اوليه سوءهاضمه، تهوع و كم اشتهايي است، اما در مراحل بعد كاهش وزن غيرقابل توجيه، بي اشتهايي، استفراغ خوني، كم خوني، درد شديد شكم و گاهي اوقات وجود توده هاي قابل لمس در بالاي شكم است.علل اين سرطان هم ناشناخته  است، ولي گفته مي شود كمبود ميوه ها و سبزيجات تازه در رژيم غذايي مي تواند باعث پيدايش آن شود.مردان بالاي 40 سال بالقوه در معرض ابتلا به سرطان معده هستند.كساني كه در خانواده آنها بيماري سرطان وجود دارد، بايد حتما با پزشك مشاور در اين زمينه مشورت كنند و تحت مراقبت باشند. كم خوني حاد، استفاده از الكل، فقدان اسيد معده،  سابقه جراحي معده يا برداشتن جزئي از معده مي تواند منجر به سرطان شود. پزشكان براي جلوگيري از ابتلا به سرطان توصيه مي كنند غذاهاي دودي شده، ترش شده و نمك سود شده از رژيم غذايي حذف شوند و مقادير زياد پروتئين و سبزي ها و ميوه هاي تازه جايگزين آن شوند.براي پيشگيري از بروز سرطان معده چندين توصيه بهداشتي كرده اند كه مهمترين آنها دوري از مصرف الكل، انتخاب يك رژيم غذايي مغذي و متعادل، آزمايش هاي سالانه غربالگري و توجه به مشكلات گوارشي مداوم هستند.اين بيماري غيرقابل علاج است و عوارض احتمالي آن خونريزي داخلي، تشخيص اشتباه به عنوان زخم معده و گسترش آن به كبد، استخوان ها و ريه است. آزمون هاي تشخيصي اين بيماري شامل بررسي هاي آزمايشگاهي خون از لحاظ كم خوني و آزمايش هاي معده از لحاظ اسيد هستند. در صورتي كه سرطان گسترش نيافته باشد، جراحي براي بخش يا تمامي معده پيشنهاد مي شود. شيمي درماني ممكن است يك پاسخ موقتي حاصل كند.

سرطان مري
008166.jpg
عامل اصلي ايجاد سرطان مري، رشد بافت هاي سرطاني است كه سلول ها بدون هيچ كنترلي در آن شروع به تقسيم شدن مي كنند. اين بافت ها معمولا در جايي از مري شكل مي گيرند كه مري هنوز در زير قفسه سينه قرار دارد. اين سرطان كه معمولا در افراد بالاي 50 سال به وجود مي آيد، در هر دو جنس شايع است، اما شيوع آن بيشتر در مردان مشاهده مي شود.اين بيماري داراي علائم خاصي است كه در هنگام بلع، كاهش سريع وزن و استفراغ مخاط خون آلود از آن دسته هستند. علل ايجاد سرطان مري ناشناخته هستند و مي توان آنها را به دو دسته تقسيم كرد؛ سرطان هايي كه از خود مري آغاز مي شوند و سرطان هايي كه از ديگر اعضاي بدن به مري سرايت مي كنند. با اين حال نكته مثبت در مورد اين بيماري اين است كه ارثي نيست. عوامل تشديدكننده اين بيماري موارد زير هستند:سيگار كشيدن، استفاده بيش از حد الكل، تنگي مري، كمبود آهن و ترش كردن معده.
براي پيشگيري از اين بيماري، پزشكان به مردم توصيه مي كنند سيگار نكشند، هرگز الكل ننوشند و در صورت بروز هرگونه اختلال گوارشي كه بيش از 5 روز طول بكشد به پزشك مراجعه كنند.در حال حاضر هيچ درماني براي اين بيماري در دسترس نيست و بيماران مبتلا به آن هيچ شانسي براي بهبود ندارند. به همين خاطر تشخيص زودهنگام اين بيماري نقش موثري در كنترل آن دارد. البته در چند مورد مشاهده شده كه سرطان بدون هيچ دخالتي كاملا مرتفع شده است.اگر اين بيماري سريعا كنترل نشود به ريه ها و كبد هم گسترش مي يابد كه در آن صورت كنترل آن بسيار سخت خواهد شد.
داروهايي كه براي مبتلايان به سرطان مري تجويز مي شود، بيشتر مسكن ها و آرام بخش هايي است كه براي بهبود روحيه بيمار مورد استفاده قرار مي گيرند و گاهي هم داروي ضدسرطان تجويز مي شود.
پزشكان براي تشخيص بيماري از نمونه ها توموربرداري مي كنند و درمان آن معمولا جراحي، اشعه درماني، شيمي درماني يا تركيبي از آنهاست.

پيشخوان
008172.jpg
نووهرالد
روزنامه نووهرالد در آستانه تحويل سال نو ميلادي موضوع عكس هاي صفحه اول خود را به تحولات سياسي در سال 2005 در آمريكاي لاتين اختصاص داده است.اين روزنامه با كار كردن تصاويري از هوگو چاوز ، لوئيس ايناسيولولاداسيلوا ، نستور كرچنر، ايوومورالس ، فيدل كاسترو، ريكارده لاگوس و تاباره واسكس عنوان چرخش قاره به سمت چپ را براي عنوان خبر اول خود برگزيده است.
008181.jpg
لاخورنادا
روزنامه اسپانيايي زبان لاخورنادا چاپ مكزيك، خبر اول خود را به گزارشي انتقادي از احداث ديوار ميان مكزيك و ايالات متحده اختصاص داده است.
اين روزنامه ضمن انتقاد از ساخت چنين ديواري احداث آن را نژادپرستانه دانسته است.اين روزنامه همچنين از نمايندگان كنگره به دليل موافقت با چنين طرحي شديدا انتقاد كرده است.اين روزنامه عكس اول خود را نيز به افزايش فروش كالا در شب سال نو مسيحي اختصاص داده است.
008202.jpg
نيويورك سان
روزنامه نيويورك سان صفحه اول خود را به تصاوير زيبا و جذابي از ساختمان سازي در نيويورك اختصاص داده است.
اين روزنامه گزارش خود را با ذكر تاريخچه اي مختصر از فرآيند ساختمان سازي در دهه هاي 20 و 60 ميلادي در اين ابرشهر ايالات متحده آغاز كرده است. نيويورك سان در ادامه گزارش خود به نقل از تحليلگران آورده است: مايكل بلومبرگ در نظر دارد در دومين دوره تصدي مقام شهرداري نيويورك تعهداتش در قبال طرح هاي توسعه شهري را تحقق ببخشد.
008157.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز خبر اول خود را به درخواست مجلس سوريه مبني بر محاكمه عبدالحليم خدام، معاون سابق رئيس جمهوري اين كشور اختصاص داده است.
نمايندگان مجلس سوريه در واكنش به ادعاهاي عبدالحليم خدام درباره ترور رفيق حريري،  به اتفاق آرا طرح محاكمه وي به اتهام خيانت را تصويب كردند.
محمود الابرش،  رئيس مجلس سوريه گفت: ما از محمد غفري،  وزير دادگستري مي خواهيم عبدالحليم خدام را به اتهام خيانت به كشور، به پيشگاه عدالت آورده و اقدامات لازم را انجام دهد .

تازه ها
تلفن هاي دوربيني جديد
نسل جديد تلفن هاي دوربين دار به صاحبان آنها اين امكان را مي دهد كه آلبوم عكس هاي ديجيتالي خود را با شناسايي خودكار افراد و مكان هايي كه در عكس وجود دارند، دسته بندي كنند.
اين طرح كه توسط مارك ديويس از آزمايشگاه تحقيقات بركلي ياهو ارائه شده است بر پايه سروري مركزي فعاليت مي كند كه جزئيات هر عكس را هنگام ضبط شدن ثبت مي كند.
اين سرور همچنين ديگر تلفن هاي داراي بلوتوث اطراف را كه در برد عكس قرار دارند شناسايي مي كند و آن را با زمان ومكان عكسبرداري تركيب مي كند تا ليست كاملي از افرادي كه ممكن است در عكس وجود داشته باشند، تهيه كند.
سپس اين داده  ها با الگوريتم شناسايي سطحي تركيب مي شوند تا اشيا و سوژه ها مشخص شوند.
الگوريتم شناسايي سطحي به خودي خود فقط با 43 درصد دقت مي تواند افرادي را در عكس هاي دوربيني تلفني هاي همراه شناسايي كند، اما ديويس و همكارانش با تركيب اين الگوريتم و داده  هايي كه از سرور مركزي به دست آمده است ميزان دقت اين الگوريتم را تا 60 درصد افزايش داده اند. اين داده ها را همچنين مي توان براي تشخيص مكان هايي كه در عكس وجود دارند با نرم افزار شناسايي عكس تركيب كرد.
008139.jpg
هديه يك ثانيه اي 2006
شب سن سيلوستر يا شب گذر از سالي به سال ديگر اين بار بلندترين شب بود، چرا كه به گفته كارشناسان فرانسوي براي ميزان شدن با ساعت هاي جهاني اين كار براي فرانسوي ها ضروري بود.
فرانسوي ها براي بيدار شدن در روز اول ژانويه 2006 ساعت خود را در روز 31 دسامبر 2005 يك ثانيه عقب كشيدند چرا كه تاكنون اين كشور هميشه با يك ثانيه تفاوت از ساعت جهاني گرينويچ مواجه بود؛ زماني كه 250 ساعت اتمي جهان آن را حفظ مي كنند. به گفته كارشناسان، گردش زمين به دور خود در درازمدت آهسته تر مي شود و اين امر به دليل كشش ماه-خورشيدي، مواد دروني زمين از جمله هسته و پوسته و مواد بيروني از جمله اتمسفر و اقيانوس هاست.
طبق قرارداد بين المللي منعقده در سال 1972 زماني كه اين كاهش سرعت، اختلاف زمان با ساعت گرينويچ را به يك ثانيه مي رساند مي توان در پايان سال اين يك ثانيه را به زمان اضافه كرد.
در فرانسهSYRTE يعني دپارتمان سيستم مرجع زمان- فضا، مسئوليت اندازه گيري گردش زمين و محاسبه زمان را به عهده دارد.
تحول در تشخيص سرطان
اتحاديه اروپا بورسيه اي را براي محققان سراسر دنيا تعيين كرده است تا آنها تحقيقات خود را روي سنسورهاي زيستي معطوف كنند. اين طرح كه توسط دانشگاه نيوكاسل انگلستان هدايت مي شود به طور خاص روي سنسورهايي است كه نوع بيماري را مشخص مي كنند.دانشمندان با استفاده از اين بورس مي توانند تحقيقات فراواني روي سنسورهاي زيستي انجام دهند. در صورت تكميل اين پروژه، آنها موفق خواهند شد بيماري ها را سريعا تشخيص دهند و براي درمان آن اقدام كنند.فن آوري مدنظر براي استفاده در اين طرح از همان نوعي است كه پيش تر در سيستم هاي ناوبري و كيسه هاي هواي اتومبيل استفاده شده، اما در اينجا اندازه ديسك هاي لرزشي از اندازه يك غبار بيشتر نخواهد بود.
اين سنسور علائم سرطان و پروتئين هايي كه توسط سلول هاي سرطاني توليد مي شوند را از پروتئين هايي كه توسط سلول هاي سالم توليد مي شوند تشخيص خواهد داد. از آنجا كه تشخيص زودهنگام سرطان نقش بسيار مهمي در درمان آن دارد، اين تكنولوژي مي تواند تحولي در درمان سرطان ايجاد كند.

علمي
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |